spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Opsteker die 'Eelde' nodig had
Geschreven door Jaap Kiers, in Dagblad van het Noorden, 4 april 2014   
zaterdag 05 april 2014

ACHTERGROND LIJNDIENST LONDEN

Groningen Airport Eelde presenteert goed nieuws op een
moment dat het vliegveld een opsteker goed kan gebruiken. In juni begint Flybe dagelijkse vluchten naar Londen.


Opsteker die 'Eelde' nodig had

 

Foto Flybe aankondiging.jpg

EELDE Op het platform van Groningen Airport Eelde (GAE) staat een ouderwetse Engelse dubbeldekker. "Oh, een bus?" reageert RTV Noordverslaggever Goos de Boer verbaasd. "We hebben toch nooit gezegd dat een lijndienst per se met een vliegtuig moet zijn", riposteert vliegveldwoordvoerster Geertje Scholten lachend.
    Het tekent de ontspannen sfeer gisterochtend op het veelgeplaagde vliegveld. In de week dat bekend werd dat de noordelijke regionale luchthaven als enige Nederlandse vliegveld in 2013 een teruggang in passagiers had, presenteert GAE nieuws dat er zijn mag. Vanaf 5 juni vliegt de maatschappij Flybe dagelijks (zaterdagen uitgezonderd) van Groningen naar Londen Southend, het spiksplinternieuwe vliegveld van de Britse hoofdstad.
    Peter O'Mara, de topman van Flybe, is speciaal naar Eelde gekomen om het toe te lichten. "Hij moest er nu nog voor op Schiphol vliegen, maar dat is dan de laatste keer geweest', stelt GAE-directeur Marco van de Kreeke ook al met zelfspot vast. "Londen stond bovenaan ons verlanglijstje van bestemmingen."
    Het is dus gelukt. Niet de gedroomde 'hub' naar Heathrow - een internationaal overstapadres - maar  het 'spiksplintervernieuwde' London Southend is een goede tweede, vindt Van de Kreeke. Het vliegveld, opgekalefaterd om het overvolle Heathrow en Gatwick te ontlasten heeft een eigen station. In 53 minuten sta je in de binnenstad, in 40 minuten in the City, het kloppend financiële hart van Europa. 
    Zowel centrum als City zijn belangrijk, O'Mara verwacht belangstelling van toeristen én zakenmensen. Ook in de richting Groningen. "We beginnen in Londen een grote marketingcampagne", kondigt hij aan. En Van de Kreeke moet al een interview geven aan een Engels radiostation.
    Lijndiensten naar Londen, 'Eelde' verslijt er meer dan een mens broeken in een heel leven. "We hebben eens meegemaakt dat alleen de persvlucht doorging", herinnert radioverslaggever De Boer zich. Maar deze gaat het redden. Dat weet Q'Mara wel zeker en zijn plannen zijn wat het aantal begrote reizigers betreft niet al te megalomaan.
    Gevlogen wordt tegen een laag tarief vanaf 39,99 voor een enkeltje en met een relatief klein vliegtuig. Een turboprop AIR 72, het cijfer staat voor het aantal stoelen. Die moeten in het eerste jaar voor de helft bezet 2ijn. Flybe rekent op 20.000 reizigers in het eerste jaar. In het derde jaar moeten dat er 35.000 zijn.
    Uiteindelijk zestig mensen per dag die vanuit Noord-Nederland naar Londen willen. Zijn die te vinden? Van de Kreeke twijfelt er niet aan: "Londen is de belangrijkste bestemming voor reizigers uit Noord-Nederland." En O'Mara vult aan:
"Economisch is dit haalbaar, we gaan een nauwe samenwerking met het bedrijfsleven aan."
    Groningen Airport Eelde krijgt een opsteker en dat werd na een zwartgallig jaar ook wel tijd. Vorig jaar april ging de verlengde baan open maar van het verwachte reizigerseffect was geen sprake. Integendeel. Het businessplan van GAE werd weggehoond, rekenkamer en onderzoeksinstituut SEO kwamen met vernietigende rapporten.
    Maar nu is er Londen! En naar verluidt, ligt er nog meer goed nieuws in het verschiet. Ingewijden vermoeden dat Van de Kreeke en de zijnen binnenkort nog twee nieuwe bestemmingen kunnen presenteren. Maar een 'gate nummer 92', waarvan manager Jonas van Dorp hardop droomt, ligt nog erg ver weg.

Commentaar VOLE
VOLE is niet tegen de luchthaven Eelde en beschouwt het als haar taak publiek en politiek te informeren over het wel en wee van ‘Eelde’, óók als er iets positief te melden valt.  Een nieuwe lijn op Southend bij Londen is zo’n positieve ontwikkeling. Voor veel noorderlingen kan deze aantrekkelijk zijn.
VOLE plaatst echter wel de volgende kanttekeningen:

  • De Luchthaven Southend is aardig voor een steden trip maar biedt geen overstap op internationale lijnen. Het is dus geen hub zoals Groningen Airport Eelde die in het voortuitzicht heeft gesteld. De Noordelijke Rekenkamer/SEO heeft over een hub-verbinding gezegd dat deze niet realistisch is.

  • Aankomst en vertrektijden zijn weinig aantrekkelijk. Bij vertrek om 14.45 uur vanaf Eelde ben je pas aan het eind van de middag in Londen. Ook op de retourreis wordt de dag gebroken.

  • De luchthaven heeft altijd betoogd dat baanverlenging nodig was om grotere toestellen te kunnen ontvangen. Deze verbinding wordt gevlogen met een toestellen met 72 stoelen.

  • Een expert in de zakelijke luchtvaartmarkt vertelde VOLE dat deze verbinding voor de zakelijke reiziger geen betekenis heeft.

  • Men verwacht het eerste jaar 20.000 passagiers. Daarmee wordt nog niet goed gemaakt  wat met het schrappen van lijnen door Ryanair en Transavia verloren is gegaan.

  • We zijn benieuwd naar het bedrag dat uit het zogenaamde route-development-fund is betaald voor het ‘binnenhalen’ van deze lijn. Flybe beweert dat het bij 35.000 passagiers uit kan (bij 624 vluchten per jaar geeft dat een gemiddelde bezetting van 56 passagiers of wel 78%). Het eerste jaar verwacht men 15.000 passagiers minder. Bij een ticketprijs van 40 euro is het verlies het eerste jaar 600.000 euro. GAE zal waarschijnlijk op z’n minst de helft hiervan moeten betalen.

  • De vraag is dus of die 35.000 passagiers na het eerste jaar gehaald gaan worden. VOLE raadt daarom iedereen aan die vanaf Eelde naar Londen wil vliegen, niet te lang te wachten. Voor je het weet is de lijn weer uit de lucht.


 

 

 

 

 

 

 

 
Sluit onrendabele regionale luchthavens
Geschreven door Jan Wittenberg, Nol Gaas en Jan Pas in Dagblad van het Noorden, 5 maart 2014   
donderdag 13 maart 2014

ACHTERGROND REGIONALE LUCHTHAVENS

Regionale luchthavens zijn statussymbolen waarvoor de verantwoordelijke politici bereid zijn grote offers te brengen. Maar wel met ons belastinggeld.

Sluit onrendabele
regionale luchthavens





De belangrijkste luchthavens in Nederland Plaatje artikel Sluit onrendabele regionale luchthavens.jpgzijn Schiphol, Eindhoven en Rotterdam.
Deze luchthavens zijn ook rendabel. De vliegvelden van Eelde en Maastricht draaien met groot verlies. Voor Lelystad gloort heel in de verte hoop, omdat het vliegveld in aanmerking komt als overloop voor Schiphol. De verliesgevende regionale vliegvelden worden met overheidsgeld in de benen gehouden. Zo ontving Eelde 31,6 miljoen euro, Maastricht 55,3 miljoen en Twente 24,55 miljoen, volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Deze bedragen omvatten echter lang niet alle directe en indirecte bijdragen van het rijk, provincies en gemeenten. Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) heeft berekend dat het bij Eelde gaat om 94 miljoen euro als wel alles wordt meegeteld: een bijdrage van meer dan 120 euro per ticket.
    De toekomst van Eelde ziet er slecht uit. Ondanks de recente verlenging van de startbaan voor 25 miljoen euro, uiteraard betaald door de overheid. In november 2013 heeft de Noordeliike Rekenkamer aan de bel getrokken en de jarenlange kritiek van VOLE onderschreven. Het persbericht van de rekenkamer: "Door een dunbevolkt achterland en nabije concurrenten is een kostendekkende exploitatie volgens de rekenkamer niet of pas op zeer lange termijn mogelijk. De regionaal-economische effecten van de luchthaven zijn beperkt door de geringe omvang en de nadruk op uitgaand toeristisch verkeer."
    De cijfers van het ministerie voor Maastricht zijn globaal correct, maar de beschikbare investeringsgelden voor de luchthaven zijn gebruikt om het dreigende faillissement af te wenden. Recentelijk is een noodkrediet verstrekt van 4,5 miljoen euro. Om problemen met 'Brussel' te voorkomen, wordt dit bedrag gebruikt voor salarissen voor brandweer en luchtverkeersleiding. Maastricht vervoerde veel vracht maar verliest, mede door de economische recessie, de strijd met de vele luchthavens in de regio. De toekomst is zeer somber, tenzij de provincie blijft betalen.
    Vliegveld Twente is een apart geval. Overijssel en Enschede investeren miljoenen om de gesloten militaire basis om te bouwen naar een regionale luchthaven. De Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente (VOLT-Twente) probeert de cijfers op een rij te krijgen, maar niet alles is openbaar of voldoende duidelijk.
    Een grondige analyse van de openbare cijfers vanaf 2007, komt op 130 miljoen euro in het totaal, aan bestede en toegezegde bijdragen. Opvallend is dat hiervan 109 miljoen euro uit de publieke sector komt en dat de exploitant, het consortium Reggeborgh BV en Aviapartner BV, slechts 21 miljoen euro moet opbrengen. Er gaat dus vijfmaal zoveel belastinggeld in dan dat de exploitant investeert, ondanks de belofte dat het een 'private luchthaven' zal worden. Het is duidelijk dat de overheidsbedragen nooit terugverdiend kunnen worden. Ook de toegezegde werkgelegenheid wordt bij lange na niet gerealiseerd. Er zullen hooguit honderden en niet de toegezegde duizenden nieuwe arbeidsplaatsen komen. Geen ondernemer exploiteert voor eigen rekening een verliesgevende luchthaven. Maar plaatselijke politici volharden in hun ambities, een duur statussymbool van plaatselijke wethouders en gedeputeerden. Wat ons betreft zou het rijk moeten ingrijpen. Onrendabele regionale luchthavens dragen niet of nauwelijks bij aan de regionale economie. Ze leveren alleen verliezers.

Jan Wittenberg is voorzitter van VOLE (Eelde), Nol Graas is voorzitter van VOLT (Twente, Ootmarsum) en Jan Pas is bestuurslid van VGUVB (Beek)


 

 

 

 

 

 

 

 
Toch nog een toekomst voor Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 14 februari 2014   
zondag 16 februari 2014

Toch nog een toekomst voor Eelde

Sloop vliegtuigen op Eelde



EELDE/EEMSHAVEN - Ondernemer Geert-Jan Pastoor werkt aan een ontmantelingsfabriek voor vliegtuigen op Groningen Airport Eelde en een voor boorplatforms en windmolenwieken in de Eemshaven.

Hoeveel werkgelegenheid ermee gemoeid is, weet hij nog niet. Pastoor meldde dat gisteravond op een bijeenkomst in Delfzijl.

De ondernemer zei dat de voorbereiding nog in volle gang is, maar al wel in gesprek te zijn over een sloopvliegtuig dat vanuit Bangladesh naar Eelde kan komen.

Hij wil in de Eemshaven een bedrijf beginnen dat de wieken van windmolens recyclet. Hij hoopt daar een ontmantelingfabriek voor olie- en gasplatforms aan toe te kunnen voegen.

Sloopfabriek Pastoor.jpg 

Commentaar VOLE: Eerste aasgieren gesignaleerd boven Eelde

Met een ‘ontmantelingsfabriek’ wordt ‘het Noorden’ echt op de kaart gezet. Wat een boost voor het imago van ‘het Noorden’.
Slim gezien van Geert-Jan Pastoor, want hij krijgt zodoende een strategische locatie in handen.
Groningen en Drenthe dreigen wederom het afvalputje te worden: Radioactief afval in zoutkoepels, CO2 in lege gasvelden, kolencentrales die elders niet meer mogen etc.
En dat is de zo gekoesterde landgoederen gordel en hoogwaardige Koningsas .....


 

 

 

 

 

 

 

 
Plannen Eelde weer onderzocht
Geschreven door Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, woensdag 5 februari 2014   
donderdag 06 februari 2014

Plannen Eelde weer onderzocht



GRONINGEN Bij de Groningse en Drentse overheden ontbreekt het vaste geloof dat de luchthaven met de baanverlenging zoveel extra vluchten en passagiers krijgt dat ze zichzelf kan bedruipen.

Dat blijkt uit de kritische houding van de provincies, die bureau Ernst & Young na diverse besprekingen hebben gevraagd nog eens heel scherp te kijken naar het businessplan van Groningen Airport Eelde. Het aantal onderzoeken dat aangeeft of de luchthaven waardevol voor de regio en rendabel te maken is, blijft zich maar opstapelen.
    Ernst & Young heeft de opdracht gekregen recent onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer en SEO Economische Onderzoek te betrekken bij de beoordeling. De overheden willen nog meer weten over de risico's, de financieringsbehoefte en de vermogenspositie van de regionale luchthaven. "De kritiek van de rekenkamer was dat we als een blind paard achter Groningen Airport Eelde aanliepen. Dat is nu niet het geval", zegt de Groningse gedeputeerde Mark Boumans (VVD). De aandeelhouders, in dit geval de provincies Groningen, Drenthe en de gemeenten Groningen, Tynaarlo en Assen, hebben de behandeling van het ondernemingsplan uitgesteld. Op verzoek van de lokale overheden tot na de gemeenteraadsverkiezingen. Te veel partijpolitieke heisa voor de verkiezingen in maart zou de besluitvorming over een eventuele miljoenenbijdrage voor het vliegveld kunnen beïnvloeden. Niet uitgesloten is namelijk dat de overheid meer aan Groningen Airport Eelde moet bijdragen dan haar lief is.
    De directie van de regionale luchthaven publiceerde in oktober een plan waarmee het aantal passagiers van 200.000 in 2012 kan groeien naar 300.000 in 2017 en 600.000 in 2023. Om dat te bereiken moet 17 miljoen euro worden geïnvesteerd in een brandweerkazerne, uitbreiding van passagiersterminal en parkeervoorzieningen en een herinrichting van het voorterrein.
    Aan de aandeelhouders is gevraagd in te stemmen met vroegtijdige financiering van 7,5 miljoen euro en een risicofonds van 1 miljoen. De afspraak was dat in ruil voor de baanverlenging van 1800 en 2500 meter de aandeelhouders tot 2012 1 miljoen per jaar zouden steken in de exploitatie van de luchthaven.

 


 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegveld Eelde veel te optimistisch
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, 23 januari 2014   
zaterdag 25 januari 2014

Vliegveld Eelde veel te optimistisch

 

NIEUWSANALYSE
GRONINGEN AIRPORT EELDE


Onderzoeksbureau schiet gaten in businessplan vliegveld
  Luchthaven volgens SEO vrijwel zeker nooit winstgevend


Eelde  Aannames die als zekerheden gepresenteerd worden, groeicijfers die in werkelijkheid krimp blijken te zijn en bedreigingen die geheel onbenoemd blijven. Onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek oordeelt ronduit vernietigend over Groningen Airport Eelde (GAE). In opdracht van de Noordelijke Rekenkamer onderzocht het bureau het eind oktober verschenen businessplan van het vliegveld. Alleen de vormgeving en drukkwaliteit van Werelden verbinden deugt, is zo ongeveer de enige positieve conclusie.
    Directeur Marco van de Kreeke van GAE moet er zo langzamerhand moedeloos van worden. Het slechte nieuws rond zijn vliegveld stapelt zich op. Recent kondigde Ryanair aan te stoppen met de lijn naar Bergamo, Transavia schrapt vluchten naar Malaga en Dalaman én een van de twee vluchten naar Antalya. Weliswaar komt Arkefly (ook Antalya) erbij, maar de balans blijft negatief. Zodanig dat SEO 14 procent minder passagiers verwacht in 2014.
Het businessplan van GAE was al achterhaald toen de inkt nog moest drogen.
    SEO betwijfelt vrijwel alles. Het noordelijke bedrijfsleven profiteert nauwelijks, het aantal banen is niet 300 maar slechts 120, vluchten op München en Kopenhagen zijn volmaakt oninteressant, de gehoopte groei van Ryanair is nergens op gebaseerd en in flagrante strijd met het huidige schrappen van lijnen en GAE zal in 2017 geen 230.000 passagiers hebben maar hooguit 180.000. En dat alleen als uitgegaan wordt van zeer gunstige veronderstellingen, aldus SEO.
    En onder die zelfde zeer gunstige veronderstellingenis is het vliegveld in 2023 goed voor 425.000 passagiers, waar GAE er zelf 600.000 voorspelt. SEO wijst er fijntjes op dat de meeste regionale luchthavens in Europa pas zwarte cijfers schrijven bij jaarlijks 1,4 miljoen passagiers. Omdat GAE ook verdient aan vliegscholen en medisch verkeer kan dat voor 'Eelde' minder zijn, maar volgens SEO zijn toch tenminste 450.000 reizigers nodig.
    De onderzoekers zien twee grote bedreigingen die het vliegveld zelf niet benoemt. Ten eerste de ontwikkeling van vliegveld Lelystad als overloop van het low cost- en charterverkeer. Volgens SEO kijkt Ryanair er al reikhalzend naar uit en zou de maatschappij mogelijk de 'hele operatie' naar Lelystad verhuizen. Lelystad ligt voor bijna heel Nederland ideaal, ook voor Noord-Nederlandse reizigers.
    SEO bevestigt ook een argument dat de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) al jaren aanvoert, maar dat steeds is weggewuifd door het vliegveld. GAE moet zelf de verkeersleiding gaan betalen, op zijn laatst in 2020. SEO schat die kosten op 2 à 3 miljoen euro. Geld dat 'Eelde', om concurrerend te blijven voor de vliegmaatschappijen, zal moeten compenseren. De financiële positie zal hierdoor aanzienlijk verslechteren, aldus het onderzoeksbureau.
    Voor Groningen Airport Eelde komt de rapportage van SEO bijzonder ongelegen. Met de presentatie van Werelden verbinden werd tegelijk een beroep op de vijf aandeelhouders gedaan het vliegveld nog eens met een miljoen euro te stimuleren. Geld dat naar de marketing zou moeten gaan, daarmee volgens SEO suggererend dat groei 'maakbaar' is. Volgens het bureau kijkt de reiziger evenwel veel meer naar de prijs.
    De komende maanden moeten de vijf aandeelhouders (de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo) over dat miljoen beslissen. Het lijkt geld storten in een bodemloze put. Zoals ook de miljoenen die gestoken werden in de verlenging van de startbaan tot nu toe weggegooid geld lijken te zijn. Vliegen vanuit Noord-Nederland kan kennelijk alleen als de overheid bijspringt. Aan de noordelijke politiek de taak de principiële vraag te beantwoorden of we dat willen.


 

 

 

 

 

 

 

 
Nieuw Rapport SEO: luchthaven Eelde blijft onrendabel
Geschreven door RTVDrenthe, dinsdag 21 januari 2014   
dinsdag 21 januari 2014
Nieuw Rapport SEO: luchthaven Eelde blijft onrendabel

 
 
EELDE - Groningen Airport Eelde gaat in haar nieuwe strategisch beleidsplan nog steeds uit van veel te rooskleurige cijfers. Dat stelt SEO Economisch Onderzoek in opdracht van de Noordelijke Rekenkamer. SEO deed eerder al onderzoek voor de Rekenkamer, maar toen was het beleidsplan Werelden Verbinden van het vliegveld nog niet klaar.

Volgens SEO is het vliegveld pas in 2027 rendabel, wanneer er zo'n 450.000 passagiers worden vervoerd. Het vliegveld denkt al in 2017 rendabel te zijn. Verder is er volgens SEO geen enkele reden om positief te zijn over een zogenaamde hubverbinding. Passagiers zouden dan via Eelde de hele wereld over kunnen vliegen. Het enige vliegveld dat voor een hub geschikt is, is Londen, aldus SEO. Maar ook dan is het aanbod aan verbindingen zonder al te veel wachttijd klein.

Vakantievliegveld
Het onderzoeksbureau denkt dat Groningen Airport Eelde vooral een vliegveld blijft voor vakantievluchten. Low-cost carriërs wisselen te snel van vliegveld. Bovendien is de toegevoegde waarde voor de noordelijke economie ook niet groot. De bestemmingen sluiten niet aan op de vraag en het aantal banen dat ontstaat door luchthaven Eelde ligt veel lager dan door het vliegveld wordt voorgesteld. Eelde gaat uit van 300 directe banen, SEO van maar 120.

Het rapport van SEO bevestigt de uitkomsten van het eerste rapport. Directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde zegt ook niet zo goed te weten wat hij met de nieuwe versie moet. Het woord is nu aan de aandeelhouders om een mening te vormen. Diezelfde aandeelhouders doen op dit moment ook onderzoek. Volgens van de Kreeke heeft het vliegveld tijd nodig om zich te bewijzen.


Commentaar VOLE
Wat steeds weer opvalt als er weer een vernietigend rapport over GAE verschijnt, is dat GAE niet met tegenargumenten weet te komen.
Directeur Van der Kreeke komt niet verder dan de uitspraak “niet zo goed te weten wat hij met de nieuwe versie moet”.
Naar onze indruk houden politici en media GAE in de luwte. Daardoor hoeft het bedrijf zich tot nu toe nog steeds niet te verantwoorden voor de stelselmatig misleidende informatie en de verspilling van tientallen miljoenen gemeenschapsgeld. Daarover hebben bovengenoemde toezichthouders zo langzamerhand ook het een en ander uit te leggen.
GAE mag vooralsnog kennelijk nog voortleven dankzij ‘gratis geld’ van de overheid.


 

 
 
 
 
 
 
 
 
Geld storten in vliegveld Eelde niet te verdedigen
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, 18 december 2013   
donderdag 19 december 2013


Geld storten in vliegveld
Eelde niet te verdedigen


 

ACHTERGROND
VLIEGVELD EELDE


 

•    GAE verliest drie bestemmingen op een heel ongelukkig
      moment
•    Driejarig contract met Ryanair blijkt niets waard te zijn
•    Vliegveld Eelde vraagt de aandeelhouders nog één keer
      een miljoen



Eelde Ryanair keert volgend jaar niet terug met de bestemming Bergamo/Milaan. We hebben te weinig vliegtuigen, zegt de prijsvechter. Transavia schrapt de vluchten naar Malaga en Dalaman. We hebben te weinig passagiers, zegt de chartermaatschappij. Alle problemen van Groningen Airport Eelde (GAE) zouden toch zijn opgelost als de verlengde baan er eenmaal lag? Na één zomerseizoen gebruikt te zijn, lijkt het met een start- en landingsbaan van 2500 meter eerder slechter te gaan met de kleinste regionale luchthaven van Nederland. Op zichzelf moet de ernst van het verlies van deze vluchten voor Eelde niet overdreven worden. Elk jaar verliest de luchthaven wat bestemmingen, maar komen er ook weer nieuwe bij. Corendon meldde zich in het voorjaar bijvoorbeeld met een extra vlucht naar Antalya.  En ook ArkeFly heeft aangekondigd komend jaar vanaf Eelde te gaan vliegen, vreemd genoeg naar datzelfde Antalya, dat ook al bevlogen wordt door Transavia. Maar waar blijft de groei? De twijfel groeit en ook de maatschappijen twijfelen. Je kunt dat zien door hun websites te volgen. Op de website van Ryanair was al twee maanden te zien dat de vluchten naar Bergamo vanaf Eelde niet meer bestonden. Ook al stelde woordvoerster Henrike Schmidt telkens weer dat daar geen conclusies aan mochten worden verbonden. "We zijn nog volop bezig met het zomerschema." Tot maandag, toen Schmidt gewoon toegaf dat Ryanair in 2O14 niet terugkeert op de bestemming Milaan. En even leek het nog erger te worden voor Eelde. Want op dezelfde website waren de vluchten naar Girona ineens geen twee keer per week meer, maar slechts één. Schmidt gaf in eerste instantie toe dat ook die geschrapt was, maar trok dat later weer in. Maar het feit dat die tweede vlucht, ook al was het kort, niet te boeken was, spreekt boekdelen. Ryanair heeft het schrappen ervan op zijn minst overwogen. Al met al is dat een heel ander verhaal dan mevrouw Schmidt op 12 maart vorig jaar vertelde tijdens een persconferentie. Toen werd aangekondigd dat er zes vluchten per week zouden zijn, twee naar Marseille, twee naar Mallorca en twee naar Milaan. En dit, garandeerde Schmidt, zou Ryanair drie jaar gaan doen. Niet dus. Vorig jaar verruilde Ryanair Marseille voor Girona nadat Vueling een gat  liet vallen door de lijndienst naar Barcelona te schrappen. Nu vervalt dus een hele bestemming. Op Eelde wordt bewezen wat in luchtvaartland algemeen al bekend was. Afspraken met Ryanair zijn niets waard. Beloften van de maatschappij net zoveel. Ryanair hoopt in 2015 weer terug te zijn. Het is die hoop die GAE doet leven. Maar het verlies van vier wekelijkse vluchten komt wel op een hoogst ongelukkig moment voor het vliegveld. Onlangs presenteerde het een wel heel optimistisch bedrijfsplan dat voorziet in een stijging van het aantal passagiers naar jaarlijks 600.000 in 2023. Nu zijn het er 175.000. Daar is één cruciale voorwaarde aan verbonden. De vijf aandeelhouders (de provincies Groningen en Drenthe, de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo) moeten nog één keer de portemonnee trekken en een miljoen euro storten. Als de vliegmaatschappijen ondertussen de luchthaven de rug toe keren is dat een nauwelijks nog te verdedigen wens.

@ Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken


 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia en RyanAir schrappen vluchten vanaf Eelde
Geschreven door RTVDrenthe, 16 december 2013   
dinsdag 17 december 2013

Transavia en RyanAir schrappen vluchten vanaf Eelde


Plaatje Transavia vliegtuigen.jpg

EELDE - Grote tegenslagen voor Groningen Airport Eelde. Zowel RyanAir als Transavia schrappen bestemmingen. Transavia schrapt de vluchten naar het Turkse Dalaman en Malaga in Spanje. RyanAir stopt met de zomervluchten naar Milaan Bergamo. Eerder werden de wintervluchten naar deze bestemming al geschrapt.

RyanAir noemt als oorzaak een tekort aan vliegtuigen. De Ierse prijsvechter is bezig met het opnieuw positioneren van de vliegtuigen. De basis op de regionale luchthaven in Maastricht is daar, net als Eelde, het slachtoffer van. Inmiddels heeft RyanAir 175 nieuwe vliegtuigen besteld. Groningen Airport Eelde zegt wel de afspraak te hebben gemaakt dat er in 2015 opnieuw wordt gekeken naar bestemmingen. De vluchten naar Girona en in de zomer naar Mallorca blijven voorlopig.

Transavia heeft vanuit het verleden een sterke positie op de Drentse luchthaven, maar komt nu dus ook met slecht nieuws. Een aantal wintervluchten was eerder al geschrapt. Volgens de maatschappij is de reden voor het schrappen van de vluchten naar Dalaman en Malaga het faillissement van reisbureau OAD. Via OAD kwamen altijd veel boekingen binnen en Transavia vreest dat dat nu minder wordt. Transavia liet overigens in september van dit jaar nog weten dat er aan het zomerprogramma van de vliegmaatschappij niets zal veranderen, omdat ze tevreden zijn over de bezetting.

Er is ook nog wel goed nieuws: reisorganisatie Corendon liet een aantal weken geleden weten op de luchthaven te blijven. Zij zien wel brood in vluchten naar Turkije. Verder komt daar ArkeFly bij met vluchten op de Turkse stad Antalya. ArkeFly was nog niet eerder actief vanaf Eelde.

Klik hier om de video van TVNoord te bekijken 


 

 

 

 

 

 

 

 
Nog geen steun vliegveld
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, 5 december 2013   
vrijdag 06 december 2013

Nog geen steun vliegveld

. Staten in meerderheid tegen extra geld voor
  Groningen Airport Eelde

. Gedeputeerde Van der Tuuk wil nog geen voorschot
  nemen op steun


Assen  Provinciale Staten van Drenthe gebruikten de behandeling van het kritische rapport van de Noordelijke Rekenkamer over Groningen Airport Eelde (GAE) gisteren vooral om vast een voorschot te nemen op een discussie die nog moet komen. De Rekenkamer concludeerde onlangs dat het bijzonder moeilijk zal worden het vliegveld renderend te krijgen en dat dat mogelijk zelfs nooit het geval zou zijn.
    Dat rapport kwam enkele dagen nadat het vliegveld zelf een optimistische businesscase presenteerde, waarin sprake is van een groei van het aantal reizigers richting 600.000 in de toekomst. Daaraan verbond directeur Marco van de Kreeke wel een cruciale voorwaarde. Hij verlangt een nieuwe kapitaalsinjectie van een miljoen euro van de vijf aandeelhouders, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.
    Al in de eerste termijn liet woordvoerder Eddy Veenstra van de grootste coalitiepartij PvdA weten dat hij daar niets voor voelt. "Laten we nu eerst maar eens kijken hoe het vliegveld zich ontwikkelt." Drie fracties, CDA, PVV en VVD, lieten doorschemeren wél open te staan voor een dergelijk verzoek. Ze vinden het vliegveld onmisbaar voor Noord-Nederland. "Het is infrastructuur en infrastructuur kost nu eenmaal geld", zo stelde PVV'er Nico Uppelschoten. De drie fracties vormen met elkaar net geen meerderheid.
    Of een eventueel steunverzoek op medewerking van Gedeputeerde Staten kan rekenen wilde Gedeputeerde Ard van der Tuuk (PvdA) nog niet prijsgeven. Hij denkt dat die vraag in februari op zijn vroegst aan de orde kan komen als het businessplan van GAE geagendeerd wordt. Voor die tijd moet ook een maatschappelijke kosten/baten-analyse zijn uitgevoerd.
    Vrijwel alle fracties waren zeer kritisch over het proces dat leidde tot het verlengen van de start- en landingsbaan, in navolging van de Rekenkamer. Die concludeerde dat de Staten te weinig informatie kregen om een goede afweging te maken en zich ddels baseerden op onjuiste of verouderde gegevens. "We zijn met een kluitje in het riet gestuurd" stelde Veenstra.

Klik hier voor een videoverslag van de Commissie vergadering Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie van Provinciale Staten Drenthe (Klik op agenda punt 7. Provinciale betrokkenheid bij Groningen Airport Eelde; rapport Noordelijke Rekenkamer van 10 oktober 2013)

 


 

 

 

 

 

 

 

 
Magneet of ballast voor de regio
Geschreven door Paul van der Steen in NRC, 4 december 2013   
donderdag 05 december 2013

Maastricht Aachen Airport.jpg

  Het bestuur van de provincie Limburg zoekt een oplossing voor het noodlijdende Maastricht Aachen
  Airport.

Magneet of ballast voor de regio

Regionale vliegvelden in Nederland hebben het moeilijk. In Limburg wil de provincie bijspringen. Mag dat en is het verstandig? „Ook voor vliegvelden geldt de wet van de aardbeienjam.



De filmset van een western. Daar vindt het Limburgse Groen-Links-Statenlid Gert-Jan Krabbendam Maastricht Aachen Airport (MAA) nog het meest op lijken. „Je denkt dat je een vliegveld ziet, maar zodra je beter kijkt, zie je dat het net als dat cowboystadje in die western niet meer is dan decor. Een fractiegenote gaf laatst een interview voor tv in de vertrekhal. Bij terugkomst vertelde ze dat er twee mensen werkten: de journalist en zijzelf.”
    Zeker, het is een karikatuur, maar goed gaat het niet op MAA. Vorig jaar maakten 345.000 passagiers gebruik van de luchthaven. De vrachtmarkt heeft last van de crisis. Investeringen in het belendende bedrijventerrein renderen om dezelfde reden niet.
Afgelopen juni werd de luchthaven met 4,5 miljoen euro van de provincie Limburg gered van een faillissement. Tijd kopen, noemde de politiek dat. MAA moest met het geld een jaar verder kunnen. Ondertussen kon dan bekeken worden of er nog een toekomst was en hoe die er dan uit zou zien. Voor gedeputeerde Twan Beurskens (VVD, Economie) staat inmiddels vast wat het beste is: de provincie koopt voor 1 euro landingsbaan, terminal, loodsen en vastgoed. De exploitatie wordt via een concessie aan een marktpartij vergeven. Voor Kerstmis moet er een uitgewerkt voorstel liggen. Tot die tijd zwijgt hij.  

Verdringingsmarkt

Kleine luchthavens staan volop ter discussie. In Twente bestaan plannen om het militaire vliegveld om te vormen tot burgerluchthaven. Optimistische voorspellingen noemen 1 miljoen passagiers per jaar haalbaar. Maar is er nog wel ruimte voor de kleintjes in deze verdringingsmarkt? De Noordelijke Rekenkamer veegde vorige maand de vloer aan met de betrokkenheid van de provincies Groningen en Drenthe bij vliegveld Eelde: ze sturen onvoldoende en negeren de belabberde toekomstperspectieven. „Ik denk dat Nederland groot genoeg is voor drie regionale luchthavens en Schiphol”, zei de nieuwe Transavia-directeur Mathijs ten Brink onlangs in het Financieële Dagblad. „Ik word een beetje verdrietig van de luchthavens van Eelde en Maastricht, die niet voldoende achterland hebben om passagiers te trekken.” Voor Eelde, in het dunbevolkte noorden, mag dat gelden. Voor MAA met miljoenen mensen in een straal van 100 kilometer gaat dat niet op. Daar vormt de volop aanwezige, beter lopende concurrentie het probleem: Luik, Charleroi, Brussel, Eindhoven, Weeze, Düsseldorf en Keulen-Bonn.

Vestigingsklimaat

Voorstanders voor het openhouden van het vliegveld wijzen steevast op het belang voor het regionale vestigingsklimaat. Maar hoe reëel is dat, als zelfs de stichting Branding Zuid-Limburg, bekend van de campagne met de slogan ‘Je zal er maar wonen’, de boer op moet met het pluspunt dat de regio behalve MAA zeven aanzienlijke luchthavens telt in een straal van honderd kilometer rondom? In de Limburgse vliegvelddiscussie blijft ook de kunstbeurs Tefaf zelden onvermeld. Die is, met stehgeiger André Rieu, een van de weinige wereldmerken waar Maastricht op kan bogen. De meest vermogende klanten landen met hun privéjets op het vliegveld van de stad. Maar is die multimiljonair van de andere kant van de wereld ontstemd, als hij een kwartier langer moet rijden vanaf vliegveld Luik? Het vliegveld in Beek is bijna zeventig jaar oud. De Amerikanen hadden bij de bevrijding van Europa behoefte aan een vooruitgeschoven luchtmachtbasis. Boomgaarden gingen tegen de vlakte. Met puin van een gebombardeerd gedeelte van Geleen en  met stalen platen werd begin 1945 een vliegveld aangelegd. Na de Duitse capitulatie veranderde de luchtmachtbasis in een burgerluchthaven. In 1949 werd een meer permanente landingsbaan aangelegd. Maastricht Aachen Airport heet de luchthaven sinds dik twintig jaar. Voor die tijd werd gesproken van ‘vliegveld Beek’. De nieuwe naam met verwijzing naar de stad van Karel de Grote moest zorgen voor extra uitstraling. Ook nu noemt Aken het openhouden van het vliegveld van groot belang voor de eigen, overigens florerende, lokale economie. Maar op financiële steun van Duitse zijde hoeft MAA niet te rekenen. Zo wordt er meer lippendienst bewezen aan slecht renderende luchthavens. „In onderzoeken noemt bijna elk bedrijf het regionale vliegveld belangrijk”, zegt Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige aan de Universiteit Twente. „Terwijl het een stuk stiller wordt, als je ze vraagt hoeveel geld ze over hebben om het open te houden.” Als MAA overeind moet worden gehouden, komt het aan op de Nederlandse overheden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur, PvdA) heeft al duidelijk gemaakt dat de rijksoverheid past. Gemeenten hebben er evenmin geld voor.

info MAA.jpg

Overheidssteun

Resteert de provincie en die is in het geval van Limburg, dankzij een flink aandeel in het verkochte energiebedrijf Essent, vermogend genoeg. Het is ondertussen wel de vraag wat Den Haag en Brussel daarvan vinden. Is die steun wel toegestaan? Heerkens: „Eenmalige subsidies, voor de aanloop, kunnen. Structureel mag niet.” Eerst moeten Provinciale Staten van Limburg instemmen met de aankoop- en concessieconstructie die gedeputeerde Beurskens voor ogen staat. GroenLinks is de enige die nu al conclusies verbindt aan de resultaten van de afgelopen tien jaar, waarin MAA nooit langdurig winstgevend of zelfs maar breakeven draaide. „Daarom: sluiten”, zegt Krabbendam. „Anders blijft het vliegveld eeuwig aan het overheidsinfuus hangen.” De meeste steun krijgt Beurskens van zijn eigen VVD en van het CDA. „Maar wat gaat het kosten”, vraagt CDA-Statenlid Jeu Titulaer zich af. „Zo’n plan is prima, maar niet tegen elke prijs.” Als het niet duur wordt, gelooft Titulaer dat de overheidsbemoeienis en een opknapbeurt het vliegveld kunnen laten opleven. „De staat van een luchthaven bepaalt de exploitatiekwaliteit. Goed aanbod creëert vraag. Als er geen vliegveld was, zouden we het vandaag de dag waarschijnlijk niet meer aanleggen. Nu het er is, moet je het benutten. Anders ben je bezig met kapitaalvernietiging.” Andere partijen vinden dat de gedeputeerde te snel gaat. Zij willen de consequenties van meer scenario’s  uitgewerkt zien. Ook dat van een sluiting. Roy Pennings (PvdA): „Anders ontstaat de indruk: we willen een vliegveld, kan niet schelen hoe.” Daan Prevoo (SP): „Ik koop niks voor prestige. Werkgelegenheid vind ik wel een argument. Maar wat betekent sluiting precies? En wat kun je met hetzelfde provinciale geld aan alternatieven ontwikkelen?” Zelfs de grootste oppositiepartij, de PVV, wil alle opties op tafel, ofschoon Tweede Kamerlid Dion Graus, afkomstig uit de streek, maar liefst vier moties indiende om aan te dringen op regeringssteun voor MAA. Hij noemde het vliegveld van „landelijk belang”, hoewel hij bij zijn pleidooien een Limburgs vlaggetje voor zich neerzette. Luchtvaartdeskundige Heerkens herkent dezelfde patronen in de discussies over kleine luchthavens. Cijfers over rechtstreeks aan het vliegveld toe te schrijven werkgelegenheid worden nogal data afbeelding Maastricht Aachen Airportkopie.jpgeens overdreven. „En onuitgesproken speelt de overweging: we hebben al zo veel geïnvesteerd, dus gaan we maar door.”

Dorpszwembad

Welke bestuurder of politicus wil trouwens de geschiedenis ingaan als degene die het doodsvonnis over het regionale vliegveld velde? Heerkens: „Dat is nogal een beslissing. En weg is weg. Een eenmaal gesloten luchthaven krijg je nooit meer terug. Een nieuw vliegveld openen kun je vergeten in het volle Noordwest- Europa.” Gert-Jan Hospers, hoogleraar city- en regiomarketing aan de Radboud Universiteit Nijmegen, vergelijkt het debat over regionale vliegvelden met dat over bibliotheken en zwembaden in kleinere dorpen. „De emotie wint het van de ratio. Bijna niemand wil horen dat bij het handhaven van een bestaande situatie een zwemkaartje misschien wel 50 euro kost. Of dat die bibliotheek of dat zwembad gerund met een paar dorpen samen een veel betere voorziening is. Net als die dorpen willen regio’s niet voor elkaar onder doen. Terwijl ook in het geval van de vliegvelden de wet van de aardbeienjam geldt: hoe meer je hem uitsmeert, hoe dunner hij wordt”. Daarbij komt: vliegtuigen zijn sexy. „Toys for boys”, zegt Hospers. „Als Fokker steelpannen had geproduceerd, had de overheid het ook veel eerder laten vallen”, meent Heerkens.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 121 - 140 van 378

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.