spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Verstoringen vliegverkeer Eelde in kaart gebracht
Geschreven door www.hetfochteloerveen.nl, 21 mei 2018   
maandag 21 mei 2018

[Overgenomen van de website over het Fochteloërveen]

Verstoringen vliegverkeer Eelde in kaart gebracht


In het boek over het Fochteloërveen ”Wat je met rust laat, kan groeien” uit 2012, wordt de verstoring van vogels door het vliegverkeer van Eelde kort besproken. In 2007-2012 is het aantal verstoringen op de foerageer- en rustplaatsen van beschermde ganzen verdrievoudigd. In het beheerplan Fochteloërveen wordt daarom geadviseerd om het gebied aan te wijzen als no flight area. Vreemd genoeg is dat in het eindrapport op de achtergrond geraakt.    

Special Protected Area
Grote aantallen vogels gebruiken het Fochteloërveen om te overnachten. Om die reden is het gebied aangewezen als Special Protected Area onder de Vogelrichtlijn. Onbegrijpelijk dat overheden er zo weinig mee doen. Het aantal verstoringen door les- en sportvliegtuigen neemt toe. Vooral lawaaierige lesvliegtuigen zorgen vaak voor overlast in het stiltegebied. Ook grote vliegtuigen op de aan- en afvliegroute van Eelde en helikopters zijn veroorzakers van verstoring van grote groepen vogels.

In de winter 2017/18 is een klein aantal verstoringen nader bekeken.
 
Fochteloerveen1.jpg
Bescherming Natura 2000 ganzen nog lang niet op orde

App flightradar 24 geeft inzicht
Er zijn 17 verstoringen nader bekeken in de winter 2017/18. De meeste waren in de koude winterperiode tussen eind februari en begin maart 2018. Het gaat om verstoringen van groepen van 500-8.000 kol- en toendrarietganzen, Natura 2000 niet-broedvogels van het Fochteloërveen. De app Flightradar geeft in een handomdraai inzicht in vliegtuig, vlieghoogte en bestemming, zodat een verstoring eenvoudig gekoppeld kan worden aan de veroorzaker.  

Fochteloerveen2.jpg
Een zeer lawaaiig toestel van de KLM vliegschool jaagt geregeld grote groepen ganzen op in het wetland en op foerageerplaatsen


Les- en sportvliegtuigen
Zeven verstoringen zijn van les- of sportvliegtuigen. Dit waren de: Piper PA-34-200T (2*), Beech 58 Baron (3*) en Diamond DA42 Twin star (2*). Allemaal lawaaierige toestellen die van grote afstand te horen zijn en ganzen hier geregeld opjagen. Het zijn ook vaak exact dezelfde toestellen die hier vliegen. De vlieghoogte lag tussen 1.500 en 3.600 FT. Tot een vlieghoogte van 3600 FT= 1.097 meter vlogen er groepen ganzen op.

Een tweede verstoring 7 minuten na de eerste verstoring van een Piper PA-34 was voor een groep ganzen voldoende reden om helemaal te vertrekken van de foerageerplaats. Zo worden de beschermde ganzen het gebied uitgejaagd.

Klik hier om de video Verstoring vliegverkeer Fochteloerveen, maart 2018 te bekijken

Grote vliegtuigen op de aan- en afvliegroute van Eelde
Het aantal verstoringen door grote vliegtuigen op de aanvliegroute is in de afgelopen winter verder toegenomen. Bij acht toestellen is dit vastgelegd in februari en maart 2018. De toestellen vlogen op de aanvliegroute Eelde op een hoogte van 1.500-2.400FT (457-732 meter) en komen uit: Eindhoven, Southend, Gdansk en de vakantiebestemming Lanzarote. Zelfs op de afvliegroute van Eelde naar Amsterdam, Southend en Lanzarote zijn verstoringen van ganzen gezien op een hoogte van 6.300- 8.000 FT (1.920-2.438 meter).  

Fochteloerveen3.jpg
Verstoringen van ganzen door grote vliegtuigen zijn vastgesteld tot een hoogte van 2.400 meter

Helikopters
Helikopters zorgen tot op grote hoogte voor intensieve verstoring van grote groepen vogels. Er zijn geen vlieghoogten van helikopters met de app vastgelegd. Heel veel vluchten zijn echter onnodig en kunnen het wetland en de foerageerplaatsen simpelweg mijden.  

Fochteloerveen4.jpg


Fochteloerveen5.jpg
Helikopters op geringe hoogte zorgen voor verstoring van groepen ganzen. Omgeving zandgat Oenema in Veenhuizen op 13 februari 2018, 13.38 uur (= foerageerplaats Fochteloërveen)  

Handhaven en naleven zorgplicht
De aan- en afvliegroute van Eelde en vliegbewegingen van helikopters, hebben een negatief effect op de kwalificerende ganzen van Natura 2000 die slapen in het Fochteloërveen en foerageren op het boerenland dat eraan grenst. Veel verstoringen komen door lawaaierige lesvliegtuigen en zijn tot op een hoogte van 1.100 meter vastgesteld.

Op de aan- en afvliegroute van Eelde zorgen grote vliegtuigen tot een hoogte van 2.400 meter voor verstoring. Lawaai is een belangrijke veroorzaker van verstoringen bij groepen vogels. Het terugdringen van verstoring is mogelijk door lawaaierige vliegtuigen te vervangen voor elektrische vliegtuigen.

Het verleggen van de aanvliegroute Eelde tot ruim buiten het veen kan de verstoringen verder terugdringen. Verder is het een kwestie van handhaven van de regels, het uitvoeren van de zorgplicht en het serieus nemen van klachten.

Klik hier om de site Fochteloerveen.nl te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Waarom denken ze op het tjokvolle Schiphol niet aan Eelde?
Geschreven door Hilbrand Polman, DvhN 16 mei 2018   
donderdag 17 mei 2018

‘Ongebreidelde groei luchtvaart moet stoppen’

Vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel overlast, stellen omwonenden van Groningen Airport Eelde. Laat luchtvaartmaatschappijen daarom maar flink belasting betalen, zeggen ze.

Voorzitter Jan Wittenberg van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) legt graag uit waarom zijn vereniging zich aansluit bij het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL). Omwonenden van alle luchthavens in Nederland verenigen zich hier in om paal en perk te stellen aan de milieuvervuiling en de geluidsoverlast van het groeiende vliegverkeer.

Hef accijns op kerosine en BTW op vliegtickets’

,,Iedereen betaalt belasting, u toch ook?’’, stelt Wittenberg. ,,Ze kunnen wat ons betreft morgen beginnen om de luchtvaartsector ook gewoon te belasten.’’ Hij wil de vrijstelling van accijns op kerosine en van BTW op vliegtickets ongedaan maken.

Hij zit er niet mee dat een vakantievlucht dan duurder wordt. ,,Vakantie is een luxe, het is echt niet nodig om daarvoor zoveel belastingvrijstelling te geven. Als je met vakantie gaat, kunnen die paar tientjes extra er ook wel af.’’

Capaciteitsproblemen Schiphol

De oprichting van de LBBL komt net nadat Groningen Airport Eelde zichzelf in de aanbieding heeft gedaan om de capaciteitsproblemen van Schiphol te helpen oplossen. Nu de uitbreiding van de luchthaven bij Lelystad weer met een jaar is uitgesteld en Schiphol geen ruimte heeft om meer vluchtbewegingen toe te laten, hoopt de noordelijke luchthaven een graantje te kunnen meepikken.

GAE-directeur Marco van de Kreeke wil hierover in gesprek met de directie van Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij vindt het gek dat Eelde en de luchthaven bij Maastricht nog niet in beeld zijn bij een oplossing voor de capaciteitsproblemen. Volgens hem is er binnen het huidige luchtvaartbesluit nog ruimte is voor jaarlijks 7500 extra vliegbewegingen op Eelde.

 ‘Geen serieus verhaal’

,,Dit is natuurlijk geen serieus verhaal’’, reageert Wittenberg. ,,Van de Kreeke weet ook wel dat niet luchthavens, maar luchtvaartmaatschappijen bepalen vanaf welke luchthaven ze gaan vliegen.’’

Lijndiensten vanaf Eelde bestaan alleen bij de gratie van subsidies, vervolgt Wittenberg. ,,Als de subsidie ophoudt, stopt die lijndienst gewoon weer. Dat hebben we gezien met bijvoorbeeld Ryan Air. Daarom maken wij ons geen zorgen dat er extra vluchten bijkomen omdat Schiphol vol zit. Van de Kreeke is een kat in het nauw.’’

Rechtop in bed

Wittenberg maakt zich wel zorgen over de roep om de milieugrenzen op GAE op te rekken. ,,Schandalig. Dinsdagmorgen om half zeven zat ik alweer rechtop in bed omdat er een vliegtuig overkwam.’’

 
Waarom denken ze op het tjokvolle Schiphol niet aan Eelde?
Geschreven door Hilbrand Polman, DvhN 14 mei 2018

 
Soms zoek je een paard en dan zit je er op, redeneert directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde. Nu de Tweede Kamer dinsdag vergadert over het tjokvolle Schiphol en het uitstel van het openstellen van Lelystad, doet hij zijn luchthaven in de aanbieding.

Eelde heeft iets wat Schiphol niet heeft: ruimte. Ruimte in de omgeving. Ruimte in het luchthavenbesluit, de vergunning op basis waarvan de luchthaven opereert. Ruimte in de lucht. Gek eigenlijk dat er nog nooit zo aan Eelde, en ook niet aan Maastricht, is gedacht, vindt Van de Kreeke.

,,Ik merk echter dat er een kentering gaande is. De luchthavens Eindhoven en Rotterdam raken ook aan de grenzen van hun capaciteit. Daarom komen wij nu ook in beeld.’’

Hub Kopenhagen

Concrete aanbiedingen voor vluchten vanaf Eelde kan Van de Kreeke nog niet noemen. ,,Maar met de verbinding met hub Kopenhagen werken wij al mee aan de ontlasting van Schiphol. Mensen kunnen via de Deense hoofdstad naar een verre bestemming vliegen. We willen graag met de directie van Schiphol en met het ministerie van Verkeer en Waterstaat in gesprek.’’

Eelde kan gemakkelijk 7500 extra vliegbewegingen aan

Volgens Van de Kreeke kan Eelde jaarlijks 7500 extra vliegbewegingen aan zonder aanpassingen van het luchthavenbesluit, de vergunning op basis waarvan de luchthaven opereert. Wel is het wenselijk dat GAE wat extra infrastructurele voorzieningen krijgt. De luchthavendirecteur denkt daarbij aan supersnelle busverbindingen. Van de Kreeke roemt de huidige voorzieningen, zoals de goede bereikbaarheid en het goedkoop parkeren.

Iets soepeler regels, graag

Ook zou hij graag zien dat de regels iets soepeler worden, waardoor situaties zoals vorige week voorkomen worden. Een vliegtuig uit Spanje moest uitwijken naar Schiphol omdat het vanwege enkele uren vertraging in de nachtelijke uren niet op Eelde kon landen.

En de omwonenden dan?

Maar die strenge regels zijn er om de omwonenden voor al te veel overlast te behoeden. Van de Kreeke: ,,Uiteraard moeten wij hier goed met hen over praten. Het is niet zo dat er meteen hordes vliegtuigen bij komen. We hebben alle ruimte om het hier in goede banen te leiden.’

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Wantoestanden in de luchtvaart
Geschreven door wantoestandenluchtvaart.nl   
dinsdag 15 mei 2018

Klik hier om het artikel te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht Oprichting Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart is een feit
Geschreven door Landelijk Bewonersberaad Luchtv aart, maandag 14 mei 2018   
dinsdag 15 mei 2018

PERSBERICHT

Bewonersorganisaties rond de zes luchthavens verenigen zich. Oprichting Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart is een feit.


 

Eelde/ Den Haag, 15 mei 2018 - Bewonersorganisaties rond de zes Nederlandse luchthavens hebben het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) opgericht. Zij vinden dat de groei van de luchtvaart in Nederland moet stoppen. VOLE is deelnemer in dit Landelijk Bewonersberaad.

  • De regering moet zorgen voor forse afname van hinder als gevolg van luchtvaart en prioriteit geven aan de bescherming van milieu, gezondheid en klimaat
  • Net als alle ondernemingen in Nederland, moeten ook luchtvaartmaatschappijen hun CO2-uitstoot terugdringen
  • Op vliegtickets en vliegtuigbrandstof moeten met spoed dezelfde belastingen geheven worden als bij andere vormen van vervoer zoals trein, bus en auto
  • In het kader van de internationale bereikbaarheid moeten comfortabele treinverbindingen tegen concurrerende prijzen een prominente plaats krijgen, zodat veel korte Europese vluchten kunnen vervallen.

Het alsmaar toenemende vliegverkeer op Schiphol veroorzaakt ernstige geluidshinder en luchtvervuiling. Veiligheidsrisico’s nemen toe. Het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad stuit in zes provincies op verzet vanwege het lange laagvliegen. Ook voor uitbreiding van het aantal vluchten op de luchthaven in Rotterdam is geen draagvlak; als gevolg van het uitdijende Schipholverkeer wordt daar steeds meer over woonwijken gevlogen. In het zuiden van het land hebben de omwonenden van Eindhoven Airport in de afgelopen jaren al een grote uitbreiding te verduren gekregen en zij willen zeker geen verdere toename van de geluidhinder en de luchtverontreiniging. Bij vliegveld Beek zijn er grote groepen mensen in het geweer gekomen vanwege de overlast van vrachtvliegtuigen die niet alleen henzelf, maar ook het toerisme in het Limburgse Heuvelland raken. Tot slot zitten de bewoners rondom de Drents / Groningse luchthaven in Eelde evenmin op groei te wachten.

Voor heel Nederland geldt dat omwonenden van vliegvelden zich grote zorgen maken over de steeds hogere CO2-uitstoot van de luchtvaart die een toenemende bedreiging vormt voor het klimaat. Als de groei van de luchtvaart niet stevig wordt afgeremd, zal het vliegverkeer de effecten van de nationale inspanningen om CO2-uitstoot te verminderen grotendeels tenietdo.

Om aan de zorgen uiting te geven en op te roepen tot een ander beleid, houdt het LBBL, in samenwerking met milieuorganisaties, op 23 juni een Landelijk Protest Luchtvaartgroei in steden verspreid door het land. Na het zomerreces zullen de verenigde bewonersgroepen eisen en voorstellen presenteren aan regering en parlement.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
ZET DE LUCHTVAART OP HET JUISTE SPOOR, TEKEN HET LUCHTVAARTMANIFEST
Geschreven door GreenPeace, Natuur & Milieu, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Fossiel Vrij Nederland, VOLE   
donderdag 10 mei 2018

Snap jij het nog? Dit kabinet wil het ‘groenste kabinet ooit’ worden. Maar datzelfde kabinet laat de vliegvelden groeien en trakteert de vervuilers op belastingvoordeel. Deze zomer wordt bepalend voor de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Waarom? Dat lees je in deze mail. Greenpeace trekt daarom nu aan de noodrem voor het klimaat. En dat doen we niet alleen. Doe mee: teken het nationale luchtvaartmanifest.

 
                        ZET DE LUCHTVAART OP HET JUISTE SPOOR

                             TEKEN HET LUCHTVAARTMANIFEST >>

 

Het luchtvaartmanifest is een initiatief van Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en wordt gesteund door onder andere Milieudefensie, Urgenda en Fossielvrij Nederland.


VIDEO: waarom vliegtickets zo goedkoop zijn
Verbaas jij je ook wel eens over de lage prijs van een retourtje Barcelona? Deze video legt uit hoe het kabinet helpt om de prijzen laag te houden:

Klik hier om de video te bekijken


 
Onze voorwaarden voor een rechtvaardig vliegbeleid

  1. De vliegvelden en de vliegoverlast in Nederland mogen niet verder uitbreiden.
  2. Er komt een eind aan de belastingvoordelen, de voorkeursbehandeling en het gesjoemel met cijfers van de luchtvaart.
  3. Investeer in alternatieven, waardoor reizen over land in Europa groener en betaalbaar wordt.


»    Steun deze de oproep aan het kabinet met jouw handtekening

»    Waarom nu? We waren bij EenVandaag om dat toe te lichten

 

Dit is het moment om van je te laten horen
De invoer van een tickettaks ligt eindelijk op de onderhandeltafel. In de komende maanden wordt gesproken over de uitbreidingsplannen van Schiphol, Lelystad, Eindhoven en Rotterdam Airport. Ook starten de debatten over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart na 2020. Met z'n allen kunnen we zorgen dat dit kabinet kiest voor een veilig klimaat en een gezond milieu.

SAMEN IN ACTIE VOOR EEN VEILIG KLIMAAT
    

JA, IK TEKEN HET MANIFEST >>
   

MEER OVER DEZE SAMENWERKING >>

 

Luchtvaart en klimaat: vergeten we niet iets?

Waarom de politiek niet gewoon kiest voor minder groei van Schiphol [Volkskrant]

Eerlijkovervliegen.nl zet de feiten op een rij  


Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Milieu-impact slechts beperkt meegewogen in beslissing over luchtvaart
Geschreven door De natuur en milieufederaties, donderdag 19 april 2018   
vrijdag 20 april 2018

Milieu-impact slechts beperkt meegewogen in beslissing over luchtvaart

De berekening van de klimaatschade door toekomstig vliegveld Lelystad en de uitbreiding van Schiphol en andere vliegvelden is onvolledig. Daardoor is het niet duidelijk welk gezondheidsrisico's omwonenden gaan lopen. Dat stellen 27 ondertekenaars, waaronder de Natuur en Milieufederaties, vandaag in een gezamenlijke oproep aan het kabinet.

Lees hieronder de gezamenlijke oproep:

 

Kabinet, weeg milieu volledig mee in uitbreidingsplannen luchtvaart
Wij, wetenschappers, milieu- en gezondheidsorganisaties, juristen, omwonenden en bezorgde burgers, roepen het kabinet op om de volledige milieu-impact te laten doorrekenen in de milieueffectrapportages die worden uitgevoerd voor de uitbreidingsplannen voor alle luchthavens, te beginnen bij Lelystad.  

Slechts klein stukje van milieu-impact meegenomen
Het lijkt zo logisch. Een Milieueffectrapportage (MER) brengt de gevolgen van plannen voor het milieu in kaart. Daarmee kunnen overheden een weloverwogen beslissing nemen om het project wel, niet of in gewijzigde vorm door te laten gaan. In Nederland is een MER dan ook verplicht voor de uitbreiding van Schiphol, voor toekomstig vliegveld Lelystad én voor de uitbreiding van andere Nederlandse luchthavens.

Maar de werkelijkheid blijkt anders: in de milieueffectrapportages voor deze plannen wordt slechts een heel klein stukje van de milieu-impact meegenomen. De rekenaars kijken met name naar geluidsoverlast. De totale klimaat- en gezondheidsschade van de luchtvaartemissies worden niet berekend en kunnen daardoor niet goed worden meegewogen in de beslissing over uitbreiding van de luchtvaart.

Klimaatschade
Meest in het oog springt de onvolledige berekening van de klimaatschade. Zo’n 90% van de uitstoot van broeikasgassen blijft buiten de berekening. De MER berekent alleen de CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt op de luchthaven en bij starten en landen. De uitstoot tijdens de rest van de vlucht wordt niet meegerekend, terwijl die juist de meeste klimaatschade veroorzaakt. Daardoor geven de rapportages nauwelijks inzicht in de klimaatimpact van de groeiende luchtvaart in Nederland. Dit terwijl de klimaatschade van de vluchten vanaf Nederlandse luchthavens nu al 17 Mton CO2 per jaar bedraagt: vrijwel evenveel als alle Nederlandse auto’s jaarlijks samen uitstoten.

Gezondheidsschade
Ook de concentraties ultrafijnstof worden in de MER niet gerapporteerd. Echter, onderzoek van TNO laat een hogere concentratie ultrafijnstof zien rondom 555.000 woningen bij Schiphol, veroorzaakt door de luchtvaart. Gezondheidswetenschappers geven aan dat juist ultrafijnstof bijzonder schadelijk kan zijn: de deeltjes kunnen diep in de longen, bloedbaan, het hart en de hersenen terechtkomen. Als de mogelijke gezondheidsschade niet helder terug te vinden is in de milieueffectrapportages, is ook niet duidelijk welke risico’s omwonenden van een luchthaven lopen.

Feiten op tafel
De komende maanden en jaren wordt besloten over de toekomst van de luchtvaart: mogen de luchthavens verder groeien? Welke voorwaarden gelden er voor de vluchten? En welke maatregelen moeten en kunnen partijen nemen om de geluidshinder, veiligheidsrisico’s, gezondheidsschade van (ultra)fijnstof en klimaatschade te verminderen? Allemaal beslissingen die om een weloverwogen afweging vragen, met alle feiten op tafel.

Volledige milieu-impact doorrekenen
Vandaar onze oproep: Kabinet, laat de volledige milieu-impact van de luchtvaartplannen doorrekenen, te beginnen bij de MER Lelystad. Dus neem de volledige klimaatimpact en gezondheidsschade mee. Alleen zo kan er een goed debat en weloverwogen politiek besluit van de voor- en de nadelen van de luchtvaartplannen plaatsvinden.

Was getekend,

Natuur & Milieu
Greenpeace
Het Groene Brein
Longfonds
Milieudefensie
MVO Nederland
Natuur en Milieufederatie Noord-Holland
De Natuur en Milieufederaties
Natuurmonumenten
Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek
Stichting HoogOverijssel en Actiegroep HoogOverijssel
Stichting Red de Veluwe
Urgenda
Werkgroep Toekomst Luchtvaart
Bewoners Omgeving Schiphol
Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam
Beraad Vlieghinder Moet Minder Eindhoven
Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
Dr. ir. Niels Agatz,  universitair hoofddocent transport en logistiek, Erasmus Universiteit Rotterdam
Prof. Dr. Chris Backes, hoogleraar Omgevingsrecht Universiteit Utrecht
Prof. Dr. Kees Bastmeijer, hoogleraar Tilburg Law School
Mr. Phon van den Biesen, advocaat bij Van den Biesen Kloostra Advocaten
Mr. Roger Cox, advocaat bij Paulussen Advocaten
Prof. Mr. Dr. Leo Damen, emeritus hoogleraar Bestuursrecht Rijksuniversiteit Groningen
Mr. Bondine Kloostra, advocaat bij Van den Biesen Kloostra Advocaten
Prof. Dr. Bert van Wee, TU Delft transportbeleid
Dr. Ing. Paul Peeters, NHTV internationaal hoger onderwijs Breda

Klik hier om de site van de Natuur en Milieufederaties te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegschool Eelde gaat trainen in Spanje
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 7 april 2018   
maandag 09 april 2018

Vliegschool Eelde gaat trainen in Spanje

plaatje John Hayward, directeur KLS.jpg

John Hayward, directeur van de KLM Flight Academy Eelde bij een van de lestoestellen. Foto: DvhN Archief

De KLM Flight Academy in Eelde heeft een nieuw buitenlands trainingscentrum gevonden.
In Zuid-Spanje.



Directeur John Hayward van de KLM Flight Academy houdt nog een slag om de arm. "Het contract met het nieuwe vliegopleidingscentrum is nog niet getekend. Maar als alles goed gaat, vliegen de eerste studenten voor de zomer in Spanje.”

Waar in Zuid-Spanje het nieuwe trainingscentrum komt wil Hayward pas zeggen als de handtekeningen zijn gezet.

Jerez

Een bekend opleidingscentrum in Zuid-Spanje zit in Jerez de la Frontera, tussen Gibraltar en Sevilla. Hier worden op piloten opgeleid van onder meer British Airways, Emirates, Flybe, Qatar Airways en Vueling.

De Flight Academy in Eelde zit dringend verlegen om een oefencentrum waar studenten het vliegen op een eenmotorige toestel leren. Het contract met vliegschool in Phoenix in de Amerikaanse staat Arizona liep op 1 april af.

"De studenten die daar al vlogen kunnen dit deel van de opleiding er afmaken”, zegt Hayward.

Lufthansa

De KLM vliegschool moest vertrekken uit Amerika, omdat het Lufthansa de instructeurs en vlieguren in Phoenix zelf nodig had. De KLM maakte daar gebruik van het trainingscentrum van de Duitse vliegmaatschappij.

De vliegschool kan vanwege het weer niet alle studenten in Nederland laten vliegen. Vandaar dat ze voor het eenmotorig deel, waar onder meer op zicht gevlogen wordt, uitwijkt naar warme landen met goed vliegweer.

Lelystad

Om de nood tot de zomer te lenigen wijkt de vliegschool tijdelijk uit naar Lelystad Airport. Dat is de thuishaven van de Martinair vliegschool, waarmee de Flight Academy sinds enige tijd nauw samenwerkt. Hayward is ook directeur van vliegschool van Martinair.

Twaalf studenten uit Eelde krijgen in Lelystad les op de eenmotorige toestellen van de Martinair school.

Twee van die toestellen waren aanvankelijk op Eelde gestationeerd voor de vlieglessen, maar ze zijn terug gegaan naar Lelystad.

"Organisatorisch was het allemaal moeilijk voor elkaar te krijgen. Daarom hebben we besloten de studenten op Lelystad te laten vliegen. Daar hebben we de beschikking over vier lestoestellen”, legt Hayward uit.

Tweemotorig

Het tweemotorige deel van de studie blijft wel op de luchthaven in Eelde.

De KLM Flight Academy neemt jaarlijks 60 nieuwe studenten aan voor de tweejarige opleiding voor verkeersvlieger. Sinds vorig jaar zit de vliegschool weer in de lift met het aantal studenten.

Dat komt omdat studenten weer een lening bij de ABN Amro kunnen afsluiten voor de forse opleidingskosten van 122.000 euro. Na hun opleiding in Eelde stromen de meeste afgestuurde piloten door naar de KLM.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Amsterdam-Berlijn: Snel met de trein!
Geschreven door petitiestarter   
dinsdag 27 maart 2018

Aan: De Nederlandse Spoorwegen en staatssecretaris Van Veldhoven.


Amsterdam-Berlijn:
Snel met de trein!


Hier kunt u de petitie ondertekenen

plaatje Amsterdam-Berlijn snel met de trein.jpg

Maak afspraken met Duitse partners om het treintraject Amsterdam-Berlijn echt concurrerend te maken met vliegverkeer. Dat betekent: win reistijd door enkel stops op hoofdstations, maak de prijs concurrerend, zet in op innovatie van 't materieel. En maak vaart ermee!

Waarom is het belangrijk?

Nederland, Duitsland en andere landen in Europa zetten vol in om hun economie klimaatneutraal en dus toekomstbestendig te maken. Maar de impact van onze reislust en 't zakenverkeer blijft nog altijd buiten schot.

We zien alle commotie rond Schiphol, Lelystad en andere regionale vliegvelden in Nederland. Het is heel duidelijk: de luchtvaart heeft zijn grenzen bereikt, het is genoeg zo. Voor omwonenden en de natuur. En zeker ook voor het klimaat.

Spotgoedkope tickets voor korte afstanden zijn als kiloknallers. Je weet eigenlijk dat 't niet kan. Maar het word je zó gemakkelijk gemaakt en het is zó goedkoop. Een kind begrijpt dat dat niet klopt.

Laaghangend fruit is: maak het treintraject Amsterdam-Berlijn echt concurrerend met goedkope vluchten. Net als Amsterdam-Londen. Zo bouwen we stap voor stap aan 'n netwerk van comfortabele en betaalbare hogesnelheidslijnen in Europa. En we stoppen de gekte van pretvluchten en onnodig vervuilende zakenreizen.

Dat is dus goed nieuws voor reizigers, maar vooral ook voor omwonenden van vliegvelden. En al helemaal voor het klimaat!

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Eelde steekt zijn hand op, maar niemand kijkt
Geschreven door Financieel Dagblad, 7-3-2016   
donderdag 08 maart 2018
Eelde steekt zijn hand op, maar niemand kijkt

Stuur de vliegtuigen die niet naar Lelystad kunnen maar naar ons, roept Groningen Airport Eelde. Ruimte genoeg. Maar zo makkelijk gaat dat niet.

Groningen Airport Eelde heeft een bijzondere eigenschap voor een luchthaven: het is er een groot gedeelte van de dag muisstil. In de vertrekhal loopt rond lunchtijd alleen een verdwaalde schoonmaker. 'Het piekt hier 's ochtends en aan het eind van de middag', zegt de enige andere aanwezige in de vertrekhal, een vrouw van Reisburo Airport Eelde.

Terwijl Schiphol uit zijn voegen barst, heerst op Eelde rust. Geen wonder dat de Groningse luchthaven zijn hand opsteekt nu Schiphol de komende jaren niet kan groeien en de uitbreiding van Lelystad is uitgesteld. De luchthaven neemt graag een deel van de groei op zich die niet mogelijk is op Schiphol.

'Ik zie dat er behoefte is aan luchthavencapaciteit. Wij willen en kunnen meer in de regio.' zegt directeur Marco van de Kreeke in zijn kantoor pal aan de landingsbaan. 'Rond deze luchthaven woont ongeveer 10% van de Nederlandse bevolking. Je kunt 10% van de Nederlandse vluchten hier laten plaatsvinden.'

Genegeerd?

Van de Kreeke zegt het niet met zo veel woorden, maar de Groningse luchthaven voelt zich genegeerd in het verhitte debat over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. 'Wat mij betreft wordt Groningen ook meegenomen in de discussie’, zegt Van de Kreeke. ‘Wij vinden dat we ook aan tafel moeten zitten.'

Het zou Eelde goed uitkomen. De luchthaven hunkert al naar groei sinds 2001, toen de Staat afscheid nam van de regionale luchthavens. Eindhoven en Rotterdam werden eigendom van de Schiphol Group. Net als Maastricht Aachen Airport kwam Eelde in lokale handen. Aandeelhouders werden de provincies Groningen en Drenthe (elk 30%), gemeente Assen (10%), gemeente Tynaarlo (4%) en de gemeente Groningen (26%).
Geschikt voor vakantievliegtuigen

In 2012 werd Eelde geschikt voor vakantievliegtuigen als de Boeing 737, toen na tientallen jaren discussiëren de landingsbaan werd verlengd van 1800 naar 2400 meter. De luchthaven kent echter wisselend succes als vakantieluchthaven. Opportunistische partijen als Ryanair en Wizzair vertrekken even snel als ze komen.

Vakantiebestemmingen kunnen niet allemaal uit. 'We hebben hier een heel trouw reispubliek dat vanuit Eelde wil vliegen. Het is alleen de truc om zonbestemmingen te vinden die genoeg reizigers trekken’, zegt Van de Kreeke. Kreta en Antalya lukken, maar voor bestemmingen als Malaga en Corfu was niet genoeg publiek, zo bleek afgelopen jaren.
 
Kosten voor veiligheid zijn lastig terug te verdienen

Lastig zijn de beperkte openingstijden van Eelde: van 6.30 tot 23.00 uur. Voor een touroperator als TUI of Corendon moet een luchthaven open van grofweg 5.30 uur tot 24.00 uur om interessant te worden. Alleen dan is het mogelijk om op een dag twee keer heen een te vliegen naar bestemming als Tenerife. Voor langere opening is wel een nieuw luchthavenbesluit en milieu-effectrapportage voor nodig. Een extra nadeel is dat het vanaf het noordelijk gelegen Eelde nog eens 10 minuten verder vliegen is naar zonbestemmingen dan vanaf Schiphol.

De luchthaven kende meer tegenvallers. Twee van de drie vliegscholen op Eelde sloten hun deuren, waardoor het aantal vliegbewegingen daalde tot een kwart. Veiligheid en brandweer zijn hoge kostenposten, die zich lastig terugverdienen met de lage volumes van een regionaal vliegveld. Niet vreemd, zegt Marco van de Kreeke. 'Bij 75% van de luchthavens wereldwijd moet er geld bij.'

Dat geldt ook voor Eelde. De komende jaren vraagt de luchthaven €46 mln van zijn aandeelhouders, onder andere voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne. De stad Groningen (26%) wil echter slechts €6 mln van de gevraagd €12 verstrekken en zijn belang in de luchthaven verkopen.
 
Het begin is er

Een nieuwe strategie moet de gewenste groei brengen. Eelde wil uitgroeien tot regionaal vertrekpunt voor reizen naar de hele wereld. ‘Er leven 1,5 miljoen mensen in het Noorden. Die reizen gemiddeld twee tot drie keer per jaar. Omgerekend gaat het om 6000 tot 7000 vluchten per dag. Dat is onze markt’, zegt Van de Kreeke. ‘Een deel zal altijd naar Schiphol rijden, maar we willen wel zo goed mogelijk aan die vraag voldoen.'

Het begin is er. Vanaf 25 maart vliegt de Estste maatschappij Nordica, een keer per dag naar Schiphol-concurrent München, twee keer per dag naar Kopenhagen en zes dagen per week naar Brussel. Flybe gaat drie keer per dag naar Londen Southend. De maatschappijen vliegt met kleine vliegtuigen, met plek voor 70 passagiers. 'Groter krijgen we niet vol, kleiner wordt te duur', zegt Van de Kreeke.

De luchthaven heeft zichzelf drie jaar gegeven om te kijken of de strategie werkt.

Vliegen via Eelde heeft zo zijn voordelen. Inchecken gaat razendsnel. Lang parkeren kost €35, een fractie van de prijs op Schiphol. Passagiers beginnen de mogelijkheden te ontdekken. Reisburo Airport Eelde heeft laatst het eerste ticket van Eelde naar Boston kunnen inboeken, vertelt de dame achter de toonbank. Er heeft zelfs iemand een ticket gekocht naar het verre Auckland, met een overstap in Kopenhagen.

Rond 16.30 uur stroomt de vertrekhal dan ook langzaam vol met passagiers voor de vlucht van Londen van 17.20 uur. Een groep Friezen bespreekt de toeristische hoogtepunten van de Britse hoofdstad. In restaurant Bites & Flights zitten vliegtuigspotters Albert en Jan met hun fotocamera in de aanslag. Op tafel staat een iPad met FlightRadar.

In de wintermaanden is het altijd rustig, maar in de zomer komen ze wel drie of vier keer per week. 'Eelde is een verrassingsveld', zegt Albert, die hier al 22 jaar komt en een pet draagt van de Groninger Eelde Aviation Society. Of het nou gaat om legerhelikopters die onverwacht landen of trainingsvluchten van nieuwe KLM-toestellen.

De spotters zien wel mogelijkheden voor ‘hun’ luchthaven. 'Lelystad is niet nodig, dat wil men niet. Laat ze de vluchten van Lelystad verdelen over Eelde. Hier in het noorden hebben we nou net een mooi aangelegd vliegveld’, zegt Jan. Hij verwacht niet dat het gaat gebeuren. ‘De grote jongens als Amsterdam en Rotterdam houden dat allemaal tegen. De Noordeling is altijd de pineut.’
 
Corendon kiest voor Maastricht

Vakantiemaatschappij Corendon zoekt de groei juist in het zuiden van het land, nu er geen uitbreiding mogelijk is op Schiphol. De vakantiemaatschappij breidt fors uit op Maastricht Aachen Airport. De maatschappij stationeert twee Boeing 737’s op de luchthaven en biedt deze zomer 29 wekelijkse vluchten aan naar 17 bestemmingen.

De ruimte op Maastricht is ‘onvergelijkbaar met de situatie op Schiphol’, zegt Corendon-ceo Steven van der Heijden. ‘Iedereen in het gouvernement in Limburg staat met open armen klaar om ons te ontvangen. Dat is ook wel eens lekker als je het vergelijkt met wat er in het westen gebeurt.’

Een belangrijk voordeel van Maastricht is bovendien dat het 10 minuten korter vliegen is naar zonbestemmingen dan Schiphol, wat het mogelijk maakt om toestellen veel beter te benutten en zo de kosten laag te houden.

Wel is het afwachten hoe consumenten reageren op de uitbreiding van Corendon. Er is veel concurrentie van regionale luchthavens als Düsseldorf, Brussel en Luik. Ook vrezen omwonenden overlast van meer drukte op de luchthaven. Om lokale welwillendheid te kweken doopte Corendon vorige maand een van zijn Boeing 737’s tot ‘Pride of Limburg.’
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Corendon: ?Twijfel of we ooit vanaf Lelystad gaan vliegen'
Geschreven door KRO-NCRV, dinsdag 27 februari 2018   
dinsdag 27 februari 2018

Corendon: ‘Twijfel of we ooit vanaf Lelystad gaan vliegen'

 
Reisorganisatie Corendon zet grote vraagtekens bij de opening van Lelystad Airport in 2020. Dat zegt CEO Steven van der Heijden. En zelfs als het open gaat, betwijfelt hij of Corendon vanaf die luchthaven gaat vliegen. Verder pleit hij voor het uitbannen van korte vluchten en het invoeren van een vliegtaks op Europese bestemmingen.


"Nee, ik heb geen vertrouwen in de opening van Lelystad Airport", zegt Steven van der Heijden, CEO van reisorganisatie Corendon stellig in het interviewprogramma 1 op 1 op NPO Radio 1. "Ik twijfel of we ooit vanaf Lelystad gaan vliegen. Er zijn telkens nieuwe redenen voor uitstel. Zolang de overheid geen voorwaarden bekend maakt, kunnen we er niks mee." En daarom vertrekt dinsdag een deel van de Corendon-vloot naar Maastricht Aachen Airport, omdat het bedrijf daar meer groeimogelijkheden ziet.

Het kan volgens de directeur van Corendon heel goed zijn dat het bedrijf zich in de toekomst vooral richt op Maastricht en het Groningse Eelde, en niet op Lelystad.

Rechter


De directeur van Corendon zei verder dat hij overweegt Schiphol voor de rechter te dagen als zijn bedrijf in de zomer niet meer gebruik mag maken van overgebleven vluchten die de nationale luchthaven in de winter niet heeft uitgevoerd. "Het is niet uitgesloten dat we naar de rechter stappen. De ongebruikte capaciteit in de winter mag niet in de zomer worden gebruikt", zegt Van der Heijden.

Prima met de trein

Vorig jaar schrapte Schiphol een groot deel van de nachtvluchten van Corendon. Toen kreeg Corendon in plaats van de ruim 900 nachtvluchten die het voorheen kon uitvoeren maar toestemming voor 78 vluchten tussen maart en oktober. Het besluit om een deel van de vloot te verhuizen naar Limburg komt middenin de discussie over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart.

Schiphol zit aan haar maximaal aantal vliegbewegingen, en de toekomst van Lelystad is onzeker. "Het scheelt tienduizenden vliegbewegingen als de overheid besluit om korte vluchten uit te bannen. Stel bijvoorbeeld een hogere vliegtaks in op Europese bestemmingen. Je kunt prima met de trein vanaf Amsterdam naar Brussel of Parijs", zegt van der Heijden.

Beluister het gesprek uit 1 op 1 hier terug: https://www.nporadio1.nl/achtergrond/8403-corendon-twijfel-of-we-ooit-vanaf-lelystad-gaan-vliegen


Commentaar VOLE

Corendon vliegt alleen in de zomer vanaf Eelde. Twee vluchten met een tussenlanding in Rotterdam en twee met een tussenlanding in Maastricht. Ze krijgen de toestellen nog steeds niet vol op Eelde.

De CEO van Corendon, Steven van der Heijden, zegt dat hij al een gesprek heeft gehad met de burgemeester van Groningen, Peter de Oudsten (PvdA) over nieuwe operaties vanaf Eelde. Den Oudsten was  burgemeester van Enschede toen de heropening van luchthaven Twente speelde. Hij was daar een warm pleitbezorger, zelfs toen Schiphol weigerde de luchthaven te gaan exploiteren. Den Oudsten ontkende bij hoog en bij laag dat hij op de hoogte was van een negatief rapport van Schiphol over de commerciële toekomst van Twente airport. Geen enkele exploitant is daarna nog ingegaan op het aanbod van Twente, maar al deze  vergeefse pogingen hebben de overheid wel miljoenen gekost.
Mijnheer van der Heijden was er kennelijk niet van op de hoogte dat Groningen van de aandelen af wil en dat de rol van de burgemeester daar niets aan zal veranderen. Hoewel Den Oudsten dat vast niet heeft gezegd. VOLE is overigens wel benieuwd naar de ‘uitkomsten’ van het gesprek van beide heren. Die vier half lege toestellen in de zomermaanden zijn natuurlijk wel ‘essentieel’ voor de economie en de bereikbaarheid van het Noorden.  

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 1 - 20 van 399

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.