spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Luchthavens of luchtkastelen deel 1
Geschreven door De Ochtend, Radio1, 29 september 2014   
dinsdag 30 september 2014

Luchthavens of luchtkastelen deel 1

 

Hoe rendabel zijn regionale luchthavens? In radioprogramma ‘de ochtend’ deze week (vanaf 29 september 2014) reportages over een aantal van die vliegvelden. Te beginnen met Groningen Airport Eelde. 

Klik hier om de Radio1 uitzending over Groningen Airport Eelde te beluisteren 

 

 

 

 

 

 

 

 
Groei luchthaven Lelystad doodsteek voor kleintjes
Geschreven door Trouw, 14 juni 2014   
donderdag 19 juni 2014

Groei luchthaven Lelystad doodsteek voor kleintjes


Luchtfoto Lelystad Airport.jpg

Het jaar 2014 kan wel eens het kantelpunt worden voor regionale vliegvelden in Nederland, zeker nu Lelystad Airport de tweede nationale luchthaven wordt. Het moet de druk van Schiphol afhalen, dat rond 2020 tegen het maximale aantal vliegtuigbewegingen van 510.000 per jaar aanloopt. De vakantievluchten moeten verhuizen naar Lelystad, dat nu nog een wat onooglijk luchthaventje is voor sport- en zweefvliegtuigjes.

De vijf andere regionale luchthavens, bij Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en in Twente, hoopten een deel van de buit te verdelen als Schiphol niet voor Lelystad zou kiezen. Zij vissen nu achter het net. En voor sommige kleine vliegvelden kan de keuze voor Lelystad als nieuwe grote luchthaven de doodsteek zijn.

In Overijssel werd deze week, na jarenlang soebatten en tientallen miljoenen overheidsgeld besloten de vroegere luchtmachtbasis Twente Airport geen nieuw leven in te blazen als burgerluchtvaartvliegveld voor charters en regionale vluchten. De provincie en de gemeente Enschede maakten definitief een einde aan de veel te ambitieuze plannen, die uitgingen van 1 tot 2 miljoen passagiers per jaar.

Het lijkt logisch, als je kijkt naar de plannen van Schiphol voor Lelystad Airport. Daar moeten, na een investering van zo'n 90 miljoen euro, in 2024 al 11.000 toestellen landen en opstijgen met ruim 1,6 miljoen passagiers aan boord. Vanaf 2032 groeit het aantal vliegtuigbewegingen naar zo'n 45.000 met bijna 6,8 miljoen passagiers.

Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport krijgen sowieso een deel van de Schiphol-koek om de nationale luchthaven tot 2020 te ontlasten. Het is nu al in de cijfers terug te zien. Het passagiersaantal van Rotterdam The Hague Airport is in tien jaar tijd bijna verdubbeld. Eindhoven Airport heeft in dezelfde periode bijna vijf keer zoveel passagiers te verwerken gekregen. Beide luchthavens liggen in drukbevolkte gebieden met veel bedrijvigheid.

Anders is het gesteld met Groningen Airport Eelde, dat in het dunbevolkte noorden ligt. De luchthaven heeft onlangs de landingsbaan dankzij veel subsidie verlengd van 1800 naar 2500 meter. Nu kunnen de grotere toestellen daar ook landen. Prijsvechters als Ryanair, Wizz Air, Vueling, Transavia, easyJet zullen nu wel komen, zo is de hoop.

Maar het aantal passagiers is vorig jaar weer gedaald ten opzichte van 2012 en blijft steken op iets meer dan 200.000 per jaar. Provinciebestuurders en de directie van Eelde dromen op de website van de luchthaven van verbindingen naar Aberdeen, Tenerife, Stockholm, Warschau, Marrakesj en vele andere steden. Maar het risico dat het bij dromen blijft, is levensgroot nu Lelystad na Schiphol de tweede wordt.

Ook in Maastricht is de situatie verre van rooskleurig. De luchthaven meldt met onverholen trots dat het aantal passagiers in 2013 met 40 procent is gestegen tot 465.000. Maar Ryanair stopte in maart dit jaar met acht van de vijftien bestemmingen vanaf de Limburgse luchthaven. En Ryanair was goed voor 375.000 passagiers per jaar. De consequenties zijn groot: luchthaven Maastricht overleeft alleen nog dankzij de financiële steun van de provincie.

Zo zullen de luchthavens bij Eelde en Maastricht met de komst van Lelystad Airport steeds verder in de gevarenzone komen. Ze hebben allebei al vele tientallen miljoenen subsidie gehad, en zonder heel veel overheidssteun zijn de overlevingskansen met de grote groei van Lelystad Airport klein, erg klein.


Commentaar VOLE


Ontwikkeling luchthaven Lelystad is doodklap voor Eelde

Rond 2020 worden op luchthaven Lelystad 5.000 vluchten en 750.000 passagiers verwacht. Dat 4 maal zoveel als nu op luchthaven Eelde. Er is dan in Lelystad meer keuze uit bestemmingen  en vertrektijden. Klanten zullen dus veel eerder voor Lelystad kiezen en Eelde zal worden ‘gekannibaliseerd’ (een term die luchtvaart Econoom professor Jaap de Wit gebruikte in een rapport over Eelde).

In het ondernemingsplan luchthaven Lelystad lezen we over de herkomst passagiers op Lelystad Airport: “In de provincies Flevoland, Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel zal Lelystad Airport naar verwachting een aanzienlijk marktaandeel kunnen realiseren.” Dit gaat uiteraard ten koste van onder meer Eelde.

Dit lijkt logisch, want voor de meeste bewoners van Groningen en Drenthe ligt Lelystad op 1½ uur rijden. Voor de Friezen is dit slechts 1 uur.

Bij de start van groot vliegverkeer vanaf Lelystad in 2018 moet er luchtverkeersleiding aanwezig zijn. Eigenaar de Schipholgroep zal dit (moeten) betalen. Het zal dan voor Schiphol niet meer acceptabel zijn dat het tekort op de verkeerleiding op Eelde (plm. €2 miljoen per jaar) wordt opgebracht door de reizigers van de Schipholgroep.

Met de huidige reserve kan luchthaven Eelde het exploitatietekort tot 2018 dekken. Daarna ontstaat er een gat. De aandeelhouders hebben nieuwe steun afgewezen met als argument “We willen ze eerst zien vliegen”.

Het aanbod in Lelystad neemt vanaf 2018 in fors tempo toe: in 2023 10.000 vliegbewegingen en in 2033 al 25.000. Het maximum is vastgesteld op 45.000 vliegbewegingen of 6,7 miljoen passagiers (zie grafiek hieronder).

Met dit vooruitzicht (concurrentie en kosten verkeersleiding) heeft luchthaven Eelde geen schijn van kans om te overleven.

VOLE heeft in provinciale Staten van Drenthe en Groningen erop aangedrongen niet te wachten tot het geld op is en Eelde failliet gaat. Door nu samen te werken met Lelystad kan een geleidelijke transitie worden bewerkstelligd. Personeel komt dan niet op straat te staan maar kan worden overgenomen door Lelystad. Ook dure spullen (zoals de miljoenen kostende crashtenders en apparatuur voor de verkeersleiding) kunnen worden overgedragen. Kortom een sociaalplan dat bovendien het noorden vele miljoenen oplevert waarmee een nieuwe invulling van de terreinen en gebouwen kan worden bekostigd.

Grafiek marktscenario Lelystad.jpg


 

 

 

 

 

 

 

 
Commerci�le luchtvaart Twente van de baan
Geschreven door luchtvaartnieuws   
donderdag 12 juni 2014

Commerciële luchtvaart Twente van de baan

vliegveld Twente.jpg

ENSCHEDE - Het vliegveld in Twente wordt definitief geen luchthaven voor commerciële burgervluchten. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel hebben woensdag besloten niet verder te gaan met het ombouwen van Luchthaven Twente tot een burgerluchthaven.

Gebiedsontwikkelaar ADT, bestaande uit de gemeente en de provincie, denkt dat het niet mogelijk is om nog voor de jaarwisseling burgervluchten vanaf Twente te realiseren. Dat komt vooral doordat de Europese Commissie (EC) niet voor 1 september kan aangeven of eventuele staatssteun voor de luchthaven is geoorloofd. Die harde eis had de gemeente Enschede aan de EC gesteld.

VOLT Twente
Omwonenden die jarenlang streden tegen de doorstart van vliegveld Twente, reageren "voorzichtig blij". De omwonenden-actiegroep VOLT Twente wil dat ook de laatste twee opties, waarin nog sprake is van beperkte vliegactiviteiten, van tafel gaan. VOLT zegt dat er vier jaar geleden is beloofd dat er een alternatief plan zonder vliegactiviteiten zou komen als een luchthaven niet haalbaar is. "Aan die belofte wil ik de politiek houden", aldus voorzitter Nol Graas.

Graas ziet het liefst dat de 3 kilometer lange landingsbaan op het terrein nu verdwijnt. "Anders staat er toch elke 3 of 5 jaar weer iemand op met een plan voor een vluchthaven."

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) neemt kennis van het besluit van ADT, aldus haar woordvoerder. Mansveld steunde de plannen, mits die financieel deugdelijk waren en de Europese Commissie niet dwars zou liggen. Inhoudelijk wil zij niet ingaan op het besluit van de partijen in Twente. Het kabinet moet binnenkort op voorstel van Mansveld ook een knoop doorhakken over de uitbreiding van een andere regionale luchthaven, die bij Lelystad. De luchthaven daar moet een 'overloop' gaan vormen voor Schiphol, maar dan moeten luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn over te stappen naar Lelystad Airport.

Het kabinetsbesluit over Lelystad valt binnenkort, mogelijk deze vrijdag al, maar in elk geval voor een debat met de Tweede Kamer eind juni.


Commentaar VOLE

Na een hardnekkige strijd door de Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente  (VOLT) e.a. is de stekker uit luchthaven Twente getrokken. VOLT werd opgericht naar het model van VOLE. Regelmatig werd kennis uitgewisseld. VOLE heeft VOLT en haar voorzitter Nol Graas gefeliciteerd met het behaalde resultaat.


 

 

 

 

 

 

 

 
Provincies: Steun voor Eelde, maar eerst maar eens vliegen
Geschreven door Jaap Kiers en Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, 15 mei 2014   
maandag 19 mei 2014

Provincies: Steun voor Eelde,
maar eerst maar eens vliegen


 

ASSEN/GRONINGEN   Zowel de Groningse als de Drentse Staten bespraken gisteren het businessplan van Groningen Airport Eelde (GAE). Er was steun voor ambities, maar geen extra geld.

'Eerst zien en dan geloven', was het motto in het debat, zowel in Groningen als in Drenthe, de twee grootste aandeelhouders. In Drenthe verwoordde gedeputeerde Ard van der Tuuk (Financiën, PvdA) het als volgt: "Steun ja! Maar we willen ze wel eerst zien vliegen." Extra geld gaat er dus niet naar de luchthaven. Wel geven de provincies de luchthaven toestemming een miljoen euro uit de eigen middelen te steken in een fonds dat extra lijnen moet aantrekken en mag jaarlijks vanuit de exploitatie 250.000 euro in marketing worden gestoken.
    Pas als ze erin slaggt meer vluchten en dus klanten te trekken, kan worden gesproken over een eventuele miljoeneninvestering voor uitbreiding van de passagiersterminal, brandweerkazerne en parkeervoorzieningen. "Wat je ziet is dat de meeste vliegtuigen ongeveer op hetzelfde moment komen. Ik heb dan liever dat het over twee jaar storm loopt en ik op een iets te kleine terminal denk: jeetje wat is het hier druk, daar moeten we iets aan doen", aldus de Groninger gedeputeerde Mark Boumans (VVD).
    Hij is optimistisch over de toekomst van Groningen Airport Eelde die goed te exploiteren valt als overheden, bedrijfsleven en reizigers de luchthaven omarmen. Boumans hoopt dat mensen geen last hebben van het Bartje-complex en dan denken: het was, is, en wordt niks. "Als ex-Drent mag ik dat wel zeggen."
    Een meerderheid in beide Staten vindt beslist niet dat de overheid de stekker uit GAE moet trekken. In het Noorden wordt volop geïnvesteerd in goede weg- en waterverbindingen. Daar hoort een vliegveld bij. Voorzitter Jan Wittenberg van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) houdt vol dat de overheid aan een dood paard trekt.
    "Ik heb een archief van vijftien meter met onderzoeken die allemaal hetzelfde zeggen. Het kan niet uit. Het noordelijk bedrijfsleven maakt bar weinig gebruik van het vliegveld." Boumans merkte op dat de Rijksuniversiteit Groningen goed is voor 6000 zakelijke vliegbewegingen per jaar. "En dan reken ik de studenten niet mee."
    Directeur Marco van der Kreeke die beide vergaderingen bijwoonde was tevreden met de uitgesproken steun voor het vliegveld.


 

 

 

 

 

 

 

 

 
Geen extra miljoenen voor Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTVDrenthe, 8 april 2014   
donderdag 10 april 2014

Geen extra miljoenen voor Groningen Airport Eelde



plaatje vliegtuig na baanverlenging1.jpg




ASSEN - Groningen Airport Eelde krijgt van de aandeelhouders geen geld voor het aanpassen van onder andere de terminal en de brandweerkazerne. Dat maakte gedeputeerde Ard van der Tuuk vanmiddag bekend. Het vliegveld had de aandeelhouders gevraagd om een bedrag van zo'n 17 miljoen euro voor de genoemde projecten. Volgens gedeputeerde Van der Tuuk moet de luchthaven zich na de baanverlenging nu eerst maar eens bewijzen met groeiende reizigersaantallen. Eelde kreeg vorig jaar juist minder passagiers te verwerken.

Hij wijst er ook op dat de aandeelhouders, zoals de provincies Drenthe en Groningen en de gemeente Assen, scherp op hun uitgaven moeten letten. "We hebben niet de luxe in onze regio om bestaande infrastructuur kapot te laten gaan. Maar luchtkastelen willen we ook niet bouwen", aldus Van der Tuuk.

Volgens de gedeputeerde komt er wel een onderzoek of er weer een lijndienst met Schiphol kan komen. Daarvoor zou voldoende belangstelling zijn, maar het probleem zit vooral in de mogelijkheden om op de nationale luchthaven te mogen landen. De capaciteit van Schiphol is beperkt. Groningen Airport Eelde krijgt gewenste miljoenen niet

Klik hier om het videoverslag met Van der Tuuk te bekijken
Klik hier om het audiofragment met Van der Tuuk te beluisteren


Groningen Airport Eelde krijgt gewenste miljoenen niet

Geschreven door RTVNoord, 8 april 2014

 

Foto front GAE.jpg

 

 

 

 

 

  Foto: RTV Noord


De provincie Groningen is niet bereid te investeren in een nieuwe terminal en brandweerkazerne op Groningen Airport Eelde. De luchthaven had onlangs de aandeelhouders gevraagd met 17 miljoen euro over de brug te komen voor de gewenste uitbreiding.

'Niet overtuigd van noodzaak'
Maar volgens de provincie is nut en noodzaak niet aangetoond. Gedeputeerde Boumans: 'We hebben dit goed onderzocht en we zijn niet overtuigd van de noodzaak van de investeringen. Bovendien is er onlangs al stevig in de luchthaven geïnvesteerd door middel van de baanverlenging. We vinden dat de luchthaven het nu eerst op eigen kracht moet doen.'

'Grotere hal niet nodig'

Volgens Groningen Airport Eelde zijn de investeringen nodig om dagelijks meer vliegtuigen te kunnen afhandelen. De huidige terminal en brandweercapiciteit is gericht op maximaal twee vliegtuigen tegelijkertijd. Boumans: 'We begrijpen de vraag, maar wie wel eens op de luchthaven komt, kent allemaal het beeld van de lege vertrekhal. Het zou een verkeerd signaal zijn als we nu zouden investeren in een grotere hal.'

Wel geld voor promotiefonds
Ondanks de afwijzing van het gevraagde miljoenen is de provincie Groningen wel bereid te investeren in een fonds waaruit geld beschikbaar komt om nieuwe luchtvaartmaatschappijen naar de luchthaven te trekken. Het gaat om een bedrag van 250.000 euro, op voorwaarde dat de andere aandeelhouders ook meebetalen. Boumans: 'Met het fonds willen we eventuele aanloopverliezen en marketingkosten voor onze rekening nemen. We hebben de hoop belangstellenden zo over de streep te trekken'.


 

 

 

 

 

 

 

 
Opsteker die 'Eelde' nodig had
Geschreven door Jaap Kiers, in Dagblad van het Noorden, 4 april 2014   
zaterdag 05 april 2014

ACHTERGROND LIJNDIENST LONDEN

Groningen Airport Eelde presenteert goed nieuws op een
moment dat het vliegveld een opsteker goed kan gebruiken. In juni begint Flybe dagelijkse vluchten naar Londen.


Opsteker die 'Eelde' nodig had

 

Foto Flybe aankondiging.jpg

EELDE Op het platform van Groningen Airport Eelde (GAE) staat een ouderwetse Engelse dubbeldekker. "Oh, een bus?" reageert RTV Noordverslaggever Goos de Boer verbaasd. "We hebben toch nooit gezegd dat een lijndienst per se met een vliegtuig moet zijn", riposteert vliegveldwoordvoerster Geertje Scholten lachend.
    Het tekent de ontspannen sfeer gisterochtend op het veelgeplaagde vliegveld. In de week dat bekend werd dat de noordelijke regionale luchthaven als enige Nederlandse vliegveld in 2013 een teruggang in passagiers had, presenteert GAE nieuws dat er zijn mag. Vanaf 5 juni vliegt de maatschappij Flybe dagelijks (zaterdagen uitgezonderd) van Groningen naar Londen Southend, het spiksplinternieuwe vliegveld van de Britse hoofdstad.
    Peter O'Mara, de topman van Flybe, is speciaal naar Eelde gekomen om het toe te lichten. "Hij moest er nu nog voor op Schiphol vliegen, maar dat is dan de laatste keer geweest', stelt GAE-directeur Marco van de Kreeke ook al met zelfspot vast. "Londen stond bovenaan ons verlanglijstje van bestemmingen."
    Het is dus gelukt. Niet de gedroomde 'hub' naar Heathrow - een internationaal overstapadres - maar  het 'spiksplintervernieuwde' London Southend is een goede tweede, vindt Van de Kreeke. Het vliegveld, opgekalefaterd om het overvolle Heathrow en Gatwick te ontlasten heeft een eigen station. In 53 minuten sta je in de binnenstad, in 40 minuten in the City, het kloppend financiële hart van Europa. 
    Zowel centrum als City zijn belangrijk, O'Mara verwacht belangstelling van toeristen én zakenmensen. Ook in de richting Groningen. "We beginnen in Londen een grote marketingcampagne", kondigt hij aan. En Van de Kreeke moet al een interview geven aan een Engels radiostation.
    Lijndiensten naar Londen, 'Eelde' verslijt er meer dan een mens broeken in een heel leven. "We hebben eens meegemaakt dat alleen de persvlucht doorging", herinnert radioverslaggever De Boer zich. Maar deze gaat het redden. Dat weet Q'Mara wel zeker en zijn plannen zijn wat het aantal begrote reizigers betreft niet al te megalomaan.
    Gevlogen wordt tegen een laag tarief vanaf 39,99 voor een enkeltje en met een relatief klein vliegtuig. Een turboprop AIR 72, het cijfer staat voor het aantal stoelen. Die moeten in het eerste jaar voor de helft bezet 2ijn. Flybe rekent op 20.000 reizigers in het eerste jaar. In het derde jaar moeten dat er 35.000 zijn.
    Uiteindelijk zestig mensen per dag die vanuit Noord-Nederland naar Londen willen. Zijn die te vinden? Van de Kreeke twijfelt er niet aan: "Londen is de belangrijkste bestemming voor reizigers uit Noord-Nederland." En O'Mara vult aan:
"Economisch is dit haalbaar, we gaan een nauwe samenwerking met het bedrijfsleven aan."
    Groningen Airport Eelde krijgt een opsteker en dat werd na een zwartgallig jaar ook wel tijd. Vorig jaar april ging de verlengde baan open maar van het verwachte reizigerseffect was geen sprake. Integendeel. Het businessplan van GAE werd weggehoond, rekenkamer en onderzoeksinstituut SEO kwamen met vernietigende rapporten.
    Maar nu is er Londen! En naar verluidt, ligt er nog meer goed nieuws in het verschiet. Ingewijden vermoeden dat Van de Kreeke en de zijnen binnenkort nog twee nieuwe bestemmingen kunnen presenteren. Maar een 'gate nummer 92', waarvan manager Jonas van Dorp hardop droomt, ligt nog erg ver weg.

Commentaar VOLE
VOLE is niet tegen de luchthaven Eelde en beschouwt het als haar taak publiek en politiek te informeren over het wel en wee van ‘Eelde’, óók als er iets positief te melden valt.  Een nieuwe lijn op Southend bij Londen is zo’n positieve ontwikkeling. Voor veel noorderlingen kan deze aantrekkelijk zijn.
VOLE plaatst echter wel de volgende kanttekeningen:

  • De Luchthaven Southend is aardig voor een steden trip maar biedt geen overstap op internationale lijnen. Het is dus geen hub zoals Groningen Airport Eelde die in het voortuitzicht heeft gesteld. De Noordelijke Rekenkamer/SEO heeft over een hub-verbinding gezegd dat deze niet realistisch is.

  • Aankomst en vertrektijden zijn weinig aantrekkelijk. Bij vertrek om 14.45 uur vanaf Eelde ben je pas aan het eind van de middag in Londen. Ook op de retourreis wordt de dag gebroken.

  • De luchthaven heeft altijd betoogd dat baanverlenging nodig was om grotere toestellen te kunnen ontvangen. Deze verbinding wordt gevlogen met een toestellen met 72 stoelen.

  • Een expert in de zakelijke luchtvaartmarkt vertelde VOLE dat deze verbinding voor de zakelijke reiziger geen betekenis heeft.

  • Men verwacht het eerste jaar 20.000 passagiers. Daarmee wordt nog niet goed gemaakt  wat met het schrappen van lijnen door Ryanair en Transavia verloren is gegaan.

  • We zijn benieuwd naar het bedrag dat uit het zogenaamde route-development-fund is betaald voor het ‘binnenhalen’ van deze lijn. Flybe beweert dat het bij 35.000 passagiers uit kan (bij 624 vluchten per jaar geeft dat een gemiddelde bezetting van 56 passagiers of wel 78%). Het eerste jaar verwacht men 15.000 passagiers minder. Bij een ticketprijs van 40 euro is het verlies het eerste jaar 600.000 euro. GAE zal waarschijnlijk op z’n minst de helft hiervan moeten betalen.

  • De vraag is dus of die 35.000 passagiers na het eerste jaar gehaald gaan worden. VOLE raadt daarom iedereen aan die vanaf Eelde naar Londen wil vliegen, niet te lang te wachten. Voor je het weet is de lijn weer uit de lucht.


 

 

 

 

 

 

 

 
Sluit onrendabele regionale luchthavens
Geschreven door Jan Wittenberg, Nol Gaas en Jan Pas in Dagblad van het Noorden, 5 maart 2014   
donderdag 13 maart 2014

ACHTERGROND REGIONALE LUCHTHAVENS

Regionale luchthavens zijn statussymbolen waarvoor de verantwoordelijke politici bereid zijn grote offers te brengen. Maar wel met ons belastinggeld.

Sluit onrendabele
regionale luchthavens





De belangrijkste luchthavens in Nederland Plaatje artikel Sluit onrendabele regionale luchthavens.jpgzijn Schiphol, Eindhoven en Rotterdam.
Deze luchthavens zijn ook rendabel. De vliegvelden van Eelde en Maastricht draaien met groot verlies. Voor Lelystad gloort heel in de verte hoop, omdat het vliegveld in aanmerking komt als overloop voor Schiphol. De verliesgevende regionale vliegvelden worden met overheidsgeld in de benen gehouden. Zo ontving Eelde 31,6 miljoen euro, Maastricht 55,3 miljoen en Twente 24,55 miljoen, volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Deze bedragen omvatten echter lang niet alle directe en indirecte bijdragen van het rijk, provincies en gemeenten. Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) heeft berekend dat het bij Eelde gaat om 94 miljoen euro als wel alles wordt meegeteld: een bijdrage van meer dan 120 euro per ticket.
    De toekomst van Eelde ziet er slecht uit. Ondanks de recente verlenging van de startbaan voor 25 miljoen euro, uiteraard betaald door de overheid. In november 2013 heeft de Noordeliike Rekenkamer aan de bel getrokken en de jarenlange kritiek van VOLE onderschreven. Het persbericht van de rekenkamer: "Door een dunbevolkt achterland en nabije concurrenten is een kostendekkende exploitatie volgens de rekenkamer niet of pas op zeer lange termijn mogelijk. De regionaal-economische effecten van de luchthaven zijn beperkt door de geringe omvang en de nadruk op uitgaand toeristisch verkeer."
    De cijfers van het ministerie voor Maastricht zijn globaal correct, maar de beschikbare investeringsgelden voor de luchthaven zijn gebruikt om het dreigende faillissement af te wenden. Recentelijk is een noodkrediet verstrekt van 4,5 miljoen euro. Om problemen met 'Brussel' te voorkomen, wordt dit bedrag gebruikt voor salarissen voor brandweer en luchtverkeersleiding. Maastricht vervoerde veel vracht maar verliest, mede door de economische recessie, de strijd met de vele luchthavens in de regio. De toekomst is zeer somber, tenzij de provincie blijft betalen.
    Vliegveld Twente is een apart geval. Overijssel en Enschede investeren miljoenen om de gesloten militaire basis om te bouwen naar een regionale luchthaven. De Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente (VOLT-Twente) probeert de cijfers op een rij te krijgen, maar niet alles is openbaar of voldoende duidelijk.
    Een grondige analyse van de openbare cijfers vanaf 2007, komt op 130 miljoen euro in het totaal, aan bestede en toegezegde bijdragen. Opvallend is dat hiervan 109 miljoen euro uit de publieke sector komt en dat de exploitant, het consortium Reggeborgh BV en Aviapartner BV, slechts 21 miljoen euro moet opbrengen. Er gaat dus vijfmaal zoveel belastinggeld in dan dat de exploitant investeert, ondanks de belofte dat het een 'private luchthaven' zal worden. Het is duidelijk dat de overheidsbedragen nooit terugverdiend kunnen worden. Ook de toegezegde werkgelegenheid wordt bij lange na niet gerealiseerd. Er zullen hooguit honderden en niet de toegezegde duizenden nieuwe arbeidsplaatsen komen. Geen ondernemer exploiteert voor eigen rekening een verliesgevende luchthaven. Maar plaatselijke politici volharden in hun ambities, een duur statussymbool van plaatselijke wethouders en gedeputeerden. Wat ons betreft zou het rijk moeten ingrijpen. Onrendabele regionale luchthavens dragen niet of nauwelijks bij aan de regionale economie. Ze leveren alleen verliezers.

Jan Wittenberg is voorzitter van VOLE (Eelde), Nol Graas is voorzitter van VOLT (Twente, Ootmarsum) en Jan Pas is bestuurslid van VGUVB (Beek)


 

 

 

 

 

 

 

 
Toch nog een toekomst voor Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 14 februari 2014   
zondag 16 februari 2014

Toch nog een toekomst voor Eelde

Sloop vliegtuigen op Eelde



EELDE/EEMSHAVEN - Ondernemer Geert-Jan Pastoor werkt aan een ontmantelingsfabriek voor vliegtuigen op Groningen Airport Eelde en een voor boorplatforms en windmolenwieken in de Eemshaven.

Hoeveel werkgelegenheid ermee gemoeid is, weet hij nog niet. Pastoor meldde dat gisteravond op een bijeenkomst in Delfzijl.

De ondernemer zei dat de voorbereiding nog in volle gang is, maar al wel in gesprek te zijn over een sloopvliegtuig dat vanuit Bangladesh naar Eelde kan komen.

Hij wil in de Eemshaven een bedrijf beginnen dat de wieken van windmolens recyclet. Hij hoopt daar een ontmantelingfabriek voor olie- en gasplatforms aan toe te kunnen voegen.

Sloopfabriek Pastoor.jpg 

Commentaar VOLE: Eerste aasgieren gesignaleerd boven Eelde

Met een ‘ontmantelingsfabriek’ wordt ‘het Noorden’ echt op de kaart gezet. Wat een boost voor het imago van ‘het Noorden’.
Slim gezien van Geert-Jan Pastoor, want hij krijgt zodoende een strategische locatie in handen.
Groningen en Drenthe dreigen wederom het afvalputje te worden: Radioactief afval in zoutkoepels, CO2 in lege gasvelden, kolencentrales die elders niet meer mogen etc.
En dat is de zo gekoesterde landgoederen gordel en hoogwaardige Koningsas .....


 

 

 

 

 

 

 

 
Plannen Eelde weer onderzocht
Geschreven door Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, woensdag 5 februari 2014   
donderdag 06 februari 2014

Plannen Eelde weer onderzocht



GRONINGEN Bij de Groningse en Drentse overheden ontbreekt het vaste geloof dat de luchthaven met de baanverlenging zoveel extra vluchten en passagiers krijgt dat ze zichzelf kan bedruipen.

Dat blijkt uit de kritische houding van de provincies, die bureau Ernst & Young na diverse besprekingen hebben gevraagd nog eens heel scherp te kijken naar het businessplan van Groningen Airport Eelde. Het aantal onderzoeken dat aangeeft of de luchthaven waardevol voor de regio en rendabel te maken is, blijft zich maar opstapelen.
    Ernst & Young heeft de opdracht gekregen recent onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer en SEO Economische Onderzoek te betrekken bij de beoordeling. De overheden willen nog meer weten over de risico's, de financieringsbehoefte en de vermogenspositie van de regionale luchthaven. "De kritiek van de rekenkamer was dat we als een blind paard achter Groningen Airport Eelde aanliepen. Dat is nu niet het geval", zegt de Groningse gedeputeerde Mark Boumans (VVD). De aandeelhouders, in dit geval de provincies Groningen, Drenthe en de gemeenten Groningen, Tynaarlo en Assen, hebben de behandeling van het ondernemingsplan uitgesteld. Op verzoek van de lokale overheden tot na de gemeenteraadsverkiezingen. Te veel partijpolitieke heisa voor de verkiezingen in maart zou de besluitvorming over een eventuele miljoenenbijdrage voor het vliegveld kunnen beïnvloeden. Niet uitgesloten is namelijk dat de overheid meer aan Groningen Airport Eelde moet bijdragen dan haar lief is.
    De directie van de regionale luchthaven publiceerde in oktober een plan waarmee het aantal passagiers van 200.000 in 2012 kan groeien naar 300.000 in 2017 en 600.000 in 2023. Om dat te bereiken moet 17 miljoen euro worden geïnvesteerd in een brandweerkazerne, uitbreiding van passagiersterminal en parkeervoorzieningen en een herinrichting van het voorterrein.
    Aan de aandeelhouders is gevraagd in te stemmen met vroegtijdige financiering van 7,5 miljoen euro en een risicofonds van 1 miljoen. De afspraak was dat in ruil voor de baanverlenging van 1800 en 2500 meter de aandeelhouders tot 2012 1 miljoen per jaar zouden steken in de exploitatie van de luchthaven.

 


 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegveld Eelde veel te optimistisch
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, 23 januari 2014   
zaterdag 25 januari 2014

Vliegveld Eelde veel te optimistisch

 

NIEUWSANALYSE
GRONINGEN AIRPORT EELDE


Onderzoeksbureau schiet gaten in businessplan vliegveld
  Luchthaven volgens SEO vrijwel zeker nooit winstgevend


Eelde  Aannames die als zekerheden gepresenteerd worden, groeicijfers die in werkelijkheid krimp blijken te zijn en bedreigingen die geheel onbenoemd blijven. Onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek oordeelt ronduit vernietigend over Groningen Airport Eelde (GAE). In opdracht van de Noordelijke Rekenkamer onderzocht het bureau het eind oktober verschenen businessplan van het vliegveld. Alleen de vormgeving en drukkwaliteit van Werelden verbinden deugt, is zo ongeveer de enige positieve conclusie.
    Directeur Marco van de Kreeke van GAE moet er zo langzamerhand moedeloos van worden. Het slechte nieuws rond zijn vliegveld stapelt zich op. Recent kondigde Ryanair aan te stoppen met de lijn naar Bergamo, Transavia schrapt vluchten naar Malaga en Dalaman én een van de twee vluchten naar Antalya. Weliswaar komt Arkefly (ook Antalya) erbij, maar de balans blijft negatief. Zodanig dat SEO 14 procent minder passagiers verwacht in 2014.
Het businessplan van GAE was al achterhaald toen de inkt nog moest drogen.
    SEO betwijfelt vrijwel alles. Het noordelijke bedrijfsleven profiteert nauwelijks, het aantal banen is niet 300 maar slechts 120, vluchten op München en Kopenhagen zijn volmaakt oninteressant, de gehoopte groei van Ryanair is nergens op gebaseerd en in flagrante strijd met het huidige schrappen van lijnen en GAE zal in 2017 geen 230.000 passagiers hebben maar hooguit 180.000. En dat alleen als uitgegaan wordt van zeer gunstige veronderstellingen, aldus SEO.
    En onder die zelfde zeer gunstige veronderstellingenis is het vliegveld in 2023 goed voor 425.000 passagiers, waar GAE er zelf 600.000 voorspelt. SEO wijst er fijntjes op dat de meeste regionale luchthavens in Europa pas zwarte cijfers schrijven bij jaarlijks 1,4 miljoen passagiers. Omdat GAE ook verdient aan vliegscholen en medisch verkeer kan dat voor 'Eelde' minder zijn, maar volgens SEO zijn toch tenminste 450.000 reizigers nodig.
    De onderzoekers zien twee grote bedreigingen die het vliegveld zelf niet benoemt. Ten eerste de ontwikkeling van vliegveld Lelystad als overloop van het low cost- en charterverkeer. Volgens SEO kijkt Ryanair er al reikhalzend naar uit en zou de maatschappij mogelijk de 'hele operatie' naar Lelystad verhuizen. Lelystad ligt voor bijna heel Nederland ideaal, ook voor Noord-Nederlandse reizigers.
    SEO bevestigt ook een argument dat de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) al jaren aanvoert, maar dat steeds is weggewuifd door het vliegveld. GAE moet zelf de verkeersleiding gaan betalen, op zijn laatst in 2020. SEO schat die kosten op 2 à 3 miljoen euro. Geld dat 'Eelde', om concurrerend te blijven voor de vliegmaatschappijen, zal moeten compenseren. De financiële positie zal hierdoor aanzienlijk verslechteren, aldus het onderzoeksbureau.
    Voor Groningen Airport Eelde komt de rapportage van SEO bijzonder ongelegen. Met de presentatie van Werelden verbinden werd tegelijk een beroep op de vijf aandeelhouders gedaan het vliegveld nog eens met een miljoen euro te stimuleren. Geld dat naar de marketing zou moeten gaan, daarmee volgens SEO suggererend dat groei 'maakbaar' is. Volgens het bureau kijkt de reiziger evenwel veel meer naar de prijs.
    De komende maanden moeten de vijf aandeelhouders (de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo) over dat miljoen beslissen. Het lijkt geld storten in een bodemloze put. Zoals ook de miljoenen die gestoken werden in de verlenging van de startbaan tot nu toe weggegooid geld lijken te zijn. Vliegen vanuit Noord-Nederland kan kennelijk alleen als de overheid bijspringt. Aan de noordelijke politiek de taak de principiële vraag te beantwoorden of we dat willen.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 141 - 160 van 403

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.