spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Maastricht Airport – gekte kent geen grenzen
Geschreven door Pieter Pauw in NRC, 24 mei 2013   
donderdag 13 juni 2013

  Regionale vliegvelden te over rondom Maastricht.
  En allemaal zwaar gesubsidieerd. Stop toch met die staatssteun, schrijft Pieter Pauw.
Cartoon NRC Maastricht Airport - gekte kent geen grenzen.jpg


Maastricht-Aachen Airport verkeert ondanks een miljoenensubsidie in zware financiële nood. Maastricht Airlines, net opgericht en ook verlies draaiend, kreeg subsidie van enkele tonnen. Vliegverkeer zou goed zijn voor de lokale economie en moest Maastricht op de kaart zetten, maar het is weggegooid geld. En met alle kennis over klimaatverandering en de kosten daarvan, is het vreemd dat de overheid juist geld stopt in een van ‘s werelds meest vervuilende industrieën.
    De overheid gaf Maastricht-Aachen Airport 48,2 miljoen euro ‘investeringssubsidie’ bij de privatisering in 2004. Met toestemming van de provincie is een deel daarvan gebruikt om exploitatietekorten te dekken, maar dat heeft de problemen niet opgelost. Volgens de directie van de luchthaven is overheidssteun noodzakelijk om een faillissement af te wenden. Het Limburgse provinciebestuur sloot zich daarbij aan en heeft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu om extra subsidie gevraagd. En dat in een situatie waarin teveel regionale vliegvelden elkaar kapot concurreren om te weinig reizigers.
    Het barst van de vliegvelden in de buurt van Maastricht: Düsseldorf, Keulen/Bonn, Weeze, Luik, Brussel, Antwerpen, Charleroi, Eindhoven – allemaal binnen een straal van 125 kilometer. Vooral Duitse vliegvelden zijn berucht om het verlies dat er gedraaid wordt en waarvoor de belastingbetaler opdraait. Tickets worden voor bodemprijzen aangeboden. „Ich habe 27,99 Euro bezahlt und finde es wahnsinnig günstig” zei een reiziger die op Dortmund Airport door de Duitse televisie werd geïnterviewd. Daarna rekende de televisiezender uit dat het door de gemeente gedragen verlies van de luchthaven – 19,5 miljoen euro in 2011 – neerkomt op 34 euro per Dortmunder. Vliegt u goedkoop vanaf Dortmund, neem dan uw hoed even af voor de Dormundse belastingbetaler.
    Dan Maastricht Airlines. De nieuwe maatschappij wil Maastricht eerst met Amsterdam, Berlijn en München verbinden. Volgens de oprichter Kerboua kun je met zijn vliegtuigen sneller reizen dan met de trein. Afstanden afleggen bedoelt hij. Want bij vliegen moet je ook van en naar de vliegvelden reizen, inchecken, door de paspoortcontrole, boarden, etc. Uiteindelijk kost vliegen meer tijd, en je moet veel in de rij staan en wachten. Wie met de trein of auto reist, is gemiddeld bovendien goedkoper uit.
    Maastricht Airlines wil uitbreiden en in 2014 al 250.000 passagiers vervoeren. Maar volgens Dagblad De Limburger zijn er tussen 25 maart en 1 mei slechts 260 tickets geboekt. Eerder lukte het bijvoorbeeld KLM en Germanwings al niet om vanaf Maastricht-Aachen Airport rendabel naar Amsterdam of Berlijn te vliegen, waarom zou het Kerboua (bekend van het eerder failliet verklaarde Amsterdam Airlines) wel lukken? De eerste vlucht is overigens om allerlei redenen keer op keer uitgesteld.
    Toch subsidiëren de provincie Limburg en gemeente Maastricht de nieuwe vliegmaatschappij, omwille van economische ontwikkeling en nieuwe banen. Tot nog toe leverde het zo’n zestig banen op. Maar, „onze stadsnaam in het logo zorgt voor enorme exposure”, en „een hoogwaardige luchtverbinding is bovendien een belangrijke randvoorwaarde voor versterking van het congrestoerisme en betekent een impuls voor het vestigingsklimaat”, aldus burgemeester Hoes van Maastricht. Fantasma ten top.
    Volgens Hoes heeft het stadsbestuur zich actief ingezet voor een nieuwe lijnverbinding Schiphol-Maastricht. Subsidie past in dat plaatje. Hoes en de zijnen kiezen ervoor om de meest energie-intensieve en vervuilende vervoersmodus mogelijk te maken, op afstanden zo kort dat er voldoende alternatieve reismogelijkheden zijn. TNO, de universiteit van Utrecht en ECN berekende dat de economische waarde van vervoer door de lucht in Nederland 468 miljoen euro is, maar dat de daarvoor benodigde energie meer dan anderhalf miljard kost. In 2005 had maar liefst 95 procent van de wereldbevolking nog nooit in een vliegtuig gezeten, maar veroorzaakte vliegen naar schatting vijf procent van de mondiale opwarming.
    Er is heel veel kennis beschikbaar over hoe de uitstoot van broeikasgassen klimaatverandering veroorzaakt, en over wat de gevolgen daarvan zijn voor mens, natuur en economie.
    Het is niet van deze tijd dat de overheid subsidie steekt in sectoren die minimale winst genereren maar maximale klimaatschade veroorzaken. Dat betreft subsidies voor regionale vliegvelden en vliegmaatschappijen, maar ook de internationale afspraak dat er over kerosine geen belasting betaald wordt, waardoor de Nederlandse staat miljarden misloopt. Ook belastingvrij inkopen op vliegvelden is een oneerlijk voorrecht van de vliegindustrie.
    Gelukkig geeft Mansveld vooralsnog geen gehoor aan de oproep van de provincie Limburg om financieel bij te springen. Dat komt deels omdat zij bang is dat de EU dit zal afstraffen. Als Dortmund Airport door de EU bestraft wordt voor het ontvangen van miljoenen aan ongeoorloofde staatssteun, kan het failliet gaan.
    Andere regionale vliegvelden die voortbestaan door subsidie lopen ook grote risico’s. Wie naar de feiten kijkt, ziet dat veel regionale vliegvelden geen toekomst hebben. Maar ouderwets ingestelde overheden als die van Maastricht en Limburg houden ze overeind – over de rug van de belastingbetaler en het klimaat.

Pieter Pauw werkt momenteel bij het Deutsches Institut für Entwicklungspolitik in Bonn.


Commentaar VOLE


Het verhaal over Airport Maastricht is volledig van toepassing op Eelde. Ook Eelde kan alleen open blijven met veel overheidssteun voor exploitatie en infrastructuur. De luchtvaart is al ernstig vervuilend zoals Pieter Pauw schrijft, maar Eelde is nog vuiler dan de andere luchthavens omdat de bezettingsgraad van de vliegtuigen op Eelde zo laag is. Dat zorgt op Eelde voor een 50% hogere uitstoot van
CO2 per passagier. Vervuilender kan haast niet. Zie hiervoor het artikel ‘Schip zinkt; orkest speelt door’ van Philippe Boucher op Financieel-Groningen.nl (Klik hier om dit artikel te bekijken).

Boucher schrijft: “Eelde grootste
CO2 vervuiler per passagier"
Een lage bezettingsgraad betekent dat het brandstof verbruik per passagier omhoog gaat. De vier nieuwe Low Cost bestemmingen hadden een gemiddelde bezetting van 58%, gemeten tijdens alle zomermaanden over 145 vluchten met een kleine 16.000 passagiers in totaal. Deze maatschappijen halen over al hun vluchten in Europa samen gemiddelde bezettingsgraden van 80% voor Vueling en 88% voor Ryanair. Door deze ca. 30% lagere bezettingsgraad op Eelde stijgt het brandstof verbruik per passagier met maar liefst 50%. Zwakke luchthavens zoals Eelde zijn daarmee in feite grote vervuilers. Eelde wil zich profileren als green Airport met glijvluchten en dergelijke, maar in de kern is Eelde sterk CO2 vervuilend in vergelijking met andere luchthavens waar de bezetting van de vliegtuigen stukken beter is.

De eerste cijfers over 2013 laten een verdere daling zien van de bezettingsgraad op Eelde. Ondertussen wordt – wéér met overheidsgeld - op Eelde het project "Green Sustainable Airports” (GSA) uitgevoerd. Op de website is te lezen “GSA is een initiatief van Groningen Airport Eelde. In samenwerking met diverse regionale vliegvelden in Europa zal Groningen Airport Eelde duurzame initiatieven ontwikkelen. Het project is opgezet om regionale luchthavens voorlopers te laten zijn in duurzame ontwikkeling.”
Voorlopers?..... Een GOTSPE.


 

 

 

 

 

 

 

 
Er zijn te veel kleine regionale luchthavens
Geschreven door VOLE   
dinsdag 11 juni 2013
Er zijn te veel kleine regionale luchthavens


In Trouw van 8 juni 2013 staat artikel van Erik van Zwam, die de economische situatie van de zes Nederlandse regionale vliegvelden onderzoekt, en met twee aangehaalde luchtvaarteconomen concludeert dat er zeker twee regionale vliegvelden teveel zijn, die het zonder overheidssteun in de toekomst niet zullen redden.

Alle regionale luchthavens willen groeien, de groeiprognoses voorspellen minimaal 3,5 miljoen extra passagiers in de komende jaren. Maar het aantal passagiers nam in 2012 in Nederland maar met 3 procent toe. Zo bezien zijn alle optimistische groetscenario's van de regionale luchthavens niet anders dan luchtfietserij.
Zolang Eelde of Twente niet aan zee liggen hebben deze luchthavens volgens luchtvaarteconoom Hans Heerkens weinig kans. Ook Jan Veldhuis van SEO Economisch Onderzoek verwacht niet dat Eelde of Twente zoveel buitenlandse toeristen zullen trekken.

Maastricht Aachen Airport zit zwaar in de verliezen en vraagt opnieuw 2 miljoen euro euro extra steun van het locale bestuur.

Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport draaien wel goed met 3 miljoen resp. 1,2 miljoen passagiers per jaar.

Lelystad Airport is nu nog een klein vliegveld maar wordt als overloopvliegveld van Schiphol gebruikt dat tegen zijn wettelijk vastgelegde plafond van het aantal vliegbewegingen per jaar zit.
 

Klik hier om het volledige artikel in Trouw te bekijken

 

Commentaar VOLE
Bij een shake-out is het niet waarschijnlijk dat Eelde als kleinste luchthaven (kleinste catchment, kleinste aantal passagiers) het gaat redden. Dit was 5 jaar geleden allemaal al bekend. Maar eerst moest er nog 50 hectare eeuwenoud landschap onder het asfalt verdwijnen ten koste van 30 miljoen gemeenschapsgeld. Het prestige van de noordelijke politici mag wat kosten.

Kier hier voor het BNR Radio fragment over regionale luchthavens


 

 

 

 

 

 

 

 
KLM vervangt top vliegschool Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden   
maandag 03 juni 2013

KLM vervangt top vliegschool Eelde




Eelde
   KLM heeft top vliegschool Eelde vervangen. Aanleiding is een onderzoek naar de veiligheidscultuur op de vliegschool, meldt de NOS. Het onderzoek werd ingesteld na twee ongelukken in de Verenigde Staten waarbij de vliegschool betrokken was.
Directeur Gerrit Assink is per direct op non-actief gesteld. Officieel is hij een halfiaar met verlof gestuurd. In september vorig jaar kwamen een leerling en twee instructeurs om het leven toen een lesvliegtuig in onherbergzaam gebied in Arizona neerstortte. Een maand later botste een toestel van een leerling van de vliegschool in de lucht met een ander klein toestel. Daarbij vielen geen slachtoffers. Leerlingen van de KLM Flight Academy doen hun opleiding deels in Amerika.


Voor commentaar VOLE op dit artikel, klik hier


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Dit vliegveld kan zo dicht
Geschreven door NRC   
donderdag 16 mei 2013

Dit vliegveld kan zo dicht


Maastricht Aachen Airport kreeg 48 miljoen subsidie. Maar het geld is „verdampt” en sluiting dreigt.

 

 Active Image

 Door NRC redacteur Dolf de Groot Amsterdam.



  Op de luchthaven landen vrachtvliegtuigen vol laptops en mobiele telefoons uit China. Toestellen van budgetmaatschappijen Ryanair en Transavia vertrekken naar Tenerife en Kreta. Op en rondom het vliegveld werken honderden mensen.
Maastricht Aachen Airport, zo vindt de provincie, is van groot belang voor de Limburgse economie.
  Maar de luchthaven kampt al jaren met financiële problemen. Volgens de directie is overheidssteun noodzakelijk om te overleven. In een toelichting bij het meest recente jaarverslag schrijft de directie dat er dit jaar liquiditeitsproblemen – een tekort aan geld – ontstaan „tenzij Rijk en provincie en andere overheden in de regio bereid zijn de luchthaven financieel te ondersteunen”.
  Op het provinciehuis maakt men zich zorgen. Het kabinet heeft laten weten dat de luchthaven geen steun krijgt, waarmee het op de provincie aankomt voor de luchthaven. Die overigens nog geen tien jaar op eigen benen staat – en volgens critici veel weg heeft van „een bodemloze put”.
  Aan het bestaansrecht van het vliegveld wordt al langer getwijfeld. Drie jaar terug concludeerde consultancybureau Roland Berger dat de luchthaven „slechts een kleine kans op overleving” had. Bovendien ligt een trits vliegvelden – Eindhoven, Weeze, Düsseldorf, Luik én Brussel – op een uurtje rijden. Maastricht Aachen Airport is een kleine regionale luchthaven. Afgelopen jaar vlogen ruim 300.000 passagiers vanaf Beek, zoals het vliegveld in de volksmond heet. Ter vergelijking: luchthaven Eindhoven telde vorig jaar 3 miljoen passagiers, Schiphol 51 miljoen.
  Vakantievluchten van low-cost carriers, prijsvechters, leveren het vliegveld niet veel op. „Een ticket naar Barcelona kost maar 35 euro”, zegt bestuursvoorzitter Jan Tindemans. „Daarvan moet het vliegtuig, het personeel en de brandstof worden betaald. Voor de maatschappij en de luchthaven blijft weinig over.”
Maastricht Aachen Airport is afhankelijk van luchtvracht. Volgens Tindemans was het vrachttransport verantwoordelijk voor driekwart van de omzet van 3 miljoen euro. Maar juist dit vrachtvervoer is de afgelopen twee jaar met zo’n 25 procent afgenomen. Volgens de luchthaven is het de belangrijkste oorzaak van de financiële problemen.
  De Limburgse luchthaven werd in 2004 geprivatiseerd. Zij kwam toen in handen van de Britse investeringsmaatschappij Omniport. Als bruidsschat verstrekten provincie en Rijk, die jarenlang geen onderhoud hadden gepleegd, een „investeringssubsidie” van 48,2 miljoen euro. Met als voorwaarde dat het hele bedrag in 2010 geïnvesteerd zou moeten zijn. De luchthaven sloeg aan het renoveren. Voor 15 miljoen euro werd de landingsbaan vernieuwd.
  Maar een deel van de subsidie, zo’n 10 miljoen euro, is door de luchthaven gebruikt voor het verwerven van grond op een aangrenzend bedrijventerrein, voor de financiering van kantoorpanden en voor de aankoop van een hotel. Een lucratieve investering, zo was de gedachte: de luchthaven en het bedrijventerrein zouden een impuls krijgen en het geld zou snel zijn terugverdiend. De crisis verstoorde de plannen. De vastgoedmarkt stortte in en de subsidie die voor het jaar 2010 gebruikt had moeten zijn, zat plotseling vast in stenen en onbebouwde grond. Een woordvoerder van de provincie stelt nu dat het geld „oneigenlijk is gebruikt”.
  Toch hoefde de luchthaven het bedrag niet per direct terug te betalen. Twee jaar geleden besloten de provincie en het Rijk dat de termijn waarin de verstrekte subsidie geïnvesteerd moest worden, zou worden verlengd tot 2015. Daarmee werden grote problemen voorkomen. Door het instorten van het vrachtvervoer heeft de luchthaven geen geld om de subsidie terug te betalen. Bestuursvoorzitter Tindemans zegt dat hij de verkeerd bestede subsidie nu „vrij wil krijgen” door aandelen in het bedrijventerrein, de kantoorpanden en het hotel te verkopen. „Maar in deze vastgoedmarkt is dat niet de makkelijkste opgave.”
  Met de vastgoedaankopen is een deel van de subsidie gebruikt. En nog meer subsidie is niet gebruikt voor investeringen, maar om rekeningen mee te betalen. In een brief die het Limburgse provinciebestuur dinsdagavond naar de Provinciale Staten heeft gestuurd staat dat in januari 2012 en maart 2013 toestemming is verleend „om middelen die bedoeld zijn voor het verrichten van investeringen tijdelijk te mogen inzetten voor het afdekken van exploitatieverliezen”.
  Morgen worden de problemen besproken in de Provinciale Staten. Volgens statenlid Daan Prevoo (SP) heeft het vliegveld de provincie klemgezet. Als de luchthaven failliet gaat, zijn we de subsidie echt kwijt. Waarschijnlijk is het geld nu al verdampt.” Gedeputeerde Twan Beurskens (Economische Zaken, VVD) noemt het „een ernstig dilemma”. Volgens hem is de luchthaven „een essentieel onderdeel van de Limburgse infrastructuur en cruciaal voor het vestigingsklimaat in Limburg”. Er staan volgens hem „minstens zeshonderd arbeidsplaatsen” op het spel. De eigenaar van het vliegveld, investeringsmaatschappij Omniport, zal volgens bestuursvoorzitter Tindemans van Maastricht Aachen Airport in ieder geval niet kunnen helpen. "Daar is het geld ook op.”

 Active Image

  ‘Voor de luchthaven blijft maar weinig over’.

Voor commentaar VOLE: Maastricht, Twente, Eelde:
grote overeenkomsten
--
> klik hier

Klik hier voor het BNR Radio fragment over regionale luchthavens


 

 

 

 

 

 

 

 
Maastricht Aachen Airport wankelt
Geschreven door Dagblad De Limburger   
zaterdag 11 mei 2013

Maastricht Aachen Airport wankelt

Maastricht Aachen Airport (MAA) dreigt zonder hulp van onder meer provincie en Rijk het komende jaar ten onder te gaan. De luchthaven kampt met groot geldgebrek.

 

Door Rob Cox en Theo Sniekers

Bij de provincie "rinkelen alle alarmbellen”, verklaart gedeputeerde Twan Beurskens (Economische Zaken, VVD). De provincie is onder voorwaarden bereid MAA te hulp te schieten met naar verluidt 1 miljoen euro uit een pot die eigenlijk bedoeld is voor investeringen op de luchthaven. De Nederlandse staat weigert echter bij te dragen, zegt luchthaven-directeur Jan Tindemans. Hij zegt dat er voor de zomer een oplossing moet zijn.

De problemen blijken uit het recent verschenen jaarverslag 2011- 2012. Het vrachtvervoer is door de economische crisis met 25 procent ingezakt. Daardoor kampt MAA met liquiditeitsproblemen. Er wordt gewerkt aan een structurele oplossing daarvoor. Die moet er voorjaar 2014 liggen. Om het tot die tijd te redden, heeft het bedrijf ook de aandeelhouders om financiële hulp gevraagd. "Maar zij hebben door de crisis geen geld”, zegt Tindemans.

Hij gaat ervan uit dat MAA overleeft, ook al hebben aandeelhouders en het Rijk 'neen' gezegd tegen noodhulp. "Ik acht het ondenkbaar dat we er niet uitkomen, gezien het belang van de luchthaven voor de regio.”

Ook op het provinciehuis wordt koortsachtig gestudeerd op een structurele oplossing voor de problemen en de mogelijke eigen bijdrage daaraan. Een hernieuwd aandeelhouderschap van de provincie ziet Beurskens niet zitten. Hij wijst op het grote economische belang van de luchthaven voor Limburg, maar ook voor evenementen als de Tefaf en Maastricht Culturele Hoofdstad. Met een faillissement zouden alleen al op de luchthaven zelf 600 volle banen verloren gaan.

Volgens bronnen heeft MAA gedreigd de stekker eruit te trekken als de provincie niet aan het jaarlijkse exploitatietekort van één tot drie miljoen euro gaat bijdragen. Beurskens: "Dat is mij niet gezegd.” 

Commentaar VOLE

Een interessante ontwikkeling. Ook vanwege de parallel met luchthaven Eelde: 

  1. “MAA heeft gedreigd de stekker eruit te trekken als de provincie niet aan het jaarlijkse exploitatietekort van één tot drie miljoen euro gaat bijdragen.” Maar zou MAA niet weten dat staatssteun voor exploitatie uitdrukkelijk verboden is volgens het EU mededingingsbeleid? VOLE is benieuwd welke draai hieraan gegeven wordt en wat de Europese Commissie hiervan vervolgens zal vinden.
  2. In 2012 heeft Maastricht Airport  305.439 passagiers en 52.562 ton vracht verwerkt. Ondanks dit vervoersvolume is een luchthaven kennelijk niet rendabel. De luchthaven Eelde verwerkte in het zelfde jaar 180.812 passagiers en 0 ton vracht. Voor 2013 voorspelt Eelde een nog lager aantal passagiers. Dit geeft natuurlijk te denken over de exploitatieresultaten van GAE en onderstreept de vraag hoelang GAE het nog vol kan houden.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Nog geen nieuwe bestemmingen vliegveld Eelde.
Geschreven door RTV Drenthe   
zaterdag 04 mei 2013
Nog geen nieuwe bestemmingen vliegveld Eelde

Interview van RTV Drenthe met adjunct-directeur Chiel Stutterheim van Groningen Airport Eelde 29-04-2013.

Vliegveld Eelde heeft nog geen nieuwe bestemmingen weten binnen te halen voor dit eerste seizoen met een verlengde start- en landingsbaan. De verlengde baan is vorige week geopend. De verwachting was dat dit direct al tot extra vliegverkeer zou leiden. Volgens de directeur van het vliegveld zijn er de afgelopen maanden wel uitvoerig contacten over geweest, maar die hebben nog geen resultaat opgeleverd. De directie gaat er vanuit dat de gewenste uitbreiding van het aanbod de komende jaren er wel komt.

plaatje vliegtuig na baanverlenging1.jpg
 
 
Adjunct Directeur Chiel Stutterheim:
Nieuwe bestemmingen die zijn er nog niet, althans niet deze zomer. We hebben natuurlijk vorig jaar nog de uitbreiding gehad van Ryanair, dat heeft dit seizoen nog geen vervolg gehad, maar eh daar gaan we het komend jaar hard aan werken.

RTV: Toch zou je kunnen denken, een jaar geleden werd die baanverlenging bekend, dat zou nu ongeveer rond moeten zijn, want die verlengde baan ligt er nu.
Chiel Stutterheim: Ja maar het gaat niet zo dat je van de ene dag op de andere nieuwe verbindingen aan je kan binden, dat is echt een kwestie van lange adem. Je moet begrijpen dat Airlines en luchtvaartmaatschappijen hebben een hele hoop toestellen die ze op allerlei bestemmingen in moeten zetten en dan moet dan Groningen ingepast kunnen worden. En ze moeten natuurlijk ook door ons eh ja meegenomen worden in de kansen en eh nou dat is echt een lang traject, dat gaat niet van de een op de andere dag.

RTV: Toch zijn de nieuwe bestemmingen, de vakantievluchten, zijn toch wel van heel groot belang lijkt mij voor Groningen Airport Eelde en ja voor het benutten van die verlengde baan.
S: Ja dat klopt voor Groningen Airport Eelde, we willen graag groeien, we willen natuurlijk meer eh voor de Noordelijke regio betekenen. Daar gaat de verlengde baan ons ook bij helpen. En  dat is echt van belang en daar gaan we ook hard aan werken. RTV: De bedoeling was ook dat er gevlogen zou worden op grote luchthavens, de zogenoemde hub noem je dat dan, dat je vanaf die luchthavens kan doorvliegen, dus met andere woorden dat je vanaf Eelde bijvoorbeeld in New York terecht kunt komen. Dat komt er nog niet van.S:   Dat is een fase waaraan we nu gaan werken. We hebben eigenlijk uitgesproken dat we nu de komende tijd naar hub verbindingen toe willen. We willen dus Noord Nederland verbinden met de rest van de wereld. Voor een hub bestemming bijvoorbeeld Frankfurt, Londen of Amsterdam, nou daar heb je niet echt de verlengde baan voor nodig, maar we staan nu wel veel beter op de kaart, en dat maakt ook dat soort onderhandelingen wel eenvoudiger.

RTV: Hoe dicht is het bij dat er weer op Londen wordt gevlogen?
S: Nou dat kan ik niet zeggen, eh dat is nog moeilijker dan een vakantiebestemming. We werken er aan, er zijn gesprekken die gaande zijn. Ik ga me niet wagen aan een voorspelling of dat volgend jaar is of over twee jaar. Het is echt een kwestie van contacten, routeconferenties volgen, uitleggen wat de mogelijkheden zijn, eh moeizame onderhandelingen. Maar we zijn optimistisch dat het gaat lukken.
Om dit verhaal te beluisteren klik op deze link:
 
Stutterheim.png
 
 
Commentaar VOLE: Treurig Verhaal van de Adjunctdirecteur.
Je gaat toch niet eerst 30 miljoen euro belastinggeld uitgeven en daarna pas kijken of je het mogelijk kunt gebruiken!
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
'Niets van ambities Eelde gerealiseerd'
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, 24 april 2013   
donderdag 25 april 2013

'Niets van ambities Eelde gerealiseerd'

 

Transavia heeft geen plannen om tussenstops te schrappen

VOLE: Minder vluchten vanaf Groningen Airport Eelde dan
  vorig jaar


Eelde  "Vliegveld Groningen Airport EElde (GAE) heeft nog geen enkele ambitie gerealiseerd die ten grondslag lag aan het besluit tot baanverlenging", stelt de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE). Vandaag opent staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) de van 1800 tot 2500 meter verlengde baan.
    De baanverlenging was nodig om met grotere toestellen te vliegen, tussenlandingen overbodig te maken, nieuwe lijndiensten naar Europese bestemmingen te lokken en Eelde ook voor vrachtverkeer interessant te maken, stelt VOLE. "Niets van dit alles is gerealiseerd of zelfs maar aangekondigd", aldus voorzitter Jan Wittenberg van VOLE.
    Volgens de voorzitter is de kans dat dat alsnog gebeurt miniem. "Maatschappijen weten immers al een jaar dat vanaf vandaag de langere baan beschikbaar is. Er zijn nu zelfs minder vluchten dan vorig jaar." Inderdaad stopte vorig jaar Bmi Regional de lijndienst naar Aberdeen en hield Ryanair op met de bestemming Marseille. De Ierse prijsvechter begon wel een nieuwe dienst op het Spaanse Girona, maar daartegenover stond dat Vueling de stekker haalde uit de twee vluchten per week op barcelona.
    Ook het rechtstreeks bevliegen van verder gelegen bestemmingen, wat met de nieuwe baan mogelijk wordt, komt nauwelijks van de grond.
    Het Nederlandse Transavia handhaaft alle tussenstops en heeft geen concrete plannen daar verandering in te brengen, zo bevestigt woordvoerster Anita Sunter. De Nederlandse chartermaatschappij krijgt domweg de vliegtuigen niet vol als de tussenstops in Maastricht, Rotterdam en Eindhoven verdwijnen. "We gaan dat pas doen als de vraag uit markt daarvoor aanwezig is", zegt Sunter. "En dat is nu nog niet het geval."
    VOLE is niet uitgenodigd voor de feestelijke opening van de verlengde baan vandaag. De vereniging betreurt dat. "Men is kennelijk bang voor onze kritiek", aldus Wittenberg.

 

Verlengde baan Eelde onder veel belangstelling geopend

VOLE doet aangifte tegen landing jachtvliegtuig


Geschreven door RTVNoord woensdag 24 april 2013



Baanverlenging gerealiseerd.jpgOm 10.20 is de eerste vlucht vertrokken vanaf de nieuwe verlengde start- en landingsbaan van Groningen Airport Eelde richting Turkije.

Verslaggever Goos de Boer vliegt mee en is aanwezig op het vliegveld.
Staatssecretaris Mansveld, van Infrastructuur en Milieu gaf vanuit de verkeerstoren het officiële startsein.


 Foto: Kas van Zonneveld

De vereniging van omwonenden van de luchthaven (VOLE) greep de feestelijkheden aan om te constateren dat de luchthaven direct al in overtreding was. De omgeving werd om 7:30 uur namelijk opgeschrikt door het luidruchtig landen van een militair jachtvliegtuig. Dat soort vliegtuigen is op Eelde bij de wet verboden. Volgens VOLE demonstreert de luchthaven hiermee gebrek aan respect voor de omgeving. De club heeft aangifte gedaan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. De directie van Groningen Airport Eelde zegt in een reactie dat het om een vliegtuig met een gewone 'burgerregistratie' gaat.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Eindelijk, de verlengde baan gaat open.
Geschreven door Philippe Boucher op www.financieel-groningen.nl, 23 aprili 2013   
dinsdag 23 april 2013

Eindelijk, de verlengde baan gaat open.


Philippe Boucher 13-12-11.jpg

Aanstaande woensdag 24 april gaat dan eindelijk, na een proces van jaren, de verlengde baan van Groningen Airport Eelde open. Voor deze feestelijke gebeurtenis is staatssecretaris Wilma Mansveld bereid gevonden het lintje door te knippen.

In 2010 was Mansveld fractievoorzitter voor de PvdA in de staten van Groningen en in die hoedanigheid ondertekende ze een motie van de staten aan het college, waarin verzocht werd de Businesscase Airport Eelde te herijken en de uitkomsten daarvan aan de staten voor te leggen. In april 2011 was ze zelf gedeputeerde en in een betere positie om deze motie ten uitvoer te brengen. Inmiddels zijn we drie jaar verder en van een herijking van die businesscase is nog steeds geen sprake. Straks knipt zij een lintje door zonder precies te weten waarom dit een vreugdevolle dag zou moeten zijn.

Het eerste businessplan uit 2005 is in 2008 onveranderd geactualiseerd. In dat plan streeft men naar een realistisch passagiersaantal van 600.000 in 2015, wat later door GAE is verlaagd tot 514.000 in 2017. Men verwacht in 2017 een kostendekkende exploitatie te bereiken. Alles onder voorbehoud, want er waren nog veel onzekerheden zoals de conjunctuur, het rijksbeleid en de selectieve groei van Schiphol. Inmiddels weten we meer. Niet Eelde maar Eindhoven en Lelystad zullen het overtollig vakantieverkeer van Schiphol gaan verwerken. De kosten van luchtverkeersleiding (ca. 2,5 mlj) zal Eelde vanaf 2015 geheel zelf moeten opbrengen vanwege nieuwe Europese concurrentieregels.

Alle reden om een paar essentiële gegevens nog eens op een rijtje te zetten.

Hoe zag de passagiersontwikkeling er de afgelopen twaalf jaar uit?

Eindelijk, de verlengde baan gaat open 1.jpg


Na een gestage groei zet vanaf 2008 een duidelijke daling in, door een terugloop van passagiers op vakantiecharters. Een ontwikkeling die in heel Europa al vanaf 2005 waarneembaar was. In 2012 gaan de aantallen passagiers op Eelde met een sprong omhoog door vier nieuwe bestemmingen van Low Cost Carriers. Hoe ziet bovenstaande reeks er in het businessplan van 2008 uit?

Het businessplan praat over vertrekkende passagiers (= 50% van het aantal passagiersbewegingen) en start de voorspelling vanaf 2005 in de verwachting dat de baanverlenging in 2011 gerealiseerd zal zijn. Men ziet de charters (geel) gestaag doorgroeien tot 110.000 in 2017. Lijndiensten (rood) en Low Cost lijnen (blauw) groeien tot 2017 naar respectievelijk 40.000 en 90.000 passagiers.

En waar staan we nu in 2012 in werkelijkheid?

Eindelijk, de verlengde baan gaat open 2.jpg


De lijndiensten zijn in 2012 (laatste kolom) geheel verdwenen met het stoppen van de lijn op Aberdeen door Bmi. De Low Cost (blauw) heeft een mooie sprong gemaakt naar ca. 30.000 vertrekkende passagiers en de charters (geel) zijn terug op het werkelijke niveau van 2007. De Charters naar Rhodos en Corfu zijn vervallen. Veertien nieuwe bestemmingen worden in het businessplan in 2008 aangekondigd, slechts twee daarvan worden nu door Ryanair aangevlogen, over de rest is nog niets vernomen. Schiphol komt er als bestemming niet eens in voor.

GAE kent een zeer lange historie van tegenvallende resultaten, wat is daarvan de achtergrond?

Een luchthaven krijgt zijn passagiers uit de directe omgeving, op een maximale afstand van een of twee uur rijden met de auto. Hoe ziet deze vorm van bevolkingsdichtheid (catchment area) er voor Eelde en haar concurrenten in Duitsland en Nederland uit? Hieronder een overzicht van de catchment area’s van de verschillende luchthavens, in miljoenen de potentiële passagiers.

Eindelijk, de verlengde baan gaat open 3a.jpg


Luchtvaartmaatschappijen kijken naar dit soort plaatjes om te bepalen hoe aantrekkelijk een luchthaven voor hen kan zijn. Eelde komt als zwakste uit de bus. En in de volgende tabel zien we dat terug in het aantal passagiers dat die luchthavens verwerkten in 2008 en 2009.

Eindelijk, de verlengde baan gaat open 4.jpg


Er is een duidelijk verband tussen de grootte van het catchment area en de aantallen passagiers. Alleen Maastricht valt uit de toon. Dat ligt waarschijnlijk aan de sterke concurrentie van dichtbijgelegen luchthavens als Eindhoven, Luik, Keulen en Düsseldorf. De groene lijn op niveau 1,5 miljoen geeft de grens aan waaronder luchthavens niet meer rendabel zijn te exploiteren.

De keuze voor een luchthaven door passagiers hangt niet alleen af van de afstand maar ook van de omvang van het aanbod aan bestemmingen en de frequentie van vliegen. Eelde heeft momenteel 12 bestemmingen terwijl men in Bremen al uit 50 bestemmingen kan kiezen, op Weeze uit 70, Keulen 70 en Düsseldorf 180. Eindhoven maakt momenteel een sterke groei door met ruim 45 bestemmingen en 2,9 mlj passagiers in 2012. Schiphol zit aan de top met 260 bestemmingen.

Een belangrijke vraag is hoe de vier nieuwe Low Cost bestemmingen het afgelopen jaar hebben gepresteerd op Eelde.

Hieronder de bezettingsgraden van de vier Low Cost bestemmingen.

Eindelijk, de verlengde baan gaat open 5.jpg


Dat Ryanair de bestemming Marseille (51%) gestaakt heeft is wel begrijpelijk. Als je als maatschappij een gemiddelde bezetting van 85% hebt dan kieper je een lijn met 51% er al snel uit. Dat Vueling met de lijn op Barcelona (56%) gestopt is is nog veelzeggender. Barcelona is de absolute topbestemming na Londen voor Nederlanders, zowel vakantie als zakenreizigers. De Vueling manager verwachtte een bezetting in de buurt van de 75%, maar die werd niet gehaald.

Ryanair gaat het komend jaar nog een lijn proberen op Girona, maar het beeld van de huidige situatie op GAE contrasteert toch scherp met de ambities uit het businessplan. Kun je met deze bescheiden resultaten nog redelijkerwijs verwachten dat het streefcijfer van 514.000 passagiers te halen valt?

Hoe zal dit alles tot uitdrukking komen in winst en verlies cijfers?

Eindelijk, de verlengde baan gaat open 6.jpg


In het businessplan is dit nauwgezet door GAE uitgerekend en men komt in 2017 op een break even point, met een klein verliesje van 87.000 euro. Wat echter ontbreekt is een risico analyse. Hoe ziet het beeld er uit als we de 514.000 niet halen maar op 375.000 komen, een getal dat dicht bij de berekening van luchtvaarteconomen van SEO ligt?

Met de zelfde schattingen uit het businessplan komt men dan op een aanzienlijk verlies van ca. 1,5 miljoen euro in 2017. Vergeet niet dat in de jaren daaraan vooraf ook al forse aanloopverliezen gemaakt zullen worden. Na de baanverlenging zullen de afschrijvingen stijgen evenals de rentelasten. Van het eigen vermogen zal in 2017 waarschijnlijk niet veel meer over zijn.

Het feestje van a.s. woensdag gaat vooral over een geslaagde verlenging van de landingsbaan en tevreden aannemers die de klus binnen de tijd geklaard hebben, en niet zozeer over een reële verwachting van goed geïnvesteerd geld in een succesvolle luchthaven. Ik heb geen sombere natuur maar in dit geval zie ik het toch somber in. Het feestje moet natuurlijk doorgaan maar de cijfers hangen als donkere wolken aan de horizon.

Philippe Boucher april 2013


 

 

 

 

 

 

 

 
'Overleven voor regionale luchthavens heel twijfelachtig"
Geschreven door Jaap Kiers en Jon van Schilt in Dagblad van het Noorden, 23 april 2013   
dinsdag 23 april 2013

'Overleven voor regionale luchthavens
heel twijfelachtig'




ACHTERGROND

BAANVERLENGING


•  Luchtvaartdeskundige Heerkens:
   Rond Eelde te weinig mensen

•  'Waarom zou je publiek geld aan
   vakantiegangers uitgeven?'



Eelde/Enschede Morgen opent staatssecretaris Wilma Mansveld (lnfrastructuur en Milieu) de verlengde startbaan van vliegveld Groningen Airport Eelde. Met een lengte van 2500 meter kan vanaf Eelde voortaan verder gevlogen worden omdat de vliegtuigen met vollere tanks kunnen starten. Dertig jaar is er gesteggeld over het project dat totaal zo'n 40 miljoen euro heeft gekost. Het zou noodzakelijk zijn voor expansie van de regionale luchthaven.

Wordt het vliegveld nu opgestoten in de vaart der volkeren? Meer lijnen, meer maatschappijen, veel meer passagiers vooral? Eelde houdt al jaren vol van wel, maar luchtvaartdeskundigen hebben hun twijfels. In het Noorden worden foto Heerkens.jpgdergelijke krirische geesten vrijwel automatisch in het kamp van de Eelde-haters gerangschikt.

We zochten een onafhankelijk expert en kwamen terecht bij dr. Hans Heerkens, universitair docent aan de Universiteit Twente. Specialisme luchtvaart en iemand die met regelmaat kritisch is geweest over de plannen de oude militaire basis van Twente om te bouwen tot regionale luchthaven. Hij vindt het niet raar dat we bij hem terecht gekomen zijn. Want je mág niet tegen zijn, ook in deze regio niet. Terwijl het gewoon zakelijk gezien geen goed idee is."
 
   
 
 
 “Succesvolle vliegvelden liggen in regio's waar het succes al is”
 
 
 
Volgens Heerkens staat in Nederland alleen Schiphol boven elke verdenking. "Een hub-luchthaven", noemt hij het. "Zo'n 4O tot 60 procent van de passagiers stapt er over. Hoe meer verbindingen je hebt, hoe aantrekkelijker je als vliegveld bent."

Eelde speelt in dat spel nauwelijks een rol. Twente evenmin, volgens Heerkens, die ook hét begrip in de luchwaartindustrie erbij haalt. De catchment area, ofwel, hoeveel mensen -potentiële reizigers -wonen binnen een straal van één of twee uur reizen van het vliegveld. Over de 1,7 miljoen mensen die Eelde binnen een uur kunnen bereizen, zegt Heerkens: "Dat is véél te weinig."

Bijkomend probleem is dat het beeld nog somberder wordt als je de cirkel uitbreidt naar twee uur reizen. Eelde bestrijkt dan een gebied waar 3,3 miljoen mensen wonen. Eindhoven, Maastricht en Rotterdam bedienen in dezelfde straal respectievelijk 26, 23 en 17 miljoen mensen. Bremen 11, Weeze 17 miljoen. En anders dan Schiphol bedienen regionale luchthavens vooral recreatieve reizigers. "Vliegmaatschappijen zeggen: de economyclass zorgt voor de omzet. Businessclass voor de winst", zegt Heerkens.

"Persoonlijk vind ik dat vakantievluchten geen reden zijn voor een luchthaven", stelt Heerkens. 'Publiek geld hoef je niet aan vakantiegangers uit te geven." Waarom elke regio dan toch zo hecht aan een vliegveld? "Prestige. Iets anders kan het niet zijn. Maar werkt het ook echt zo? Ik denk het niet. Succesvolle vliegvelden liggen in regio's waar het succes al is."

Over de baanverlenging is Heerkens ook kritisch. "Men is er dertig jaar mee bezig geweest. Dan ga je er dus mee door. Maar ik vraag me echt af of het nodig was." Zeker in de wetenschap dat het vakantieverkeer dat Schiphol niet kan bergen door Lelystad verwerkt gaat worden en niet door Eelde. "Ja, daar zijn omwonenden ook tegen de baanverlenging. Maar die gaat echt wel door. Omwonenden zijn altijd tegen."

Maar zelfs dat betekent niet dat Lelystad een glanzende toekomst heeft, verwacht Heerkens. "Schiphol, Rotterdam en Eindhoven zullen in Nederland wel overleven. Voor de andere regionale luchthavens is dat heel twijfelachtig."

 

 

 

 

 

 

 


 
Persbericht: Veel belangstelling op vliegveld Eelde voor bodemloze put
Geschreven door VOLE   
maandag 01 april 2013

Persbericht

                               

Veel belangstelling op vliegveld Eelde voor bodemloze put


Exploitatie wens-put impuls voor noordelijke economie

 

Eelde, 1 april 2013
Van onze verslaggever

Op het parkeerterrein van vliegeveld Eelde vormde zich vanochtend ruim voor
12 uur een lange rij. Het publiek was massaal toegestroomd voor het bekijken
van de put die vrijdag bij graafwerkzaamheden voor de baanverlenging was
ontdekt. De sfeer was gemoedelijk. Daarbij hielp een zonnetje, hoewel het
nog koud was. Medewerkers van de Provinciale Archeologische Dienst (P.A.D.)
hadden het hele paasweekend doorgewerkt om de put te onderzoeken.
Bestuurders van de provincie Drenthe en Groningen en de gemeente Tynaarlo
volgden de ontwikkelingen ter plaatse. Geruchten gingen in de sociale media
rond dat het de befaamde 'bodemloze put' betrof. Bij het meten van de diepte
bleek het daarvoor gebruikte schietlood van 100 meter ontoereikend. Na
inschakeling van diverse adviesbureaus kwam men tot de voorlopige conclusie
dat de diepte van de put niet kan worden vastgesteld en dat nader onderzoek
nodig is. Dit zou voor het projectbaanverlenging tot grote vertraging kunnen
leiden mede omdat de put archeologisch en bestuurlijk beschermd is. De
deskundigen verschillen van mening of het technisch mogelijk is de put te
dempen. In een spoedberaad besloten de aanwezige aandeelhouders de zaak
daarom toe te dekken. Naar verluidt was deze methode in het verleden altijd
effectief geweest op vliegveld Eelde.

Het toegestroomde publiek was van deze situatie niet op de hoogte en wachtte
geduldig tot het werd toegelaten. Luchthavendirecteur Marco van de Kreeke
moest bij de ingang -geconfronteerd met zoveel belangstelling- wel toegeven
dat er een put was gevonden. Hij verklaarde: "De put is van nationale
betekenis en mag daarom niet worden gedempt. De aandeelhouders zullen hun
privaatrechtelijke en publiekrechtelijke bevoegdheden zodanig aanwenden dat
het voortbestaan van de put zoveel mogelijk wordt bevorderd". De
luchthavendirecteur verwacht van het Rijk een ruime compensatie omdat de
bedrijfsvoering ernstig wordt belemmerd. Ook wordt een beroep gedaan op het
geld van de afgeblazen Zuiderzeelijn. Hij voegde daaraan toe: 'We zijn ook
in gesprek met diverse marktpartijen om de put te exploiteren. Daarbij kan
bijvoorbeeld gedacht worden aan een wens-put, waar het publiek geld in kan
gooien. Het zou Noord Nederland definitief op de kaart zetten en het zal een
geweldige impuls geven aan de noordelijke economie en het inkomend toerisme
per vliegtuig. Partijen tonen hiervoor veel belangstelling en we verwachten
veel nieuwe lijnen. Dit wordt een keerpunt voor Groningen Airport Eelde".
Ook andere opties worden nog onderzocht. Daarom wordt de publicatie van het
jaarverslag en het businessplan uitgesteld tot meer duidelijk is.

De directeur van de Kamer van Koophandel Lambert Zwiers is opgetogen: "Wij

hebben altijd een sterk geloof gehad in de potenties van vliegveld Eelde.
Dat wordt nu maar weer eens bewezen. Dit is een opsteker voor het noordelijk
bedrijfsleven. We moeten nu doorpakken en extra geld vrijmaken".

Ook vanuit het publiek werden diverse suggesties gedaan voor behoud van de
put. Zo werd geopperd dat de put kan worden gebruikt voor gaswinning,
aanzien er een onbeschrijfelijke putlucht uit op stijgt.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met het directiesecretariaat van
Groningen Airport Eelde (050 - 309 7070). 

belangstelling voor bodemloze put op Eelde.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


V
eel belangstelling op vliegveld Eelde voor bodemloze put
Gezellige drukte op het parkeerterrein van vliegveld Eelde

 

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 181 - 200 van 409

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.