spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Inloopbijeenkomst Mobiel Medisch Team
Geschreven door www.umcgambulancezorg.nl   
vrijdag 17 april 2015

Inloopbijeenkomst Mobiel Medisch Team.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Nieuwe bekostiging Luchtverkeersleiding Luchthaven Eelde in problemen
Geschreven door Philippe Boucher, 2 apr. 2015, www.groningerkrant.nl   
donderdag 16 april 2015

Nieuwe bekostiging Luchtverkeersleiding
Luchthaven Eelde in problemen




 
Ruim vijf jaar geleden was al bekend dat de bekostiging van luchtverkeersleiding ging veranderen en dat iedere luchthaven zijn eigen verkeerstoren moest betalen. Niet alleen omdat de EU de concurrentie regels tussen luchthavens aanscherpt, maar ook omdat Schiphol en KLM niet langer wilden opdraaien voor de tekorten op sommige regionale luchthavens.

Plaatje GAE Groningerkrant.jpg

vliegveld Eelde

Staatssecretaris Mansveld heeft nu de Herziening van het Heffingenbeleid Luchtvaart naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit betekent voor Groningen Airport Eelde een kostenverhoging van ca. 2 miljoen per jaar.
      Al in 2009 vroeg de Staatssecretaris van V&W de Alders-tafel advies uit te brengen over de mogelijkheden om luchthaven Eindhoven en Lelystad te gebruiken als overloop voor Schiphol. Nu is het dan zover.
     Lelystad mag uitbreiden van Mansveld en eigenaar Schiphol gaat daar 90 miljoen in investeren. In 2018 gaat de luchthaven open.
     Sinds de baanverlenging op Eelde doet GAE verwoede pogingen de passagiers-
aantallen op te krikken. De komst van Ryanair en Vueling in 2012, nog voor de baanverlenging, heeft de passagiersaantallen doen toenemen, maar na hun vertrek in 2013 en 2014 zijn de passagiersaantallen weer ingezakt.
     Het is begrijpelijk dat GAE op dit moment wanhopige pogingen doet, publieke opinie en politiek te beïnvloeden. Eelde zou belangrijk zijn voor de economie van het Noorden, voor de werkgelegenheid, voor het zakenleven, etc. Het openbaar vervoer krijgt toch ook subsidie? Het zal niet helpen sluiting te voorkomen. Er moet te veel subsidie bij zonder dat daarvoor voldoende maatschappelijk draagvlak is.
     We belanden nu in het eindspel voor GAE. Er wordt de laatste tijd heel veel onzin verkondigd over het belang van Eelde. Maar vijf regionale luchthavens in het kleine Nederland is te veel. Als Lelystad open gaat zullen de airlines van Eelde vertrekken naar de Flevopolder. Dit zal zich de komende drie jaar vrijwel zeker voltrekken.
     Pijnlijk voor het Noorden, maar de luchtvaartmarkt trekt zich weinig aan van het optimistische business plan “Werelden Verbinden” van Groningen Airport Eelde.

U treft hierbij een
factsheet aan met de belangrijkste gegevens over Groningen Airport Eelde.


 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde en provincie strijden voor behoud 'goedkopere' luchtverkeersleiding
Geschreven door RTVDrenthe, 31 maart 2015   
woensdag 01 april 2015

Groningen Airport Eelde en provincie strijden voor behoud 'goedkopere' luchtverkeersleiding

     

Klik hier om het Tv-item over Groningen Airport Eelde te bekijken

Klik met het radio-interview met Gedeputeerde Henk Brink te beluisteren


EELDE - De vertegenwoordigers van Groningen Airport Eelde en noordelijke bestuurders blijven strijden om te voorkomen dat luchthaven Eelde straks opdraait voor de kosten van de luchtverkeersleiding.

Ze zouden morgen naar een commissievergadering in de Tweede Kamer over dat onderwerp gaan, maar vanavond werd bekend dat die niet doorgaat omdat staatssecretaris Mansveld ziek is.

Het vliegveld en de aandeelhouders zijn tegen de plannen van Mansveld om ieder zijn eigen kosten te laten betalen. Want, zo zeggen ze, die kosten zijn zo hoog dat ze de concurrentiestrijd met andere luchthavens dan al verloren hebben. Nu betalen alle luchthavens in Nederland gezamenlijk de kosten van de luchtverkeersleiding. Schiphol betaalt dus ook mee in Eelde. En dat wil Schiphol niet meer.

Lobby op volle toeren

Sinds enige tijd lopen de partijen zich het vuur uit de sloffen om te voorkomen dat het plan van staatssecretaris Mansveld wordt uitgevoerd. Vorige week hebben de provincies Limburg en Drenthe een brandbrief gestuurd naar de leden van de Vaste Kamercommissie Luchtvaart, waarin ze hun zorgen uiten.

De markt betaalt nu de luchtverkeersleiding
Volgens gedeputeerde Henk Brink moet eerst gekeken worden naar alternatieven: "Er wordt gesproken over het regelen op afstand en het toelaten van meer concurrentie, zodat de kosten naar beneden gaan. Daar zijn wij voor. Maar dan moet je dit plan niet eerst uitvoeren. Dan moet je eerst kijken of het goedkoper en anders kan." Brink vindt het systeem waarbij de kosten van de luchtverkeersleiding door de markt worden betaald prima. Inwoners van Drenthe en Groningen moeten daar volgens hem niet voor opdraaien.

"Wij geven ons niet gewonnen", zegt gedeputeerde Brink.

 

 

 

 

 

 

 

 
Minder passagiers voor Luchthaven Eelde in 2014
Geschreven door RTVDrenthe, 26 januari 2015   
woensdag 01 april 2015

Minder passagiers voor Luchthaven Eelde in 2014

Vliegtuig Corendon.jpg

    Vliegtuig Corendon


 

EELDE - Groningen Airport Eelde heeft in 2014 iets minder passagiers verwerkt dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het vliegveld. Zo'n 200.000 passagiers maakten gebruik van de Drentse luchthaven. In 2013 verwerkte Eelde nog ongeveer 203.000 passagiers.

Ups en downs in 2014

2014 was een wisselend jaar voor het vliegveld. Zo besloot RyanAir om met de lijndiensten naar Girona (Barcelona) en Mallorca te stoppen. Dat heeft passagiers gekost. Binnenkort praat het vliegveld overigens weer met de Ierse prijsvechter.

Eelde kreeg er in 2014 ook nieuwe vluchten bij naar Gdansk en Londen. Ook kwamen er nieuwe vakantiebestemmingen bij zoals Lanzarote.

Minder vliegverkeer


Uit de jaarcijfers van Groningen Airport Eelde blijkt verder dat er opnieuw zo'n tien procent minder vliegverkeer was in 2014. In totaal 39000 vliegbewegingen.

Volgens directeur Marco van de Kreeke heeft dat te maken met de lesvluchten. "Twee van de drie vliegscholen, Dutch Flight Academy en Stella Aviation, zijn gestopt. Daardoor neemt het aantal vluchten af". Consequentie is wel dat er daardoor minder inkomsten zijn.

2015 meer passagiers

Van de Kreeke verwacht dat 2015 weer een jaar wordt waarin het aantal passagiers zal stijgen. Ook al omdat er in de zomer meer bestemmingen bijkomen. Bodrum en Corfu met Aegean Airlines zijn de laatste twee. De lijndienst naar Londen wordt uitgebreid.

"We gaan er vanuit dat we in 2015 tien procent meer passagiers hebben. Da's geenszins zeker. Er gebeuren altijd dingen die je niet helemaal kan voorspellen. In je voordeel en in je nadeel".

Van de Kreeke denkt dat er in 2015 nog wel uitbreiding van het aantal bestemmingen te verwachten is.

Klik hier om het radio-interview met Marco van de Kreeke, directeur GAE te beluisteren



 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegveld Eelde net als 'rupsje nooitgenoeg'
Geschreven door Philippe Boucher, in Dagblad van het Noorden, 19 maart 2015   
maandag 30 maart 2015

OPINIE  EELDE LUCHTKASTEEL

Vanuit Eelde naar alle uithoeken van de wereld vliegen.
Dat is de droom van Groningen Airport Eelde.
Het blijft vast een droom, want het is niet realistisch.



Vliegveld Eelde net als
'rupsje nooitgenoeg'


                                                                            Foto GAE1.jpg
Onder de suggestieve kop: Erop of eronder voor Eelde schrijft Johan de Veer in DvhN van 16 maart dat Eelde weer geld vraagt aan de aandeelhouders om een lijn naar Kopenhagen op te zetten, met als doel dat reizigers daar kunnen overstappen op lijnen "naar alle uithoeken van de wereld".
    Eelde praat al een tijdje met Danish Air Transport, dat beschikt over toestellen voor 46 tot 66 passagiers, over een verbinding Eelde-Kopenhagen. De maatschappij zou een marktanalyse doen en deze heeft kennelijk zo'n slechte uitkomst dat Danish 2 miljoen euro nodig om uit de kosten te komen voor het eerste jaar. Dat alleen zegt al genoeg.
    Zonder extra subsidies zal er geen tweede jaar volgen. Maar los daarvan is het een volstrekt onhaalbaar plan op de wat langere termijn. Een klein voorbeeld.
    Een werknemer van Gasunie of NAM wil naar Aberdeen. Dan boekt hij eerst een ticket voor Kopenhagen vanaf Eelde, kost circa 450 tot 550 euro en een uur vliegen. Dan overstappen (1 uur) op een toestel van SAS. Vliegt via Oslo voor 500 euro in 3,5 uur naar Aberdeen. Bij elkaar 1000 euro en 5,5 uur reistijd inclusief overstap tijd.
    Wie de trein naar Schiphol neemt betaalt 42 euro eerste klas, reistijd 2,5 uur en op Schiphol met KLM voor 720 euro (reistijd 0,5 uur) direct naar Aberdeen. Conclusie: Via Schiphol 2,5 uur korter reizen zonder overstap en 300 euro goedkoper.
    Het is het simpelste voorbeeld dat laat zien hoe onzinnig de dromen van luchthaven Eelde zijn. En ook hoe onverantwoord een investering van 2 miljoen euro voor dit doel is. Nog afgezien van de gesubsidieerde concurrentie die Schiphol wordt aangedaan.
    Schiphol heeft 300 bestemmingen. Kopenhagen 116. Daarmee is ineens duidelijk dat Kopenhagen als overstap luchthaven beperkte betekenis heeft voor het zakenleven en dat Schiphol altijd voordeliger zal blijven. Meer bestemmingen, hogere frequenties, directe verbindingen, lagere prijzen.
    Opvallend is dat de laatste weken VNO-NCW bij monde van Lambert Zwiers en Harm Post, directeur Groningen Seaports, zich opwerpen als propagandisten voor het behoud van luchthaven Eelde, zonder enig verstand van zaken op gebied van luchtvaart. En nu komt de luchthaven zelf opeens met een vraag voor nog meer geld omdat ze anders niet zou kunnen overleven.
    Gedeputeerde Mark Boumans staat positief tegenover de plannen van de luchthaven, maar hij houdt wel een paar slagen om de arm. Drenthe moet ook meedoen en liefst ook Friesland en verder moet het bedrijfsleven een garantie afgeven voor de afname van tickets. Dat gaat niet lukken. Eerder is daar in 2004 al eens onderzoek naar gedaan door GAE zelf, en het bedrijfsleven was wel geïnteresseerd, maar "wel onder de voorwaarden die op andere luchthavens ook gelden op het gebied van kosten en vertrek- en aankomsttijden." Dat wordt hem dus niet.
    Directeur Marko van de Kreeke van GAE verwijt de Drentsche politiek dubbel te zijn. Drenthe zegt: we zijn positief over Eelde maar geven voorlopig geen geld, laat ze eerst maar eens zien dat er groei is na de baanverlenging van 20 miljoen overheidsgeld.
In feite stelt Marc Boumans zich net zo op. Hij is positief maar stelt een aantal voorwaarden die er gewoon niet in zitten.
    Je zou bijna zeggen dat het met de verkiezingen te maken heeft. [Verkiezingen voor Provinciale Staten, 18 maart 2015, red.]


 

 

 

 

 

 

 

 
Erop of eronder voor Eelde
Geschreven door Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, 16 maart 2015   
zaterdag 28 maart 2015

Erop of eronder voor Eelde



Eelde  Groningen Airport Eelde voert vergevorderde onderhandelingen met Danish Airport Transport over een dagelijkse verbinding met Kopenhagen.
Voor de afronding is nog wel veel geld nodig.


Dat heeft GAE-directeur Michel van de
Kreeke de aandeelhouders vorige week laten weten. Verbindingen realiseren naar grote internationale luchthavens, zoals Kopenhagen, kost tonnen. De bedoeling is dat zakenmensen en toeristen vanuit het Noorden via deze overstapplaatsen naar alle uithoeken van de wereld kunnen reizen.
    Nogalwat luchtvaartmaatschappijen doen pas zaken met een vliegveld als die aanloopverliezen dekt en meebetaalt aan marketingcampagnes. GAE heeft daarvoor 2 miljoen euro nodig. Van de Kreeke heeft de aandeelhouders verzocht dat bedrag te storten in een Route Ontwikkelings Fonds.
    Volgens de directeur beginnen of eindigen dagelijks 6400 mensen een vliegreis in Noord-Nederland. "Slechts 4 procent start of komt aan op Groningen Airport Eelde. Dit betekent dat 6000 passagiers vanuit het Noorden naar andere luchthavens reizen. Dat kan anders."
    De provincie Groningen en de gemeente Groningen, beide aandeelhouder van GAE, zijn positief.
"Wij zien brood in een Route Ontwikkelijks Fonds als het geld direct wordt gekoppeld aan concrete vluchten en harde afsopreaken met het bedrijfsleven. Grote werkgevers als UMCG, NAM, RUG, GasTerra en Philips moeten garant staan voor ticketverkoop", zegt de Groningse gedeputeerde Mark Boumans (VVD).
    Andere voorwaarde is dat de provincie Drenthe meedoet. De Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) zette onlangs tijdens een uitzending van Nieuwsuur de deur op een kier. "Op zich vinden wij dat een luchthaven op eigen benen moet staan." Vliegvelddirecteur Van de Kreeke noemt Drenthe een beetje dubbel. "De provincie zegt niet nee, maar zegt ook niet: hier zijn de centjes. Het is daar op dit moment politiek ingewikkeld. Laten we de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen afwachten. Misschien dat die verandering brengt in de situatie."
    Volgens Van de Kreeke leggen Limburgse gemeenten 2,5 miljoen euro op tafel om nieuwe routes naar hun regionale vliegveld Maastricht Aachen Airport te halen. Gemeenten rond Luik betalen een miljoen. "Zelf stoppen we als luchthaven ook geld in een fonds. We hebben nog 1,5 ton in de pot.
Dat is lang niet genoeg."
    De directeur erkent dat GAE geen steek vooruit komt als het maar 4 procent van alle noordelijke vliegreizigers ontvangt. "Als dat 10 of 20 procent wordt, kunnen we ons bedruipen. Volgens gedeputeerde Boumans is er, zij het niet voorwaardelijk, nog een belangrijk punt. "Voor het fonds moeten we ook de Friezen meekrijgen."

 

 

 

 

 

 

 

 
Flybe verlaagt frequentie op Groningen Airport
Geschreven door Luchtvaartnieuws, 25-3-2015   
woensdag 25 maart 2015

Flybe verlaagt frequentie op Groningen Airport



EELDE - De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe schrapt in de zomermaanden de zaterdagvluchten tussen Groningen Airport Eelde en Londen. Dat meldt de luchthaven desgevraagd aan de regionale zender RTV Noord. In die periode zou er in het weekeinde minder animo voor de vluchten zijn.

In het najaar wordt er weer dagelijks gevlogen. De FlyBe-vluchten worden uitgevoerd door Stobart Air. Op de route zet Stobart Air toestellen van het type ATR 72 in.

Flybe/Stobart Air startte vorig jaar verschillende lijndiensten vanaf London Southend Airport. Lijndiensten naar Antwerpen en Maastricht werden echter na een half jaar al gestaakt wegens tegenvallende passagiersaantallen. Eerder deze maand werd bekend dat ook de route naar Dublin komt te vervallen.

Naast Groningen vliegt Flybe vanaf Southend nog naar Caen, Munster-Osnabrück en Rennes.


Commentaar VOLE

De laatste maanden vallen er steeds twee vluchten per week uit. Dus er is niet alleen minder animo in de zomer, maar eigenlijk het hele jaar te weinig klanten. De toestellen halen een gemiddelde bezettingsgraad van 50%. FlyBe krijgt subsidie van GAE. Als de subsidie na de zomer stopt, is de kans groot dat FlyBe er helemaal mee stopt. Ondertussen maakt GAE zich op om een soortgelijk experiment te starten met een vlucht naar Kopenhagen. Hiervoor moet GAE voor het eerste jaar 2 miljoen ophoesten. De kop op de voorpagina van het Dagblad van het Noorden was: 'Erop of eronder voor Eelde’. Daaruit spreekt een zekere wanhoop.


 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegveld Eelde: nooit rendabel, telkens weer gered
Geschreven door Nieuwsuur, zondag 8 maart 2015   
maandag 09 maart 2015

Vliegveld Eelde: nooit rendabel,
telkens weer gered

 

Hoeveel belastinggeld mag een luchthaven kosten? Die vraag speelt in het noorden en zuiden van het land nu voor de luchthavens in Eelde (Drenthe) en Maastricht (Limburg) een forse financiële tegenvaller dreigt.

In de opmaat naar de Provinciale Statenverkiezingen reist Nieuwsuur af naar Eelde. Daar speelt eventuele provinciale steun aan de luchthaven op de achtergrond mee bij de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart.

 
Klik hier om de video van Nieuwsuur te bekijken

Provincies
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil de regionale luchthavens zelf laten opdraaien voor de kosten van hun luchtverkeersleiding. Nu worden die kosten nog door luchtvaartmaatschappijen op Schiphol betaald, maar Schiphol wil daarvan af.

De luchthavens van Eelde en Maastricht lijden al jaren verlies. Als de Tweede Kamer instemt met het plan van Mansveld betekent dat een extra kostenpost van 1,5 miljoen euro per jaar voor de luchthavens. De provincies zijn in beide gevallen de belangrijkste aandeelhouders van de luchthaven. Bij extra kosten zullen de luchthavens daarom waarschijnlijk een beroep doen op de provincies.


Risico

Het achterland van 'Eelde' is dunbevolkt en er is een moordende concurrentie van luchthavens als Lelystad en Eindhoven. Veel noordelijke reizigers vliegen vanaf Schiphol of een andere luchthaven. 'Dat vormt een reëel risico voor de nabije toekomst', concludeerde de Noordelijke Rekenkamer.


 

     "Wij steken in Groningen en Drenthe ook 75 miljoen
   euro per jaar in het OV, dat vindt niemand erg."

               VVD-gedeputeerde Henk Brink

 

Op eigen benen
Samen met de provincie Groningen is de provincie Drenthe de voornaamste aandeelhouder van Groningen Airport Eelde, in de volksmond vliegveld Eelde. De afgelopen jaren gingen er tientallen miljoenen gemeenschapsgeld naar de luchthaven.

In het verleden kwamen die miljoenen van het Rijk. Eventuele steun in de toekomst zal van de provincies moeten komen. De vraag is hoe lang provinciale politici nog bereid zijn de luchthaven te steunen.

Gedeputeerde Henk Brink (VVD): "Als het verlies draait moet je met elkaar zeggen: wat mag het ons kosten? Wij steken in Groningen en Drenthe ook 75 miljoen euro per jaar in het OV, dat vindt niemand erg, daar kunnen we zelfs nog meer in investeren. Zo kan je ook naar de luchthaven kijken. Op zich vinden wij ook dat een luchthaven op eigen benen moet staan."

D66 Drenthe, in de peiling de sterkste stijger bij de Provinciale Statenverkiezingen, is kritischer. "Wij zijn er niet voor om tot in lengte van dagen gemeenschapsgeld in een luchthaven te stoppen die vooral voor vakantieverkeer bedoeld is", zegt Statenlid Jurr van Dalen.

Rode cijfers
Vliegveld Eelde, is één van de zes regionale luchthavens van Nederland. Vanaf de luchthaven vertrekken vluchten naar Europese bestemmingen en Turkije. De afgelopen jaren ontving Eelde Airport tientallen miljoenen euro’s staatssteun, maar de luchthaven kwam nooit uit de rode cijfers.


Regionale luchthavens, de verschillen

Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport vrezen voor de continuïteit van beide luchthavens als zij de luchtverkeersleiding zelf moeten bekostigen. Voor de andere regionale luchthavens: Eindhoven Airport, Lelystad Airport en Rotterdam The Hague Airport geldt dit niet.

Eindhoven Airport heeft de status van een militair vliegveld. In Eindhoven is sprake van civiel- en militair vliegverkeer. Het ministerie van Defensie betaalt de luchtverkeersleiding.

Lelystad Airport en Rotterdam The Hague Airport zijn onderdeel van de Schiphol Group.




    "75 Procent van de regionale luchthavens in Europa is
   afhankelijk van een stukje steun en ik zou me er ook
   helemaal niet voor schamen."

              Marco van de Kreeke, directeur Eelde Airport

 


De Noordelijke Rekenkamer deed onderzoek naar het vliegveld en kwam tot de conclusie dat het vanwege de ligging zeker tot 2023 niet op eigen benen kan staan.

Ondanks het voornemen van staatssecretaris Mansveld om Eelde haar eigen luchtverkeersleiding te laten betalen blijft de directeur van Eelde strijdbaar.

"Wij hopen in de komende jaren meer verkeer te genereren en daarmee financieel onze eigen broek op te kunnen houden. Zeker weten doe je dat nooit. 75 procent van de regionale luchthavens in Europa is afhankelijk van een stukje steun en ik zou me er ook helemaal niet voor schamen als dat voor Groningen/Eelde ook zo blijft in de toekomst", aldus Marco van de Kreeke.

Lobbyen
Niet alleen Groningen Airport Eelde komt in de problemen zodra ze de luchtverkeersleiding zelf moeten betalen. Ook Maastricht Aachen Airport vreest voor zijn voortbestaan. Vliegveld Eelde trekt samen met Maastricht Aachen Airport en de provincies ten strijde tegen de plannen van het kabinet. Binnenkort trekken de partijen naar Den Haag om te lobbyen tegen het plan van Mansveld.


 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegveld Eelde gaat de strijd aan tegen 'onzalig plan' staatssecretaris
Geschreven door RTV Drenthe, 6 maart 2015   
zaterdag 07 maart 2015

Vliegveld Eelde gaat de strijd aan tegen 'onzalig plan' staatssecretaris



EELDE - Groningen Airport Eelde trekt samen met Maastricht Aken Airport en provincies ten strijde tegen het kabinet. De organisaties vrezen voor hun voortbestaan als staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu haar zin krijgt.

Het kabinet wil dat Groningen Airport Eelde de kosten voor de luchtverkeersleiding zelf gaat betalen. Nu wordt dit nog betaald uit één landelijke pot.

Wat is er aan de hand?
Als de plannen van het kabinet doorgaan en Groningen Airport Eelde de kosten doorberekent moeten vliegmaatschappijen straks tot zes keer meer betalen voor een landing in Eelde. "Dan prijzen we onszelf volledig uit de markt," aldus luchthaven directeur Marco van de Kreeke.

De nieuwe regels gelden ook voor Maastricht Aken Airport.

'Onwenselijk'
De provincie Drenthe heeft per brief gewezen op de grote financiële gevolgen voor de regionale luchthavens. "Als de plannen doorgaan en we het vliegveld in de benen willen houden, draait de belastingbetaler in Drenthe op voor de veiligheid in de lucht. Een onwenselijke situatie," zegt gedeputeerde Henk Brink.

Drie miljoen euro
Volgens een rapport van de Noordelijke Rekenkamer uit 2013 zou bij de luchthaven in Eelde een extra tekort van drie miljoen euro per jaar ontstaan, als de mensen in de verkeerstoren door het vliegveld betaald moeten worden.

Hoe is het nu geregeld?
De kosten voor de luchtverkeersleiding worden nu op één hoop gegooid. De gebruikers van bijvoorbeeld Schiphol en Rotterdam The Hague Airport betalen dus ook voor de verkeersleiding op Eelde, waar veel minder grote vliegtuigen komen.

Na protest van onder andere KLM en Schiphol Group wil staatssecretaris Mansveld een nieuw systeem om de kosten te verdelen. De luchtverkeersleiding op Schiphol is goedkoper als niet meer betaald hoeft te worden voor het personeel in de verkeerstorens van Eelde en Maastricht.

Oneerlijk
Eelde en Maastricht zijn faliekant tegen. "Het scheelt voor de grote vliegtuigen die landen op Schiphol misschien een paar tientjes, een paar cent per ticket," aldus Van de Kreeke. De directeur vindt de plannen oneerlijk en onbegrijpelijk omdat de vliegvelden van Rotterdam en Lelystad onder Schiphol Group vallen en Eindhoven militaire luchtverkeersleiding heeft.

"Ik zou het heel dom vinden om deze plannen door te zetten, want nu betalen de gebruikers. Als de staatssecretaris hiermee doorgaat heb je de keuze: of we stoppen met het vliegveld of de belastingbetaler draait op voor de kosten," aldus de directeur van vliegveld Eelde.

Klik hier om de video van RTVDrenthe te kijken

Klik hier om het radiofragment: 'Directeur Marco van de Kreeke van GAE vindt het onbegrijpelijk' te beluisteren

 

Zwanenzang
Vliegveld Eelde gaat de strijd aan tegen ‘onzalig plan’ staatssecretaris

RTV Drenthe 6 maart 2015

Er ligt inderdaad een plan om de kosten van luchtverkeersleiding door iedere luchthaven zelf te laten betalen. Dit zat er al jaren aan te komen. De politiek was daar prima van op de hoogte. Luchthavens zijn voor het merendeel gewone private ondernemingen. Op Europees niveau streeft men er naar dat het concurrentie speelveld tussen luchthavens zo eerlijk mogelijk is. Dat wil zeggen dat men exploitatiesubsidies en zogenaamde kruissubsidiëring wil terugdringen. Momenteel lopen er meerdere onderzoeken in Europa naar oneerlijke concurrentie tussen luchthavens door overheidssubsidies.
Al in 2010 was door Europa aangekondigd dat de deelnemende landen maatregelen moesten nemen om rond 2015 de kosten van luchtverkeersleiding door iedere luchthaven zelf te laten opbrengen. Nederland heeft aangekondigd dit voorzichtig in te voeren tussen 2015 en 2020. Omdat luchtverkeersleiding gezien kan worden als een vorm van overheidsdienstverlening is het toegestaan dat bijvoorbeeld de provincies meebetalen aan de kosten van luchtverkeersleiding op Eelde. De vraag is of met daar trek in heeft zolang onduidelijk is of Eelde nog echt bestaansrecht heeft. De politiek wil eerst zien dat Eelde zijn eigen voorspellingen waarmaakt.
Gedeputeerde Brink ziet heel duidelijk dat Eelde geen levensvatbare zaak meer is zonder veel overheidssteun. Voor de politiek wordt het moeilijk verkoopbaar om een slecht lopende luchthaven met miljoenen per jaar te gaan steunen. Maar de realiteit is dat Eelde te klein is om de steeds toenemende kosten om een moderne luchthaven te exploiteren, in een dun bevolkt gebied, te kunnen dragen. Voor het Noorden zal het ook geen groot verlies zijn. Slechts 4% van de Noordelijke luchtreizigers maakt gebruik van Eelde, de rest vliegt van Schiphol, Bremen, Düsseldorf, Weeze, Rotterdam en Eindhoven. Het Noorden is momenteel meer gebaat bij goede en snelle treinverbindingen om internationaal aantrekkelijk te blijven.
Directeur van de Kreeke heeft natuurlijk gelijk dat als Schiphol reizigers een dubbeltje per ticket bijdragen Eelde uit de brand is. Maar je kunt net zo goed zeggen dat als alle Noorderlingen die Eelde zo graag willen houden een euro'tje per jaar bijdragen, de luchthaven ook uit de brand is. Schiphol heeft al jaren geen zin meer om aan de kosten van Maastricht en Eelde mee te betalen. Het zal moeilijk worden hen op andere gedachten te brengen.
Wat ook al jaren bekend is, dat luchthaven Lelystad er komt. Een niet te onderschatten concurrent voor Eelde omdat de locatie Lelystad voor de airlines aantrekkelijker is dan Eelde. Dus als in 2018 Lelystad open gaat volgt een nieuwe klaagzang over de dreigende ondergang van Eelde.
Wat al jaren mis is met management en bestuurders van Groningen Airport Eelde, is dat men weigert een realistische visie op de toekomst te ontwikkelen. Er liggen vele onderzoeken, die een goede schets geven van de beperkte mogelijkheden van Eelde, maar men wil het gewoon niet horen. Dus zeurt dit nog wel een paar jaar door.

Philippe Boucher



 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegveld Maastricht zit aan de grond
Geschreven door Jos Verlaan in NRC, dinsdag 24 februari 2015   
donderdag 26 februari 2015
Vliegveld Maastricht zit
aan de grond


plaatje Maastricht Aachen Airport 1.jpg
 Vliegveld Maastricht Aachen Airport zoekt een kapitaalkrachtige exploitant.
 
 
Regionaal vliegveld
Luchthaven Maastricht Aachen Airport kost de provincie Limburg handen vol geld. Sluiting is geen optie, vindt gedeputeerde Twan Beurskens. „Nu niet en straks niet.”


 
Een opsteker voor de Limburgse economie, noemde toenmalig gedeputeerde Mark Verheijen (VVD) in 2011 de nieuwe vrachtterminal van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. Maar die opsteker bleek na zijn vertrek een financieel blok aan het been voor de luchthaven én de provincie. De vrachtterminal staat leeg.
    Al sinds de oplevering in 2012. Jaarlijks moet de provincie er 580.000 euro huur voor betalen. Af en toe oefent de plaatselijke fanfare er. Want met 9.000 vierkante meter is er ruimte zat. Omdat tijdens de bouw de markt voor vrachtverkeer instortte. En omdat een platform, noodzakelijk voor het laden en lossen van vliegtuigen, nooit gebouwd is.
    Die lege vrachtterminal staat symbool voor de deplorabele staat van het vliegveld. Sinds de overname door de provincie, vorig jaar, worstelen gedeputeerde Twan Beurskens, de opvolger van Verheijen, en zijn ambtenaren met de ene na de andere tegenvaller en kost het ‘in de lucht houden’ van het vliegveld maandelijks 350.000 euro.
    Dat is ook niet zo verwonderlijk. Na privatisering, in 2002, zwaaide de Britse investeringsmaatschappij Omniport de scepter over Maastricht Aachen Airport. Omniport liet het vorig jaar volgens Beurskens „uitgewoond” achter.
    Dat terwijl Omniport indertijd een bruidschat van 45,4 miljoen euro van provincie en Rijk had meegekregen, bedoeld voor investeringen in onderhoud, veiligheid en modernisering. Maar die staatssteun is volgens Beurskens goeddeels opgegaan aan het opkopen van bedrijfsterreinen en het afdekken van exploitatietekorten, niet aan investeringen in het vliegveld. Met als gevolg dat de provincie op korte termijn voor 15 miljoen euro aan achterstallig onderhoud moet wegwerken en eenzelfde bedrag moet reserveren om het vliegveld aantrekkelijk te maken voor een nog te vinden exploitant.

Bergafwaarts

Vorig jaar moest de provincie 4,1 miljoen euro ophoesten om een faillissement te voorkomen. Zonder zicht op een rendabele exploitatie. Want commercieel gaat het bergafwaarts. Vorig jaar daalde het aantal passagiers met 39 procent naar 283.000.
    Ter vergelijking: Eindhoven Airport is goed voor 3,9 miljoen passagiers, het naburige vliegveld Luik voor 309.000 passagiers, Charleroi voor 5,9 miljoen passagiers en het Duitse vliegveld voor Weeze 2,4 miljoen passagiers, zo blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie van Vlaamse vliegvelden. Het vrachtvervoer op Maastricht Aachen Airport stabiliseerde vorig jaar op 80.000 ton. Ook dat valt in het niet bij de 674.000 ton die Luik aandoet.

plaatje Maastricht Aachen Airport 2.jpg
 
 
    Toch is sluiting van de luchthaven voor Beurskens geen optie. Dat vliegveld hoort volgens hem, net als het Bonnefantenmuseum in Maastricht, tot de provinciale infrastructuur. „Dat is voor mij een politieke ratio. Sluiting is slecht voor de Limburgse economie. Er gaan dan 800 banen verloren en de sjeiks die hier met privévliegtuigen komen, geven kapitalen uit in Maastricht. Zonder dit vliegveld zou Mick Jagger vorig jaar ook niet op Pinkpop zijn geweest. De luchthaven gaat niet dicht. Nu niet en straks niet.”



ZWAKKE SCHAKEL
Maastricht Aachen Airport
4,1 miljoen euro stak de provincie Limburg vorig jaar in het vliegveld Maastricht
           Aachen Airport (MAA) om een faillissement af te wenden.
350 duizend euro betaalt de provincie Limburg elke maand om het vliegveld open te
             houden.
283 duizend passagiers reisden vorig jaar via vliegveld MAA. Dat was 39 procent
             minder dan in 2013, vooral als gevolg van het vertrek van Ryanair in april.
80 duizend ton vracht verwerkte vliegveld MAA vorig jaar. Dat was 1 procent meer dan
         in 2013.



Kapitaalkrachtige exploitant
 
Eerder deze maand organiseerde de provincie een openbare tender, waar potentiële exploitanten op konden inschrijven. Want commerciële uitbating van het vliegveld is geen overheidstaak”, zegt Beurskens. „We zoeken een exploitant die kapitaal meeneemt. En expertise. Hij moet vracht meenemen naar Limburg.”
    Er waren volgens Beurskens negentien gegadigden, voornamelijk uit West- en Oost-Europa. „In 2016 hopen we tot een gunning over te gaan.” Maar het is de vraag of er een serieuze exploitant te vinden is die de luchthaven draaiende kan houden zonder overheidssteun en zonder perspectief op samenwerking met andere luchthavens in de regio.
    Beurskens heeft gesproken met de eigenaren van Eindhoven Airport en Luik Airport. Maar die hadden geen belangstelling. En medenaamgever Aken zag er evenmin iets in. „Aken heeft ons veel succes toegewenst, maar was verder niet geïnteresseerd.”
    Zelfs de drie grote gemeenten in de buurt van het vliegveld, Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen dragen niet bij. Ondanks toezeggingen, vorig jaar, dat de drie gezamenlijk 4 miljoen euro in een reddingsplan voor de luchthaven zouden steken. Maar dat was op voorwaarde dat er een realistisch exploitatieplan zou komen en er passagiersvluchten zouden blijven. En daaraan is vooralsnog niet voldaan.
    Deze opstelling zint Beurskens niet. „Potentiële exploitanten moeten weten waar ze financieel aan toe zijn. Zonder die regionale bijdrage happen ze niet toe. Dan is het niet mogelijk om een exploitant écht geïnteresseerd te krijgen.”
    Ook die lege vrachtterminal staat commerciële exploitatie in de weg. De luchthaven betaalde na oplevering 580.000 euro per jaar voor die loods. Na overname zit de provincie voor twintig jaar vast aan dat huurcontract. Verheijens euforie uit 2011 over die terminal is inmiddels verdwenen en een oplossing is niet voorhanden.
    In maart 2011 probeerde de provincie nog het ministerie van Verkeer en Waterstaat te laten opdraaien voor de huur. Die moest in één keer worden afgekocht met subsidie die het Rijk bij de privatisering van het vliegveld beschikbaar had gesteld. Met een deel van dat geld kon de eigenaar van die terminal worden afgekocht, vond de provincie. Maar daar stak het ministerie een stokje voor, omdat die subsidie daar niet voor bedoeld was.

Megadeal

Eigenaar Aviation Logistics Development Company, een consortium van het bouwconcern VolkerWessel en het adviesbureau Impeerium van de Amsterdamse oud-wethouder Edgar Peer, is bereid om de terminal te verkopen.
    Maar dat moet dan wel passen in een megadeal met de provincie, waarbij VolkerWessels toestemming krijgt voor de bouw van een nieuw hotel bij het vliegveld en de provincie investeert in modernisering van de passagiersterminal. Zo’n deal maakt alleen kans als de passagiersfunctie van de luchthaven overeind blijft. En juist dat is hoogst onzeker.
    Ook ‘Brussel’ staat een stabiele toekomst van het vliegveld in de weg. Vorig jaar scherpte de Europese Commissie de richtlijnen voor staatssteun aan vliegvelden aan. Dat was onder meer het gevolg van onderzoek van de Europese Rekenkamer naar de effectiviteit van Europese steun aan regionale vliegvelden. Twintig vliegvelden werden onder de loep genomen, waarin Brussel de afgelopen jaren 600 miljoen euro had geïnvesteerd. Het lukte slechts de helft van de onderzochte luchthavens om met dat geld extra passagiers aan te trekken, was de conclusie.
    Vooral de regionale luchthavens met minder dan 100.000 passagiers bleven, ondanks de subsidies, verlieslijdend. Staatssteun loont alleen bij luchthavens die winst maken, was de aanbeveling aan zowel de Europese Commissie als de EU-lidstaten.

Marktconform

Maastricht Aachen Airport zat niet in dat onderzoek. Maar de Europese Commissie moet wel toestemming geven voor de Limburgse subsidiestromen naar het vliegveld. De aangescherpte richtlijnen zouden voor Limburg betekenen dat een kwart van die 15 miljoen euro voor achterstallig onderhoud niet als subsidie, maar als marktconforme lening moet worden verstrekt, bevestigt een betrokkene op het provinciehuis. En de gereserveerde 15 miljoen euro voor modernisering van het vliegveld moet dan in zijn geheel als lening met marktconforme rente aan de toekomstige exploitant worden verstrekt, niet als staatssteun.
    De provincie Limburg heeft op die nieuwe richtlijnen geanticipeerd. En Beurskens zou het toejuichen als Brussel staatssteun aan vliegvelden aan banden legt. „Onze belangrijkste concurrenten in België, Charleroi en Luik, krijgen op grote schaal staatssteun. Dat beschouwen wij als oneerlijke concurrentie.”
    Daarin heeft Beurskens gelijk. Charleroi krijgt jaarlijks 30 miljoen euro aan staatssteun, Luik 27 miljoen. Het Duitse vliegveld Weeze kreeg tussen 2003 en 2011 in totaal 34,3 miljoen euro van de overheid.


plaatje Maastricht Aachen Airport 3.jpg
 De leegstaande vrachtterminal
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 121 - 140 van 409

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.