spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

TUI schrapt Turkse vluchten vanaf Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTVNoord, ma. 3 april 2017   
woensdag 05 april 2017

TUI schrapt Turkse vluchten vanaf Groningen Airport Eelde

plaatje TUI.jpg

 (Foto: Flickr/Andrew W Sieber (Creative Commons))


Reisorganisatie TUI schrapt alle vluchten vanaf Groningen Airport Eelde naar het Turkse Antalya. Reden is het dalend aantal boekingen vanwege de politieke onrust in Turkije.

Alternatief
Het gaat om twee vluchten per week en de maatregel geldt tot minstens 21 juli. 'We merkten het echt in het aantal boekingen. Daarom hebben we dit besluit genomen', zegt Petra Kok van TUI. Volgens haar is het niet uitgesloten dat de maatregel nog langer gaat duren. 'Dat hangt van het aantal boekingen af.'

De enkele honderden reizigers die hun reis al hadden geboekt, krijgen een alternatief aangeboden, belooft Kok.

Corendon
Lizette van Dijken van Groningen Airport Eelde zegt het ontzettend jammer te vinden dat TUI dit besluit heeft genomen: 'Maar uiteraard hebben we er alle begrip voor.'

Corendon vliegt ook één keer in de week naar Antalya. Volgens Van Dijken ziet die reisorganisatie nog geen enkele aanleiding om dezelfde maatregel te nemen als TUI.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde ziet marktaandeel dalen
Geschreven door Groninger Internet Courant, 21 maart 2017   
woensdag 22 maart 2017

Groningen Airport Eelde ziet marktaandeel dalen

 

plaatje GAE3.jpg

 
 
Het marktaandeel van Groningen Airport Eelde is het afgelopen jaar gedaald. De luchthaven zag het aantal reizigers dalen, terwijl het totale aantal vliegreizigers in Nederland juist steeg.

Eelde zag de passagiersaantallen in 2016 dalen van 180.000 naar 150.000, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In diezelfde periode steeg in heel Nederland het aantal vliegreizigers van 65 naar 70 miljoen. Het marktaandeel van Eelde daalde daardoor van 0,28 naar 0,21 procent.

Schiphol is met een marktaandeel van meer dan 90 procent veruit het meest populair. In 2016 vlogen 63,5 miljoen reizigers via de nationale luchthaven. Via Rotterdam reisden iets meer dan 1,6 miljoen reizigers, terwijl Eindhoven bijna 4,8 miljoen reizigers noteerde.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Dijksma: Lelystad op 1 april 2019 open voor grote vliegtuigen
Geschreven door Luchtvaart nieuws, 17 februari 2017   
zondag 19 februari 2017
Dijksma: Lelystad op 1 april 2019 open voor grote vliegtuigen
  
plaatje Lelystad Airport2.jpg

DEN HAAG - Lelystad Airport kan op 1 april 2019 worden opengesteld voor groot handelsverkeer. Daarnaast wordt gekeken of de luchthaven na opening sneller kan groeien dan aanvankelijk gepland voor 2018. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.

De opening van het uitgebreide Lelystad Airport stond aanvankelijk voor 1 april 2018 gepland. Eind november maakte Dijksma bekend dat het op tijd realiseren van luchtverkeersleidingsdienstverlening niet mogelijk is.

LVNL heeft een nieuwe planning gemaakt die een start van de vliegoperaties met toestellen van het formaat Boeing 737 en Airbus A320 op 1 april 2019 mogelijk moet maken. De planning is afgelopen maand getoetst door het Britse bedrijf Helios. Die noemt de planning “haalbaar en realistisch”.

We beveelt Helios aan om de risico’s in het project beter en meer proactief te beheersen door deze expliciet in de planning op te nemen. Ook moeten terugvalopties worden uitgewerkt voor het geval de risico’s zich daadwerkelijk gaan voordoen.

Dat geldt ook de personele bezetting. Volgens de planning zijn er vanaf 1 april 2019 voldoende luchtverkeersleiders beschikbaar voor Lelystad, maar wordt er ook gekeken naar de mogelijkheid om tijdig "buitenlandse of militaire luchtverkeersleiders" in te kunnen zetten.

De realisering van luchtverkeersdienstverlening op Lelystad is ingewikkeld vanwege het complexe en druk bevlogen Nederlandse luchtruim. De toevoeging van een nieuwe luchthaven onder de rook van Schiphol, met zijn uitgebreide stelsel van aan- en uitvliegroutes, maakt het niet eenvoudiger.

Veilige aansluitingen
De belangrijkste opgave in het project is het vinden van veilige aansluitingen van de lokale vertrek- en naderingsroutes op ‘de snelwegen’ in het hogere luchtruim. Uitgangspunt daarbij zijn de eerder vastgestelde vertrek- en naderingsroutes in het lagere luchtruim.

Lelystad Airport start met slechts enkele duizenden ‘zware’ vliegbewegingen per jaar. Maar voor een doorgroei naar op termijn 45.000 bewegingen is een aanpassing van de luchtruimstructuur en een vergroting van de capaciteit in het Nederlandse luchtruim nodig.

Dijksma heeft LVNL gevraagd naar de mogelijkheden om te starten met een hoger aantal vliegbewegingen dan het voor 2018 verwachte aantal van 2000 per jaar. "LVNL verzekert mij dat zij zich zullen inzetten voor een snellere ingroei, mits veilig realiseerbaar. Met welk volume in april 2019 gestart kan worden hangt echter af van het komende overleg tussen LVNL en de luchthaven over de toekomstige dienstregeling en de benodigde openings-
uren. Hierbij wordt de commerciële behoefte van de luchthaven vergeleken met de operationele mogelijkheden in de luchtverkeersdienstverlening."
Dijksma verwacht dat de gesprekken hierover rond de zomer 2017 zullen zijn afgerond.

Met het oog op werkgelegenheid in de regio Lelystad is er vooruitlopend op de openstelling per 1 april 2019 behoefte aan meer mogelijkheden voor vluchten in het kader van MRO (Maintenance, Repair and Overhaul). Afgesproken is dat de huidige gebruiksafspraken verlengd kunnen worden tot 1 april 2019.

Verruiming
Op grond van die afspraken vinden nu al buiten de daglichtperiode enkele honderden MRO-vluchten per jaar zonder actieve luchtverkeersbegeleiding plaats. Nu is er volgens Dijksma behoefte om ook een beperkt aantal MRO-vluchten overdag mogelijk te maken. Hoewel LVNL geen complexe tussenoplossingen kan ontwikkelen, wordt komende maanden gekeken naar een verruiming van bestaande mogelijkheden verkend. Daarnaast wordt volgens Dijksma gekeken of de infrastructuur, die naar verwachting al per 1 april 2018 gereed is, al eerder in gebruik genomen kan worden.

Officieel heeft nog geen enkele luchtvaartmaatschappij aangegeven vluchten te starten vanaf Lelystad Airport, maar volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis is er veel interesse. De bedoeling is dat vanaf 2019 vooral 'leisure-vluchten' via 'vakantieluchthaven' Lelystad worden uitgevoerd.

Reactie Nijhuis
"Het is goed dat er nu definitieve duidelijkheid is over de startdatum voor Lelystad Airport voor commercieel verkeer", zegt Nijhuis in reactie op de brief van Dijksma.
"In nauw overleg met LVNL blijven wij inzetten op een snelle doorgroei van het aantal vliegtuigbewegingen om de achterstand zo snel mogelijk in te lopen. Voor toekomstige groei is van het grootste belang dat de Luchtruimvisie zo snel mogelijk wordt geïmplementeerd."
 
 
 
 
 
 
 
 
Transavia breidt fors uit op regionale luchthavens maar niet op Eelde
Geschreven door luchvaartnieuws.nl, 2 februari 2017   
maandag 06 februari 2017

TRANSAVIA BREIDT FORS UIT OP REGIONALE LUCHTHAVENS
MAAR NIET OP EELDE

plaatje Transavia8.jpg

SCHIPHOL - Transavia breidt haar dienstregeling komende zomer uit met achttien nieuwe routes vanaf Schiphol, Eindhoven en Rotterdam The Hague Airport. Die zijn gericht op zowel vakantiegangers als zakenreizigers. Ook in Duitsland wordt uitgebreid.

Schiphol krijgt vluchten naar München (6x per week), Zürich (4x per week), Helsinki (4x per week), Belgrado (3x per week), Ljubljana (3x per week), Reus (2x per week), Almeria (2x per week), Comiso (1x per week), Katowice (2x per week), Sofia (3x per week), Tirana (3x per week), zoals eerder al bekend werd gemaakt.

Regionaal

Daarnaast zet Transavia ook komende zomer in op uitbreiding vanaf regionale luchthavens. Eindhoven Airport wordt vier keer per week met Stockholm verbonden, terwijl Rotterdam The Hague Airport maar liefst vijf nieuwe routes krijgt, in de vorm van Venetië (4x per week), Pisa (4x per week), Pula (2x per week), Bergerac (5x per week) en Valencia (4x per week). Op Rotterdam wordt tevens een extra Boeing 737-700 gestationeerd.

Duitsland
Op de Zuid-Duitse basis München wordt uitgebreid met drie nieuwe routes: Dublin (3x per week), Barcelona (5x per week) en Stockholm (2x per week).

Klik hier om het artikel op luchtvaartnieuws.nl te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 
Hoe verdient Ryanair aan tickets van 10 euro?
Geschreven door Elisabeth Brugman, Leeuwarder Courant overgenomen door DvhN, 27 januari 2017   
zondag 29 januari 2017

Hoe verdient Ryanair aan tickets van
10 euro?

plaatje Ryanair.jpg

 foto Shutterstock

        

Vliegmaatschappij Ryanair biedt al vanaf 8,99 euro vluchten aan naar steden in Europa. En toch maakt de maatschappij flinke winst. Hoe kan dat?

Luchtvaartdeskundige Philippe Boucher legt uit hoe Ryanair via allemaal omweggetjes winst maakt met zijn lage tarieven. Want als het bedrijf aan enkel een tientje voor een vliegticket moet verdienen, zou het snel failliet zijn. De kwaliteit lijdt niet onder de stuntprijzen, ongelukken heeft Ryanair nog nooit gehad.

Slim onderhandelen


Hoe krijgt de vliegmaatschappij dat voor elkaar? Slim onderhandelen is een van de belangrijkste succesfactoren, zegt Boucher. "Het zijn heel harde onderhandelaars. En Ryanair is ontzettend handig in het zo efficiënt mogelijk werken." Volgens Boucher haalt Ryanair een kwart van zijn inkomsten uit diensten die losstaan van vlieggerelateerde services. Doordat bijvoorbeeld miljoenen mensen ‘aan de lopende band’ de website bezoeken, zijn er forse inkomsten uit online reclame.

Macht

Omdat Ryanair veel passagiers vervoert, is de maatschappij zeer gewild bij iedere luchthaven, vertelt Boucher. „Reizigers parkeren hun auto en nemen nog een bakje koffie.” Dat brengt allemaal extra economische activiteiten met zich mee op een vliegveld.

"Ryanair weet dat natuurlijk donders goed, dus wil het bedrijf daar iets voor terugzien.” De prijsstunter eist bijvoorbeeld subsidies of lage landingstarieven. "Ze zijn zo groot en machtig dat ze veel naar hun hand kunnen zetten." Dit is een gangbare praktijk bij budgetvliegmaatschappijen.

Vliegveld Eelde verleende drie jaar lang subsidies aan Ryanair. Langer dan drie jaar is verboden. Toen de termijn in 2015 verstreek, vertrok Ryanair prompt.

Eelde

Vanuit het dunbevolkte Noorden vertrekken de vliegtuigen vaak maar halfgevuld, de subsidies compenseren de lege stoelen. Vanwege dit verschijnsel is Boucher er vrijwel zeker van dat Eelde op termijn verdwijnt als vliegveld voor vakantiegangers. Hij voorspelt dat dit gebeurt wanneer het vliegveld in Lelystad in 2018/2019 aanzienlijk is uitgebreid.

Afgelopen jaar had Ryanair een gemiddelde bezettingsgraad van 94 procent. De bezettingsgraad op Eelde zat rond de 55 procent. "Ryanair is goedkoop, maar ze willen hun vliegtuig wel helemaal vol hebben. Hoe voller, hoe beter."

Dynamische prijzen

Om dit doel te bereiken, maakt het bedrijf gebruik van dynamische prijzen. Dit betekent dat de prijs van een ticket afhankelijk is van de situatie waarin wordt geboekt. Dus niet elk ticket is per definitie 8 euro. "Tickets zijn vaak duurder in de middag, omdat dan de meeste zakentripjes worden geboekt. De prijs maakt voor deze doelgroep niet veel uit, want het bedrijf betaalt", licht Boucher toe.

Bovendien loopt de prijs op vanaf ongeveer vijf weken voor de datum van vertrek, vervolgt hij. Verder verschilt de prijs per reisbureau.

Cookies hebben ook invloed op de prijs. Hoe vaker een vlucht op internet gezocht wordt, des te meer euro’s die zal kosten. Af en toe cookies verwijderen, is daarom best slim.

kadertekst artikel Ryanair.jpg

 

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Harm Post zet zich graag en vol overtuiging' in voor Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTVNoord, 20 januari 2017   
vrijdag 20 januari 2017

Harm Post zet zich 'graag en
vol overtuiging' in voor Groningen Airport Eelde


Harm Post.jpg

 

Harm Post, de vertrekkend directeur van Groningen Seaports, gaat zich inzetten voor Groningen Airport Eelde. Sinds afgelopen woensdag heeft Post zitting in een stuurgroep die ervoor moet zorgen dat de bedrijvigheid rond het vliegveld een vlucht neemt.

'De luchthaven is ontzettend belangrijk voor de noordelijke economie. Daar zet ik me graag en vol overtuiging voor in, met mijn expertise die ik in het bedrijfsleven heb opgedaan. Want die luchthaven, die moet gewoon blijven.'

Leegstaande kantoorpanden

Post gaat zich onder meer bezighouden met het vinden van huurders voor een aantal leegstaande kantoorpanden op het terrein rond de luchthaven. 'In de havens heb ik wel bewezen dat het vol krijgen van lege grondstukken is wat wij kunnen. En we willen de binding met het bedrijfsleven definitief maken. Zodat die zich ook mee verantwoordelijk voelen en mee gaan doen in het zeker stellen van de toekomst van de luchthaven. '

 

Financiële strop voor Groningen Seaports


Dagblad van het Noorden 18 juni 2015

Groningen Seaports.jpg


Groningen Seaports moet waarschijnlijk snel bloeden voor een derivatendeal met de bank. De kans is groot dat het havenschap ongeveer 90 miljoen euro moet afboeken

De miskleun zal de financiële positie van Groningen Seaports flink aantasten. Deskundigen noemen het een geval van speculatie door leken in de hoogste graad. In Provinciale Staten werd het omschreven als casinopolitiek. Wat is er gebeurd? Het havenschap wilde vanaf 2007 meer dan 400 miljoen euro lenen voor de ontwikkeling van het Energypark in de Eemshaven.

Ruime vergoeding
De directie had grote plannen maar was bang voor rentestijgingen op langjarige rekeningen. Het afdekken van dat risico werd tussen 2007 en 2009 ‘afgekocht' in contracten (derivaten) met Deutsche Bank en Société Generale. Uiteraard tegen een ruime vergoeding voor de bank.

Achteraf had Groningen Seaports die derivaten niet nodig. Een aantal havenprojecten werd vertraagd of door marktomstandigheden afgeblazen. Daar komt bij dat de rente voor overheidsleningen zo laag is dat het een rentestijging voor lief had kunnen nemen. woensdagavond werd in de vergadering van Provinciale Staten duidelijk dat het havenschap de klos is. In de stukken klinkt door dat de bank Société Generale genoeg geld heeft verdiend en het nog lopende derivatencontract eenzijdig kan opzeggen.

Strop
Het betekent dat Groningen Seaports moet afrekenen met de bank en een strop heeft van ongeveer 90 miljoen euro. ,,Dat wordt flink afboeken. In hoeverre de miskleun de positie van Groningen Seaports verzwakt, is onduidelijk. We weten niet hoeveel geld daar in de reservekas zit'', aldus VVD-Statenlid Nico Bakker.

Gedeputeerde Patrick Brouns bevestigt dat de situatie zorgelijk is, maar houdt zich verder op de vlakte. ,,Groningen Seaports staat op eigen benen, maar de banken hebben bij de verzelfstandiging wel een borgstelling van de provincie geëist. Dat was eigenlijk niet de bedoeling.''

Legitiem
Harm Post, directeur van Groningen Seaports, heeft altijd gezegd dat de derivatendeal volstrekt legitiem, goedgekeurd door de controlerende accountants en in open overleg met de aandeelhouders tot stand is gekomen. Post bestreed dat de deal onvoordelig is voor het havenschap.


Commentaar VOLE

Harm Post en Wilma Mansveld: ijzersterk tandem gaat voor luchthaven Eelde

Harm Post gaat vol overtuiging voor Groningen Airport Eelde. Waarom hij bij Groningen Seaports is vertrokken werd er niet bij gezegd. Zou het te maken hebben met de derivatendeal die Post heeft afgesloten?. Volgens het Dagblad van het Noorden van 18-6-’15 (zie hierboven) zou “Groningen Seaports moeten afrekenen met de bank en een strop van ongeveer 90 miljoen euro” moeten afboeken. “Deskundigen noemen het een geval van speculatie door leken in de hoogste graad.
In Provinciale Staten werd het omschreven als casinopolitiek.” In de NRC van 31-9-’13 wordt gesproken van ”een direct gevolg van een gebrek aan kennis”. De manier waarop Post die verliezen al jaren uit de boeken wist te houden “grenst aan misleiding”.
Met de deskundigheid waar Post zich op voorstaat gaat dus nu helemaal goedkomen met Groningen Airport Eelde.

Post heeft zich kennelijk nog niet verdiept in de reden van de leegstand rond de luchthaven. Kantoren en terreinen hebben de bestemming ‘luchthaven-gebonden bedrijvigheid’. Er zijn echter helemaal geen bedrijven die van de luchthaven afhankelijk zijn. Het kantoorgebouw van Nacap staat al 6 jaar leeg nadat Koop en vroegere Philips-baas Boonstra Nacap failliet lieten gaan nadat ze op grootschalige wijze met de jaarcijfers gerommeld hadden. Luchthaven-gebonden bedrijven zullen er ook niet komen omdat bedrijven niets hebben aan de vakantievluchten die vanaf Eelde vertrekken. Luchtvracht is er evenmin omdat het daarbij gaat om zeer grote volumes, veelal in de nacht. Dat is uitgesloten op Eelde. De kolencentrales en het Google datacentrum hebben om aanwijsbare reden gekozen voor de Eemshaven. Dat Post nu beweert “In de havens heb ik bewezen dat het volkrijgen van lege grondstukken wel een ding is wat (sic) wij kunnen” illustreert hoe hij naast z’n schoenen loopt.

Interessant is ook de rol van Wilma Mansveld. Volgens hoogleraar risicomanagement Theo Kocken van de VU haalde Mansveld “een boekhoudkundig trucje” uit waardoor de verliezen van Seaports tijdelijk uit de boeken verdwenen (zie NRC artikel 31-9-‘13). Mansveld had als gedeputeerde ook de portefeuille luchthaven Eelde en spande zich erg in voor de nutteloze baanverlenging (kosten 25 miljoen). Ze werd vervolgens staatssecretaris Infrastructuur en Milieu en mocht in die functie in 2013 het feestje opleuken door de nieuwe baan te openen. Vanwege geklungel met de hogesnelheidstrein moest ze in 2014 opstappen. Ze werd echter beloond met het baantje van waarnemend burgemeester van Tietjerksteradeel. En ja hoor… opnieuw ventileert ze oplossingen om de luchthaven uit de brand te helpen: “Mansveld: Fries fonds voor ‘Eelde” kopte het Dagblad op 25-11-’16.


 

 

 

 

 

 

 

 
Raad van State: vliegveld Lelystad mag groter worden
Geschreven door Mark Duursma in NRC, woensdag 18 junari 2017   
vrijdag 20 januari 2017

Raad van State: vliegveld Lelystad mag groter worden

Vliegveld Lelystad mag worden uitgebreid tot dependance van Schiphol. Volgens de Raad van State lopen vogels geen gevaar.




AMSTERDAM   Het vliegveld van Lelystad mag worden uitgebreid. De start- en landingsbaan mag worden verlengd en verbreed en er mag een nieuwe passagiersterminal worden gebouwd.
     Dat heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State woensdag besloten. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.
     De Vogelbescherming en twee boeren hadden bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1.250 naar 2.700 meter en te verbreden van 30 naar 45 meter. Hiermee wordt de luchthaven geschikt gemaakt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320.
    De Vogelbescherming vreest schadelijke gevolgen voor natuurgebieden in Flevoland, met name de Oostvaardersplassen.
    Volgens de Raad van State heeft de gemeenteraad van Lelystad echter voldoende garantie gekregen dat de ‘natuurlijke kenmerken’ van de omliggende natuurgebieden niet zullen worden aangetast door uitbreiding van de luchthaven. Uit onderzoek zou blijken dat de ‘instandhoudingsdoelen’ voor de bruine en blauwe kiekendief in de Oostvaardersplassen niet in gevaar komen. Volgens de Vogelbescherming zijn de onderzoeken echter „ondermaats ”.
    Lelystad Airport, eigendom van de Schiphol Groep, wordt uitgebreid om internationale vluchten te kunnen afhandelen. Vanaf april 2019 moet Lelystad een deel van de vakantievluchten van Schiphol overnemen. Er waren 2.000 vluchten gepland voor het eerste jaar, mogelijk worden dat er 4.000. Dat aantal is hoe dan ook bescheiden: Schiphol had in 2016 479.000 starts en landingen.
    Het nieuwe vliegveld gaat een jaar later open dan gepland. In november liet staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) aan de Tweede Kamer weten dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vertraging heeft opgelopen bij het uitwerken van vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Tot ongenoegen van Dijksma, de Kamer en Schiphol heeft LVNL een jaar extra nodig.
    LVNL-directeur Michiel van Dorst meldde maandag in Het Financieele Dagblad de oorzaak van de vertraging. De luchtverkeersleiders dreigden een kwart van hun salaris in te moeten leveren. Van Dorst: „Hierdoor was er niet de motivatie om aan dit plan te werken.” Luchtverkeersleiders verdienen maximaal 238.000 euro per jaar, ruim boven de wettelijke norm van 181.000 euro.
    Snelle opening van Lelystad Airport is nodig omdat Schiphol sneller groeit dan verwacht. Hierdoor wordt de met omwonenden afgesproken limiet van 500.000 vliegbewegingen (starts en landingen) tot en met 2020 waarschijnlijk al in 2017 bereikt. Luchtvaartmaatschappijen dringen aan op een politieke oplossing.
    Schiphol is naar aantal passagiers nu de derde luchthaven van Europa, na Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle. In 2015 waren Frankfurt en Istanbul nog groter dan Schiphol. Van de top 5 groeide alleen Schiphol sterk, met ruim 9 procent naar 63,6 miljoen passagiers.


 

 

 

 

 

 

 

 
Raad Stad gaat akkoord met investering in Eelde
Geschreven door RTV Noord, woensdag 21 december 2016   
donderdag 22 december 2016

Raad Stad gaat akkoord met investering
in Eelde


 

De gemeenteraad van Groningen heeft woensdag ingestemd met het investeringsvoorstel voor Groningen Airport Eelde.

Alleen collegepartij GroenLinks en oppositiepartijen SP, 100 procent Groningen en Partij voor de Dieren stemden tegen.

'Sprookjes'
Glimina Chakor van GroenLinks vindt het onvoorstelbaar dat er een meerderheid is voor een financiele injectie voor Eelde. 'GroenLinks is de enige partij die realistisch is en die niet in sprookjes gelooft. Het is me totaal onduidelijk waarom deze investering ineens het wondermiddel is.'

Meerdere voorwaarden
De instemmers stellen wel voorwaarden aan de investering. Cruciaal is dat ook het bedrijfsleven investeert. Tweede voorwaarde is dat bekeken wordt of de kosten voor veiligheid op het vliegveld voor rekening van de overheden kunnen komen, zoals bijvoorbeeld voor de brandweer. Zonder die kosten zou het makkelijker zijn Eelde rendabel te krijgen. Laatste voorwaarde is dat er ook wordt geïnvesteerd in duurzaamheid en groen.

De gemeente Groningen moet de komende maanden met deze voorwaarden aan de slag. Wethouder Joost van Keulen beseft dan ook dat het een 'belangrijke tussenstop is in een proces dat nog lang niet is afgerond. Maar ik heb er wel vertrouwen in.'

Bedrag nog onduidelijk
Over een maand over vijf besluit de raad over een concreet voorstel om te investeren in Eelde. Dan is ook duidelijk om welk bedrag het precies gaat. Als het bedrijfsleven tegen die tijd nog niet over de brug is gekomen, is het nog maar de vraag of de raad Eelde echt steunt.


Commentaar VOLE
D66 heeft in de gemeenteraden en Provinciale Staten van Drenthe en Groningen de “harde voorwaarde gesteld dat het bedrijfsleven een stevige en gegarandeerde bijdrage” levert. Het bedrijfsleven vindt immers dat de luchthaven essentieel is voor de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van bedrijven. Als dat zo is moet je ook bereid zijn mee te betalen. Ook de PvdA stelt deze voorwaarde.

Raadslid Woldhuis van 100% Groningen betoogde dat geen blanco cheque voor 10 jaar moet worden gegeven: “Als na een aantal jaren blijkt dat de verwachtingen niet waargemaakt worden moeten aandeelhouders er mee kunnen stoppen”. Zij wees op de onzekerheden zoals bijvoorbeeld het effect van de opening van Lelystad.
D66 woordvoeder Luhoff vindt dit een ‘raar signaal’ omdat een bijdrage van het bedrijfsleven moeilijker valt af te dwingen als de aandeelhouders de optie openhouden om er na een aantal jaren mee te stoppen.

In de gesprekken die de aandeelhouders nu met het bedrijfsleven gaan voeren gaat het over het ‘scenario investeren voor 10 jaar’. We mogen er dus van uitgaan dat als het bedrijfsleven al bereid is bij te dragen, het zich ook voor een periode van 10 jaar vastlegt zoals van de aandeelhouders ook wordt verlangd.

VOLE acht deze kans miniem. Nergens weet men beter wat de economische betekenis van het vliegveld is dan bij de bedrijven. Men weet hoeveel klanten en medewerkers via Eelde vliegen. De vakantievluchten en de lijn naar Southend zijn van geen enkele betekenis. De lijn naar Kopenhagen moet zich nog bewijzen. Na drie maanden zitten er gemiddeld niet meer dan 15 reizigers in het toestel. Ondanks alle warme pleidooien ziet VOLE niet zo snel een “stevige en gegarandeerde bijdrage van het bedrijfsleven”.

Als D66 en PvdA vasthouden aan deze voorwaarde is de kans groot dat dat de financiering van het investeringsvoorstel niet rond komt. De discussie begint dan opnieuw. Als het bedrijfsleven er niets in ziet, waarom zou de belastingbetaler dan wel moeten opdraaien voor de kosten om de luchthaven open te houden?
Hoe langer deze discussie duurt hoe duidelijker het wordt dat de lijnen naar Southend en Kopenhagen niet levensvatbaar zijn en dat het vakantieververvoer verder afneemt.
Dat is de reden waarom de lobby achter het vliegveld zoveel haast maakt.


 

 

 

 

 

 

 

 
Tynaarlo investeert niet in Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTV Drenthe,woensdag 21 december 2016   
woensdag 21 december 2016

Tynaarlo investeert niet in Groningen Airport Eelde

plaatje GAE RTVDrenthe.jpg

 Foto RTVDrenthe/Fred van Os

 

 

EELDE - De gemeente Tynaarlo kiest niet voor een investering in Groningen Airport Eelde, zoals het college van burgemeester en wethouders wil.

"Dit is een worst case scenario", aldus burgemeester en portefeuillehouder Marcel Thijsen. "Ik heb nu niets om mee op pad te gaan naar de andere aandeelhouders."  

Verdeeld
De gemeenteraad is tot op het bot verdeeld over het plan, zelfs de collegepartijen. D66 en de PvdA stemden tegen het collegevoorstel, VVD en CDA stemden voor. Opvallend is dat een meerderheid van de raad wel wil meewerken aan het scenario om te investeren in het vliegveld als toegangspoort van Noord-Nederland, maar dan wel onder heel strenge voorwaarden.

Voorwaarden
Als het aan de PvdA ligt, zou een investering alleen doorgang mogen vinden als het college zich tot het uiterste inspant om bij het bedrijfsleven en andere overheden mede-investeerders te vinden. Andere partijen zagen investeren alleen zitten als het college de aandelen zo snel mogelijk van de hand zou doen. De partijen kwamen er onderling niet uit.

Teleurstelling
Vliegvelddirecteur Marco van de Kreeke reageert teleurgesteld op het besluit van de gemeente: "Ik vind het jammer, maar heb geen idee wat er nu gaat gebeuren. Daar ga ik nog een nachtje over slapen."

Andere aandeelhouders
De provincies Drenthe en Groningen besloten vorige week om te investeren in het vliegveld. De gemeentes Groningen en Assen nemen later deze week een beslissing. Tynaarlo is de kleinste aandeelhouder van Groningen Aiport Eelde en bezit vier procent van de aandelen.


 

 

 

 

 

 

 

 
Aandeelhouders Eelde aan zet na stap richting droomscenario
Geschreven door Arnoud Bodde en Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, 15 december 2016   
vrijdag 16 december 2016

 

plaatje DvhN droomscenario 15-12-16.jpg

Met een glimlach op zijn gezicht verliet Marco van de Kreeke gistermiddag de Statenzaal van het provinciehuis in Assen. Nog heel even geduld en de directeur van Groningen Airport Eelde hoeft, zoals hij het zelf omschrijft, niet meer op zijn handen te zitten. In de afgelopen maanden waren de aandeelhouders aan zet, Van de Kreeke stond langs de zijlijn in de discussie over de toekomst van Eelde.
     Hij wil graag de gesprekken over een tweede hub-verbinding concreter invullen.
’’Ik zit nu nog in de fase dat ik aan Duitsers moet uitleggen dat een definitief besluit over de toekomst van de luchthaven nog niet is genomen.’’ Van de Kreeke wil na de lijnvluchten naar Kopenhagen graag een verbinding leggen met München. ’’Een lijn tussen Zuid-Duitsland en Noord-Nederland is erg interessant. Ik ben ermee bezig.’’
     Provinciale Staten in Groningen en Drenthe (samen voor 60 procent aandeelhouder) zetten gisteren een nieuwe stap richting een forse investering in het vliegveld. De bestuurders moeten op zoek naar financiële dekking voor het toekomstscenario: een maximale investering van 46 miljoen euro. Assen, Groningen en Tynaarlo (de resterende veertig procent van de aandelen) nemen volgende week een besluit.

    
’’Nog heel even afwachten’’, zei Van de Kreeke. ’’Maar ik heb de vergaderingen gevolgd en ik heb vertrouwen. Dit is voor ons het gedroomde scenario.’’
De aandeelhouders hebben ondertussen oriënterende gesprekken gevoerd met ondermeer Egis, een grote Europese speler op de luchtvaartmarkt die ook de luchthavens in Brugge, Antwerpen en Charleroi bestiert. Als zo’n commerciële partij de exploitatiemaatschappij van de luchthaven wil versterken, komt dat goed uit. Het is de nadrukkelijke wens van de politiek om in die richting naar mogelijkheden te zoeken. Egis kent in België met concurrent Zaventhem in Brussel op redelijk korte afstand het klappen van de zweep. Mocht de luchthaven-investeerder in Eelde neerstrijken dan wordt een steviger financiële basis gelegd onder de luchthaven.
    
’’We moeten aan de slag, er is genoeg werk te doen’’, zei Drents gedeputeerde Cees Bijl gistermiddag, nadat op de SP en GroenLinks na alle partijen het licht voor hem op groen hadden gezet.
     In Groningen ging het er veel feller aan toe. Coalitiepartijen SP en GroenLinks zijn tegen, maar verzekerden zich van een compensatiepakket met miljoenen voor energietransitie en zorg.
De coalitiedeal kwam hen op hoon en kritiek van de oppositie te staan.
’’Verraad aan principes, marchanderen en slechte koppelverkoop’’, aldus de PvdA. Sandra Beckerman (SP) hield voet bij stuk. ’’We vinden het onverstandig om miljoenen publiek geld te steken in Eelde. Het vliegveld wordt er niet mee gered. Maar wij wensen ook dat er een stevig provinciebestuur zit. Er zit waarde in een goed bestuur dat er samen uitkomt.’’
     De PvdA overweegt met de oppositie een zeppelin, gevuld met milieuvriendelijk gas, boven de regio te laten zweven. Daaronder hangt dan een grote schaamlap met de tekst: investeringen in Groningen Airport Eelde gered, mede dankzij SP en GroenLinks (maar niet verder vertellen hoor).

D66: Zelfs sluiten Eelde is optie als bedrijfsleven niet investeert


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 21 - 40 van 387

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.