spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Duizenden mensen vormen rood sein tegen luchtvaartgroei
Geschreven door Greenpeace, 23 juni 2017   
zondag 24 juni 2018

Stop groei luchtvaart demonstratie bij GAE4.jpg

 

Duizenden mensen vormen rood sein tegen luchtvaartgroei
LBBL en Greenpeace blij met historisch protest in zes steden

Amsterdam, 23 juni - Duizenden mensen hebben vandaag een rood sein gegeven aan de luchtvaart. Dat gebeurde tijdens het Landelijk Protest Luchtvaartgroei in zes verschillende steden rondom de grote vliegvelden. De actiedag werd georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) en Greenpeace Nederland. Omwonenden, politici en vele anderen gingen samen de straat op om een stop op de luchtvaartgroei te eisen. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat omwonenden van de zes grote luchthavens en milieuorganisaties de krachten bundelen.

Reden voor het protest is de uitzonderingspositie van de luchtvaart, die leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en extreem lage ticketprijzen. “De co2-uitstoot van de luchtvaart blijft maar groeien terwijl de rest van Nederland de schouders zet onder de strijd tegen klimaatverandering. De deelnemers van het protest kijken niet langer stilzwijgend toe,” aldus Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace. “We hebben een gemeenschappelijk doel: we willen investeringen in duurzame alternatieven, beëindiging van de uitzonderingspositie van luchthavens en we willen een stop op de groei van de luchtvaart.”

Er waren protesten in Amsterdam, Eelde, Eindhoven, Maastricht, Rotterdam en Zwolle. Op iedere locatie werd op een creatieve manier een rood sein gegeven aan de luchtvaart, met als boodschap: stop de luchtvaartgroei. Aan bezoekers was daarom gevraagd om rode kleding te dragen of een rood attribuut mee te nemen. Ook droegen bezoekers en sprekers een rode button met de tekst ‘Stop Luchtvaartgroei’.

Cas van Kleef: “Als het in stad A niet lukt om luchthavens uit te breiden omdat er teveel protest is, dan proberen ze het wel in stad B. Maar als je ergens anders deze co2- en fijnstofkanonnen toelaat, krijg je het onherroepelijk in je eigen achtertuin terug. Daarom is het belangrijk dat we ons vandaag in zes steden verenigen.”

De landelijke actiedag sluit aan bij het manifest "Zet de luchtvaart op het juiste spoor" dat begin mei werd gelanceerd.

Klik hieronder op de link voor foto's van de manifestaties in Amsterdam, Eelde, Eindhoven, Maastricht,
Rotterdam, en Zwolle:

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Amsterdam publiek.JPG

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Amsterdam Rode Sein (1).jpg

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Amsterdam Rode Sein (2).jpg

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Eindhoven Rode Sein.JPG

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Amsterdam publiek (2).JPG

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Eelde Rode Sein.jpg

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Maastricht Rode Sein.jpg

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Rotterdam Rode Sein.jpg

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Zwolle Rode Sein.jpg

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Zwolle publiek.jpg

Landelijke Protestdag Luchtvaartgroei 23 juni 2018 - Zwolle - Suzanne Kroger spreekt.jpg

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
'Boven Eelde komen bijna geen vliegtuigen, maar het kost ons wel tien miljoen per jaar'
Geschreven door RTVNoord, 23-6-17   
zaterdag 23 juni 2018

'Boven Eelde komen bijna geen vliegtuigen, maar het kost ons wel tien miljoen per jaar'

 Stop groei luchtvaart demonstratie bij GAE1.jpg

Stop groei luchtvaart demonstratie bij GAE2.jpg

Stop groei luchtvaart demonstratie bij GAE3.jpg

(Foto's: Steven Radersma/RTV Noord)

 

Tegenstanders van het toenemende vliegverkeer voeren zaterdagmiddag actie bij Groningen Airport Eelde. Er staan zo'n zestig tot zeventig mensen met rode kleding aan en rode papiertjes in de handen.

'Ons stopteken moet vanuit de lucht zichtbaar zijn', vertelt Jan Wittenberg van VOLE, de Vereniging Omwonenden Luchtvaart Eelde. 'Het cynisme wil alleen dat boven Eelde bijna geen vliegtuigen komen, maar het kost ons wel tien miljoen euro per jaar.'


Het is mooi dat mensen de wereld kunnen ontdekken, maar daar moeten ze wel een normale prijs voor betalen, Jan Wittenberg - VOLE

Normale prijs

De actievoerders zijn tegen de 'ongebreidelde groei van de luchtvaart, de toenemende CO2-uitstoot en de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door vliegtuigen'. Naast Eelde wordt er ook geprotesteerd in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Zwolle en Maastricht.

Wittenberg: 'Al die belastingvrijstellingen zorgen voor veel te lage prijzen van vliegtickets. Op elk ticket hier in Eelde zit honderd euro subsidie. Dat moet een keer stoppen. Het is mooi dat mensen de wereld kunnen ontdekken, maar daar moeten ze wel een normale prijs voor betalen.'

Wittenberg denkt wel dat de actie zin heeft: 'Het is een landelijk signaal. Dat moet toch een keer doordringen in Den Haag.'

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Vole: Inspectie moet onderzoek doen naar late landing op Groningen Airport Eelde
Geschreven door Hilbrand Polman in DvhN, 28 mei 2018   
dinsdag 29 mei 2018

Vole: Inspectie moet onderzoek doen naar late landing op Groningen Airport Eelde


plaatje GAE5.jpg

Een geplande vlucht buiten de toegestane tijden, zegt de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (Vole). Een vertraagde vlucht vanwege een extra technische controle, brengt havenmeester Onno de Jong van Groningen Airport Eelde daar tegen in.

De luchthaven en Vole staat lijnrecht tegenover elkaar vanwege een vlucht die afgelopen zondag even voor twaalf uur ’s nachts op de luchthaven is geland.

‘Vlucht was gepland’

Volgens Vole was al enkele dagen tevoren gepland dat het vliegtuig even na 23.00 uur uit Kopenhagen zou opstijgen. ,,Dat hebben we vastgelegd met screenshots van websites’’, zegt voorzitter Jan Wittenberg. Vole heeft de zaak aanhangig gemaakt bij de luchtvaartinspectie en heeft aangekondigd ook naar het ministerie te stappen.

Groningen Airport Eelde mag op grond van het luchthavenbesluit na 23.00 uur geen vliegtuigen meer toestemming geven te landen. Bij onvoorziene omstandigheden mag het tot middernacht nog wel. Verder alleen in het geval van een noodlanding of bij vluchten met een medische noodzaak, zoals transplantatievluchten. Enkele weken geleden nog moest een passagiersvliegtuig uit Ibiza uitwijken naar Schiphol omdat het anders na middernacht op Eelde zou landen.

‘Je slaapt met het raam open en dan komt er een vliegtuig langs’

Wittenberg: ,,Het is mooi weer, je slaapt met het raam open. Dan zit je er niet op te wachten dat er een vliegtuig landt.’’

‘Vole gaat het gesprek niet aan’

,,Het is ieders recht naar de instanties te stappen’’, reageert De Jong. ,,De luchthaveninspectie moet maar beoordelen of ze een onderzoek wil instellen.’’ Hij voelt zich niet geroepen het gesprek met Vole aan te gaan. ,,Zij hebben ook geen contact met ons opgenomen en hebben dit zo naar buiten gebracht.’’

Klik hier om het RTVDrenthe artikel Volé doet aangifte tegen directie Groningen Airport Eelde te bekijken 

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Valse beeldvorming luchthaven Eelde
Geschreven door Philippe Boucher in DvhN, 26 mei 2018   
maandag 28 mei 2018

Opinie

Valse beeldvorming luchthaven Eelde


plaatje Nordica3.jpg
Luchtvaartmaatschappij Nordica lijdt onder tal van annuleringen. Foto Archief DvhN

 
Groningen Airport Eelde heeft weer voldoende geld in kas, maar de prestaties blijven met annuleringen en een lage bezettingsgraad even zwak als voorheen.

Groningen Airport Eelde doet er alles aan om een positief beeld te scheppen over hoe het gaat. Meer bestemmingen, meer passagiers, frequenter vliegen. Een enorme groei in 2017 vergeleken met 2016, wordt er luid geroepen. Maar waar het om draait is of de vliegtuigen wel voldoende gevuld zijn. Daarover doet men er het zwijgen toe. Commercieel gevoelig. Toch valt er met simpele rekensommetjes wel wat te zeggen voor wie wat meer wil weten.

Onvoldoende

Onlangs werd de 100.000ste passagier naar Londen verwelkomd met veel media-aandacht. Een indrukwekkend getal. Maar is het wel zo’n groot succes? Van juni 2014 tot medio mei 2018 werden er 3000 vliegbewegingen uitgevoerd met een toestel met 75 zitplaatsen. Dat wil zeggen dat er grofweg 225.000 stoelen heen en weer vlogen en daar zaten dan 100.000 passagiers op. Dat wil zeggen 44 procent bezetting. Onvoldoende voor een rendabele verbinding. Dat men sinds kort drie maal per dag op Londen vliegt, is een verbetering voor passagiers, maar of het economisch verantwoord is, valt te betwijfelen. Het lijkt eerder op een noodsprong. De eerste drie jaar heeft Flybe subsidie gekregen van GAE voor aanloopverliezen. Het is niet onwaarschijnlijk dat er nu lagere tarieven worden geheven om de lijn in stand te houden. En Flybe stunt momenteel met tickets naar Londen voor tien euro. Is dat een goed teken?

Bezetting

We kunnen dit sommetje ook voor het eerste kwartaal van 2018 maken voor alle lijndiensten samen. Het CBS meldt een totaal van 18.530 passagiers voor lijndiensten in het eerste kwartaal. Die hebben gevlogen naar Gdansk, Kopenhagen, Londen en München. Toestellen van verschillende omvang qua stoelen. Naar Gdansk 180, Londen 75 en Kopenhagen 70 en later 90. In totaal werden er circa 43.000 stoelen verplaatst waarop 18.530 passagiers zaten. Dat is een bezetting van 43 procent. Gdansk had een goede bezetting van boven de 75 procent. Dan is duidelijk dat de andere lijnen nog zwakker presteerden.

Winst

Aandeelhouders hebben de portemonnee getrokken voor 45 miljoen euro. Dit om een faillissement in 2017 te voorkomen. Nu er weer geld is, wordt er stevig aan de weg getimmerd. Want de filosofie van de marketeers is dat je het moet hebben van aandacht, reclame en positieve boodschappen. De directie meldt op BNR Radio dat er weer winst gemaakt wordt. Dat komt omdat een deel van de kosten nu door de overheid gedragen wordt. Brandweer en beveiliging zijn uit de verlies- en winstrekening gehaald. Desondanks presteren de lijnen niet goed en is het beeld als vanouds.

Onvoldoende passagiers

Nu wordt er door de directie opeens geroepen dat Schiphol vluchten moet verplaatsen naar Eelde. Schiphol heeft jaren geleden al gekeken of er reguliere vluchten vanaf Eelde te organiseren zijn met passagiers die vanuit het Noorden naar Schiphol komen. Dat is onderzocht, maar heeft niets opgeleverd. En niet Schiphol maar de airlines beslissen vanwaar ze vliegen. Dat Vueling in 2012 al na één seizoen is gestopt met haar vluchten op Barcelona, nota bene de meest gevraagde bestemming na Londen, spreekt boekdelen.

Hoe lang nog?

GAE heeft weer voldoende geld in kas, maar de prestaties blijven even zwak als voorheen. Annuleringen aan de lopende band. Te weinig passagiers. Hoe lang moeten we hier mee doorgaan? Het lijkt wel of het de noordelijke bestuurders totaal ontgaat wat er in de wereld aan de hand is op het gebied van luchtvaart, milieubelasting, luchtverontreiniging en energieconsumptie. Door de lage bezetting van de vliegtuigen is Eelde de meest vervuilende luchthaven per passagierskilometer.

Tot nu toe durft niemand er de stekker uit te trekken en toch zal dat op enig moment moeten. Je kunt hier niet mee doorgaan.

Philippe Boucher is luchtvaartdeskundige

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Verstoringen vliegverkeer Eelde in kaart gebracht
Geschreven door www.hetfochteloerveen.nl, 21 mei 2018   
maandag 21 mei 2018

[Overgenomen van de website over het Fochteloërveen]

Verstoringen vliegverkeer Eelde in kaart gebracht


In het boek over het Fochteloërveen ”Wat je met rust laat, kan groeien” uit 2012, wordt de verstoring van vogels door het vliegverkeer van Eelde kort besproken. In 2007-2012 is het aantal verstoringen op de foerageer- en rustplaatsen van beschermde ganzen verdrievoudigd. In het beheerplan Fochteloërveen wordt daarom geadviseerd om het gebied aan te wijzen als no flight area. Vreemd genoeg is dat in het eindrapport op de achtergrond geraakt.    

Special Protected Area
Grote aantallen vogels gebruiken het Fochteloërveen om te overnachten. Om die reden is het gebied aangewezen als Special Protected Area onder de Vogelrichtlijn. Onbegrijpelijk dat overheden er zo weinig mee doen. Het aantal verstoringen door les- en sportvliegtuigen neemt toe. Vooral lawaaierige lesvliegtuigen zorgen vaak voor overlast in het stiltegebied. Ook grote vliegtuigen op de aan- en afvliegroute van Eelde en helikopters zijn veroorzakers van verstoring van grote groepen vogels.

In de winter 2017/18 is een klein aantal verstoringen nader bekeken.
 
Fochteloerveen1.jpg
Bescherming Natura 2000 ganzen nog lang niet op orde

App flightradar 24 geeft inzicht
Er zijn 17 verstoringen nader bekeken in de winter 2017/18. De meeste waren in de koude winterperiode tussen eind februari en begin maart 2018. Het gaat om verstoringen van groepen van 500-8.000 kol- en toendrarietganzen, Natura 2000 niet-broedvogels van het Fochteloërveen. De app Flightradar geeft in een handomdraai inzicht in vliegtuig, vlieghoogte en bestemming, zodat een verstoring eenvoudig gekoppeld kan worden aan de veroorzaker.  

Fochteloerveen2.jpg
Een zeer lawaaiig toestel van de KLM vliegschool jaagt geregeld grote groepen ganzen op in het wetland en op foerageerplaatsen


Les- en sportvliegtuigen
Zeven verstoringen zijn van les- of sportvliegtuigen. Dit waren de: Piper PA-34-200T (2*), Beech 58 Baron (3*) en Diamond DA42 Twin star (2*). Allemaal lawaaierige toestellen die van grote afstand te horen zijn en ganzen hier geregeld opjagen. Het zijn ook vaak exact dezelfde toestellen die hier vliegen. De vlieghoogte lag tussen 1.500 en 3.600 FT. Tot een vlieghoogte van 3600 FT= 1.097 meter vlogen er groepen ganzen op.

Een tweede verstoring 7 minuten na de eerste verstoring van een Piper PA-34 was voor een groep ganzen voldoende reden om helemaal te vertrekken van de foerageerplaats. Zo worden de beschermde ganzen het gebied uitgejaagd.

Klik hier om de video Verstoring vliegverkeer Fochteloerveen, maart 2018 te bekijken

Grote vliegtuigen op de aan- en afvliegroute van Eelde
Het aantal verstoringen door grote vliegtuigen op de aanvliegroute is in de afgelopen winter verder toegenomen. Bij acht toestellen is dit vastgelegd in februari en maart 2018. De toestellen vlogen op de aanvliegroute Eelde op een hoogte van 1.500-2.400FT (457-732 meter) en komen uit: Eindhoven, Southend, Gdansk en de vakantiebestemming Lanzarote. Zelfs op de afvliegroute van Eelde naar Amsterdam, Southend en Lanzarote zijn verstoringen van ganzen gezien op een hoogte van 6.300- 8.000 FT (1.920-2.438 meter).  

Fochteloerveen3.jpg
Verstoringen van ganzen door grote vliegtuigen zijn vastgesteld tot een hoogte van 2.400 meter

Helikopters
Helikopters zorgen tot op grote hoogte voor intensieve verstoring van grote groepen vogels. Er zijn geen vlieghoogten van helikopters met de app vastgelegd. Heel veel vluchten zijn echter onnodig en kunnen het wetland en de foerageerplaatsen simpelweg mijden.  

Fochteloerveen4.jpg


Fochteloerveen5.jpg
Helikopters op geringe hoogte zorgen voor verstoring van groepen ganzen. Omgeving zandgat Oenema in Veenhuizen op 13 februari 2018, 13.38 uur (= foerageerplaats Fochteloërveen)  

Handhaven en naleven zorgplicht
De aan- en afvliegroute van Eelde en vliegbewegingen van helikopters, hebben een negatief effect op de kwalificerende ganzen van Natura 2000 die slapen in het Fochteloërveen en foerageren op het boerenland dat eraan grenst. Veel verstoringen komen door lawaaierige lesvliegtuigen en zijn tot op een hoogte van 1.100 meter vastgesteld.

Op de aan- en afvliegroute van Eelde zorgen grote vliegtuigen tot een hoogte van 2.400 meter voor verstoring. Lawaai is een belangrijke veroorzaker van verstoringen bij groepen vogels. Het terugdringen van verstoring is mogelijk door lawaaierige vliegtuigen te vervangen voor elektrische vliegtuigen.

Het verleggen van de aanvliegroute Eelde tot ruim buiten het veen kan de verstoringen verder terugdringen. Verder is het een kwestie van handhaven van de regels, het uitvoeren van de zorgplicht en het serieus nemen van klachten.

Klik hier om de site Fochteloerveen.nl te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Waarom denken ze op het tjokvolle Schiphol niet aan Eelde?
Geschreven door Hilbrand Polman, DvhN 16 mei 2018   
donderdag 17 mei 2018

‘Ongebreidelde groei luchtvaart moet stoppen’

Vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel overlast, stellen omwonenden van Groningen Airport Eelde. Laat luchtvaartmaatschappijen daarom maar flink belasting betalen, zeggen ze.

Voorzitter Jan Wittenberg van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) legt graag uit waarom zijn vereniging zich aansluit bij het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL). Omwonenden van alle luchthavens in Nederland verenigen zich hier in om paal en perk te stellen aan de milieuvervuiling en de geluidsoverlast van het groeiende vliegverkeer.

Hef accijns op kerosine en BTW op vliegtickets’

,,Iedereen betaalt belasting, u toch ook?’’, stelt Wittenberg. ,,Ze kunnen wat ons betreft morgen beginnen om de luchtvaartsector ook gewoon te belasten.’’ Hij wil de vrijstelling van accijns op kerosine en van BTW op vliegtickets ongedaan maken.

Hij zit er niet mee dat een vakantievlucht dan duurder wordt. ,,Vakantie is een luxe, het is echt niet nodig om daarvoor zoveel belastingvrijstelling te geven. Als je met vakantie gaat, kunnen die paar tientjes extra er ook wel af.’’

Capaciteitsproblemen Schiphol

De oprichting van de LBBL komt net nadat Groningen Airport Eelde zichzelf in de aanbieding heeft gedaan om de capaciteitsproblemen van Schiphol te helpen oplossen. Nu de uitbreiding van de luchthaven bij Lelystad weer met een jaar is uitgesteld en Schiphol geen ruimte heeft om meer vluchtbewegingen toe te laten, hoopt de noordelijke luchthaven een graantje te kunnen meepikken.

GAE-directeur Marco van de Kreeke wil hierover in gesprek met de directie van Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij vindt het gek dat Eelde en de luchthaven bij Maastricht nog niet in beeld zijn bij een oplossing voor de capaciteitsproblemen. Volgens hem is er binnen het huidige luchtvaartbesluit nog ruimte is voor jaarlijks 7500 extra vliegbewegingen op Eelde.

 ‘Geen serieus verhaal’

,,Dit is natuurlijk geen serieus verhaal’’, reageert Wittenberg. ,,Van de Kreeke weet ook wel dat niet luchthavens, maar luchtvaartmaatschappijen bepalen vanaf welke luchthaven ze gaan vliegen.’’

Lijndiensten vanaf Eelde bestaan alleen bij de gratie van subsidies, vervolgt Wittenberg. ,,Als de subsidie ophoudt, stopt die lijndienst gewoon weer. Dat hebben we gezien met bijvoorbeeld Ryan Air. Daarom maken wij ons geen zorgen dat er extra vluchten bijkomen omdat Schiphol vol zit. Van de Kreeke is een kat in het nauw.’’

Rechtop in bed

Wittenberg maakt zich wel zorgen over de roep om de milieugrenzen op GAE op te rekken. ,,Schandalig. Dinsdagmorgen om half zeven zat ik alweer rechtop in bed omdat er een vliegtuig overkwam.’’

 
Waarom denken ze op het tjokvolle Schiphol niet aan Eelde?
Geschreven door Hilbrand Polman, DvhN 14 mei 2018

 
Soms zoek je een paard en dan zit je er op, redeneert directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde. Nu de Tweede Kamer dinsdag vergadert over het tjokvolle Schiphol en het uitstel van het openstellen van Lelystad, doet hij zijn luchthaven in de aanbieding.

Eelde heeft iets wat Schiphol niet heeft: ruimte. Ruimte in de omgeving. Ruimte in het luchthavenbesluit, de vergunning op basis waarvan de luchthaven opereert. Ruimte in de lucht. Gek eigenlijk dat er nog nooit zo aan Eelde, en ook niet aan Maastricht, is gedacht, vindt Van de Kreeke.

,,Ik merk echter dat er een kentering gaande is. De luchthavens Eindhoven en Rotterdam raken ook aan de grenzen van hun capaciteit. Daarom komen wij nu ook in beeld.’’

Hub Kopenhagen

Concrete aanbiedingen voor vluchten vanaf Eelde kan Van de Kreeke nog niet noemen. ,,Maar met de verbinding met hub Kopenhagen werken wij al mee aan de ontlasting van Schiphol. Mensen kunnen via de Deense hoofdstad naar een verre bestemming vliegen. We willen graag met de directie van Schiphol en met het ministerie van Verkeer en Waterstaat in gesprek.’’

Eelde kan gemakkelijk 7500 extra vliegbewegingen aan

Volgens Van de Kreeke kan Eelde jaarlijks 7500 extra vliegbewegingen aan zonder aanpassingen van het luchthavenbesluit, de vergunning op basis waarvan de luchthaven opereert. Wel is het wenselijk dat GAE wat extra infrastructurele voorzieningen krijgt. De luchthavendirecteur denkt daarbij aan supersnelle busverbindingen. Van de Kreeke roemt de huidige voorzieningen, zoals de goede bereikbaarheid en het goedkoop parkeren.

Iets soepeler regels, graag

Ook zou hij graag zien dat de regels iets soepeler worden, waardoor situaties zoals vorige week voorkomen worden. Een vliegtuig uit Spanje moest uitwijken naar Schiphol omdat het vanwege enkele uren vertraging in de nachtelijke uren niet op Eelde kon landen.

En de omwonenden dan?

Maar die strenge regels zijn er om de omwonenden voor al te veel overlast te behoeden. Van de Kreeke: ,,Uiteraard moeten wij hier goed met hen over praten. Het is niet zo dat er meteen hordes vliegtuigen bij komen. We hebben alle ruimte om het hier in goede banen te leiden.’

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Wantoestanden in de luchtvaart
Geschreven door wantoestandenluchtvaart.nl   
dinsdag 15 mei 2018

Klik hier om het artikel te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht Oprichting Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart is een feit
Geschreven door Landelijk Bewonersberaad Luchtv aart, maandag 14 mei 2018   
dinsdag 15 mei 2018

PERSBERICHT

Bewonersorganisaties rond de zes luchthavens verenigen zich. Oprichting Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart is een feit.


 

Eelde/ Den Haag, 15 mei 2018 - Bewonersorganisaties rond de zes Nederlandse luchthavens hebben het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) opgericht. Zij vinden dat de groei van de luchtvaart in Nederland moet stoppen. VOLE is deelnemer in dit Landelijk Bewonersberaad.

  • De regering moet zorgen voor forse afname van hinder als gevolg van luchtvaart en prioriteit geven aan de bescherming van milieu, gezondheid en klimaat
  • Net als alle ondernemingen in Nederland, moeten ook luchtvaartmaatschappijen hun CO2-uitstoot terugdringen
  • Op vliegtickets en vliegtuigbrandstof moeten met spoed dezelfde belastingen geheven worden als bij andere vormen van vervoer zoals trein, bus en auto
  • In het kader van de internationale bereikbaarheid moeten comfortabele treinverbindingen tegen concurrerende prijzen een prominente plaats krijgen, zodat veel korte Europese vluchten kunnen vervallen.

Het alsmaar toenemende vliegverkeer op Schiphol veroorzaakt ernstige geluidshinder en luchtvervuiling. Veiligheidsrisico’s nemen toe. Het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad stuit in zes provincies op verzet vanwege het lange laagvliegen. Ook voor uitbreiding van het aantal vluchten op de luchthaven in Rotterdam is geen draagvlak; als gevolg van het uitdijende Schipholverkeer wordt daar steeds meer over woonwijken gevlogen. In het zuiden van het land hebben de omwonenden van Eindhoven Airport in de afgelopen jaren al een grote uitbreiding te verduren gekregen en zij willen zeker geen verdere toename van de geluidhinder en de luchtverontreiniging. Bij vliegveld Beek zijn er grote groepen mensen in het geweer gekomen vanwege de overlast van vrachtvliegtuigen die niet alleen henzelf, maar ook het toerisme in het Limburgse Heuvelland raken. Tot slot zitten de bewoners rondom de Drents / Groningse luchthaven in Eelde evenmin op groei te wachten.

Voor heel Nederland geldt dat omwonenden van vliegvelden zich grote zorgen maken over de steeds hogere CO2-uitstoot van de luchtvaart die een toenemende bedreiging vormt voor het klimaat. Als de groei van de luchtvaart niet stevig wordt afgeremd, zal het vliegverkeer de effecten van de nationale inspanningen om CO2-uitstoot te verminderen grotendeels tenietdo.

Om aan de zorgen uiting te geven en op te roepen tot een ander beleid, houdt het LBBL, in samenwerking met milieuorganisaties, op 23 juni een Landelijk Protest Luchtvaartgroei in steden verspreid door het land. Na het zomerreces zullen de verenigde bewonersgroepen eisen en voorstellen presenteren aan regering en parlement.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
ZET DE LUCHTVAART OP HET JUISTE SPOOR, TEKEN HET LUCHTVAARTMANIFEST
Geschreven door GreenPeace, Natuur & Milieu, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Fossiel Vrij Nederland, VOLE   
donderdag 10 mei 2018

Snap jij het nog? Dit kabinet wil het ‘groenste kabinet ooit’ worden. Maar datzelfde kabinet laat de vliegvelden groeien en trakteert de vervuilers op belastingvoordeel. Deze zomer wordt bepalend voor de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Waarom? Dat lees je in deze mail. Greenpeace trekt daarom nu aan de noodrem voor het klimaat. En dat doen we niet alleen. Doe mee: teken het nationale luchtvaartmanifest.

 
                        ZET DE LUCHTVAART OP HET JUISTE SPOOR

                             TEKEN HET LUCHTVAARTMANIFEST >>

 

Het luchtvaartmanifest is een initiatief van Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en wordt gesteund door onder andere Milieudefensie, Urgenda en Fossielvrij Nederland.


VIDEO: waarom vliegtickets zo goedkoop zijn
Verbaas jij je ook wel eens over de lage prijs van een retourtje Barcelona? Deze video legt uit hoe het kabinet helpt om de prijzen laag te houden:

Klik hier om de video te bekijken


 
Onze voorwaarden voor een rechtvaardig vliegbeleid

  1. De vliegvelden en de vliegoverlast in Nederland mogen niet verder uitbreiden.
  2. Er komt een eind aan de belastingvoordelen, de voorkeursbehandeling en het gesjoemel met cijfers van de luchtvaart.
  3. Investeer in alternatieven, waardoor reizen over land in Europa groener en betaalbaar wordt.


»    Steun deze de oproep aan het kabinet met jouw handtekening

»    Waarom nu? We waren bij EenVandaag om dat toe te lichten

 

Dit is het moment om van je te laten horen
De invoer van een tickettaks ligt eindelijk op de onderhandeltafel. In de komende maanden wordt gesproken over de uitbreidingsplannen van Schiphol, Lelystad, Eindhoven en Rotterdam Airport. Ook starten de debatten over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart na 2020. Met z'n allen kunnen we zorgen dat dit kabinet kiest voor een veilig klimaat en een gezond milieu.

SAMEN IN ACTIE VOOR EEN VEILIG KLIMAAT
    

JA, IK TEKEN HET MANIFEST >>
   

MEER OVER DEZE SAMENWERKING >>

 

Luchtvaart en klimaat: vergeten we niet iets?

Waarom de politiek niet gewoon kiest voor minder groei van Schiphol [Volkskrant]

Eerlijkovervliegen.nl zet de feiten op een rij  


Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Milieu-impact slechts beperkt meegewogen in beslissing over luchtvaart
Geschreven door De natuur en milieufederaties, donderdag 19 april 2018   
vrijdag 20 april 2018

Milieu-impact slechts beperkt meegewogen in beslissing over luchtvaart

De berekening van de klimaatschade door toekomstig vliegveld Lelystad en de uitbreiding van Schiphol en andere vliegvelden is onvolledig. Daardoor is het niet duidelijk welk gezondheidsrisico's omwonenden gaan lopen. Dat stellen 27 ondertekenaars, waaronder de Natuur en Milieufederaties, vandaag in een gezamenlijke oproep aan het kabinet.

Lees hieronder de gezamenlijke oproep:

 

Kabinet, weeg milieu volledig mee in uitbreidingsplannen luchtvaart
Wij, wetenschappers, milieu- en gezondheidsorganisaties, juristen, omwonenden en bezorgde burgers, roepen het kabinet op om de volledige milieu-impact te laten doorrekenen in de milieueffectrapportages die worden uitgevoerd voor de uitbreidingsplannen voor alle luchthavens, te beginnen bij Lelystad.  

Slechts klein stukje van milieu-impact meegenomen
Het lijkt zo logisch. Een Milieueffectrapportage (MER) brengt de gevolgen van plannen voor het milieu in kaart. Daarmee kunnen overheden een weloverwogen beslissing nemen om het project wel, niet of in gewijzigde vorm door te laten gaan. In Nederland is een MER dan ook verplicht voor de uitbreiding van Schiphol, voor toekomstig vliegveld Lelystad én voor de uitbreiding van andere Nederlandse luchthavens.

Maar de werkelijkheid blijkt anders: in de milieueffectrapportages voor deze plannen wordt slechts een heel klein stukje van de milieu-impact meegenomen. De rekenaars kijken met name naar geluidsoverlast. De totale klimaat- en gezondheidsschade van de luchtvaartemissies worden niet berekend en kunnen daardoor niet goed worden meegewogen in de beslissing over uitbreiding van de luchtvaart.

Klimaatschade
Meest in het oog springt de onvolledige berekening van de klimaatschade. Zo’n 90% van de uitstoot van broeikasgassen blijft buiten de berekening. De MER berekent alleen de CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt op de luchthaven en bij starten en landen. De uitstoot tijdens de rest van de vlucht wordt niet meegerekend, terwijl die juist de meeste klimaatschade veroorzaakt. Daardoor geven de rapportages nauwelijks inzicht in de klimaatimpact van de groeiende luchtvaart in Nederland. Dit terwijl de klimaatschade van de vluchten vanaf Nederlandse luchthavens nu al 17 Mton CO2 per jaar bedraagt: vrijwel evenveel als alle Nederlandse auto’s jaarlijks samen uitstoten.

Gezondheidsschade
Ook de concentraties ultrafijnstof worden in de MER niet gerapporteerd. Echter, onderzoek van TNO laat een hogere concentratie ultrafijnstof zien rondom 555.000 woningen bij Schiphol, veroorzaakt door de luchtvaart. Gezondheidswetenschappers geven aan dat juist ultrafijnstof bijzonder schadelijk kan zijn: de deeltjes kunnen diep in de longen, bloedbaan, het hart en de hersenen terechtkomen. Als de mogelijke gezondheidsschade niet helder terug te vinden is in de milieueffectrapportages, is ook niet duidelijk welke risico’s omwonenden van een luchthaven lopen.

Feiten op tafel
De komende maanden en jaren wordt besloten over de toekomst van de luchtvaart: mogen de luchthavens verder groeien? Welke voorwaarden gelden er voor de vluchten? En welke maatregelen moeten en kunnen partijen nemen om de geluidshinder, veiligheidsrisico’s, gezondheidsschade van (ultra)fijnstof en klimaatschade te verminderen? Allemaal beslissingen die om een weloverwogen afweging vragen, met alle feiten op tafel.

Volledige milieu-impact doorrekenen
Vandaar onze oproep: Kabinet, laat de volledige milieu-impact van de luchtvaartplannen doorrekenen, te beginnen bij de MER Lelystad. Dus neem de volledige klimaatimpact en gezondheidsschade mee. Alleen zo kan er een goed debat en weloverwogen politiek besluit van de voor- en de nadelen van de luchtvaartplannen plaatsvinden.

Was getekend,

Natuur & Milieu
Greenpeace
Het Groene Brein
Longfonds
Milieudefensie
MVO Nederland
Natuur en Milieufederatie Noord-Holland
De Natuur en Milieufederaties
Natuurmonumenten
Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek
Stichting HoogOverijssel en Actiegroep HoogOverijssel
Stichting Red de Veluwe
Urgenda
Werkgroep Toekomst Luchtvaart
Bewoners Omgeving Schiphol
Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam
Beraad Vlieghinder Moet Minder Eindhoven
Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
Dr. ir. Niels Agatz,  universitair hoofddocent transport en logistiek, Erasmus Universiteit Rotterdam
Prof. Dr. Chris Backes, hoogleraar Omgevingsrecht Universiteit Utrecht
Prof. Dr. Kees Bastmeijer, hoogleraar Tilburg Law School
Mr. Phon van den Biesen, advocaat bij Van den Biesen Kloostra Advocaten
Mr. Roger Cox, advocaat bij Paulussen Advocaten
Prof. Mr. Dr. Leo Damen, emeritus hoogleraar Bestuursrecht Rijksuniversiteit Groningen
Mr. Bondine Kloostra, advocaat bij Van den Biesen Kloostra Advocaten
Prof. Dr. Bert van Wee, TU Delft transportbeleid
Dr. Ing. Paul Peeters, NHTV internationaal hoger onderwijs Breda

Klik hier om de site van de Natuur en Milieufederaties te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 1 - 20 van 403

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.