spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Stad bezorgd over toekomst vliegveld
Geschreven door Frits Poelman in Dagblad van het Noorden, 21 november 2014   
maandag 24 november 2014

Stad bezorgd over
toekomst vliegveld




GRONINGEN Het vertrek van Ryanair van Groningen Airport Eelde roept in politiek Groningen vragen op over de toekomst van het vliegveld.


Dat bleek tijdens een discussie in de raadscommissie werk en inkomen van de gemeenteraad. "Ik ben voor reizigers en bedrijven blij met het vliegveld, maar de toekomst is zorgeiijk omdat de aandeelhouders vanaf 2020 financieel verantwoordelijk zijn", zei Jan Pieter Loopstra (PvdA).
    Hii wil een uitgebreide toekomstvisie die ook aangeeft wat erbij negatieve ontwikkelingen moet gebeuren. "Misschien sta ik tegen die tijd achter financiële steun, maar dan moeten we wel weten waarvoor. Het mag geen tweede Meerstad worden."
    Volgens de raad houdt het vliegveld ten onrechte geen rekening met ongunstige scenario's, zoals de bouw van een nieuw vliegveld bij Lelystad. Het afblazen van de heropening van vliegveld Twente is voor Eelde gunstig.
    De stad Groningen is voor 25 procent eigenaar van het vliegveld. Groningen steekt geen geld in de bedrijfsvoering en doet ook niet mee aan het nieuwe uitbreidingsplan, beloofde wethouder Paul de Rook (D66).
    "Eelde moet z'n ambities met de baanverlenging eerst waarmaken en extra investeringen verdienen met meer passagiers", aldus De Rook. De stad stopt wel 60.000 euro in een marketing-en routefonds als dat van de Europese Commissie mag.
    Volgens De Rook is het vertrek van Ryanair alweer opgevangen met drie nieuwc bestemmingen Bodrum (Corendon), Lanzarote (Transavia) en Gdansk (Wizzair).
    De raad wil een snellere buslijn naar het vliegveld. "Je bent in 2 uur op Schiphol, en doet drie kwartier over de rit naar Eelde. Dat kan beter", vond onder meer Mark van den Anker (Student en Stad). Volgens De Rook onderzoekt het OV-bureau naar een oplossing. Vanaf morgen staat er na aankomst van het vliegtuig uit Gdansk wel een reservebus klaar zodat iedereen mee kan.

Commentaar VOLE
“De stad stopt wel 60.000 euro in een marketing- en routefonds” lezen we. Dit geld wordt gebruikt om (een deel van) de aanloopkosten van de luchtvaartmaatschappijen te betalen. Zo hebben Vueling en Ryanair gemeenschapsgeld opgestreken om toeristen te vervoeren. Als deze subsidie na 1 of 2 jaar wordt beëindigd houden de maatschappijen er weer mee op. Weggegooid geld dus.


 

 

 

 

 

 

 

 
Luchtvaart blijft meer broeikasgas uitstoten
Geschreven door Jeroen Trommelen, de Volkskrant 11 november 2014   
dinsdag 11 november 2014

Luchtvaart blijft meer broeikasgas uitstoten

 

Amsterdam  Ondanks zuiniger motoren en beter gevulde vliegtuigen blijft het vliegverkeer meer broeikasgas COâ‚‚ uitstoten. Het doel van de luchtvaartsector om die groei over zes jaar te stoppen, lijkt daardoor onhaalbaar. Net als de afgelopen jaren groeide de COâ‚‚-uitstoot van vliegtuigen in 2012 met 3 procent.

Dat blijkt uit de jaarlijkse index van de Duitse organisatie Atmosfair, die gespecialiseerd is in de volledige compensatie van vliegtuigreizen in duurzame energieprojecten. Volgens de cijfers wordt de verbeterde efficiency van de luchtvaart tenietgedaan door de groei van het aantal vluchten.
    Gemiddeld werd in 2012 wereldwijd per passagier per kilometer 1,3 percent minder
COâ‚‚ uitgestoten. De absolute groei was echter 4,8 procent, waardoor een reële stijging overbleef van 3,5 procent. De berekening is gebaseerd op 92 procent van het mondiale vliegverkeer.
    Voor de luchtvaart gelden geen verplichte emissiereducties. Een EU-plan voor het belasten van vliegtuiguitstoot strandde vorig jaar omdat landen buiten Europa weigerden mee te doen. De sector heeft zelf beloofd de groei over zes jaar te stoppen.
    Vanaf 2020 mag de luchtvaart alleen nog '
COâ‚‚-neutraal' groeien, stelt brancheorganisatie IATA. Daarna moet de uitstoot met ruim 50 procent naar beneden. Met de jaarlijkse groei van rond de drie procent wordt dat echter een papieren belofte, denkt Atmosfair-directeur Dietrich Bockhagen. 'Landen moeten hun insopanningen verdubbelen.'
    Het directe aandeel van de luchtvaart in de
COâ‚‚-uitstoot is ruim 2 procent. Maar omdat de verbranding van kerosine hoog in de atmosfeer extra aantikt, is het aandeel in het broeikaseffect minstens 4 procent. Dit komt op het conto van een relatief klein deel van de wereldbevolking: slechts 5 procent heeft ooit in een vliegtuig gezeten.

Commentaar VOLE:

Eelde bovendien de meest vervuilende luchthaven van Nederland


Omdat er te weinig passagiers vanuit Eelde vliegen, maken de chartermaatschappijen om de toestellen toch vol te krijgen meestal een tussenstop op Eindhoven, Rotterdam of Maastricht. Dat kost ca. 2000 liter kerosine extra per vlucht. In de winter worden er 4 tussenstops per week gemaakt en in de zomer 15 per week. Dat komt neer op ca. 500 tussenstops per jaar. Dat wil zeggen een extra brandstofverbruik van 1.000.000 liter kerosine per jaar voor de passagiers van Eelde. Daarmee is Eelde de meest vervuilende luchthaven van Nederland.

 

 

 

 

 

 

 

 
Nieuwe bestemmingen Airport Eelde moeten daling aantal passagiers verzachten
Geschreven door RTVDrenthe, 24 oktober 2014   
zondag 26 oktober 2014

Nieuwe bestemmingen Airport Eelde moeten daling aantal passagiers verzachten

 

plaatje Transavia.jpg 

EELDE - Het zomerseizoen vanaf Groningen Airport Eelde is rond. De vluchten zoals die er nu zijn blijven. Wel komen er nieuwe bij, zoals die naar Bodrum en Lanzarote.

Maar er zijn toch minder vluchten?

Dat klopt. RyanAir stopt begin november met hun lijndiensten naar Mallorca en Girona (Barcelona). Daar tegenover staat dat er bestemmingen bij komen als Lanzarote en het Poolse Gdansk. Londen is in de winter ook nog een bestemming.

Wat betekent dit voor het aantal passagiers?

Groningen Airport Eelde hoopt dat de nieuwe bestemmingen er voor zorgen dat de daling van het aantal passagiers door het vertrek van RyanAir wordt verzacht. De gemiddelde bezetting van de vluchten naar Londen is ongeveer 54 procent. FlyBe is daar tevreden mee. Corendon heeft in de herfstvakantie een extra rechtstreekse vlucht ingezet naar Antalya om aan de vraag te kunnen voldoen.

Vluchten van Transavia en ArkeFly naar vakantiebestemmingen blijven zoals ze zijn. De vlucht naar Lanzarote komt er bij. Net als die van Corendon naar Bodrum. Ook Londen en Gdansk blijven in de zomer. Op die manier hopen ze meer passagiers te krijgen.

Effect verlengde start- en landingsbaan


Dat is wisselend. De komst van nieuwe vliegmaatschappijen valt tegen. Touroperators spelen meer in op de vraag en voeren vluchten zelfs rechtstreeks uit. Corendon liet een extra vlucht vertrekken naar Antalya. Transavia vliegt vanaf nu zonder tussenstop naar Las Palmas. En ook WizzAir heeft de lange baan nodig om naar Polen te vliegen.Maar vooralsnog lijkt het er niet op dat er meer lijndiensten komen en is het effect niet echt groot.

Komt er nu helemaal niets meer bij?

Als het aan de directie van de luchthaven ligt wel. Er zijn op dit moment gesprekken met Danish Air Transport over een dagelijkse lijndienst met Kopenhagen als overstap naar bestemmingen in de rest van de wereld. Voor wat betreft de vakantiebestemmingen verwacht het vliegveld geen verschuivingen meer.


Commentaar VOLE
Het is niet makkelijk voor GAE om onder de huidige omstandigheden een positief verhaal te houden. Wat we nu zien staat in schril contrast met het overambitieuze business plan "Werelden verbinden". Maar Monique Clarisse doet haar best.

  • “De daling van het aantal passagiers door het vertrek van RyanAir wordt verzacht”. GAE heeft zich er kennelijk bij neergelegd dat 2015 ook weer een daling van het aantal passagiers zal laten zien, zoals in 2013 en 2014.

  • “De bezetting van de vluchten naar Londen is ongeveer 54%. FlyBe is daar tevreden mee”. Dit jaar haalt Flybe gemiddeld een bezetting van 69,5% voor al haar operaties. Eelde haalt dat gemiddelde dus duidelijk omlaag. Daarmee missen ze 2 à 3 ton aan inkomsten uit tickets over een heel jaar. De tevredenheid zal samenhangen met de bijdrage uit het ‘route development fund’ waarmee dit verlies wordt goed gemaakt.

  • “WizzAir heeft de lange baan nodig om naar Polen te vliegen”. Gdansk is 1000 km van Eelde. Ryanair vloog zonder baanverlenging direct naar Milaan (1000 km) en naar Barcelona (1500km) met volle toestellen. Het bekende verhaal dus

  • "Transavia vliegt vanaf nu zonder tussenstop naar Las Palmas". In de winterdienstregeling staat dat nog steeds tussenlandingen op Eindhoven worden gemaakt voor de Canarische eilanden. Ze kunnen wel zonder tussenlanding maar doen het niet omdat de toestellen op Eelde niet vol komen.

  • “Het zomerseizoen vanaf Groningen Airport Eelde is rond. De vluchten zoals die er nu zijn blijven”. Bij Transavia kun je voor volgend jaar vanaf Eelde alleen een ticket Palma de Mallorca boeken. Bij de andere bestemmingen staat “geen vluchten beschikbaar”. Dit in tegenstelling tot Eindhoven. Daar zijn de meeste bestemmingen al wel te boeken. Transavia heeft de zomerdienstregeling voor Eelde dus nog niet rond.

Inmiddels is GAE directeur Van de Kreeke bij slecht nieuws net zo onzichtbaar als Eurlings bij de KLM.


Klik hier om het interview met Monique Clarisse van GAE te beluisteren


 

 

 

 

 

 

 

 
Econoom: einde vliegveld Eelde nabij
Geschreven door RTVDrenthe, 16 oktober 2014   
vrijdag 17 oktober 2014

Econoom: einde vliegveld Eelde nabij

 

Philippe Boucher 16-10-2014.jpg 

 Philippe Boucher. Foto: Marco in 't Veldt

 

EELDE - Het einde van Groningen Airport Eelde nadert snel. Dat zegt econoom Philippe Boucher uit Midlaren, die als organisatiedeskundige ook voor Schiphol werkt.

Hij reageert op het besluit van Ryanair om volgend jaar het vliegveld in Eelde de rug toe te keren. Volgens Boucher raakt Eelde daardoor jaarlijks 40.000 passagiers kwijt. "Ryanair had met 75 procent procent een redelijke bezetting. Het vliegveld verliest hiermee ruim twintig procent van het totaal aantal reizigers", zo heeft Boucher berekend.

Hij denkt dat de nieuwe verbinding naar Londen en binnenkort het Poolse Gdansk dat bij lange na niet goed kunnen maken. "We moeten er ernstig rekening mee houden dat het einde van Eelde sneller nadert dan we tot nu toe konden voorzien."

De econoom is als adviseur ook verbonden aan VOLE, de vereniging van omwonenden van de luchthaven in Eelde. VOLE streed jarenlang tegen de baanverlenging op het vliegveld.

Klik om een radio-interview met Philippe Boucher te beluisteren

Klik hier om een video-fragment van RTVNoord te bekijken

Klik hier om de column van de opiniemaker van RTVNoord te bekijken


 

 

 

 

 

 

 

 
Ryanair weg van Eelde
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, 16 oktober 2014   
donderdag 16 oktober 2014

Ryanair weg van Eelde

 

De Ierse prijsvechter Ryanair keert na de winter niet terug op Groningen Airport Eelde (GAE). De Ieren vlogen het bijna voorbije zomerseizoen op de Spaanse bstemmingen Mallorca en Girona.

vertrek vanaf GAE.jpg

 Vertrek vanaf Groningen Airport Eelde. Foto: Marco in 't Veldt

 

Dat Ryanair het noordelijke vliegveld de rug toekeert is een zware slag, bekent adjunct-directeur Chiel Stutterheim van GAE. "We balen ervan als een stekker. Het gaat toch om een grote naam, dat je die niet meer op de timetable hebt staan is heel jammer."
    Volgens Stutterheim past het vertrek van Ryanair in een luchtvaartwereld die steeds 'dynamischer en concurrentiegevoeliger' wordt. "We zijn slachtoffer geworden in een krachtenspel waarbij de zakelijke reizigers ook voor Ryanair steeds belangrijker worden. Dat is de reden dat de maatschappij kiest voor wat meer service en luxe en grotere luchthavens als Schiphol en Eindhoven."
    Stutterheim weerspreekt dat de Ierse lowbudget maatschappij de toestellen niet vol (genoeg) zou krijgen op Eelde. "Op Girona hadden we een bezetting van 81 procent, op Mallorca van 84 procent. Ryanair als geheel heeft 82 procent bezetting." De cijfers worden bevestigd door een onafhankelijk luchtvaartexpert die regelmatig telt op Eelde. Hij komt zelfs tot 85 procent bezetting in de maanden mei en juni.
    Ryanair was zelf niet bereikbaar gisteren maar bekend is dat de maatschappij te weinig toestellen heeft. "Er zijn er 160 in bestelling, maar die hebben ze nog niet", zegt Stutterheim.
    Volgens hem is het vertrek voor 'Eelde' wel op te vangen. "Onze nieuwe lijn naar Londen loopt goed en binnenkort beginnen we met de lijn naar Gdansk. Daarvoor zijn zelfs extra vluchten gepland."
    De Drentse gedeputeerde Henk Brink (Verkeer en Vervoer, VVD) noemt het vertrek van Ryanair een verlies. "Dit is niet goed, een verkeerd signaal. Maar ik heb wel het gevoel dat het een strategische keuze is van Ryanair. De vliegtuigen zaten wel vol."
    De anderhalf jaar geleden geopende langere baan van Eelde werd destijds aangelegd met het argument dat maatschappijen als Ryanair dan voor de luchthaven zouden kiezen. Dat argument leek valide, maar is na gisteren achterhaald.
Ryanair exit.jpg

Commentaar VOLE

Luchtvaartexperts hebben altijd voorspeld dat luchthaven Eelde niet de potentie heeft om te groeien. De baanverlenging is er gekomen dankzij het doordrammen van de GAE directie. GAE directeur Hillen zei ruim 2 jaar geleden nog op RTV Noord: “Eelde gaat nu groeien. Daar mag u mij volgend jaar op afrekenen”. 25 miljoen euro belastinggeld weggegooid, 50 hectare eeuwenoud landschap verwoest. En Hillen afrekenen, waar hij zelf om gevraagd heeft? Hij is inmiddels directeur van de Aanpak Zuidelijke Ringweg.
Ook bij dit project schuift hij serieuze kritiek terzijde, worden ‘nut en noodzaak’ zwaar overtrokken, zijn de prognoses achterhaald en worden alternatieven niet onderzocht. En het zijn diezelfde bestuurders van provincies en gemeenten die hiervoor de eindverantwoordelijkheid dragen. En opnieuw kletst gedeputeerde Brink maar wat: “de toestellen zaten wel vol”. Hij kent de feiten niet. De bezetting van Ryanair was 77%. Veel te laag voor Ryanair dat gewend is minstens 85% te halen. (Kiers heeft zijn bron niet goed geciteerd. De 85%, die hij noemt, betreft het gemiddelde van alle Ryanair-vluchten).


 

WizzAir1.jpg

     Het eerste toestel van de Hongaarse maatschappij WizzAir landt eind oktober in Eelde en wordt
     feestelijk onthaald. 'Maar het is geen RyanAir.'
© Harry Cock

 

Redt Eelde het zonder Ryanair?
Geschreven door Jurre Van Den Berg in De Volkskrant, 5 november 2014

 

Vliegveld Eelde had de hoop gevestigd op een verlengde landingsbaan en Ryanair. Maar vandaag vliegt de Ierse prijsvechter voor het laatst van Drenthe naar Barcelona. 'Verdraaid zuur.'


Met een behoorlijke vaart rijdt Hendrik Cazemier over een zandweg. Rechts een kerstbomenkwekerij, links achter de afrastering de landingsbaan van Groningen Airport Eelde. 'Zero-five', klonk het zojuist door de scanner waarmee de vliegtuigspotter met de luchtverkeersleiding meeluistert: het Transavia-toestel uit Gran Canaria nadert via de zuidwestelijke aanvliegroute.

Het miezert als we uitstappen bij de spottersheuvel. Een cadeau van de luchthaven ter ere van de baanverlenging, vorig jaar, na 35 jaar juridisch gesteggel. Voor een Boeing 737 als deze draait Cazemier (50) normaal zijn hand niet meer om. Het gaat hem om exoten, zoals de Franse blusvliegtuigjes afgelopen zomer. Maar als boven de koplampen van het toestel in de mist opdoemen, kan hij zich toch niet bedwingen. Hij loopt naar de auto en keert terug met zijn digitale spiegelreflex. Klik. 'Dat was hem weer.'

Slecht nieuws

Als 15-jarige jongen kwam Cazemier hier 35 jaar geleden voor het eerst aanfietsen, met het fototoestel van zijn zus. Sindsdien heeft hij 23 duizend vliegtuigen gefotografeerd. Hij is twaalf jaar voorzitter van de Groningen Eelde Aviation Society. Zijn vrouw ontmoette hij in luchthavenrestaurant Weelde. Hij heeft moeite met de beeldvorming rond het vliegveld dat hij een warm hart toedraagt. 'Als er slecht nieuws is, staat het gelijk groot in de krant.'

Hij doelt op het recente bericht: Ryanair, de Ierse prijsvechter die in 2012 trots was binnengehaald, schrapt zijn vluchten vanaf Eelde naar Barcelona-Girona en Mallorca. Te weinig toestellen, luidt de officiële verklaring. Vandaag om 9.35 stijgt voorlopig voor het laatst een toestel van Ryanair in Eelde op.

'Verdraaid zuur', noemt Groningen Airport Eelde-directeur Marco van de Kreeke het vertrek. 'We doen een paar stapjes vooruit, maar ook weer een flinke stap terug.' In 2004 werd de lijndienst naar Londen ook al na een jaar afgebroken.

Markt

De prijsvechter heeft zijn bakens verzet naar internationale hubs als Brussel, Keulen en straks wellicht Amsterdam, zegt hoogleraar vervoerseconomie Jaap de Wit. 'In Eelde dacht men dat Ryanair in 2004 vertrok omdat de baan te kort was. Nu is de baan verlengd en vertrekt Ryanair opnieuw. Het gaat om de markt en de markt is in het Noorden te dun.'

'Een vliegende start', noemde Van de Kreeke de langverwachte baanverlenging van 1.800 naar 2.500 meter bij zijn aantreden in 2012. Maar het aantal passagiers loopt sindsdien juist terug. 'De maatschappijen staan niet opeens in de rij', erkent de directeur. 'Maar er is wel een randvoorwaarde geschapen.'

Van de Kreeke ziet dan ook geen reden om de doelstellingen van de luchthaven bij te stellen. Het streven blijft 600 duizend passagiers in 2023. Nu zijn dat er 200 duizend, waarvan 40 duizend Ryanair-passagiers. Een ander belangrijk doel: op eigen benen staan. De luchthaven heeft sinds de opening in 1931 verlies gedraaid. Dit jaar loopt het tekort op tot bijna een miljoen. 'Maar we hebben een strategie gericht op groei. We willen de voordeur van de regio zijn.'

Streamer vertrek Ryanair.jpg

Ambities

Aan ambities geen gebrek. In het bedrijfsplan 'Werelden verbinden' (36 pagina's) komt het woord 'groei' 59 keer voor. 'Onze ambitie kun je ons niet verwijten', vindt Van de Kreeke.

Toch gebeurde dat afgelopen jaar, in twee vernietigende rapporten. De toekomstbeelden die de luchthaven schetst, zijn veel te rooskleurig, luidde de gedeelde conclusie. In het meest optimistische scenario - 'Ryanair breidt uit' - rekent SEO Economisch Onderzoek op maximaal 500 duizend passagiers. Maar die lijken verder weg dan ooit. De Noordelijke Rekenkamer verwacht geen zwarte cijfers voor 2030. 'Moet een regionaal vliegveld winst maken?', vraagt Van de Kreeke zich hardop af. 'Dat is een vraag die onze aandeelhouders moeten beantwoorden.'

De aandeelhouders, dat zijn lokale overheden: de provincies Groningen en Drenthe (elk 30 procent) en de gemeenten Groningen (26 procent), Assen (10 procent) en Tynaarlo (4 procent). Tot 2013 hadden ze de verplichting jaarlijks een miljoen euro te storten. Maar nu die overeenkomst verstreken is, maken ze een pas op de plaats en weigeren ze een miljoeneninvestering in een grotere terminal en een nieuwe brandweerkazerne. De luchthaven moet eerst haar reserves aanspreken.

'Het vliegveld is een belangrijke infrastructurele voorziening met maatschappelijke en economische meerwaarde voor Noord-Nederland', zegt de Drentse gedeputeerde van financiën Ard van der Tuuk (PvdA). 'Maar de tijd dat op elk investeringsverzoek 'ja' werd gezegd, is voorbij. Het is nu aan de directie om de vliegtuigen te laten vliegen.'

Gdansk

In dat kader begroette Eelde dit jaar nieuwe maatschappijen. Flybe vliegt zes keer per week naar Londen South-end. En vorige week landde de eerste vlucht van WizzAir uit het Poolse Gdansk. Met zogeheten 'etnisch vervoer' - van Polen die de familie thuis bezoeken - hoopt de Hongaarse prijsvechter een nieuwe markt aan te boren.

Directeur Van de Kreeke is hoopvol: 'Natuurlijk, WizzAir is geen Ryanair en Gdansk is Barcelona niet. Maar WizzAir zegt: we hopen snel een volgende route aan te kondigen. En voor hetzelfde geld keert Ryanair volgend jaar terug.'

'Misschien waren de verwachtingen over de baanverlenging wel te hoog gespannen', concludeert Hendrik Cazemier.

Een gele controle-auto van de havendienst houdt halt bij de spottersheuvel. De bestuurder draait het raampje open. 'Het is zo rustig de laatste tijd. De vogels blijven gewoon zitten.'

WizzAir2.jpg

Tegenwoordig vliegt maatschappij WizzAir ook op het vliegveld in Eelde © Harry Cock

 


 

 

 

 

 

 

 

 
Ryanair stopt in 2015 met vliegen vanaf Groningen Airport Eelde
Geschreven door Marco in 't Veldt in Harener Weekblad, 15 oktober 2014   
donderdag 16 oktober 2014

Ryanair stopt in 2015 met vliegen vanaf
Groningen Airport Eelde



Vandaag kondigde Ryanair haar groeistrategie aan voor Nederland. Ryanair geeft aan te willen groeien op primaire luchthavens wat ten koste zal gaan van de secundaire, kleinere luchthavens, waaronder Groningen Airport Eelde.

Ryanair vloog naar Barcelona en Mallorca.

De luchthaven betreurt dit besluit, maar partijen hebben nadrukkelijk afgesproken om na vlootuitbreiding in gesprek te gaan over een terugkeer in 2016.

Het vertrek van Ryanair was in 2013 al voorspeld door VOLE.

Jan Wittenberg: “Het kan niet uit. En die lowcost carriers krijgen vaak in het eerste jaar een flinke korting op de start- en landingsrechten. Zodra die afloopt, gaat men weer op zoek naar de goedkoopste plek.”

Groningen Airport Eelde heeft te maken met een sterk teruglopend aantal passagiers.

 

 

 

 

 

 

 

 
Luchthavens of luchtkastelen deel 1
Geschreven door De Ochtend, Radio1, 29 september 2014   
dinsdag 30 september 2014

Luchthavens of luchtkastelen deel 1

 

Hoe rendabel zijn regionale luchthavens? In radioprogramma ‘de ochtend’ deze week (vanaf 29 september 2014) reportages over een aantal van die vliegvelden. Te beginnen met Groningen Airport Eelde. 

Klik hier om de Radio1 uitzending over Groningen Airport Eelde te beluisteren 

 

 

 

 

 

 

 

 
Groei luchthaven Lelystad doodsteek voor kleintjes
Geschreven door Trouw, 14 juni 2014   
donderdag 19 juni 2014

Groei luchthaven Lelystad doodsteek voor kleintjes


Luchtfoto Lelystad Airport.jpg

Het jaar 2014 kan wel eens het kantelpunt worden voor regionale vliegvelden in Nederland, zeker nu Lelystad Airport de tweede nationale luchthaven wordt. Het moet de druk van Schiphol afhalen, dat rond 2020 tegen het maximale aantal vliegtuigbewegingen van 510.000 per jaar aanloopt. De vakantievluchten moeten verhuizen naar Lelystad, dat nu nog een wat onooglijk luchthaventje is voor sport- en zweefvliegtuigjes.

De vijf andere regionale luchthavens, bij Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en in Twente, hoopten een deel van de buit te verdelen als Schiphol niet voor Lelystad zou kiezen. Zij vissen nu achter het net. En voor sommige kleine vliegvelden kan de keuze voor Lelystad als nieuwe grote luchthaven de doodsteek zijn.

In Overijssel werd deze week, na jarenlang soebatten en tientallen miljoenen overheidsgeld besloten de vroegere luchtmachtbasis Twente Airport geen nieuw leven in te blazen als burgerluchtvaartvliegveld voor charters en regionale vluchten. De provincie en de gemeente Enschede maakten definitief een einde aan de veel te ambitieuze plannen, die uitgingen van 1 tot 2 miljoen passagiers per jaar.

Het lijkt logisch, als je kijkt naar de plannen van Schiphol voor Lelystad Airport. Daar moeten, na een investering van zo'n 90 miljoen euro, in 2024 al 11.000 toestellen landen en opstijgen met ruim 1,6 miljoen passagiers aan boord. Vanaf 2032 groeit het aantal vliegtuigbewegingen naar zo'n 45.000 met bijna 6,8 miljoen passagiers.

Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport krijgen sowieso een deel van de Schiphol-koek om de nationale luchthaven tot 2020 te ontlasten. Het is nu al in de cijfers terug te zien. Het passagiersaantal van Rotterdam The Hague Airport is in tien jaar tijd bijna verdubbeld. Eindhoven Airport heeft in dezelfde periode bijna vijf keer zoveel passagiers te verwerken gekregen. Beide luchthavens liggen in drukbevolkte gebieden met veel bedrijvigheid.

Anders is het gesteld met Groningen Airport Eelde, dat in het dunbevolkte noorden ligt. De luchthaven heeft onlangs de landingsbaan dankzij veel subsidie verlengd van 1800 naar 2500 meter. Nu kunnen de grotere toestellen daar ook landen. Prijsvechters als Ryanair, Wizz Air, Vueling, Transavia, easyJet zullen nu wel komen, zo is de hoop.

Maar het aantal passagiers is vorig jaar weer gedaald ten opzichte van 2012 en blijft steken op iets meer dan 200.000 per jaar. Provinciebestuurders en de directie van Eelde dromen op de website van de luchthaven van verbindingen naar Aberdeen, Tenerife, Stockholm, Warschau, Marrakesj en vele andere steden. Maar het risico dat het bij dromen blijft, is levensgroot nu Lelystad na Schiphol de tweede wordt.

Ook in Maastricht is de situatie verre van rooskleurig. De luchthaven meldt met onverholen trots dat het aantal passagiers in 2013 met 40 procent is gestegen tot 465.000. Maar Ryanair stopte in maart dit jaar met acht van de vijftien bestemmingen vanaf de Limburgse luchthaven. En Ryanair was goed voor 375.000 passagiers per jaar. De consequenties zijn groot: luchthaven Maastricht overleeft alleen nog dankzij de financiële steun van de provincie.

Zo zullen de luchthavens bij Eelde en Maastricht met de komst van Lelystad Airport steeds verder in de gevarenzone komen. Ze hebben allebei al vele tientallen miljoenen subsidie gehad, en zonder heel veel overheidssteun zijn de overlevingskansen met de grote groei van Lelystad Airport klein, erg klein.


Commentaar VOLE


Ontwikkeling luchthaven Lelystad is doodklap voor Eelde

Rond 2020 worden op luchthaven Lelystad 5.000 vluchten en 750.000 passagiers verwacht. Dat 4 maal zoveel als nu op luchthaven Eelde. Er is dan in Lelystad meer keuze uit bestemmingen  en vertrektijden. Klanten zullen dus veel eerder voor Lelystad kiezen en Eelde zal worden ‘gekannibaliseerd’ (een term die luchtvaart Econoom professor Jaap de Wit gebruikte in een rapport over Eelde).

In het ondernemingsplan luchthaven Lelystad lezen we over de herkomst passagiers op Lelystad Airport: “In de provincies Flevoland, Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel zal Lelystad Airport naar verwachting een aanzienlijk marktaandeel kunnen realiseren.” Dit gaat uiteraard ten koste van onder meer Eelde.

Dit lijkt logisch, want voor de meeste bewoners van Groningen en Drenthe ligt Lelystad op 1½ uur rijden. Voor de Friezen is dit slechts 1 uur.

Bij de start van groot vliegverkeer vanaf Lelystad in 2018 moet er luchtverkeersleiding aanwezig zijn. Eigenaar de Schipholgroep zal dit (moeten) betalen. Het zal dan voor Schiphol niet meer acceptabel zijn dat het tekort op de verkeerleiding op Eelde (plm. €2 miljoen per jaar) wordt opgebracht door de reizigers van de Schipholgroep.

Met de huidige reserve kan luchthaven Eelde het exploitatietekort tot 2018 dekken. Daarna ontstaat er een gat. De aandeelhouders hebben nieuwe steun afgewezen met als argument “We willen ze eerst zien vliegen”.

Het aanbod in Lelystad neemt vanaf 2018 in fors tempo toe: in 2023 10.000 vliegbewegingen en in 2033 al 25.000. Het maximum is vastgesteld op 45.000 vliegbewegingen of 6,7 miljoen passagiers (zie grafiek hieronder).

Met dit vooruitzicht (concurrentie en kosten verkeersleiding) heeft luchthaven Eelde geen schijn van kans om te overleven.

VOLE heeft in provinciale Staten van Drenthe en Groningen erop aangedrongen niet te wachten tot het geld op is en Eelde failliet gaat. Door nu samen te werken met Lelystad kan een geleidelijke transitie worden bewerkstelligd. Personeel komt dan niet op straat te staan maar kan worden overgenomen door Lelystad. Ook dure spullen (zoals de miljoenen kostende crashtenders en apparatuur voor de verkeersleiding) kunnen worden overgedragen. Kortom een sociaalplan dat bovendien het noorden vele miljoenen oplevert waarmee een nieuwe invulling van de terreinen en gebouwen kan worden bekostigd.

Grafiek marktscenario Lelystad.jpg


 

 

 

 

 

 

 

 
Commerci�le luchtvaart Twente van de baan
Geschreven door luchtvaartnieuws   
donderdag 12 juni 2014

Commerciële luchtvaart Twente van de baan

vliegveld Twente.jpg

ENSCHEDE - Het vliegveld in Twente wordt definitief geen luchthaven voor commerciële burgervluchten. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel hebben woensdag besloten niet verder te gaan met het ombouwen van Luchthaven Twente tot een burgerluchthaven.

Gebiedsontwikkelaar ADT, bestaande uit de gemeente en de provincie, denkt dat het niet mogelijk is om nog voor de jaarwisseling burgervluchten vanaf Twente te realiseren. Dat komt vooral doordat de Europese Commissie (EC) niet voor 1 september kan aangeven of eventuele staatssteun voor de luchthaven is geoorloofd. Die harde eis had de gemeente Enschede aan de EC gesteld.

VOLT Twente
Omwonenden die jarenlang streden tegen de doorstart van vliegveld Twente, reageren "voorzichtig blij". De omwonenden-actiegroep VOLT Twente wil dat ook de laatste twee opties, waarin nog sprake is van beperkte vliegactiviteiten, van tafel gaan. VOLT zegt dat er vier jaar geleden is beloofd dat er een alternatief plan zonder vliegactiviteiten zou komen als een luchthaven niet haalbaar is. "Aan die belofte wil ik de politiek houden", aldus voorzitter Nol Graas.

Graas ziet het liefst dat de 3 kilometer lange landingsbaan op het terrein nu verdwijnt. "Anders staat er toch elke 3 of 5 jaar weer iemand op met een plan voor een vluchthaven."

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) neemt kennis van het besluit van ADT, aldus haar woordvoerder. Mansveld steunde de plannen, mits die financieel deugdelijk waren en de Europese Commissie niet dwars zou liggen. Inhoudelijk wil zij niet ingaan op het besluit van de partijen in Twente. Het kabinet moet binnenkort op voorstel van Mansveld ook een knoop doorhakken over de uitbreiding van een andere regionale luchthaven, die bij Lelystad. De luchthaven daar moet een 'overloop' gaan vormen voor Schiphol, maar dan moeten luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn over te stappen naar Lelystad Airport.

Het kabinetsbesluit over Lelystad valt binnenkort, mogelijk deze vrijdag al, maar in elk geval voor een debat met de Tweede Kamer eind juni.


Commentaar VOLE

Na een hardnekkige strijd door de Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente  (VOLT) e.a. is de stekker uit luchthaven Twente getrokken. VOLT werd opgericht naar het model van VOLE. Regelmatig werd kennis uitgewisseld. VOLE heeft VOLT en haar voorzitter Nol Graas gefeliciteerd met het behaalde resultaat.


 

 

 

 

 

 

 

 
Provincies: Steun voor Eelde, maar eerst maar eens vliegen
Geschreven door Jaap Kiers en Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, 15 mei 2014   
maandag 19 mei 2014

Provincies: Steun voor Eelde,
maar eerst maar eens vliegen


 

ASSEN/GRONINGEN   Zowel de Groningse als de Drentse Staten bespraken gisteren het businessplan van Groningen Airport Eelde (GAE). Er was steun voor ambities, maar geen extra geld.

'Eerst zien en dan geloven', was het motto in het debat, zowel in Groningen als in Drenthe, de twee grootste aandeelhouders. In Drenthe verwoordde gedeputeerde Ard van der Tuuk (Financiën, PvdA) het als volgt: "Steun ja! Maar we willen ze wel eerst zien vliegen." Extra geld gaat er dus niet naar de luchthaven. Wel geven de provincies de luchthaven toestemming een miljoen euro uit de eigen middelen te steken in een fonds dat extra lijnen moet aantrekken en mag jaarlijks vanuit de exploitatie 250.000 euro in marketing worden gestoken.
    Pas als ze erin slaggt meer vluchten en dus klanten te trekken, kan worden gesproken over een eventuele miljoeneninvestering voor uitbreiding van de passagiersterminal, brandweerkazerne en parkeervoorzieningen. "Wat je ziet is dat de meeste vliegtuigen ongeveer op hetzelfde moment komen. Ik heb dan liever dat het over twee jaar storm loopt en ik op een iets te kleine terminal denk: jeetje wat is het hier druk, daar moeten we iets aan doen", aldus de Groninger gedeputeerde Mark Boumans (VVD).
    Hij is optimistisch over de toekomst van Groningen Airport Eelde die goed te exploiteren valt als overheden, bedrijfsleven en reizigers de luchthaven omarmen. Boumans hoopt dat mensen geen last hebben van het Bartje-complex en dan denken: het was, is, en wordt niks. "Als ex-Drent mag ik dat wel zeggen."
    Een meerderheid in beide Staten vindt beslist niet dat de overheid de stekker uit GAE moet trekken. In het Noorden wordt volop geïnvesteerd in goede weg- en waterverbindingen. Daar hoort een vliegveld bij. Voorzitter Jan Wittenberg van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) houdt vol dat de overheid aan een dood paard trekt.
    "Ik heb een archief van vijftien meter met onderzoeken die allemaal hetzelfde zeggen. Het kan niet uit. Het noordelijk bedrijfsleven maakt bar weinig gebruik van het vliegveld." Boumans merkte op dat de Rijksuniversiteit Groningen goed is voor 6000 zakelijke vliegbewegingen per jaar. "En dan reken ik de studenten niet mee."
    Directeur Marco van der Kreeke die beide vergaderingen bijwoonde was tevreden met de uitgesproken steun voor het vliegveld.


 

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 141 - 160 van 409

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.