spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Voormalig baas Connexxion begonnen als interim-directeur Airport
Geschreven door RTVNoord, dinsdag 14 januari 2020   
woensdag 15 januari 2020

Voormalig baas Connexxion begonnen als interim-directeur Airport

Voormalig directeur van busvervoerder Connexxion Bart Schmeink is begonnen als tijdelijk directeur van Groningen Airport Eelde. Schmeink werd in december al voorgedragen door de Raad van Commissarissen.

Behalve oud-directeur van Connexxion, is Schmeink ook strategisch directeur van Ebusco, de leverancier van de 64 Chinese elektrische bussen die in Groningen en Drenthe rijden. Daarvoor was hij nog directeur van de Amsterdamse vervoersmaatschappij GVB.


Luchtvaartnota
Eén van de projecten waarmee de interim-topman zich bezig gaat houden is de Luchtvaartnota waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan werkt. Dat bepaalt grotendeels hoe vliegvelden zich kunnen ontwikkelen in de periode van 2020 tot 2050.

'Met die Luchtvaartnota zal Groningen Airport Eelde een rol blijven spelen in de luchtvaart in Nederland. Ik heb er zin in om samen met het team de kansen voor de luchthaven in kaart te brengen en te benutten', aldus Schmeink.


Opvolger Van de Kreeke

Schmeink volgt Marco van de Kreeke op. Die vertrok in november, nadat de aandeelhouders van de luchthaven aangaven dat ze de voorman weg wilden hebben.

Onder Van de Kreekes leiding werd onder meer een zogeheten hub-verbindingen tussen de noordelijke luchthaven en Kopenhagen en München gelanceerd. Het vliegveld kondigde dit aan als de 'poort naar de rest van de wereld'. Vanaf Eelde konden via deze twee vliegvelden vele bestemmingen over de wereld worden bereikt.

Deze verbindingen stopten na tweeënhalf jaar (Kopenhagen) en negen maanden (München), omdat vliegmaatschappij Nordica de kosten niet gedekt kreeg.

Commentaar VOLE
Bij commissarissen en directie van de luchthaven wil het nog niet doordringen dat de Luchtvaartnota echt niet de oplossing gaat brengen. Ze kunnen kennelijk niets beters bedenken. Wat er ook over Eelde in de Luchtvaartnota zal staan, de minister kan luchtvaartmaatschappijen niet dwingen vanaf Eelde te vliegen. En ze vliegen niet omdat er op Eelde te weinig verdiend wordt.
Het is natuurlijk zeer treurig dat GAE niets anders weet te bedenken dan “we houden ons bezig met de Luchtvaartnota”. De regio geeft 3 miljoen euro belastinggeld aan de luchthaven en nog een keer 3 miljoen euro komt van het Rijk voor luchtverkeersleiding, douane en marechaussee. En dat bij gemiddeld 245 passagiers per dag (178.000 passagiersbewegingen/2/365). De meeste bushaltes verwerken meer passagiers.
En ja..... de 89.000  passagiers die van Eelde vertrekken krijgen een subsidie van
€ 67,40  per ticket (niet meegerekend de tientallen miljoen voor baanverlenging, brandweerkazerne, vertrekhal, routefonds, etc..)

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde maakt duikvlucht: aantal passagiers keldert met 20 procent
Geschreven door Michel Brandsma, in DvhN   
donderdag 19 december 2019

Groningen Airport Eelde maakt duikvlucht: aantal passagiers keldert met 20 procent

       
Groningen Airport Eelde verwerkte in het derde kwartaal van dit jaar ruim 20 procent minder passagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.
Eelde is daarmee de enige Nederlandse luchthaven van nationaal belang die krimpt in plaats van groeit. De andere vliegvelden (Maastricht, Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam) beleefden dit jaar juist de drukste zomer ooit.


Eelde zucht vooral onder het verlies van de lijndiensten


Vorig jaar verwerkte Eelde in het derde kwartaal nog 78.500 passagiers, nu waren dat er 62.000. Het verlies ontstond vooral door het vertrek van Nordica eind vorig jaar. Deze maatschappij vloog twee keer per dag op Kopenhagen en een keer per dag op München.

Opvolger AIS Airlines vliegt nu twee keer per dag op Kopenhagen, maar doet dat met een veel kleiner toestel. De lijndienst op München bestaat niet meer en verder heeft Flybe het aantal vluchten op London Southend verminderd.


Goed charterseizoen


,,We wisten dat dit er aan zat te komen'', zegt commercieel manager Bowy Odink van Groningen Airport Eelde. ,,In de begroting hebben we rekening gehouden met het wegvallen van die lijndiensten. Ons charterseizoen met vakantievluchten naar de zon was juist goed.''

De populairste bestemmingen vanaf Eelde waren in het derde kwartaal van dit jaar Heraklion, London Southend en Mallorca. Groningen Airport Eelde hoopt op den duur te profiteren van de drukte op de andere luchthavens. Als die vol raken kan Eelde een deel van de vluchten overnemen, zo is de gedachte. Ook kan Eelde wellicht profiteren van het EK voetbal in 2020.

Komend winterseizoen vliegt TUI twee keer per week op Gran Canaria. De winterzoncharters naar Tenerife en Lanzarote (Transavia) zijn geschrapt.


Maastricht groeit als kool, maar Schiphol blijft de grootste


Schiphol is en blijft met stip het grootste vliegveld van ons land. De nationale luchthaven verwerkt bijna 90 procent van alle passagiers.

Van de kleinere luchthavens beleeft Maastricht Aachen Airport een ware groeispurt. Maastricht verwerkte in het derde kwartaal van dit jaar ruim 50 procent meer passagiers meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Begin 2018 verkoos prijsvechter Corendon dit vliegveld boven Groningen Airport Eelde als thuisbasis. Maastricht ligt dichter bij de populaire zonbestemmingen en heeft een groter achterland. Of, zoals de baas van Corendon het destijds omschreef tot ergernis van veel noorderlingen: ,,Rond Groningen woont bijna niemand.’’

Samen verwerkten de vijf luchthavens van nationaal belang in het derde kwartaal van dit jaar ruim 23 miljoen passagiers.


Luchthaven passagiers 2019


Amsterdam Airport Schiphol                   20.028.250

Eindhoven Airport                                 2.019.086

Rotterdam The Hague Airport                  761.538

Maastricht Aachen Airport                      204.896

Groningen Airport Eelde                           62.028



VOLE reageert verbaasd


VOLE, de belangenvereniging van omwonenden van de luchthaven, waarschuwt dat het exploitatieverlies van Groningen Airport Eelde dit jaar oploopt tot 4 miljoen euro. ,,Het eigen vermogen is niet meer voldoende om de schulden te betalen’’, zegt voorzitter Jan Wittenberg namens VOLE. ,,Wat ons nog het meest verbaast, is dat het doodstil is in de politiek over GAE, terwijl er de laatste drie jaar toch zo’n slordige 16 miljoen euro belastinggeld in is gepompt. Is men bang voor gezichtsverlies?’’

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
VOLE wil dat het vliegveld Eelde wordt gestraft voor overtredingen
Geschreven door Jeroen Willems op RTVDrenthe, dinsdag 3 december 2019   
woensdag 04 december 2019

VOLE wil dat vliegveld Eelde wordt gestraft voor overtredingen

De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) wil dat vliegveld Eelde harder wordt aangepakt door de Inspectie Leefomgeving en Transport. VOLE constateerde in de afgelopen maanden meerdere overtredingen rondom de sluitingstijden, maar de inspectie ging niet over tot het geven van boetes. Omwonenden willen dat wel en stapten daarom vandaag naar de bestuursrechter.

plaatje GAE NOS.jpg

De zaak draait om drie incidenten. De eerste twee incidenten gebeurden eind mei. Een keer landde een vliegtuig na sluitingstijd (23.00 uur) op het vliegveld en een keer steeg een vliegtuig na sluitingstijd op. Het derde incident vond plaats in juli. Een vliegtuig taxiede toen voor de opening van het vliegveld (06.30 uur) over de landingsbaan. Voor de eerste twee incidenten kreeg het vliegveld een waarschuwing van de inspectie. Het derde incident is volgens de inspectie geen overtreding van de regels.


'Niet serieus genomen'

Voorzitter Jan Wittenberg van VOLE vindt dat er iets mis is met de handhaving van de inspectie en dat de omwonenden niet serieus worden genomen. Hij wil dat er strenger wordt opgetreden. "De luchthaven is 7,5 uur gesloten, dus zo lang is die nachtrust al niet. Als je dan ervoor en erna ook nog wakker wordt van gierende toestellen, dan is dat heel vervelend en daarom hebben wij deze zaak aangespannen", aldus Wittenberg.


Extensieregeling
Volgens de zogenaamde extensieregeling mogen vliegvelden in sommige gevallen een uur afwijken van de sluitingstijden. Tijdens de zitting blijkt dat het vliegveld, de inspectie en VOLE de regeling allemaal anders interpreteren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het begin van de vlucht. Is dat wanneer de piloot begint aan de veiligheidscheck van zijn vliegtuig? Of wanneer het vliegtuig daadwerkelijk los komt van de grond?

"De regelgeving is een beetje ruim interpreteerbaar en daar hebben we nu een discussie over. Het is niet zo dat wij bewust overtredingen creëren. Wij denken dat we binnen de regelgeving opereren en daar zijn we nu op teruggefloten in de zin dat de inspectie zegt: nee, je moet 'm zo lezen en ook zo toepassen. En dat doen wij ondertussen ook", zegt havenmeester Onno de Jong van vliegveld Eelde.


Maatschappelijke kosten
De Jong geeft aan dat je als vliegveld nog wel af moet kunnen wijken van geplande vliegtijden. "Het is natuurlijk erg vervelend als een vliegtuig met 180 passagiers strandt op een luchthaven waar het niet wil zijn. Ook voor de volgende dag is dat voor het vliegtuig, de crew en de maatschappij vervelend. Je moet er wel rekening mee houden welke maatschappelijke kosten dat met zich meebrengt", aldus De Jong.

Tijdens de zitting blijkt dat het vliegveld en de Inspectie Leefomgeving en Transport al druk met elkaar overleggen over hoe de regels precies geïnterpreteerd dienen te worden. Dat lijkt goed te gaan, want ook de laatste twee keer dat er gebruik werd gemaakt van de extensieregeling waren er geen bijzondere zaken, volgens de inspectie. Ook heeft de inspectie aan het vliegveld gevraagd om een plan van aanpak te maken.

Jan Wittenberg van Vole neemt geen genoegen met deze maatregelen. "Dat plan van aanpak had er al in maart moeten zijn. Het is nu december en het is er nog steeds niet. Wat weer aangeeft dat de luchthaven het echt niet serieus neemt." De rechtbank doet binnen nu en zes weken uitspraak.

Klik hier om het videoverslag te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Lelylijn mag ten koste gaan van Groningen Airport Eelde
Geschreven door DvhN, 2 -12-2019   
dinsdag 03 december 2019

Lelylijn mag ten koste gaan van Groningen Airport Eelde

Stop met investeren in Groningen Airport Eelde en zet alles op de snelle Lelylijn van Groningen naar Amsterdam. Die stelling kreeg maandag verrassend veel bijval tijdens een debat in De Lawei in Drachten.

De ruim 250 ondernemers en andere aanwezigen in de propvolle theaterzaal waren hoopvol gestemd dat het deze keer wel zal lukken om door Friesland en de polders snel spoor aan te leggen. Ondernemersorganisatie VNO-NCW Noord hield hierover een manifestatie, met een debat georganiseerd door Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant.

Arriva-topman Anne Hettinga waarschuwde wel dat het onderzoek naar de nieuwe verbinding, dat minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur en Waterstaat) vorige week aankondigde, mogelijk een truc is om een besluit uit te stellen en vervolgens af te stellen. Hij is zeer sceptisch over de wil bij het Rijk om de nieuwe verbinding te realiseren.


Aandeelhouders willen stekker uit luchthaven halen

Maar vliegen is uit, treinreizen is in en daarom moet het snelle spoor er komen, zo vonden de meeste aanwezigen, hoop puttend uit de discussies over klimaatverandering. Dat GroenLinks-wethouder Philip Broeksma wel wil stoppen met ‘Eelde’ ten gunste van de Lelylijn, was nog niet zo verrassend, hij kreeg ook bijval van de Asser wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie). Assen en Groningen zijn beiden aandeelhouder van de noordelijke luchthaven.

Ook Hans Haerkens omarmde de stelling. Haerkens is voormalig secretaris van VNO-NCW Noord en werd tijdens het debat geïntroduceerd als ‘oud-strijder’. Hij heeft zich na de eeuwwisseling de blaren op de tong gepraat om de snelle spoorlijn te realiseren, maar het liep stuk op, zoals hij het zelf uitlegde, politieke onwil en Randstedelijke arrogantie. Anne Hettinga, topman bij Arriva, vindt ook dat spoor boven luchthaven gaat. „We moeten stimuleren dat mensen voor afstanden onder de 500 kilometer de trein pakken”, verklaarde hij.


Hamburgse politicus wil ook snel spoor naar Groningen

Deze keer komt er ook bijval voor het snelle spoor vanuit Hamburg en Amsterdam. Senator Michael Westhagemann sprak een videoboodschap in, waarin hij de hoop uitsprak dat er ook snel spoor komt tussen Hamburg en Groningen. Dit zou nuttig zijn om de samenwerking tussen beide steden op het gebied van de waterstofeconomie te bevorderen. De uitspraak heeft betekenis, omdat de Duitsers eerder lieten weten geen behoefte te hebben aan een dergelijke snelle verbinding met Nederland. Daarmee verviel ook een belangrijke pijler voor het snelle spoor tussen Amsterdam en Groningen.

Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam liet schriftelijk weten dat ze een snelle spoorverbinding met Groningen toejuicht. Ze zei zich zorgen te maken over de groeiende kloof tussen de Randstad en de rest van Nederland. Snel spoor kan in haar ogen ook de Randstad ontlasten, want mensen kunnen dan in het Noorden wonen en in Amsterdam werken, of omgekeerd.


Wat vinden Drenten?

De positie van Drenthe is een heikel punt, want de Lelylijn loopt nu eenmaal niet door deze provincie. Wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie) van Assen benadrukte daarom dat vooral de bestaande verbinding verbeterd moet worden. Ze erkende wel dat ook inwoners van bijvoorbeeld Assen van de Lelylijn kunnen profiteren. „Eerst even naar Groningen, dan op de Lelylijn verder. Dat kan goed nu er zes keer per uur een trein naar Groningen gaat.”

Herman Idema, ondernemersvoorman in Emmen en voormalig Statenlid voor de PvdA, benadrukte echter dat Drenthe zich niet ‘te Drents’ moet opstellen. Hij toonde een brochure uit het jaar 2000 over wat toen de Zuiderzeelijn moest worden en sprak er schande van dat het Noorden sindsdien geen stap verder is gekomen. „In de visie op mobiliteit komt het Nederland boven Zwolle niet voor, dat moet echt anders.”

De Friese gedeputeerde Avine Fokkens (VVD) hield ook een gloedvol betoog voor de nieuwe verbinding en schilderde een beeld van Nederland in 2040, waarin we comfortabel, duurzaam, veilig en snel reizen. De tegendraadse houding van commissaris des konings Arno Brok („Friezen zijn geen noorderlingen”) doet niets af aan de noordelijke eensgezindheid op dit punt, liet zij weten. „Ook Arno is warm voorstander van de Lelylijn.”

Commentaar VOLE
Dit artikel werd afgesloten met deze video.
De laatste drie minuten (vanaf 34:33) gaan over de stelling: De Lelylijn is hard nodig, liever alles daarop inzetten dan nog verder investeren in GAE.
De geïnterviewde bestuurders, ondernemers en deskundigen waren het hier vrijwel unaniem mee eens.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia: Groningen Airport Eelde is geen optie
Geschreven door Luchtvaartnieuws, 19-11-2019   
donderdag 28 november 2019

Transavia: Groningen Airport Eelde is geen optie

“Het verleden heeft uitgewezen dat het verzorgingsgebied daar gewoonweg te klein is.”



SCHIPHOL - Transavia start volgend jaar zomer vakantievluchten vanaf Brussels Airport. De KLM-dochter ziet daar nieuwe kansen, nu de ruimte in Nederland schaars wordt en het nog altijd niet duidelijk is wanneer Lelystad Airport open gaat.

“Marktonderzoek onder onze klanten toont aan dat er behoefte is aan vluchten vanaf Brussel”, meldt een woordvoerder van Transavia desgevraagd. De luchtvaartmaatschappij keek ook naar Maastricht Aachen Airport, maar daar is de catchment area ten opzichte van Brussel een stuk kleiner.
Op dit moment is Transavia in Nederland actief op Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Die luchthavens lopen echter in rap tempo vol. Lelystad Airport moet daarvoor deels een oplossing vormen, maar het is wachten tot daar commerciële vluchten mogen worden gestart.

Meerdere scenario’s
Volgens operationeel directeur Petra de Ruiter is Transavia klaar om te anticiperen en reageren op de marktontwikkelingen. “We moeten gereed zijn voor de openstelling van Lelystad Airport en kunnen nog een beetje groeien op Rotterdam The Hague Airport.”
Wat Lelystad betreft wacht Transavia, net als andere luchtvaartmaatschappijen, nog steeds op wat komen gaat. “We zijn er in principe klaar voor, alleen moet het ministerie nog veel knopen doorhakken. Dat vind ik teleurstellend, want wij als bedrijf en onze passagiers willen graag weten waar we aan toe zijn. Desalniettemin: als Lelystad open gaat zijn wij er gewoon”, aldus De Ruiter in Luchtvaartnieuws Magazine.

Groningen Airport Eelde, dat zit te springen om klanten, is voor Transavia geen optie. “Het verleden heeft uitgewezen dat het verzorgingsgebied daar gewoonweg te klein is.”

Kansen in Brussel
Transavia maakt volgende week de routes bekend die vanaf Brussel worden aangevlogen. “Dat worden enkele bekende succesnummers.” De luchtvaartmaatschappij heeft al een behoorlijke schare klanten in België, die op dit moment nog gebruik maken van Eindhoven of Rotterdam

Commentaar VOLE
Transavia was altijd de grootste klant van vliegveld Eelde met wel 10 vluchten per week. De laatste jaren trekt Transavia zich terug. In de winter niet één vlucht meer. De komende zomer nog 4 vluchten per week.


Zodra Lelystad opengaat worden deze verplaatst en is Transavia definitief uit Eelde verdwenen.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Krediet raakt op voor vliegveld Eelde
Geschreven door Mannus van der Laan in DvhN, 15 november 2019   
zondag 17 november 2019

Krediet raakt op voor vliegveld Eelde


De keus: hub, businesspark en/of aansluiten bij de Schiphol Group



Met het definitieve vertrek van directeur Marco van de Kreeke zijn de problemen voor Groningen Airport Eelde allerminst opgelost.
Zijn opvolger is niet te benijden.


    Het zal niet makkelijk worden een opvolger te vinden voor directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde (GAE). Gisteren werd bekend dat hij zijn functie neerlegt, nadat hij al langdurig ziek thuis zat. Het is een gezamenlijke beslissing van de aandeelhouders en de raad van commissarissen van GAE en Van de Kreeke zelf. De vraag is nu: wie durft nog zijn handen te branden aan een luchthaven die al van alles heeft geprobeerd om tot wasdom te komen? Decennialang is gedacht dat baanverlenging soelaas zou bieden. Dat bleek niet voldoende.

    Vliegmaatschappijen kiezen alleen voor ‘Eelde’ als het commercieel loont. Het is nadelig dat het achterland van GAE dunbevolkt is. Bovendien liggen er veel concurrerende luchthavens op enkele uren rijden, die ook noordelijke reizigers bedienen.
 
    Opportunisme viert hoogtij in de luchtvaartsector. Aangetrokken door subsidies willen maatschappijen best een lijn van en naar Eelde opzetten, maar ze zijn ook net zo snel weer vertrokken als de bezettingsgraad te wensen overlaat. De lijst met opgeheven verbindingen is eindeloos. Alleen de dagelijkse vlucht naar Londen houdt al langer stand.

    Onder Van de Kreeke zette Eelde een radicaal andere koers in. Door lijnverbindingen met grote steden in het buitenland zou Noord-Nederland worden verbonden met de rest van de wereld. Het klonk ideaal, maar al voor de start viel Brussel af. Over bleven Kopenhagen en München. De Estse luchtvaartmaatschappij Nordica onderhield de lijnverbindingen. Die bleken geen lang leven beschoren.

    Inmiddels is ‘Eelde’ terug bij af: naast de verbinding met Londen vertrekken er in de zomermaanden vakantievluchten naar Zuid-Europa. Daarnaast biedt de luchthaven ruimte aan privévluchten. Allemaal mooi, maar financieel levert dat te weinig op, vinden ook de vijf aandeelhouders: de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo.

    Om de strategie met de hub-verbindingen te laten slagen, hebben ze gezamenlijk 46 miljoen euro toegezegd voor het vliegveld als ‘toegangspoort van het Noorden’. Daarvan werd 10 miljoen euro in een routefonds gestopt. GAE heeft een flink deel van het geld inmiddels opgesoupeerd.

    Hoe nu verder? Sommige ingewijden opperen dat GAE op dezelfde weg met de hub-strategie moet doorgaan. Tegelijk moet Eelde ernaar streven onderdeel te worden van de Royal Schiphol Group, waartoe niet alleen Amsterdam Airport Schiphol maar ook Rotterdam The Hague Airport, Lelystad Airport en (via een meerderheidsbelang) Eindhoven Airport behoren. Zonder deze inbedding heeft ‘Eelde’ geen toekomst. De moeilijke start van Lelystad, die op veel weerstand van omwonenden stuit, biedt voor GAE kansen. Die worden misschien nog vergroot door de stikstofcrisis.

    Volgens Harm Post, die in opdracht van GAE een rapport schreef over de toekomst van de luchthaven, zijn beide strategieën niet cruciaal voor de verdere ontwikkeling van ‘Eelde’. Hij houdt nog steeds vast aan zijn plan om een businesspark bij de luchthaven te vestigen. Een luchthaven die zich richt op vakantie- en privévluchten heeft met zo’n bedrijfspark voor de deur voldoende levensvatbaarheid, al is het maar om – in zijn ogen – het vestigingsklimaat van het Noorden aantrekkelijk te houden.

    Aan de nieuwe directeur de taak hieruit een keus te maken en voor de aandeelhouders een toekomstvisie te schetsen waaruit ze moed kunnen putten. Het krediet raakt op.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
VOLE: 'Haal de stekker uit vliegveld Eelde, de luchthaven is nagenoeg failliet'
Geschreven door DvhN, 4 november 2019   
maandag 04 november 2019

VOLE: 'Haal de stekker uit vliegveld Eelde, de luchthaven is nagenoeg failliet'

Sluiting van Groningen Airport Eelde is „onvermijdelijk”. De luchthaven is „technisch failliet”, stelt Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) maandag in een brief gericht aan de gemeenten Assen, Groningen, Tynaarlo en de provincies Groningen en Drenthe.

De vereniging van uiterst kritische omwonenden roept deze aandeelhouders op om maar snel te stoppen met de noordelijke luchthaven. „Hoe langer je er mee wacht, hoe groter de imagoschade voor het Noorden.”

Groningen Airport Eelde (GAE) voorspelde in 2015 zo’n 410.000 passagiers voor dit jaar, maar het aantal blijft tot nu toe steken op 180.000, blijkt uit cijfers van het CBS. Aan het begin van dit jaar ging GAE echter niet meer uit van ruim 400.000 passagiers. De luchthaven stelde de prognose bij en stevent dit jaar af op het verwachte aantal van 180.000. VOLE noemt in de brief niet de meest recente prognoses, maar die van 2015.

Het investeringsplan ‘Toegangspoort van het Noorden’, waarmee 46 miljoen euro voor tien jaar gemoeid is, zou vooral rusten op deze optimistische prognoses van de passagiersaantallen. De doelstellingen van het investeringsscenario ‘Toegangspoort van het Noorden’ zijn inmiddels onhaalbaar, zo stelt VOLE.


Luchtvaartnota

Bowy Odink, commercieel manager van GAE, wijst de beweringen van VOLE van de hand: ,,Wij zijn niet technisch failliet. Het investeringsplan staat voor tien jaar en het is te vroeg om binnen drie jaar te concluderen dat het plan nu al mislukt is’’.

Voor de teruglopende passagiersaantallen zijn meerdere verklaringen, zegt Odink. ,,Het feit dat Nordica niet meer vanaf Eelde vliegt is een belangrijke reden’’. Daarnaast spelen er andere factoren die de luchtvaartsector bezighouden. Odink noemt onder andere de luchtvaartnota, die volgend jaar zomer verschijnt. In die nota zal het kabinet richting geven aan de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland voor de komende dertig jaar. Daarbij zal duidelijk worden dat Eelde hierin een wezenlijke rol speelt, is de verwachting van de luchthavendirectie.


Juichstemming

Het debacle in Eelde, zoals VOLE de negatieve cijfers bestempelt, zou niet alleen te wijten zijn aan directeur Marco van de Kreeke. De noordelijke pers en de politiek hebben een ‘juichstemming’ gecreëerd, de feiten ontweken en daarmee bijgedragen aan een misplaatst vertrouwen in de toekomst van de luchthaven. Tenslotte zegt VOLE dat het onvermijdelijke sluiten van GAE voor een opbouwende imagoschade voor het Noorden zorgt.

Odink meldt dat GAE niet zomaar verdwijnt. ,,VOLE beweert al dertig jaar lang dat we gaan sluiten, maar ‘we’re here to stay’. Daar heeft de politiek zich al over uitgesproken.’’

Commentaar VOLE
Zoals gebruikelijk gaat het Dagblad niet in op de essentie van de brief van VOLE: Het exploitatieverlies loopt dit jaar op tot meer dan 3,5 miljoen euro (waarvan 3 miljoen wordt gedekt uit de NEDAB-subsidie). De liquiditeit is nu al minder dan de schulden, als je de kosten van een sociaal plan meetelt. Technisch is GAE failliet.

Lees hier de
brief die VOLE stuurde aan de raden en staten van de aandeelhouders van luchthaven Eelde

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Aandeelhouders Groningen Airport Eelde willen dat directeur vertrekt
Geschreven door RTVNoord, zaterdag 2 november 2019   
zaterdag 02 november 2019

Aandeelhouders Groningen Airport Eelde willen dat directeur vertrekt

 
Aandeelhouders van Groningen Airport Eelde willen dat Marco van de Kreeke zijn functie als directeur van het vliegveld neerlegt.

De Raad van Commissarissen en de aandeelhouders sturen hier op aan. Er is overeenstemming, alleen moet een deel van de aandeelhouders nog ja zeggen, meldt RTV Drenthe.

Marco van de Kreeke ligt al een tijdje onder vuur van de aandeelhouders. Dat zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Tynaarlo, Assen en Groningen. Zijn functioneren staat ter discussie. Van de Kreeke zit op dit moment ziek thuis.
 
Van Tanzania en Bonaire naar Eelde
Marco van de Kreeke kwam in 2012 naar Groningen Airport Eelde. Daarvoor was hij directeur van de luchthaven op het eiland Bonaire en van Kilimanjaro Airport in Tanzania. Hij kreeg in Drenthe de opdracht om Groningen Airport Eelde verder uit te bouwen.
 
De directeur stelde in 2012 na zijn benoeming dat hij er voor wilde zorgen dat de luchthaven 'zwarte' cijfers zou schrijven. Bovendien moest het aantal bestemmingen fors worden uitgebreid.

In 2013 volgde een strategisch beleidsplan met de titel 'Werelden Verbinden'. In deze visie schreef de directie van de luchthaven haar plannen voor de komende jaren. Een groei naar 600.000 passagiers en winstgevend in 2020.

In dit rapport werd al melding gemaakt van de zoektocht naar mogelijkheden voor een zogenoemde 'hubverbinding'. Als passagier zou je vanaf Groningen Airport Eelde via zo'n grote hub de wereld over kunnen vliegen. Bovendien is Eelde daarmee ook vanuit de rest van de wereld via de lucht bereikbaar.
 
Van de Kreeke en Groningen Airport Eelde zagen het aantal passagiers wel groeien, maar niet in een tempo waarin de luchthaven in 2020 rendabel zou zijn. Winst is er nog nooit gemaakt. Vluchten komen en vluchten gaan. RyanAir bijvoorbeeld kwam en verdween weer. WizzAir schrapte, ondanks het succes van de lijndienst, de vlucht naar Gdansk in Polen.
 
Een gevolg van de dynamiek in de luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen gaan vliegen waar ze denken de meeste winst te kunnen maken en waar de kosten het laagst zijn. Groningen Airport Eelde ligt wat dat betreft in een regio in Nederland waar de bevolkingsdichtheid klein is en dus minder gunstig voor de luchthaven.


Vluchten komen en gaan
Ook Transavia is van mening dat de bezetting van de vliegtuigen vanaf Eelde te laag is. De vlucht naar Londen met FlyBe, in opdracht van Stobart Air, voldoet wel. AIS Airlines vliegt dagelijks naar Kopenhagen.


Weg hubverbinding
De hubverbinding heeft Marco van de Kreeke met zijn team gerealiseerd. Nordica Air vloog in opdracht van de luchthaven naar Kopenhagen en München. Brussel was ook de bedoeling, maar die lijndienst is vanwege het ontbreken van belangstelling niet van de grond gekomen.

Met miljoenen uit het routefonds is de lijndienst een tijdje in de lucht gehouden. Het aantal passagiers groeide, maar niet hard genoeg om rendabel te zijn. Bovendien wilde Nordica zelf alleen nog maar vliegen als het voor de inwoners van Letland voordeel opleverde.


Hub geen lang leven beschoren
Nordica vloog met een 'VIP-bus op een dienst die je met een taxi zou moeten uitvoeren', zo zeggen luchtvaartdeskundigen. Nordica verdween toen het routefonds van de luchthaven niet meer als pinapparaat gebruikt kon worden. Het aantal passagiers groeide wel degelijk, maar niet snel genoeg om de lijndiensten rendabel te laten zijn.
 
Sinds het vertrek van Nordica Air ligt Groningen Airport Eelde nog meer dan in het verleden onder een vergrootglas. De aandeelhouders wilden groei van de luchthaven. Zeker na het besluit om in tien jaar 46 miljoen euro te investeren.

Directeur Marco van de Kreeke ligt flink onder vuur van de aandeelhouders van de luchthaven. Hij kreeg de opdracht om na het vertrek van Nordica Air fors te bezuinigen en een pas op de plaats te maken als het gaat om grote investeringen. Van de Kreeke moest oplossingen zoeken.

Tot op heden is er weinig rust rondom de luchthaven. De Raad van Commissarissen stapte op na interne discussie over de toekomst van Groningen Airport Eelde. Uiteindelijk zijn er nu drie nieuwe leden van de Raad van Commissarissen.

De aandeelhouders van de luchthaven eisten dat de commissarissen dichter op de directie zouden gaan opereren. Daarmee moet een crisis als met Nordica Air worden voorkomen. Bovendien moet de luchthaven regelmatig tussentijdse rapportages inleveren bij de aandeelhouders.
 
De bouw van een nieuwe brandweerkazerne is uitgesteld, omdat de kosten veel hoger uitvallen dan in eerste instantie was ingeschat. En in de luchtvaartsector zelf zijn ook veel ontwikkelingen. Faillissementen van bijvoorbeeld Thomas Cook en een aantal luchtvaartmaatschappijen.

Het faillissement van Thomas Cook zorgt er in ieder geval voor dat de gereserveerde stoelen van de maatschappij op vluchten vanaf Eelde op een andere manier verkocht moeten worden. Bovendien speelt in Nederland de komst van Lelystad Airport mee. Een concurrent voor Groningen Airport Eelde.


Directeur heeft niet overal vat op
Zaken waar Van de Kreeke overigens weinig aan kan doen. Wel hebben ze invloed op de toekomst van de luchthaven.

Een deel van de aandeelhouders is akkoord met het vertrek van de directeur. Als alle aandeelhouders hun fiat hebben gegeven, dan is het vertrek definitief. En dan volgt ongetwijfeld een persbericht met daarin de mededeling dat het vertrek van Van de Kreeke 'in goed overleg' tot stand is gekomen.


Commentaar VOLE

Het debacle is compleet.
Ook dit gaat weer veel geld kosten, want de advocaat van ‘onze’ Marco zal wel een gouden handdruk bedingen. Hij kon er immers niets aan doen. De afloop stond al vast voor hij kwam.

Het enige verwijt wat men Van de Kreeke zou kunnen maken is dat hij wel al weer enige jaren heeft volgehouden dat hij een dood paard kon berijden. De verwijten van de aandeelhouders, die hem nu gemaakt worden, vloeien daaruit voort, maar horen thuis bij generaties van wensdenkers in de politiek, de Vrienden, en bij het Dagblad die het paard hebben opgetuigd, met vele miljoenen....

De politieke fictie als zou GAE de eigen broek kunnen ophouden hebben generaties van betrokkenen niet durven doorprikken, en durven dat nu nog steeds niet.
Hen zou men stevig moeten aanspreken.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Sluiting Eelde helpt in strijd tegen stikstof
Geschreven door Philippe Boucher in DvhN, 31 oktober 2019   
zaterdag 02 november 2019

Sluiting Eelde helpt in strijd tegen stikstof



Nu stikstofuitstoot hoog op de politieke agenda staat is het ook tijd om een eind te maken aan de gesubsidieerde uitstoot van het grote vliegverkeer op Groningen Airport Eelde.

De uitspraak van de Raad van State over stikstofneerslag in natuurgebieden door veeteelt doet veel stof opwaaien maar over zwaar gesubsidieerde stikstofuitstoot door vliegen op Eelde rept men hier nog niet.

Sluiting van het groot vliegverkeer op Eelde zou een goede bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van stikstofdepositie in het Noorden, nota bene midden tussen drie belangrijke Natura 2000 gebieden.

Onlangs werd duidelijk dat de stikstofuitstoot door vliegen in Nederland alleen gemeten wordt voor vliegen onder de 900 meter. Daarboven telt men het niet mee terwijl daar vijf maal zoveel stikstof wordt uitgestoten, dat allemaal terugvalt op de aarde. Het is dus veel erger dan we nu in de cijfers zien.

Door de lage bezetting van de toestellen is Eelde super vervuilend per passagier. Men kan beter op Schiphol of Eindhoven opstappen. Daar zijn de toestellen tot 90 procent bezet.

Zwak

In het collegeakkoord van Groningen staat dat men de prestaties van GAE wil evalueren. Hoe eerder hoe beter. Na het vertrek van Nordica is wel duidelijk dat de bestemming Kopenhagen te zwak is om er een rendabele hub-verbinding naartoe op te zetten. Als het jaarverslag 2018 binnenkort ter sprake komt in Provinciale Staten of gemeenteraad is dat een goed moment om aan te dringen op een spoedige evaluatie.

Harm Post heeft voor veel geld een opgeblazen document opgehoest om van de luchthaven een ordinair industrieterrein te maken om daarmee de verliezen te subsidiëren. Industrieterreinen genoeg in de kop van Drenthe en rond de stad Groningen zou ik zeggen.

De gordel van landgoederen rond Eelde-Paterswolde is een waardevol gebied aan de zuidkant van de stad voor wonen, recreatie en natuur. Bezorg dat geen onherstelbare schade. Bij sluiting gaat het maar om 4 procent van de noordelijke luchtreizigers die een ander opstappunt moet vinden. Niet alleen Schiphol, met 70 procent van de noordelijke reizigers, maar ook Bremen, Weeze, Münster en Düsseldorf zijn aantrekkelijke alternatieven gebleken. Ruim 20 procent van de noordelijke luchtreizigers maakt al gebruik van deze Duitse luchthavens.

Verliezen

Na de baanverlenging in 2013 gaan de jaarlijkse verliezen van GAE van circa 500.000 euro in 5 jaar tijd omhoog naar 3.209.000 euro in 2018. Voor 2019 verwacht ik dat het boven de 4 miljoen uitkomt, 3 miljoen subsidie voor brandweer en security meegerekend. Door in het jaarverslag deze 3 miljoen subsidie per jaar van de kosten af te trekken lijkt het of de verliezen opeens nogal meevallen. Niets is minder waar. Ze zijn nog nooit zo hoog geweest.

En de passagiersgroei van de laatste twee jaar is alleen maar een gevolg van meer vluchten met half lege vliegtuigen en 7 miljoen aan aanloopsteun om dit mogelijk te maken. Na dit avontuurtje is Nordica met 6,5 miljoen vertrokken. Ongeveer 90 euro per extra passagier is er voor de groei betaald. Hoe lang is hiervoor nog draagvlak?

Lang genoeg gemodderd

Het investeringsscenario van 47 miljoen euro is mislukt. Met 6,5 miljoen aanloopsubsidie was het niet mogelijk een winstgevende lijn naar Kopenhagen op te zetten. De lijn naar Londen kreeg 500.000 euro steun, maar moest toch inkrimpen van vier naar twee keer per dag. Deze winter is er nog maar één vakantiebestemming over.

Passagiersaantallen vallen in 2019 terug met circa 30 procent. Is het niet tijd om nu eindelijk een streep door GAE te zetten? De luchthaven heeft toch lang genoeg doorgemodderd om te laten zien dat het geen toekomst heeft? Ook het bedrijfsleven gelooft er al lang niet meer in. Woonklimaat, natuur en landschap zullen veel winnen bij sluiting van de luchthaven voor commercieel vliegverkeer.

Philippe Boucher is onderzoeker en organisatieadviseur.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Vraagtekens bij Groningen Airport Eelde: luchtvaart in een kramp, routefonds grotendeels gebruikt en
Geschreven door Arnoud Bodde en Willem Dekker in DvhN, 11 oktober 2019   
dinsdag 15 oktober 2019

Vraagtekens bij Groningen Airport Eelde: luchtvaart in een kramp, routefonds grotendeels gebruikt en directeur ziek thuis
Plaatje Foto Archief DvhN.jpg

Het zijn onzekere tijden voor Groningen Airport Eelde (GAE). De luchtvaartwereld zit ‘in een kramp’, de directeur zit langdurig ziek thuis en het fonds voor nieuwe routes is voor meer dan tweederde deel gebruikt.

Van de 10 miljoen euro voor de ontwikkeling van nieuwe routes op Groningen Airport Eelde de komende jaren is in 2017 en 2018 al 6,84 miljoen euro uitgegeven.

De vraag wat de luchthaven met de resterende gelden nog kan de komende jaren, qua route-ontwikkeling en marketing, is niet goed te beantwoorden, zegt Gerrit Baarda van GAE.

,,Dat heeft te maken met de kramp waarin de luchtvaartwereld zit. Totdat meer duidelijk wordt over de toekomst van Schiphol en Lelystad zitten wij met vraagtekens. Wat dat betreft zijn we een kleine speler in Nederland. Schiphol en Den Haag bepalen. Maar wij bieden wel kansen. We hebben ruimte in onze vergunningen qua geluid, wat betreft stikstof zien wij hier geen problemen - dat heeft expert ons onlangs nog eens bevestigd - en ook op de grond is ruimte voor uitbreiding.’’


Directeur Van de Kreeke zit ziek thuis


Baarda is de financiële man binnen het managementteam dat sinds de zomer de werkzaamheden van directeur Marco van de Kreeke heeft overgenomen. Van de Kreeke zit ziek thuis, bevestigt Leendert Klaassen namens de raad van commissarissen.

Volgens bronnen wordt gesproken over een vertrekregeling, maar volgens Klaassen is dat ‘op dit moment niet aan de orde’. ,,We zijn on speaking terms met Marco. Dit is een vervelende situatie en in de komende weken zal daar meer duidelijkheid over komen.’’


‘Schiphol is een concurrent van je welste’

Baarda erkent dat het bij de noordelijke luchthaven niet gaat zoals bij de lancering van de grote investeringsplannen in 2017 gedacht.

,,Dat plan is gebaseerd op heel veel rapporten en heel veel data. Het was een zorgvuldig genomen beslissing onder onzekerheid. Ondernemen is verantwoord risico’s nemen. Onzeker is het in onze wereld altijd. We zien dat er een markt is voor lijnvluchten die we hebben aangeboden en we hadden gedacht dat we die markt sneller in beweging zouden krijgen. Schiphol is een concurrent van je welste en consumentengedrag wordt beïnvloed door veel onzekere factoren.’’

Groningen Airport Eelde heeft voorlopig geen zicht op een nieuwe deal met een maatschappij, zoals die met Nordica werd gesloten. Met het binnenhalen van de nationale luchtvaartmaatschappij van Estland werd in 2017 een belangrijke pilaar onder een stevigere toekomst geplaatst.


Via Eelde verbonden met de rest van de wereld

Nordica ging vliegen op luchthavens (Kopenhagen, München en aanvankelijk ook Brussel) die Eelde met de rest van de wereld zouden verbinden. Volgens onderzoeken zijn die hubs van levensbelang voor Eelde.

Vanuit het routefonds werd veel geld gestoken in de promotie van de nieuwe lijnen en in de ondersteuning van Nordica. De maatschappij trok eind 2018 de stekker eruit toen bleek dat ‘in de aanloopfase’ nog meer geld nodig was dan vooraf ingeschat.


Toegangspoort van het Noorden

De vijf aandeelhouders Groningen, Drenthe, Stad Groningen, Assen en Tynaarlo stelden in 2017 via gemeenteraden en Provinciale Staten 10 miljoen euro beschikbaar voor een nieuw routefonds, als onderdeel van een groot investeringsplan van 46 miljoen euro voor Eelde als ‘Toegangspoort van het Noorden’.

Voor het beheren van het routefonds werd door de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) een aparte bv opgericht, om niet in de knel te komen met Europese staatssteunregels. In het tweede jaar liepen de uitgaven al uit de pas met de beschikbaarheid van de subsidiegelden, blijkt uit het recent gepubliceerde jaarverslag van het routefonds. De investeringen van de aandeelhouders zouden worden uitgesmeerd over tien jaar, maar de luchthaven heeft in 2018 het routefondsgeld van 2018, 2019 en 2020 (deels) al uitgegeven.


‘Geld is niet allemaal weg, deel is in principe goed besteed’


,,Dat geld is niet allemaal zomaar weg, een deel is naar marketing gegaan’’, zegt Baarda. ,,Dat is in principe goed besteed. Aan bewustwording. De vraag hoe snel mensen ons vergeten, kan ik niet beantwoorden. We hebben nog steeds een lijnverbinding met Kopenhagen (door AIS Airlines, red.). Met een kleiner toestel, voor minder passagiers en tegen een hogere prijs, dat klopt. Maar we hebben ook niet zomaar weer een partij gevonden als Nordica.’’

De politiek heeft zich nog niet uitgesproken over het jaarverslag van het routefonds. In Drenthe is het al wel geagendeerd, voor een vergadering eind oktober. Dan zal vermoedelijk ook de uitgave van 121.000 euro aan een skybox in het stadion van FC Groningen aan de orde komen.

Die box werd omgedoopt tot Skylounge Groningen Airport Eelde, een plek om zakelijk meer aandacht te genereren voor de luchthaven. De huursom werd op initiatief van de aandeelhouders (niet de luchthaven) met terugwerkende kracht betaald uit het routefonds. Volgens de woordvoerder van Drents gedeputeerde Cees Bijl (PvdA) was dit ‘achteraf gezien misschien niet de meest logische optie’.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 1 - 20 van 450

spacer
© 2020 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.