spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

VOLE: 'Haal de stekker uit vliegveld Eelde, de luchthaven is nagenoeg failliet'
Geschreven door DvhN, 4 november 2019   
maandag 04 november 2019

VOLE: 'Haal de stekker uit vliegveld Eelde, de luchthaven is nagenoeg failliet'

Sluiting van Groningen Airport Eelde is „onvermijdelijk”. De luchthaven is „technisch failliet”, stelt Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) maandag in een brief gericht aan de gemeenten Assen, Groningen, Tynaarlo en de provincies Groningen en Drenthe.

De vereniging van uiterst kritische omwonenden roept deze aandeelhouders op om maar snel te stoppen met de noordelijke luchthaven. „Hoe langer je er mee wacht, hoe groter de imagoschade voor het Noorden.”

Groningen Airport Eelde (GAE) voorspelde in 2015 zo’n 410.000 passagiers voor dit jaar, maar het aantal blijft tot nu toe steken op 180.000, blijkt uit cijfers van het CBS. Aan het begin van dit jaar ging GAE echter niet meer uit van ruim 400.000 passagiers. De luchthaven stelde de prognose bij en stevent dit jaar af op het verwachte aantal van 180.000. VOLE noemt in de brief niet de meest recente prognoses, maar die van 2015.

Het investeringsplan ‘Toegangspoort van het Noorden’, waarmee 46 miljoen euro voor tien jaar gemoeid is, zou vooral rusten op deze optimistische prognoses van de passagiersaantallen. De doelstellingen van het investeringsscenario ‘Toegangspoort van het Noorden’ zijn inmiddels onhaalbaar, zo stelt VOLE.


Luchtvaartnota

Bowy Odink, commercieel manager van GAE, wijst de beweringen van VOLE van de hand: ,,Wij zijn niet technisch failliet. Het investeringsplan staat voor tien jaar en het is te vroeg om binnen drie jaar te concluderen dat het plan nu al mislukt is’’.

Voor de teruglopende passagiersaantallen zijn meerdere verklaringen, zegt Odink. ,,Het feit dat Nordica niet meer vanaf Eelde vliegt is een belangrijke reden’’. Daarnaast spelen er andere factoren die de luchtvaartsector bezighouden. Odink noemt onder andere de luchtvaartnota, die volgend jaar zomer verschijnt. In die nota zal het kabinet richting geven aan de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland voor de komende dertig jaar. Daarbij zal duidelijk worden dat Eelde hierin een wezenlijke rol speelt, is de verwachting van de luchthavendirectie.


Juichstemming

Het debacle in Eelde, zoals VOLE de negatieve cijfers bestempelt, zou niet alleen te wijten zijn aan directeur Marco van de Kreeke. De noordelijke pers en de politiek hebben een ‘juichstemming’ gecreëerd, de feiten ontweken en daarmee bijgedragen aan een misplaatst vertrouwen in de toekomst van de luchthaven. Tenslotte zegt VOLE dat het onvermijdelijke sluiten van GAE voor een opbouwende imagoschade voor het Noorden zorgt.

Odink meldt dat GAE niet zomaar verdwijnt. ,,VOLE beweert al dertig jaar lang dat we gaan sluiten, maar ‘we’re here to stay’. Daar heeft de politiek zich al over uitgesproken.’’

Commentaar VOLE
Zoals gebruikelijk gaat het Dagblad niet in op de essentie van de brief van VOLE: Het exploitatieverlies loopt dit jaar op tot meer dan 3,5 miljoen euro (waarvan 3 miljoen wordt gedekt uit de NEDAB-subsidie). De liquiditeit is nu al minder dan de schulden, als je de kosten van een sociaal plan meetelt. Technisch is GAE failliet.

Lees hier de
brief die VOLE stuurde aan de raden en staten van de aandeelhouders van luchthaven Eelde

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Aandeelhouders Groningen Airport Eelde willen dat directeur vertrekt
Geschreven door RTVNoord, zaterdag 2 november 2019   
zaterdag 02 november 2019

Aandeelhouders Groningen Airport Eelde willen dat directeur vertrekt

 
Aandeelhouders van Groningen Airport Eelde willen dat Marco van de Kreeke zijn functie als directeur van het vliegveld neerlegt.

De Raad van Commissarissen en de aandeelhouders sturen hier op aan. Er is overeenstemming, alleen moet een deel van de aandeelhouders nog ja zeggen, meldt RTV Drenthe.

Marco van de Kreeke ligt al een tijdje onder vuur van de aandeelhouders. Dat zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Tynaarlo, Assen en Groningen. Zijn functioneren staat ter discussie. Van de Kreeke zit op dit moment ziek thuis.
 
Van Tanzania en Bonaire naar Eelde
Marco van de Kreeke kwam in 2012 naar Groningen Airport Eelde. Daarvoor was hij directeur van de luchthaven op het eiland Bonaire en van Kilimanjaro Airport in Tanzania. Hij kreeg in Drenthe de opdracht om Groningen Airport Eelde verder uit te bouwen.
 
De directeur stelde in 2012 na zijn benoeming dat hij er voor wilde zorgen dat de luchthaven 'zwarte' cijfers zou schrijven. Bovendien moest het aantal bestemmingen fors worden uitgebreid.

In 2013 volgde een strategisch beleidsplan met de titel 'Werelden Verbinden'. In deze visie schreef de directie van de luchthaven haar plannen voor de komende jaren. Een groei naar 600.000 passagiers en winstgevend in 2020.

In dit rapport werd al melding gemaakt van de zoektocht naar mogelijkheden voor een zogenoemde 'hubverbinding'. Als passagier zou je vanaf Groningen Airport Eelde via zo'n grote hub de wereld over kunnen vliegen. Bovendien is Eelde daarmee ook vanuit de rest van de wereld via de lucht bereikbaar.
 
Van de Kreeke en Groningen Airport Eelde zagen het aantal passagiers wel groeien, maar niet in een tempo waarin de luchthaven in 2020 rendabel zou zijn. Winst is er nog nooit gemaakt. Vluchten komen en vluchten gaan. RyanAir bijvoorbeeld kwam en verdween weer. WizzAir schrapte, ondanks het succes van de lijndienst, de vlucht naar Gdansk in Polen.
 
Een gevolg van de dynamiek in de luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen gaan vliegen waar ze denken de meeste winst te kunnen maken en waar de kosten het laagst zijn. Groningen Airport Eelde ligt wat dat betreft in een regio in Nederland waar de bevolkingsdichtheid klein is en dus minder gunstig voor de luchthaven.


Vluchten komen en gaan
Ook Transavia is van mening dat de bezetting van de vliegtuigen vanaf Eelde te laag is. De vlucht naar Londen met FlyBe, in opdracht van Stobart Air, voldoet wel. AIS Airlines vliegt dagelijks naar Kopenhagen.


Weg hubverbinding
De hubverbinding heeft Marco van de Kreeke met zijn team gerealiseerd. Nordica Air vloog in opdracht van de luchthaven naar Kopenhagen en München. Brussel was ook de bedoeling, maar die lijndienst is vanwege het ontbreken van belangstelling niet van de grond gekomen.

Met miljoenen uit het routefonds is de lijndienst een tijdje in de lucht gehouden. Het aantal passagiers groeide, maar niet hard genoeg om rendabel te zijn. Bovendien wilde Nordica zelf alleen nog maar vliegen als het voor de inwoners van Letland voordeel opleverde.


Hub geen lang leven beschoren
Nordica vloog met een 'VIP-bus op een dienst die je met een taxi zou moeten uitvoeren', zo zeggen luchtvaartdeskundigen. Nordica verdween toen het routefonds van de luchthaven niet meer als pinapparaat gebruikt kon worden. Het aantal passagiers groeide wel degelijk, maar niet snel genoeg om de lijndiensten rendabel te laten zijn.
 
Sinds het vertrek van Nordica Air ligt Groningen Airport Eelde nog meer dan in het verleden onder een vergrootglas. De aandeelhouders wilden groei van de luchthaven. Zeker na het besluit om in tien jaar 46 miljoen euro te investeren.

Directeur Marco van de Kreeke ligt flink onder vuur van de aandeelhouders van de luchthaven. Hij kreeg de opdracht om na het vertrek van Nordica Air fors te bezuinigen en een pas op de plaats te maken als het gaat om grote investeringen. Van de Kreeke moest oplossingen zoeken.

Tot op heden is er weinig rust rondom de luchthaven. De Raad van Commissarissen stapte op na interne discussie over de toekomst van Groningen Airport Eelde. Uiteindelijk zijn er nu drie nieuwe leden van de Raad van Commissarissen.

De aandeelhouders van de luchthaven eisten dat de commissarissen dichter op de directie zouden gaan opereren. Daarmee moet een crisis als met Nordica Air worden voorkomen. Bovendien moet de luchthaven regelmatig tussentijdse rapportages inleveren bij de aandeelhouders.
 
De bouw van een nieuwe brandweerkazerne is uitgesteld, omdat de kosten veel hoger uitvallen dan in eerste instantie was ingeschat. En in de luchtvaartsector zelf zijn ook veel ontwikkelingen. Faillissementen van bijvoorbeeld Thomas Cook en een aantal luchtvaartmaatschappijen.

Het faillissement van Thomas Cook zorgt er in ieder geval voor dat de gereserveerde stoelen van de maatschappij op vluchten vanaf Eelde op een andere manier verkocht moeten worden. Bovendien speelt in Nederland de komst van Lelystad Airport mee. Een concurrent voor Groningen Airport Eelde.


Directeur heeft niet overal vat op
Zaken waar Van de Kreeke overigens weinig aan kan doen. Wel hebben ze invloed op de toekomst van de luchthaven.

Een deel van de aandeelhouders is akkoord met het vertrek van de directeur. Als alle aandeelhouders hun fiat hebben gegeven, dan is het vertrek definitief. En dan volgt ongetwijfeld een persbericht met daarin de mededeling dat het vertrek van Van de Kreeke 'in goed overleg' tot stand is gekomen.


Commentaar VOLE

Het debacle is compleet.
Ook dit gaat weer veel geld kosten, want de advocaat van ‘onze’ Marco zal wel een gouden handdruk bedingen. Hij kon er immers niets aan doen. De afloop stond al vast voor hij kwam.

Het enige verwijt wat men Van de Kreeke zou kunnen maken is dat hij wel al weer enige jaren heeft volgehouden dat hij een dood paard kon berijden. De verwijten van de aandeelhouders, die hem nu gemaakt worden, vloeien daaruit voort, maar horen thuis bij generaties van wensdenkers in de politiek, de Vrienden, en bij het Dagblad die het paard hebben opgetuigd, met vele miljoenen....

De politieke fictie als zou GAE de eigen broek kunnen ophouden hebben generaties van betrokkenen niet durven doorprikken, en durven dat nu nog steeds niet.
Hen zou men stevig moeten aanspreken.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Sluiting Eelde helpt in strijd tegen stikstof
Geschreven door Philippe Boucher in DvhN, 31 oktober 2019   
zaterdag 02 november 2019

Sluiting Eelde helpt in strijd tegen stikstof



Nu stikstofuitstoot hoog op de politieke agenda staat is het ook tijd om een eind te maken aan de gesubsidieerde uitstoot van het grote vliegverkeer op Groningen Airport Eelde.

De uitspraak van de Raad van State over stikstofneerslag in natuurgebieden door veeteelt doet veel stof opwaaien maar over zwaar gesubsidieerde stikstofuitstoot door vliegen op Eelde rept men hier nog niet.

Sluiting van het groot vliegverkeer op Eelde zou een goede bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van stikstofdepositie in het Noorden, nota bene midden tussen drie belangrijke Natura 2000 gebieden.

Onlangs werd duidelijk dat de stikstofuitstoot door vliegen in Nederland alleen gemeten wordt voor vliegen onder de 900 meter. Daarboven telt men het niet mee terwijl daar vijf maal zoveel stikstof wordt uitgestoten, dat allemaal terugvalt op de aarde. Het is dus veel erger dan we nu in de cijfers zien.

Door de lage bezetting van de toestellen is Eelde super vervuilend per passagier. Men kan beter op Schiphol of Eindhoven opstappen. Daar zijn de toestellen tot 90 procent bezet.

Zwak

In het collegeakkoord van Groningen staat dat men de prestaties van GAE wil evalueren. Hoe eerder hoe beter. Na het vertrek van Nordica is wel duidelijk dat de bestemming Kopenhagen te zwak is om er een rendabele hub-verbinding naartoe op te zetten. Als het jaarverslag 2018 binnenkort ter sprake komt in Provinciale Staten of gemeenteraad is dat een goed moment om aan te dringen op een spoedige evaluatie.

Harm Post heeft voor veel geld een opgeblazen document opgehoest om van de luchthaven een ordinair industrieterrein te maken om daarmee de verliezen te subsidiëren. Industrieterreinen genoeg in de kop van Drenthe en rond de stad Groningen zou ik zeggen.

De gordel van landgoederen rond Eelde-Paterswolde is een waardevol gebied aan de zuidkant van de stad voor wonen, recreatie en natuur. Bezorg dat geen onherstelbare schade. Bij sluiting gaat het maar om 4 procent van de noordelijke luchtreizigers die een ander opstappunt moet vinden. Niet alleen Schiphol, met 70 procent van de noordelijke reizigers, maar ook Bremen, Weeze, Münster en Düsseldorf zijn aantrekkelijke alternatieven gebleken. Ruim 20 procent van de noordelijke luchtreizigers maakt al gebruik van deze Duitse luchthavens.

Verliezen

Na de baanverlenging in 2013 gaan de jaarlijkse verliezen van GAE van circa 500.000 euro in 5 jaar tijd omhoog naar 3.209.000 euro in 2018. Voor 2019 verwacht ik dat het boven de 4 miljoen uitkomt, 3 miljoen subsidie voor brandweer en security meegerekend. Door in het jaarverslag deze 3 miljoen subsidie per jaar van de kosten af te trekken lijkt het of de verliezen opeens nogal meevallen. Niets is minder waar. Ze zijn nog nooit zo hoog geweest.

En de passagiersgroei van de laatste twee jaar is alleen maar een gevolg van meer vluchten met half lege vliegtuigen en 7 miljoen aan aanloopsteun om dit mogelijk te maken. Na dit avontuurtje is Nordica met 6,5 miljoen vertrokken. Ongeveer 90 euro per extra passagier is er voor de groei betaald. Hoe lang is hiervoor nog draagvlak?

Lang genoeg gemodderd

Het investeringsscenario van 47 miljoen euro is mislukt. Met 6,5 miljoen aanloopsubsidie was het niet mogelijk een winstgevende lijn naar Kopenhagen op te zetten. De lijn naar Londen kreeg 500.000 euro steun, maar moest toch inkrimpen van vier naar twee keer per dag. Deze winter is er nog maar één vakantiebestemming over.

Passagiersaantallen vallen in 2019 terug met circa 30 procent. Is het niet tijd om nu eindelijk een streep door GAE te zetten? De luchthaven heeft toch lang genoeg doorgemodderd om te laten zien dat het geen toekomst heeft? Ook het bedrijfsleven gelooft er al lang niet meer in. Woonklimaat, natuur en landschap zullen veel winnen bij sluiting van de luchthaven voor commercieel vliegverkeer.

Philippe Boucher is onderzoeker en organisatieadviseur.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Vraagtekens bij Groningen Airport Eelde: luchtvaart in een kramp, routefonds grotendeels gebruikt en
Geschreven door Arnoud Bodde en Willem Dekker in DvhN, 11 oktober 2019   
dinsdag 15 oktober 2019

Vraagtekens bij Groningen Airport Eelde: luchtvaart in een kramp, routefonds grotendeels gebruikt en directeur ziek thuis
Plaatje Foto Archief DvhN.jpg

Het zijn onzekere tijden voor Groningen Airport Eelde (GAE). De luchtvaartwereld zit ‘in een kramp’, de directeur zit langdurig ziek thuis en het fonds voor nieuwe routes is voor meer dan tweederde deel gebruikt.

Van de 10 miljoen euro voor de ontwikkeling van nieuwe routes op Groningen Airport Eelde de komende jaren is in 2017 en 2018 al 6,84 miljoen euro uitgegeven.

De vraag wat de luchthaven met de resterende gelden nog kan de komende jaren, qua route-ontwikkeling en marketing, is niet goed te beantwoorden, zegt Gerrit Baarda van GAE.

,,Dat heeft te maken met de kramp waarin de luchtvaartwereld zit. Totdat meer duidelijk wordt over de toekomst van Schiphol en Lelystad zitten wij met vraagtekens. Wat dat betreft zijn we een kleine speler in Nederland. Schiphol en Den Haag bepalen. Maar wij bieden wel kansen. We hebben ruimte in onze vergunningen qua geluid, wat betreft stikstof zien wij hier geen problemen - dat heeft expert ons onlangs nog eens bevestigd - en ook op de grond is ruimte voor uitbreiding.’’


Directeur Van de Kreeke zit ziek thuis


Baarda is de financiële man binnen het managementteam dat sinds de zomer de werkzaamheden van directeur Marco van de Kreeke heeft overgenomen. Van de Kreeke zit ziek thuis, bevestigt Leendert Klaassen namens de raad van commissarissen.

Volgens bronnen wordt gesproken over een vertrekregeling, maar volgens Klaassen is dat ‘op dit moment niet aan de orde’. ,,We zijn on speaking terms met Marco. Dit is een vervelende situatie en in de komende weken zal daar meer duidelijkheid over komen.’’


‘Schiphol is een concurrent van je welste’

Baarda erkent dat het bij de noordelijke luchthaven niet gaat zoals bij de lancering van de grote investeringsplannen in 2017 gedacht.

,,Dat plan is gebaseerd op heel veel rapporten en heel veel data. Het was een zorgvuldig genomen beslissing onder onzekerheid. Ondernemen is verantwoord risico’s nemen. Onzeker is het in onze wereld altijd. We zien dat er een markt is voor lijnvluchten die we hebben aangeboden en we hadden gedacht dat we die markt sneller in beweging zouden krijgen. Schiphol is een concurrent van je welste en consumentengedrag wordt beïnvloed door veel onzekere factoren.’’

Groningen Airport Eelde heeft voorlopig geen zicht op een nieuwe deal met een maatschappij, zoals die met Nordica werd gesloten. Met het binnenhalen van de nationale luchtvaartmaatschappij van Estland werd in 2017 een belangrijke pilaar onder een stevigere toekomst geplaatst.


Via Eelde verbonden met de rest van de wereld

Nordica ging vliegen op luchthavens (Kopenhagen, München en aanvankelijk ook Brussel) die Eelde met de rest van de wereld zouden verbinden. Volgens onderzoeken zijn die hubs van levensbelang voor Eelde.

Vanuit het routefonds werd veel geld gestoken in de promotie van de nieuwe lijnen en in de ondersteuning van Nordica. De maatschappij trok eind 2018 de stekker eruit toen bleek dat ‘in de aanloopfase’ nog meer geld nodig was dan vooraf ingeschat.


Toegangspoort van het Noorden

De vijf aandeelhouders Groningen, Drenthe, Stad Groningen, Assen en Tynaarlo stelden in 2017 via gemeenteraden en Provinciale Staten 10 miljoen euro beschikbaar voor een nieuw routefonds, als onderdeel van een groot investeringsplan van 46 miljoen euro voor Eelde als ‘Toegangspoort van het Noorden’.

Voor het beheren van het routefonds werd door de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) een aparte bv opgericht, om niet in de knel te komen met Europese staatssteunregels. In het tweede jaar liepen de uitgaven al uit de pas met de beschikbaarheid van de subsidiegelden, blijkt uit het recent gepubliceerde jaarverslag van het routefonds. De investeringen van de aandeelhouders zouden worden uitgesmeerd over tien jaar, maar de luchthaven heeft in 2018 het routefondsgeld van 2018, 2019 en 2020 (deels) al uitgegeven.


‘Geld is niet allemaal weg, deel is in principe goed besteed’


,,Dat geld is niet allemaal zomaar weg, een deel is naar marketing gegaan’’, zegt Baarda. ,,Dat is in principe goed besteed. Aan bewustwording. De vraag hoe snel mensen ons vergeten, kan ik niet beantwoorden. We hebben nog steeds een lijnverbinding met Kopenhagen (door AIS Airlines, red.). Met een kleiner toestel, voor minder passagiers en tegen een hogere prijs, dat klopt. Maar we hebben ook niet zomaar weer een partij gevonden als Nordica.’’

De politiek heeft zich nog niet uitgesproken over het jaarverslag van het routefonds. In Drenthe is het al wel geagendeerd, voor een vergadering eind oktober. Dan zal vermoedelijk ook de uitgave van 121.000 euro aan een skybox in het stadion van FC Groningen aan de orde komen.

Die box werd omgedoopt tot Skylounge Groningen Airport Eelde, een plek om zakelijk meer aandacht te genereren voor de luchthaven. De huursom werd op initiatief van de aandeelhouders (niet de luchthaven) met terugwerkende kracht betaald uit het routefonds. Volgens de woordvoerder van Drents gedeputeerde Cees Bijl (PvdA) was dit ‘achteraf gezien misschien niet de meest logische optie’.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Schriftelijke vragen van GL over ontbreken natuurbeschermingsvergunning GAE
Geschreven door GroenLinks, 26 september 2019   
donderdag 26 september 2019

Schriftelijke vragen van GL over ontbreken natuurbeschermingsvergunning GAE

26 september 2019

Onderstaande vragen zijn door Statenlid Ewoud Bos gesteld aan Gedeputeerde Staten van Drenthe inzake het ontbreken van Natuurbeschermingsvergunning van Groningen Airport Eelde (GAE).


Op 23 september 2019 meldde het TV-programma EenVandaag dat vijf Nederlandse vliegvelden, waaronder Groningen Airport Eelde, geen Natuurbeschermingsvergunning hebben.[1]
Eerder werd al bekend dat Schiphol zo’n vergunning mist, waardoor honderdduizenden starts en landingen mogelijk illegaal zijn. Een Natuurbeschermingsvergunning is nodig vanwege de stikstofuitstoot van het vliegverkeer, dat schade toebrengt aan onze gezondheid en de natuur.

Schattingen van het aantal vroegtijdige doden door luchtvervuiling in Nederland variëren van 6.700 tot 12.900 per jaar. Fijnstof en stikstofdioxide zijn de belangrijke veroorzakers hiervan.[2]
De Gezondheidsraad vindt dan ook dat Nederland snel strengere regels voor een betere luchtkwaliteit moet invoeren.[3]
De uitstoot van stikstof is daarnaast een grote bedreiging voor de biodiversiteit in kwetsbare natuurgebieden. Plantensoorten verdwijnen, waardoor het aantal vogels en insecten, die daarvan afhankelijk zijn, afneemt.

Vanwege de enorme negatieve gezondheidseffecten en schade aan natuurgebieden is het belangrijk dat de overheid streng toeziet op de uitstoot van schadelijke stoffen. GroenLinks Drenthe is van mening dat deze regels juist ook gelden voor grote vervuilers als Groningen Airport Eelde.

Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college:

  1. Klopt het dat Groningen Airport Eelde geen Natuurbeschermingsvergunning heeft? Zo ja, was het college daarvan op de hoogte?
  2. Deelt dit college de mening van GroenLinks dat Groningen Airport Eelde moet voldoen aan de wet en daarom een Natuurbeschermingsvergunning nodig heeft? Zo nee, waarom niet?
  3. Welke gegevens zijn bij u bekend over de stikstofuitstoot van Groningen Airport Eelde?
  4. Is het college bereid Groningen Airport Eelde per direct te verzoeken een Natuurbeschermingsvergunning aan te vragen?
  5. Is het college daarnaast bereid met de verantwoordelijke ministeries in contact te treden voor passende handhaving en bijbehorende sancties met als doel het beschermen van de gezondheid van Drenten en de natuur?
  6. Welke andere bedrijven, instellingen of projecten kunnen in de knel komen wanneer Groningen Airport Eelde een Natuurbeschermingsvergunning toegewezen krijgt? Bestaat er een risico dat het ministerie de uitstoot van Groningen Airport Eelde gaat gedogen, waar andere projecten nu in de wacht zijn gezet?

 

 
RTV Drenthe berichtte hierover als volgt:

Donderdag 26 september 2019
Geschreven door Serge Vinkenvleugel


'Minder vliegen op Eelde zonder vergunning natuurbescherming'

plaatje Vliegtuig Transavia landt op GAE.jpg
Vliegtuig van Transavia landt op Groningen Airport Eelde (foto: Groningen Airport Eelde)

GroenLinks in Provinciale Staten wil dat als Groningen Airport Eelde geen natuurbeschermingsvergunning heeft de provincie gaat handhaven.

Gevolg is dat waarschijnlijk het aantal vluchten dan drastisch omlaag moet. Van 4400 per jaar naar 1900.

Op 23 september meldde TV-programma EenVandaag dat vijf Nederlandse vliegvelden, waaronder Groningen Airport Eelde, geen natuurbeschermingsvergunning hebben. Eerder werd al bekend dat Schiphol zo’n vergunning mist, waardoor honderdduizenden starts en landingen mogelijk illegaal zijn.

Ook hier gaat het om stikstof
Een natuurbeschermingsvergunning is nodig vanwege de stikstofuitstoot van het vliegverkeer, dat schade toebrengt aan de gezondheid en de natuur. "Schattingen van het aantal vroegtijdige doden door luchtvervuiling in Nederland variëren van 6.700 tot 12.900 per jaar. Fijnstof en stikstofdioxide zijn de belangrijke veroorzakers hiervan" zegt GroenLinks-statenlid Ewoud Bos.

Bos vervolgt: "De uitstoot van stikstof is daarnaast een grote bedreiging voor de biodiversiteit in kwetsbare natuurgebieden. Plantensoorten verdwijnen, waardoor het aantal vogels en insecten, die daarvan afhankelijk zijn, afneemt. De Gezondheidsraad vindt dan ook dat Nederland snel strengere regels voor een betere luchtkwaliteit moet invoeren."

Geen uitzondering voor luchthavens

Waarom moeten kleinere vervuilers zich houden aan allerlei uitstootregels en zouden grote vervuilers als luchthavens dat niet hoeven te doen, vraag Bos zich hardop af. Bos wil niet dat nu vanwege de stikstofdiscussie waardoor grote projecten on hold staan Groningen Airport Eelde door het ministerie gedoogd gaat worden en door kan gaan op de oude voet.

Ook MOB wil handhaving
Ook Mobilisation for the Environment (MOB) dat de hele stikstofproblematiek en de PAS-regeling (Programma Aanpak Stikstof) met succes aanhangig maakte bij de Raad van State dient een handhavingsverzoek in bij de landelijke overheid. Naast Groningen Airport Eelde gaat het om Eindhoven Airport, Rotterdam/The Hague Airport, Lelystad en Maastricht Aachen Airport. Voor deze luchthavens geldt geen uitzondering op de vergunningsplicht en daarom moet de overheid overgaan tot handhaven van de regels vind MOB.

De milieuorganisatie berekende dat het aantal vliegbewegingen in ieder geval teruggebracht dient te worden tot het aantal dat op 7 december 2004 vloog. Dat betekent voor Eelde een teruggang van ongeveer 4400 naar 1900 vluchten per jaar.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde krijgt tik op de vingers om drie overtredingen
Geschreven door RTVNoord, woensdag 18 september 2019   
maandag 23 september 2019
Groningen Airport Eelde krijgt tik op de vingers om drie overtredingen

 

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in de periode 1 april 2018 tot en met 31 maart 2019 drie overtredingen geconstateerd bij Groningen Airport Eelde.

In één geval landde een commerciële vlucht op Groningen Airport Eelde toen het vliegveld al gesloten was.

De ILT heeft Groningen Airport Eelde hiervoor op de vingers getikt. Het vliegveld heeft direct gehandeld en maatregelen genomen om herhaling te voorkomen, blijkt uit het rapport.

Volgens vaste routes vliegen
Verder stelt de inspectie vast dat twee luchtvaartmaatschappijen zich niet hebben gehouden aan de geldende vertrekprocedures. Ieder vliegtuig moet volgens vaste routes vliegen.

Uit de rapportage van de ILT blijkt dat twee keer zonder geldige reden van de route is afgeweken. De betrokken vliegmaatschappijen hebben een waarschuwingsbrief van de inspectie ontvangen.

Binnen de normen
Het vliegveld in Eelde heeft zich van april vorig jaar tot eind maart dit jaar wel aan de geluid- en milieunormen gehouden, constateert de inspectiedienst.


Commentaar VOLE

VOLE heeft in 2018 meerdere overtredingen van de sluitingstijden vastgesteld en heeft in juli 2018 drie handhavingsverzoeken ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze werden door ILT in eerste instantie afgewimpeld. Het kwam er kortheidshalve op neer dat ILT de beantwoording van de vraag of er overtredingen waren overliet aan de overtreder. GAE beoordeelt - op verzoek van ILT- dus haar eigen overtredingen. In de Commissie Regionaal Overleg (CRO) had Havenmeester Onno de Jong van GAE al eens uitgelegd dat GAE niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor overtredingen door vliegers of luchtvaartmaatschappijen. De Jong stelde: “GAE kan worden vergeleken met een autoverhuurbedrijf. Dat is ook niet verantwoordelijk voor de overtredingen door de huurders”.

Deze opmerking toont aan dat GAE geen idee heeft van haar verantwoordelijkheid. GAE gaat er geheel aan voorbij dat vliegers/luchtvaartmaatschappijen bij vertrek of aankomst buiten de sluitingstijden (23.00-6.30 uur op weekdagen, 23.00-7.30 uur op zon- en feestdagen) toestemming moeten vragen aan GAE en dat GAE de reden van de afwijking moet toetsen aan de in het luchthavenbesluit genoemde uitzonderingsgronden. Dat noemt men de ‘extensieregeling’. Die bepaalt dat alleen van de sluitingstijden mag worden afgeweken “voor zover sprake is van onverwachte vertragende omstandigheden, die op het moment van vertrek redelijkerwijs niet voorzien hadden kunnen worden”. Daarvan was in deze gevallen geen sprake. VOLE heeft aangetoond dat de “vertragende omstandigheden” ruim van te voren waren voorzien. GAE had geen toestemming mogen verlenen om te landen/ te vertrekken. GAE neemt het echter niet zo nauw met de wet en schroomt niet om het Ministerie van I&W (waaronder de ILT valt) om de tuin te leiden.

VOLE heeft harde bewijzen geleverd dat de uitzonderingsgronden van de extensieregeling niet van toepassing waren. Daarom tekende VOLE bezwaar aan tegen de beslissing van ILT in maart van dit jaar om de handhavingsverzoeken af te wijzen. Uiteindelijk werd na veel smoesjes, een hoorzitting en veel gedoe, één van de overtredingen toegegeven. GAE kreeg hiervoor een waarschuwing en moest een verbeterplan opstellen. GAE presteerde het vervolgens om in een brief aan de pers te beweren: “De luchthaven is het niet eens met de conclusie (van ILT) dat er onvoldoende bewijs was voor het toepassen van de extensieregeling. De regeling stelt namelijk geen enkele voorwaarde aan en over het te leveren bewijs, er is geen voorgeschreven procedure en derhalve is het naar de mening van de luchthaven onjuist om te stellen dat er ‘onvoldoende’ bewijs was.” De redenering van GAE is dus: bij wet verboden gebruik van de luchthaven buiten de openingstijden is altijd toegestaan, want “er is geen voorgeschreven procedure voor het te leveren bewijs”. De bewijzen die VOLE had overlegd (screenshot van de vluchtgegevens buiten de openingstijden) werden overigens niet aangevochten.

VOLE is in april in beroep gegaan bij de Rechtbank Noord Nederland tegen de beslissing van ILT om niet op te treden tegen de andere twee overtredingen, waarvoor even sterke bewijzen waren. Deze zaak is na een half jaar nog niet geagendeerd. De rechtbanken hebben grote achterstanden.
Eén en ander toont ook aan dat het aan de kaak stellen van aantoonbare overtredingen door GAE een uiterst moeizame en tijdrovende zaak is. VOLE is nu al anderhalf jaar bezig met een op zichzelf simpele actie ter bescherming van de nachtrust van de omwonenden. Het ministerie van I&W stelt zich op als hoeder van de luchtvaart. De Inspectie Leefomgeving en Transport behartigt kortom de belangen die schuil gaan achter het tweede deel van haar naam en weet zich kennelijk geen raad met het begrip ‘Leefomgeving’.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Angst voor krimp luchtvaart is ongegrond
Geschreven door Natuur en Milieu, 18 juli 2019   
maandag 29 juli 2019

Angst voor krimp luchtvaart is ongegrond




Begin juli besloot het kabinet dat Schiphol voorwaardelijk mag groeien van 500.000 naar maximaal 540.000 vluchten. De minister en de luchtvaartsector gebruiken economische argumenten om de groei te verantwoorden. Zo zou Schiphol een belangrijke banenmotor zijn en zouden bedrijven zich hier niet vestigen zonder groei. Ook zou groei een voorwaarde zijn om verbonden te blijven met de rest van de wereld. Natuur & Milieu vroeg CE Delft om vijf beweringen over het economisch belang van de luchtvaart tegen het licht te houden. De onderzoekers concluderen in het rapport ‘Moet de luchtvaart groeien om onze welvaart te behouden? Een kritische analyse van veelgehoorde argumenten’ dat geen van de vijf beweringen wetenschappelijk onderbouwd kan worden. Sterker nog: ze zijn ongegrond.

Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: ‘Een enorme grote overlast veroorzakende luchthaven, die veel te veel CO2-uitstoot, past niet in ons kleine landje. Alle sectoren beseffen inmiddels dat het anders moet, alleen de luchtvaartsector en de minister blijven roepen hoe belangrijk groei van Schiphol en de Nederlandse luchtvaartsector is voor Nederland. Die mythe prikken we door met dit rapport. De hinder en het klimaatprobleem zijn te groot en te serieus, om met oneigenlijke economische argumenten groei toe te staan.’

Aan de hand van wetenschappelijke literatuur en empirische data heeft CE Delft de meest gebruikte economische argumenten ontleed en getoetst. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat de beweringen over het belang van luchtvaart voor de Nederlandse economie met een flinke korrel zout genomen moeten worden. Zo is er geen wetenschappelijk bewijs dat meer luchtvaart leidt tot meer vestigingen van internationale bedrijven. De gevreesde ineenstorting van het netwerk van Schiphol bij een groei-stop blijkt eveneens ongegrond.

Het onderzoek keek ook naar de toegevoegde waarde van de luchtvaart aan het BBP en banen in Nederland. Zowel toegevoegde waarde als het aantal banen worden stelselmatig overdreven door dubbeltellingen. Een vliegbelasting blijkt uit economisch oogpunt juist goed voor de Nederlandse welvaart. Deze belasting heeft een positief effect op het klimaat en de leefomgeving en geen negatief lange-termijn effect op de werkgelegenheid.

Een lichte krimp van de luchtvaart hoeft geen nadelige gevolgen te hebben voor onze economie. Als een deel van de (overstappende) passagiers kiest voor een buitenlandse luchthaven is dit bovendien niet nadelig voor het klimaat. Er wordt wereldwijd met dezelfde vliegtuigen met dezelfde brandstof gevlogen. Er zijn geen minder duurzame luchtvaartlanden. Voor Nederland biedt krimp juist voordelen, zoals minder blootstelling aan gezondheidsrisico’s voor omwonenden en reductie van lokale milieu effecten.

Marjolein Demmers: ‘Ook de kamerbrief over de voorwaardelijke groei van Schiphol naar 540.000 vluchten staat bol van de boterzachte argumenten. Het is tijd om afscheid te nemen van dit oude groei-denken en beslissingen over de Nederlandse luchtvaart te nemen op basis van de feiten. Die wijzen uit dat Nederland meer profiteert van krimp dan van groei’.

Cijfers over de Nederlandse luchtvaart
Het rapport bevat ook relevante cijfers over de omvang en de groei van de Nederlandse luchthavens en over de aantallen en soorten passagiers. Hier een aantal van deze cijfers:

  • Het aantal passagiers op Nederlandse luchthavens is de afgelopen twintig jaar gestegen van 32 miljoen in 1997 tot 76 miljoen in 2017. Bestemmingen in de EU kenden de grootste toename.

  • Van de reizigers op Schiphol bestaat een derde uit zakelijke reizigers. Bij de overige reizigers gaat het voornamelijk om vakantie en/of familiebezoek.

  • Schiphol is een echte overstap luchthaven, ruim 30 procent van de reizigers zijn transferpassagiers. Van de KLM passagiers is 63 procent overstapper.

  • Hoogopgeleide Nederlanders vliegen bijna vijf keer zo vaak als laagopgeleiden. Acht procent van de Nederlandse bevolking maakt 40 procent van de vluchten (KiM, 2018).

Lees hier het volledige rapport

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Waarom is er nog steeds geen nieuwe brandweerkazerne op Groningen Airport Eelde?
Geschreven door Hilbrand Polman in Dagblad van het Noorden, 12-6-2019   
donderdag 13 juni 2019

Waarom is er nog steeds geen nieuwe brandweerkazerne op Groningen Airport Eelde?


nieuwe brandweerkazerne GAE alleen op papier.jpg

De nieuwe brandweerkazerne op Groningen Airport Eelde bestaat alleen nog op papier.


Aandeelhouders steggelen over geld voor een nieuwe kazerne en omwonenden procederen tegen de nieuwbouw. Intussen werken de brandweerlieden op Groningen Airport Eelde in een bar onveilige situatie.


Zo heeft de vereniging van omwonenden luchthaven Eelde (VOLE) bij de Raad van State bezwaar aangetekend tegen het bestemmingsplan waarin de nieuwbouw is geregeld. Volgens VOLE is het nieuwbouwplan overbodig omdat er in de ogen van de vereniging geen toekomst is voor de noordelijke luchthaven.

Geschrokken van hogere kosten

Eerder dit jaar stelden de aandeelhouders van GAE de beslissing over de nieuwe kazerne uit omdat ze waren geschrokken van de gestegen bouwkosten. Het bleek dat geen enkele aannemer de nieuwe kazerne voor de beschikbare 3,4 miljoen euro wil bouwen. Daar moet minimaal 1,3 miljoen bij.

De aandeelhouders vroegen om een nieuw rapport over de noodzaak van de nieuwbouw. Dat ligt er nu. Veiligheidsdeskundige B. van Veen van Safety Company bevestigt wat een eerdere onderzoeker in 2014 al concludeerde: het huidige pand voldoet volstrekt niet aan de eisen. Opknappen kan wel, dat kost 1.116.649 euro, becijfert Van Veen.

‘Opknappen is niet genoeg’

Maar daarmee zijn we er niet, waarschuwen B en W van Tynaarlo in een begeleidende notitie. Het pand voldoet dan aan de huidige eisen, maar het is niet klaar voor de toekomst. Het brandweerwerk verandert en daar is het pand dan niet op aangepast, aldus B en W.

Burgemeester: zo kan het niet langer

De tijd dringt. Omdat het pand niet aan de arbo-eisen en eisen van brandveiligheid voldoet, moet het nieuwe pand op 1 januari 2020 klaar zijn, heeft burgemeester Marcel Thijsen van Tynaarlo een en andermaal gezegd. Hij is verantwoordelijk voor veiligheid op de luchthaven. Nu de aandeelhouders het geld nog moeten toezeggen en de Raad van State het bezwaar van VOLE moet behandelen, is het onwaarschijnlijk dat die nieuwbouw eind van dit jaar klaar is.

Woordvoerder Jan Wittenberg van VOLE wijst op de vermindering van het aantal passagiers en de toenemende financiële tekorten en op de huidige politieke situatie bij de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Tynaarlo, Assen en Groningen, die de aandelen bezitten. Daarom vindt VOLE het onverantwoord nog zoveel belastinggeld in de brandweerkazerne te steken. ,,Als de kazerne zo onveilig is, moet GAE maar meteen dicht’’, stelt Wittenberg. ,,Een beetje veilig bestaat niet.’’

‘Over een maand vergaderen we weer’

Gedeputeerde Cees Bijl, voorzitter van de aandeelhouders, zegt desgevraagd het rapport van Safety Company nog niet te kennen. ,,Medio juli hebben we weer een aandeelhoudersvergadering, het zal dan wel aan de orde komen.’’

Volgens burgemeester Thijsen is de deadline van 1 januari 2020 niet hard. ,,Met het Rijk hebben we afgesproken dat de luchtvaartdirectie nu verantwoordelijk is voor de veiligheid. Er zijn in de kazerne enkele noodmaatregelen getroffen. Een probleem is nog de noodroute vanaf de kazerne, die moet 4 meter breed zijn en is 1 meter breed. Er moet op 1 januari zicht op zijn dat het goed geregeld is.’’

Wat is er allemaal mis met de huidige kazerne?

Een samenvatting van de tekortkomingen die Safety Company constateerde:

  • Brandweerlieden hebben 24-uursdiensten op de luchthaven en overnachten in een tijdelijke unit.
    Het ontbreekt in de kazerne zelf aan een wettelijk verplichte brandmeldinstallatie.

  • Er zijn onvoldoende kleedvoorzieningen.

  • In de werkplaats en stallingsruimte zit geen afzuiging voor die afzuiging van uitlaatgassen, waardoor medewerkers kankerverwekkende dieseldampen inademen.

  • De rijroute naar het platform en de airstrip is te lang en blusvoertuigen moeten tussen geparkeerde vliegtuigen en traumaheli heen rijden.

  • De technische installaties voor verwarming en verlichting zijn sterk verouderd. In de zomer is het er te warm. In de winter staat de verwarming voortdurend te loeien waardoor de stookkosten enorm oplopen.

  • Het gebouw is niet meer goed schoon te houden.


Commentaar VOLE

VOLE probeert haar standpunten altijd zorgvuldig te onderbouwen. Op de vraag van de redacteur van DvhN naar de reden van het beroep van VOLE hebben wij geantwoord:

‘VOLE vindt het verspilling van belastinggeld. De kans dat de luchthaven volgend jaar dicht gaat is erg groot. Als met de huidige kazerne de veiligheid niet gegarandeerd is, zouden directie en commissarissen van GAE heel erg onverantwoord bezig zijn. Het is veilig of niet veilig en dan moet GAE onmiddellijk dicht, een beetje veilig bestaat niet’.


De verwachting dat de luchthaven volgend jaar dicht gaat is gebaseerd op dit memo. Hierin is becijferd dat het exploitatieverlies dit jaar oploopt tot € ± 4,4 miljoen, waarvan € 3 mln. is gedekt door het investeringspakket. Daardoor neemt de liquiditeit af.
Ook zonder de bouw van de brandweerkazerne heeft GAE ultimo 2019 niet genoeg geld voor een sociaal plan en het betalen van de schuld aan de aannemer (DFBM contract) van € 1 miljoen.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Kwart minder passagiers voor Groningen Airport Eelde
Geschreven door DvhN 7 juni 2019   
vrijdag 07 juni 2019

Kwart minder passagiers voor Groningen
Airport Eelde




Het aantal passagiers dat in het eerste kwartaal van dit jaar gebruik heeft gemaakt van Groningen Airport Eelde is fors lager dan in 2018.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het CBS houdt van alle maanden bij hoeveel passagiers en vluchten er zijn vanaf 'luchthavens van nationaal belang'.

8.494 passagiers

Groningen Airport Eelde verloor zo'n 24 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal passeerden 26.556 passagiers in januari, februari en maart de poortjes van de luchthaven. In 2018 waren dat er nog 35.050, een verschil van 8.494.

Minder vluchten

De oorzaak moet worden gezocht in het aantal vluchten. Sinds het vertrek van Nordica Air zijn er veel minder vluchten. Nordica Air vertrok toen de bijdrage uit het routefonds stopte.

Ze voerden elke dag vluchten uit naar de hubverbindingen Kopenhagen en München. Ook het aantal vluchten naar Londen Southend door Stobart Air is kleiner geworden. Volgens Stobart is dat niet ten koste van het aantal passagiers gegaan.
Sinds enige tijd voert AIS Airlines de vlucht naar Kopenhagen weer uit. Maar dat is wel met een klein toestel. Daar kunnen per keer acht passagiers mee.

Commentaar VOLE

De conclusie kan geen andere zijn dan dat het investeringsscenario volledig is mislukt. GAE ontving 2017-2018 meer dan 20 miljoen euro exploitatiesteun. Desondanks loopt het exploitatieverlies dit jaar op tot ruim € 4 miljoen. Zelfs zonder de bouw van de brandweerkazerne heeft GAE aan het eind van 2019 niet genoeg geld voor het betalen van de schuld aan de aannemer (DFBM contract) van € 1 mln. en een sociaal plan.

In de exploitatiebegroting voor 2019 schrijft de directie: ‘Waar mogelijk worden onderhoud en investeringen uitgesteld’. Dit leidt tot een cosmetische verlaging van het door de directie geraamde exploitatietekort. Het leidt ook tot veiligheidsrisico’s, zoals blijkt uit het mismanagement bij de vernieuwing van de brandweerkazerne.
De gemeente Tynaarlo heeft vanwege de veiligheidseisen de voorwaarde gesteld dat de nieuwe kazerne er voor 2020 staat. Burgemeester Thijsen van Tynaarlo - verantwoordelijk voor veiligheid - zei hierover: “En als de brandweerkazerne dan niet vernieuwd is, zal ik hem echt moeten sluiten".
Technisch is de luchthaven failliet. Er moet serieus rekening mee worden gehouden dat rond de jaarwisseling de exploitatie van de luchthaven moet worden beëindigd.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
'Provincie moet snel starten met evaluatie Groningen Airport Eelde'
Geschreven door RTV Noord 31-5-2019   
woensdag 05 juni 2019

'Provincie moet snel starten met evaluatie Groningen Airport Eelde'

plaatje GAE RTVNoord3.jpg

foto: Jos Schuurman/FPS

Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) wil dat de nieuwe Provinciale Staten haast maakt met de evaluatie van Groningen Airport Eelde.

In het nieuwe coalitieakkoord staat dat 'een tussentijdse evaluatie duidelijk moet maken of er nog potentie is voor een realisatie van robuuste hub-verbindingen en substantiële toename van het aantal zakelijke reizigers'.

'Hub-strategie mislukt'
VOLE trekt op basis van reizigersaantallen alvast de conclusie dat de hub-strategie waarop de investering van 46 miljoen is gebaseerd, is mislukt.

'Door het schrappen van vluchten naar Kopenhagen, Londen en Gdansk is het aantal passagiers op lijnvluchten in de eerste vier maanden gehalveerd van 27.886 in 2018 naar 14.145 dit jaar', aldus VOLE.

 
Dit is het bericht dat VOLE op 30 mei aan de raads- en Statenleden in Groningen stuurde:

Het CBS publiceerde deze week de luchtvaartcijfers voor de eerste vier maanden van 2019. Het aantal passagiers op lijnvluchten is in de eerste vier maanden gehalveerd (van 27.886 in 2018 naar 14.145 dit jaar). Hiermee wordt bevestigd - wat ingewijden al wisten - dat ‘de hub-strategie’ waarop het investeringspakket van 46 miljoen euro was gebaseerd, is mislukt. Door het schrappen van vluchten naar Kopenhagen, Londen en Gdansk is zal het aantal passagiers op jaarbasis 20% à 25% lager zijn dan vorig jaar. Hierdoor loopt het exploitatieverlies van GAE dit jaar op tot € 4 à € 4,26 miljoen. Hiervan komt € 3 miljoen uit het zogenaamde investeringspakket, dat dus geen investering behelst maar dient om exploitatietekorten af te dekken.

Het exploitatietekort leidt samen met de investeringen (nieuwe brandweerkazerne à € 2,1 mln. + overige investeringen à € 0,7 mln.) ultimo 2019 tot een negatieve liquiditeit. De schuld aan de aannemer van de baanverlenging (DBFM-contract) is ruim € 1 miljoen. Zelfs zonder de bouw brandweerkazerne is er rond de jaarwisseling niet meer genoeg geld voor een sociaal plan voor het personeel.

Deze cijfers worden gedetailleerd toegelicht in onderstaand memo ‘Stand van zaken en realistische verwachtingen vliegveld Eelde mei 2019’.

Deze cijfers maken duidelijk dat er geen uitzicht is op het behalen van de doelstellingen van het investeringspakket. GAE zakt steeds verder weg. De ‘Exploitatie- en investeringsbegroting GAE 2019’ van 14 februari 2019 is op meerdere punten achterhaald. De nieuwe commissarissen Mansveld en Klaassen bevestigen impliciet dat de hub-strategie is mislukt. Zij pleiten nu voor vrachtvluchten en militairverkeer. Meerdere malen is gebleken dat vliegveld Eelde met deze activiteiten geen positie kan verwerven. Vracht- en militairverkeer kunnen geen substantiële inkomsten voor luchthaven Eelde genereren. De commissarissen hebben hun hoop gevestigd op de minister I&W en Schiphol. Maar zij gaan er aan voorbij dat de minister en Schiphol hier niets aan kunnen veranderen. Dat de commissarissen niet met een oplossingen komen voor de oplopende verliezen, is veelzeggend voor de situatie waarin de luchthaven zich bevindt.

Los hiervan: de raden en Staten van de aandeelhouders hebben met het investeringsbesluit niet bedoeld dit soort zeer milieubelastend vracht- en militairverkeer naar Eelde te halen. Het staat ook haaks op het milieubeleid van de beide provincies en de gemeenten Groningen en Tynaarlo.

Het zojuist gesloten coalitieakkoord GS Groningen zegt over Groningen Airport Eelde (GAE):
“Het investeringspakket Eelde wordt uitgevoerd conform afspraken, mits uitzicht blijft op het behalen van de doelstellingen van dat investeringspakket zonder overschrijding van de daartoe gereserveerde budgetten. Een tussentijdse evaluatie moet duidelijk maken of er nog potentie is voor een realisatie van robuuste hub verbindingen en substantiële toename van het aantal zakelijke reizigers.”

In het licht van bovengenoemde ontwikkelingen vragen we u erop aan te dringen zo spoedig mogelijk over te gaan tot een evaluatie en daarbij te beklemtonen dat die wordt uitgevoerd door een onafhankelijke deskundige partij.

Klik hier voor het memo ‘Stand van zaken en realistische verwachtingen vliegveld Eelde mei 2019’.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 1 - 20 van 444

spacer
© 2019 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.