spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Luchtverkeersleiding krijgt concurrentie in toren
Geschreven door Frans van den Berg in Leidsch Dagblad, 23 februari 2015   
maandag 23 februari 2015

Luchtverkeersleiding krijgt concurrentie in toren

Plaatje GAE Leidsch Dagblad.jpg   
 Vliegveld Eelde in voortbestaan bedreigd.


SCHIPHOL
- De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) raakt haar monopolie kwijt. Op regionale vliegvelden moeten concurrenten hun diensten in de verkeerstoren kunnen aanbieden zodat de prijzen zullen dalen. Desondanks vrezen de luchthavens Eelde bij Groningen en Maastricht voor hun voortbestaan. Grote winnaar worden de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, omdat voor hen de tarieven zullen dalen.

Sinds 2008 worden de kosten voor de luchtverkeersleiding op alle vliegvelden in Nederland op één hoop gegooid. Het rijk draait niet meer op voor tekorten op kleine velden zoals Eelde, maar alle gebruikers op Schiphol betalen daaraan mee. Na protest van KLM en de belangengroep Barin heeft staatssecretaris Mansveld opdracht gegeven om tot een nieuw systeem te komen. Daarbij zou iedere luchthaven moeten opdraaien voor de kosten van luchtverkeersleiding vanuit de toren op dat vliegveld.

De torens begeleiden de toestellen tijdens de nadering en het vertrek. De rest van de route door Nederland ligt sowieso in handen van de LVNL en op nog grotere hoogte bij Eurocontrol. Overigens valt Eindhoven onder het regime van de luchtmacht.
In het nieuwe systeem zou de luchthaven van Rotterdam uit de kosten komen. Maar vooral Eelde en Maastricht zijn faliekant tegen omdat dan de kosten explosief zouden stijgen.
 
Stijging

De miljoenen die een bemanning van de toren kost, kan namelijk op relatief weinig vliegtuigen worden verhaald. Nu wordt voor de torenafhandeling 162 euro betaald, maar dat zou voor Maastricht oplopen naar 392 euro en bij Eelde zelfs naar 965 euro. Dat wordt de doodsteek voor deze luchthavens.
Om aan die bezwaren tegemoet te komen stelt de staatssecretaris nu voor om concurrentie toe te staan en de nieuwste technieken in te zetten. Zo is in Zweden het afgelopen jaar de eerste remote tower ter wereld gelanceerd waarbij niet daadwerkelijk iemand in de toren hoeft te zitten, maar op afstand wordt gewerkt. Eelde wil wel meewerken aan een dergelijke pilot, maar vreest ook dan nog dat de kosten veel hoger zullen uitvallen dan nu het geval is. Mansveld denkt dat ook andere partijen dan de LVNL verkeersleiding in de toren kunnen aanbieden en daarbij dertig procent goedkoper kunnen werken.

Veiligheid

Uiteraard moet de veiligheid voorop staan, maar concurrentie is wel degelijk mogelijk zoals al blijkt in Zweden en bij de Londense luchthaven Gatwick. Mansveld wil in 2016 met de aanbesteding beginnen, omdat Lelystad na de uitbreiding ook luchtverkeersleiding nodig heeft.
Wanneer regionale luchthavens de kosten niet kunnen opbrengen, mogen ze dat ook verrekenen met andere inkomsten en desnoods subsidie van regionale overheden.


 

 

 

 

 

 

 

 
Factsheets Schiphol Group over ontwikkeling Lelystad Airport
Geschreven door www.lelystad.nl op 13 januari 2015   
zondag 08 februari 2015

Factsheets Schiphol Group over ontwikkeling Lelystad Airport

 

De Schiphol Group heeft een aantal nieuwsfolders uitgegeven die een beeld geven van ontwikkeling van Lelystad Airport de komende periode naar een luchthaven die deel uitmaakt van Luchthaven Schiphol. De eerste passagiersvluchten vanaf Lelystad Airport zijn voorzien per 1 april 2018.
plaatje Lelystad Airport.jpg
  Luchthaven Lelystad


Factsheets
De factsheets van de Schiphol behandelen een aantal verschillende onderwerpen:


 

 

 

 

 

 

 

 
Schiphol-topman Nijhuis: Lelystad is nu echt nodig
Geschreven door luchtvaartnieuws   
zondag 01 februari 2015

Schiphol-topman Nijhuis: Lelystad is nu echt nodig

 

HAARLEM – Na afloop van de installatie van de nieuwe Omgevingsraad Schiphol, waarin de Alderstafel en het overlegorgaan Cros zijn opgegaan, benadrukte Schiphol-topman Jos Nijhuis donderdagmiddag nog maar weer eens dat vliegveld Lelystad echt nodig is. Dit schrijft het Haarlems Dagblad.
     "Dat veld moet echt in 2018 gereed zijn. De aanbesteding zijn we al begonnen. Er zijn echt voldoende partijen die daarheen willen. Daarbij richten we ons vooral op partijen die we van Schiphol willen verleiden om naar Lelystad te gaan. Dat is echt hard nodig", zegt Nijhuis.
     Op het laatste moment is binnen het Aldersakkoord geregeld dat er overdag vier start- en landingsbanen tegelijkertijd mogen worden ingezet. Het compromis hiervoor is echter dat er tot 2020 niet 510.000 vliegbewegingen mogen plaatsvinden, maar slechts 500.000.
     "Inderdaad is het probleem dat in de pieken in de zomer ook veel vakantievluchten zitten. Dat is nu net die groep die we willen verleiden om naar Lelystad te verhuizen. Dan kunnen netwerkmaatschappijen als KLM nog verder groeien", licht Nijhuis toe.

Parallele Kaagbaan

Schiphol realiseert dit jaar ruim 440.000 starts en landingen, maar zou er ook 600.000 aankunnen. Met een 'parallelle Kaagbaan' die al is ingetekend in de toekomstplannen, zou Schiphol zelfs 700.000 starts en landingen kunnen accommoderen, maar dan zouden een extra honderdduizenden mensen ernstig worden gehinderd.


Commentaar VOLE

Dan kan Eelde dicht en wordt veel belastinggeld bespaard. Verder maakt het voor de noorderlingen niet veel uit. De meesten zijn net zo snel in Lelystad. De totale reistijd neemt wel aanzienlijk af omdat de vakantievluchten geen tussenlandingen meer hoeven te maken. Ook voor het bedrijfsleven maakt het geen verschil, want dat maakt nu toch al geen gebruik van Eelde.

 

 

 

 

 

 

 

 
Aantal passagiers op Groningen Airport Eelde daalt in 2014
Geschreven door RTVNoord, 12 januari 2015   
maandag 12 januari 2015

Aantal passagiers op Groningen Airport Eelde daalt in 2014


Groningen Airport Eelde heeft in 2014 iets minder passagiers verwerkt dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het vliegveld. Zo'n 200.000 passagiers maakten gebruik van de luchthaven. In 2013 verwerkte Eelde nog ongeveer 203.000 passagiers.

2014 was een wisselend jaar voor het vliegveld. Zo besloot RyanAir om met de lijndiensten naar Girona (Barcelona) en Mallorca te stoppen. Dat heeft passagiers gekost. Binnenkort praat het vliegveld overigens weer met de Ierse prijsvechter.

Nieuwe vluchten

Eelde kreeg er in 2014 ook nieuwe vluchten bij naar Gdansk en Londen. Ook kwamen er nieuwe vakantiebestemmingen bij, zoals Lanzarote.

10% minder vliegverkeer
Uit de jaarcijfers van Groningen Airport Eelde blijkt verder dat er opnieuw zo'n tien procent minder vliegverkeer was in 2014. In totaal 39.000 vliegbewegingen.

Volgens directeur Marco van de Kreeke heeft dat te maken met de lesvluchten. 'Twee van de drie vliegscholen, de Dutch Flight Academy en Stella Aviation, zijn gestopt. Daardoor neemt het aantal vluchten af.' Consequentie is wel dat er daardoor minder inkomsten zijn.

'In 2015 meer passagiers'
Van de Kreeke verwacht dat 2015 weer een jaar wordt waarin het aantal passagiers zal stijgen. Ook al omdat er in de zomer meer bestemmingen bijkomen. Bodrum en Corfu met Aegean Airlines zijn de laatste twee. De lijndienst naar Londen wordt uitgebreid.

'We gaan er vanuit dat we in 2015 tien procent meer passagiers hebben. Da's geenszins zeker. Er gebeuren altijd dingen die je niet helemaal kan voorspellen. In je voordeel en in je nadeel.'

Meer bestemmingen
Van de Kreeke denkt dat er in 2015 nog wel uitbreiding van het aantal bestemmingen te verwachten is.


Commentaar VOLE
GAE gaat door met vervalsen van passagiersaantallen

Alle Nederlandse luchthavens conformeren zich aan de vervoerscijfers van het CBS op statline.cbs.nl. He
t CBS loopt met publicatie altijd 4 à 5 maanden achter omdat zij zich baseert op de cijfers die de luchthavens aanleveren. Daarbij wordt een standaard wijze van tellen gehanteerd omdat de cijfers anders niet vergelijkbaar zijn.

Het CBS geeft voor de eerste drie kwartalen van 2014 een afname van het aantal passagiers met 10,5%.(149.866 in 2013 en 134.105 in 2014). Zelfs als in het 4e kwartaal 2014 geen afname is geweest dan nog blijft het aantal passagiers voor heel 2014 steken op 160.000: een afname van 9%.

Vandaag kwam GAE met de vervoerscijfers cijfers over 2014 (zie bovenstaand bericht RTV Noord). GAE geeft een mooi afgerond cijfer van 200.000 passagiers. Dit  geheel volgens haar eigen oncontroleerbare telmethode. De vraag kan gesteld worden waarom GAE de kluit belazert? Wie schiet daar wat mee op? Wil de directie niet toegeven dat de baanverlenging een fiasco is geworden? In 2013 een afname van 3,6% en in 2014 10% afname. En waar zijn de rechtstreekse vluchten, de hub-verbinding, de grotere toestellen, de vracht …….? De nieuwe lijnen worden allemaal zwaar gesubsidieerd met belastinggeld. Als de subsidie stopt houden de maatschappijen er weer mee op, zoals Vueling en Ryanair ons geleerd hebben.


 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht Meldingenloket SOCROLE
Geschreven door SOCROLE, 5 januari 2015   
donderdag 08 januari 2015

logo SOCROLE.jpg

 

PERSBERICHT
30 december 2014

Ondervindt u hinder van vliegbewegingen op, van en/of naar Groningen Airport
Eelde dan kunt u een melding indienen bij het Meldingenloket vliegverkeer GAE.


Omwonenden kunnen vanaf 1 januari 2015 bij het Meldingenloket vliegverkeer GAE terecht
met hun melding(en) over vliegbewegingen op, van en/of naar Groningen Airport Eelde
(GAE).

Per 1 januari 2015 start het Meldingenloket vliegverkeer GAE van de SOCROLE (Stichting
Ondersteuning Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Eelde).

Hoe kunnen omwonenden een melding indienen?
De melding dient ingediend te worden via het meldingenformulier op de website
www.tmaeelde.nl.

Meldingen worden conform het reglement voor meldingen behandeld.

Het Meldingenloket vliegverkeer GAE wordt mede mogelijk gemaakt door de provincies
Drenthe en Groningen, die dit overgenomen hebben van het ministerie van Infrastructuur en
Milieu. 


Klik hier om het bericht van de procincie Groningen te bekijken

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Investeringen in luchthavens bieden weinig waar voor hun geld
Geschreven door Europese Rekenkamer, 16 december 2014   
donderdag 18 december 2014

Europese Rekenkamer 16-12-2014

Investeringen in luchthavens bieden weinig waar voor hun geld

Uit een vandaag gepubliceerd speciaal verslag van de Europese Rekenkamer (ERK) blijkt dat de door de EU gefinancierde investeringen in luchthavens niet de verwachte resultaten hebben opgeleverd en dat de kosten-batenverhouding slecht is. Doordat adequate planningen en ramingen ontbraken, lagen sommige van de gefinancierde luchthavens te dicht bij elkaar terwijl een aantal van de constructieprojecten te grootschalig waren gelet op het betrokken aantal vliegtuigen en passagiers, aldus EU-controleurs.

Georg Pufan, het verantwoordelijke ERK-lid, zei het volgende: "We constateerden dat een aantal luchthavens op de lange termijn niet winstgevend was, dat sommige werden onderbenut en dat andere geheel niet werden benut. Naar verwachting zal het luchtverkeer in Europa tegen 2030 bijna verdubbelen. Wil Europa aan deze extra vraag kunnen voldoen, dan moeten zowel de Commissie als de lidstaten de wijze waarop zij in onze luchthavens investeren, verbeteren door alleen de winstgevende te financieren waar echt behoefte bestaat aan investeringen."

De EU-controleurs onderzochten investeringsprojecten bij twintig luchthavens – in Estland, Griekenland, Italië, Polen en Spanje - die tussen 2000 en 2013 meer dan 600 miljoen euro aan EU-geld hadden ontvangen. De controleurs constateerden dat slechts de helft van deze luchthavens de behoefte aan door de EU gefinancierde investeringen kon aantonen, dat de gefinancierde infrastructuur vaak werd onderbenut en dat ongeveer 38 miljoen euro was geïnvesteerd in infrastructuur die geheel niet werd benut.

Slechts bij de helft van de gecontroleerde luchthavens namen de passagiersaantallen toe, terwijl in de luchtverkeersprognoses voor meer dan de helft ervan de stijgingen aanzienlijk werden overschat. Zo waren er in Córdoba in 2013 minder dan 7 000 reizigers terwijl de prognose 179 000 was. Daarnaast was er voor de meeste luchthavens weinig bewijs dat de klantenservice was verbeterd of dat sociaaleconomische voordelen, zoals schepping van werkgelegenheid, waren opgetreden.

Klik hier om een korte video over dit audit rapport te bekijken

Klik hier om het Persbericht: Door de EU gefinancierde investeringen in luchthavens bieden weinig waar voor hun geld, aldus EU-controleurs te bekijken

-------------------------------
Commentaar VOLE

Luchthaven Eelde ontving weliswaar geen subsidie van de EU, maar de conclusies uit het onderzoek van de Europese Rekenkamer zijn wel op Eelde van toepassing. Het onderzoek geeft een ontluisterend beeld:

  • 666 miljoen Europese subsidie grotendeels verspild

  • bij slechts 5 van de 20 onderzochte luchthavens werden de prognoses die de basis waren voor de investeringen bewaarheid

  • slechts 4 van deze 20 luchthavens zijn levensvatbaar

  • bij slechts 4 is er enige impact op de regionale economie.

Allemaal van toepassing op Eelde, dat de subsidies kreeg van de regionale- en de rijksoverheid. Ook voor Eelde geldt: de prognose komen niet uit, het is niet levensvatbaar en er is geen bijdrage aan de regionale economie. Het idee dat luchthavens belangrijks zijn voor de economie is grotendeels gebaseerd op emotie. Tot nu toe was dat voor de regionale aandeelhouders (provincies Groningen en Drenthe, gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo) genoeg ‘bewijs’. De verantwoordelijke Gedeputeerde Brink verwoorde het bij de opening van de baanverlenging met: “Ik heb er een goed gevoel bij”. Ook onze ‘eigen’ Noordelijke Rekenkamer maakte een jaar geleden gehakt van de prognoses van luchthaven Eelde en de slaafse houding van de aandeelhouders.
Zie: Onderzoek Noordelijke Rekenkamer “Provinciale betrokkenheid bij Groningen Airport Eelde″

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia geeft update 'survival operatie'
Geschreven door Arnold Burlage in luchtvaartnieuws, 14 december 2015   
donderdag 18 december 2014

Transavia geeft update 'survival operatie'


Plaatje Transavia1.jpg
SCHIPHOL - Op het hoofdkantoor van Transavia op Schiphol-Oost zijn op maandagochtend 15 december de plannen toegelicht voor een nieuw gekozen strategie om te overleven op de prijsvechtersmarkt in Europa. "Het gaat om een update voor de medewerkers van het eerder in grote lijnen gepresenteerde plan. Waar staan we en waarheen zijn we op weg", aldus de directie-woordvoerster van de maatschappij.
Eind januari presenteert Transavia de nieuwe huisstijl inclusief de nieuwe koers. De maatschappij gaat onder meer verder met een nieuwe logo. Dat de laatste jaren nogal eens is veranderd, onder meer van het oude Transavia oude stijl en nieuwe stijl, via Basiqair.com en het huidige Transavia.com.
In de plannen, die binnen de Air France-KLM Groep zijn ontwikkeld onder leiding van Transavia-topman Mattijs ten Brink, staan de 15 procent aan kostenbesparingen centraal.

Schijnbare tegenstelling
De maatschappij moet, in een schijnbare tegenstelling, tegelijk ook klantvriendelijker worden met meer service om de concurrentie met onder meer Ryanair en easyJet aan te kunnen.
Het is de bedoeling om de plannen, waarvan verder nog geen bijzonderheden bekend zijn, direct al in het nieuwe jaar in de praktijk te gaan uitrollen. De maatschappij boekt al enkele jaren structurele verliezen. In een recente prognose wordt ervan uitgegaan dat in 2017 weer zwarte cijfers in de boeken komen.
Al eerder zetten luchtvaartdeskundigen vraagtekens bij het snijden in de kosten en tegelijk het verbeteren van het product. "De pijn bij Transavia zit nu juist in het nalaten van het maken van een keuze tussen charter, low cost en lijndiensten. Het gokken op drie paarden werkt niet…", aldus een veel gehoorde analyse.
De kans om de slag in het segment onder de traditionele luchtvaartmaatschappijen als de KLM nog te winnen is gering tegenover de overmacht van Ryanair, easyjet, Norwegian, Vueling, Wizz Air en andere prijsvechters die de markt al regeren in Europa.

Prijs en service
Het kiezen van een positie met prijs én service tussen de bestaande prijsvechters en bijvoorbeeld de KLM, zou Transavia uitdagende nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. Overigens beginnen de bestaande traditionele maatschappijen met hun Europa-vluchten steeds meer overeenkomsten te vertonen met de low budget maatschappijen, die zich op hun beurt ook op de zakenreismarkt succesvol zijn beginnen te ontwikkelen.


Commentaar VOLE
Teken aan de wand?
Het ziet er naar uit dat Transavia zich omvormt van een chartermaatschappij in een lowcost maatschappij. Dit leidt ongetwijfeld tot minder vluchten vanaf Eelde. Transavia was tot nu toe de beste klant van de luchthaven met een aanbod van diverse chartervluchten. De oude formule was dat reisbureaus complete vakanties aanboden (hotel en vliegticket). De reisbureaus kochten bij Transavia stoelen in. De markt op Eelde was altijd te klein om de meeste toestellen te vullen, maar dat werd opgelost met tussenlandingen op de andere regionale luchthavens. Doordat steeds meer mensen via internet zelf een hotel boeken en een goedkoop ticket kopen bij een lowcost-maatschappij neemt de chartermarkt op Eelde al jaren geleidelijk af. Van 2008 tot 2014 is het chartervervoer met 15% afgenomen tegen een stijging van het aantal reizigers in die periode met 18%.
Het is zeer de vraag of lijndiensten vanaf Eelde voldoende renderen. Vueling en Ryanair vertrokken. De lijnen op Southend en Gdansk halen een bezettingsgraad van slechts 50%. Die houden er zeer waarschijnlijk volgend jaar al weer mee op. Wat blijft er dan nog over? De Transavia lijn op Gran Canaria en Las Palmas was altijd redelijk gevuld, maar van de overige bestemming is het zeer de vraag of die volgend jaar terugkeren. Deze bestemmingen kunnen (nog) niet geboekt worden vanaf Eelde. Dit in tegenstelling tot de tientallen Transavia bestemmingen vanaf de andere luchthavens. Een teken aan de wand?

 

 

 

 

 

 

 

 
Omwonenden Schiphol tot ruim een jaar eerder dood
Geschreven door Milieudefensie, 12 december 2014   
maandag 15 december 2014

Omwonenden Schiphol tot ruim een jaar eerder dood

 

Per seconde stoot een opstijgend vliegtuig 100.000.000.000.000.000 ultrafijnstofdeeltjes uit. Dat is evenveel als de uitstoot van 1 miljoen vrachtwagens. Een onvoorstelbaar groot getal!

Dit is één van de schokkende resultaten van een op 12 december 2014 gepubliceerd onderzoek van TNO naar de luchtvervuiling van vliegverkeer rondom Schiphol.

Milieudefensie heeft op basis van het onderzoek van TNO een analyse gemaakt van de invloed op de gezondheid van omwonenden. Hieruit blijkt dat de gemiddelde levensverwachting van bewoners van met name Amstelveen en Amsterdam daalt met 4 maanden tot ruim een jaar, afhankelijk van de plek waar ze wonen.

Tot voor kort werd aangenomen dat vliegverkeer weinig invloed had op de luchtkwaliteit in de omgeving, maar dit blijkt dus niet zo te zijn! Milieudefensie vindt de cijfers extreem zorgwekkend en eist snel aanvullend onderzoek en maatregelen. Helaas is het technologisch vrijwel niet mogelijk om vliegtuigen schoner te maken, dus de enige echte oplossing is minder vliegen.

Klik hier voor meer informatie over het onderzoek en de berekeningen van Milieudefensie

Commentaar VOLE
Het gevaar van fijnstof is net zo onderschat als bijvoorbeeld asbest 40 jaar geleden. Het bericht van Milieudefensie gaat natuurlijk vooral over Schiphol en zijn directe woonomgeving.
Gelukkig is rond Eelde (nog) geen sprake van zo druk en vervuilend vliegverkeer.
Echter, geheel zorgeloos is de toekomst van luchthaven niet. Zoals het er nu naar uitziet, stelt de politiek zich afwachtend op met betrekking tot de ontwikkelingen van luchthaven Eelde. "Laat het eerst maar eens zien, dat Eelde levensvatbaar is" lijkt nu het adagium van de politiek te zijn.
Als de luchthaven haar prognoses zou waar maken en enorm zou groeien –hetgeen vooralsnog niet het geval is- dan zou het fijnstof rond Eelde ook een groot probleem worden. Een reden te meer geen overheidsgeld te steken in deze bodemloze put.


 

 

 

 

 

 

 

 
'Graag één miljoen voor meer bestemmingen Groningen Airport Eelde'
Geschreven door RTV Noord, 10 december 2014   
donderdag 11 december 2014
'Graag één miljoen voor meer bestemmingen Groningen Airport Eelde'

 
Graag een miljoen voor meer bestemmingen Groningen Airport Eelde.jpg


Het routefonds van Groningen Airport Eelde heeft meer geld nodig: het gaat om een bedrag van één miljoen euro. Het fonds is bedoeld om de komst van nieuwe lijndiensten te bevorderen.

Routefonds
Het routefonds is een aantal jaren geleden door het bedrijfsleven in het leven geroepen. Toen is 250.000 euro in het fonds gestopt. Maar dat is te weinig om echt een slag te maken, zegt directeur Evert Wind van het fonds. Daarvoor is ook een bijdrage van de aandeelhouders en het vliegveld nodig.

Aandeelhouders krijgen voorstel

De vijf aandeelhouders van Groningen Airport Eelde - de provincies Groningen en Drenthe - en de gemeenten Groningen, Tynaarlo en Assen - krijgen binnenkort een voorstel van de luchthavendirectie voor het vullen van het routefonds.

Paar ton per jaar
Wind: 'Wij hopen de komende jaren, en dat is ook het signaal van de aandeelhouders, dat men wel bereid is om het fonds verder te vullen om daarmee zoveel mogelijk nieuwe lijnvluchten te bevorderen en het vliegveld winstgevend te maken.' Het routefonds hoopt op een paar ton per jaar.

Geld voor FlyBe en WizzAir
Het routefonds heeft al ruim een ton gebruikt voor de lijndiensten naar Londen (FlyBe) en Gdansk (WizzAir). Dat geld is opgegaan aan onder andere reclamecampagnes.

Kopenhagen
Op dit moment kijkt Danish Air Transport naar een lijndienst met Kopenhagen. Geld uit het routefonds kan ook voor dit project worden ingezet. Binnenkort zijn er weer gesprekken tussen het vliegveld en de Deense maatschappij over een verbinding met Kopenhagen. Ook wordt er gesproken met de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS.

Commentaar VOLE
“We willen ze eerst zien vliegen”.
Onbeschaamd vraagt GAE wéér om geld na de honderd miljoen die ze sinds 2003 uit gemeenschapsgeld hebben ontvangen.
Even onbeschaamd is de baanverlenging doorgedrukt met het argument dat de luchthaven daarna zou groeien.
Na baanverlenging heeft 2013 niet de beloofde groei, maar een afname van het aantal passagiers laten zien met 4%, en dit jaar zelfs 10%!
Het routefonds is een truc om geld naar luchtvaartmaatschappijen te sluizen die zonder dat geld niet zouden komen. Als die ‘subsidie’ stopt, houden de maatschappijen er weer mee op.
We hebben dat gezien bij Vueling en Ryanair.
Volgend jaar –als de luchthaven hun subsidie moet beëindigen, zullen Flybe en waarschijnlijk Wizzair Eelde waarschijnlijk ook weer verlaten. Beide maatschappijen halen er een bezettingsgraad van rond de 50%.
Zonder subsidie kunnen hun vluchten niet uit..
Ondertussen blijft de luchthaven het fabeltje vertellen dat hij zo belangrijk is voor de bereikbaarheid van het Noorden, vooral voor het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven maakt echter helemaal geen gebruik van het vliegveld.
Ook de RUG en het UMCG niet. Ze zijn ook niet bereid om mee te betalen aan een zogenaamde hub-verbinding.
Er vertrekken alleen vakantievluchten van Eelde en die hebben niets met bereikbaarheid te maken.
Terecht verwees de Drentse gedeputeerde van de Tuuk verzoeken om nieuwe geld naar de prullenbak met de uitspraak: “We willen ze eerst zien vliegen”.


Klik hier om het interview hierover met Philippe Boucher op BNR-Nieuwsradio te beluisteren

Klik hier om het interview met Evert Wind op Radio Noord te beluisteren
[Klik rechts in het scherm van RTV Noord op Audio:
'Eén miljoen nodig voor routefonds Airport Eelde']

 
 
 
 
 
 
 
 
Stad bezorgd over toekomst vliegveld
Geschreven door Frits Poelman in Dagblad van het Noorden, 21 november 2014   
maandag 24 november 2014

Stad bezorgd over
toekomst vliegveld




GRONINGEN Het vertrek van Ryanair van Groningen Airport Eelde roept in politiek Groningen vragen op over de toekomst van het vliegveld.


Dat bleek tijdens een discussie in de raadscommissie werk en inkomen van de gemeenteraad. "Ik ben voor reizigers en bedrijven blij met het vliegveld, maar de toekomst is zorgeiijk omdat de aandeelhouders vanaf 2020 financieel verantwoordelijk zijn", zei Jan Pieter Loopstra (PvdA).
    Hii wil een uitgebreide toekomstvisie die ook aangeeft wat erbij negatieve ontwikkelingen moet gebeuren. "Misschien sta ik tegen die tijd achter financiële steun, maar dan moeten we wel weten waarvoor. Het mag geen tweede Meerstad worden."
    Volgens de raad houdt het vliegveld ten onrechte geen rekening met ongunstige scenario's, zoals de bouw van een nieuw vliegveld bij Lelystad. Het afblazen van de heropening van vliegveld Twente is voor Eelde gunstig.
    De stad Groningen is voor 25 procent eigenaar van het vliegveld. Groningen steekt geen geld in de bedrijfsvoering en doet ook niet mee aan het nieuwe uitbreidingsplan, beloofde wethouder Paul de Rook (D66).
    "Eelde moet z'n ambities met de baanverlenging eerst waarmaken en extra investeringen verdienen met meer passagiers", aldus De Rook. De stad stopt wel 60.000 euro in een marketing-en routefonds als dat van de Europese Commissie mag.
    Volgens De Rook is het vertrek van Ryanair alweer opgevangen met drie nieuwc bestemmingen Bodrum (Corendon), Lanzarote (Transavia) en Gdansk (Wizzair).
    De raad wil een snellere buslijn naar het vliegveld. "Je bent in 2 uur op Schiphol, en doet drie kwartier over de rit naar Eelde. Dat kan beter", vond onder meer Mark van den Anker (Student en Stad). Volgens De Rook onderzoekt het OV-bureau naar een oplossing. Vanaf morgen staat er na aankomst van het vliegtuig uit Gdansk wel een reservebus klaar zodat iedereen mee kan.

Commentaar VOLE
“De stad stopt wel 60.000 euro in een marketing- en routefonds” lezen we. Dit geld wordt gebruikt om (een deel van) de aanloopkosten van de luchtvaartmaatschappijen te betalen. Zo hebben Vueling en Ryanair gemeenschapsgeld opgestreken om toeristen te vervoeren. Als deze subsidie na 1 of 2 jaar wordt beëindigd houden de maatschappijen er weer mee op. Weggegooid geld dus.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 101 - 120 van 378

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.