spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Aantal passagiers vliegveld Eelde blijft dalen
Geschreven door RTVNoord, 31 juli 2020   
vrijdag 31 juli 2020

Aantal passagiers vliegveld Eelde blijft dalen

 

Het aantal passagiers dat via Groningen Airport Eelde vloog heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een duikvlucht gemaakt. In de maanden april, mei en juni vlogen er 47 mensen via de luchthaven.
Dat blijkt uit de nieuwste luchtvaartcijfers van het CBS. Die 47 passagiers vlogen allemaal in mei.

Enige vliegveld met daling
De afname van het aantal reizigers was ook voor de coronacrisis al bezig. Eelde was vorig jaar de enige luchthaven die met een daling van het aantal passagiers te maken had. Dat aantal daalde ten opzichte van 2018 met 23%, tot 176.000 passagiers. Een van de oorzaken was het schrappen van de Nordicavluchten van en naar München en Kopenhagen.

Crisis er bovenop
Door het uitbreken van het coronavirus is het vliegverkeer op 'Eelde' de laatste maanden grotendeels stil komen te liggen. De luchthaven vervoerde vorig jaar in dezelfde periode nog 56.820 passagiers, zo blijkt uit de cijfers.

Lesvliegtuigen
Ondanks het gebrek aan passagiersvluchten, was juni volgens het vliegveld 'de drukste maand in jaren'. Dat kwam vooral door lesvliegtuigen.
Het aantal vluchtbewegingen bij het vliegveld zat de afgelopen maanden in de lift. Het steeg van 838 in april naar 4087 in juni.


Commentaar VOLE
RTVNoord vermeldt niet dat van de 4097 vliegtuigbewegingen er ongeveer 3000 lesvluchten waren. Die zorgen voor extreem veel overlast en leveren voor GAE maar erg weinig op.
De ‘visie’ van GAE directeur B. Schmeink dat GAE “zich verder kan ontwikkelen als het grootste opleidingscentrum voor jonge piloten en een plek waar de ‘Willie Wortels’ van deze tijd zich buigen over praktijkgerichte verduurzaming van de luchtvaart” (DvhN 12-7-2020), is dan ook groteske onzin.

Schmeink verklaarde dat Eelde “als luchthaven met hub-verbindingen die de reizigers naar alle hoeken van de wereld brengen is mislukt”. Sindsdien vult hij zijn tijd met losse flodders: ‘Prorail voor de luchtvaart’, ‘GAE onderdeel van Schiphol’ , een  ‘Nationaal luchthavensysteem’, etc.. Vorige week kwam daarbij ‘GAE als militaire luchthaven’. Ook weer zo’n losse flodder, maar wel een die de omgeving angst aanjaagt. Het is natuurlijk uiterst storend dat hij daarbij steeds verzuimt te vermelden wat die activiteiten opleveren. De laatste drie jaar waren de inkomsten van de vliegscholen tussen de 65.000 en 71.000 euro. Schandalig weinig voor zoveel overlast. Deze peanuts vallen in het niet bij het exploitatieverlies dat inmiddels is opgelopen tot meer dan 5 miljoen euro.

Ondertussen is alleen al het honorarium dat GAE kwijt is aan Schmeink Mobility Advies B.V. veel hoger dan de inkomsten van GAE.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Opinie: De dictatuur van Airport Eelde
Geschreven door Liesbeth Annokkee & Rense Sinkgraven, in DvhN 23 juli 2020   
maandag 27 juli 2020

Opinie: De dictatuur van Airport Eelde




In Noord-Groningen rommelt het niet alleen onder de grond, maar ook daarboven. De lesvluchten van de KLM Flight Academy (KFA) zijn een aanslag op de rust van het platteland.

Zou het neerstorten? Het kleine vliegtuig sputtert, ronkt, sputtert nog wat tegen en zwijgt dan.

Boven mij cirkelt een vliegtuigje, duidelijk zichtbaar en als ik zou zwaaien kan ik de piloot bijna zien grijnzen achter het raampje. Dan wordt de motor, met opnieuw veel luid gereutel, opgestart en maakt hij ronde drie. Boven het dorp, boven het land en boven mijn tuin. Al maanden voel ik mij bekeken. Het is raar wanneer er elk half uur van bovenaf op je wordt neergekeken. Maar minder vreemd nu ik begrijp wat er aan de hand is.

Niet alleen de aarde trilt, zoals vorige week bij Loppersum, Siddeburen en Startenhuizen, maar ook de lucht boven het Hogeland.


Lesvluchten

Na verscheidene telefoontjes te hebben gepleegd kreeg ik het artikel op de site van Dagblad van het Noorden onder ogen waarin ik tot mijn ontzetting las over de lesvluchten die vanuit Airport Eelde worden georganiseerd door de KLM Flight Academy (KFA). Het gaat hier over 50.000 vliegbewegingen op jaarbasis. Want na het debacle van Lelystad dreigt Airport Eelde het paradepaardje te worden van de KLM. Zoals directeur Bart de Vries van de KFA vol genoegen constateert: ‘Hier is volop ruimte om te vliegen!’


Nul op rekest

Blijkbaar maakt het de gemeente Tynaarlo niets uit dat de lessen plaatsvinden bovenin de provincie Groningen. Na een belletje met de gemeente Het Hogeland kreeg ik nul op rekest. Ze wisten daar van niets. Ook de gemeente Groningen gaf te kennen niet op de hoogte te zijn. Dat ik mij er maar beter bij neer kon leggen. ‘Het gaat om grote partijen immers’, zeiden ze.

De jongeman die mijn telefoontje namens de KFA beantwoordde was buitengewoon eerlijk. ‘Ja, dat zijn wij. Klopt, we oefenen in het gebied boven Winsum. Ja dat mag, dat is juridisch gezien correct, het is een laagvlieggebied, juist daar. Dat is al ruim tien jaar zo. Ja, ze oefenen het opnieuw opstarten. Ja klopt, dat doen we waar weinig mensen wonen. Ja, ik wens u sterkte, fijne dag.’


Hoofdpijndossier

Klopt, ruimte genoeg hierboven, hier beneden en hier om ons heen. ‘Wat niet kapot is, kan nog kapot’, sprak eens een vriendin tegen mij. Dit is zeker van toepassing op alles in de provincie Groningen. Minister Cora van Nieuwenhuizen was ook verheugd. Zo, weer iets opgelost. De-ver-van-mijn-bed-show-Groningen. Het is toch al een hoofdpijndossier.

Maar daarmee zijn we er niet. Baas Bart Schmeink wil Eelde opstoten in de vaart der volkeren. Er moet meer ruimte komen voor lesvluchten met straalvliegtuigen en groot verkeer. Eelde als groeibriljant van de luchtvaart. Is het straks zo dat heel Drenthe en Groningen moeten lijden onder de terreur van Eelde? Is dit democratie? Wordt ons iets gevraagd? Het is vliegtuigvervuiling in optima forma. De dictatuur van het Grote Geld.


L.E. Annokkee en R. Sinkgraven wonen in Tinallinge


Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Milieuorganisaties en omwonenden tegen extra militair verkeer op Groningen Airport Eelde
Geschreven door DvhN, 18 juli 2020   
maandag 20 juli 2020

Milieuorganisaties en omwonenden tegen extra militair verkeer op Groningen Airport Eelde


Drentse natuurorganisaties en omwonenden van Groningen Airport Eelde (GAE) zijn ontstemd over de plannen van het vliegveld om meer militair verkeer te ontvangen. In een brief roepen de partijen minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) op om GAE geen vergunning te verstrekken voor het afhandelen van meer militair verkeer.

‘Het toestaan van militaire straalvliegtuigen - wat GAE wil - zal een onaanvaardbare aanslag zijn op het leefklimaat in de kop van Drenthe,’ schrijven de instanties. ‘Het zal grote schade toebrengen aan de omringende natuurgebieden, de landgoederenzone en de drie grote Natura 2000-gebieden.’ Daarnaast zou ook de toeristische sector in de kop van Drenthe ernstig lijden onder het extra militaire verkeer.

De brief is mede-ondertekend door de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde, Stichting het Drentse Landschap en IVN Eelde/Paterswolde.

Groningen Airport Eelde praat met Defensie over uitbreiding rol in militair luchtverkeer (update)
Lees verder

 
Geen concrete plannen
Eerder deze week werd bekend dat GAE ‘verkennende gesprekken’ met Defensie voert om te kijken of de luchthaven een grotere rol kan krijgen in het militaire luchtverkeer. Op dit moment heeft GAE geen vergunning voor militaire vluchten anders dan transport van personeel.

Een woordvoerder van de krijgsmacht meldde dat er nog geen concrete plannen waren. ‘Defensie is uitgenodigd door vertegenwoordigers van Groningen Airport Eelde om over dit onderwerp te praten. Er zijn momenteel geen plannen voor militair medegebruik van dit vliegveld. Daarom is het te vroeg om in te gaan op de concrete vragen die u hierover stelt.’


Commentaar VOLE
Het idee van meer militair verkeer is voorbarig en niet doordacht. GAE gaat haar boekje te buiten omdat uitbreiding van activiteiten een bevoegdheid is van de politiek (gemeenteraden en provinciale Staten). Die zijn hier niet in gekend. Het is de zoveelste losse flodder van interim directeur Schmeink na: ‘GAE wil ProRail; voor de luchtvaart’, ‘GAE is onmisbaar als internationaal opleidingsvliegveld, belangrijk voor drones en elektrisch vliegen’ (zonder er bij te vermelden dat dit alleen maar geld kost); etc..

Jammer dat het Dagblad cruciale informatie niet opneemt. Zoals: van de 400 toegestane militaire vluchten zijn er vorig jaar in totaal maar 89 zijn uitgevoerd. Of dat GAE werd gecompenseerd voor het verbod op militaire straaljagers. De 3 miljoen die GAE daarvoor ontving moeten dus worden terug betaald. Maar zodra Schmeink weer een scheet laat, haast het Dagblad zich om pagina’s vol te schrijven over alle luchtfietserij. Bij het publiek is daardoor het volkomen misvormde beeld ontstaan dat GAE iets voorstelt en nog gered zou kunnen worden. De losse flodders die we nu langs zien komen zijn vooral bedoeld om de aandacht van het echte probleem af te leiden: het geld is binnenkort op en het draagvlak voor weer een nieuwe steunronde is afgebrokkeld.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
'Drenthe verkwanseld door militair verkeer vliegveld'
Geschreven door RTV Drenthe, 17 juli 2020   
maandag 20 juli 2020



'Drenthe verkwanseld door militair verkeer vliegveld'

Plaatje F-16 Defensie.jpg

F-16 van Defensie (Rechten: Defensie)


Verschillende Drentse natuurorganisaties en omwonenden van Groningen Airport Eelde (GAE) hebben verontrust en verontwaardigd gereageerd op plannen van het vliegveld om meer militair verkeer af te handelen. Dat laten ze weten in een brief aan verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur.

Volgens de organisaties is het toestaan van militaire straalvliegtuigen een onaanvaardbare aanslag op het leefklimaat in de kop van Drenthe. "Het zal grote schade toebrengen aan de omringende natuurgebieden, de landgoederenzone en de drie grote Natura 2000-gebieden", staat te lezen in de brief. De organisaties zien meer militair verkeer als minachting voor de omgeving, die hiermee overvallen wordt.


Vliegveld op zoek naar geld
Groningen Airport Eelde is bezig te kijken naar nieuwe mogelijkheden en dus ook naar nieuwe inkomsten. Daarmee denkt de luchthaven het jaarlijkse exploitatietekort voor het grootste gedeelte weg te kunnen werken. Uitbreiding van taken is daarvoor van cruciaal belang.

Eelde en ook vliegveld Maastricht worden gefinancierd door de provincies en gemeenten. De rest door het Rijk en Eindhoven Airport door Defensie. Onterecht, zo vinden ze in Eelde. Als beide luchthavens gezien worden als luchthavens van nationaal belang, dan moet de landelijke overheid daar ook aan meebetalen.


Meer zorgen
De organisaties - Natuur en Milieufederatie Drenthe, Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde, IVN Eelde/Paterswolde en Stichting Het Drentse Landschap - zijn niet de enigen die zorgen hebben. Ook de lokale politiek in Tynaarlo heeft vraagtekens.

"Dit zou je niet moeten willen als gemeente", zegt Jurryt Vellinga, fractievoorzitter van Leefbaar Tynaarlo. De partij wil opheldering van het college van burgemeester en wethouders van Tynaarlo. Vellinga vraagt zich af wat het college vindt van het voorstel en in hoeverre het college er überhaupt weet van heeft.

Commentaar VOLE
Opvallend hoe RTV Drenthe misvattingen blijft rondstrooien, zoals dat het Rijk Schiphol en Eindhoven ‘financiert’. De Schiphol groep maakt winst en draagt dat af aan het Rijk. RTV Drenthe laat zich meeslepen in de onzinnige retoriek van luchthaven Eelde en vindt het niet nodig in te gaan op de argumenten die de milieuorganisaties aanvoeren.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
VOLE vraagt Assen aandelen vliegveld Eelde niet te verkopen
Geschreven door RTV Noord/ Drenthe , dinsdag 7 juli 2020   
dinsdag 07 juli 2020


VOLE vraagt Assen aandelen vliegveld Eelde niet te verkopen

 

De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) heeft de gemeente Assen opgeroepen de aandelen in Groningen Airport Eelde (GAE) niet te verkopen.
De belangenvereniging wil niet dat de aandelen in handen vallen van projectontwikkelaar Stichting FB Oranjewoud, schrijft RTV Drenthe.

In een brief aan de gemeenteraad van Assen dringt VOLE er ook op aan dat, mocht Assen de aandelen wel verkopen, de opbrengsten van herontwikkeling van het gebied naar de gemeentekas gaan. Ook als FB Oranjewoud de aandelen van Assen zou kopen. De gemeente Assen bezit momenteel 10 procent van de aandelen van de luchthaven.


VOLE als koper
Zelf meldde VOLE zich al als potentiële koper van de Asser aandelen, maar volgens de statuten van de luchthaven moet Assen de aandelen eerst aan de andere aandeelhouders aanbieden. Dat zijn de gemeente Tynaarlo, de provincies Drenthe en Groningen en projectontwikkelaar FB Oranjewoud. Pas als die geen interesse hebben, krijgen andere partijen, zoals VOLE, de kans om de aandelen te kopen.

Zelfs al krijgt VOLE die kans, dan is het nog maar de vraag of het uiteindelijk aandeelhouder wordt. De belangenvereniging strijdt al jarenlang tegen de luchthaven en daarmee aandeelhouders als Tynaarlo en de beide provincies. Het lijkt onwaarschijnlijk dat die aandeelhouders VOLE graag aan de aandeelhouderstafel willen hebben.


Uiteindelijk sluiten
VOLE verwacht dat de luchthaven uiteindelijk zal moeten gaan sluiten. Daarvoor noemen de omwonenden als hoofdredenen het dalen van het aantal vluchten en passagiers en het opheffen van de lijndiensten naar Kopenhagen en Southend.

Na de sluiting, zo verwacht VOLE, zal het gebied gebruikt kunnen worden voor woningbouw, landbouw, natuurontwikkeling of de vestiging van bedrijven. Assen zou van die herontwikkeling kunnen profiteren, aldus VOLE.


FB Oranjewoud wil niet investeren
Aandeelhouder FB Oranjewoud heeft eerder aangegeven geen geld te willen investeren in Groningen Airport Eelde, maar 'kennis en kunde' in te brengen.

'Geld erin steken is niet ons plan', zei bestuursvoorzitter Jorrit Volkers eerder. De stichting heeft al wel aangegeven interesse te hebben in de aandelen, maar de gemeente Assen heeft de aandelen nog niet te koop aangeboden. Waarschijnlijk gaan de aandeelhouders na de zomervakantie met elkaar om tafel.

Klik hier voor de brief van VOLE aan de gemeenteraad van Assen

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Zeg NEE tegen duizenden extra vluchten per jaar!
Geschreven door Natuur & Milieu, Greenpeace, Milieudefensie 8juni 2020   
dinsdag 09 juni 2020

Zeg NEE tegen duizenden extra vluchten per jaar!

De luchtvaart in Nederland zorgt voor enorm veel geluidsoverlast en uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. De luchtvaartsector krijgt in Nederland onevenredig veel ruimte in vergelijking met de rest van Europa. Het kabinet heeft jaren gebroed op een plan dat moest laten zien hoe de luchtvaart zich kan ontwikkelen in balans met veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Deze balans is in de plannen alsnog ver te zoeken! Klimaat, natuur en welzijn komen op de laatste plaats en het blijft vaak bij loze woorden.  

Het is niet te geloven dat dit kabinet in tijden van klimaatcrisis inzet op groei van de luchtvaart. En de plannen zijn groot: In het ergste geval mag de luchtvaart in Nederland groeien van 560.000 vluchten per jaar nu, naar 800.000 in 2050. Dat betekent nog veel meer vliegtuigherrie, meer ultrafijnstof en een enorme druk op natuur en klimaat door uitstoot van broeikasgassen.  

Dit plan moet terug naar de tekentafel! Doe mee

NU is het tijd om van je te laten horen! Wij gaan officieel bezwaar maken tegen deze plannen van het kabinet. Dit doen we in de vorm van een ‘Zienswijze’ waarin we precies aangeven welke punten in de plannen van het kabinet aangepast moeten worden. Vind je ook dat de luchtvaart in Nederland zich aan de grenzen van klimaat, geluid en gezondheid moet houden?
Steun onze oproep voor een duurzame toekomst van de luchtvaart.

Steun onze oproep

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Gemeente Groningen blijft verantwoordelijk voor investering in GAE
Geschreven door Andries Ophof, RTVDrenthe, 28 mei 2020   
maandag 01 juni 2020
 
Commentaar VOLE

Andries Ophof van RTV is een steunpilaar van de lobby rond de luchthaven Eelde.
Die lobby roept voortdurend dat de aandeelhouders verplicht zijn de luchthaven in stand te houden. Andries schrijft dat graag op. Toen het Rijk in 2003 afstand deed van haar 80% aandelen liet ze deze ‘instandhoudingsverplichting’ in het contract opnemen. Daarbij werd uitdrukkelijk afgesproken dat deze verplichting zou gelden tot 2015. Sindsdien hoeven aandeelhouders geen cent meer bij te dragen. Maar de lobby gebruikt deze oude bepaling maar al te graag om opnieuw meer geld voor GAE af te dwingen. Burgemeester Koen Schuiling heeft deze bepaling dan ook keurig in de verkoopakte opgenomen, en daar direct aan toe gevoegd dat Oranjewoud “niet tot enige (financiële) - verplichting gehouden zal zijn’.

RTV Drenthe en het Dagblad van het Noorden beweren ook bij herhaling dat de deal met Oranjewoud definitief is. Ook dat is onjuist. De verkoop van aandelen, die in potentie veel waard zijn, is staatssteun. Dat moet gemeld worden bij de Europese Commissie. Ook is het zeer de vraag of de ‘Wet toezicht effectenverkeer’ niet is overtreden. Er had in ieder geval een taxatie moeten plaatvinden. Vroeg of laat zal de Europese Commissie de aandelenverkoop beoordelen. Aangezien er geen verjaringstermijn staat op het overtreden van de staatssteunregels kan de verkoop dus nog worden terug gedraaid.

Dat gaat zeker gebeuren als GAE wordt gesloten en de 240 hectare vrijkomt voor herontwikkeling. Die kans is inmiddels wel erg groot geworden. Het exploitatieverlies werd door de Raad van Commissarissen begin dit jaar op 4,4 miljoen euro geraamd (waarvan 3 miljoen NEDAB dat wordt betaald door de noordelijke belastingbetaler). Dat was voor dat de lijndiensten naar Kopenhagen en Southend stopten en voor de corona crisis. Het verlies loopt dit jaar op tot rond de 6 miljoen. Als de aandeelhouders al bereid zijn dit bij te passen, zal het door de Europese Commissie moeten worden beoordeeld. Die kijkt dan ook even naar de deal met Oranjewoud.


Gemeente Groningen blijft verantwoordelijk voor investering in GAE

De gemeente Groningen mag dan van de aandelen in Groningen Airport af zijn. Van mogelijke tekorten in het afgesproken investeringsprogramma zijn ze nog niet af. Daar zullen de andere aandeelhouders ze aan houden.

Sinds 31 maart is de gemeente geen aandeelhouder meer in de Noordelijke luchthaven. De aandelen, 26% van het totaal, zijn verkocht aan investeringsfonds FB Oranjewoud. Een Fries fonds dat is ontstaan uit de verkoop van de Friesland Bank. Uit die verkoop hebben ze naar verluid zo'n 126 miljoen euro gekregen om te investeren in de Friese economie en in culturele activiteiten.


Friese inbreng in Noordelijke luchthaven
FB Oranjewoud Participaties BV is de eigenaar van de Groningse aandelen. Maar wat de exacte reden is geweest waarom deze private partij de aandelen heeft gekocht, wil FB Oranjewoud niet kwijt. De investeerder is ook eigenaar van uitgeverij NDC met daarin krantentitels als Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad.

Via deze kranten laat voorzitter Jorrit Volkers van FB Oranjewoud weten dat ze met hun kennis meer bedrijvigheid wil ontwikkelen rondom de luchthaven en wil zoeken naar nieuwe toepassingen in de luchtvaart, zoals de toepassing van drones. Verschillende van deze ideeën zijn eerder al door oud havendirecteur Harm Post op papier gezet.


Wob-procedure
Om dit te bereiken hoeven ze als kersverse aandeelhouder in de luchthaven niet te investeren of financiële verplichtingen van de gemeente Groningen over te nemen. Zo is te lezen in de koopakte. Sinds deze week is de akte, na een Wob-procedure, te vinden op de website van de gemeente Groningen.

In 2017 besloten de aandeelhouders van toen, de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen, samen 46 miljoen euro te investeren in 'de toegangspoort voor het Noorden'. Het bedrag is verdeeld over de aandeelhouders en wordt in tien jaar tijd geïnvesteerd.

De stad Groningen zou daarvan bijna 12 miljoen euro inbrengen. Ze besloten uiteindelijk niet verder te gaan dan 6 miljoen vanwege het politieke draagvlak voor deze investering. Ze moeten van dit bedrag nog 1,7 miljoen euro storten. En daar worden ze, nu de aandelen zijn verkocht, aan gehouden. Dit geld is nodig voor investeringen in bijvoorbeeld de nieuwe brandweerkazerne op de luchthaven.


'Wij houden Groningen aan hun verplichtingen'
Maar daarmee is het voor de andere aandeelhouders nog niet klaar. Zo schreven ze vlak voor de definitieve verkoop aan FB Oranjewoud in een brief aan de stad. "Wij en de andere aandeelhouders zullen bij de gemeente Groningen erop aandringen om de verdeelsleutel naar rato van (voormalig) aandelenbezit alsnog te hanteren." Dus mocht het nodig zijn om de volledige 46 miljoen in de luchthaven te steken, dan zullen ze alsnog de zes miljoen die ze niet kregen van de gemeente Groningen opeisen.

FB Oranjewoud Participaties brengt dus, zo zeggen ze zelf, alleen kennis in. Mocht de luchthaven ooit wel winst maken en dividend uitkeren, dan hebben ze daar wel recht op. Maar daar is nog geen zicht op. Het streven van de luchthaven is al jaren om te zorgen dat er geen verliezen worden gemaakt.

In de koopakte is overigens te lezen dat FB Oranjewoud allerlei stukken heeft gekregen om te kijken hoe de financiële situatie van de luchthaven is en hoe de structuur is. Dit om nader onderzoek te doen. Due Diligence in vaktaal. Maar FB Oranjewoud laat weten dit boekenonderzoek niet nodig te vinden.


Luchthaven behouden

Net als de andere aandeelhouders hebben ze de plicht om "zich in te spannen om de luchthaven in stand te houden". Deze belofte deden alle aandeelhouders toen ze in 2003 de aandelen in de luchthaven van het Rijk over namen.

De partij Leefbaar Tynaarlo heeft inmiddels vragen gesteld aan het college van Tynaarlo over de overdracht van aandelen. Ze vragen zich onder andere af of er geen sprake is van staatssteun nu de aandelen voor een euro door een overheid zijn verkocht aan een private partij.

Stel dat de luchthaven sluit en de grond komt beschikbaar voor andere doeleinden, dan is de waarde veel hoger dan de euro die er voor is betaald. De WOZ-waarde alleen al loopt in de miljoenen. Maar tot op heden is de waarde van de luchthaven niet groot. Er wordt al jaren verlies gedraaid.

Dat is ook wat de gemeente Groningen laat weten: "Partijen stonden niet in de rij voor een overname. Dat had alles te maken met de huidige staat van de onderneming. Daaruit kun je de conclusie trekken dat de aandelen zeker niet veel meer waard zijn dan de betaalde waarde." Eén euro dus.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Kwakkelend Groningen Airport zoekt hulp van overheid en Schiphol
Geschreven door Jan Verbeek in Financieel Dagblad, 17 mei 2020   
dinsdag 19 mei 2020
 
 
Commentaar VOLE

Interim directeur Schmeink is hardleers en blijft maar in de media roepen dat het Rijk moet bijdragen aan de exploitatieverliezen van luchthaven Eelde. Hij moet toch weten dat dat verboden staatssteun is. En hij weet ook dat in de luchtvaartnota staat “Het Rijk ziet de luchthaven als zelfstandige onderneming en levert daarom geen financiële bijdrages. Als er wel bijdrages worden gedaan, bijvoorbeeld door de provincies, dan moet ze zich houden aan de Europese regels voor het verlenen van staatssteun”. Het is de minister kennelijk niet ontgaan dat het huidige steunpakket van de provincies in strijd is met de staatssteunregel. Die 4 tot 7 miljoen euro per jaar die het volgens Schmeink kost om de luchthaven open te houden gaan er dus niet komen. Als de provincies er al toe bereid zijn (niet waarschijnlijk gezien het Coalitieakkoord Groningen, zie voetnoot), zal het in Brussel stranden.


 
 
Kwakkelend Groningen Airport zoekt hulp van overheid en Schiphol
 
 
In het kort

De tijd dringt voor de al jaren kwakkelende luchthaven Groningen Eelde Airport.

Vliegveld verloor dit jaar de laatste lijnvluchten naar Londen, Kopenhagen en Münster.

Directeur Schmeink hoopt op een forse bijdrage van het ministerie van Infrastructuur.


De nieuwe interim-directeur van Groningen Eelde Airport ziet nog wel een toekomst voor zijn al jaren kwakkelende luchthaven, maar dan moet de rest van Nederland wel gaan meebetalen. De miljoenen die het regionale vliegveld jaarlijks uitgeeft aan onderhoud en beheer, moeten voortaan uit een nationale pot worden betaald.

Dat betoogt ceo Bart Schmeink in een gesprek met het FD. Hij noemt de financiële positie van Eelde 'desastreus'.
 
Tijd dringt

De tijd dringt voor Groningen Airport. De regionale luchthaven verloor dit voorjaar de laatste lijnvluchten (met kleine toestellen) naar Londen, Kopenhagen en Münster. Dat kwam door het faillissement van de Britse maatschappij Flybe en omdat er structureel te weinig zakenreizigers kiezen voor Groningen.

Daar kwam medio maart de coronacrisis overheen. Het vliegverkeer is stilgevallen, op wat lesvluchten en medische transporten na. Vakantiemaatschappijen Corendon en TUI zouden onder normale omstandigheden deze zomer wel chartervluchten willen uitvoeren naar vakantiebestemmingen, maar dat zit er voorlopig niet in. 'Mijn hoop is nu gevestigd op het najaar en de winter van 2020/21', zegt de directeur.

Er is inmiddels een reorganisatie in gang gezet. Het bedrijf heeft ook een beroep gedaan op de loonkostensubsidieregeling NOW. Aan de 50 werknemers in vaste dienst is gevraagd verlof op te nemen om de kosten te drukken.
 
Minder reizigers

Schmeink, oud-topman van vervoersbedrijf Connexxion, werd half januari binnengehaald om financieel orde op zaken te stellen en de luchthaven meer bestaansrecht te geven. Hij is net als zijn voorgangers optimistisch en denkt dat de luchthaven op termijn weer 400.000 reizigers kan trekken.

Maar daar is de luchthaven ver van verwijderd. Vorig jaar verloor Groningen bijna een kwart van de ruim 240.000 passagiers, terwijl er toen volop ruimte was voor groei. Het lukte de regionale luchthaven niet om aanbieders van lijnvluchten aan te trekken.

Vier jaar geleden is door de toenmalige aandeelhouders — drie gemeentes en twee provincies — een speciaal fonds opgebouwd om luchtvaartmaatschappijen te verleiden om vluchten uit te gaan voeren van en naar Groningen. Maar dat investeringsprogramma van €46 mln voor de ‘Toegangspoort van het Noorden’ heeft weinig effect gesorteerd.

De gemeente Groningen heeft zijn aandelenpakket van 26% dit voorjaar voor een euro van de hand gedaan aan FB Oranjewoud, een investeerder voor Noord-Nederland. De interim-directeur sluit niet uit dat ook de twee andere gemeenten, Assen en Tynaarlo, hun pakket aandelen zullen afstoten.
 
Alliantie met Schiphol

Schmeink hoopt nu op een forse bijdrage van het ministerie van Infrastructuur om het vliegveld meer lucht te geven. De jaarlijkse kosten van beheer, instandhouding en veiligheid op de kleine noordelijke luchthaven bedragen € 4 mln tot €7 mln per jaar.

De interim-directeur ziet de Nederlandse luchthavens graag als één infrastructureel systeem, met Schiphol als boegbeeld. De exploitatie van Groningen Airport is kostendekkend te maken als de kosten van beheer en instandhouding deel uitmaken van een nationaal systeem, betoogt hij. ‘Vergelijk de functie van luchthavens met het spoor en de bruggen.'

Ook een alliantie met Schiphol zou een ‘logische oplossing' zijn. Schiphol is grootaandeelhouder van Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Schmeink: ‘We hebben met Schiphol gesproken. Zij zouden als regisseur de spreiding van vluchten over Nederland kunnen verzorgen. Ceo Dick Benschop snapt dit.' De gesprekken met Schiphol hebben echter geen concreet resultaat opgeleverd.

 

In het Coalitieakkoord Groningen 2019-2023 staat over GAE:

“4.7.1

Groningen Airport Eelde is de regionale luchthaven die bijdraagt aan de ontsluiting van de regio. Het investeringspakket Eelde wordt uitgevoerd conform afspraken, mits uitzicht blijft op het behalen van de doelstellingen van dat investeringspakket zonder overschrijding van de daartoe gereserveerde budgetten. Een tussentijdse evaluatie moet duidelijk maken of er nog potentie is voor een realisatie van robuuste hub verbindingen en substantiële toename van het aantal zakelijke reizigers.”


Klik hier om terug te keren
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Groningen Airport Eelde pleit voor oprichting van 'ProRail' voor de luchtvaart
Geschreven door VOLE, 15 mei 2020   
zaterdag 16 mei 2020

Commentaar VOLE

Andries Ophof/RTV Drenthe laat GAE directeur aan het woord over de oprichting van 'ProRail' voor de luchtvaart. VOLE vroeg mijnheer Ophof “is het niet de taak van de journalist om even na te denken en door te vragen bij een plan voor een ‘ProRail’ voor de luchtvaart? Het zoveelste plan om de aandacht af te leiden van de mislukkingen. De logische vraag aan mijnheer Schmeink ligt dan toch op ieders lip: Hoe gaat dit luchthaven Eelde redden?
Het antwoord is niet moeilijk. De lijst met 83 opgeheven spoorlijnen sinds 1968 schetst het lot van de luchthaven”.


 

RTV Drenthe, 14-5-2020

Groningen Airport Eelde pleit voor oprichting van 'ProRail' voor de luchtvaart

Groningen Airport Eelde pleit al langer voor de vorming van één luchthavensysteem in Nederland. In dit systeem verdelen alle luchthavens onderling vluchten en verdelen ze op die manier lusten en lasten. Maar als het aan interim-directeur Bart Schmeink ligt gaat dit verder en neemt de overheid de infrastructuur van alle luchthavens over.

De Noordelijke luchthaven heeft een 'position paper' opgesteld waarin ze dit plan beschrijven. Het rapport ligt inmiddels bij minister Cora van Nieuwenhuizen op het bureau. Vrijdag bespreekt zij de nieuwe en langverwachte luchtvaartnota in de ministerraad, zeg maar het toekomstplan van de luchtvaart in Nederland voor de komende jaren. Daarin staat ook welke rol Groningen Airport Eelde heeft. De noordelijke luchthaven hoopt dat de ideeën worden meegenomen.

Minder vluchten, minder lawaai en schoner
Gisteren lekte een deel van de luchtvaartnota al uit via de NOS. Vanwege de coronacrisis wordt de groei van Schiphol de komende jaren fors beperkt. Vliegtuigen moeten schoner worden, minder lawaai maken en het aantal nachtvluchten moet krimpen.

"Als Schiphol, als thuishaven van KLM, langzaam groeit, kan de luchtvaartmaatschappij herstellen van de crisis en wordt de extra ruimte op de luchthaven niet meteen 'ingepikt' door buitenlandse concurrenten", schrijft de NOS.

Volgens Bart Schmeink zal dit betekenen dat luchtvaartmaatschappijen op zoek moeten naar alternatieven. Die zijn te vinden op regionale luchthavens. Juist deze verdeling zou in handen moeten komen van een gezamenlijke organisatie van alle luchthavens in Nederland.

Rijk moet meehelpen bij het in stand houden van een luchthaven
En daar komt nog wat bij volgens Schmeink. "Wat wij bepleiten is dat beheer en instandhouding onder één noemer wordt geplaatst. De Schiphol Group zou heel logisch zijn, omdat zij al 96 procent van alle luchtbewegingen van heel Nederland,"

Het model lijkt op dat van de spoorwegen. Daar is ProRail verantwoordelijk voor aanleg van spoor en het onderhoud er van. De NS en andere bedrijven zorgen voor de exploitatie van het spoor. De exploitatie van de luchthaven blijft volgens Schmeink in de regio. In het geval van Groningen Airport Eelde blijven de aandeelhouders daar verantwoordelijk voor.

Groningen Airport Eelde werkt al een tijdje aan toekomstscenario's. De hub-strategie van een aantal jaren geleden is mislukt en heeft miljoenen gekost. De lijndiensten naar Kopenhagen en München zijn verdwenen. Ook de vlucht naar Londen eindigde vanwege het faillissement van FlyBe. En het aantal vakantievluchten krimpt. Alleen het aantal lesvluchten neemt fors toe.

Coronavirus legt alles stil
Jarenlang is er een veel te rooskleurig beeld gegeven van de ontwikkeling van de luchthaven. Bovendien is de luchtvaartsector de laatste jaren zo aan verandering onderhevig, dat een goede voorspelling bijna niet te maken is. Sinds de uitbraak van het coronavirus ligt alles stil.

"We zouden in mei met de toekomstscenario's komen", zegt Bart Schmeink. "Maar corona heeft de wereld veranderd. We hebben de scenario's in de prullenbak gegooid. Corona gaat de luchtvaart veranderen. Hoe weten we niet. Maar het is wel duidelijk dat vliegen na het coronatijdperk anders zal zijn."

Die verandering zit onder andere in de omvang van de luchtvaart. "Er zijn drie scenario's. De omvang van de luchtvaart wordt tenminste vijf of tien jaar teruggeworpen. Alsof we uit de vorige crisis komen in 2012/2013. Een tweede scenario is dat wanneer er een vaccin komt, mensen weer doen wat ze altijd deden. Dus veel reizen. Een derde scenario is dat luchthavens fundamenteel veranderen door corona met medische checks en medische paspoorten. Goedkoop vliegen zal altijd blijven bestaan, maar voor 45 euro vliegen is er niet meer bij."

Luchtvaartnota
Het plan voor één systeem in de luchtvaart wordt door alle luchthavens in Nederland onderschreven. Het is alleen nog niet duidelijk wie de "systeemeigenaar" is. "Daar ligt een rol voor de politiek en de minister. Maar ook voor de sector zelf. Ik ben voorstander van een systeemeigenaar die echt sturing geeft aan groei, verdeling en de onderlinge samenhang. Wie dat doet maakt mij niet zoveel uit."

Als het Kabinet vrijdag een besluit neemt over de luchtvaartnota, dan is het nog maar de vraag wat er allemaal in staat. Volgens Bart Schmeink best een spannend moment. "Ik hoop dat de systeemgedachte in de luchtvaartnota staat. Vrijdag komt de nota in de ministerraad. Je zal begrijpen dat ik hem van voor tot achter zal spellen."

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Gedoemde redding
Geschreven door Bert Wagendorp, de Volkskrant 4 mai 2020   
maandag 04 mei 2020

Gedoemde redding

Cora van Nieuwenhuizen, KLM's bestbetaalde grondstewardess

AirFrance-KLM moet door de Nederlandse en Franse overheid worden gered. Daarmee is voorlopig ongeveer 10- of 11 miljard euro gemoeid. Daar zal het niet bij blijven, want ook na 2020 ziet de toekomst van de luchtvaart er hulpbehoevend uit. Zondag legde Ties Joosten van het platform FTM in Buitenhof uit waar een flink deel van het steungeld naartoe gaat: naar kerosineboeren en naar Ierse vliegtuigleasemaatschappijen met holdings in fiscale piratennesten. Belastinggeld dat wordt weggesluisd naar belastingparadijzen, het is van een niet te overtreffen ironie.

Joosten was in debat met Jan Paternotte, in de Tweede Kamer namens D66 verantwoordelijk voor de luchtvaart. Paternotte toonde zich voorstander van het redden van KLM. Volgens hem zou een faillissement het grootste in de Nederlandse geschiedenis zijn met als gevolg de grootste ontslagronde ooit: dertigduizend werknemers.


Gedoemde redding
Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Toen Joop den Uyl in 1965 de sluiting van de Limburgse mijnen aankondigde, werkten daar bijna vijftigduizend mensen die even later op straat stonden. In de textielindustrie, de scheepsbouw, bij Philips en bij de banken werden ook tienduizenden mensen ontslagen - misschien niet in één keer, maar dat zal ook in de luchtvaartindustrie niet het geval zijn.

Er zijn in de afgelopen decennia meerdere industrietakken uit Nederland verdwenen, en daar hebben we ons goed van hersteld omdat er andere voor in de plaats kwamen. De overheid voelde zich zelden geroepen bedrijven te redden - Imtech niet, noch Ogem, RSV of DAF - en daarbij vielen in totaal een kleine 70 duizend ontslagen.

Maar hang er twee vleugels aan en alles verandert. De KLM is heilig; 'onze blauwe trots', zei staatssecretaris Cora van Nieuwenhuizen ruim een week geleden tijdens een speciale persconferentie ter gelegenheid van het steunplan. Achtereenvolgens had Van Nieuwenhuizen - KLM's bestbetaalde grondstewardess - het over het 'vitale belang' van het bedrijf, het 'eminente belang', over de 'essentiële schakel' en de 'onmisbare schakel'. Laat KLM omvallen en alle internationale bedrijven rond Amsterdam pakken hun biezen en de hele Nederlandse economie dondert in elkaar - dat worden wij althans geacht te geloven.

Onbewezen stellingen, maar dat doet er niet toe. Geen sector heeft zo'n krachtige lobby als de luchtvaart - misschien op de boeren na, want die zitten met hun eigen lobbyfirma (CDA&FVD Inc.) in de Tweede Kamer en hebben nu een hele provincie overgenomen. Daar staat tegenover dat KLM bijna Kamerbreed wordt gesteund.

Waar blijft de eerste VVD'er die op grond van zijn liberale marktdenken verklaart dat de overheid het bedrijf helemaal niet moet steunen? Waar is de eerste GroenLinkser die zegt dat we hier met een verouderde industrie hebben te maken die niet langer houdbaar is in de duurzame samenleving die de partij voorstaat? Verder dan dat er voorwaarden moeten worden gesteld aan de steun komen ze niet. Vier jaar geleden constateerde de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur al dat het mainportdenken is achterhaald, maar zijn rapport werd weggehoond.

In de cultuur, de retail en de horeca staan veel meer banen op het spel dan bij KLM, maar die sectoren missen een krachtige lobby en kunnen dus de kolere krijgen.

De beroemde investeerder Warren Buffett verkocht vorige week zijn belang van 10 procent in vier grote Amerikaanse carriers. Buffett gelooft niet meer in de luchtvaart.

De Nederlandse staat steunt een gedoemde industrie.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 1 - 20 van 465

spacer
© 2020 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.