spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Geen Friese steun voor 'bodemloze put' vliegveld Eelde
Geschreven door RTVDrenthe, woensdag 22 juni 2016   
donderdag 23 juni 2016

Geen Friese steun voor 'bodemloze put'
vliegveld Eelde

Verkeerstoren GAE (archief RTVDRenthe).jpg

EELDE - Vliegveld Eelde krijgt geen steun vanuit de provincie Friesland. Een voorstel van de ChristenUnie daartoe werd van tafel geveegd in de Provinciale Staten van Friesland.

Fractievoorzitter Corlienke de Jong van de Fryske Nasjonale Partij noemde vliegveld Eelde een 'bodemloze put'. Dat meldt Omrop Fryslân.

Ook fractievoorzitter Johan Tjalsma van de CDA zag weinig heil in steun voor het vliegveld. Volgens hem is steun aan het vliegveld achterhaald omdat Schiphol in 2018 uitbreidt bij Lelystad. En dat is voor mensen uit het zuiden van Friesland dichterbij dan Eelde.

Het voorstel van de ChristenUnie werd met 32 stemmen tegen en 10 stemmen voor, weggestemd.


 

 

 

 

 

 

 

 
Minder vluchten naar Bodrum met Corendon
Geschreven door Airportnieuws.nl, 16-6-2016   
zondag 19 juni 2016

Minder vluchten naar Bodrum met Corendon

plaatje Corendon.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nadat Corendon recent de capaciteit vanaf Amsterdam al naar beneden heeft bijgesteld, wijzigt de maatschappij nu ook het vluchtschema vanaf Groningen Airport Eelde. De frequentie tussen Groningen en Bodrum wordt teruggeschroefd naar eenmaal per week. De vrijdagvluchten worden geschrapt, de dinsdagvluchten blijven.


Eindhoven
Eindhoven Airport behoudt in tegenstelling tot Eelde wel twee vluchten per week, de vrijdagvlucht gaat voortaan via Amsterdam. Het vluchtschema naar Antalya wordt op beide luchthavens niet gewijzigd.  

Onrustige regio
Volgens Groningen Airport is het een landelijke trend dat vluchten naar Turkije worden geschrapt. Onder andere door de vluchtelingencrisis en terroristische aanslagen in de regio is de vraag naar Turkije reizen drastisch gedaald. Eerder al schrapte Transavia de vluchten naar Antalya vanaf Eelde. Turkije blijft overigens goed bereikbaar vanaf Groningen Airport, naast de vluchten van Corendon vliegen ook Transavia en TUI nog naar verschillende Turkse badplaatsen.

Commentaar VOLE
GAE heeft weer de voorspelbare verklaring. Slecht nieuws is altijd de schuld van anderen: “het is een landelijke trend dat vluchten naar Turkije worden geschrapt.”
GAE zegt er niet bij dat de landelijke trend is dat het vliegverkeer fors groeit. Op alle Nederlandse luchthavens samen was de groei dit jaar (t/m april) 12%.
GAE noteerde een afname van 11,7 %.
Zie ook de cijfers van CBS


 

 

 

 

 

 

 

 
Kosten luchtverkeersleiding voorlopig niet voor Groningen Airport Eelde
Geschreven door Andries Ophof, RTVDrenthe 24 mei 2016   
donderdag 26 mei 2016

Kosten luchtverkeersleiding voorlopig niet voor
Groningen Airport Eelde


plaatje GAE RTVDrenthe1.jpg

 Kosten luchtverkeersleiding moeten omlaag (foto: archief RTV Drenthe)

 

EELDE - Groningen Airport Eelde krijgt van staatssecretaris Sharon Dijksma meer tijd en ruimte om te zoeken naar manieren om de kosten voor de luchtverkeersleiding te verlagen. Ze vindt wel dat de luchthaven in de toekomst zelf verantwoordelijk is voor de kosten.

Nu is het zo dat de kosten voor de luchtverkeersleiding gedragen worden door alle vliegvelden in Nederland. Maar dat is tegen het zere been van de Schiphol Group, dat zijn de luchthavens Schiphol, Eindhoven, Rotterdam en Lelystad. Zij betalen nu mee aan de kosten van Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. Dat willen ze niet langer.

Meer tijd om oplossing te zoeken
Dijksma is het daarmee eens, maar wil de twee overgebleven luchthavens meer tijd geven om tot kostenreductie te komen. Dus niet zoals gepland op 1 januari 2020, maar een aantal jaren later. Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport spelen geen enkele rol bij de verdeling van capaciteit van vluchten in Nederland, zegt Dijksma. Ze dienen alleen een regionaal belang: "Om die reden wil ik de regionale luchthavens en de regionale overheden zelf een grotere verantwoordelijkheid én meer ruimte en vrijheid geven bij de bekostiging en het vaststellen van het niveau van dienstverlening".

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur is een marktverkenning uitgevoerd. Daarin wordt duidelijk dat het aanbesteden van luchtverkeersleiding niet zomaar kan. Ook het gebruik van camera's en het op afstand begeleiden van vliegtuigen zijn nog lang niet gebruiksklaar.

Felle protesten uit het Noorden
Vanuit het Noorden is fel geprotesteerd tegen de werkwijze van de staatssecretaris en de wijze waarop de Schiphol Group te werk gaat. Volgens gedeputeerde Henk Brink gaat het zelfs om centenwerk en is het veranderen van de rekenmethode duurder dan het laten zoals het is.

Inmiddels is op Groningen Airport Eelde begonnen met de installatie van een systeem waarbij vliegtuigen door de luchtverkeersleiding op Schiphol kan worden begeleid. Dat scheelt in kosten. Dit systeem wordt na de zomer in de praktijk getest.


Commentaar VOLE

De staatssecretaris hoopt natuurlijk dat het vooruitschuiven van het probleem vanzelf tot een oplossing leidt. Ze weten op het ministerie ook dat Eelde ‘opdroogt’ als in 2018 Lelystad open gaat voor vakantievervoer. Van de 15 vakantievluchten per week vanaf Eelde maken er 11 een tussenlanding op Eindhoven of Rotterdam (zie hiervoor: https://www.groningenairport.nl/voor-reizigers/vluchten/timetable-zomerseizoen-2016. Dat kost € 2000 extra aan brandstof en landingsrechten en een uur extra reistijd. Die besparen de maatschappijen door hun passagiers in Lelystad op te pikken. Bovendien ontstaat er op Lelystad een veel aantrekkelijker aanbod dan op Eelde. Ryanair en Transavia hebben al aangekondigd vanaf Lelystad te gaan vliegen. Als Transavia uit Eelde is verdwenen, blijven Corendon en TUI over met samen 6 vakantievluchten per week. Maar ook deze maken tussenlandingen en zijn dus concurrerender als ze hun vluchten naar Lelystad verplaatsen.
Dan blijven op Eelde alleen de vluchten op Londen en twee keer per week naar Gdansk. Het exploitatieverlies loopt dan verder op tot € 3 , mogelijk € 4 miljoen. Het aantal passagiers neemt af tot beneden de 100.000 passagiersbewegingen (50.000 passagiers). Het is zeer de vraag of de aandeelhouders bereid zijn om jaar in jaar uit een subsidie van € 60 per vakantieticket bij te passen.
Daar komt nog bij dat de luchtverkeersleiding op Eelde zo’n € 2 miljoen per jaar kost. Uitstel van de doorberekening aan GAE maakt deze kosten niet minder. Er is dus van 2018 op elk ticket ook nog ook een subsidie van € 40 voor de luchtverkeersleiding (aan de burger doorberekend via de tarieven van Schiphol). Bij elkaar € 100 subsidie per ticket. Dat is maatschappelijk niet te verdedigen omdat het uitsluitend om vakantieverkeer gaat.


 

 

 

 

 

 

 

 
Onderzoek over toekomst Groningen Airport Eelde vertraagd
Geschreven door RTVDrenthe, dinsdag 10 mei 2016   
woensdag 11 mei 2016
Onderzoek over toekomst
Groningen Airport Eelde vertraagd

 
plaatje GAE RTVNoord2.jpg
  Groningen Aiport Eelde (foto: archief RTV Drenthe)

EELDE - Het onderzoek naar de toekomst van Groningen Airport Eelde laat langer op zich wachten. Deze maand zou een deel van het onderzoek klaar zijn, maar naar verwachting worden de eerste resultaten pas in september bekend gemaakt.

Op dit moment wordt een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de luchthaven, bestaande uit vijf delen. Het gaat onder andere over de toekomst van de luchtvaart op kleine vliegvelden. Ook wordt gekeken naar mogelijke scenario's, zoals een faillissement en de juridische consequentie daarvan. Bovendien wordt het maatschappelijk belang van de luchthaven voor de regio onderzocht.

Het onderzoek blijkt ingewikkelder dan gedacht en daarom duurt het langer voor het klaar is.

Niet rooskleurig
De situatie van Groningen Airport Eelde is niet rooskleurig. De bodem van de reserves komt in zicht, vanwege stijgende kosten voor bijvoorbeeld de beveiliging en dalende opbrengsten uit de afhandeling van passagiers en vliegbewegingen. Zonder financiële steun van de aandeelhouders, waaronder de gemeenten Assen en Tynaarlo en de provincie Drenthe, betekent dit het einde van de Drentse luchthaven.

Besluit uitgesteld
De gemeente Assen heeft de beslissing over het wel of niet investeren in Groningen Airport Eelde uitgesteld vanwege de vertraging van het onderzoek. Het college zou aanvankelijk voor de zomer een besluit nemen, maar stelt dat uit tot september. (Zie het VOLE commentaar bij het artikel Tynaarlo is bereid om Groningen Airport Eelde te helpen) De enige aandeelhouder, die tot nu toe heeft aangegeven vertrouwen te hebben in Groningen Airport Eelde is de gemeente Tynaarlo.


Commentaar VOLE

Men zit nog in de ontkenningsfase, uitstel eerste reflex

Het uitstel verbaast ons niet. Het is uitstel van executie. Er zijn vier onderzoeken uitbesteed:
  • Analyse luchtvaartmarkt en passagierspotentieel door Lufthansa Consulting
  • Analyse Business en exploitatiemodel GAE door Strategem strategic consulting
  • Verkenning maatschappelijk toegevoegde waarde door Berenschotgroep
  • MKBA (niet bekend wie dit doet).
Het zal onmogelijk blijken de uitkomsten van deze onderzoeken met elkaar in overeenstemming te brengen. Welk overtuigend businessmodel kun je bedenken als de ‘analyse luchtvaartmarkt en passagierspotentieel’ laat zien dat het aantal passagiers de komende jaren verder opdroogt? Het eerste kwartaal van dit jaar nam het aantal passagiers op GAE af met 15.5%. Het totaal aantal zal dit jaar beneden de 180.000 passagiersbewegingen uitkomen. Minder dan in 2015. Ondertussen stijgen de kosten en nemen de inkomsten af. Het exploitatieverlies komt dit jaar uit op € 1,5 miljoen. De kosten van de luchtverkeersleiding (± € 2 miljoen) worden de komende jaren geleidelijk doorberekend aan GAE. Maar hét uur van de waarheid wordt de opening van Lelystad begin 2018. Transavia zal haar vluchten met een dure tussenlandingen vanaf Eelde beëindigen en met beter bezette toestellen vanaf Lelystad rechtstreeks gaan vliegen naar de eindbestemming. Dat is een voordeeltje van € 2.000 per vlucht plus ruim een uur reistijdwinst voor vliegtuig en passagiers.

Kortom de opzet van de ‘Strategische verkenning’ (met parallelle onderzoeken) deugt niet. De onderzoeken hadden opeenvolgend uitgevoerd moeten worden. Men probeert nu op de provinciehuizen in Assen en Groningen te redden wat er te redden valt. De uitkomsten moeten worden aangepast om GAE nog een kans te geven. Men zit nog in de ontkenningsfase en dan is uitstel de eerste reflex.
Ondertussen slinkt het eigen vermogen van GAE. Er is nu al niet meer voldoende in kas voor een fatsoenlijk sociaal plan als de werknemers straks op straat staan.


 
 
 
 
 
 
 
 
Tynaarlo is bereid om Groningen Airport Eelde te helpen
Geschreven door Andries Ophof, RTVDrenthe 21 april 2016   
vrijdag 22 april 2016

Tynaarlo is bereid om Groningen Airport Eelde te helpen



VRIES - Burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo zijn wel bereid om te kijken naar een investering in Groningen Airport Eelde. Het college zegt een 'positieve grondhouding' aan te nemen in de discussie rondom de Drentse luchthaven.

Daarmee is het college van Tynaarlo de eerste die zegt wel vertrouwen te hebben in de luchthaven. De discussie over de toekomst van Eelde is in volle gang. De bodem van de schatkist komt in zicht en zonder steun betekent dit het einde van de Drentse luchthaven.

Maastricht is vergelijkbaar met Eelde

Donderdagavond werden de aandeelhouders, de provincies Drenthe en Groningen, gemeente Assen en Tynaarlo en de stad Groningen, bijgepraat over het overlevingsplan van collega-luchthaven Maastricht Aachen Airport.

De situatie rond deze luchthaven is voor een deel te vergelijken met die van Eelde. Verschil is wel dat de politiek daar in drie maanden tijd moest besluiten wat te doen met een bijna failliete luchthaven. Uiteindelijk koos de provincie Limburg er samen met omliggende gemeenten voor om een reddingsplan op te zetten en miljoenen te investeren in de luchthaven. Nu wordt gezocht naar een exploitant.

Regionaal vliegveld kan niet zonder overheidssteun

Volgens een vertegenwoordiger van de gemeente Maastricht is het vliegveld van groot belang voor de economie in de stad. Toeristen brengen veel geld in het laatje en zorgen voor werkgelegenheid. Maar overleven kan niet zonder steun van de overheid, zeggen de provincie Limburg en de gemeente Maastricht.

"Zie het als infrastructuur dat van belang is voor de regio", vertelde een vertegenwoordiger van de provincie aan de aanwezige aandeelhouders. Het is de provincie Limburg en de gemeenten het waard om er jaarlijks enkele miljoenen euro's in te steken.

Besluit valt na de zomer

Tynaarlo is de eerste aandeelhouder die zegt dat ze een 'positieve grondhouding' hebben richting een investering in de luchthaven, die ook op grondgebied van Tynaarlo ligt. Maar de steun wil nog niet zeggen dat het een gelopen race is. Tynaarlo wil het besluit overigens niet toelichten.

Op dit moment worden vijf onderzoeken uitgevoerd naar de toekomst van de luchthaven. Dat gaat onder andere over de toekomst van de luchtvaart op kleine vliegvelden. Ook wordt gekeken naar mogelijke scenario's, zoals een faillissement en de juridische consequentie daarvan. Bovendien wordt het maatschappelijk belang van de luchthaven voor de regio onderzocht.

Halverwege mei moet een deel van de onderzoeken klaar zijn. Dan mogen de gemeenteraden en Provinciale Staten er ook wat van zeggen. De verwachting is dat er na de zomer een definitief besluit wordt genomen over de toekomst van Groningen Airport Eelde.


Commentaar VOLE
Meneer Ophof van RTV Drenthe laat geen gelegenheid voorbij gaan om de loftrompet te steken op een glorieuze toekomst van het vliegveld. Objectieve berichtgeving past RTV Drenthe alleen als het in de kraam ter pas komt: Tynaarlo heeft 4% van de aandelen. Het is dus weinig zeggend dat het College –opgetekend uit de mond van wethouder Wijbenga (CDA)- vertrouwen heeft in de toekomst van GAE.
Begin februari stemde een meerderheid van de gemeenteraad van Tynaarlo nog voor een motie om te onderzoeken de aandelen van GAE te verkopen (zie ook:
Tynaarlo onderzoekt verkoop aandelen Groningen Airport Eelde)
Dat “De situatie rond luchthaven Maastricht voor een deel te vergelijken is met die van Eelde” is verre van waar. In Maastricht is vrachtvervoer, vliegtuigonderhoud en zakelijk verkeer het belangrijkst. Daardoor is er een aantoonbaar belang voor de regionale economie. Dat is de reden voor de Staten van Limburg om het vliegveld financieel in de benen te houden. De politiek/maatschappelijke afweging hier in he Noorden is een geheel andere. Zie ons persbericht van 21-4-2016 (
Persbericht: Informatie over 'Model Maastricht Airport' voorbarig en misleidend)
Er is op Eelde geen vracht, onderhoud of zakelijk verkeer. Eelde is alleen van belang voor de toeristenindustrie. Moet de toeristenindustrie worden gesubsidieerd met gemeenschapsgeld?
Dat is de politieke afweging in het Noorden. Daar zou een publiek medium als
RTV Drenthe (ook betaald met gemeenschapsgeld) over moeten berichten.


 

 

 

 

 

 

 

 
UMCG start met bouw nieuwe standplaats traumahelikopter op Eelde
Geschreven door UMCG, 12 paril 2016   
dinsdag 12 april 2016

PERSBERICHT UMCG

Groningen, 12 april 2016


 

UMCG start met bouw nieuwe standplaats traumahelikopter op Eelde

 
Het UMCG start met de bouwwerkzaamheden voor de nieuwe standplaats van het Mobiel Medisch Team (MMT), de traumahelikopter en het MMT-voertuig op Groningen Airport Eelde. Het Mobiel Medisch Team zal nog dit najaar op Eelde zijn gestationeerd. Vanaf daar zal het team 24 uur per dag paraat zijn om met de traumahelikopter en het MMT-voertuig gespecialiseerde acute zorg te verlenen bij ernstige ongevallen.

In de afgelopen maanden zijn de benodigde voorbereidingen getroffen voor de nieuwe standplaats. Zo is een al op de luchthaven gevestigde hangar aangekocht, een omgevingsvergunning aangevraagd en verleend en een aannemer geselecteerd. De hangar wordt de komende tijd verbouwd: er worden verblijfs- en werkruimten voor het personeel gecreëerd en er komt een railsysteem om de traumahelikopter veilig in- en uit de hangar te transporteren. Daarnaast wordt een platform voor het opstijgen en landen van de traumahelikopter gerealiseerd.

Naar verwachting zal het Mobiel Medisch Team al vanaf medio dit jaar met de traumahelikopter vanaf Eelde vliegen. In het najaar zal het team volledig gestationeerd zijn op Eelde.

Sneller, meer mensen bereiken
Vanaf de nieuwe, zuidelijker gelegen standplaats kan het Mobiel Medisch Team met de traumahelikopter meer mensen in Noord- en Oost-Nederland sneller van gespecialiseerde acute zorg voorzien. Het team kan bijvoorbeeld vier minuten sneller de provincie Overijssel bereiken. Dat zijn kostbare minuten als elke seconde telt. Ook wordt met de nieuwe standplaats voorzien in een betere landelijke spreiding van de MMT-helikopters en dekking van Nederland.

Het helikopterdek op het dak van het UMCG blijft in gebruik om patiënten snel met de traumahelikopter naar het ziekenhuis te brengen als dat noodzakelijk is. Dit betreft ongeveer dertig procent van de inzetten met de traumahelikopter.

Mobiel Medisch Team
Het MMT wordt opgeroepen door de Meldkamer Noord Nederland als patiënten in acuut levensgevaar zijn en in aanvulling op de ambulancezorg.  De traumahelikopter wordt ingezet in de drie Noordelijke provincies, inclusief de Waddeneilanden, het Noorden van Overijssel en gedeeltelijk in Duitsland. In 2015 is het MMT 1799 keer ingezet, waarvan 1333 met de traumahelikopter en 421 met de auto en 45 inzetten in Duitsland. Het MMT is vanaf oktober 2000 operationeel met het MMT-voertuig en vanaf november 2001 met de traumahelikopter. Sinds 2011 vliegt het MMT ook ’s nachts.

Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichting UMCG, bereikbaar via (050) 361 2200.

 

 

 

 

 

 

 

 
De druppel heet transparantie: waarom Ard van der Tuuk opstapte
Geschreven door Jan Wittenberg in Dagblad van het Noorden, maandag 11 april 2016   
maandag 11 april 2016

De druppel heet transparantie: waarom Ard van der Tuuk opstapte

 

Er is altijd een laatste druppel die de emmer doet overlopen. Vrijdag stapte Ard van der Tuuk op als gedeputeerde van Drenthe. Het College van GS had afgesproken niet met een inhoudelijke reden naar buiten te komen. Van der Tuuk (PvdA) noemde het verschil in bestuursstijl. Brink (VVD) noemde het scheurtjes in het team. De andere gedeputeerden van CU en CDA werd niets gevraagd.

Wat ging er vooraf aan de scheurtjes die een scheuring werden? Wat was de druppel? Ard van der Tuuk profileerde zich in zijn bestuurlijke carrière als bestuurder die de achterkamertjes wil opengooien. Begrippen als transparantie, openheid en ontvlechten van belangen lagen voor in zijn mond. En .... hij handelde er naar. Dat was nieuw in bestuurlijk Drenthe waar men behoedzaam om elkaar heen draait en zaken liever in beslotenheid voorbakt.

Wat gebeurde er in de aanloop naar de breuk? Er is vast meer gebeurd, maar in ieder geval ontving Van der Tuuk op donderdag een brief van VOLE waarin hij werd gewezen op de besloten sessies om voor luchthaven Eelde een oplossing voor te bakken à la Maastricht (zie DvhN 9-4-2016). Het is bekend dat Van der Tuuk geen groot voorstander is van nog meer geld naar Eelde. “Ik wil ze eerst zien vliegen” waren zijn gevleugelde woorden in een eerdere discussie. Omdat de situatie rond de luchthaven uitzichtloos is geworden was onder leiding van Van der Tuuk een procesplan opgesteld voor een strategische verkenning naar GAE. Met de uitkomsten van deze verkenning kunnen alle partijen een onderbouwde afweging maken vóór of tegen verdere financiële steun. Niet op basis van emoties of lobby’s, maar op basis van onafhankelijke informatie.

Omdat de lobby rond GAE ook wel ziet dat de uitkomsten van onafhankelijke onderzoeken aan het licht zal brengen dat verdere financiële steun weggegooid geld is, heeft de lobby voorafgaand aan de uitkomsten het ‘model Maastricht’ naar voren geschoven als dé redding voor GAE. De geesten moeten rijp gemaakt worden voor nieuw geld naar GAE. Daarbij heeft men liever geen pottenkijker zoals VOLE. De ‘informatiesessies’ waren daarom achter gesloten deuren. “Zodat u wordt meegenomen in de afweging die u uiteindelijk namens uw fractie in dit complexe dossier zult moeten gaan maken” lezen we in de toelichting van de projectleider in samenspraak met GAE.
Over beïnvloeding gesproken.

In de brief die Van der Tuuk van VOLE ontving werd er op gewezen dat de beslotenheid van de sessies nogal afwijkt van wat hij publiekelijk heeft gezegd, namelijk dat het onderzoek transparant en in alle openheid gedaan zal worden. VOLE: "Het roept de sfeer op van het voorkoken van besluitvorming in achterkamertjes. Het gaat over de afweging om weer gemeenschapsgeld te besteden aan het vliegveld. Waarom kan de informatie en meningsvorming hierover het daglicht niet verdragen? (…) We dringen er bij u -als politiek verantwoordelijke voor dit proces- met klem op aan, om in lijn met het procesplan en uw eerdere uitlatingen de beslotenheid van de bijeenkomsten te heffen".

De volgende ochtend werd een oekaze rond gestuurd waarin de ‘sessies’ openbaar werden verklaard. Brink zag zijn plan mislukt. De laatste druppel viel.
De rest is geschiedenis.

Jan Wittenberg
Voorzitter VOLE


 

 

 

 

 

 

 

 
Reddingsplan 'Eelde' op z'n Limburgs
Geschreven door Jaap Kiers in Dagblad van het Noorden, 9 april 2016   
maandag 11 april 2016

Reddingsplan 'Eelde'
op z'n Limburgs


 

EELDE  De vijf aandeelhouders van Groningen Airport Eelde (GAE) willen het vliegveld redden volgens een constructie waarvoor ook in Maastricht is gekozen.

Dat blijkt uit de uitnodigingen van de vijf aandelhouders van het vliegveld aan Staten- en raadsleden voor twee informatieavonden. De eerste daarvan, op 21 april, gaat in zijn geheel over het businessmodel van Maastricht Aachen Airport.
    Pas op de tweede avond, op 19 mei, worden de raadsleden van Groningen, Assen en Tynaarlo en de Statenlden van de provincies Groningen en Drenthe bijgepraat over wat genoemd wordt de 'Onderzoeksresultaten Strategische Verkenning Toekomst Groningen Airport Eelde'.
    Maastricht Aachen Airport, net als GAE een verlieslijdende luchthaven, werd in juni 2014 voor een faillissement behoed toen de provincie Limburg het voor een symbolische euro overnam van eigenaar Omniport/Dura Vermeer. In maart vorig jaar stemden vier gemeenten in met een financiële injectie. Beek en Maastricht betaalden elk 2 miljoen euro, Heerlen en Sittard 1 miljoen.
    Net als Groningen Airport Eelde zet de Limburgse luchthaven zwaar in op het vinden van een lijnverbinding met een zogeheten 'hub'. Dat is een groot internationaal vliegveld van waaruit de hele wereld ontsloten wordt. Dat zou de enige manier zijn regionale vliegvelden rendabel te exploiteren. In de aanvangsfase van een dergelijke lijndienst, die liefst meerdere malen per dag moet vliegen, moet die gesubsidieerd worden.
    Vorig jaar werd duidelijk dat de voor vele miljoenen verlengde startbaan van Eelde - van 1800 naar 2500 meter - het vliegveld weinig concreet voordeel brengt. Directeur Marco van de Kreeke van GAE erkende enkele maanden geleden in een interview dat bij ongewijzigd beleid uiteindelijk de bodem van de kas in zicht komt. Ook voor 'Eelde' zijn miljoenen euro's nodig.
    Het laatste jaar werd steeds duidelijker dat bestuurders het idee dat de luchthaven zelfbedruipend zou moeten zijn, loslaten. Het vliegveld zou in hun visie cruciale infrastructuur zijn dat wat mag kosten.


Commentaar VOLE
Het Dagblad baseert zich op de uitnodiging voor een informatieavond op 21 april over het businessmodel Maastricht Aachen Airport (MAA). Daarin staat helemaal niet dat de vijf aandeelhouders het vliegveld willen redden volgens de MAA constructie. De informatie avond is een opzetje van de lobby rond GAE om vooruitlopend op de uitkomsten van de strategische verkenning naar de toekomst van GAE, de geesten alvast rijp te maken voor weer meer geld naar GAE. De GAE en haar lobby zien natuurlijk ook wel in dat de uitkomsten van onafhankelijk onderzoek aan het licht zal brengen dat verdere financiële steun aan GAE weggegooid geld is. De bijeenkomst zou aanvankelijk achter gesloten deuren plaatsvinden. Kritische pottenkijkers zoals VOLE zijn daarbij niet welkom. VOLE schreef de voor het proces verantwoordelijke gedeputeerde Van der Tuuk (PvdA) een brief (zie ook:
Provincie Drenthe haalt bakzeil: bijeenkomsten over de 'strategische verkenning GAE' nu wel openbaar) Vrijdagochtend werd de bijeenkomst openbaar verklaard. Die zelfde dag trad Van der Tuuk af. Daarbij zal ook meegespeeld hebben dat gedeputeerde Brink (VVD) via de ‘ambitieuze investeringsagenda’  van Drenthe alvast geld wilde vrijmaken voor GAE. Van der Tuuk had kennelijk geen zin om vooruitlopend op het onderzoek en achter gesloten deuren hiermee in te stemmen.  


 

 

 

 

 

 

 

 
Minder passagiers Groningen Airport Eelde in 4e kwart 2015
Geschreven door RTVNoord, 31 maart 2016   
dinsdag 05 april 2016

Minder passagiers Groningen Airport Eelde in
4e kwart 2015

plaatje GAE RTVNoord.jpg

 Foto: Jos Schuurman (FPS)

Het aantal passagiers op Groningen Airport Eelde is in het vierde kwartaal van 2015 met 5,1% gedaald, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op de noordelijke luchthaven vertrokken en arriveerden bij elkaar 33.000 passagiers. In de laatste drie maanden van 2014 waren dat er ruim 34.600.

Over het hele jaar 2015 nam het aantal passagiers op Eelde overigens wel toe. Ten opzichte van 2014 steeg het aantal met 6,8 procent.

Rotterdam en Maastricht
Ook op de luchthavens van Rotterdam(-4,2%) en Maastricht (-17,1%) daalde het aantal passagiers in het vierde kwartaal van vorig jaar.

Landelijk gezien nam het aantal luchtvaartpassagiers met 6,1% toe. De groei kwam voor rekening van Schiphol (+7,5%) en Eindhoven (+9,8%), de twee grootste vliegvelden in ons land.


 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegverbinding vanaf Eelde met Manchester hangt in lucht
Geschreven door RTVNoord, 30 maart 2016   
dinsdag 05 april 2016

Vliegverbinding vanaf Eelde met Manchester hangt in lucht

plaatje GAE RTVNoord.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Foto: Jos Schuurman (FPS)

 

Groningen Airport Eelde onderhandelt met het Deense Sun-Air over een dagelijkse vliegverbinding met de Engelse stad Manchester.

Volgens een woordvoerder van het noordelijke vliegveld betekent dat nog niet dat de zaak beklonken is. 'Het is zeker serieus, maar nog niet rond. We moeten nog onderhandelen over de voorwaarden.'

Slots toegewezen
De Deense luchtvaartmaatschappij heeft al wel zogenoemde slots van die luchthaven in Manchester toegewezen gekregen om twee keer per dag van en naar Eelde te vliegen. Dat geldt vanaf augustus dit jaar. Bij slots gaat het om een tijdsperiode waarin er vanaf een luchthaven opgestegen en gedaald mag worden.

Doorvliegen naar Amerika
Manchester is een interessante verbinding voor Groningen Airport Eelde. Vanaf die internationale luchthaven kan worden doorgevlogen met American Airlines naar onder meer New York en Chicago. Ook is een verbinding met de grote internationale luchthaven Londen Heathrow mogelijk.

Het Deense Sun-Air is met name in Scandinavië actief. Ook is er een vliegverbinding tussen Manchester en het Deense Billund. Sun-Air is een dochtermaatschappij van British Airways.


Commentaar VOLE
Hoe serieus moeten we dit nemen? Er moet nog onderhandeld worden. De verbinding met Kopenhagen wil ook maar niet van de grond komen.

Sun-Air vliegt met kleine toestelen (Dornier) met 30 stoelen. De reis zal ongeveer 1,5 tot 2 uur duren. Met de trein naar Schiphol is even snel en daar heeft men keuze uit meer bestemmingen. Het hele idee van een lijn op Manchester is even problematisch als Kopenhagen. Het werkt voor mensen die in Manchester moeten zijn en er € 300,- à € 400,- voor een enkele reis voor over hebben. Maar vul je daar een toestel mee, twee maal per dag? Manchester komt niet voor in de beste 10 Europese bestemmingen van Noorderlingen. Zou de prijs lager liggen dan kan het niet uit en krijgt Sun-Air subsidie uit het route-developmentfund. Dat stopt na 1 of 2 jaar, waarna de lijn ook weer stopt.

Het zal GAE niet redden want intussen zet de daling van het aantal passagiers door. In februari noteerde het CBS op Eelde 7368 passagiers, tegenover vorig jaar 9184. Dat is een forse daling van 20%. In januari was de daling 23%. Deze trend zet zich de rest van het jaar door omdat vluchten naar Tenerife, Kos en Antalya geschrapt zijn en de vluchten op Grand Canaria gehalveerd.

We houden het erop dat GAE wanhopig op zoek is naar positief nieuws. Half mei wordt de strategische verkenning naar de toekomst van luchthaven Eelde bekend gemaakt.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 41 - 60 van 378

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.