spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Het is ook nooit goed .... of het deugt niet
Geschreven door Marco van de Kreeke op f-g.nl, 18 januari 2013   
zondag 20 januari 2013

Het is ook nooit goed…

foto Marco van de Kreeke2.jpg


…of het deugt niet
2012 was een succesvol jaar voor Groningen Airport Eelde. Het aantal passagiers dat van de luchthaven gebruik maakt groeide met 40%. Grotendeels dankzij nieuwe low-cost lijndiensten naar Barcelona, Milaan, Mallorca en Marseille. Het persbericht dat we hierover uitstuurden werd vrij goed opgepikt door landelijke en vakmedia. Tijdens een ontmoeting met de Schiphol directie werd ik vorige week dan ook gefeliciteerd met de mooie groeicijfers. In de lokale media, waaronder deze site, verschenen er echter prompt ook verhalen dat deze mooie cijfers eigenlijk niet zo mooi zijn. Bijvoorbeeld omdat de cijfers door ons zijn aangedikt door transitpassagiers mee te tellen. Transitpassagiers zijn passagiers die de luchthaven niet als begin- of eindbestemming hebben, maar die vertrekken met dezelfde vlucht als ze aangekomen zijn. Passagiers dus die hier niet zijn op- of afgestapt. Waarom zou je die meetellen? De reden daarvoor is eenvoudig: omdat dat zo moet, omdat dat zo hoort. Geen valse pretentie of gesjoemel: alle luchthavens tellen op dezelfde manier de passagiers en geven de statistieken door aan de Airports Council International (ACI), die de statistieken verzamelt en publiceert. En daar zijn regels voor, afspraken over. Groningen Airport is de vierde luchthaven waar ik werk, de derde waar ik directeur van ben, op drie verschillende continenten, maar dat tellen doen we overal hetzelfde. We verdoezelen niks. Daar heeft niemand wat aan. De luchthaven al helemaal niet. Feit is dat we in 2012 ruim 52.000 meer aankomende en vetrekkende passagiers hebben gehad dankzij Ryanair en Vueling. Duidelijker kan het niet.

Three out of four ain’t bad
De andere boodschap die Noord Nederland afgelopen week kreeg voorgeschoteld, was de stelling dat “het toch nooit wat wordt” met “Eelde”. Het bewijs werd gevonden in het feit dat bekend werd dat Vueling dit jaar niet meer zal terugkeren op GAE. Daarbij werden de uitspraken van mijn voorganger, interimdirecteur Jos Hillen, smakelijk opgediend. Jos heeft namelijk tijdens de promotie van de nieuwe vlucht van Vueling naar Barcelona, voorjaar 2012, de boude uitspraak gedaan dat deze vlucht “the proof of the pudding” was. Nou, die werd er in gekopt, hoor. Hij heeft het tenslotte zelf gezegd: als dit niet lukt, wat dan wel!? Misschien kunnen we achteraf zeggen dat die uitspraak niet handig was. Maar ik snap wel dat Jos die uitspraak deed. Hij heeft gelijk, Barcelona is een hele belangrijke bestemming: 80.000 aankomende en vertrekkende passagiers die per jaar vanuit Noord Nederland, via diverse luchthavens, naar Barcelona vliegen. Gelukkig kunnen zij ook in 2013 kiezen om vanaf Eelde naar Barcelona te vliegen. Nou ja, naar Girona, Ryanair’s nieuwe bestemming vanaf Groningen Airport Eelde. De aankondiging van Ryanair eind vorig jaar om op Girona te gaan vliegen was voor Vueling de reden om te besluiten hun route naar Barcelona in 2013 niet opnieuw aan te gaan bieden. Ryanair is in de industrie zo’n krachtige marktpartij dat het voor Vueling moeilijk zou worden daarmee te concurreren.

De heer Boucher beweert in zijn blog van vorige week op deze pagina dat deze uitleg van de luchthaven vrij onwaarschijnlijk lijkt, omdat “Vueling de bestemming al geschrapt had [....] ruim voordat Ryanair melding maakte van het plan om vanaf Eelde naar Girona te gaan vliegen”. Sterker nog, hij weet blijkbaar zeker dat het niet klopt, want “de werkelijke reden is dat de bezettingsgraad op de toestellen van Vueling rond de 56% lag”. Daar voegt hij nog aan toe: “een besluit om te stoppen [is] snel genomen, vooral omdat men in een tweede jaar niet meer kon rekenen op veel korting op landingsrechten.”

De heer Boucher noemt in vele blogs vele cijfers over bezettingsgraden van de luchtvaartmaatschappijen die van GAE gebruik maken. Die cijfers kloppen niet, zijn veronderstellingen kloppen niet, logisch dat ook zijn conclusies vaak niet kloppen. De juiste cijfers mag ik helaas niet publiceren. Dat zijn omzetcijfers van onze klanten. Daar mag ik niet zomaar mededelingen over doen. En zo ga ik ook niet uitwijden over onze contractafspraken met Vueling. Lijkt me niet netjes. Zou zoiets zijn als de Albert Heijn vragen hoeveel Nutricia Chocomel ze per maand verkopen, en hoeveel marge ze eigenlijk op die chocomel maken. Dat vertelt Albert Heijn niet, dat is tussen Albert Heijn en Nutricia.

Wij waren in onderhandeling met Vueling over het opnieuw aanbieden van vluchten naar Barcelona in 2013, tot het moment dat Ryanair de vluchten naar Girona aankondigde. Dat is de waarheid. En volgens mij volkomen logisch. Vueling koos eieren voor zijn geld en zet de vliegtuigcapaciteit deze zomer ergens anders in, waar misschien minder concurrentie is en meer te verdienen valt. Natuurlijk is dat jammer voor ons. Maar betekent dat ook dat “het nooit wat wordt met Eelde”? Welnee. Voor iedereen die vanuit Noord-Nederland naar Barcelona wil: Ryanair vliegt vanaf eind maart op donderdag en zondag vanaf Groningen Airport Eelde naar Girona. En natuurlijk ook naar Bergamo (uurtje naar Milaan) en Mallorca, die andere bestemmingen die in 2012 werden geïntroduceerd. Marseille valt af, die wordt volgend jaar niet meer aangeboden. Dat betekent dat drie van de vier nieuwe bestemmingen die in 2012 begonnen ook in 2013 doorgaan. En dat we die geweldige sprong van 2012 voor een groot deel vasthouden. We denken nu wel eens dat het misschien beter was geweest om pas in 2013 of 2014 hard te groeien, na de baanverlenging. Was het misschien geloofwaardiger geweest? Maar we hebben de kansen gegrepen toen ze zich voordeden. En dat gaan we blijven doen. Want wij denken dat het zeker wat kan worden met vliegveld Eelde.

Half vol, of half leeg?
Het meest gehoorde argument voor de stelling dat “het nooit wat wordt met Eelde” is dat “het Noorden” te dun bevolkt is voor luchtverbindingen vanuit de regio. Het “ijle Noorden”. Dat klinkt goed, zeker in deze dagen van lage luchten en beelden van eindeloze vlakten waar eenzame schaatsers gure tegenwind trotseren. Maar de feiten zijn genuanceerder. Om toch maar weer bij simpele cijfers te blijven: op maximaal een uur reistijd vanaf de luchthaven, Duitsland niet meegerekend, wonen anderhalf miljoen mensen. Dat is niet zoveel als rond Schiphol, Rotterdam of Eindhoven, maar toch zo’n 9% van de Nederlandse bevolking. Vanuit een Europees perspectief een drukke en welvarende regio, zeker geen half leeg glas. Noord-Nederland vormt een interessante markt, met een interessante vraag en behoefte. Die behoefte verdient het om vervuld te worden. Door Noord-Nederland zo goed mogelijk te verbinden met de wereld om ons heen. Op 24 april is het zover. Dan gaat de verlengde baan open en kunnen we meedoen als volwaardige regionale luchthaven. Met zijn allen zullen we er hard aan moeten werken om er een succes van te maken. Zeker in een tijd van economische recessie. Ik vind het bemoedigend en stimulerend dat er veel regionale partijen zijn die de kansen zien, de mogelijkheden die de luchthaven biedt om Noord-Nederland te ondersteunen in haar verdere ontwikkeling. Die ons willen helpen om nieuwe routes creëren. Om Noord-Nederland te verbinden met de wereld – en de wereld naar Noord-Nederland te halen. Niet voor niets maakt de Kamer van Koophandel geld vrij om hierin te investeren. De luchthaven is van het Noorden, en is er voor het Noorden. Laten wij er met zijn allen vooral gebruik van maken!


Commentaar VOLE: "Van harte gefeliciteerd meneer Van de Kreeke"

De nieuwe directeur van GAE - dhr. Van de Kreeke - kiest voor de persoonlijke aanval op de criticasters van de berichtgeving door GAE. Dat is jammer. Hij zich laat meeslepen in de verhalen van zijn voorgangers. Kennelijk vindt hij - met zijn voorgangers- dat de kritiek niet inhoudelijk weerlegd hoeft te worden. Enkele voorbeelden:

De dubbeltelling van de transitpassagiers
Van de Kreeke hierover: “alle luchthavens tellen op dezelfde manier de passagiers en geven de statistieken door aan de Airports Council International (ACI)."
Wie de moeite neemt de CBS-cijfers te vergelijken met de cijfers die door de luchthavens (Eindhoven, Maastricht, Rotterdam, Schiphol) worden opgeven in jaarverslagen e.d., ziet dat deze cijfers overeenkomen (afrondingen daargelaten). GAE echter zit al jaren 30% boven de CBS/cijfers. Dus Eelde telt wel degelijk anders.

De cijfers van Boucher

Van de Kreeke hierover: ”Die cijfers kloppen niet,….De juiste cijfers mag ik helaas niet publiceren. Dat zijn omzetcijfers van onze klanten."
Dan volgt een heel verhaal over Albert Heijn en Nutricia. Maar het gaat er natuurlijk niet om hoeveel passagiers in welke toestel zitten. (hoeveel pakken Nutricia in welke winkel). Het gaat erom dat de bezettingsgraad op Eelde structureel te laag is. Dus in het voorbeeld van AH: of het bedrijf structureel gezonde omzet draait? Daarover geeft AH natuurlijk wel informatie.
Van de Kreeke weigert ook in zijn kritiek op Boucher met feiten en argumenten te komen die hout snijden. Waarom geeft hij niet de gemiddelde bezettingsgraad (door het totaal aantal passagiers te delen door het aantal vluchten). Dat kan zonder "uit te wijden over onze contractafspraken". Maar Van de Kreeke doet dat liever niet omdat die cijfers weinig florissant zijn. Dus kiest hij ervoor de man (de criticaster) te spelen in plaats van de bal. Maar met algemeenheden zoals: “Daar mag ik niet zomaar mededelingen over doen” komt hij natuurlijk niet weg.

De uitspraken van Jos Hillen

Jaar in jaar uit heeft ‘het noorden’ de grootspraak van Jos Hillen moeten aanhoren. Hiermee is bij de aandeelhouders en de Raad van State de baanverlenging doorgedrukt: “Eelde ging het helemaal maken in het netwerk van Europese verbindingen” etc, etc. Op de doorslaggevende zitting van de Raad van State werd benadrukt dat de komst van Vueling hét bewijs was voor de levensvatbaarheid van Eelde.
Van de Kreeke citeert Hillen over Vueling: “als dit niet lukt, wat dan wel!?” En vervolgt: “Misschien kunnen we achteraf zeggen dat die uitspraak niet handig was”.
Zo makkelijk denkt de directie van GAE hiermee weg te komen.

De onderhandelingen met Vueling

Van de Kreeke hierover: ”Wij waren in onderhandeling met Vueling over het opnieuw aanbieden van vluchten naar Barcelona in 2013”.
Het verweer klinkt nogal ‘dunnetjes’. Vueling had de lijn dus al geschrapt. Dat gaf ruimte aan Ryanair om het maar eens met Girona te proberen. Het bod van GAE was te mager voor Vueling en daarom trok ze zich terug. Niet vanwege Ryanair.

Het “ijle Noorden”

Van de Kreeke hierover: ”op maximaal een uur reistijd vanaf de luchthaven wonen anderhalf miljoen mensen, …. zo’n 9% van de Nederlandse bevolking”.
Die 9% maken best veel vliegreizen. Maar niet vanaf Eelde omdat Eelde een zeer beperkt aanbod heeft. Dat aanbod wordt niet groter met een langere baan. Geen analyse hiervan. Ook geen nieuw businessplan dat al jaren geleden is beloofd. Intussen valt niet te verwachten dat er meer passagiers opduiken nu de baan langer wordt.

Van de Kreeke zingt het oude liedje “Noord-Nederland verbinden met de wereld ……..meedoen als volwaardige regionale luchthaven,…… nieuwe routes,” etc.. 

Die routes naar Europese steden zijn keer op keer geprobeerd en steeds mislukt. Dan mag je van GAE een verhaal verwachten waarom dat nu wél gaat lukken. Voor de routes naar Barcelona of Milaan is een langere baan niet nodig. Dat hebben Ryanair en Vueling bewezen. Over welke routes hebben we het dan? 

Tot slot slaat Van de Kreeke de trom over de “vele regionale partijen, die de kansen zien, de mogelijkheden die de luchthaven biedt om Noord-Nederland te ondersteunen in haar verdere ontwikkeling.”
Dat is een gotspe. Het noordelijk bedrijfsleven heeft nooit ook maar een cent willen uitgeven aan het vliegveld of zelfs maar garanties willen geven voor de afname van stoelen op vluchten naar Schiphol of andere bestemmingen. Ook de grote bedrijven (Gasunie, UMCG, RUG, Seaports, etc.) steken geen vinger uit naar GAE. De twee ton die de Kamer van Koophandel heeft gegeven aan de promotie van Ryanair is geld dat is overgebleven van een potje voor ombouw van de Duitse N31 tot snelweg. Het is vreemd genoeg dat geld, bedoeld voor versterking van de noordelijke economie, nodig is om te voorkomen dat Ryanair vertrekt.
De positie waarin Van de Kreeke zich bevindt is weinig benijdenswaardig. Hij put kennelijk hoop uit felicitaties: “Tijdens een ontmoeting met de Schiphol directie werd ik vorige week dan ook gefeliciteerd met de mooie groeicijfers”.
De goede lezer zal het cynisme van de Schiphol directie niet ontgaan. Schiphol wilde ‘Eelde’ nog niet voor één cent overnemen. Dit in tegenstelling tot Eindhoven, Rotterdam en Lelystad waar men wel brood in ziet. Eelde moet het doen met: “Van harte gefeliciteerd meneer Van de Kreeke.”
 

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Hoe succesvol is Groningen Airport Eelde?
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, zaterdag 12 januari 2013   
zaterdag 12 januari 2013

foto kop artikel GAE.jpg
De verkeerstoren van Groningen Airport Eelde. Foto: Archief DvhN 

 

ACHTERGROND
PASSAGIERSCIJFERS


Over de financiële kant laat het vliegveld zich nog niet uit
"Veel vliegtuigen vanaf Eelde zijn maar halfvol"



Eelde    Groningen Airport Eelde (GAE) heeft een succesvol jaar achter de rug. Dat schreef manager marketing & sales Monique Clarisse deze week in het persbericht waarin de luchthaven bekendmaakt dat het aantal passagiers vorig jaar met zo'n 60.000 is toegenomen. Van 148.850 reizigers in 2011 naar 208.660 in het voorbije jaar. Een toename van 40 procent.
    Dat zijn klinkende cijfers, al is het vliegveld zo eerlijk de oorzaak direct ook te vermelden: nieuwe lijndiensten. Vorig jaar werd voor het eerst gevlogen op Salzburg en Innsbruck in de wintermaanden, begon Ryanair met twee vluchten in de week naar Marseille, Bergamo/Milaan en Palma de Mallorca en startte Vueling met twee vluchten in de week naar Barcelona.
    Dan mág een forse toename van het aantal passagiers ook wel. Maar de vraag is, is die toename voldoende? Dat kan alleen blijken uit de financiële cijfers. Anders dan de twee voorgaande jaren maakte het vliegveld die nog niet bekend samen met de passagierscijfers. Omdat er dit jaar geen nieuwjaarsreceptie was, laat Clarisse weten, stond er geen druk op. Ze zijn er nog niet.
    Of de nieuwe lijnen zo'n succes waren kun je je afvragen. Ryanair stopt met vliegen op Marseille en keert wel met een derde bestemming terug vanaf april: Girona, zo'n 100 kilometer ten noorden van Barcelona gelegen en daarom door de Ierse prijsvechter Barcelona/Girona genoemd. Om die reden stopt Vueling met vliegen op Barcelona, schrijft Clarisse in het persbericht.
    Wat was er eerder, de kip of het ei? De hele bestemming 'Gronings' verdween al een maand of twee geleden van de website van Vueling. Niet meer te boeken en dat is vrijwel altijd dé indicatie dat een vlucht verdwijnt. Op dezelfde manier kwam aan het licht dat Ryanair stopt met Marseille en Transavia, anders dan aangekondigd, niet drie keer wekelijks naar Innsbruck ging vliegen maar slechts één maal.
    De triomf was bij het begin van de vluchten van Vueling nog met bakken van de gezichten van de vliegvelddirectie te scheppen. Barcelona, dé hit op Schiphol, dat kón niet mislukken. Interimdirecteur Jos Hillen van GAE liet voor de camera's van RTV Drenthe optekenen: "Als we niet vanuit Noord-Nederland in staat zijn deze bestemming goed aan te vliegen, welke bestmming zou je dán nog moeten kiezen?" Vueling rekende op minstens 75 procent bezettingsgraad. het werd nog geen 60. Zoals ook de belangstelling voor de Ryanair-vluchten niet overhoudt.
    Toen begin december vijf Noord-Nederlandse journalisteen werden uitgenodigd voor een perstrip naar Bergamo telden ze op de heenreis niet meer dan 85 passagiers. Terug was het nog eentje minder in de Boeing 737-800, waar 180 reizigers in passen. Ook de wintersportvluchten van Transavia zijn niet mer dan halfvol. GAE rekent opnieuw op extra bstemmingen in 2013. Gebaseerd op het feit dat vanaf april de verlengde baan, van 1800 naar 2500 meter, een feit is. "Omdat met de langere baan zonder operationele restricties vluchten naar verder gelegen bestemmingen in Europa uitgevoerd kunnen worden", schrijft Clarisse. Inderdaad vliegt Corendon deze zomer niet één maar twee maal per week naar het Turkse Antalya. Rechtstreeks.
    Maar Transavia maakt nog steeds alle tussenstops. Alleen Faro en Mallorca bevliegt de Nederlandse chartermaatschappij rechtstreeks. Alle andere bestemmingen (Antalya, Dalaman, Kreta, Kos, Malaga, Tenerife en Gran Canaria) gaan gepaard met een tussenstop in Eindhoven, Rotterdam of Maastricht. Kennelijk heeft Transavia er geen vertrouwen in de vliegtuigen op Eelde al vol te krijgen.
    Die tussenstops worden door GAE overigens 'misbruikt' om de passagierscijfers kunstmatig op te krikken. Reizigers die op Eelde het vliegtuig niet eens verlaten, worden rustig meegeteld. Het CBS doet dat niet, de passagierscijfers van het statistiekbureau liggen daarom standaard zo'n 30 procent lager dan de getallen die GAE produceert.
    Het is te vroeg om 2012 te kwalificeren als 'succesvol' voor het noordelijke vliegveld. En in 2013 zal Eelde er nog een hele kluif aan krijgen te bewijzen dat de aanames die ten grondslag lagen aan de verlenging van de baan reëel waren.
    In Provinciale Staten van Groningen bestond daarover in maart 2010 al gerede twijfel, zo blijkt uit een destijds aangenomen motie. Daarin dringt een meerderheid van PvdA, CDA, VVD en ChristenUnie er bij Gedeputeerde Staten op aan in samenspraak met Drenthe de businesscase van hetr vliegveld te herijken. Ofwel, de sommetjes nog eens na te rekenen.
    Voormalig staatssecretaris van Infrastructuur Joop Atsma (CDA) voelde er niets voor. Zijn opvolgster, de Groningse Wilma Mansveld (PvdA) kan er minder gemakkelijk omheen lopen zou je denken. Haar handtekening prijkt onder de bedoelde motie. Ze was, als fractievoorzitter van de PvdA, één van de indieners.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
PROOF OF THE PUDDING
Geschreven door Philippe Boucher op www.financieel-groningen.nl, 11 januari 2013   
vrijdag 11 januari 2013

PROOF OF THE PUDDING

Philippe Boucher 13-12-11.jpg

 

2012 succesvol jaar voor luchthaven Eelde
Het boekjaar 2012 is nu afgesloten voor luchthaven Eelde. Voor de financiële cijfers die weer verliezen zullen laten zien, zullen we nog tot de zomer moeten wachten zoals gebruikelijk, maar de luchthaven kan nu al wel melden dat het een succesvol jaar was. Een passagiersgroei van 40% naar 208.660 passagiersbewegingen. We weten inmiddels dat ca. 70.000 passagiersbewegingen veroorzaakt worden door reizigers die afkomstig zijn van Eindhoven, Rotterdam of Maastricht en noodgedwongen via Eelde reizen door het systeem van de tussenlandingen. Al me al gaat het dus om ca. 140.000 passagiersbewegingen van noorderlingen.
Zoals altijd met luchthaven Eelde gaat het om positieve beeldvorming.
Toen Vueling met veel tam tam werd binnengehaald en noordelijke bestuurders in mei werden getracteerd op een PR reisje naar Barcelona werd er niet alleen veel champagne gedronken, maar werden ook hoopgevende toespraakjes gehouden door interim directeur Jos Hillen. De nieuwe lijndienst met Barcelona zou de ultieme test zijn voor de levensvatbaarheid van de luchthaven. Staand op een landelijk heuveltje met wijds uitzicht over de stad Barcelona sprak Hillen de gedenkwaardige woorden: “Als we niet in staat zijn vanuit noordoost Nederland deze bestemming goed aan te vliegen, welke bestemming zou je dan nog moeten hebben en uitkiezen? Dit is echt eh..... The proof of the pudding”. En hij had met zijn verwachting in zoverre gelijk dat Barcelona tot de top drie vakantiebestemmingen voor Nederlanders behoort, ruim 1,3 miljoen passagiers in 2011, bijna evenveel als naar Londen.

Een veelzeggende tegenvaller
Maar na één zomerseizoen stopt Vueling al weer met de bestemming Barcelona. Volgens de luchthaven omdat Ryanair met een concurrerende vlucht naar Girona, ruim 100 kilometer van Barcelona, zou beginnen. Dat lijkt vrij onwaarschijnlijk omdat Vueling de bestemming al geschrapt had uit zijn vluchtplan voor 2013 ruim voordat Ryanair melding maakte van het plan om vanaf Eelde naar Girona te gaan vliegen.
Werkelijke reden is dat de bezettingsgraad op de toestellen van Vueling rond de 56% lag. Managers van Vueling verwachtten een bezetting van 75%. Ja en dan is een besluit om te stoppen snel genomen, vooral omdat men in een tweede jaar niet meer kon rekenen op veel korting op landingsrechten.
Evenzo verging het de bestemming Marseille van Ryanair. Bezettingsgraad van 52%. Ryanair haalt op al haar vluchten een gemiddelde van 85%. Mallorca en Milaan-Bergamo lopen iets beter. Maar met respectievelijk 67% en 59% houdt het ook niet over. Deze bezettingsgraden werpen een sombere schaduw vooruit, want het is vrijwel zeker dat Ryanair binnen de contractperiode van drie jaar zijn vluchten vanaf Eelde zal staken. Met dit soort korte operaties testen airlines de markt en als die markt zwak is zetten ze hun materieel in op andere routes die beter renderen. De concurrentie is hard en de bedrijven willen winst maken en blijven groeien. Op Eelde gaat dat kennelijk niet lukken.
Eelde heeft een lange geschiedenis van positieve berichten over lijnverbindingen naar zowat alle belangrijke steden van Europa. Veel daarvan zijn nooit verder dan de krant gekomen en de rest had maar een korte levensduur. Om te beginnen natuurlijk Schiphol, later volgden, Hamburg, Rotterdam, Parijs, Brussel, Kopenhagen, Berlijn, Londen, Southend, Düsseldorf, Ameland, Maastricht, Twente. Aan dat rijtje worden nu Marseille en Barcelona toegevoegd. Milaan, Mallorca en Girona zullen hoogstwaarschijnlijk snel volgen als de cijfers niet verbeteren.

Een marginale toekomst
De huidige bestemmingen die nog enig recht van bestaan hebben zijn de charters naar Spanje, Griekenland en Turkije in de zomer. Daarvoor hoef je de luchthaven echter niet het hele jaar op volle sterkte open te houden. Wil Eelde overleven dan zal het een stap terug moeten doen in zijn ambities. Het zal een slimme vorm moeten vinden om de beperkte vraag die er vanuit het Noorden is te bedienen. Maar misschien is dat wel onhaalbaar en zal het Noorden uiteindelijk aangewezen zijn op Schiphol, Lelystad, Bremen en Weeze. In een wereld van voortdurende schaalvergroting is dat hoogstwaarschijnlijk het eindbeeld voor de noordelijke luchtreiziger. En in feite is die reiziger al lang bezig van die luchthavens gebruik te maken. Acht keer per dag gaat er al een bus van Groningen naar luchthaven Bremen met ruim 100.000 passagiers per jaar. En 1,5 miljoen Nederlanders stappen in Weeze op het vliegtuig. De nieuwe Hanzelijn brengt Schiphol dichterbij. Allemaal veranderingen die de spoeling op Eelde steeds dunner maken.
Het zou van realiteitszin getuigen om een nieuw business plan te laten maken door GAE en dit te laten toetsen door bijvoorbeeld het KiM (Kennis Instituut Mobiliteit), een onderzoeksbureau van het ministerie van I&M, of door de sectie luchtvaart van SEO van de Universiteit Amsterdam.

Klik hier om een interview met Philippe Boucher te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
VOLE: Groningen Airport Eelde flatteert cijfers met 30%
Geschreven door Harener Weekblad, 10 januari 2013   
donderdag 10 januari 2013

VOLE: Groningen Airport Eelde flatteert cijfers met 30%

 

HAREN – Groningen Airport Eelde zegt een goed jaar achter de rug te hebben. Volgens actiegroep VOLE klopt dit bericht over Groningen Airport Eelde niet.

Woordvoerder Jan Wittenberg van VOLE:
"De directie van het vliegveld blijft hardnekkig de verkeerde cijfers geven. Iedereen in de luchtvaartwereld en daarbuiten gebruikt de CBS-cijfers. Die zijn voor Eelde 114.327 passagiersbewegingen in 2011. GAE geeft 30% teveel op.

Het opgegeven aantal voor 2012 moet dus ook met 30% worden verminderd. Een groot deel hiervan betreft transitpassagiers. Die leveren GAE niets op. De financiële resultaten zullen -ondanks de toename in passagiers- waarschijnlijk slechter zijn. Dát is het eerlijke verhaal.”"

Baanverlenging


Het nieuws over het goede jaar voor Eelde was gisteren landelijk nieuws. Eelde heeft grote verwachtingen van de baanverlenging die nu in uitvoering is. Het vliegveld zou er rendabel door moeten worden. Wittenberg gelooft hier niet in:

“"De directie beweert dat Eelde interessanter wordt voor reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen, omdat met de langere baan zonder operationele restricties vluchten naar verder gelegen bestemmingen in Europa uitgevoerd kunnen worden. Dit wordt door de feiten tegengesproken.

Op het zomerschema 2013 (zie www.GAE.nl) komt Marseille niet meer voor. De vluchten van Vueling naar Barcelona zijn ook geschrapt.

In plaats hiervan gaat Ryanair op Girona vliegen. Het is niet waarschijnlijk dat Ryanair hiermee langer dan een jaar doorgaat, omdat de vluchten van Vueling op Barcelona ook niet rendabel waren. Dat Ryanair het een jaartje probeert heeft te maken met de sterk gereduceerde tarieven die ze op Eelde betalen.”"


 

sloop huizen tbv baanverlenging.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  Sloop van een boerderij voor de baanverlenging van Groningen Airport Eelde.
  Foto: Germ Geersing

 

 

 

 

 

 

 

 
Ruim 40% meer passagiers op Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 9 januari 2013   
woensdag 09 januari 2013

Ruim 40% meer passagiers op Eelde


 

plaatje GAE.jpgEELDE - 2012 was een succesvol jaar voor de Groningen Airport Eelde. Dat maakt de luchthaven woensdag bekend in een persverklaring. Het aantal passagiersbewegingen is, als gevolg van nieuwe lijndiensten, gegroeid met 40% van 148.850 in 2011 tot 208.660 in 2012. Het aantal vliegbewegingen kwam uit op 46.400, 12% minder dan in 2012, door een daling in het lesverkeer.


Na jaren van procederen en sinds vorig jaar bouwen, is de baanverlenging tot 2500 meter bijna gereed. Op 24 april 2013 zullen de eerste vluchten vertrekken van de langere start- en landingsbaan. De luchthavendirecite meldt dat "Groningen Airport Eelde hierdoor interessanter wordt voor reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen, omdat met de langere baan zonder operationele restricties vluchten naar verder gelegen bestemmingen in Europa uitgevoerd kunnen worden." Daarom verwacht Groningen Airport Eelde de komende jaren meer nieuwe bestemmingen aan het aanbod te kunnen toevoegen.

Commentaar VOLE
De directie van het vliegveld blijft hardnekkig de verkeerde cijfers geven. Iedereen in de luchtvaartwereld (en daarbuiten) gebruikt de CBS-cijfers. Die zijn voor Eelde 114.327 passagiersbewegingen in 2011. GAE geeft 30% teveel op. Het opgegeven aantal voor 2012 moet dus ook met 30% worden verminderd.
 
Dat -zoals de directie beweert-: "Eelde interessanter wordt voor reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen, omdat met de langere baan zonder operationele restricties vluchten naar verder gelegen bestemmingen in Europa uitgevoerd kunnen worden." wordt door de feiten tegengesproken. Op het zomerschema 2013 (
zie www.GAE.nl) komt de bestemming Marseille niet meer voor. De vluchten van Vueling naar Barcelona zijn ook geschrapt. In plaats hiervan gaat Ryanair op Girona vliegen. Het is niet waarschijnlijk dat Ryanair hiermee langer dan een jaar doorgaat, omdat de vluchten van Vueling op Barcelona ook niet rendabel waren.  Dat Ryanair het een jaartje probeert, heeft te maken met de sterk gereduceerde tarieven die ze op Eelde betalen. Zie ook: Groningen Airport Eelde: Vueling al weer gevlogen; volgt Ryanair?

 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde: Vueling al weer gevlogen; volgt Ryanair?
Geschreven door Harener Weekblad, 9 januari 2013   
woensdag 09 januari 2013

Groningen Airport Eelde: Vueling al weer gevlogen; volgt Ryanair?

 

 

HAREN – Het is niet meer mogelijk om met Vueling vanaf Groningen Airport Eelde naar Barcelona te vliegen. In alle stilte is de verbinding geschrapt. In april 2012 werd de eerste vlucht van Vueling nog met de rode loper binnengehaald.

Jan Wittenberg van VOLE,– een club die tegen uitbreiding van Airport Eelde is, is niet verbaasd: “"Wij hadden voorspeld dat dit soort vluchten vanaf Eelde nooit rendabel kan worden, zelfs met alle belastinggeld dat er in wordt gestopt.”"

Opvallend was al dat in maart 2012 concurrent Ryanair vluchten op Girona startte, een stad niet ver van Barcelona.

Het zou Wittenberg niet verbazen als Ryanair vliegveld Eelde ook verlaat in de nabije toekomst. Wittenberg: “"Het kan niet uit. En die lowcost carriers krijgen vaak in het eerste jaar een flinke korting op de start- en landingsrechten. Zodra die afloopt, gaat men weer op zoek naar de goedkoopste plek."”

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Geen interesse in exploitatie luchthaven Twente
Geschreven door Redactie LuchtvaartNieuws.nl   
donderdag 06 december 2012

Geen interesse in exploitatie luchthaven Twente


 

ENSCHEDE - Een doorstart van luchthaven Twente lijkt van de baan, nu geen enkele partij geïnteresseerd blijkt in de exploitatie van het vliegveld. De aanbesteding van de exploitatie van de voormalige vliegbasis heeft geen biedingen opgeleverd, zo maakte Area Development Twente (ADT) dinsdag bekend. Maandag verstreek de deadline van de aanbesteding.

ADT-voorzitter Peter den Oudsten, tevens burgemeester van Enschede, reageert teleurgesteld dat zich geen exploitant voor de luchthaven Twente heeft gemeld.
“Hiermee is een prachtige kans voor Twente op het realiseren van meer banen en duurzame innovatie door het aanbesteden van de luchthaven op dit moment niet geslaagd.”

Het bestuur van ADT zegt zich te beraden op de ontstane situatie. “Bezien moet worden wat de reden is waarom de geprekwalificeerde partijen, binnen de huidige kaders en omstandigheden, niet hebben ingeschreven op deze luchthaven”, zo wordt gemeld in een verklaring. Ook wordt bekeken welke onderdelen van de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente alsnog door kunnen gaan.

Na de sluiting van vliegbasis Twenthe is er sprake van de ontwikkeling van het vliegveldterrein tot een burgerluchthaven. Enkele luchtvaartmaatschappijen, waaronder ArkeFly, hadden aangegeven vanaf Twente te willen vliegen zodra het vliegveld zou worden geopend voor het luchtverkeer.

Commentaar VOLE
Dit zal ook met luchthaven Eelde gebeuren als de exploitaie aan private partijen wordt aangeboden. Niemand heeft zin om een verliesgevend bedrijf in stand te houden. Dat de overheid belastinggeld in 'Eelde' blijft stoppen (de laatste 10 jaar 100 miljoen euro) is uitsluitend gebaseerd op polititiek prestige van de noordelijke bestuurders.
Men voert aan dat er een economische betekenis is. Maar die betekenis is vooral negatief. Vakantiegangers worden gesubdsidieerd en brengen hun geld naar het buitenland. Per jaar kopen 40.000 passagiers een ticktet om vanaf Eelde te vliegen. De subsidie op ieder ticket is gemiddeld meer dan 100 Euro. Hoelang kan de overheid hiermee doorgaan in een tijd dat zwembaden en bibliotheken moeten worden gesloten?


 

 

 

 

 

 

 

 
SCHIP ZINKT; ORKEST SPEELT DOOR
Geschreven door Philippe Boucher op www.financieel-groningen.nl, 3 december 2012   
maandag 03 december 2012

SCHIP ZINKT;
ORKEST SPEELT DOOR


Philippe Boucher 13-12-11.jpg
 

Het gaat wonderlijk goed met luchthaven Eelde
Afgaande op de laatste cijfers van het CBS gaat het goed met de passagiersaantallen op Eelde. De chartervluchten hebben zich in de eerste vier maanden, na de dramatische dalingen in de periode 2009-2011 hersteld op het niveau van 2008. In het zomerprogramma 2012 bieden Ryanair en Vueling samen vier nieuwe bestemmingen aan, die minstens twee maal in de week worden aangevlogen. Dat heeft een fors effect op de passagiersaantallen, die in de periode mei-augustus met gemiddeld 70% toenamen. Dat is een opsteker voor GAE. Schiphol dat zo’n 95% van het luchtverkeer voor zijn rekening neemt is een goede maatstaf voor de globale passagiersontwikkelingen. Daar gingen de passagiersaantallen de eerste 8 maanden met 3,5% omhoog. Eindhoven steeg met gemiddeld 15%, maar Maastricht zit na twee jaar van spectaculaire stijgingen van ca 70% en 50% weer in een forse daling van ruim 22%. Maastricht heeft er onder te lijden dat verschillende airlines hun vluchten hebben verplaatst naar Eindhoven en enkele Duitse luchthavens. Eindhoven heeft meer ruimte om te groeien dan Maastricht en de airlines vinden dat aantrekkelijk. Het enthousiasme over de passagiersgroei op Eelde moeten we dan ook met enige voorzichtigheid beschouwen. De prijsvechters zijn heel beweeglijk.

Tussenlandingen blijven, ook met langere baan

Altijd is beweerd door de directie van GAE dat een langere baan nodig was, opdat de charters geen tussenlandingen meer hoeven te maken. Ook Joop Atsma, de toenmalig staatssecretaris, voerde dit argument in de Tweede Kamer aan, om de uitgaven aan de baanverlenging te rechtvaardigen en nader onderzoek af te houden, zoals toen door GroenLinks werd gevraagd. Inmiddels is de langere baan van 2500 meter klaar voor het nieuwe seizoen. Maar volgens het zomerschema van 2013 van GAE blijft Transavia vanaf Eelde nog steeds met tussenlandingen vliegen op de zomervakantie bestemmingen, zoals ze dat al jaren doet. 2012 heeft overigens bewezen dat men met volle vliegtuigen vanaf de baan van 1800 meter rechtstreeks kan vliegen naar alle bestemmingen van het vaste land van Europa. En toch handhaaft men in 2013 de oude routine met de tussenlandingen. Hiermee is wel het bewijs geleverd dat de touroperators hun vliegtuigstoelen niet vol krijgen op Eelde en ook passagiers van andere luchthavens moeten ophalen om een goede bezetting te krijgen. Want waarom zou je anders een paar duizend euro extra voor een tussenlanding gaan betalen?

Kleine veranderingen, opbouw of sanering?
Het charterschema voor 2013 is licht ingekrompen. Transavia schrapt twee bestemmingen naar Griekenland, namelijk Rhodos en Corfu. Eerder zag Transavia al af van twee extra geplande vluchten op Innsbruck in de winter. Corendon gaat wel een keer extra vliegen op Antalya. Het vluchtschema voor de lijndiensten is nog niet bekend, maar afgaande op de vluchtprogramma's van Ryanair en Vueling op internet voor 2013 zal de bestemming Marseille van Ryanair waarschijnlijk vervallen evenals de bestemming Barcelona van Vueling. Per saldo heeft Eelde dan in 2013 vier bestemmingen minder. De bezettingsgraad in 2012, van de overgebleven bestemmingen van Ryanair was zwak, met percentages van 59% voor Milaan en 67% voor Mallorca. Gemiddeld tussen de 80 en 60 lege stoelen per vlucht! Vueling had gemiddeld 77 lege stoelen per vlucht. Dat laat weer eens zien dat het zwakke achterland van Eelde nog steeds het fundamentele probleem van deze luchthaven is. Als de bezettingsgraad in 2013 niet verbetert zal Ryanair hoogstwaarschijnlijk voor de tweede maal van Eelde vertrekken. De markt is getest maar te zwak bevonden.

Eelde grootste CO2 vervuiler per passagier
Een lage bezettingsgraad betekent dat het brandstof verbruik per passagier omhoog gaat. De vier nieuwe Low Cost bestemmingen hadden een gemiddelde bezetting van 58%, gemeten tijdens alle zomermaanden over 145 vluchten met een kleine 16.000 passagiers in totaal. Deze maatschappijen halen over al hun vluchten in Europa samen gemiddelde bezettingsgraden van 80% voor Vueling en 88% voor Ryanair. Door deze ca. 30% lagere bezettingsgraad op Eelde stijgt het brandstof verbruik per passagier met maar liefst 50%. Zwakke luchthavens zoals Eelde zijn daarmee in feite grote vervuilers. Eelde wil zich profileren als green Airport met glijvluchten en dergelijke, maar in de kern is Eelde sterk CO2 vervuilend in vergelijking met andere luchthavens waar de bezetting van de vliegtuigen stukken beter is.

Tijd om een streep te zetten?
Op alle fronten is het handhaven van Eelde als regionale luchthaven voor vakantieverkeer een slechte zaak. De luchthaven slokte tot nu toe grote sommen overheidsgeld op, ruim 100 miljoen de afgelopen 10 jaar en blijft verliezen maken. De perspectieven zijn nog steeds niet goed, gezien de te verwachten magere resultaten over 2013 en latere jaren. Daar komt dan nog bij dat de luchthaven ook nog sterk CO2 vervuilend is. Inmiddels zijn de bestuurders goed op de hoogte van de plannen van het ministerie van I&M. Lelystad gaat na 2015 de overtollige vakantie vluchten van Schiphol opvangen en vanaf dat zelfde jaar moeten alle Nederlandse luchthavens de luchtverkeersleiding volledig zelf betalen. Luchtverkeersleiding leverde Eelde in de periode 2001-2007 een tekort op van 2,5 a 3 miljoen euro per jaar. Dat werd aangevuld door het ministerie van I&M, maar die regeling loopt nu af. Vanaf 2015 wordt overgestapt van het huidige OGA systeem, waarbij in feite Schiphol de tekorten van Eelde vergoedt, op het “determined cost ecovery principe”. Dat wil zeggen dat Eelde nu alle kosten voor luchtverkeersleiding zelf moet dragen. Zou men die kosten geheel doorberekenen in de tarieven, dan zal geen airline hier meer willen landen. Bij een lager marktconform tarief zullen de aandeelhouders fors moeten bijspringen . Als Lelystad na 2015 operationeel wordt, zal dit een aanzuigende werking hebben op de passagiersstromen ten koste van Eelde. Ook de airlines zullen dan eerder voor Lelystad dan voor Eelde kiezen, gezien de betere ligging. Allemaal donkere wolken aan de horizon, waar de aandeelhouders van GAE goed van op de hoogte zijn. De directie heeft de afgelopen jaren stelselmatig overdreven positieve voorspellingen gedaan en zelfs halve waarheden verkondigd, waardoor de burger denkt dat een langere baan de oplossing is voor Eelde en er straks grotere vliegtuigen gaan komen. Allemaal onzin, waar onder luchtvaartdeskundigen hard om gelachen wordt, maar die er wel voor zorgt dat het voor bestuurders steeds moeilijker wordt om toe te geven dat Eelde er niet goed voor staat en de ambities drastisch moeten worden bijgesteld. Dat zal zeker boosheid geven onder de bevolking. “Zijn wij dan al die tijd voorgelogen” zal men zich afvragen. Hoe lang zal het nog duren voordat bestuurders de moed opbrengen om de knoop door te hakken? De kans is groot dat men niets doet, en een geschikt moment afwacht, waarop men zonder gezichtsverlies er uit kan stappen. Bijvoorbeeld wanneer er airlines vertrekken of toenemende verliezen na 2015 het noodzakelijk maken om weer financieel bij te springen. Dan is er, in tijden van schaarste, zeker een goed verhaal te houden dat de bevolking zal slikken. Het afgelopen jaar boekten nog geen 40.000 passagiers een retour ticket op Eelde. Het zwembad in Zuidlaren, dat de gemeente Tynaarlo wegens geldgebrek wil sluiten, had 111.000 bezoekers. Kiezen voor een maximaal maatschappelijk nut zal het makkelijker maken, het besluit Eelde vaarwel te zeggen, door de bevolking te laten accepteren. “We hebben er alles aan gedaan”, zal men zeggen, “maar kunnen het tij niet meer keren.” Dat betekent dan het einde van de ‘kleine kruidenier’ in de kop van Drenthe. Klanten gaan vervolgens naar de supermarkt in Eindhoven, Schiphol, Weeze of Bremen, wat ook nu al op grote schaal gebeurt.

Philippe Boucher Midlaren, 30 november 2012


 

 

 

 

 

 

 

 
Eelde verliest en krijgt vluchten
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, vrijdag 30 november 2012   
vrijdag 30 november 2012
Eelde verliest
en krijgt vluchten

 

  Ryanair schrapt Marseille; vluchten Vueling naar
   Barcelona nog onzeker

 Corendon twee maal per week naar Antalya


Eelde     Groningen Airport Eelde krijgt volgend jaar een aantal nieuwe vluchten, maar verliest er ook een paar. Zo staat vast dat prijsvechter Ryanair, dat dit jaar met drie bestemmingen begon vanaf GAE, stopt met de bestemming Marseille. De vluchten konden vorige week voor mei 2013 nog geboekt worden maar verdwenen deze week plotseling van de website. Manager Monique Clarisse bevestigt dat Marseille wordt geschrapt. De wekelijks twee vluchten naar Bergamo/Milaan en Palma de Mallorca blijven gehandhaafd.
    Volgens Clarisse staat vrijwel vast dat Ryanair volgend jaar zes maal per week blijft vliegen vanaf GAE, naar drie verschillende bestemmingen. "We zijn nog in gesprek over die derde bestemming." Meer dan dat het een zuidelijke stad wordt, wil ze er niet over kwijt.
    Onzeker is of de Spaanse low-costcarrier Vueling volgend seizoen terugkeert op Eelde. Afgeslopen zomer vloog de maatschappij twee keer per week naar Barcelona, maar in de planning voor het nieuwe seizoen zijn die vluchten niet te vinden. "Vueling evalueert de vluchten. Zij zijn met ons in bespreking, maar op dit moment is het nog onduidelijk of ze ermee doorgaan", geeft Clarisse toe. "Het is een combinatie van factoren. Capaciteit van de toestellen, de prijs, van alles."
    Het Nederlandse Transavia schrapt volgend jaar de wekelijkse vluchten op Corfu en Rhodos.
    Corendon tot slot begint twee rechtstreekse wekelijkse vluchten naar het Turkse Antalya. Volgens Clarisse is dit het eerste rechtstreekse positieve effect van de baanverlenging. Dit jaar vloog Corendon één keer in de week naar de badplaats, met een tussenstop op Maastricht.

Commentaar VOLE
In 2013 zijn er 6 vluchten minder (4 bestemmingen: 2 van Transavia en 1 van Ryanair en Vueling). Er is 1 vlucht meer naar Turkije: per saldo 5 vluchten minder. En dat met de langere baan in het vooruitzicht.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Vliegveld met langere baan op eigen benen
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, donderdag 18 oktober 2012   
zondag 21 oktober 2012
Vliegveld met langere baan op eigen benen

Vliegveld moet verder zonder steun van provincies en gemeenten


Eelde    Vliegveld Groningen Airport Eelde (GAE) krijgt komend jaar geen exploitatiesteun meer van de vijf aandeelhouders. De provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo steunden het vliegveld de afgelopen tien jaar met steeds een miljoen euro op jaarbasis. In de begrotingen van de aandeelhouders voor 2013 is geen steun voor GAE meer opgenomen.
    Het geld werd voor een deel gebruikt om het eigen vermogen van het vliegveld op te krikken. Volgens adjunct-directeur Chiel Stutterheim is dat vermogen inmiddels groot genoeg om geen beroep meer te hoeven doen op bijstand van de aandeelhouders. Stutterheim stelt dat gewerkt wordt aan een nieuw businessplan. "Daaruit zal moeten blijken of en in hoeverre een bijdrage van de aandeelhouders nog nodig is."
    Groningen Airport Eelde leed vorig jaar 521.811 euro verlies. Een jaar eerder - in 2010 - was dat 438.629 euro. In het businessplan dat tot nu toe werd gehanteerd zou het vliegveld na baanverlenging in 2015 renderend moeten zijn. Of dat nog steeds zo is, wil Stutterheim niet kwijt. "Dat lijkt me iets wat we eerst met de commissarissen moeten bespreken."
    De exploitatiesteun werd door de vijf overheden betaald naar rato van het aandelenpakket. De beide provincies, voor 30 procent eigenaar, betaalden 308.000 euro. Groningen (26 procent) 264.000 euro, Assen (10 procent) bijna 106.000 euro en Tynaarlo (4 procent) droeg 35.000 euro bij.
 
Commentaar VOLE
Adjunct-directeur Stutterheim van GAE zegt in de krant dat "er wordt gewerkt aan een nieuw businessplan."
De Provinciale Staten van Drenthe en Groningen (eigenaren van GAE) zouden dit plan al in 2011 ontvangen. Zie ons artikel van donderdag 20 september 'Onderzoek naar voortzetting exploitatiesteun aan Groningen Airport Eelde'.
Omdat GAE -naar eigen zeggen- over een kapitaalbuffer beschikt, zou nu eerst in de praktijk maar eens moeten blijken hoeveel extra passagiers GAE weet aan te trekken. De noordelijke bestuursorganen mogen er dit keer vanuit gaan dat het businessplan wordt getoetst door een onafhankelijke deskundige. Het vorige businessplan mocht die naam niet dragen. Het was niet meer dan een lijstje van gewenste vliegverbindingen. De 'prognses' waren nergens op gebaseerd. Of er ook werkelijke (veel) meer passagiers komen bepaalt de markt. En de noordelijke markt is niet sterk, zoals ook dit jaar weer blijkt uit de lage bezettinggraad van de vliegtuigen (zie DvhN 9-10-2012 'Wrevel over schrappen vluchten').

 

 
 
 
 
 
 
 
 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 161 - 180 van 378

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.