spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

'Onderzoek naar haalbaarheid Leeuwarden Airport'
Geschreven door www.luchtvaartnieuws.nl op 1 september 2012   
donderdag 06 september 2012
 
 
'Onderzoek naar haalbaarheid Leeuwarden Airport'

 
 
LEEUWARDEN - De provincie Friesland moet alternatieven klaar hebben voor het geval vliegbasis Leeuwarden wordt gesloten. Een mogelijkheid zou de opening van een commerciële luchthaven zijn. Dat stelt het Friese Statenlid Jelle Hiemstra van de provinciale partij Friese Koers zaterdag in de Leeuwarder Courant. Hiemstra dringt aan op een haalbaarheidsonderzoek voor een commercieel vliegveld bij Leeuwarden of Drachten.

De huidige vliegbasis Leeuwarden wordt uitsluitend gebruikt door Defensie. Op de basis zijn twee F-16 squadrons van de Koninklijke Luchtmacht gestationeerd. Ook heeft een squadron Search-and-Rescue (SAR)-helikopters er de thuisbasis.

In het geval van nieuwe bezuinigingen bij Defensie lijkt sluiting van de vliegbasis niet ondenkbaar. Leeuwarden is een van de nog slechts twee Nederlandse vliegbases waar F-16Â’s staan gestationeerd. De andere is Volkel in Noord-Brabant.

Qua civiele luchtvaart zijn Friezen aangewezen op vliegveld Drachten, dat over een verharde baan van 950 meter beschikt. Voor internationale lijndienst- en chartervluchten is Groningen Airport Eelde in Drenthe de dichtstbijzijnde optie.

Luchthaven Twente is een voormalige vliegbasis waarvoor al jaren plannen zijn om er een burgerluchthaven van de te maken. Momenteel wordt gezocht naar een partij die geïnteresseerd is om het vliegveld te exploiteren.

Commentaar VOLE
VOLE zou hier niet tegen zijn, omdat vliegveld Eelde dan verplaatst kan worden naar 'Leeuwarden Airport' en de overlast rond Eelde wordt beeïndigd. We vrezen echter dat het voorstel van Ex-PVVer Hiemstra net zulke luchtfietserij is als het businessplan van GAE. Dit plan gaat uit van een vervijfvoudiging van het aantal reizigers. Die vraag is er helemaal niet. Luchthaven Lelystad is aangegwezen voor opvang van de groei als Schiphol te klein wordt. Als dat doorgaat is het ook het einde van 'Eelde'. Maar wellicht moet 'Eelde' al eerder sluiten want de exploitatiesteun loopt dit jaar af, het verlies blijft en nieuwe steun is niet toegestaan vanwege de mededingingswetgeving (als de noordelijke bestuursorganen hier al toe zouden willen besluiten in tijden van crisis en zonder enig uitzicht op een sluitende exploitatie).


 
 
 
 
 
 
 
 
Jaarverslag Airport Eelde 2011: Oude wijn in nieuwe zakken?
Geschreven door Philippe Boucher op www.financieel-groningen.nl, 27 juli 2012   
maandag 30 juli 2012

Philippe Boucher 13-12-11.jpg


JAARVERSLAG AIRPORT EELDE 2011:
OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN?



Vanaf 1 mei is het zomerseizoen op luchthaven Eelde in volle gang. Met mooi weer is er een gezellige drukte op het terras. Mensen brengen hun familie naar het vliegtuig en gaan nog een hapje eten in het restaurant. Kinderen vergapen zich aan de vliegtuigen en zwaaien de vakantiegangers uit. In de aankomsthal zijn de begroetingen met familie hartelijk en luidruchtig. Voor de ingang wachten verscheidene bussen die de net teruggekeerde en gebruinde reizigers meenemen naar Groningen en Assen. De sfeer is levendig en aangenaam.
Eind juli verscheen het jaarverslag over 2011 van Groningen Airport Eelde. Mooi vorm gegeven en verlucht met hippe foto’s en bijdragen van diverse personen uit de luchtvaart en aanverwante branches.

Ten opzichte van 2010 is het verlies weer toegenomen, meldt de directie, naar ruim een half miljoen euro en zijn de passagiersaantallen met 6,8% weggezakt naar 114.000 volgens het CBS, even hoog als 5 jaar geleden. Oorzaak van dat laatste is de al jaren dalende trend bij de charter vluchten, valt er te lezen. De nieuwe trend waar men zich in Europa op richt, is de lijnverbinding met aantrekkelijke bestemmingen, voor zeer lage prijzen, uitgevoerd door Low Cost Carriers. Een weekend trip naar Barcelona, Milaan, Mallorca of Marseille. Aantrekkelijk voor moderne mensen die hun verblijf zelf regelen via internet.
In het jaarverslag wordt ook hoog opgegeven over de kansen voor de luchthaven in dit segment, nu twee Low Cost Carriers, Ryanair en het Spaanse Vueling, op Eelde zijn neergestreken. Steevast wordt dit in verband gebracht met de baanverlenging. Dat deze maatschappijen nu reeds vliegen op de bestaande baan van 1800 meter doet er even niet toe. Je moet ook niet op alle slakken zout leggen. Op één slak wil ik dat wel doen en dat is het door GAE gepresenteerde cijfer voor de aantallen passagiers. Dit cijfer wijkt af van wat het CBS laat zien. GAE noemt een aantal van 148.850 terwijl het CBS niet verder komt dan 114.327. Hoe dat komt zult u zich afvragen? Heel eenvoudig. De chartervluchten maken vaak een tussenlanding op Eindhoven, Rotterdam of Maastricht. De passagiers die daar instappen vliegen op de terugweg mee naar Eelde en stappen dan bij de retourvlucht uit in Eindhoven of Rotterdam. Eelde telt deze passagiers twee keer mee. Bij de landing en bij het vertrek, terwijl ze feitelijk op Eelde niets te zoeken hebben. Zo komt men aan 34.000 passagiers extra. Het CBS telt de transfer passagiers slechts eenmaal mee. Dat wil zeggen dat er zeker nog voor 34.000 aan transfer in het getal van 114.327 zit. Uiteindelijk gaat het dus om 80.000 passagiersbewegingen, ofwel 40.000 individuele reizigers per jaar die van Eelde gebruik maken. Eelde is de enige luchthaven in Nederland die dit zo doet en het is exemplarisch voor haar communicatie met de buitenwereld. Alles wordt mooier voorgesteld dan het is.

Maar zijn de vier nieuwe bestemmingen met Vueling en Ryanair dan geen opsteker? Mag men daar geen hoop uit putten? Zeker mag dat en het zou mooi zijn als Eelde daardoor het hoofd boven water zou kunnen houden. Het zou trouwens alle eerdere onderzoeken logenstraffen, waarin berekend is dat er voor Eelde in feite geen toekomst is, als winstgevend luchthavenbedrijf. Er wonen domweg te weinig mensen in het Noorden betogen die onderzoeken, om de vliegtuigen rendabel te vullen. Al jaren worden deze bevindingen door aandeelhouders en directie genegeerd. Keer op keer wordt Eelde gered met subsidies. Het Noorden zonder luchthaven is ondenkbaar. Onlangs deed vertrekkend directeur Jos Hillen, geheel in deze lijn, nog het voorstel om maar een greep in de kas van het compensatiefonds Zuiderzeelijn te doen. Eelde is toch ook een vorm van infrastructuur?
En als de inkomsten niet uit de vliegerij gehaald kunnen worden dan maar uit het vastgoed op het luchthaventerrein betoogt wethouder Henk Kosmeijer van Tynaarlo. De gemeente zal haar volle medewerking verlenen aan de vestiging van meer ondernemingen op het luchthaventerrein, zegt hij in het jaarverslag. Toch weet hij als geen ander dat er in het gebied tussen Groningen en Assen al een overdaad aan lege bedrijfsterreinen en gebouwen staat. Maar dat kun je natuurlijk niet in het jaarverslag van GAE schrijven.
Zo wordt de burger al heel lang een beetje voor de gek gehouden. Dit kan nog jaren zo doorgaan, want burgers leggen nog onvoldoende het verband tussen de kwistig met geld smijtende lokale overheden naar de bodemloze put Groningen Airport Eelde, en aan de andere kant de voortdurende bezuinigingen op de lokale voorzieningen. Voor het zwembad in Zuidlaren is bijvoorbeeld geen geld meer. Bezoekersaantal in 2010, 112.000! Dat steekt schril af tegen de 40.000 individuele reizigers op Eelde. En zo zijn er veel meer onderwerpen, onder andere in de zorg, waar zich het zelfde afspeelt.

Maar nu terug naar de hoopvolle toekomst. Hoe gaat het sinds 1 mei 2012 met de vier nieuwe bestemmingen? Machiel Troost, Country Manager bij Vueling gaat uit van een aanloopperiode van ca. 3 maanden voor de nieuwe lijn naar Barcelona. Dan moet de lijn zich bewezen hebben. Vanaf eind juni tot half september is op donderdag zelfs een derde toestel ingezet om de toestroom op te vangen. In juli, augustus en september zijn daar al weer stilletjes een vijftal dagen uit geschrapt. En ‘bewijzen’ doet de lijn zich nog bij lange na niet. Gemiddeld ligt de bezettingsgraad van de toestellen momenteel tussen de 50 en 60%, leert een simpele steekproef bij vertrek en aankomst van de toestellen. Bovendien is er nauwelijks een stijgende trend waar te nemen. Dat is volstrekt onvoldoende voor een Low Cost maatschappij. Die mikken op 80% om goed te kunnen draaien. Een langere baan zal niet meer passagiers opleveren op deze bestemming. Dat is wel vaker gezegd en is nog steeds een waarheid als een koe. De ervaring van Vueling tot nu toe op Eelde is niet bepaald positief te noemen.
Ook bij Ryanair zijn de cijfers niet florissant. Daar zit men tot nu toe tussen de 60 en 65%. Voor Ryanair een volstrekt onacceptabele bezetting. Indertijd zijn ze van Eelde vertrokken vanwege een te lage bezetting van 73%, op hun lijn naar Londen. Ryanair haalt in 2011 een bezetting van 85% op haar Europese vluchten. Onlangs stond er een klein berichtje op Luchtvaartnieuws. “Ryanair blijft Groningen Airport Eelde trouw in de winter.” De bestemming Milaan/Bergamo wordt nu ook in de winter gevlogen. Maar….of de andere twee bestemmingen, Marseille en Mallorca, volgend jaar terugkeren is nog niet duidelijk, vermeldt het bericht.
Een goede verstaander heeft aan een half woord genoeg. Er zal veel korting op landingsrechten en bagageafhandeling aan te pas moeten komen en extra bijdragen voor marketing en reclame om Ryanair op Eelde te houden. Dat laten de cijfers nu al zien. Ryanair wil resultaat en als dat er onvoldoende is zijn ze zo weer weg. Het woordje “trouw” komt niet in hun woordenboek voor.

Het jaarverslag noemt nog andere kansrijke bestemmingen voor de zakelijke markt. Londen, Kopenhagen en Berlijn worden weer eens van stal gehaald. En notabene de meest interessante bestemming voor het zakenleven, Amsterdam, ontbreekt al een paar jaar in de plannen. Kopenhagen is begin 2010 al gestrand op gebrek aan geld voor de aanloopkosten. En nu is daar opeens ook nog Berlijn. Dat de slaagkans zeer laag is weet men dondersgoed. Schaarse en dure landingsrechten op deze grote luchthavens worden door de luchtvaartmaatschappijen liever gebruikt voor beter renderende bestemmingen. Het passagiersaanbod op Eelde is daarvoor te zwak. De enige zakelijke lijn naar Aberdeen is van 5 dagen per week, dit jaar terug gebracht naar drie. Dit soort toekomstplannen moet dan ook gezien worden als window dressing. Mooie verhalen waar bestuurders en burgers mee in slaap gesust worden.

Straks gaan de aannemers aan het werk om de baan te verlengen. Dat zal wel lukken, maar daarna zal GAE weer met de zelfde of nog grotere problemen te kampen krijgen. Want de deal die de touroperators met Transavia hebben om de kosten van de tussenlandingen te delen, zal dan heronderhandeld moeten worden. Die tussenlandingen zijn dan theoretisch niet meer nodig. Het is niet onaannemelijk dat er dan minder charters zullen vliegen, maar dan wel direct naar de verste eindbestemmingen. Het aantal vliegbewegingen zal dalen. En de dubbeltellingen zijn van de baan. Dat zal de inkomsten onder druk zetten. We praten dan nog niet eens over de toegenomen rentelasten en afschrijvingen van GAE vanwege de baanverlenging.

Is dit allemaal niet te veel zwartkijkerij? Ik denk het niet, want het gaat hier om simpele cijfertjes die iedereen kan narekenen en waarvan de uitkomst niet te verdoezelen valt.
De afgelopen 10 jaar hebben de aandeelhouders 10 miljoen euro in de kas van de luchthaven gestort. Van de centrale overheid is de afgelopen 10 jaar nog eens 90 miljoen ontvangen voor diverse doelen. Dankzij deze 100 miljoen bestaat Eelde nog. Maar kan dit zo eindeloos doorgaan? De politiek twijfelt binnenskamers aan de toekomst van Eelde, maar durft niet in te grijpen. Inmiddels hebben de aandeelhouders hun nek al een heel eind in de strop zitten. Hoewel de subsidies van de overheid in 2013 stoppen en de Europese Commissie daar strenger op toeziet, is de kwestie Eelde nog lang niet van de baan.

Philippe Boucher, Midlaren juli 2012

 


 

 

 

 

 

 


 
Groningen Airport Eelde claimt Zuiderzeelijngeld
Geschreven door GAE   
donderdag 07 juni 2012

Groningen Airport Eelde claimt Zuiderzeelijngeld



    EELDE  "Groningen Airport Eelde draagt fors bij aan de economische structuur van Noord-Nederland, en zou dus in aanmerking moeten komen voor Zuiderzeelijngelden." Dat betoogde vandaag interim-directeur Jos Hillen van Groningen Airport Eelde tijdens zijn afscheid.

    "Uit het compensatiefonds voor het afblazen van de Zuiderzeelijn worden diverse grote projecten gefinancierd, zoals de RegioTram en de reconstructie van de zuidelijke ringweg. Aan dat rijtje moet ook de luchthaven worden toegevoegd," aldus de heer Hillen.

    De luchthaven heeft grootse plannen, in relatie met de baanverlenging waaraan momenteel wordt gewerkt. Voorbeelden: uitbreiding van de terminal, verplaatsing van de brandweergarage, aanpassing van het platform en het aantal parkeerplaatsen, een betere aansluiting op het wegennet, en betere aanlanding van het openbaar vervoer.

    Er komt Zuiderzeelijngeld vrij als de spoorlijn Heerenveen-Groningen wordt afgeblazen. Gedeputeerde Staten van Groningen besloten vandaag de planontwikkeling te stoppen, een beslissing waarover in andere samenstelling nog een besluit moet worden genomen. Daarmee komt geld vrij. Een deel daarvan moet volgens de heer Hillen naar Eelde.


Commentaar VOLE

Weer een misleidende tekst van Hillen. De heer Hillen heeft de noordelijke belastingbetalers en politici de afgelopen drie jaar steeds verder een financiële fuik in getrokken:

  1. Nooit is er maar een begin geleverd van bewijs dát het vliegveld bijdraagt aan de economie van het Noorden. Laat staan 'fors'.

  2. De grote projecten die worden betaald uit het compensatiefonds Zuiderzeelijn staan allemaal weer ter discussie omdat de gemeenten de eigen verplichte bijdrage niet kunnen opbrengen. Zou dat niet gelden voor het vliegveld?

  3. De dappere plannen van Hillen verhogen alleen maar de kosten en genereren geen -aantoonbare- inkomsten. Het exploitatieverlies was de laatste jaren vijf ton. Vanaf  2013 betalen de aandeelhouders deze verliezen niet meer. Dat mag trouwens niet vanwege het Europese mededingingsbeleid.

  4. De ambities van Hillen zijn vooral bedoeld om de aandacht af te leiden van de benarde financiële positie waarin het vliegveld verkeert. Daarom lanceert Hillen grootse plannen, op kosten van de samenleving. Waar hebben we dat eerder gezien?



 

 

 

 

 

 

 

 
VOLE vraagt burgemeester om steun stillere vliegtuigen
Geschreven door RTVDrenthe 10 mei 2012   
donderdag 10 mei 2012

VOLE vraagt burgemeester om steun stillere vliegtuigen

 

EELDE - De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde wil dat de nieuwe burgemeester van Haren, Rob Bats, zich sterk maakt voor stillere vliegtuigen op vliegveld Eelde.

Vole vraagt de nieuwe burgemeester dit in een brief waarin hij wordt gefeliciteerd met zijn benoeming. Bats is oud gedeputeerde van Drenthe en was in die functie een groot voorstander van de baanverlenging. Vole wil nu dat hij zijn bestuurlijk netwerk gebruikt om af te dwingen dat de KLM Luchtvaartschool met stillere vliegtuigen gaat vliegen.


Burgemeester Bats was niet bereikbaar voor commentaar op de brief. Hij wordt vandaag officieel geïnstalleerd als burgemeester van Haren

Klik hier om het interview van RTVDrenthe met woordvoerder Jan Wittenberg van VOLE over de benoeming van Bats te beluisteren  

Rob Bats, nieuw benoemde burgemeester Haren 07052012.jpg  

  Rob Bats

 

 
GroenLinks wil verbod op nachtvluchten
Geschreven door GroenLinks Tweede Kamerfractie   
zondag 22 april 2012
GroenLinks wil verbod op nachtvluchten
 
 
plaatje vliegtuig in de lucht.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
GroenLinks wil dat als vluchten in de toekomst verplaatst worden naar luchthavens als Eindhoven, Lelystad, Twente en Eelde, er tenminste een verbod komt op nachtvluchten. Het onlangs afgedwongen nachtvluchtverbod op vliegveld Frankfurt is een lichtend voorbeeld hoe bewonersbelangen een echte rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van luchthavens. Tweede Kamerlid Rik Grashoff komt donderdag in het Algemeen Overleg Luchtvaart met een motie om dit verbod te regelen.

GroenLinks ziet niets in de adviezen van de Commissie Alders om vooral prijsvechters te laten vliegen vanaf regionale luchthavens. Deze goedkope vliegmaatschappijen vliegen vaker 's nachts. Daarom wil Grashoff in ieder geval een verbod op die nachtvluchten.

Grashoff: "Ik pleit voor een nachtvluchtverbod. Het is al de vraag of vliegvelden als Twente en Eelde rendabel zijn. Door prijsvechters vooral hiernaartoe te verhuizen verspreidt het lawaai zich als een inktvlek over Nederland uit. Het minste dat je kunt doen is voorkomen dat de nachtrust van de omwonenden eraan gaat."

Een hoge Duitse rechtbank vernietigde begin april een besluit van de regering van Hessen om nachtvluchten op Frankfurt toe te staan, omdat dat in strijd was met afspraken tussen omwonenden en de luchthaven. Ook in Nederland bestaan rond regionale luchthavens dergelijke afspraken, maar deze worden met regelmaat door het Rijk ondermijnd.

Door het instellen van een nachtvluchtenverbod garandeer je in elk geval dat mensen fatsoenlijk kunnen slapen, cruciaal voor hun gezondheid. Bovendien laat je als overheid zien dat niet alleen oog hebt voor de belangen van de luchtvaartsector, maar ook voor die van de buren van een luchthaven.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Is alles over baanverlenging dan echt waar?
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, 15 maart 2012   
donderdag 15 maart 2012
Is alles over baanverlenging dan
echt waar?


 
ACHTERGROND
RYANAIR

  Komst van Ierse prijsvechter naar Eelde lijkt eerste succes
Vliegveld Eelde zegt dat Ryanair wel degelijk goed betaalt.

 

 

 

Zou het dan allemaal tóch echt waar zijn? Decennia lang moest het Noorden horen hoe het zou worden opgestoten in de vaart der volkeren als vliegveld Groningen Airport Eelde (GAE) zijn baan maar zou mogen verlengen. En zie daar, de inkt van de uitspraak van de Raad van State waarin de laatste bezwaren tegen een baan van 2500 meter terzijde werden geveegd is nog niet droog of Eelde haalt drie nieuwe lijndiensten binnen.
    Is er een relatie? Jazeker, zeiden Henrike Schmidt van Ryanair, Jos Hillen, directeur van GAE en vooral manager Jonas van Dorp van het vliegveld maandag tijdens een persconferentie. "Ze belden al om de dag of de uitspraak er al was. En een dag ná de uitspraak wilden ze al met ons praten." Eerlijk is eerlijk, de eerste punten zijn voor GAE.
    Maar zei Jos Hillen niet op de dag van de uitspraak dat Ryanair nou niet de eerste maatschappij was waar hij aan dacht? Hillen: "Jazeker, dat zei ik. We waren dan ook stomverbaasd." Eerder al, in december vorig jaar, had Hillen zijn reserves geuit tegenover de grootste en tevens goedkoopste low cost carrier in de wereld. "Je moet met ze oppassen. Als een toestel van Ryanair eens tien minuten te laat start heb je onmiddellijk de directie aan de telefoon. Dan krijg je te horen 'dat gebeurt niet weer, anders gaat je fee omlaag," zei Hillen.
    Van Dorp zette het destijds nog wat scherper aan: "Het zijn boeven. Je weet, dat als ze komen, ze zoveel mogelijk uit je willen trekken." En de voorbeelden zijn er in de wereld. Regionale vliegvelden die de Ierse prijsvechter totaal heeft uitgezogen. Een failliete boel achterlatend.
    Maar het is nu een feit, drie jaar lang vliegt Ryanair van Eelde twee keer per week naar Bergamo/Milaan, Palma de Mallorca en Marseille. En de maatscahppij gaat er voor betalen, verzekert Hillen, een goede prijs zelfs. "Nou en of, reken maar!" En is er meer moois in het verschiet? "Ik denk dat dit wel opvalt, dat het mogelijk andere maatschappijen gaat triggeren."
    Het zijn natuurlijk ook leuke bestemmingen die Eelde erbij krijgt. Marseille en Milaan zijn niet alleen voor toeristen een interessante uitvalsbasis, het zijn ook zakelijke bestemmingen van belang. Hoeveel zakelijke reizigers Ryanair vervoert, weet de maatschappij niet, maar Henrike Schmidt liet namens de maatschappij woensdag weten dat er ook significante hoeveelheden reizigers vanuit deze twee plaatsen naar Groningen komen. Inbound, zoals dat heet.
    Eelde verwacht met de vluchten in de zomermaanden 40.000 tot 45.000 reizigers te trekken. 'Ik durf de stelling wel aan dat we in 2012 een passagiersrecord boeken", stelde Hillen vast. Dat niet alleen, het levert ook banen op. Gemiddeld zijn duizend passagiers goed voor één volledige baan, zo rekent men in de vliegerij. Piloten en stewardessen natuurlijk, maar ook douaniers, obers en kamermeisjes.
    Het is eigenlijk allemaal te mooi om waar te zijn. En eigenlijk ook verrassend dat het zo snel al begint. Want Ryanair begint al in mei te vliegen, het hele eerste jaar zal de baan in Eelde nog niet verlengd zijn. Dat levert slechts een kleine beperking voor de maatschappij op, zo liet Schmidt weten. "Misschien tien of vijftien passagiers per toestel minder."
    En toch, we hebben het allemaal eerder gehoord natuurlijk. Philippe Boucher, econoom in ruste in Glimmen en een van de grootste criticasters van de baanverlenging, stuurde maandag een vermakelijke selectie krantenknipsels naar de redactie van Dagblad van het Noorden. Lijnvluchten naar Parijs, Londen, Kopenhagen, Southend, Schiphol, Zestienhoven, Hamburg, Ameland, Brussel, Innsbruck, Milaan(!). Eelde had het allemaal al eerder.
    Toch zouden we nu kunnen schrijven: "Het heeft er alle schijn van dat Eelde langzamerhand een werkelijk internationale luchthaven gaat worden, die zich gerust in het gezelschap van andere luchthavens van het tweede plan mag bewegen." Maar dat zou oud nieuws zijn. Een verslaggever van het Nieuwsblad van het Noorden schreef dat al. Zo blijkt uit het knipsel van 3 juni 1959.

Krantenknipsel lijndiensten GAE.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 
Bomen kappen voor vluchten uit Marrakesh
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 8 maart 2012   
zaterdag 10 maart 2012

Bomen kappen voor vluchten uit Marrakesh


EELDE - Na jaren van dossiers, plannen en juridische verhalen gebeurt er eindelijk iets zichtbaars bij Groningen Airport Eelde, aldus een blije Chiel Stutterheim, adjunct-directeur van de luchthaven. Nog voor het weekeinde moeten 700 bomen gekapt zijn.

bomenkap baanverlenging.jpgMaandag wees de Raad van State de vraag om de werkzaamheden op te schorten van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) resoluut van de hand. "We zijn gistermorgen begonnen met kappen en het schiet al flink op", zegt Stutterheim.

Voor het weekeinde moeten de bomen verdwenen zijn. Ruim op tijd. De kapvergunning van het vliegveld is geldig tot eind maart. "Dan begint het broedseizoen", verduidelijkt Stutterheim. De 700 bomen staan langs de Eekhoornstraat en de Bunnerzandweg. De komende weken wordt het hout nog opgeruimd.

Commentaar VOLE: Vluchten uit Marrakesh klinkt als een sprookje. Dat is het ook.

 


 

 

 

 

 

 

 

 
Baanverlenging Eelde stort regio in kostbaar avontuur
Geschreven door Charles Vlek in Dagblad van het Noorden, 2 maart 2012   
zaterdag 03 maart 2012

Baanverlenging Eelde stort regio in kostbaar avontuur


OPINIE                     plaatje Eelde bij artikel Charles Vlek 2-3-2012 DvhN.jpg     VLIEGVELD

  • Raad van State gunt vliegveld voordeel van de twijfel
  • Uitspraak geeft weinig reden tot opluchting
  • Exploitatierisico's voortaan geheel voor de regio 


                                                         Het aantal passagiers moet sterk toenemen om alles
                                                         betaalbaar te houden. Foto: Archief DvhN
      
                                             

 

 

De Raad van State heeft het aanwijzingsbesluit over Groningen Airport Eelde (GAE) in stand gelaten. Na 30 jaar duwen en trekken mag GAE eindelijk zijn hoofdbaan verlengen. Deze 'voordeel van de twijfel'-uitspraak roept felicitaties op. Maar gelukwensen zijn ook hard nodig, want de toekomst van GAE is bepaald niet rooskleurig.
Het lijkt er op dat hardnekkig geloof en verstarde bestuursmacht het hebben gewonnen van actuele feiten en argumenten.
    Het ietwat politieke 'groen licht' van de Raad van State betekent dat GAE meer ruimte krijgt om zich te ontplooien. Het is echter onwaarschijnlijk dat het bedrijf op termijn kostendekkend zal worden. Want een veel grotere klandizie valt voorlopig niet te verwachten, of het nu gaat om lijndiensten, lesvluchten, vrachtvervoer, vakantiecharters of 'low-cost carriers'.
    Het exploitatietekort (plm. 500.000 euro) zal de komende jaren flink toenemen. GAE wil een kleine 40 miljoen euro investeren. Circa 24 miljoen euro is 'gratis' rijksgeld voor de baanverlenging. De rest moet worden geleend, met kosten voor rente en aflossing. Eind 2O12 stopt de overheidssteun van ruim 1 miljoen euro per jaar. Van die overmatige subsidiëring heeft GAE zo'n 10 miljoen euro opgespaard. Daarmee kan men weliswaar een tijdje vooruit, maar wanneer ook de luchtverkeersleiding in rekening wordt gebracht zullen de financiële reserves snel verdwijnen.
    Het aantal passagiers moet dus zó sterk toenemen dat GAE's inkomsten veel sneller omhoog gaan dan zijn exploitatiekosten gaan stijgen. Pas dan kan ook de werkgelegenheid merkbaar toenemen. Daarvoor zijn wonderen nodig, zowel in de luchtvaartmarkt als in de regionale economie. Zelfs wanneer het passagiersaantal binnen tien jaar 'slechts' verdubbelt in plaats van verviervoudigt - zoals GAE zelf hoopvol voorziet - zullen de verliezen aanzienlijk blijven.
    Waar komt dan de rekening te liggen voor GAE's nog langdurige exploitatiekorten? En hoe moet het verder, nu exploitatiesteun vanwege Brussel niet langer geoorloofd is? Sinds 2003 is uitsluitend de regio hiervoor aanspreekbaar. Te verwachten is dat GAE in zijn Bedrijfsplan-2012 opnieuw, noodgedwongen, zal vragen om overheidssteun. En daarmee zou het Noorden weer terug zijn bij af.
    Want of je nu rechtstreeks betaalt voor exploitatietekorten, dan wel indirect via infrastructuur en bedrijfsondersteuning (brandweer, beveiliging), zeker is dat je nog lange tijd een paar miljoen euro per jaar moet bijpassen. Deze blijvende noodzaak van overheidssteun is politiek ongewenst en misschien zelfs onmogelijk. De aandeelhoudende provincie- en gemeentebesturen hebben er nog niet over gedebatteerd, laat staan dat zij tot een passende oplossing hebben besloten.
    Psychologisch gezien is het allemaal erg verkiaarbaar. Regionaal imago. Bestuurlijk prestige. Too much ínvested to quit. Door het rijk aangejaagd. Vijf bestuursorganen in één schuitje (groepsdenken). Vertwijfeld gokken vanuit een verliessituatie. Noodgedwongen optimisme. Diep-gelovig afweren van tegensprekende feiten en argumenten ('lariekoek'). Vooruitschuiven van financiële problemen, boven het vangnet van de belastingbetaler.
    Het groene licht voor de baanverlenging is niet de verdienste van GAE zelf (champagne!). Nee, de 'overwinning' is feitelijk behaald door het geld en de macht van het rijk (traditie!), met volgzame instemming van de regio. Vanaf 2013 heeft GAE de peperdure plicht om zijn welhaast overmoedige prognoses voortaan mét een langere baan, maar zónder subsidies waar te maken. Gelukwensen dus, met deze hachelijke onderneming. Maar niet zonder reserves. Want je houdt er je hart wel bij vast.  

Dr. C.A.J.Vlek is oud-hoogleraar Omgevingspsychologie en Besliskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en oud-lid van de Commissie voor de Milieueffectrapportage te Utrecht.


 

 

 

 

 

 

 

 
De uitspraak vliegveld luidt nieuwe fase in voor Eelde
Geschreven door Ziezo! 1 uitgave 2012 van Natuur en Milieufederatie Drenthe   
donderdag 23 februari 2012

De uitspraak vliegveld luidt nieuwe fase in voor Eelde

 

 
 
De uitspraak van de Raad van State dat de baanverlenging mag doorgaan, luidt een nieuwe fase in voor vliegveld Eelde. De Natuur en Milieufederatie Drenthe pleit voor het vervangen van de oude types lesvliegtuigen- de herriebakken- die nog steeds gebruik maken dit vliegveld. Daarnaast vinden wij dat ook het vliegveld een bijdrage moet leveren aan de klimaatdoelstellingen.

De uitspraak dat Eelde de baanverlenging kan doorzetten, lag in de lijn der verwachtingen. De milieubezwaren waren in eerdere uitspraken al door de Raad van State behandeld. De recente uitspraak gaat vooral over de vraag of er sprake is van geoorloofde staatssteun. Het vliegveld krijgt subsidie van diverse overheden voor haar huidige exploitatie.

De meest opmerkelijke reactie na de uitspraak kwam van staatssecretaris Atsma. Hij stelde dat de baanverlenging goed is voor het klimaat, omdat vliegtuigen dan geen tussenlandingen hoeven te maken. De situatie is helaas anders dan de staatssecretaris lijkt te willen suggereren. De baanverlenging is gericht op een sterke groei van het vakantieverkeer naar allerlei verdere bestemmingen. Als Eelde daar in slaagt – wat nog zeer de vraag is – dan zal de uitstoot van broeikasgassen in (Noord-)Nederland sterk toenemen. Het Noorden zal dan veel extra maatregelen moeten treffen om deze toename weer te compenseren. Waar andere sectoren in Noord-Nederland hun uiterste best doen om de
COâ‚‚-uitstoot terug te dringen, moet ook het Noord-Nederlandse vliegverkeer haar steentje bijdragen.

Risico investering
De vereniging van omwonenden (VOLE) feliciteerde als eerste het vliegveld met deze uitspraak. Dat is – gezien de hele voorgeschiedenis – een sportief gebaar. De leden van VOLE wijzen de regionale overheden terecht op het feit dat de hele exploitatieopzet van het vliegveld risicovol is. De regionale overheden die besluiten nemen over Eelde, zijn nu ook aandeelhouders die de huidige exploitatieverliezen dekken. Zij moeten binnenkort besluiten of zij willen doorgaan met deze verliesafdekking.

Het vliegveld mikt op een vlucht voorwaarts. Met de investeringen in de verlengde baan hopen ze flink te kunnen groeien. Met deze groei zouden de verliezen moeten verdwijnen. Of dat gaat lukken is – zeker in de huidige markt – zeer de vraag.

Als dat niet lukt, zou dit mogelijk het einde van het commerciële vliegveld kunnen gaan inluiden. Naar onze mening dienen de regionale overheden daarom ook na te denken over een scenario waarbij groei vrijwel niet plaatsvindt. Je mag verwachten dat er uit andere projecten die zijn gebaseerd op grote groeigedachten (Blauwe stad, woningbouw regiovisie), lering wordt getrokken. Welk scenario hebben ze achter de hand als het allemaal toch tegenvalt?

Omgeving-convenant Eelde
Ondertussen wordt er op Eelde natuurlijk ook doorgevlogen. De nieuwe fase die Eelde ingaat, biedt mogelijk nieuwe kansen om de draad van een omgeving-convenant weer op te pakken. De belangrijkste uitdaging voor het vliegveld en zijn directe omgeving is het verminderen van de geluidsoverlast. Deze zit (nog) niet in het charterverkeer, maar in de verouderde typen lesvliegtuigen van de luchtvaartschool. Als het vliegveld voorloper wil zijn op milieugebied, ligt hier een grote handschoen om op te pakken. Wij zijn daarin graag van de partij.


 

 

 

 

 

 

 

 
Interview met Jan Wittenberg: "Niet voetstoots aannemen wat de overheid zegt"
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, zaterdag 18 februari 2012   
zaterdag 18 februari 2012

Jan Wittenberg1 18-02-2012.jpg

 

INTERVIEW JAN WITTENBERG

 

Groningen Airport Eelde krijgt zijn 2500 meter lange baan. De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) voerde er twintig jaar procedures tegen, voorlopers van de club al wat langer. In beroep gaan is nu niet meer mogelijk. Toch zit de club niet in zak en as, zegt voorzitter Jan Wittenberg. "We hebben successen geboekt. De grootste bedreigingen hebben we af kunnen wentelen. Maar nu komen er weer nieuwe bij." Interview met de voorzitter van een vasthoudende belangenvereniging waardoor veruit de meerderheid van de omwonenden zich niet gerepresenteerd voelt.

"Het houten huisje aan het eind van het zandpad. Precies onder de aanvliegroute." Zijn routebeschrijving is helder en voldoet tevens aan heel wat clichés die er over VOLE in omloop zijn. Mooi, rustiek willen wonen in de kop van Drenthe, neerstrijken onder de vliegtuigen, en er dán over gaan klagen. Als om het te illustreren daalt er net een flink exemplaar laag over Jan Wittenbergs tuin. Een tuin met konijnen, schapen en vooral een onmetelijk vrij uitzicht.

"Jazeker", lacht Wittenberg. "Ik wist van die vliegtuigen toen ik hier ging wonen. En ik heb me er toen al van vergewist of het echt een serieuze bedreiging was." Hij kwam tot de conclusie dat dat meeviel en zo ís het ook. Nu nog wel. "Er zijn dagen bij dan zien we helemaal geen vliegtuigen."

Nog zo'n cliché. "Ja, ik ben pensionado. Na 40 jaar werken", zegt de 64-jarige stedenbouwkundige en planoloog. Veel zat hij in het buitenland in die tijd. Zimbabwe, Kenia, Indonesië, Zanzibar. Het is te zien aan de Afrikaanse kunstwerken in zijn al even bijzondere woning. Het 'houten huisje' is een ontwerp van het trendsettende architectenbureau Onix. "Veel te duur natuurlijk. Ik heb het zelf af moeten bouwen."

Het waren niet de Boeings van Transavia die hem deden besluiten te protesteren tegen de baanverlenging. "Niemand van ons heeft daar iets tegen." Het was vooral de overlast van grote lesvliegtuigen. "Lesvliegtuigen met straalmotoren zelfs." Het vrachtverkeer dat er zou komen. Ook 's nachts. Militair vliegverkeer. "Al die bedreigingen hebben we afgewend, alleen de baanverlenging bleef over. Wat dat betreft heeft VOLE echt veel successen gehad."

Maar de slag om de baanverlenging is verloren. Een baanverlenging die door de gewijzigde economische omstandigheden helemaal niet nodig is, vindt Wittenberg. "Het was ook een ondemocratisch besluit. Heel veel informatie bleef geheim, achter gesloten deuren. Door onze acties is dat iets beter geworden. Voor een deel is het op tafel gekomen, daardoor is het allemaal iets democratischer geworden."

VOLE bestookte de wereld jarenlang met cijfers over de schrikbarend slechte toekomstperspectieven van vliegveld Eelde. Ook ná baanverlenging. Wetenschappers als Charles Vlek en Philippe Boucher schreven lijvige studies, die werden geschraagd door luchtvaartexperts. De Raad van State was er niet in geïnteresseerd. "Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen", zegt Wittenberg nuchter. "De Raad zegt: De minister mág zeggen dat het economisch onderbouwd is. Marginale toetsing noemt men dat."

Hij benadrukt nog maar eens dat VOLE elke noordeling zijn vakantieplezier gunt. "Een skireis naar Oostenrijk of een whiskyreis naar Schotland, van mij mag het. Maar op elk ticket zit 100 euro subsidie. Hoe lang gaan we daarmee door? Voor een vliegveld zonder enig perspectief? In tien jaar ging er 100 miljoen naar dit vliegveld zonder één positief effect op de economie. Het gaat louter nog over het imago, het is totaal losgezongen van de werkelijkheid."

En dan windt Wittenberg zich toch op. "Pas bij een miljoen passagiers is dit vliegveld rendabel, dat zeggen alle experts! Tien keer zoveel als nu." Hij pakt het Dagblad van het Noorden van donderdag van de eettafel en wijst op het kaartje met gehoopte nieuwe bestemmingen. "Hier: Kopenhagen, München, Côte d'Azur, Warschau... Daar kan men al tien jaar heen vliegen. Met volle vliegtuigen! Waarom gebeurt het dan niet?"

De baanverlenging komt er, Wittenberg doet geen moeite het te ontkennen. Natuurlijk was men teleurgesteld woensdag. Maar er verscheen een voor VOLE-begrippen opmerkelijk mild getoonzet persbericht. Beginnend zelfs met een felicitatie aan de vliegvelddirectie. "Ja, die berichten gaan bij ons natuurlijk eerst in concept naar een aantal mensen", lacht Wittenberg. "En één ervan zei: Jongens, niet te zuurpruimig! Felicitatie."

Was het een welgemeende felicitatie? Hij lacht en geeft geen antwoord. Dan: "VOLE blijft net zo hard nodig als voorheen. De bedreigingen voor het leefmilieu zijn met een langere baan weer groter. Niet de charters. De nieuwe vluchten op Barcelona, daar is VOLE echt niet tegen. Maar er wordt nu alweer gesproken over het oprekken van de geluidsnormen. Militair verkeer. Vrachtvluchten. Nachtvluchten. En de lesvluchten geven nu al enorm veel overlast. Lawaaibakken die 10 jaar geleden al weg zouden zijn, zijn er nog steeds."

Afspraken maken met het vliegveld is eigenlijk zinloos, vindt Wittenberg. "We hebben enorm slechte ervaringen met de directie. Achtereenvolgens de directeuren Van der Werff, Meulendijks en Hillen: Steeds sjoemelen met de cijfers. De inkt van de afspraak over militair verkeer was nog niet droog of er was al een ontheffing geregeld. Die houden we tot de dag van vandaag met juridische procedures tegen. Maar de directie laat zich niets, helemaal niets, gelegen liggen aan de belangen van de omgeving. Maar er is toch ook een openbaar bestuur, zou je zeggen? Dat laat zich inpakken. Dat wordt er heel handig ingeluisd."

Jan Wittenberg2 18-02-2012.jpgHij wijst op de constructie, toen het Rijk vliegveld Eelde overdeed aan de vijf aandeelhouders, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo: "Ze kregen zomaar voor niks de aandelen in 2000. En nog geld mee ook! Tien jaar lang een miljoen  en gratis baanverlenging. Konden ze niet weigeren. Maar nu zitten ze ermee."

Vooral de opstelling van de PvdA zit hem wat dat betreft dwars. "Eddy Veenstra (fractievoorzitter PvdA Drenthe, jk) wéét dat het niks wordt. William Moorlag (PvdA-gedeputeerde Groningen, jk) weet dat ook! Maar ze hebben zich erin laten luizen. Eelde past in een rijtje fiasco's als Blauwestad, zweeftrein en nu ook Meerstad. De overeenkomst is: De projectontwikkelaars knijpen ertussenuit als de winst tegenvalt. En de samenleving draait ervoor op. Hillen ook, die is aangesteld om de baanverlenging te realiseren. Of hij daarvoor moet liegen en bedriegen kan hem niet schelen. Hij heeft er goed aan verdiend en binnenkort is-ie verdwenen."

En dan toch, om sommige dingen kan Wittenberg wel lachen. Zijn kluppie, 800 leden die nog geen tientje per jaar contributie betalen, zouden het vliegveld miljoenen aan rechtsbijstandskosten hebben bezorgd. "Hoeveel zei Hillen? Ik weet het niet meer. Dan zag ik ze staan daar in Den Haag, met zes peperdure advocaten. Wij doen bijna alles zelf en onze advocaat Van der Biezen rekent een schappelijke prijs." En over die 800 leden. "Het wordt wel eens wat minder. Ja, we vergrijzen. Maar na een week als deze komen er meestal wel weer een paar bij."

Was het niet ook een intellectueel gezelschapsspel van oudere heren en dames, de afgelopen jaren? In plaats van bridgen, wat hun leeftijdgenoten doen, wekelijks bijeenkomen voor een rondje overheidje pesten? "Ik kan niet ontkennen dat we er soms ontzettend veel lol aan beleven", zegt Wittenberg. "Ik vind het ook helemaal niet erg om dat te vertellen. En zelf relativeren we het ook wel. Maar we doen het wel vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het aan de kaak stellen van deze wantoestand."

Maar blijft de vraag, als er geen vliegveld Eelde was geweest, wat hadden de Noord-Drentse pensionado's dán gefrustreerd? Waren ze er twintig jaar eerder geweest, hadden we dan een A28 gehad? Vijfhonderd jaar eerder, was er dan een Martinitoren geweest? "Geen A28", geeft hij toe. "Die weg ligt natuurlijk helemaal verkeerd, namelijk in het dal van de Drentsche Aa." Maar nu de weg er ligt, gebruikt Wittenberg hem wel, bekent hij. Zoals hij ook zeker zou vliegen van Eelde als de bestemmingen hem zouden bevallen. En dat is vooralsnog niet het geval.

Hij denkt even en zegt dan: "Het gaat over een diepgevoelde verontwaardiging. We zijn met zo'n twintig mensen, bestuur en experts. Mensen die heel verschillend zijn, we hadden allemaal een andere carrière. Maar we zijn allemaal grondig kritisch. Niet voetstoots aannemen wat de overheid zegt. Dát hebben we gemeen. Dát had ik al in mijn jeugd. Toen de Berkel rechtgetrokken werd bij Zutphen, waar ik toen woonde, en er woonwijken zonder respect voor het landschap werden neer geflikkerd. Mijn verzet komt al uit die tijd."

"De samenleving is zo dociel", vervolgt hij. "Dat klakkeloze geloof in de ingenieur. Of de techniek. Mensen in onze club willen dat uitzoeken. Klopt dat wel? Luchtballonnen doorprikken! Vind je het gek dat je daar lol in krijgt?"

Maar toch, dat de argumenten van VOLE niet gehoord worden, steekt hem. "Het frustreert. Want hoe vaak horen we niet: Met de kennis van nu zouden we vijf jaar geleden niet deze beslissing hebben genomen. Over de kolencentrale in de Eemshaven bijvoorbeeld. Maar in ons geval: De kennis van over vijf jaar, die hebben wij nú."  

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 181 - 200 van 387

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.