spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Groningen draait de geldkraan dicht voor 'Eelde'
Geschreven door Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, 6 september 2013   
vrijdag 06 september 2013

Groningen draait de geldkraan dicht voor 'Eelde'

Provincie Groningen geeft geen cent meer voor exploitatie
   luchthaven

Gedeputeerde: Airport Eelde kan zelf de broek ophouden


Eelde  De provincie Groningen steekt geen geld meer in de exploitatie van Groningen Airport Eelde. Als de regionale luchthaven een tekort heeft, moet ze elders voor financiering zorgen. Dat stelt gedeputeerde Mark Boumans (VVD).
    In het collegeprogramma van de provincie Groningen staat het iets minder stellig: 'Alle inspanningen moeten erop gericht zijn de exploitatiebijdragen tot het absolute minimum te beperken'. Boumans stelde Provinciale Staten woensdagavond gerust. De provincie heeft tien jaar een bijdrage betaald. Groningen Airport Eelde kan de eigen broek ophouden, ook als er een tekort is.
streamer 'Groningen draait geldkraan dicht'.jpg De gedeputerde ging in op besprekingen die de aandeelhouders bestaande uit de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen en Tynaarlo, kort voor de zomer achter gesloten deuren hebben gevoerd. Op tafel lag de nieuwe businesscase die met de directie werd besproken en tot veel vragen en discussie leidde. "Het was een boeiende bijeenkomst met nieuwe informatie." Volgens Boumans is aanpassing van het stuk nodig. Onduidelijk is wat wordt aangepast. De gedeputerde ging daar verder niet op in. De interne behandeling bij Groningen Airport Eelde volgt volgende maand waarna Provinciale Staten in november of december meer te horen krijgen over de exploitatie.
    Vorig jaar boekte de luchthaven over een omzet van 5,7 miljoen euro een verlies van 421.000 euro. Dat was aanzienlijk minder dan het verlies in 2011, toen er een tekort was van 587.00 euro. Het aantal vliegbewegingen nam fors af.
    Er waren 46.418 starts en landingen, tegen 52.774 een jaar eerder. In 2009 waren er nog meer dan 65.000 vliegbewegingen. Dat verschil zit hem vooral in de afname van het aantal lesvluchten. Er worden minder piloten opgeleid. Wel was er in 2012 een toename van het aantal commerciële vluchten.


Commentaar VOLE

Wat bedoelt gedeputeerde Bouwmans met “Airport Eelde kan zelf de broek ophouden”? Iedereen weet zo langzamerhand dat de luchthaven dat niét kan. Het standpunt van de provincie betekent dat GAE de komende jaren zal interen op de reserves. GAE heeft de laatste 10 jaar € 10 miljoen exploitatiesteun ontvangen. Bij een verlies van gemiddeld een half miljoen zou hiervan nog plm. € 5 miljoen over kunnen zijn. Onduidelijk is hoe lang GAE het hiermee kan volhouden. Vanaf 2015 moet GAE ook de luchtverkeersleiding zelf betalen. Het verlies loopt dan op tot meer dan € 2 miljoen per jaar. Ondertussen is van meer passagiers ná baanverlenging nauwelijks sprake.

Hier  is overigens wel diezelfde gedeputeerde Bouwmans aan het woord, die verantwoor-delijk is voor de verkwisting van € 30 miljoen aan de baanverlenging.
Intussen is er dus nog steeds geen goedgekeurd businessplan. Dit plan is een voorwaarde voor het te nemen luchthavenbesluit. Indien er per 1 november 2014 geen luchthavenbesluit is, mag de luchthaven niet langer gebruikt worden.

 

 

 

 

 

 

 

 
UMCG zet volgende stap in verplaatsing traumaheli
Geschreven door www.gae.nl, 22 augustus 2013   
vrijdag 23 augustus 2013

UMCG zet volgende stap in verplaatsing traumaheli



ondertekening verplaatsing trauma helikopter.jpg

Bestuursvoorzitter Jos Aartsen (UMCG, midden), directeur Marco van de Kreeke (Groningen Airport Eelde, rechts) en directeur Tjerk Hiddes (UMCG Ambulancezorg, links) direct na het ondertekenen van de intentieverklaring

Intentieverklaring met Groningen Airport Eelde

 

Het UMCG en Groningen Airport Eelde (GAE) gaan de mogelijkheden onderzoeken om een nieuwe standplaats voor de helikopter van het Mobiel Medisch Team (MMT) op de luchthaven te realiseren. Ook een nieuwe standplaats voor UMCG Ambulancezorg op Eelde maakt onderdeel uit van de plannen. Hiertoe hebben de bestuurders van de organisaties vandaag een intentieverklaring getekend.

Begin 2014 zullen de organisaties een besluit nemen over de daadwerkelijke verplaatsing van de standplaats van de MMT-heli en de nieuwe ambulancestandplaats. In de komende maanden worden de randvoorwaarden nader uitgewerkt, waaronder de benodigde procedures en vergunningen, alsook de bouwtechnische-, financiële-, juridische- en personele aspecten.

De huidige standplaats van de MMT-heli op het dak van het UMCG blijft in gebruik om patiënten met de heli snel naar het UMCG te brengen als dat noodzakelijk is.

Het UMCG is al geruime tijd op zoek naar een nieuwe standplaats voor de MMT-heli. De minister van VWS heeft eerder aangegeven, dat een verplaatsing van de standplaats wenselijk is om een betere landelijke spreiding van de MMT-helikopters en dekking van Nederland te realiseren. Vanaf Groningen Airport Eelde is het mogelijk meer mensen in Noord- en Oost-Nederland sneller gespecialiseerde traumazorg te bieden en aan die wens te voldoen. Daarnaast heeft Groningen Airport Eelde als voordeel dat het beschikt over de benodigde faciliteiten en infrastructuur.

De organisaties zullen omwonenden van de luchthaven tijdig over de plannen informeren.


Commentaar VOLE
Het verminderen van de overlast in de stad is een goede zaak. De traumahelikopter is bedoeld om levens te redden en daar is VOLE uiteraard niet tegen. We gaan ervanuit dat er per saldo minder overlast zal zijn. Wel moeten er strikte regels worden opgesteld en nageleefd met betrekking tot het vermijden van de bebouwde gebieden rond de luchthaven zoals Eelde/Paterwolde, Glimmen/Haren, Yde/Vries etc..
De meeste vluchten hebben geen spoedeisend karakter en kunnen dus bebouwde gebieden vermijden.”

 

 

 

 

 

 

 

 
Ryanair stopt met vluchten Groningen-Milaan
Geschreven door RTVNoord, 30 juli 2013   
vrijdag 02 augustus 2013

Ryanair stopt met vluchten Groningen-Milaan

 

Plaatje Ryanair.jpg

 Foto: Archief Goos de Boer/RTV Noord

 

Ryanair stopt vanaf november met lijnvluchten vanaf Groningen Vliegveld Eelde naar Bergamo Airport, bij Milaan.

Ryanair begon in mei vorig jaar met de lijnvluchten. Buiten de zomermaanden is er volgens de luchtvaartmaatschappij te weinig animo voor de vliegverbinding met het Italiaanse Bergamo, zo'n 40 kilometer van Milaan.

De beslissing valt ongelukkig voor Groningen Airport Eelde: krap drie maanden na de officiële opening van de baanverlenging. Het vliegveld kondigde onlangs nog aan om in en rond Milaan te adverteren met Citytrips naar Groningen.

Ryanair vliegt vooralsnog nog wel vanaf Eelde naar Girona en Mallorca.

Commentaar VOLE
Na Eelde-Marseille stopt Ryanair ook met Eelde-Milaan. Het besluit van Ryanair om te stoppen onderstreept het belang van een goede bezettingsgraad.
GAE kan proberen Ryanair te verleiden met hoge kortingen maar ze blijven alleen als er voldoende klanten zijn.


 

 

 

 

 

 

 

 
Va Banque (1)
Geschreven door Philippe Boucher op www.financieel-groningen.nl, 5 juli 2013   
donderdag 04 juli 2013
Va Banque (1)

Philippe Boucher 13-12-11.jpg


Nieuwe concurrentie regels Europa
Op 4 juli kwam het blad De Tijd met de pakkende kop:

“Europa zet Charleroi een hak”

De krant gaat in op de mogelijke gevolgen voor regionale luchthavens van de nieuwe concurrentieregels en subsidie beperkingen voor de luchtvaart. De krant schrijft:
“De Europese Commissie pakt uit met strengere regels voor overheidssteun aan de luchtvaart. Dat is potentieel slecht nieuws voor regionale luchthavens als Charleroi.
Europa wil paal en perk stellen aan de overheidssteun voor de luchtvaart. EU-commissaris voor de Concurrentie Joaquín Almunia stelt vandaag nieuwe regels voor de subsidies aan luchthavens en luchtvaartmaatschappijen voor. Het geld van de belastingbetaler moet terechtkomen waar het echt nodig is, luidt de boodschap.”

Luchthaven Charleroi is de afgelopen acht jaar sterk gegroeid van 1,5 mln naar 6 mln passagiers en 400 werknemers. Dit alles voornamelijk dankzij Ryanair dat met 80 bestemmingen 83% van de passagiers bedient. De luchthaven wordt zwaar bevoordeeld door het Waals gewest met een jaarlijks bedrag van 30 mln. Terwijl luchthaven Brussel voor beveiliging 47 mln. betaalt en voor brandweer 11 mln. is dat voor Charleroi een ronde nul komma nul.
Brussel klaagt over oneerlijke concurrentie en verloor in 2009, 718 directe banen en 1.899 indirecte banen. Dit wordt bij lange na niet goed gemaakt door banengroei op de regionale luchthavens, waar slechts de helft van de op Brussel verloren banen terug komt.
De subsidiestromen naar Charleroi maken het voor Ryanair mogelijk hoge kortingen te bedingen en forse bijdragen te vragen voor marketing en reclame. Voor de tickets kunnen ze dan ook uiterst lage prijzen rekenen en daarmee veel passagiers aantrekken. Dit verdienmodel heeft op den duur een perverse werking. De omvang van de sterk gegroeide regionale luchthavens maakt het moeilijk voor bestuurders om de subsidiestromen af te knijpen. Ryanair daarentegen kan makkelijk uitwijken naar een andere regionale luchthaven omdat daar een overvloed van bestaat. In Europa al zeker 350. Dit versterkt haar onderhandelingspositie. En daarmee worden de ticketprijzen indirect door de overheid gesubsidieerd.

(1) Va Banque, term uit de gokwereld. Roekeloos spel spelen of alles op alles zetten.

De vlucht vooruit op Airport Eelde
Voor het eerst kreeg luchthaven Eelde in 2012 met twee low cost maatschappijen te maken. In dat jaar startten Ryanair en Vueling vier nieuwe vakantie bestemmingen op Eelde, tot grote vreugde van de directie. Dit zou te danken zijn aan de baanverlenging, hoewel die in 2012 nog niet verlengd was. Dat gebeurde pas begin 2013. Interim directeur Jos Hillen riep op een PR reisje in Barcelona dat dit het keerpunt voor de luchthaven was. “Als de lijn naar Barcelona niet zou slagen, welke andere bestemming dan wel?” De lijn naar Barcelona werd het eerste jaar al weer gestaakt evenals die naar Marseille. Hoewel de bezettingsgraden op de toestellen laag was, tussen 52% en 62% kwamen er natuurlijk wel meer passagiers, want wie wil niet voor € 25,- naar Marseille?
De effecten op passagiersaantallen en vliegbewegingen van lijndiensten zijn opmerkelijk. 56.000 extra passagiers op de lijndiensten(50% hoger) en 259 extra starts voor de vier nieuwe bestemmingen, eveneens een stijging van 50%. Dat zou ook opmerkelijke verbeteringen moeten laten zien in de exploitatieresultaten. Niets is minder waar. Het netto resultaat ging met een ton vooruit en deed het verlies dalen van vijf naar ca. vier ton. Analyse van de cijfers uit het jaarverslag 2012 van landingsrechten, passagiersvergoedingen en security charge laten een verrassend beeld zien. Met 50% meer grote vliegtuigen nemen de landingsrechten maar met 5% toe. Ook de toename van passagiersvergoedingen en security charge nemen slechts met 25% toe terwijl er 50% meer passagiers van de luchthaven vertrekken. Dit kan niet anders dan op forse kortingen wijzen. Op landingsrechten lijken de nieuwkomers ca. 85% korting te krijgen. De passagiersvergoeding zit in de buurt van de € 7,70 terwijl het officiële tarief € 15,70 is, een korting van 50%.
Voor security charge is een vergoeding betaald van ca. € 5,54 terwijl het normale tarief € 10,40 is. Een korting van ca. 47%. Het is duidelijk dat Eelde te maken krijgt met het Ryanair beleid, het uitknijpen van kleine zwakke regionale luchthavens.
Een en ander betekent dat Ryanair indirect profiteert van de subsidies die Eelde kreeg en daardoor de ticket prijzen extreem laag kan houden.
De nieuwe concurrentie regels verbieden niet alleen overheidssubsidies maar schrijven ook voor dat er niet gediscrimineerd mag worden. Dat wil zeggen dat Transavia en Corendon op Eelde de zelfde kortingen moeten kunnen krijgen als Ryanair. Dat is de doodsteek voor het nieuwe low cost verdienmodel van de luchthaven. Eelde zou dan ca. 2,5 mln aan inkomsten verliezen.

Groningen Airport Eelde heeft zich op een roekeloze manier in dit avontuur gestort en is voor een verdere groei volledig afhankelijk van Ryanair geworden nu Vueling weer van het toneel is verdwenen. Of Ryanair blijft is echter zeer de vraag gezien de toch wel erg magere bezettingsgraden van de toestellen. En daarmee kan de luchthaven feitelijk geen kant meer uit. De nieuwe EU concurrentieregels zullen subsidies van de overheid onmogelijk maken discriminatie is niet meer toegestaan en na 2015 zal de luchthaven zelf moeten opdraaien voor de kosten van luchtverkeersleiding.

Er is nog wel een ontsnappingsroute. Luchtverkeersleiding wordt niet gerekend tot een commerciële activiteit maar is een overheids voorziening. Brandweer kan men ook tot die categorie rekenen. De regionale overheid kan die kosten van de luchthaven overnemen en daarmee de exploitatiekosten van de luchthaven omlaag halen. In Charleroi doen ze dat nu al.

Dat neemt niet weg dat een groot deel van de kosten, weliswaar langs een andere weg, toch op de overheid blijft rusten. Je moet je afvragen of je het vliegen naar vakantiebestemmingen vanaf regionale vliegvelden op die manier moet blijven subsidiëren. Dit belastinggeld kan beter ingezet worden in sectoren waar wel een stabiele groei van te verwachten valt en waar de bedrijven op eigen benen kunnen staan.
Het wordt tijd dat de verantwoordelijke regionale bestuurders hun te hoge verwachtingen van de rol van luchthaven Eelde voor de regionale economie bijstellen en gaan werken aan een verantwoorde afbouw van GAE. Er zijn in Nederland een aantal voorbeelden van gesloten militaire luchthavens die een alternatieve invulling hebben gekregen waar de lokale overheid per saldo zeer gelukkig mee is, zoals Soesterberg en Valkenburg. Het heeft gezorgd voor nieuwe werkgelegenheid en versterking van natuur en woonklimaat.
Men zou zijn licht daar eens moeten opsteken.

Philippe Boucher Midlaren juli 2012
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
'Sluiting luchthavens gunstig voor werkgelegenheid'
Geschreven door Thijs Baas, BNR.nl, 4 juli 2013   
donderdag 04 juli 2013

'Sluiting luchthavens gunstig voor werkgelegenheid'


plaatje luchthaven Twente.jpg

Europees commissaris Almunia voor mededinging gaat de overheidssteun aan luchthavens aan banden leggen. En dat kan wel eens het einde betekenen van de luchthavens in bijvoorbeeld Maastricht en Eelde.

 

Volgens de Eurocommissaris zijn er soms te veel luchthavens in één regio, waardoor ze niet rendabel te krijgen zijn. En daarom gaat hij de regels voor staatssteun aanscherpen.

Luchtvaart-econoom Philippe Boucher voorziet vooral problemen voor de luchthavens in Maastricht en Eelde en de nog te ontwikkelen luchthaven in Twente. "Als je kijkt naar de regeling die Almunia aan wil scherpen, wordt er een periode van tien jaar gegeven om het af te bouwen. Dus direct zal het geen gevolgen hebben, maar het is belangrijk om je als regio voor te bereiden op de sluiting van de luchthavens."

En dat hoeft bepaald niet catastrofaal te zijn voor de betreffende regio's, zegt Boucher. "In Soesterberg is een militaire luchthaven gesloten en dat is voor de regio alleen maar positief geweest. Wat werkgelegenheid betreft, wat natuur betreft en wat wonen betreft. Er wordt nu wel heel erg gehamerd op het verlies van werkgelegenheid, maar het heeft tot nu toe alleen maar werk opgeleverd."


Klik om het nieuwsitem van BNR over regionale luchthavens te beluisteren

 

 

 

 

 

 

 

 
Klachtenafhandeling vliegbewegingen Groningen Airport Eelde stopt
Geschreven door Digitaal bericht Gemeente Tynaarlo, 4 juli 2013   
vrijdag 05 juli 2013

Onderstaand bericht is afkomstig van een digitaal bericht van de gemeente Tynaarlo.

Klachtenafhandeling vliegbewegingen Groningen Airport Eelde stopt

De Commissie Milieu Hygiëne Luchtvaartterrein Eelde is per 1 augustus 2012 van rechtswege ontbonden. Daarvoor in de plaats is de Commissie regionaal overleg (CRO) luchthaven Eelde ingesteld. Deze commissie zal de klachtenafhandeling niet ter hand nemen, omdat het geen bij wet genoemde taak/activiteit is.
Gelet op het beëindigen van de financiering van klachtenafhandeling per 1 augustus 2013, zullen klachten vanaf 1 juli 2013 ter behandeling/afdoening aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu doorgezonden worden en vanaf 1 augustus 2013 rechtstreeks bij het ministerie moeten worden ingediend.

Per 1 augustus 2012 is de omzettingsregeling voor de luchthaven Eelde van kracht geworden. Daarmee komt van rechtswege een einde aan de activiteiten van de CMLE (Commissie Milieuhygiëne Luchtvaarterrein Eelde).

Door middel van de Regeling commissies regionaal overleg burgerluchthavens van nationale betekenis is de CRO luchthaven Eelde ingesteld.
Zolang de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu daarin voorziet, kan de CRO voor het uitvoeren van haar wettelijke taak een subsidie aanvragen bij het ministerie. Niet bij wet genoemde taken en activiteiten komen niet voor financiering in aanmerking. Indien de CRO niet bij wet genoemde taken en activiteiten wenst uit te voern, zal zij hiervoor alternatieve financiering dienen te vinden. Klachtenafhandeling is géén bij wet genoemde taak/activiteit van de CRO.

De CMLE is van mening dat de klachtenafhandeling in principe een taak is van het bevoegd gezag. Voor Groningen Airport Eelde is dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu.    

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft aangegeven een zorgvuldige overgang van de huidige CMLE naar de nieuwe CRO Luchthaven Eelde tot 1 augustus 2013 te zullen faciliteren. Gelet op het beëindigen van de financiering van klachtenafhandeling per 1 augustus 2013, zullen de klachten vanaf 1 juli 2013 ter behandeling/afdoening aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu doorgezonden worden en zullen per 1 augustus 2013 direct bij het ministerie moeten worden ingediend.


Commentaar VOLE
Er is kennelijk een probleem ontstaan rond de financiering van de klachtenafhandeling.
Die lijkt niet goed geregeld, blijkt indirect uit bijgaand digitaal bericht.
Meer dan een beetje flauw vinden we het advies om de klachten dan maar naar het ministerie toe te sturen. Kennelijk is dat een methode om wat druk op het ministerie uit te oefenen om de financiering alsnog rond te krijgen. De omwonenden worden hiermee misbruikt om een probleem van de nieuwe CRO op te lossen.
Gewoon stoppen met klachtenafhandeling is ronduit een schandalig.
Het vliegveld creëert voor de omgeving een groot probleem waar mensen terecht over klagen. De nieuwe CRO heeft nu een bureaucratische smoes gevonden waarmee ze de klachtenbehandeling wil ontlopen: Gewoon de oren dichtstoppen en dan maar net doen of er geen klachten meer zijn. De brievenbus op slot doen, de sleutel weggooien en dan maar passief uit het raam naar buiten gaan zitten kijken.
Dit is struisvogelpolitiek in zuiverste vorm!
De nieuwe CRO dreigt hiermee een dramatisch valse start te maken.

VOLE staat op het standpunt “De Vervuiler Betaalt”.
De veroorzaker van de klachten is Groningen Airport Eelde, die de school van de  KLM toestaat om hier met verouderde en lawaaïerige lestoestellen te blijven rondvliegen.
Groningen Airport Eelde moet aansprakelijk gesteld worden voor de maatschappelijke kosten van deze activiteiten. De CRO moet de rekening van de klachtenafhandeling neerleggen bij GAE, die immers landingsgelden int bij de vervuilers zoals de KLS.

Stoppen met de klachtenafhandeling betekent: de kop in het zand steken. Met deze maatregel gaan we terug naar de tijd dat klachten zoek raakten, de administratie een chaos was en de klachtenbehandeling een farce was.
Nee erger, we gaan terug naar helemaal af!

De CRO dreigt een belangrijke taak te laten vallen.


 

 

 

 

 

 

 

 
Leerlingpiloten door KLM uit Arizona teruggehaald
Geschreven door VOLE   
zondag 23 juni 2013

Leerlingpiloten door KLM uit Arizona teruggehaald

In Trouw van 22 juni 2013 staat het bericht dat de KLM de leerlingpiloten van de KLM uit Arizona terughaalt. De reden daarvoor zijn een aantal incidenten achter elkaar die de KLM dwingt de onveilige vliegschool in Arizona nader te onderzoeken.

logo KLM Flight Academy.jpgBegin deze maand kwam een vliegtuig van de KLM in botsing met een vliegtuig van de andere vliegschool. Vorig jaar september vond een zwaar ongeval plaats. Toen verongelukte een KLM-toestel waarbij een Nederlandse leerlingpiloot en een Nederlandse en een Amerikaanse vlieginstructeur om het leven kwamen. Een maand later botste een KLM-toestel op een ander toestel, door geslaagde noodlandingen waren er toen geen slachtoffers.

In mei dit jaar werd KLS-directeur Assink ontslagen, de gebrekkige veiligheidscultuur op de KLS zou daarvan de reden zijn.

Klik hier om het volledige artikel in Trouw te bekijken

 

Commentaar VOLE
Klik hier om naar het artikel 'Hoe veilig is de KLM/KLS?' te gaan


 

 

 

 

 

 

 

 
KLM legt vliegschool Arizona stil
Geschreven door NOS, vrijdag 14 juni 2013   
maandag 17 juni 2013

KLM legt vliegschool Arizona stil

 

Vliegschool KLS Arizona.jpg De KLM heeft een week geleden alle activiteiten op de vestiging van de vliegschool in de Amerikaanse staat Arizona stilgelegd. Dat gebeurde na een zogenoemde 'near miss', van twee lesvliegtuigen. De KLM benadrukt dat er van een bijna-botsing geen sprake was.

De KLM Flight Academy bij de stad Phoenix ligt onder vuur vanwege de veiligheids-cultuur op de vliegschool.

Onlangs werd de top van de school om die reden vervangen.

Verschillende bronnen melden de NOS dat de manier van lesgeven in Phoenix structureel onveilig is. Instructeurs maken extreem lange dagen en ook vertonen de lesvliegtuigen relatief veel mankementen.

Bijna-botsing
Een paar maanden geleden werden de lessen ook al eens stilgelegd na een bijna-botsing. Vorig jaar september stortte een lesvliegtuig van de KLM in Arizona neer. Daarbij kwamen drie piloten om het leven. Een maand later botste een lesvliegtuig tegen een ander klein toestel. Beide toestellen konden nog veilig landen.

Er wordt nu niet gevlogen door de leerlingpiloten. De KLM zegt dat het stilleggen van de lessen een "voorzorgsmaatregel" is. De school heeft "vanuit veiligheid en zorgvuldigheid de vlieglessen voor een bepaalde periode opgeschort om een en ander nader uit te zoeken".


Commentaar VOLE:
Zie het artikel
'Hoe veilig is de KLM/KLS?'


 

 

 

 

 

 

 

 
GroenLinks wil verbod binnenlandse vluchten Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 12 juni 2013   
donderdag 13 juni 2013
GroenLinks wil verbod binnenlandse vluchten Eelde



plaatje vliegveld Eelde.jpgDen Haag/Eelde GroenLinks wil dat binnenlandse vluchten in Nederland verboden worden. Vliegen tussen luchthavens in Nederland is volgens de partij "onnodig, vervuilend en duur”.

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren zal het verbod woensdag voorstellen in een debat in de Tweede Kamer. "Het is bijna niet te geloven, maar een vliegtuig dat van een vakantiebestemming komt, landt nu soms eerst in Eindhoven om dan door te vliegen naar Groningen. Het is totaal onnodig om voor zulke korte afstanden binnen Nederland het vliegtuig te nemen, met de trein ben je er vrijwel even snel.”

 
Mansveld: verbod binnenlandse vluchten kan niet
bron: ANP
 
DEN HAAG - Een verbod op binnenlandse vluchten in Nederland, bepleit door GroenLinks, is wettelijk onmogelijk. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) zei dat woensdag in de Tweede Kamer. GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren had het verbod bepleit.

Vliegen tussen luchthavens in Nederland is volgens die partij "onnodig, vervuilend en duur''. Vakantievluchten vanuit Groningen maken vaak een tussenstop in Rotterdam of Eindhoven of Maastricht. VVD-Kamerlid Ton Elias sprak van een "belachelijk en potsierlijk voorstel'' en vroeg zich af wat GroenLinks nog meer wil: "Snelwegen sluiten; automobilist in trein dwingen?''

Transavia voert een paar binnenlandse vluchten uit in Nederland. Zo maakt de vlucht van Gran Canaria naar Groningen Airport Eelde een tussenlanding in Eindhoven. De Transavia-vlucht vanuit Eelde naar het Turkse Dalaman stopt onderweg in Maastricht. Verder vliegt Transavia vanuit Groningen via Rotterdam naar Malaga en Kos.

Europees recht
Mansveld onthield zich van een oordeel, maar zei wel dat een verbod onmogelijk is. Op grond van Europees recht mogen luchtvaartmaatschappijen ook binnenlands vliegen. Wel is volgens haar door de baanverlenging op de luchthaven Eelde de noodzaak van binnenlandse vluchten uit te voeren.

Mansveld maakte in het Kamerdebat verder duidelijk dat zij nu niet overweegt om het noodlijdende Maastricht Aachen Airport te hulp te schieten. "De bal ligt in de regio en bij de exploitant. Zij moeten een helder toekomstplan bieden. Als ik daar op moet reageren, zal ik dat op korte termijn doen.'' In algemene zin moeten luchthavens hun "eigen broek ophouden'', zei Mansveld.


Commentaar VOLE

Het verbaast ons niets dat Staatssecretaris Mansveld het voorstel van Groen Links om binnenlandse vluchten te verbieden met een formeel argument afwijst. Het zou er immers toe leiden dat Transavia zich (grotendeels) zou terugtrekken uit ‘Eelde’ en daarmee is de sluiting van ‘Eelde’ bezegeld. Mevrouw Mansveld was in haar vorige leven als gedeputeerde en PvdA fractievoorzitter in de Staten van Groningen vurig voorstander van de luchthaven en de overbodige baanverlenging. Haar voorganger Atsma verdedigde de baanverlenging nog met het argument dat de milieuschadelijke tussenstops dan zouden kunnen vervallen. Dat was in de vergadering waarin Ineke van Gent vroeg om een ‘second opinion’ over de vervoersprognoses van Eelde.

Intussen is de baan verlengd ten koste van 30 mln. gemeenschapsgeld en 50 hectare kleinschalig coulissen landschap. Er zijn dit jaar zelfs minder passagiers en vluchten dan vóór baanverlenging. En ja.. natuurlijk gaat Transavia door met de tussenlandingen, anders krijgen ze de toestellen niet vol. Overigens is Eelde nog vuiler dan de andere luchthavens omdat de bezettingsgraad van de vliegtuigen op Eelde zo laag is. Dat zorgt op Eelde voor een verdubbeling van de CO2 uitstoot per passagier. Vervuilender kan haast niet. Zie hiervoor het artikel ‘Schip zinkt; orkest speelt door’ van Philippe Boucher op Financieel-Groningen.nl.

Maastricht, Twente en Eelde kunnen alleen bestaan met overheidssteun voor exploitatie en infrastructuur. Het is verontrustend dat Twente naast alle overige overheidssteun, toch ook 4,6 mln. krijgt voor de luchtverkeersleiding. Dit schept een precedent voor de anderen. De Staatssecretaris heeft er de voorwaarde aan verbonden dat het businessplan onafhankelijk wordt getoetst. Het is van het grootste belang dat de Kamer erop toeziet dat dit inderdaad onafhankelijk gebeurt bijvoorbeeld dor SEO. Anders wordt het dezelfde farce als bij Eelde, waarbij een wensbeeld in opdracht van de luchthavendirectie werd ‘gevalideerd’ tot businessplan. Zie de uitspraak van Atsma waarin hij verwijst naar de uitspraak van de Raad van State. Wij hebben er overigens alle vertrouwen in dat bij een echt onafhankelijke toetsing van het businessplan Twenthe dit te licht zal worden bevonden. Hetzelfde geld voor het Eelde.


   
 
 
 
 
 
 
 
Maastricht Airport – gekte kent geen grenzen
Geschreven door Pieter Pauw in NRC, 24 mei 2013   
donderdag 13 juni 2013

  Regionale vliegvelden te over rondom Maastricht.
  En allemaal zwaar gesubsidieerd. Stop toch met die staatssteun, schrijft Pieter Pauw.
Cartoon NRC Maastricht Airport - gekte kent geen grenzen.jpg


Maastricht-Aachen Airport verkeert ondanks een miljoenensubsidie in zware financiële nood. Maastricht Airlines, net opgericht en ook verlies draaiend, kreeg subsidie van enkele tonnen. Vliegverkeer zou goed zijn voor de lokale economie en moest Maastricht op de kaart zetten, maar het is weggegooid geld. En met alle kennis over klimaatverandering en de kosten daarvan, is het vreemd dat de overheid juist geld stopt in een van ‘s werelds meest vervuilende industrieën.
    De overheid gaf Maastricht-Aachen Airport 48,2 miljoen euro ‘investeringssubsidie’ bij de privatisering in 2004. Met toestemming van de provincie is een deel daarvan gebruikt om exploitatietekorten te dekken, maar dat heeft de problemen niet opgelost. Volgens de directie van de luchthaven is overheidssteun noodzakelijk om een faillissement af te wenden. Het Limburgse provinciebestuur sloot zich daarbij aan en heeft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu om extra subsidie gevraagd. En dat in een situatie waarin teveel regionale vliegvelden elkaar kapot concurreren om te weinig reizigers.
    Het barst van de vliegvelden in de buurt van Maastricht: Düsseldorf, Keulen/Bonn, Weeze, Luik, Brussel, Antwerpen, Charleroi, Eindhoven – allemaal binnen een straal van 125 kilometer. Vooral Duitse vliegvelden zijn berucht om het verlies dat er gedraaid wordt en waarvoor de belastingbetaler opdraait. Tickets worden voor bodemprijzen aangeboden. „Ich habe 27,99 Euro bezahlt und finde es wahnsinnig günstig” zei een reiziger die op Dortmund Airport door de Duitse televisie werd geïnterviewd. Daarna rekende de televisiezender uit dat het door de gemeente gedragen verlies van de luchthaven – 19,5 miljoen euro in 2011 – neerkomt op 34 euro per Dortmunder. Vliegt u goedkoop vanaf Dortmund, neem dan uw hoed even af voor de Dormundse belastingbetaler.
    Dan Maastricht Airlines. De nieuwe maatschappij wil Maastricht eerst met Amsterdam, Berlijn en München verbinden. Volgens de oprichter Kerboua kun je met zijn vliegtuigen sneller reizen dan met de trein. Afstanden afleggen bedoelt hij. Want bij vliegen moet je ook van en naar de vliegvelden reizen, inchecken, door de paspoortcontrole, boarden, etc. Uiteindelijk kost vliegen meer tijd, en je moet veel in de rij staan en wachten. Wie met de trein of auto reist, is gemiddeld bovendien goedkoper uit.
    Maastricht Airlines wil uitbreiden en in 2014 al 250.000 passagiers vervoeren. Maar volgens Dagblad De Limburger zijn er tussen 25 maart en 1 mei slechts 260 tickets geboekt. Eerder lukte het bijvoorbeeld KLM en Germanwings al niet om vanaf Maastricht-Aachen Airport rendabel naar Amsterdam of Berlijn te vliegen, waarom zou het Kerboua (bekend van het eerder failliet verklaarde Amsterdam Airlines) wel lukken? De eerste vlucht is overigens om allerlei redenen keer op keer uitgesteld.
    Toch subsidiëren de provincie Limburg en gemeente Maastricht de nieuwe vliegmaatschappij, omwille van economische ontwikkeling en nieuwe banen. Tot nog toe leverde het zo’n zestig banen op. Maar, „onze stadsnaam in het logo zorgt voor enorme exposure”, en „een hoogwaardige luchtverbinding is bovendien een belangrijke randvoorwaarde voor versterking van het congrestoerisme en betekent een impuls voor het vestigingsklimaat”, aldus burgemeester Hoes van Maastricht. Fantasma ten top.
    Volgens Hoes heeft het stadsbestuur zich actief ingezet voor een nieuwe lijnverbinding Schiphol-Maastricht. Subsidie past in dat plaatje. Hoes en de zijnen kiezen ervoor om de meest energie-intensieve en vervuilende vervoersmodus mogelijk te maken, op afstanden zo kort dat er voldoende alternatieve reismogelijkheden zijn. TNO, de universiteit van Utrecht en ECN berekende dat de economische waarde van vervoer door de lucht in Nederland 468 miljoen euro is, maar dat de daarvoor benodigde energie meer dan anderhalf miljard kost. In 2005 had maar liefst 95 procent van de wereldbevolking nog nooit in een vliegtuig gezeten, maar veroorzaakte vliegen naar schatting vijf procent van de mondiale opwarming.
    Er is heel veel kennis beschikbaar over hoe de uitstoot van broeikasgassen klimaatverandering veroorzaakt, en over wat de gevolgen daarvan zijn voor mens, natuur en economie.
    Het is niet van deze tijd dat de overheid subsidie steekt in sectoren die minimale winst genereren maar maximale klimaatschade veroorzaken. Dat betreft subsidies voor regionale vliegvelden en vliegmaatschappijen, maar ook de internationale afspraak dat er over kerosine geen belasting betaald wordt, waardoor de Nederlandse staat miljarden misloopt. Ook belastingvrij inkopen op vliegvelden is een oneerlijk voorrecht van de vliegindustrie.
    Gelukkig geeft Mansveld vooralsnog geen gehoor aan de oproep van de provincie Limburg om financieel bij te springen. Dat komt deels omdat zij bang is dat de EU dit zal afstraffen. Als Dortmund Airport door de EU bestraft wordt voor het ontvangen van miljoenen aan ongeoorloofde staatssteun, kan het failliet gaan.
    Andere regionale vliegvelden die voortbestaan door subsidie lopen ook grote risico’s. Wie naar de feiten kijkt, ziet dat veel regionale vliegvelden geen toekomst hebben. Maar ouderwets ingestelde overheden als die van Maastricht en Limburg houden ze overeind – over de rug van de belastingbetaler en het klimaat.

Pieter Pauw werkt momenteel bij het Deutsches Institut für Entwicklungspolitik in Bonn.


Commentaar VOLE


Het verhaal over Airport Maastricht is volledig van toepassing op Eelde. Ook Eelde kan alleen open blijven met veel overheidssteun voor exploitatie en infrastructuur. De luchtvaart is al ernstig vervuilend zoals Pieter Pauw schrijft, maar Eelde is nog vuiler dan de andere luchthavens omdat de bezettingsgraad van de vliegtuigen op Eelde zo laag is. Dat zorgt op Eelde voor een 50% hogere uitstoot van
CO2 per passagier. Vervuilender kan haast niet. Zie hiervoor het artikel ‘Schip zinkt; orkest speelt door’ van Philippe Boucher op Financieel-Groningen.nl (Klik hier om dit artikel te bekijken).

Boucher schrijft: “Eelde grootste
CO2 vervuiler per passagier"
Een lage bezettingsgraad betekent dat het brandstof verbruik per passagier omhoog gaat. De vier nieuwe Low Cost bestemmingen hadden een gemiddelde bezetting van 58%, gemeten tijdens alle zomermaanden over 145 vluchten met een kleine 16.000 passagiers in totaal. Deze maatschappijen halen over al hun vluchten in Europa samen gemiddelde bezettingsgraden van 80% voor Vueling en 88% voor Ryanair. Door deze ca. 30% lagere bezettingsgraad op Eelde stijgt het brandstof verbruik per passagier met maar liefst 50%. Zwakke luchthavens zoals Eelde zijn daarmee in feite grote vervuilers. Eelde wil zich profileren als green Airport met glijvluchten en dergelijke, maar in de kern is Eelde sterk CO2 vervuilend in vergelijking met andere luchthavens waar de bezetting van de vliegtuigen stukken beter is.

De eerste cijfers over 2013 laten een verdere daling zien van de bezettingsgraad op Eelde. Ondertussen wordt – wéér met overheidsgeld - op Eelde het project "Green Sustainable Airports” (GSA) uitgevoerd. Op de website is te lezen “GSA is een initiatief van Groningen Airport Eelde. In samenwerking met diverse regionale vliegvelden in Europa zal Groningen Airport Eelde duurzame initiatieven ontwikkelen. Het project is opgezet om regionale luchthavens voorlopers te laten zijn in duurzame ontwikkeling.”
Voorlopers?..... Een GOTSPE.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 141 - 160 van 378

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.