spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Tynaarlo onderzoekt verkoop aandelen Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTV Noord, woensdag 3 februari 2016   
woensdag 03 februari 2016

Tynaarlo onderzoekt verkoop aandelen
Groningen Airport Eelde

plaatje GAE RTVNoord.jpg
 (Foto: Jos Schuurman (FPS))

 

De gemeente Tynaarlo gaat onderzoeken of het de aandelen van Groningen Airport Eelde kan verkopen. De gemeenteraad gaf wethouder Theun Wijbenga dinsdag hier opdracht voor.

GroenLinks diende een motie in, die gesteund werd door een meerderheid van de raad meldt RTV Drenthe. De raad wil ook weten wat de eventuele gevolgen zijn van een eventueel faillissement van het vliegveld. Tynaarlo heeft 4 procent van de aandelen van de luchthaven. De provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen en Groningen zijn de andere aandeelhouders.

Toekomst
Die willen een groot onderzoek doen naar de toekomst van het vliegveld. Dat kost 275.000 euro en Tynaarlo moet daarvan 11.000 euro betalen. Dat onderzoek is nodig, omdat Groningen Airport Eelde financieel minder goed draait dan gedacht.

Inkomsten blijven achter
De kosten voor bijvoorbeeld beveiliging lopen op, terwijl de inkomsten achterblijven. In het aantal vluchten en passagiers zit nauwelijks groei. De reserves van de luchthaven zijn bijna op, en daarom komen mogelijk de aandeelhouders weer in beeld voor jaarlijkse steun.

Voor de zomer moet duidelijk worden of de aandelen kunnen worden verkocht. Als dat doorgaat, bestaat de kans dat de gemeente minder te zeggen heeft over Groningen Airport Eelde.


 

 

 

 

 

 

 

 
Onderzoek luchthaven zonder roze bril'
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 28 januari 2016   
vrijdag 29 januari 2016

Onderzoek luchthaven zonder roze bril'

Patrick Brouns (CDA) Gedeputeerde provincie Groningen.jpg
 'Onderzoek luchthaven zonder roze bril'



De financiële toekomst van Groningen Airport Eelde wordt zonder een roze bril op de neus onderzocht. Ook de optie om te stoppen met de luchthaven wordt uitgebreid bekeken.

Dat zei de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns (CDA) in Provinciale Staten. De resultaten van de regionale luchthaven vallen tegen. Er zijn beduidend meer passagiers nodig om tot een acceptabele exploitatie te komen. Ook zijn er onvoldoende verbindingen gekomen naar luchthavens van waaruit de rest van de wereld kan worden bereisd.

Brouns: "Denk aan Schiphol. Het is duidelijk dat Schiphol de investeringen in Lelystad doorzet. Dat doet iets met de concurrentiepositie van Groningen Airport Eelde. Er is met Schiphol gesproken, maar op dit moment heeft Eelde voor hen geen enkele waarde meer."

En dat terwijl in Eelde investeringen nodig zijn om de terminal te moderniseren. Brouns: "De bagageafhandeling is verouderd. Bij de huidige vluchten kan de bagageafhandeling al niet meer normaal verlopen. Je zou kunnen zeggen dat het maar goed is dat er niet meer vluchten zijn."

Volgens de SP, de grootste partij in Provinciale Staten van Groningen, heeft het Noorden geen regionale luchthaven nodig. De partij wil ook uitgezocht zien wat het kost om de activiteiten op het vliegveld te beëindigen. VVD-Statenlid Nico Bakker wilde weten of de gedeputeerde voldoende vertrouwen heeft in de huidige directie en Raad van Commissarissen. Acht hij die in staat acht in dit proces mee te gaan daar uitvoering aan te geven?

Brouns: "Dat is een boeiende vraag. Ik weet niet wat er uit deze strategische verkenning gaat komen. Gaan zij de uitkomsten uitvoeren? Op dit vraag zal ik vermoedelijk deze zomer een antwoord geven." Groningen Airport Eelde zal in de huidige situatie de provincie Friesland niet verzoeken om deelname en een financiële bijdrage aan de luchthaven.

De aandeelhouders vragen de Friezen geen geld voor een verliesgevende luchthaven, waarvan ze niet weten wat het toekomstperspectief is. "Aankloppen bij je buurman om alleen maar het gat te vullen is ongepast."

 

 

 

 

 

 

 

 
SP sorteert voor op einde van Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTVNoord, woensdag 27 januari 2016   
donderdag 28 januari 2016

SP sorteert voor op einde van
Groningen Airport Eelde



SP-Statenlid Jan Wolters: 'Het houdt een keer op'
Gedeputeerde Patrick Brouns: 'Niet rekening neerleggen in Friesland'



 

De SP in Provinciale Staten houdt stevig rekening met het einde van Groningen Airport Eelde. Volgens de grootste collegepartij is niet langer vol te houden dat er iedere keer publiek geld bij de exploitatie van de luchthaven moet.

De partij sorteert voor op uitkomsten van een onderzoek naar de toekomst van Groningen Airport Eelde.

'Roze bril'
Tijdens een commissievergadering van Provinciale Staten zei SP-Statenlid Jan Wolters: 'Voor ons is het wel degelijk een optie om er gewoon mee op te houden. Wij zien de huidige situatie als een bevestiging van wat we altijd al gezegd hebben. De baanverlenging is door een roze bril bekeken, wil je de boel overeind houden dan zal er opnieuw geld bij moeten.'

Wolters benadrukt dat zijn partij niet tegen financiële steun voor infrastructuur is, maar in zijn ogen valt een regionale luchthaven daar niet onder. 'Er wordt gesteld dat de luchthaven een meerwaarde is voor het bedrijfsleven, maar daar heb ik grote twijfels over. Hoe fijnmazig moet het net van luchthavens zijn? Zo heel ver is Schiphol nu ook weer niet.'

'Eerst resultaten'
Ook andere partijen steunen het onderzoek naar de toekomst van de luchthaven, maar in tegenstelling tot de SP sorteren de partijen niet voor op mogelijke uitkomsten: 'Daarvoor wil ik eerst resultaten zien. Ik zeg er nu helemaal niets over', zegt coalitiegenoot Tim Zwertbroek (D66). Tot die conclusie komt ook oppositiepartij Groninger Belang.

PvdA en VVD zeggen alle opties open te houden, maar de kans lijkt klein dat deze twee oppositiepartijen de deur dichtgooien voor Eelde. Tot nu toe hebben de partijen de luchthaven altijd gesteund.

Friesland
VVD en CDA zien in de huidige situatie kansen om ook Friesland te betrekken bij de exploitatie van de luchthaven. Statenlid Nico Bakker (VVD): 'Dit is een noordelijke luchthaven. Inwoners van Friesland maken vast ook gebruik van Eelde.'

De PVV is de enige partij die nu al zegt extra te willen investeren in de luchthaven. 'Wij zien dit als een basisvoorziening. We willen een langere baan van 3000 meter zodat er nog grotere vliegtuigen kunnen komen. Dit moet een volwaardige regionale luchthaven worden', zegt Statenlid Ronald Kaatee.

'Stop met Eelde'
De opmerkingen van de PVV zijn tegen het zere been van de Partij voor de Dieren: 'Wij zijn geen voorstander van Eelde', zegt Statenlid Kirsten de Wrede. 'De luchthaven ligt midden in een prachtig, eeuwenoud landschap. Stop met Eelde.'

Of het zover komt, moet blijken. Gedeputeerde Patrick Brouns (CDA) zegt er niets over voordat het onderzoek naar de mogelijkheden klaar is. 'We sluiten niets uit. Alle opties nemen we mee, daarbij bekijken we ook een scenario waarbij we stoppen met de luchthaven.'

Drie keer zoveel
Volgens Brouns is het onderzoek noodzakelijk ondanks het recordjaar dat de luchthaven in 2015 boekte: 'Er waren inderdaad nooit zoveel passagiers als afgelopen jaar, alleen volgens de planning hadden het er drie keer zoveel moeten zijn. Als er geen rechtstreekse verbinding tot stand komt met een grotere luchthaven dan kunnen we amper groeien.'

Daarnaast wijst Brouns erop dat er komende jaren flink geïnvesteerd moet worden om de luchthaven klaar te stomen voor de toekomst.

'Geen optie'
Een structurele bijdrage vanuit de provincie is daarbij geen optie, zo waarschuwt Statenlid en coalitiegenoot Harrie Miedema (GroenLinks) alvast: 'Dat staat niet in het coalitieprogramma, dus dat kan niet.'

Het onderzoek naar de toekomst van Groningen Airport Eelde moet voor de zomer klaar zijn. Daarna kan het debat over het al dan niet steunen van de luchthaven losbarsten.


 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde maakt vergoedingen oud-directeur Hillen openbaar
Geschreven door RTV Noord, 20 januari 2016   
donderdag 21 januari 2016

Groningen Airport Eelde maakt vergoedingen oud-directeur Hillen openbaar

plaatje Jos Hillen2.jpg  (Foto: Archief RTV Noord)

 

Groningen Airport Eelde heeft besloten de vergoedingen die betaald zijn aan voormalig directeur Jos Hillen openbaar te maken.

Reden hiervoor is de ophef die er ontstaan is omtrent het salaris van Hillen als directeur van projectorganisatie Aanpak Ringweg Zuid. De openbaarmaking gebeurt in samenspraak met Jos Hillen zelf.

Interim-directeur
Hillen werd in 2009 als interim-directeur aangesteld van de luchthaven Groningen Aiport Eelde. De aanstelling was aanvankelijk voor drie dagen per week, maar veranderde in een aanstelling van twee dagen per week. Hillen werd als interim-directeur via Twynstra Gudde Interim Management ingehuurd.

Meerdere jaren
De vergoedingen die Groningen Airport Eelde aan Twynstra Gudde betaalde waren 242.100 euro in 2009, 232.200 euro in 2010, in 2011 kreeg Twynstra Gudde 129.825 euro overgemaakt en in 2012 werd dat afgebouwd naar 71.775 euro. Alle bedragen zijn exclusief BTW.

Het dienstverband van Hillen eindigde in juni 2012.

 

 

 

 

 

 

 

 
Hillen maakte dubbelklapper
Geschreven door Jaap Kiers in DvhN, 19 januari 2016   
dinsdag 19 januari 2016

Hillen maakte dubbelklapper

plaatje Jos Hillen.jpg
 Afschuw over topsalaris Jos Hillen

Projectmanager Jos Hillen verdiende niet alleen grof geld als projectleider bij het ringwegproject in Groningen. Hij was een deel van die periode eveneens directeur van Groningen Airport Eelde.

Hillen was interim-directeur van het vliegveld tussen maart 2009 en juni 2012. Hij werd gehaald om de omstreden baanverlenging mogelijk te maken. Dat betekent dat hij in de periode van juli 2010 tot juni 2012 aan zowel de baanverleniging als de ringweg werkte.

Volgens ingewijden was Hillen ‘op hoogtijdagen' drie dagen in de week aan het werk voor het vliegveld. Adjunct-directeur Chiel Stutterheim van GAE beaamt dat Hillen in ruim drie jaar tussen ‘een en drie dagen' met het vliegveld bezig was.

Uitgaande van zijn uurtarief, dat begint bij 230 euro, en 40 werkweken per jaar zou dat voor een driedaagse werkweek ruim 220.000 euro zijn, bij twee dagen in de week ruim 145.000 euro. Hillen ontving die bedragen in de genoemde twee jaar bovenop de vergoeding die hij voor het ringwegproject kreeg, zo'n 3,4 ton op jaarbasis. Of het vliegveld ook voorzag in een royale onkostenvergoeding zoals hij die in die Groningen bedong (minimaal 150 euro per dag) is niet bekend.

Groningen Airport Eelde is een op winst gerichte onderneming en daardoor niet gebonden aan de balkenendenorm. Wel is het bedrijf eigendom van vijf overheden, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo. Omdat ‘Eelde' al sinds jaar en dag verlies maakt, werd Hillen in feite met belastinggeld betaald.

De aandeelhouders zijn formeel niet verantwoordelijk voor de hoogte van salarissen die bij Groningen Airport Eelde worden betaald. Die worden gecontroleerd door de Raad van Commissarissen. Voorzitter Henk Sol van de RvC wil geen mededelingen doen over directiesalarissen.

Voor commentaar VOLE op dit artikel klik 'Exorbitante beloning voor prutswerk'


 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde: �Van opgaande lijn echt nog geen sprake� (reactie Philippe Boucher)
Geschreven door Philippe Boucher In Groninger Internet Courant, 15 januari 2016   
zaterdag 16 januari 2016

Groningen Airport Eelde: ‘Van opgaande lijn echt nog geen sprake’ (reactie Philippe Boucher)

plaatje GAE RTVNoord2.jpg
In reactie op een bericht van RTV Noord dat een faillissement dreigt voor Groningen Airport Eelde liet VNO-NCW Noord onlangs weten dat het juist nog goed gaat met Groningen Airport Eelde. Daarop ontving de GIC onderstaande reactie van Philippe Boucher. Volgens hem is het bericht van RTV Noord dat een faillissement dreigt inderdaad misschien nogal wat scherp van toon, maar van een opgaande lijn is bij de luchthaven toch echt nog geen sprake.
Hieronder de reactie van Boucher:


“Faillissement dreigt voor Groningen Airport Eelde”. Met deze nogal forse kop, bracht RTV Noord op 7 januari het verontrustende bericht dat aandeelhouders van Groningen Airport Eelde het heft in eigen hand hebben genomen. Ze laten een strategische verkenning uitvoeren naar de toekomst van de luchthaven. En dit een jaar nadat de Noordelijke rekenkamer dit ook al had gedaan. Er moet dus wel wat aan de hand zijn.
Sinds 2004 zijn er een achttal onderzoeken gedaan naar de economische en financiële perspectieven van de luchthaven. Onderzoeken in opdracht van de luchthaven zelf voorspelden passagiersaantallen voor 2015 rond de 658.000. Bij latere onderzoeken daalde dit aantal tot 320.000. De Noordelijke rekenkamer zag pas in 2023 een break-even en na opening van Lelystad pas in 2030 of later.
Ondertussen staat de teller voor 2015 op 182.000.
In de afgelopen 4 jaar zijn er 1.200 passagiers bij gekomen, gemiddeld 300 per jaar is een groei van 0,06 % per jaar.
Dit in scherp contrast met de uitlatingen van Lambert Zwiers, voorzitter VNO/NCW, die beweert dat Eelde bezig is aan de weg omhoog. Tot nu toe is de weg vrijwel horizontaal. GAE meldt zelf in haar net verschenen begroting 2016 dat er dit jaar op een kleine daling wordt gerekend.

Zwiers beweert verder dat luchtverkeersleiding vroeger door het Rijk werd betaald. Dit is echter al lang niet meer zo, maar wordt betaald door alle luchthavens samen, het zgn. OGA systeem. De tekorten op Eelde worden door het geringe aantal vliegtuigbewegingen op Eelde in feite door Schiphol betaald. Die willen daar al jaren vanaf. Ook de EC is tegen kruisfinanciering.
De kosten voor Eelde zullen daardoor met ca. 2 mln per jaar gaan stijgen tussen 2015 en 2020.

Aandeelhouders komen nu met het plan om nieuw onderzoek te doen naar de perspectieven van de luchthaven. In het “Procesplan voor de strategische verkenning” worden een aantal ernstige bedreigingen opgesomd; de opstart van Lelystad, de kosten van luchtverkeersleiding, de moeilijkheid een Hub verbinding tot stand te brengen en de toenemende kosten van security en achterblijvende netto inkomsten.
Het onderzoek is mede nodig voor de onderbouwing van een nieuw Luchthavenbesluit en de daarvoor benodigde MER.
Grootste bedreiging is de opening van Lelystad in 2018. Omdat 15 van de 19 charters een tussenlanding maken die extra landingsrechten, 2000 liter kerosine en 1,5 uur tijdverlies kost zal het overhevelen van deze bestemmingen naar Lelystad een financieel voordeel inhouden. De vliegtuigen zullen daar een betere bezettingsgraad halen waardoor een tussenlanding niet meer nodig is.
Op Eelde zullen de passagiersaantallen dan instorten.

Eelde failliet is misschien wat al te scherp van toon op dit moment, maar van een opgaande lijn is zelfs de luchthaven niet meer overtuigd in haar begroting 2016.


 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde rekent op ruim een miljoen verlies in 2016
Geschreven door Andries Ophof, RTVDrenthe 14 januari 2016   
vrijdag 15 januari 2016

Groningen Airport Eelde rekent op
ruim een miljoen verlies in 2016

plaatje GAE RTVDrenthe1.jpg

 foto: Andries Ophof/RTV Drenthe

 

EELDE - Vliegveld Groningen Airport Eelde rekent dit jaar op een tekort van 1,2 miljoen euro. Het tekort wordt onder andere veroorzaakt door veel hogere kosten en minder opbrengsten uit vluchten.

De begroting met de verwachtingen voor dit jaar ligt bij de aandeelhouders van de luchthaven. Dat zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen.

Al jaren verlies
Het vliegveld draait al jaren met verlies. In 2014 kwam het werkelijke tekort uit op bijna negen ton. In 2015 wordt een verlies van 945.000 euro verwacht. Of dat ook zo is, zal in de loop van dit jaar moeten blijken uit de jaarrekening.

Toch was 2015 voor Groningen Airport Eelde een recordjaar als het gaat om het aantal passagiers. Verder zijn er meer inkomsten van uitwijkers. Dat zijn vliegtuigen die vanwege het weer niet konden landen op Schiphol en daarom naar Eelde vlogen en hier havengeld moesten betalen.

Kosten stijgen, opbrengsten dalen
De luchthaven is voorzichtig. Omdat de kosten van bijvoorbeeld security stijgen en de opbrengsten uit de afhandeling van passagiers en vliegbewegingen dalen, is het ook nu weer moeilijk om het resultaat te verbeteren.

Komend zomerseizoen zijn er ook iets minder vluchten. Tenerife verdwijnt als bestemming. Naar Gran Canaria wordt nog maar één keer per week gevlogen.
Het Turkse Dalaman keert wel terug in het schema. Eelde verwacht meer van de lijndiensten naar Londen en Gdansk.

Minder vliegbewegingen
Naast de passagiersdaling ziet de noordelijke luchthaven het aantal vliegbewegingen opnieuw afnemen. Dat heeft onder andere te maken met het verdwijnen van twee vliegscholen uit het Noorden. De KLM Flight Academy heeft ook minder studenten en vliegt minder.

Ook dit jaar trekt het vliegveld extra geld uit voor marketing en promotie. De afgelopen jaren is er geld uit het Route Development Fund gebruikt voor de routes naar Londen en Gdansk. Verder wordt er een marktonderzoek gedaan naar mogelijke bestemmingen.


Commentaar VOLE

Zwanenzang
Een record aan passagiers en toch minder inkomsten en een groter verlies. Zou een journalist zich dan niet (moeten) afvragen hoe dat komt? GAE sjoemelt met de telling van passagiers. Ze telt de passagiers mee die zijn ingestapt op Rotterdam of Eindhoven. Aan die passagiers verdient GAE niets. Daarom telt het CBS ze ook niet mee. Alle Nederlandse luchthavens hanteren de CBS cijfers. Maar GAE geeft er de voorkeur aan de cijfers op te leuken. Onduidelijk wie daar beter van wordt.

Dat het aantal transitpassagiers op Eelde toeneemt, komt door de toename van het aantal vluchten met een tussenlanding. Van de 18 vakantievluchten maken er nu 14 een tussenlanding. Dat betekent per vlucht 1,5 uur extra reistijd, 2000 liter kerosine en plm. 1000 euro landingsrechten.

Het is precies de reden waarom GAE het niet gaat redden. Over twee jaar (2018) gaat Lelystad open voor vakantieverkeer. Transavia, Corendon en TUI zullen de vluchten dan vanaf Lelystad gaan verzorgen, omdat ze dan de kosten van de tussenlanding besparen. Op Eelde blijven dan alleen de vluchten naar Londen en Gdansk over.
Daar kun je geen luchthaven voor openhouden.


 

 

 

 

 

 

 

 
Vijf vragen over toekomst van Groningen Airport Eelde
Geschreven door Hilbrand Polman, 8 januari 2016   
maandag 11 januari 2016

Vijf vragen over toekomst van
Groningen Airport Eelde


plaatje GAE DvhN.jpg
 Foto: Archief DvhN Er zijn maar een beperkt aantal bestemmingen en vluchten vanaf
 Eelde en daardoor kiezen passagiers toch vaak voor een andere luchthaven.


 
Financieel zwaar weer zou dreigen voor Groningen Airport Eelde. Hoe zit dit precies? En wat heeft Schiphol Lelystad Airport daar mee te maken?

Waarom staat de toekomst van Groningen Airport Eelde weer op de politieke agenda?
De luchthaven is verliesgevend, en de aandeelhouders (Drenthe en Groningen en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo) hebben een paar jaar geleden afgesproken dat ze er op termijn geen geld meer op willen toeleggen. Twee jaar geleden heeft de luchthaven een plan opgesteld om op termijn rendabel te worden. Het ging sindsdien de goede kant op, maar nu is de toekomst somberder geworden. Daarom willen de aandeelhouders zich opnieuw bezinnen.

Hoe komt dat?
Heel belangrijk is dat Schiphol Lelystad Airport vanaf 2018 gaat inzetten om de almaar groeiende toeloop van passagiers op te vangen. Vanaf Lelystad worden dan ook allerlei bestemmingen bereikbaar voor de vakantieganger en die luchthaven is vanuit Noord-Nederland heel goed bereikbaar.

Ook was het de bedoeling dat Eelde als ‘hub’ zou gaan functioneren, dus als opstappunt van waar je naar een grotere luchthaven vliegt om over te stappen naar een intercontinentale vlucht. Dit plan is niet echt van de grond gekomen. Ook zijn er diverse investeringen nodig in de terminal, de brandweervoorziening en de beveiliging. De kosten nemen toe.

Het is niet te verwachten dat de groei van het aantal passagiers van de afgelopen jaren doorzet. En daarmee wordt het twijfelachtig of de luchthaven wel op eigen benen kan staan.

Wat laten de aandeelhouders precies onderzoeken?

Een onderzoeksbureau moet een aantal toekomstscenario’s op een rijtje zetten, met alle consequenties. Daarbij komt ook een sluiting van de luchthaven aan de orde. Vervolgens moet in de gemeenteraden en de staten de discussie worden gevoerd. Maar de aandeelhouders willen er ook andere partijen bij betrekken, zoals de Rijksuniversiteit Groningen, de hogescholen in Groningen en Friesland, het UMCG en het bedrijfsleven. Die moeten ook allemaal meedenken over de vraag wat het betekent als GAE dicht gaat, of onder welke voorwaarden het open kan blijven.

Kan GAE ook failliet gaan?
Nee, dat is zeker niet de bedoeling. De luchthaven heeft voldoende reserves om de exploitatietekorten op te vangen. Als de aandeelhouders besluiten om GAE te sluiten, zullen alle schuldeisers netjes worden betaald en komt er een sociaal plan voor de medewerkers, belooft de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns (CDA).

Waarom is het zo moeilijk om GAE rendabel te maken?
Het is een kip – ei probleem: er zijn maar een beperkt aantal bestemmingen en vluchten vanaf Eelde en daardoor kiezen passagiers toch vaak voor een andere luchthaven. En daardoor is het voor luchtvaartmaatschappijen weer lastig nieuwe bestemmingen aan te bieden. In Groningen, Friesland en Drenthe wonen krap 2 miljoen inwoners en voor veel van hen zijn luchthavens als Schiphol, Eindhoven en Bremen een goed alternatief.

 

 

 

 

 

 

 

 
Jaar van de waarheid voor Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 9-1-2016   
zondag 10 januari 2016

Jaar van de waarheid voor Eelde
plaatje GAE DvhN.jpg
 Foto: Archief DvhN

 

Een cruciaal jaar breekt aan voor Groningen Airport Eelde (GAE). Voor de zomer moeten de betrokken gemeenten en provincies bepalen hoe de toekomst er uitziet.

Scenario
Alle mogelijke scenario's moeten met hun consequenties op tafel komen, en de discussie moet ook met alle betrokken partijen worden gevoerd, zegt de Drentse gedeputeerde Ard van der Tuuk (PvdA). Hij doelt daarbij op de onderwijsinstellingen, het UMCG en het bedrijfsleven. ,,Ook zij moeten meedenken over de toekomst van de luchthaven.

Alles moet op tafel komen, ook het zwartste scenario, waarschuwt Van der Tuuk. ,,We gaan niet uit van een sluiting, maar we moeten onder ogen zien dat het kan gebeuren, met alle consequenties daarvan.'' Een faillissement is in elk geval niet aan de orde, vult zijn Groningse collega Patrick Brouns aan. ,,Als we de luchthaven sluiten, doen we dat netjes, met een goed sociaal plan.''

Aandeelhouders
De aandeelhouders (Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen) laten onderzoeken welke toekomstscenario's er voor de luchthaven zijn. Op basis daarvan moet nog voor de zomer de politieke discussie gevoerd worden. De luchthaven heeft een goed jaar achter de rug, maar de vooruitzichten zijn somber, waardoor het zeer de vraag is of de exploitatie sluitend kan worden.

Piet Adema brak een jaar geleden bij zijn afscheid als burgemeester van Tynaarlo een lans voor meer betrokkenheid van de provincie Friesland. GAE is een voorziening voor heel Noord-Nederland, betoogde hij. In Friesland ontbreekt de wil structureel bij te dragen, stelt Adema, ook voormalig gedeputeerde in Friesland, nu vast.

Volgens Brouns is er wel goed overleg met Friesland. Leeuwarden is in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa en dat biedt volgens hem uitgelezen mogelijkheden het belang van de luchthaven onder de aandacht te brengen.

Profileren
GAE kan volgens Adema ook zelf iets doen door de naam te veranderen in Airport Noord-Nederland en zich veel nadrukkelijker te profileren als voorziening voor het hele Noorden, vervolgt Adema.

Commentaar VOLE
Eureka: een nieuwe naam voor GAE en alles komt goed (“A rose is a rose by any other name” - Shakespeare).


 

 

 

 

 

 

 

 
Directeur vliegveld: 'Faillissement niet aan de orde'
Geschreven door RTVNoord, 7 januari 2016   
vrijdag 08 januari 2016

Directeur vliegveld:
'Faillissement niet aan de orde'

plaatje GAE RTVNoord.jpg
 Foto: Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde staat niet op de rand van de afgrond. Dat zegt directeur Marco van de Kreeke in een reactie op een ambtelijke notitie van de aandeelhouders.

Daarin wordt een somber toekomstperspectief geschetst voor de regionale luchthaven. Zo wordt voorspeld dat eind volgend jaar de kas leeg is. Het rapport is gemaakt door ambtenaren van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Voldoende kansen
Volgens Van de Kreeke gaat het om 'een helder stuk'. 'Het is goed dat alles op een rijtje is gezet. Daar is helemaal niets mis mee. Wij hebben eerder ons Strategisch Plan gepresenteerd. Daarin staat dat we voldoende kansen zien voor de verdere ontwikkeling van het vliegveld. Dat is niet veranderd.'

Recordaantal passagiers
Hij wijst er verder op dat er vorig jaar ondanks het vertrek van Ryanair een recordaantal passagiersvan het vliegveld gebruik heeft gemaakt. 'We zijn positief gestemd. Er wordt volop gewerkt aan nieuwe verbindingen. En mocht dat ondanks onze inspanningen niet lukken, dan gaan we daar met de aandeelhouders over in gesprek.'

Door: RTV Noord

Commentaar VOLE
We zijn het volledig eens met GAE-directeur Marco van de Kreeke dat “het goed is dat alles op een rijtje wordt gezet”. Dat de aandeelhouders het nodig vinden daarvoor een extern onderzoek te laten uitvoeren betekent dat ze onvoldoende vertrouwen hebben in het ‘Strategisch Plan’ van GAE. Dat is ook logisch want in dat plan is geen rekening gehouden met bekende en ernstige bedreigingen (De opening van Lelystad en de kosten luchtverkeersleiding die Eelde voortaan zelf zal moeten dragen). De directie en de commissarissen worden door deze actie van de aandeelhouders min of meer buiten spel gezet.

Ondertussen gaat Van de Kreeke maar door met de misleiding over het aantal passagiers. Het schamele record van 180.812 passagiersbewegingen (90.000 passagiers) in 2012 is nog steeds niet geëvenaard. Omdat te verdoezelen telt Van de Kreeke de passagiers mee die al in Rotterdam of Eindhoven zijn ingestapt (ca. 25 à 30.000). Dat aantal -waar GAE geen cent aan verdient- is inderdaad gestegen doordat steeds meer vliegtuigen een tussenlanding maken. Een tussenlanding kost 1,5 uur, 2000 liter kerosine en 1000 euro landingsrechten. Van de 18 vakantievluchten per week maken er 14 een tussenlanding.

Als Lelystad in 2018 open gaat zullen de maatschappijen hun vluchten naar Lelystad verplaatsen omdat ze hun passagiers daar net zo goed kunnen oppikken en tegen aanzienlijk lagere kosten.

Zou Van de Kreeke de bedreigingen echt niet zien? Of heeft hij er geen antwoord op? De gemakzuchtige houding “dan gaan we met de aandeelhouders in gesprek” legt een ander probleem bloot: Sinds de oprichting van het vliegveld is er geld in gepompt door de overheid omdat het Noorden zo graag een eigen vliegveld wil. De economische betekenis van de luchthaven is nooit gebleken: het bedrijfsleven maakt er nauwelijks gebruik van en het aantal passagiers blijft steken op een schamele 250 per dag (90.000 passagiers per jaar/365). In de eerste de beste streekbus zitten per dag meer passagiers. Bovendien zijn de kosten voortdurend toegenomen.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 61 - 80 van 378

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.