spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Geen interesse in exploitatie luchthaven Twente
Geschreven door Redactie LuchtvaartNieuws.nl   
donderdag 06 december 2012

Geen interesse in exploitatie luchthaven Twente


 

ENSCHEDE - Een doorstart van luchthaven Twente lijkt van de baan, nu geen enkele partij geïnteresseerd blijkt in de exploitatie van het vliegveld. De aanbesteding van de exploitatie van de voormalige vliegbasis heeft geen biedingen opgeleverd, zo maakte Area Development Twente (ADT) dinsdag bekend. Maandag verstreek de deadline van de aanbesteding.

ADT-voorzitter Peter den Oudsten, tevens burgemeester van Enschede, reageert teleurgesteld dat zich geen exploitant voor de luchthaven Twente heeft gemeld.
“Hiermee is een prachtige kans voor Twente op het realiseren van meer banen en duurzame innovatie door het aanbesteden van de luchthaven op dit moment niet geslaagd.”

Het bestuur van ADT zegt zich te beraden op de ontstane situatie. “Bezien moet worden wat de reden is waarom de geprekwalificeerde partijen, binnen de huidige kaders en omstandigheden, niet hebben ingeschreven op deze luchthaven”, zo wordt gemeld in een verklaring. Ook wordt bekeken welke onderdelen van de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente alsnog door kunnen gaan.

Na de sluiting van vliegbasis Twenthe is er sprake van de ontwikkeling van het vliegveldterrein tot een burgerluchthaven. Enkele luchtvaartmaatschappijen, waaronder ArkeFly, hadden aangegeven vanaf Twente te willen vliegen zodra het vliegveld zou worden geopend voor het luchtverkeer.

Commentaar VOLE
Dit zal ook met luchthaven Eelde gebeuren als de exploitaie aan private partijen wordt aangeboden. Niemand heeft zin om een verliesgevend bedrijf in stand te houden. Dat de overheid belastinggeld in 'Eelde' blijft stoppen (de laatste 10 jaar 100 miljoen euro) is uitsluitend gebaseerd op polititiek prestige van de noordelijke bestuurders.
Men voert aan dat er een economische betekenis is. Maar die betekenis is vooral negatief. Vakantiegangers worden gesubdsidieerd en brengen hun geld naar het buitenland. Per jaar kopen 40.000 passagiers een ticktet om vanaf Eelde te vliegen. De subsidie op ieder ticket is gemiddeld meer dan 100 Euro. Hoelang kan de overheid hiermee doorgaan in een tijd dat zwembaden en bibliotheken moeten worden gesloten?


 

 

 

 

 

 

 

 
SCHIP ZINKT; ORKEST SPEELT DOOR
Geschreven door Philippe Boucher op www.financieel-groningen.nl, 3 december 2012   
maandag 03 december 2012

SCHIP ZINKT;
ORKEST SPEELT DOOR


Philippe Boucher 13-12-11.jpg
 

Het gaat wonderlijk goed met luchthaven Eelde
Afgaande op de laatste cijfers van het CBS gaat het goed met de passagiersaantallen op Eelde. De chartervluchten hebben zich in de eerste vier maanden, na de dramatische dalingen in de periode 2009-2011 hersteld op het niveau van 2008. In het zomerprogramma 2012 bieden Ryanair en Vueling samen vier nieuwe bestemmingen aan, die minstens twee maal in de week worden aangevlogen. Dat heeft een fors effect op de passagiersaantallen, die in de periode mei-augustus met gemiddeld 70% toenamen. Dat is een opsteker voor GAE. Schiphol dat zo’n 95% van het luchtverkeer voor zijn rekening neemt is een goede maatstaf voor de globale passagiersontwikkelingen. Daar gingen de passagiersaantallen de eerste 8 maanden met 3,5% omhoog. Eindhoven steeg met gemiddeld 15%, maar Maastricht zit na twee jaar van spectaculaire stijgingen van ca 70% en 50% weer in een forse daling van ruim 22%. Maastricht heeft er onder te lijden dat verschillende airlines hun vluchten hebben verplaatst naar Eindhoven en enkele Duitse luchthavens. Eindhoven heeft meer ruimte om te groeien dan Maastricht en de airlines vinden dat aantrekkelijk. Het enthousiasme over de passagiersgroei op Eelde moeten we dan ook met enige voorzichtigheid beschouwen. De prijsvechters zijn heel beweeglijk.

Tussenlandingen blijven, ook met langere baan

Altijd is beweerd door de directie van GAE dat een langere baan nodig was, opdat de charters geen tussenlandingen meer hoeven te maken. Ook Joop Atsma, de toenmalig staatssecretaris, voerde dit argument in de Tweede Kamer aan, om de uitgaven aan de baanverlenging te rechtvaardigen en nader onderzoek af te houden, zoals toen door GroenLinks werd gevraagd. Inmiddels is de langere baan van 2500 meter klaar voor het nieuwe seizoen. Maar volgens het zomerschema van 2013 van GAE blijft Transavia vanaf Eelde nog steeds met tussenlandingen vliegen op de zomervakantie bestemmingen, zoals ze dat al jaren doet. 2012 heeft overigens bewezen dat men met volle vliegtuigen vanaf de baan van 1800 meter rechtstreeks kan vliegen naar alle bestemmingen van het vaste land van Europa. En toch handhaaft men in 2013 de oude routine met de tussenlandingen. Hiermee is wel het bewijs geleverd dat de touroperators hun vliegtuigstoelen niet vol krijgen op Eelde en ook passagiers van andere luchthavens moeten ophalen om een goede bezetting te krijgen. Want waarom zou je anders een paar duizend euro extra voor een tussenlanding gaan betalen?

Kleine veranderingen, opbouw of sanering?
Het charterschema voor 2013 is licht ingekrompen. Transavia schrapt twee bestemmingen naar Griekenland, namelijk Rhodos en Corfu. Eerder zag Transavia al af van twee extra geplande vluchten op Innsbruck in de winter. Corendon gaat wel een keer extra vliegen op Antalya. Het vluchtschema voor de lijndiensten is nog niet bekend, maar afgaande op de vluchtprogramma's van Ryanair en Vueling op internet voor 2013 zal de bestemming Marseille van Ryanair waarschijnlijk vervallen evenals de bestemming Barcelona van Vueling. Per saldo heeft Eelde dan in 2013 vier bestemmingen minder. De bezettingsgraad in 2012, van de overgebleven bestemmingen van Ryanair was zwak, met percentages van 59% voor Milaan en 67% voor Mallorca. Gemiddeld tussen de 80 en 60 lege stoelen per vlucht! Vueling had gemiddeld 77 lege stoelen per vlucht. Dat laat weer eens zien dat het zwakke achterland van Eelde nog steeds het fundamentele probleem van deze luchthaven is. Als de bezettingsgraad in 2013 niet verbetert zal Ryanair hoogstwaarschijnlijk voor de tweede maal van Eelde vertrekken. De markt is getest maar te zwak bevonden.

Eelde grootste CO2 vervuiler per passagier
Een lage bezettingsgraad betekent dat het brandstof verbruik per passagier omhoog gaat. De vier nieuwe Low Cost bestemmingen hadden een gemiddelde bezetting van 58%, gemeten tijdens alle zomermaanden over 145 vluchten met een kleine 16.000 passagiers in totaal. Deze maatschappijen halen over al hun vluchten in Europa samen gemiddelde bezettingsgraden van 80% voor Vueling en 88% voor Ryanair. Door deze ca. 30% lagere bezettingsgraad op Eelde stijgt het brandstof verbruik per passagier met maar liefst 50%. Zwakke luchthavens zoals Eelde zijn daarmee in feite grote vervuilers. Eelde wil zich profileren als green Airport met glijvluchten en dergelijke, maar in de kern is Eelde sterk CO2 vervuilend in vergelijking met andere luchthavens waar de bezetting van de vliegtuigen stukken beter is.

Tijd om een streep te zetten?
Op alle fronten is het handhaven van Eelde als regionale luchthaven voor vakantieverkeer een slechte zaak. De luchthaven slokte tot nu toe grote sommen overheidsgeld op, ruim 100 miljoen de afgelopen 10 jaar en blijft verliezen maken. De perspectieven zijn nog steeds niet goed, gezien de te verwachten magere resultaten over 2013 en latere jaren. Daar komt dan nog bij dat de luchthaven ook nog sterk CO2 vervuilend is. Inmiddels zijn de bestuurders goed op de hoogte van de plannen van het ministerie van I&M. Lelystad gaat na 2015 de overtollige vakantie vluchten van Schiphol opvangen en vanaf dat zelfde jaar moeten alle Nederlandse luchthavens de luchtverkeersleiding volledig zelf betalen. Luchtverkeersleiding leverde Eelde in de periode 2001-2007 een tekort op van 2,5 a 3 miljoen euro per jaar. Dat werd aangevuld door het ministerie van I&M, maar die regeling loopt nu af. Vanaf 2015 wordt overgestapt van het huidige OGA systeem, waarbij in feite Schiphol de tekorten van Eelde vergoedt, op het “determined cost ecovery principe”. Dat wil zeggen dat Eelde nu alle kosten voor luchtverkeersleiding zelf moet dragen. Zou men die kosten geheel doorberekenen in de tarieven, dan zal geen airline hier meer willen landen. Bij een lager marktconform tarief zullen de aandeelhouders fors moeten bijspringen . Als Lelystad na 2015 operationeel wordt, zal dit een aanzuigende werking hebben op de passagiersstromen ten koste van Eelde. Ook de airlines zullen dan eerder voor Lelystad dan voor Eelde kiezen, gezien de betere ligging. Allemaal donkere wolken aan de horizon, waar de aandeelhouders van GAE goed van op de hoogte zijn. De directie heeft de afgelopen jaren stelselmatig overdreven positieve voorspellingen gedaan en zelfs halve waarheden verkondigd, waardoor de burger denkt dat een langere baan de oplossing is voor Eelde en er straks grotere vliegtuigen gaan komen. Allemaal onzin, waar onder luchtvaartdeskundigen hard om gelachen wordt, maar die er wel voor zorgt dat het voor bestuurders steeds moeilijker wordt om toe te geven dat Eelde er niet goed voor staat en de ambities drastisch moeten worden bijgesteld. Dat zal zeker boosheid geven onder de bevolking. “Zijn wij dan al die tijd voorgelogen” zal men zich afvragen. Hoe lang zal het nog duren voordat bestuurders de moed opbrengen om de knoop door te hakken? De kans is groot dat men niets doet, en een geschikt moment afwacht, waarop men zonder gezichtsverlies er uit kan stappen. Bijvoorbeeld wanneer er airlines vertrekken of toenemende verliezen na 2015 het noodzakelijk maken om weer financieel bij te springen. Dan is er, in tijden van schaarste, zeker een goed verhaal te houden dat de bevolking zal slikken. Het afgelopen jaar boekten nog geen 40.000 passagiers een retour ticket op Eelde. Het zwembad in Zuidlaren, dat de gemeente Tynaarlo wegens geldgebrek wil sluiten, had 111.000 bezoekers. Kiezen voor een maximaal maatschappelijk nut zal het makkelijker maken, het besluit Eelde vaarwel te zeggen, door de bevolking te laten accepteren. “We hebben er alles aan gedaan”, zal men zeggen, “maar kunnen het tij niet meer keren.” Dat betekent dan het einde van de ‘kleine kruidenier’ in de kop van Drenthe. Klanten gaan vervolgens naar de supermarkt in Eindhoven, Schiphol, Weeze of Bremen, wat ook nu al op grote schaal gebeurt.

Philippe Boucher Midlaren, 30 november 2012


 

 

 

 

 

 

 

 
Eelde verliest en krijgt vluchten
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, vrijdag 30 november 2012   
vrijdag 30 november 2012
Eelde verliest
en krijgt vluchten

 

  Ryanair schrapt Marseille; vluchten Vueling naar
   Barcelona nog onzeker

 Corendon twee maal per week naar Antalya


Eelde     Groningen Airport Eelde krijgt volgend jaar een aantal nieuwe vluchten, maar verliest er ook een paar. Zo staat vast dat prijsvechter Ryanair, dat dit jaar met drie bestemmingen begon vanaf GAE, stopt met de bestemming Marseille. De vluchten konden vorige week voor mei 2013 nog geboekt worden maar verdwenen deze week plotseling van de website. Manager Monique Clarisse bevestigt dat Marseille wordt geschrapt. De wekelijks twee vluchten naar Bergamo/Milaan en Palma de Mallorca blijven gehandhaafd.
    Volgens Clarisse staat vrijwel vast dat Ryanair volgend jaar zes maal per week blijft vliegen vanaf GAE, naar drie verschillende bestemmingen. "We zijn nog in gesprek over die derde bestemming." Meer dan dat het een zuidelijke stad wordt, wil ze er niet over kwijt.
    Onzeker is of de Spaanse low-costcarrier Vueling volgend seizoen terugkeert op Eelde. Afgeslopen zomer vloog de maatschappij twee keer per week naar Barcelona, maar in de planning voor het nieuwe seizoen zijn die vluchten niet te vinden. "Vueling evalueert de vluchten. Zij zijn met ons in bespreking, maar op dit moment is het nog onduidelijk of ze ermee doorgaan", geeft Clarisse toe. "Het is een combinatie van factoren. Capaciteit van de toestellen, de prijs, van alles."
    Het Nederlandse Transavia schrapt volgend jaar de wekelijkse vluchten op Corfu en Rhodos.
    Corendon tot slot begint twee rechtstreekse wekelijkse vluchten naar het Turkse Antalya. Volgens Clarisse is dit het eerste rechtstreekse positieve effect van de baanverlenging. Dit jaar vloog Corendon één keer in de week naar de badplaats, met een tussenstop op Maastricht.

Commentaar VOLE
In 2013 zijn er 6 vluchten minder (4 bestemmingen: 2 van Transavia en 1 van Ryanair en Vueling). Er is 1 vlucht meer naar Turkije: per saldo 5 vluchten minder. En dat met de langere baan in het vooruitzicht.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Vliegveld met langere baan op eigen benen
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, donderdag 18 oktober 2012   
zondag 21 oktober 2012
Vliegveld met langere baan op eigen benen

Vliegveld moet verder zonder steun van provincies en gemeenten


Eelde    Vliegveld Groningen Airport Eelde (GAE) krijgt komend jaar geen exploitatiesteun meer van de vijf aandeelhouders. De provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo steunden het vliegveld de afgelopen tien jaar met steeds een miljoen euro op jaarbasis. In de begrotingen van de aandeelhouders voor 2013 is geen steun voor GAE meer opgenomen.
    Het geld werd voor een deel gebruikt om het eigen vermogen van het vliegveld op te krikken. Volgens adjunct-directeur Chiel Stutterheim is dat vermogen inmiddels groot genoeg om geen beroep meer te hoeven doen op bijstand van de aandeelhouders. Stutterheim stelt dat gewerkt wordt aan een nieuw businessplan. "Daaruit zal moeten blijken of en in hoeverre een bijdrage van de aandeelhouders nog nodig is."
    Groningen Airport Eelde leed vorig jaar 521.811 euro verlies. Een jaar eerder - in 2010 - was dat 438.629 euro. In het businessplan dat tot nu toe werd gehanteerd zou het vliegveld na baanverlenging in 2015 renderend moeten zijn. Of dat nog steeds zo is, wil Stutterheim niet kwijt. "Dat lijkt me iets wat we eerst met de commissarissen moeten bespreken."
    De exploitatiesteun werd door de vijf overheden betaald naar rato van het aandelenpakket. De beide provincies, voor 30 procent eigenaar, betaalden 308.000 euro. Groningen (26 procent) 264.000 euro, Assen (10 procent) bijna 106.000 euro en Tynaarlo (4 procent) droeg 35.000 euro bij.
 
Commentaar VOLE
Adjunct-directeur Stutterheim van GAE zegt in de krant dat "er wordt gewerkt aan een nieuw businessplan."
De Provinciale Staten van Drenthe en Groningen (eigenaren van GAE) zouden dit plan al in 2011 ontvangen. Zie ons artikel van donderdag 20 september 'Onderzoek naar voortzetting exploitatiesteun aan Groningen Airport Eelde'.
Omdat GAE -naar eigen zeggen- over een kapitaalbuffer beschikt, zou nu eerst in de praktijk maar eens moeten blijken hoeveel extra passagiers GAE weet aan te trekken. De noordelijke bestuursorganen mogen er dit keer vanuit gaan dat het businessplan wordt getoetst door een onafhankelijke deskundige. Het vorige businessplan mocht die naam niet dragen. Het was niet meer dan een lijstje van gewenste vliegverbindingen. De 'prognses' waren nergens op gebaseerd. Of er ook werkelijke (veel) meer passagiers komen bepaalt de markt. En de noordelijke markt is niet sterk, zoals ook dit jaar weer blijkt uit de lage bezettinggraad van de vliegtuigen (zie DvhN 9-10-2012 'Wrevel over schrappen vluchten').

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Wrevel over schrappen vluchten
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, zaterdag 6 oktober 2012   
maandag 08 oktober 2012

Wrevel over schrappen vluchten

  • 'Eelde' verbijsterd over onaangekondigd afblazen Transavia-vluchten
  • Spanning neemt toe want bezettingsgraad veel lijnen ondermaats


Assen Wonderlijke gebeurtenissen afgelopen dinsdag. Op de website van de vliegmaatschappij Transavia blijken de vluchten op dinsdag en donderdag van Groningen Airport Eelde naar en van Innsbruck ineens niet meer te bestaan. Wat is hier aan de hand? Bij het vliegveld weet men van niets. De woordvoerster van Transavia is merkbaar not amused als haar om opheldering wordt gevraagd. Later in de middag laat zij weten dat Transavia geen mededelingen kan doen omdat er geen daartoe bevoegde woordvoerder gevonden kan worden.
    Een stagiaire heeft op dat moment al laten weten dat het vermoeden klopt: Transavia haalt een streep door de extra wintersportvluchten waarmee de chartermaatschappij rond kerst zou beginnen. Niet zoals voorgenomen drie keer per week naar de Tiroolse hoofdstad, om, zoals Transavia in april betoogde, tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar korte skitrips. Nee, slechts één keer per week, op zondag, net als vorig seizoen.
    Later in de dinsdagavond komt er per e-mail alsnog bevestiging van het vliegveld. Manager marketing & sales Monique Clarisse geeft onverbloemd uiting aan de teleurstelling: "Het product heeft geen tijd gehad om tot ontwikkeling te komen. De promotie van de wintersportvluchten is nog niet eens begonnen." In dezelfde lijn laat adjunct-directeur Chiel Stutterheim zich een dag later uit voor de camera van RTV Drenthe. Eveneens geïrriteerd. "Het was allemaal heel plotseling."
    Ook Stutterheim hekelt de argumentatie van Transavia. De reizen naar Innsbruck zouden te weinig worden geboekt. Maar hoeveel mensen regelen in de maanden augustus/september al hun korte skitrip? Het is ook wonderbaarlijk hoe Transavia als een dief in de nacht de helft van de wintersportvluchren schrapt en daar met niemand over communiceert. Niet met het vliegveld, niet met de pers. Op de vraag waarom er geen persverklaring werd gegeven antwoordt hoofd communicatie Maureen Sluiter: "Omdat wij daar niet voor gekozen hebben."
    Volgens Sluiter heeft de maatschappij in plaats daarvan de reizigers die de geannuleerde vluchten hebben geboekt geïnformeerd. Als een Groninger advocaat dat in de krant leest, stuurt hij smalend de bevestiging naar de krant die hij een dag eerder nog van Transavia heeft mogen ontvangen. Bevestiging van tickets voor donderdag 24 januari naar Innsbruck en dinsdag 29 januari terug.
    Vliegveld en maatschappij zitten met de kwestie in hun maag, zoveel is duidelijk. Transavia hoopte vervelende publiciteit te voorkomen. Die kwam er toch, en voor het vliegveld is dat de eerste keer sinds de verlenging van de baan definitief het fiat kreeg. Sindsdien leek het allemaal crescendo te gaan met 'Eelde'. Ryanair kwam met vluchten op Marseille, Mallorca en Milaan, Vueling vliegt naar Barcelona, en Transavia kondigde dus een verdubbeling van de wintersportvluchten aan.
    Maar gaat het echt zo goed? De vluchten naar Salzburg en Innsbruck zaten vorig jaar bij lange na niet vol. Vliegvelden en vliegmaatschappijen geven nooit de concurrentie-gevoelige bezettingscijfers van hun vluchten, maar de econoom Philip Boucher uit Midlaren houdt een eigen administratie bij, die er niet ver naast zit, denkt hij. Hij komt tot de volgende cijfers: Wintersportreizen Transavia (Innsbruck-Salzburg) 57 procent, Vueling (Barcelona) 60 procent, Ryanair (Marseille) 5O-60 procent, Ryanair (Milaan) 60-67 procent, Ryanair (Palma de Mallorca) 65-70 procent.
    Gemiddeld genomen komen de nieuwste bestemmingen van Eelde uit op net boven de 60 procent, aldus Boucher. En dat is te weinig. Veel te weinig. Zeker voor Ryanair dat over heel Europa 85 procent bezetting haalt. Dat verklaart de irritatie bij de luchthavenleiding. De nervositeit ook. Het schrappen van de Transavia-vluchten zou wel eens de opmaat kunnen zijn voor veel meer slecht nieuws.


 

 

 

 

 

 

 

 
'Onderzoek naar haalbaarheid Leeuwarden Airport'
Geschreven door www.luchtvaartnieuws.nl op 1 september 2012   
donderdag 06 september 2012
 
 
'Onderzoek naar haalbaarheid Leeuwarden Airport'

 
 
LEEUWARDEN - De provincie Friesland moet alternatieven klaar hebben voor het geval vliegbasis Leeuwarden wordt gesloten. Een mogelijkheid zou de opening van een commerciële luchthaven zijn. Dat stelt het Friese Statenlid Jelle Hiemstra van de provinciale partij Friese Koers zaterdag in de Leeuwarder Courant. Hiemstra dringt aan op een haalbaarheidsonderzoek voor een commercieel vliegveld bij Leeuwarden of Drachten.

De huidige vliegbasis Leeuwarden wordt uitsluitend gebruikt door Defensie. Op de basis zijn twee F-16 squadrons van de Koninklijke Luchtmacht gestationeerd. Ook heeft een squadron Search-and-Rescue (SAR)-helikopters er de thuisbasis.

In het geval van nieuwe bezuinigingen bij Defensie lijkt sluiting van de vliegbasis niet ondenkbaar. Leeuwarden is een van de nog slechts twee Nederlandse vliegbases waar F-16Â’s staan gestationeerd. De andere is Volkel in Noord-Brabant.

Qua civiele luchtvaart zijn Friezen aangewezen op vliegveld Drachten, dat over een verharde baan van 950 meter beschikt. Voor internationale lijndienst- en chartervluchten is Groningen Airport Eelde in Drenthe de dichtstbijzijnde optie.

Luchthaven Twente is een voormalige vliegbasis waarvoor al jaren plannen zijn om er een burgerluchthaven van de te maken. Momenteel wordt gezocht naar een partij die geïnteresseerd is om het vliegveld te exploiteren.

Commentaar VOLE
VOLE zou hier niet tegen zijn, omdat vliegveld Eelde dan verplaatst kan worden naar 'Leeuwarden Airport' en de overlast rond Eelde wordt beeïndigd. We vrezen echter dat het voorstel van Ex-PVVer Hiemstra net zulke luchtfietserij is als het businessplan van GAE. Dit plan gaat uit van een vervijfvoudiging van het aantal reizigers. Die vraag is er helemaal niet. Luchthaven Lelystad is aangegwezen voor opvang van de groei als Schiphol te klein wordt. Als dat doorgaat is het ook het einde van 'Eelde'. Maar wellicht moet 'Eelde' al eerder sluiten want de exploitatiesteun loopt dit jaar af, het verlies blijft en nieuwe steun is niet toegestaan vanwege de mededingingswetgeving (als de noordelijke bestuursorganen hier al toe zouden willen besluiten in tijden van crisis en zonder enig uitzicht op een sluitende exploitatie).


 
 
 
 
 
 
 
 
Jaarverslag Airport Eelde 2011: Oude wijn in nieuwe zakken?
Geschreven door Philippe Boucher op www.financieel-groningen.nl, 27 juli 2012   
maandag 30 juli 2012

Philippe Boucher 13-12-11.jpg


JAARVERSLAG AIRPORT EELDE 2011:
OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN?



Vanaf 1 mei is het zomerseizoen op luchthaven Eelde in volle gang. Met mooi weer is er een gezellige drukte op het terras. Mensen brengen hun familie naar het vliegtuig en gaan nog een hapje eten in het restaurant. Kinderen vergapen zich aan de vliegtuigen en zwaaien de vakantiegangers uit. In de aankomsthal zijn de begroetingen met familie hartelijk en luidruchtig. Voor de ingang wachten verscheidene bussen die de net teruggekeerde en gebruinde reizigers meenemen naar Groningen en Assen. De sfeer is levendig en aangenaam.
Eind juli verscheen het jaarverslag over 2011 van Groningen Airport Eelde. Mooi vorm gegeven en verlucht met hippe foto’s en bijdragen van diverse personen uit de luchtvaart en aanverwante branches.

Ten opzichte van 2010 is het verlies weer toegenomen, meldt de directie, naar ruim een half miljoen euro en zijn de passagiersaantallen met 6,8% weggezakt naar 114.000 volgens het CBS, even hoog als 5 jaar geleden. Oorzaak van dat laatste is de al jaren dalende trend bij de charter vluchten, valt er te lezen. De nieuwe trend waar men zich in Europa op richt, is de lijnverbinding met aantrekkelijke bestemmingen, voor zeer lage prijzen, uitgevoerd door Low Cost Carriers. Een weekend trip naar Barcelona, Milaan, Mallorca of Marseille. Aantrekkelijk voor moderne mensen die hun verblijf zelf regelen via internet.
In het jaarverslag wordt ook hoog opgegeven over de kansen voor de luchthaven in dit segment, nu twee Low Cost Carriers, Ryanair en het Spaanse Vueling, op Eelde zijn neergestreken. Steevast wordt dit in verband gebracht met de baanverlenging. Dat deze maatschappijen nu reeds vliegen op de bestaande baan van 1800 meter doet er even niet toe. Je moet ook niet op alle slakken zout leggen. Op één slak wil ik dat wel doen en dat is het door GAE gepresenteerde cijfer voor de aantallen passagiers. Dit cijfer wijkt af van wat het CBS laat zien. GAE noemt een aantal van 148.850 terwijl het CBS niet verder komt dan 114.327. Hoe dat komt zult u zich afvragen? Heel eenvoudig. De chartervluchten maken vaak een tussenlanding op Eindhoven, Rotterdam of Maastricht. De passagiers die daar instappen vliegen op de terugweg mee naar Eelde en stappen dan bij de retourvlucht uit in Eindhoven of Rotterdam. Eelde telt deze passagiers twee keer mee. Bij de landing en bij het vertrek, terwijl ze feitelijk op Eelde niets te zoeken hebben. Zo komt men aan 34.000 passagiers extra. Het CBS telt de transfer passagiers slechts eenmaal mee. Dat wil zeggen dat er zeker nog voor 34.000 aan transfer in het getal van 114.327 zit. Uiteindelijk gaat het dus om 80.000 passagiersbewegingen, ofwel 40.000 individuele reizigers per jaar die van Eelde gebruik maken. Eelde is de enige luchthaven in Nederland die dit zo doet en het is exemplarisch voor haar communicatie met de buitenwereld. Alles wordt mooier voorgesteld dan het is.

Maar zijn de vier nieuwe bestemmingen met Vueling en Ryanair dan geen opsteker? Mag men daar geen hoop uit putten? Zeker mag dat en het zou mooi zijn als Eelde daardoor het hoofd boven water zou kunnen houden. Het zou trouwens alle eerdere onderzoeken logenstraffen, waarin berekend is dat er voor Eelde in feite geen toekomst is, als winstgevend luchthavenbedrijf. Er wonen domweg te weinig mensen in het Noorden betogen die onderzoeken, om de vliegtuigen rendabel te vullen. Al jaren worden deze bevindingen door aandeelhouders en directie genegeerd. Keer op keer wordt Eelde gered met subsidies. Het Noorden zonder luchthaven is ondenkbaar. Onlangs deed vertrekkend directeur Jos Hillen, geheel in deze lijn, nog het voorstel om maar een greep in de kas van het compensatiefonds Zuiderzeelijn te doen. Eelde is toch ook een vorm van infrastructuur?
En als de inkomsten niet uit de vliegerij gehaald kunnen worden dan maar uit het vastgoed op het luchthaventerrein betoogt wethouder Henk Kosmeijer van Tynaarlo. De gemeente zal haar volle medewerking verlenen aan de vestiging van meer ondernemingen op het luchthaventerrein, zegt hij in het jaarverslag. Toch weet hij als geen ander dat er in het gebied tussen Groningen en Assen al een overdaad aan lege bedrijfsterreinen en gebouwen staat. Maar dat kun je natuurlijk niet in het jaarverslag van GAE schrijven.
Zo wordt de burger al heel lang een beetje voor de gek gehouden. Dit kan nog jaren zo doorgaan, want burgers leggen nog onvoldoende het verband tussen de kwistig met geld smijtende lokale overheden naar de bodemloze put Groningen Airport Eelde, en aan de andere kant de voortdurende bezuinigingen op de lokale voorzieningen. Voor het zwembad in Zuidlaren is bijvoorbeeld geen geld meer. Bezoekersaantal in 2010, 112.000! Dat steekt schril af tegen de 40.000 individuele reizigers op Eelde. En zo zijn er veel meer onderwerpen, onder andere in de zorg, waar zich het zelfde afspeelt.

Maar nu terug naar de hoopvolle toekomst. Hoe gaat het sinds 1 mei 2012 met de vier nieuwe bestemmingen? Machiel Troost, Country Manager bij Vueling gaat uit van een aanloopperiode van ca. 3 maanden voor de nieuwe lijn naar Barcelona. Dan moet de lijn zich bewezen hebben. Vanaf eind juni tot half september is op donderdag zelfs een derde toestel ingezet om de toestroom op te vangen. In juli, augustus en september zijn daar al weer stilletjes een vijftal dagen uit geschrapt. En ‘bewijzen’ doet de lijn zich nog bij lange na niet. Gemiddeld ligt de bezettingsgraad van de toestellen momenteel tussen de 50 en 60%, leert een simpele steekproef bij vertrek en aankomst van de toestellen. Bovendien is er nauwelijks een stijgende trend waar te nemen. Dat is volstrekt onvoldoende voor een Low Cost maatschappij. Die mikken op 80% om goed te kunnen draaien. Een langere baan zal niet meer passagiers opleveren op deze bestemming. Dat is wel vaker gezegd en is nog steeds een waarheid als een koe. De ervaring van Vueling tot nu toe op Eelde is niet bepaald positief te noemen.
Ook bij Ryanair zijn de cijfers niet florissant. Daar zit men tot nu toe tussen de 60 en 65%. Voor Ryanair een volstrekt onacceptabele bezetting. Indertijd zijn ze van Eelde vertrokken vanwege een te lage bezetting van 73%, op hun lijn naar Londen. Ryanair haalt in 2011 een bezetting van 85% op haar Europese vluchten. Onlangs stond er een klein berichtje op Luchtvaartnieuws. “Ryanair blijft Groningen Airport Eelde trouw in de winter.” De bestemming Milaan/Bergamo wordt nu ook in de winter gevlogen. Maar….of de andere twee bestemmingen, Marseille en Mallorca, volgend jaar terugkeren is nog niet duidelijk, vermeldt het bericht.
Een goede verstaander heeft aan een half woord genoeg. Er zal veel korting op landingsrechten en bagageafhandeling aan te pas moeten komen en extra bijdragen voor marketing en reclame om Ryanair op Eelde te houden. Dat laten de cijfers nu al zien. Ryanair wil resultaat en als dat er onvoldoende is zijn ze zo weer weg. Het woordje “trouw” komt niet in hun woordenboek voor.

Het jaarverslag noemt nog andere kansrijke bestemmingen voor de zakelijke markt. Londen, Kopenhagen en Berlijn worden weer eens van stal gehaald. En notabene de meest interessante bestemming voor het zakenleven, Amsterdam, ontbreekt al een paar jaar in de plannen. Kopenhagen is begin 2010 al gestrand op gebrek aan geld voor de aanloopkosten. En nu is daar opeens ook nog Berlijn. Dat de slaagkans zeer laag is weet men dondersgoed. Schaarse en dure landingsrechten op deze grote luchthavens worden door de luchtvaartmaatschappijen liever gebruikt voor beter renderende bestemmingen. Het passagiersaanbod op Eelde is daarvoor te zwak. De enige zakelijke lijn naar Aberdeen is van 5 dagen per week, dit jaar terug gebracht naar drie. Dit soort toekomstplannen moet dan ook gezien worden als window dressing. Mooie verhalen waar bestuurders en burgers mee in slaap gesust worden.

Straks gaan de aannemers aan het werk om de baan te verlengen. Dat zal wel lukken, maar daarna zal GAE weer met de zelfde of nog grotere problemen te kampen krijgen. Want de deal die de touroperators met Transavia hebben om de kosten van de tussenlandingen te delen, zal dan heronderhandeld moeten worden. Die tussenlandingen zijn dan theoretisch niet meer nodig. Het is niet onaannemelijk dat er dan minder charters zullen vliegen, maar dan wel direct naar de verste eindbestemmingen. Het aantal vliegbewegingen zal dalen. En de dubbeltellingen zijn van de baan. Dat zal de inkomsten onder druk zetten. We praten dan nog niet eens over de toegenomen rentelasten en afschrijvingen van GAE vanwege de baanverlenging.

Is dit allemaal niet te veel zwartkijkerij? Ik denk het niet, want het gaat hier om simpele cijfertjes die iedereen kan narekenen en waarvan de uitkomst niet te verdoezelen valt.
De afgelopen 10 jaar hebben de aandeelhouders 10 miljoen euro in de kas van de luchthaven gestort. Van de centrale overheid is de afgelopen 10 jaar nog eens 90 miljoen ontvangen voor diverse doelen. Dankzij deze 100 miljoen bestaat Eelde nog. Maar kan dit zo eindeloos doorgaan? De politiek twijfelt binnenskamers aan de toekomst van Eelde, maar durft niet in te grijpen. Inmiddels hebben de aandeelhouders hun nek al een heel eind in de strop zitten. Hoewel de subsidies van de overheid in 2013 stoppen en de Europese Commissie daar strenger op toeziet, is de kwestie Eelde nog lang niet van de baan.

Philippe Boucher, Midlaren juli 2012

 


 

 

 

 

 

 


 
Groningen Airport Eelde claimt Zuiderzeelijngeld
Geschreven door GAE   
donderdag 07 juni 2012

Groningen Airport Eelde claimt Zuiderzeelijngeld



    EELDE  "Groningen Airport Eelde draagt fors bij aan de economische structuur van Noord-Nederland, en zou dus in aanmerking moeten komen voor Zuiderzeelijngelden." Dat betoogde vandaag interim-directeur Jos Hillen van Groningen Airport Eelde tijdens zijn afscheid.

    "Uit het compensatiefonds voor het afblazen van de Zuiderzeelijn worden diverse grote projecten gefinancierd, zoals de RegioTram en de reconstructie van de zuidelijke ringweg. Aan dat rijtje moet ook de luchthaven worden toegevoegd," aldus de heer Hillen.

    De luchthaven heeft grootse plannen, in relatie met de baanverlenging waaraan momenteel wordt gewerkt. Voorbeelden: uitbreiding van de terminal, verplaatsing van de brandweergarage, aanpassing van het platform en het aantal parkeerplaatsen, een betere aansluiting op het wegennet, en betere aanlanding van het openbaar vervoer.

    Er komt Zuiderzeelijngeld vrij als de spoorlijn Heerenveen-Groningen wordt afgeblazen. Gedeputeerde Staten van Groningen besloten vandaag de planontwikkeling te stoppen, een beslissing waarover in andere samenstelling nog een besluit moet worden genomen. Daarmee komt geld vrij. Een deel daarvan moet volgens de heer Hillen naar Eelde.


Commentaar VOLE

Weer een misleidende tekst van Hillen. De heer Hillen heeft de noordelijke belastingbetalers en politici de afgelopen drie jaar steeds verder een financiële fuik in getrokken:

  1. Nooit is er maar een begin geleverd van bewijs dát het vliegveld bijdraagt aan de economie van het Noorden. Laat staan 'fors'.

  2. De grote projecten die worden betaald uit het compensatiefonds Zuiderzeelijn staan allemaal weer ter discussie omdat de gemeenten de eigen verplichte bijdrage niet kunnen opbrengen. Zou dat niet gelden voor het vliegveld?

  3. De dappere plannen van Hillen verhogen alleen maar de kosten en genereren geen -aantoonbare- inkomsten. Het exploitatieverlies was de laatste jaren vijf ton. Vanaf  2013 betalen de aandeelhouders deze verliezen niet meer. Dat mag trouwens niet vanwege het Europese mededingingsbeleid.

  4. De ambities van Hillen zijn vooral bedoeld om de aandacht af te leiden van de benarde financiële positie waarin het vliegveld verkeert. Daarom lanceert Hillen grootse plannen, op kosten van de samenleving. Waar hebben we dat eerder gezien?



 

 

 

 

 

 

 

 
VOLE vraagt burgemeester om steun stillere vliegtuigen
Geschreven door RTVDrenthe 10 mei 2012   
donderdag 10 mei 2012

VOLE vraagt burgemeester om steun stillere vliegtuigen

 

EELDE - De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde wil dat de nieuwe burgemeester van Haren, Rob Bats, zich sterk maakt voor stillere vliegtuigen op vliegveld Eelde.

Vole vraagt de nieuwe burgemeester dit in een brief waarin hij wordt gefeliciteerd met zijn benoeming. Bats is oud gedeputeerde van Drenthe en was in die functie een groot voorstander van de baanverlenging. Vole wil nu dat hij zijn bestuurlijk netwerk gebruikt om af te dwingen dat de KLM Luchtvaartschool met stillere vliegtuigen gaat vliegen.


Burgemeester Bats was niet bereikbaar voor commentaar op de brief. Hij wordt vandaag officieel geïnstalleerd als burgemeester van Haren

Klik hier om het interview van RTVDrenthe met woordvoerder Jan Wittenberg van VOLE over de benoeming van Bats te beluisteren  

Rob Bats, nieuw benoemde burgemeester Haren 07052012.jpg  

  Rob Bats

 

 
GroenLinks wil verbod op nachtvluchten
Geschreven door GroenLinks Tweede Kamerfractie   
zondag 22 april 2012
GroenLinks wil verbod op nachtvluchten
 
 
plaatje vliegtuig in de lucht.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
GroenLinks wil dat als vluchten in de toekomst verplaatst worden naar luchthavens als Eindhoven, Lelystad, Twente en Eelde, er tenminste een verbod komt op nachtvluchten. Het onlangs afgedwongen nachtvluchtverbod op vliegveld Frankfurt is een lichtend voorbeeld hoe bewonersbelangen een echte rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van luchthavens. Tweede Kamerlid Rik Grashoff komt donderdag in het Algemeen Overleg Luchtvaart met een motie om dit verbod te regelen.

GroenLinks ziet niets in de adviezen van de Commissie Alders om vooral prijsvechters te laten vliegen vanaf regionale luchthavens. Deze goedkope vliegmaatschappijen vliegen vaker 's nachts. Daarom wil Grashoff in ieder geval een verbod op die nachtvluchten.

Grashoff: "Ik pleit voor een nachtvluchtverbod. Het is al de vraag of vliegvelden als Twente en Eelde rendabel zijn. Door prijsvechters vooral hiernaartoe te verhuizen verspreidt het lawaai zich als een inktvlek over Nederland uit. Het minste dat je kunt doen is voorkomen dat de nachtrust van de omwonenden eraan gaat."

Een hoge Duitse rechtbank vernietigde begin april een besluit van de regering van Hessen om nachtvluchten op Frankfurt toe te staan, omdat dat in strijd was met afspraken tussen omwonenden en de luchthaven. Ook in Nederland bestaan rond regionale luchthavens dergelijke afspraken, maar deze worden met regelmaat door het Rijk ondermijnd.

Door het instellen van een nachtvluchtenverbod garandeer je in elk geval dat mensen fatsoenlijk kunnen slapen, cruciaal voor hun gezondheid. Bovendien laat je als overheid zien dat niet alleen oog hebt voor de belangen van de luchtvaartsector, maar ook voor die van de buren van een luchthaven.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 161 - 180 van 372

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.