spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Hoe verdient Ryanair aan tickets van 10 euro?
Geschreven door Elisabeth Brugman, Leeuwarder Courant overgenomen door DvhN, 27 januari 2017   
zondag 29 januari 2017

Hoe verdient Ryanair aan tickets van
10 euro?

plaatje Ryanair.jpg

 foto Shutterstock

        

Vliegmaatschappij Ryanair biedt al vanaf 8,99 euro vluchten aan naar steden in Europa. En toch maakt de maatschappij flinke winst. Hoe kan dat?

Luchtvaartdeskundige Philippe Boucher legt uit hoe Ryanair via allemaal omweggetjes winst maakt met zijn lage tarieven. Want als het bedrijf aan enkel een tientje voor een vliegticket moet verdienen, zou het snel failliet zijn. De kwaliteit lijdt niet onder de stuntprijzen, ongelukken heeft Ryanair nog nooit gehad.

Slim onderhandelen


Hoe krijgt de vliegmaatschappij dat voor elkaar? Slim onderhandelen is een van de belangrijkste succesfactoren, zegt Boucher. "Het zijn heel harde onderhandelaars. En Ryanair is ontzettend handig in het zo efficiënt mogelijk werken." Volgens Boucher haalt Ryanair een kwart van zijn inkomsten uit diensten die losstaan van vlieggerelateerde services. Doordat bijvoorbeeld miljoenen mensen ‘aan de lopende band’ de website bezoeken, zijn er forse inkomsten uit online reclame.

Macht

Omdat Ryanair veel passagiers vervoert, is de maatschappij zeer gewild bij iedere luchthaven, vertelt Boucher. „Reizigers parkeren hun auto en nemen nog een bakje koffie.” Dat brengt allemaal extra economische activiteiten met zich mee op een vliegveld.

"Ryanair weet dat natuurlijk donders goed, dus wil het bedrijf daar iets voor terugzien.” De prijsstunter eist bijvoorbeeld subsidies of lage landingstarieven. "Ze zijn zo groot en machtig dat ze veel naar hun hand kunnen zetten." Dit is een gangbare praktijk bij budgetvliegmaatschappijen.

Vliegveld Eelde verleende drie jaar lang subsidies aan Ryanair. Langer dan drie jaar is verboden. Toen de termijn in 2015 verstreek, vertrok Ryanair prompt.

Eelde

Vanuit het dunbevolkte Noorden vertrekken de vliegtuigen vaak maar halfgevuld, de subsidies compenseren de lege stoelen. Vanwege dit verschijnsel is Boucher er vrijwel zeker van dat Eelde op termijn verdwijnt als vliegveld voor vakantiegangers. Hij voorspelt dat dit gebeurt wanneer het vliegveld in Lelystad in 2018/2019 aanzienlijk is uitgebreid.

Afgelopen jaar had Ryanair een gemiddelde bezettingsgraad van 94 procent. De bezettingsgraad op Eelde zat rond de 55 procent. "Ryanair is goedkoop, maar ze willen hun vliegtuig wel helemaal vol hebben. Hoe voller, hoe beter."

Dynamische prijzen

Om dit doel te bereiken, maakt het bedrijf gebruik van dynamische prijzen. Dit betekent dat de prijs van een ticket afhankelijk is van de situatie waarin wordt geboekt. Dus niet elk ticket is per definitie 8 euro. "Tickets zijn vaak duurder in de middag, omdat dan de meeste zakentripjes worden geboekt. De prijs maakt voor deze doelgroep niet veel uit, want het bedrijf betaalt", licht Boucher toe.

Bovendien loopt de prijs op vanaf ongeveer vijf weken voor de datum van vertrek, vervolgt hij. Verder verschilt de prijs per reisbureau.

Cookies hebben ook invloed op de prijs. Hoe vaker een vlucht op internet gezocht wordt, des te meer euro’s die zal kosten. Af en toe cookies verwijderen, is daarom best slim.

kadertekst artikel Ryanair.jpg

 

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Harm Post zet zich graag en vol overtuiging' in voor Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTVNoord, 20 januari 2017   
vrijdag 20 januari 2017

Harm Post zet zich 'graag en
vol overtuiging' in voor Groningen Airport Eelde


Harm Post.jpg

 

Harm Post, de vertrekkend directeur van Groningen Seaports, gaat zich inzetten voor Groningen Airport Eelde. Sinds afgelopen woensdag heeft Post zitting in een stuurgroep die ervoor moet zorgen dat de bedrijvigheid rond het vliegveld een vlucht neemt.

'De luchthaven is ontzettend belangrijk voor de noordelijke economie. Daar zet ik me graag en vol overtuiging voor in, met mijn expertise die ik in het bedrijfsleven heb opgedaan. Want die luchthaven, die moet gewoon blijven.'

Leegstaande kantoorpanden

Post gaat zich onder meer bezighouden met het vinden van huurders voor een aantal leegstaande kantoorpanden op het terrein rond de luchthaven. 'In de havens heb ik wel bewezen dat het vol krijgen van lege grondstukken is wat wij kunnen. En we willen de binding met het bedrijfsleven definitief maken. Zodat die zich ook mee verantwoordelijk voelen en mee gaan doen in het zeker stellen van de toekomst van de luchthaven. '

 

Financiële strop voor Groningen Seaports


Dagblad van het Noorden 18 juni 2015

Groningen Seaports.jpg


Groningen Seaports moet waarschijnlijk snel bloeden voor een derivatendeal met de bank. De kans is groot dat het havenschap ongeveer 90 miljoen euro moet afboeken

De miskleun zal de financiële positie van Groningen Seaports flink aantasten. Deskundigen noemen het een geval van speculatie door leken in de hoogste graad. In Provinciale Staten werd het omschreven als casinopolitiek. Wat is er gebeurd? Het havenschap wilde vanaf 2007 meer dan 400 miljoen euro lenen voor de ontwikkeling van het Energypark in de Eemshaven.

Ruime vergoeding
De directie had grote plannen maar was bang voor rentestijgingen op langjarige rekeningen. Het afdekken van dat risico werd tussen 2007 en 2009 ‘afgekocht' in contracten (derivaten) met Deutsche Bank en Société Generale. Uiteraard tegen een ruime vergoeding voor de bank.

Achteraf had Groningen Seaports die derivaten niet nodig. Een aantal havenprojecten werd vertraagd of door marktomstandigheden afgeblazen. Daar komt bij dat de rente voor overheidsleningen zo laag is dat het een rentestijging voor lief had kunnen nemen. woensdagavond werd in de vergadering van Provinciale Staten duidelijk dat het havenschap de klos is. In de stukken klinkt door dat de bank Société Generale genoeg geld heeft verdiend en het nog lopende derivatencontract eenzijdig kan opzeggen.

Strop
Het betekent dat Groningen Seaports moet afrekenen met de bank en een strop heeft van ongeveer 90 miljoen euro. ,,Dat wordt flink afboeken. In hoeverre de miskleun de positie van Groningen Seaports verzwakt, is onduidelijk. We weten niet hoeveel geld daar in de reservekas zit'', aldus VVD-Statenlid Nico Bakker.

Gedeputeerde Patrick Brouns bevestigt dat de situatie zorgelijk is, maar houdt zich verder op de vlakte. ,,Groningen Seaports staat op eigen benen, maar de banken hebben bij de verzelfstandiging wel een borgstelling van de provincie geëist. Dat was eigenlijk niet de bedoeling.''

Legitiem
Harm Post, directeur van Groningen Seaports, heeft altijd gezegd dat de derivatendeal volstrekt legitiem, goedgekeurd door de controlerende accountants en in open overleg met de aandeelhouders tot stand is gekomen. Post bestreed dat de deal onvoordelig is voor het havenschap.


Commentaar VOLE

Harm Post en Wilma Mansveld: ijzersterk tandem gaat voor luchthaven Eelde

Harm Post gaat vol overtuiging voor Groningen Airport Eelde. Waarom hij bij Groningen Seaports is vertrokken werd er niet bij gezegd. Zou het te maken hebben met de derivatendeal die Post heeft afgesloten?. Volgens het Dagblad van het Noorden van 18-6-’15 (zie hierboven) zou “Groningen Seaports moeten afrekenen met de bank en een strop van ongeveer 90 miljoen euro” moeten afboeken. “Deskundigen noemen het een geval van speculatie door leken in de hoogste graad.
In Provinciale Staten werd het omschreven als casinopolitiek.” In de NRC van 31-9-’13 wordt gesproken van ”een direct gevolg van een gebrek aan kennis”. De manier waarop Post die verliezen al jaren uit de boeken wist te houden “grenst aan misleiding”.
Met de deskundigheid waar Post zich op voorstaat gaat dus nu helemaal goedkomen met Groningen Airport Eelde.

Post heeft zich kennelijk nog niet verdiept in de reden van de leegstand rond de luchthaven. Kantoren en terreinen hebben de bestemming ‘luchthaven-gebonden bedrijvigheid’. Er zijn echter helemaal geen bedrijven die van de luchthaven afhankelijk zijn. Het kantoorgebouw van Nacap staat al 6 jaar leeg nadat Koop en vroegere Philips-baas Boonstra Nacap failliet lieten gaan nadat ze op grootschalige wijze met de jaarcijfers gerommeld hadden. Luchthaven-gebonden bedrijven zullen er ook niet komen omdat bedrijven niets hebben aan de vakantievluchten die vanaf Eelde vertrekken. Luchtvracht is er evenmin omdat het daarbij gaat om zeer grote volumes, veelal in de nacht. Dat is uitgesloten op Eelde. De kolencentrales en het Google datacentrum hebben om aanwijsbare reden gekozen voor de Eemshaven. Dat Post nu beweert “In de havens heb ik bewezen dat het volkrijgen van lege grondstukken wel een ding is wat (sic) wij kunnen” illustreert hoe hij naast z’n schoenen loopt.

Interessant is ook de rol van Wilma Mansveld. Volgens hoogleraar risicomanagement Theo Kocken van de VU haalde Mansveld “een boekhoudkundig trucje” uit waardoor de verliezen van Seaports tijdelijk uit de boeken verdwenen (zie NRC artikel 31-9-‘13). Mansveld had als gedeputeerde ook de portefeuille luchthaven Eelde en spande zich erg in voor de nutteloze baanverlenging (kosten 25 miljoen). Ze werd vervolgens staatssecretaris Infrastructuur en Milieu en mocht in die functie in 2013 het feestje opleuken door de nieuwe baan te openen. Vanwege geklungel met de hogesnelheidstrein moest ze in 2014 opstappen. Ze werd echter beloond met het baantje van waarnemend burgemeester van Tietjerksteradeel. En ja hoor… opnieuw ventileert ze oplossingen om de luchthaven uit de brand te helpen: “Mansveld: Fries fonds voor ‘Eelde” kopte het Dagblad op 25-11-’16.


 

 

 

 

 

 

 

 
Raad van State: vliegveld Lelystad mag groter worden
Geschreven door Mark Duursma in NRC, woensdag 18 junari 2017   
vrijdag 20 januari 2017

Raad van State: vliegveld Lelystad mag groter worden

Vliegveld Lelystad mag worden uitgebreid tot dependance van Schiphol. Volgens de Raad van State lopen vogels geen gevaar.




AMSTERDAM   Het vliegveld van Lelystad mag worden uitgebreid. De start- en landingsbaan mag worden verlengd en verbreed en er mag een nieuwe passagiersterminal worden gebouwd.
     Dat heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State woensdag besloten. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.
     De Vogelbescherming en twee boeren hadden bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1.250 naar 2.700 meter en te verbreden van 30 naar 45 meter. Hiermee wordt de luchthaven geschikt gemaakt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320.
    De Vogelbescherming vreest schadelijke gevolgen voor natuurgebieden in Flevoland, met name de Oostvaardersplassen.
    Volgens de Raad van State heeft de gemeenteraad van Lelystad echter voldoende garantie gekregen dat de ‘natuurlijke kenmerken’ van de omliggende natuurgebieden niet zullen worden aangetast door uitbreiding van de luchthaven. Uit onderzoek zou blijken dat de ‘instandhoudingsdoelen’ voor de bruine en blauwe kiekendief in de Oostvaardersplassen niet in gevaar komen. Volgens de Vogelbescherming zijn de onderzoeken echter „ondermaats ”.
    Lelystad Airport, eigendom van de Schiphol Groep, wordt uitgebreid om internationale vluchten te kunnen afhandelen. Vanaf april 2019 moet Lelystad een deel van de vakantievluchten van Schiphol overnemen. Er waren 2.000 vluchten gepland voor het eerste jaar, mogelijk worden dat er 4.000. Dat aantal is hoe dan ook bescheiden: Schiphol had in 2016 479.000 starts en landingen.
    Het nieuwe vliegveld gaat een jaar later open dan gepland. In november liet staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) aan de Tweede Kamer weten dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vertraging heeft opgelopen bij het uitwerken van vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Tot ongenoegen van Dijksma, de Kamer en Schiphol heeft LVNL een jaar extra nodig.
    LVNL-directeur Michiel van Dorst meldde maandag in Het Financieele Dagblad de oorzaak van de vertraging. De luchtverkeersleiders dreigden een kwart van hun salaris in te moeten leveren. Van Dorst: „Hierdoor was er niet de motivatie om aan dit plan te werken.” Luchtverkeersleiders verdienen maximaal 238.000 euro per jaar, ruim boven de wettelijke norm van 181.000 euro.
    Snelle opening van Lelystad Airport is nodig omdat Schiphol sneller groeit dan verwacht. Hierdoor wordt de met omwonenden afgesproken limiet van 500.000 vliegbewegingen (starts en landingen) tot en met 2020 waarschijnlijk al in 2017 bereikt. Luchtvaartmaatschappijen dringen aan op een politieke oplossing.
    Schiphol is naar aantal passagiers nu de derde luchthaven van Europa, na Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle. In 2015 waren Frankfurt en Istanbul nog groter dan Schiphol. Van de top 5 groeide alleen Schiphol sterk, met ruim 9 procent naar 63,6 miljoen passagiers.


 

 

 

 

 

 

 

 
Raad Stad gaat akkoord met investering in Eelde
Geschreven door RTV Noord, woensdag 21 december 2016   
donderdag 22 december 2016

Raad Stad gaat akkoord met investering
in Eelde


 

De gemeenteraad van Groningen heeft woensdag ingestemd met het investeringsvoorstel voor Groningen Airport Eelde.

Alleen collegepartij GroenLinks en oppositiepartijen SP, 100 procent Groningen en Partij voor de Dieren stemden tegen.

'Sprookjes'
Glimina Chakor van GroenLinks vindt het onvoorstelbaar dat er een meerderheid is voor een financiele injectie voor Eelde. 'GroenLinks is de enige partij die realistisch is en die niet in sprookjes gelooft. Het is me totaal onduidelijk waarom deze investering ineens het wondermiddel is.'

Meerdere voorwaarden
De instemmers stellen wel voorwaarden aan de investering. Cruciaal is dat ook het bedrijfsleven investeert. Tweede voorwaarde is dat bekeken wordt of de kosten voor veiligheid op het vliegveld voor rekening van de overheden kunnen komen, zoals bijvoorbeeld voor de brandweer. Zonder die kosten zou het makkelijker zijn Eelde rendabel te krijgen. Laatste voorwaarde is dat er ook wordt geïnvesteerd in duurzaamheid en groen.

De gemeente Groningen moet de komende maanden met deze voorwaarden aan de slag. Wethouder Joost van Keulen beseft dan ook dat het een 'belangrijke tussenstop is in een proces dat nog lang niet is afgerond. Maar ik heb er wel vertrouwen in.'

Bedrag nog onduidelijk
Over een maand over vijf besluit de raad over een concreet voorstel om te investeren in Eelde. Dan is ook duidelijk om welk bedrag het precies gaat. Als het bedrijfsleven tegen die tijd nog niet over de brug is gekomen, is het nog maar de vraag of de raad Eelde echt steunt.


Commentaar VOLE
D66 heeft in de gemeenteraden en Provinciale Staten van Drenthe en Groningen de “harde voorwaarde gesteld dat het bedrijfsleven een stevige en gegarandeerde bijdrage” levert. Het bedrijfsleven vindt immers dat de luchthaven essentieel is voor de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van bedrijven. Als dat zo is moet je ook bereid zijn mee te betalen. Ook de PvdA stelt deze voorwaarde.

Raadslid Woldhuis van 100% Groningen betoogde dat geen blanco cheque voor 10 jaar moet worden gegeven: “Als na een aantal jaren blijkt dat de verwachtingen niet waargemaakt worden moeten aandeelhouders er mee kunnen stoppen”. Zij wees op de onzekerheden zoals bijvoorbeeld het effect van de opening van Lelystad.
D66 woordvoeder Luhoff vindt dit een ‘raar signaal’ omdat een bijdrage van het bedrijfsleven moeilijker valt af te dwingen als de aandeelhouders de optie openhouden om er na een aantal jaren mee te stoppen.

In de gesprekken die de aandeelhouders nu met het bedrijfsleven gaan voeren gaat het over het ‘scenario investeren voor 10 jaar’. We mogen er dus van uitgaan dat als het bedrijfsleven al bereid is bij te dragen, het zich ook voor een periode van 10 jaar vastlegt zoals van de aandeelhouders ook wordt verlangd.

VOLE acht deze kans miniem. Nergens weet men beter wat de economische betekenis van het vliegveld is dan bij de bedrijven. Men weet hoeveel klanten en medewerkers via Eelde vliegen. De vakantievluchten en de lijn naar Southend zijn van geen enkele betekenis. De lijn naar Kopenhagen moet zich nog bewijzen. Na drie maanden zitten er gemiddeld niet meer dan 15 reizigers in het toestel. Ondanks alle warme pleidooien ziet VOLE niet zo snel een “stevige en gegarandeerde bijdrage van het bedrijfsleven”.

Als D66 en PvdA vasthouden aan deze voorwaarde is de kans groot dat dat de financiering van het investeringsvoorstel niet rond komt. De discussie begint dan opnieuw. Als het bedrijfsleven er niets in ziet, waarom zou de belastingbetaler dan wel moeten opdraaien voor de kosten om de luchthaven open te houden?
Hoe langer deze discussie duurt hoe duidelijker het wordt dat de lijnen naar Southend en Kopenhagen niet levensvatbaar zijn en dat het vakantieververvoer verder afneemt.
Dat is de reden waarom de lobby achter het vliegveld zoveel haast maakt.


 

 

 

 

 

 

 

 
Tynaarlo investeert niet in Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTV Drenthe,woensdag 21 december 2016   
woensdag 21 december 2016

Tynaarlo investeert niet in Groningen Airport Eelde

plaatje GAE RTVDrenthe.jpg

 Foto RTVDrenthe/Fred van Os

 

 

EELDE - De gemeente Tynaarlo kiest niet voor een investering in Groningen Airport Eelde, zoals het college van burgemeester en wethouders wil.

"Dit is een worst case scenario", aldus burgemeester en portefeuillehouder Marcel Thijsen. "Ik heb nu niets om mee op pad te gaan naar de andere aandeelhouders."  

Verdeeld
De gemeenteraad is tot op het bot verdeeld over het plan, zelfs de collegepartijen. D66 en de PvdA stemden tegen het collegevoorstel, VVD en CDA stemden voor. Opvallend is dat een meerderheid van de raad wel wil meewerken aan het scenario om te investeren in het vliegveld als toegangspoort van Noord-Nederland, maar dan wel onder heel strenge voorwaarden.

Voorwaarden
Als het aan de PvdA ligt, zou een investering alleen doorgang mogen vinden als het college zich tot het uiterste inspant om bij het bedrijfsleven en andere overheden mede-investeerders te vinden. Andere partijen zagen investeren alleen zitten als het college de aandelen zo snel mogelijk van de hand zou doen. De partijen kwamen er onderling niet uit.

Teleurstelling
Vliegvelddirecteur Marco van de Kreeke reageert teleurgesteld op het besluit van de gemeente: "Ik vind het jammer, maar heb geen idee wat er nu gaat gebeuren. Daar ga ik nog een nachtje over slapen."

Andere aandeelhouders
De provincies Drenthe en Groningen besloten vorige week om te investeren in het vliegveld. De gemeentes Groningen en Assen nemen later deze week een beslissing. Tynaarlo is de kleinste aandeelhouder van Groningen Aiport Eelde en bezit vier procent van de aandelen.


 

 

 

 

 

 

 

 
Aandeelhouders Eelde aan zet na stap richting droomscenario
Geschreven door Arnoud Bodde en Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, 15 december 2016   
vrijdag 16 december 2016

 

plaatje DvhN droomscenario 15-12-16.jpg

Met een glimlach op zijn gezicht verliet Marco van de Kreeke gistermiddag de Statenzaal van het provinciehuis in Assen. Nog heel even geduld en de directeur van Groningen Airport Eelde hoeft, zoals hij het zelf omschrijft, niet meer op zijn handen te zitten. In de afgelopen maanden waren de aandeelhouders aan zet, Van de Kreeke stond langs de zijlijn in de discussie over de toekomst van Eelde.
     Hij wil graag de gesprekken over een tweede hub-verbinding concreter invullen.
’’Ik zit nu nog in de fase dat ik aan Duitsers moet uitleggen dat een definitief besluit over de toekomst van de luchthaven nog niet is genomen.’’ Van de Kreeke wil na de lijnvluchten naar Kopenhagen graag een verbinding leggen met München. ’’Een lijn tussen Zuid-Duitsland en Noord-Nederland is erg interessant. Ik ben ermee bezig.’’
     Provinciale Staten in Groningen en Drenthe (samen voor 60 procent aandeelhouder) zetten gisteren een nieuwe stap richting een forse investering in het vliegveld. De bestuurders moeten op zoek naar financiële dekking voor het toekomstscenario: een maximale investering van 46 miljoen euro. Assen, Groningen en Tynaarlo (de resterende veertig procent van de aandelen) nemen volgende week een besluit.

    
’’Nog heel even afwachten’’, zei Van de Kreeke. ’’Maar ik heb de vergaderingen gevolgd en ik heb vertrouwen. Dit is voor ons het gedroomde scenario.’’
De aandeelhouders hebben ondertussen oriënterende gesprekken gevoerd met ondermeer Egis, een grote Europese speler op de luchtvaartmarkt die ook de luchthavens in Brugge, Antwerpen en Charleroi bestiert. Als zo’n commerciële partij de exploitatiemaatschappij van de luchthaven wil versterken, komt dat goed uit. Het is de nadrukkelijke wens van de politiek om in die richting naar mogelijkheden te zoeken. Egis kent in België met concurrent Zaventhem in Brussel op redelijk korte afstand het klappen van de zweep. Mocht de luchthaven-investeerder in Eelde neerstrijken dan wordt een steviger financiële basis gelegd onder de luchthaven.
    
’’We moeten aan de slag, er is genoeg werk te doen’’, zei Drents gedeputeerde Cees Bijl gistermiddag, nadat op de SP en GroenLinks na alle partijen het licht voor hem op groen hadden gezet.
     In Groningen ging het er veel feller aan toe. Coalitiepartijen SP en GroenLinks zijn tegen, maar verzekerden zich van een compensatiepakket met miljoenen voor energietransitie en zorg.
De coalitiedeal kwam hen op hoon en kritiek van de oppositie te staan.
’’Verraad aan principes, marchanderen en slechte koppelverkoop’’, aldus de PvdA. Sandra Beckerman (SP) hield voet bij stuk. ’’We vinden het onverstandig om miljoenen publiek geld te steken in Eelde. Het vliegveld wordt er niet mee gered. Maar wij wensen ook dat er een stevig provinciebestuur zit. Er zit waarde in een goed bestuur dat er samen uitkomt.’’
     De PvdA overweegt met de oppositie een zeppelin, gevuld met milieuvriendelijk gas, boven de regio te laten zweven. Daaronder hangt dan een grote schaamlap met de tekst: investeringen in Groningen Airport Eelde gered, mede dankzij SP en GroenLinks (maar niet verder vertellen hoor).

D66: Zelfs sluiten Eelde is optie als bedrijfsleven niet investeert


 

 

 

 

 

 

 

 
Aandeelhouders nemen besluit over Groningen Airport Eelde
Geschreven door Andries Ophof, RTV Drenthe, woensdag 14 december 2016   
donderdag 15 december 2016

Aandeelhouders nemen besluit over
Groningen Airport Eelde


EELDE - Twee van de vijf aandeelhouders van Groningen Airport Eelde nemen vandaag een besluit over de toekomst van het vliegveld.

Het gaat om de provincies Drenthe en Groningen. De gemeente Groningen praat er vanavond over in de raadscommissie. De gemeenteraden van Assen en Tynaarlo nemen volgende week een beslissing.

De grote vraag is: wordt er de komende jaren flink geïnvesteerd of kan het wel wat minder? Twee partijen hebben de afgelopen weken van zich laten horen. Dat zijn de kritische volgers van de luchthaven en GRQ Business Network. GRQ is een samenwerkingsverband van Noordelijke bedrijven en zij willen dat er wordt geïnvesteerd in de luchthaven.


Bedrijfsleven investeert
Dat betekent dat het bedrijfsleven zelf ook moet investeren en volgens Marco de Jong van GRQ gebeurt dat ook. "De afgelopen jaren doen we dat steeds vaker, zij het op kleine schaal. Maar we zullen op allerlei manieren ons steentje bijdragen", aldus De Jong.

Er bestaat een mogelijkheid dat het bedrijfsleven de exploitatie van een vliegveld verzorgt. Maar De Jong denkt niet dat het in Eelde zover komt. "Het is een interessant model en het komt internationaal vaker voor. Er zijn ook partijen die dat doen en er geïnteresseerd in zullen zijn", aldus De Jong. Maar volgens hem speelt deze vraag niet vanuit de aandeelhouders van het Eelder vliegveld. "Het blijft met dit besluit een publieke luchthaven en dat lijkt me een gezonde insteek."


'Besluit al genomen'

Wat De Jong betreft wordt er dus geïnvesteerd in Groningen Airport Eelde. Maar ook de tegenstanders hebben de afgelopen weken van zich laten horen. Een van hen is Philippe Boucher. Hij verdiept zich al een jaar of zes in de luchthaven en is fel tegenstander van een nieuwe investering.

"Ik denk dat er al een besluit over Eelde genomen is. Ten eerste door de Tweede Kamer en Schiphol", zegt Boucher. Schiphol breidt uit, het vliegveld in Lelystad krijgt er extra vluchten bij en daardoor blijft er niets meer over voor Eelde, zo vermoedt de tegenstander.

"Ten tweede is in Europa besloten dat de luchtverkeersleiding door de luchthaven zelf betaald moet worden en niet door overheden. En ten derde bepalen airlines zelf waarvandaan ze vliegen", aldus Boucher. Het zijn volgens hem allemaal argumenten die de toekomst van Eelde niet ten goede komen.

Bovendien heeft de regio geen luchthaven nodig, vindt Boucher. Ook de nieuwe verbinding met Kopenhagen heeft daar volgens hem geen verandering in gebracht.
"Ik sta er weleens te kijken en dan stapt er één passagier uit."


 

 

 

 

 

 

 

 
Miljoenen extra voor vliegveld Eelde?
Geschreven door Ziezo, 13-12-2016 Natuur en Milieufederatie Drenthe   
dinsdag 13 december 2016

Miljoenen extra voor vliegveld Eelde?

De Natuur en Milieufederatie Drenthe roept de Provinciale Staten van Drenthe op verdere voorwaarden te verbinden aan ondersteuning van vliegveld Eelde. Subsidie voor vliegtickets en groei van het vliegverkeer vinden wij haaks staan op een serieus klimaatbeleid.

 

Drie scenario’s

De provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen nemen in december een besluit over de toekomstscenario’s voor vliegveld Eelde. Voor deze besluitvorming  is de afgelopen maanden een informatie- en consultatieronde georganiseerd. Hiervoor zijn drie scenario’s1 gebruikt die grofweg neerkomen op sluiten, verder gaan als verliesgevend vliegveld of miljoenen extra investeren voor veel meer vliegverkeer om het vliegveld te laten renderen.  De uitkomst van zo’n raadpleging laat zich bijna raden. In de Provinciale Staten van Drenthe tekent zich inmiddels een ruime meerderheid af voor een forse extra steun van het noodlijdende vliegveld.

 

Voorwaarden aan eventuele steun

Wij hebben de Staten opgeroepen2 verdere voorwaarden te verbinden aan eventuele steun. De door de aandeelhouders voorgestelde investeringsaanpak staat haaks op het klimaatbeleid, is niet duurzaam en economisch kwetsbaar en riskant. Het is zeer de vraag of met de extra investeringen de voorziene positieve resultaten wel zullen worden gehaald. Een recent verschenen second opinion van het onderzoeksbureau SEO3 legde de vinger nog eens op deze pijnlijke plek. Deze signalen lijken echter gericht aan dovemansoren. Het groeidenken scoort nu eenmaal beter. Verbazingwekkend is dat de scenario’s die ontwikkeld zijn als denkrichting voor het debat bijna klakkeloos worden overgenomen als de waarheid en het toekomstplan.

 

Subsidie voor klimaatverandering?

De meeste moeite hebben wij met de soort investeringssteun die in het ontwikkelingsscenario is opgenomen. Het voorziet namelijk in het fors subsidiëren van (en een toename van) het vliegverkeer in onze regio. De uitwerking en aanpak van dit scenario gaat o.a. uit van een miljoenenfonds voor het op gang helpen van nieuwe vliegverbindingen en extra investeringen in een passagiersterminal. Dit soort investeringssteun –subsidie voor vliegtickets- staat in schril contrast met de breed omarmde ambities voor het klimaatbeleid en het energieneutraal maken van onze provincie. Overheden die hun klimaatbeleid serieus nemen moeten vliegverkeer niet gaan stimuleren en subsidiëren.

 

Keuze voor een andere aanpak

Indien wordt gekozen voor een investeringsmodel – ter handhaving van het noodlijdende vliegveld – zouden wat ons betreft ook alternatieve ontwikkelingsmodellen een kans moeten maken. Nu is het investeringsmodel direct gekoppeld aan sterke groei van het vliegverkeer. Deze insteek is vanuit klimaatoogpunt verwerpelijk en vanuit economisch perspectief bepaald geen bewezen succesformule.

Indien de Staten van mening zijn dat vliegveld Eelde gehandhaafd moet worden, vraagt dat om een koerswijziging en investeringsmodel dat breekt met de huidige business as usual aanpak. Wij roepen de Staten en raden op dit mee te nemen in hun besluiten en zich niet klakkeloos te verbinden aan het nu gepresenteerde groeiscenario.

 

Meer informatie

Bekijk hier de drie voorgestelde scenario’s

Lees hier de brief aan de Provinciale Staten

Lees hier het rapport van SEO

 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde: verder vliegen of landen
Geschreven door D66 in Dagblad van het Noorden, vrijdag 2 december 2016   
vrijdag 02 december 2016

Groningen Airport Eelde: verder vliegen of landen

 

Zoals inmiddels breed bekend moeten de aandeelhouders binnenkort een besluit nemen over de toekomst van Groningen Airport Eelde. De vraag ligt nu voor of het Noorden bereid moet zijn om in het vliegveld te investeren, of moet kiezen voor afbouwen. De fracties van D66 in Groningen, Drenthe, Groningen Stad, Assen en Tynaarlo zien een maatschappelijke meerwaarde, maar vinden het ook een verdedigbaar om te kiezen voor afbouwen. Investeren in de luchthaven gaat daarom wat D66 betreft gepaard met een aantal stevige voorwaarden.


De ontwikkelingen van het noordelijke vliegveld Groningen Airport Eelde (GAE) houden de gemoederen flink bezig. De aandeelhouders: de provincies Drenthe en Groningen en de gemeentes Groningen, Assen en Tynaarlo willen in de komende weken een beslissing gaan nemen over GAE. De in de oktober gepresenteerde onderzoeken schetsen drie mogelijke opties. Optie 1 is het afbouwen van het vliegveld tot een regionaal vliegveld. Optie 2 gaat uit van de huidige situatie, waarbij er verder niet meer wordt geïnvesteerd, behalve de noodzakelijke verbetering van de brandweerkazerne. De derde optie betreft extra investeren in het vliegveld, waaronder in de terminal en een zogenaamd “foreign visitor fund”.

Geen uitgemaakte zaak

Voor D66 is het geen uitgemaakte zaak om te kiezen voor deze laatste variant. Het maatschappelijk belang van een internationaal vliegveld voor Noord-Nederland moet meegewogen worden. Wij staan daarom open voor het investeringsscenario, mits er aan een aantal belangrijke voorwaarden wordt voldaan. Als dat niet het geval is, dan is afbouwen voor D66 het alternatief. We doen het goed, of we doen het niet. Sluiten kost weliswaar ook geld, maar geeft ook zekerheid. Daarbij biedt dit mogelijkheden om te kiezen voor investeringen in andere vormen van mobiliteit. Kiezen voor investeren in de luchthaven betekent risico nemen. De uitgebrachte rapporten met prognoses bieden hierbij geen zekerheid voor de toekomst.

Boter bij de vis

Wij vinden dat rekening en risico’s hierbij beter gespreid moeten worden. Het vliegveld is er voor het hele Noorden. Niet alleen de huidige vijf aandeelhouders, maar overheden en bedrijfsleven in heel Noord Nederland moeten bijdragen. We verwachten daarom boter bij de vis van ondernemers. Het kan niet bij woorden alleen blijven. Er worden nu daden verwacht van ondernemers, al dan niet via de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) en andere overkoepelende partijen. Niet alleen in financiële zin, maar ook in het gebruik gaan maken van de luchthaven.

Private exploitatie
Wij vinden het van groot belang dat onderscheid wordt gemaakt tussen de exploitatie van de luchthaven en de zogenaamde publieke taken als beveiliging en brandweer. Een private partij moet zich verbinden aan de exploitatie van de luchthaven in de vorm van een zogeheten “luchtvaart-exploitatiemaatschappij” (LEM). Dit is belangrijk voor een sluitende ‘business case’. De investering zou pas moeten plaatsvinden, als er ook daadwerkelijk investeerders zijn gevonden voor de LEM. Als blijkt dat deze niet gevonden kunnen worden, dan blijkt de papieren werkelijkheid niet te bestaan.

Gezamenlijk belang van Noord Nederland

Wil de luchthaven kans hebben op succes, dan moeten we met z’n allen de schouders er onder zetten om invulling te geven aan het maatschappelijk belang. Dit betekent dat we niet ons alleen beperken tot de vijf aandeelhouders; alle noordelijke provincies en gemeenten zullen moeten bijdragen, bijvoorbeeld door de kosten van beveiliging en brandweer te delen.

Maatschappelijke effecten vliegverkeer
De gehoopte toename van het aantal vliegbewegingen, gaat gepaard met een navenante toename van overlast. Deze milieueffecten moeten gecompenseerd worden. Dat kan door bijvoorbeeld extra groen of duurzaam vervoer. Ook moeten er duidelijke grenzen komen aan de toename van de overlast voor direct omwonenden.

Investeren in meer dan alleen uitgaand verkeer

In de plannen staat, dat geïnvesteerd moet worden in het ontwikkelen van routes, “hubs” naar grotere luchthavens. Maar alleen investeren in routes is niet genoeg. Zoiets moet breder aangepakt worden. Het Noorden moet internationaal op de kaart gezet worden. Dat vereist nogal wat meer dan de huidige (provinciale) marketing. Ook los van het vliegveld zou dat al een goede zaak zijn. Musea, steden, cultuur, sport en culinair. Dorpen, rust en vrije natuur. Topbedrijven en opleidingen. Water, lucht en ruimte. We hebben het allemaal. En in 2018: Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa!

Het mag duidelijk zijn dat D66 de verantwoordelijkheid, de financiële bijdrage en de risico’s wil spreiden over daar waar het hoort: het hele Noorden en niet enkel de huidige aandeelhouders. We onderkennen het maatschappelijk belang, maar willen we steun geven aan een investering, dan verwachten wij dat het hele Noorden dit belang ondersteunt.

Namens D66, Pepijn Vemer (gemeenteraadslid Tynaarlo), Bob Bergsma (gemeenteraadslid Assen), Emile Zirkzee (gemeenteraadslid Groningen), Jurr van Dalen (statenlid Drenthe) en Tim Zwertbroek (statenlid Groningen).


 

 

 

 

 

 

 

 
'Cijfers in scenario's vliegveld Eelde zijn veel te rooskleurig'
Geschreven door RTVNoord, dinsdag 29 november 2016   
woensdag 30 november 2016

'Cijfers in scenario's vliegveld Eelde zijn veel te rooskleurig'

 

 

De passagiersaantallen in de toekomstscenario's voor Groningen Airport Eelde worden veel te hoog ingeschat. Tot die conclusie komt het economisch onderzoeksbureau SEO in Amsterdam.

Dat bedrijf heeft op eigen initiatief de Strategische Verkenning die is uitgevoerd in opdracht van de aandeelhouders tegen het licht gehouden. Daar staan drie scenario's in: afbouwen van het vliegveld, doorgaan op de huidige voet of fors investeren.

Zoals het nu lijkt zijn de aandeelhouders bereid miljoenen euro's in het vliegveld te steken. Daarbij gaat het om de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo en de provincies Groningen en Drenthe.

Te rooskleurig

Volgens de Amsterdamse onderzoekers dreigen ze op basis van een te rooskleurig beeld een beslissing te nemen over de toekomst van de regionale luchthaven. Zo concluderen ze dat de passagiersaantallen veel te hoog worden ingeschat door onderzoeksbureau Lufthansa, dat de verkenning heeft uitgevoerd.

Onderschatting Lelystad
Verder wordt de ontwikkeling van de luchthaven van Lelystad als concurrent zwaar onderschat, vinden de Amsterdamse onderzoekers. Dat vliegveld moet een overloop van Schiphol worden. De negatieve gevolgen daarvan voor Eelde zijn veel groter dan geschetst, concludeert SEO.

Overigens maakte staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur dinsdag bekend dat Lelystad niet zoals gepland in 2018 open gaat, maar een jaar later.

De komende weken nemen de betrokken gemeenteraden en provinciale staten van beide noordelijke provincies een besluit over de toekomst van het vliegveld in Eelde.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 41 - 60 van 403

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.