spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Omwonenden Airport Eelde: 'Nieuwe lijndienst is een wanhoopsoffensief'
Geschreven door RTVNoord, 13 juli 2016   
vrijdag 15 juli 2016

Omwonenden Airport Eelde: 'Nieuwe lijndienst is een wanhoopsoffensief'

plaatje GAE RTVNoord.jpg

 (Foto: Jos Schuurman (FPS))

 
De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) noemt de nieuwe lijndienst van Eelde naar Kopenhagen 'een wanhoopsoffensief'.

'Kost alleen maar geld'
Jan Wittenberg van VOLE denkt dat het exploiteren van de lijndienst het vliegveld alleen maar geld gaat kosten. 'De aansluitingen in Kopenhagen zijn lang niet zo goed als op Schiphol. En je bent vanaf Eelde met de trein net zo snel op Schiphol, als met het vliegtuig in Kopenhagen.'

Woensdag werd de langgekoesterde nieuwe dienst tussen Eelde en Kopenhagen bekend gemaakt. Vanaf 19 september vliegt luchtvaartmaatschappij Nordica zes dagen per week, twee keer per dag naar Kopenhagen.

'Dit vliegveld stelt niets voor'
Wittenberg denkt niet dat omwonenden van het vliegveld meer last gaan krijgen van de vliegtuigen. 'Dit vliegveld stelt helemaal niets voor, omwonenden hebben daar geen last van. Dat beetje geluidoverlast accepteren wij wel.'

Verloren gemeenschapsgeld
Wittenberg maakt zich vooral druk over 'verloren gemeenschapsgeld'. 'Het vliegveld wordt in stand gehouden met belastinggeld, maar ondertussen verliezen we hier allerlei publieke voorzieningen. Dat klopt niet.'

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Airport Eelde krijgt hub naar Kopenhagen
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 13 juli 2016   
donderdag 14 juli 2016

Airport Eelde krijgt hub naar Kopenhagen

 

Groningen Airport Eelde krijgt vanaf 19 september een dagelijkse verbinding met luchthaven Kastrup bij Kopenhagen.

Dit brengt Eelde de hub-verbinding waarnaar de luchthavendirectie jarenlang heeft verlangd. De verbinding vergroot de bereikbaarheid van Eelde voor passagiers uit het buitenland en biedt reizigers uit het Noorden meer mogelijkheden vanaf Eelde te vliegen.

Eelde deelt de hub feitelijk met het Zweedse Örebro. Deze luchthaven heeft al een verbinding met Kopenhagen, het vliegtuig gaat nu twee keer per dag de route Örebro - Kopenhagen - Eelde en weer terug vliegen.

Directeur Marco van de Kreeke en business development manager Jonas van Dorp hebben vier jaar lang gelobbyd om de verbinding tot stand te brengen. De nieuwe verbinding zal twee keer per dag vliegen, ’s ochtends en aan het eind van de middag. Op zaterdag gaan de vluchten niet. De Estse maatschappij Nordica voert de vluchten uit, onder de code van het Scandinavische SAS.

De nieuwe verbinding biedt volgens Van de Kreeke een snelle aansluiting met andere Scandinavische hoofdsteden en met de Baltische staten. ,,In een half uurtje stap je over op een vlucht naar Oslo of Stockholm’’, verklaart hij. Volgens hem heeft het Noord-Nederlandse bedrijfsleven relatief veel contacten met de noordelijke landen.

Intercontinentaal zijn er goede aansluitingen op vluchten naar Singapore, Boston en Doha, de hoofdstad van Qatar. ,,Dit wordt de nieuwe hub in de Arabische wereld, dus daar vandaan kun je weer verder vliegen’’, weet Van de Kreeke.

De nieuwe verbinding komt op een uitgelezen moment. De aandeelhouders van Groningen Airport Eelde onderzoeken momenteel of en zo ja in welke vorm de luchthaven open moet blijven. Het exploitatietekort bedraagt op jaarbasis circa een miljoen euro. De verwachting dat de enkele jaren geleden gerealiseerde baanverlening tot een sluitende exploitatie zou leiden, is niet bewaarheid.

Bij de realisering van de verbinding met Kopenhagen speelde lang de vraag wie de aanloopverliezen moet betalen. Geen luchtvaartmaatschappij wil hier alleen voor opdraaien. ,,We hebben hierover nu een deal met Nordica en de luchthaven van Örebro’’, vertelt Van de Kreeke. ,,Eigenlijk hebben we ons aangesloten bij de deal die Örebro met Nordica had. Doordat het toestel nu beter benut wordt, is het ook voor de Zweden voordelig dat hun hub met Eelde wordt uitgebreid.’’ De deal duurt tot september 2018, de hoop is dat de verbinding daarna sluitend te exploiteren valt.

De aandeelhouders van GAE, de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen, staan volgens Van de Kreeke buiten de afspraken over de exploitatietekorten.

Commentaar VOLE
Het lijkt veel op een wanhoopsoffensief. Het zal het exploitatieverlies van GAE waarschijnlijk groter maken.  Dat loopt dit jaar al op tot 1,5 miljoen. Volgend jaar is de kas leeg. Er is nu al niet meer voldoende in kas voor een sociaalplan. GAE gaat er kennelijk vanuit dat de aandeelhouders de verliezen wel weer zullen bijpassen. Dat de deal duurt tot september 2018 geeft te denken. Worden de aandeelhouders voor voldongen feiten geplaatst?

De aansluitingen in Kopenhagen zijn overigens lang niet zo goed zijn als op Schiphol. Op Schiphol is veel meer keuze uit bestemmingen en vertrektijden. Je bent met de trein ongeveer net zo snel op Schiphol als met het vliegtuig naar Kopenhagen (inclusief de checkin-tijd op Eelde). Maar de praktijk zal uitwijzen of hier een markt voor is. Het is wel aantrekkelijk voor een stedentrip.

Doorslaggevend zal zijn hoeveel GAE moet betalen om deze lijn in de benen te houden en of luchtvaartmaatschappij Nordica er mee doorgaat als de subsidie stopt.


 

 

 

 

 

 

 

 
Bouwvergunning voor zonnepark op vliegveld Eelde
Geschreven door RTVDrenthe, 13 juli 2016   
woensdag 13 juli 2016

Bouwvergunning voor zonnepark op vliegveld Eelde

Zonnepanelen op vliegveld Eelde.jpg
(Foto: GroenLeven)

Op het terrein van Groningen Airport Eelde kan worden begonnen met de aanleg van een zonnepark. De gemeenteraad van Tynaarlo gaf daar dinsdagavond groen licht voor, meldt RTV Drenthe.

Het zonnepark met 77.000 panelen komt in de driehoek tussen de landingsbanen. De zonnepanelen wekken genoeg stroom op voor zo'n 5500 huishoudens.
Initiatiefnemer GroenLeven-Zonneparken werkt samen met Groningen Airport Eelde, de gemeente Tynaarlo en de provincie Drenthe.

Commentaar VOLE
Er “kan worden begonnen”. Of er ook wordt begonnen hangt onder meer af van de toekenning van een SDE subsidie. VOLE is niet tegen een zonnepark, maar of het verstandig is daarmee te beginnen als de toekomst van de luchthaven niet vaststaat? Hierover moet in het najaar worden besloten. Bij een sterk afgeslankte ‘groene’ luchthaven (de meest optimistische uitkomst) zouden de panelen wel eens in de weg kunnen staan. Dat is nog meer het geval als de terreinen worden ‘herontwikkeld’ na sluiting van GAE. De terreinen gaan dan terug naar de staat.


 

 

 

 

 

 

 

 
Nieuw leven voor Nacap-pand Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 7 juli 2016   
dinsdag 12 juli 2016

Nieuw leven voor Nacap-pand Eelde

  plaatje Nacap.jpg        
Het pand van Nacap bij Groningen Airport Eelde heeft vijf jaar leeg gestaan, maar er gloort nu een nieuwe bestemming. Investeerder Michel Pannen heeft het gekocht en heeft al een nieuwe gebruiker.

Die kan het pand alleen gebruiken als de gemeente Tynaarlo op planologisch gebied medewerking verleent. Nu mogen er alleen luchtvaartgerelateerde bedrijven in. Om een eind te maken aan de langdurige leegstand, willen B en W van Tynaarlo wel meewerken aan een vergunning om af te wijken van het bestemmingsplan.


Commentaar VOLE
Met het voornemen de bestemming te wijzigen bevestigen B&W van Tynaarlo dat er geen vraag is van “luchthavengerelateerde bedrijvien”. Die is er nooit geweest, want ook Nacap was niet luchthaven-gerelateerd. Koop Holding /Geveke mocht het pand bouwen met het smoesje dat Nacap (een van de Koop bedrijven) overal op de wereld projecten had en daar snel naar toe moest kunnen vliegen. Het college geeft toe dat er geen vraag is en probeert tegelijker tijd -samen met de provincie en de lobby rond GAE- het publiek te doen geloven dat GAE essentieel is voor de economische ontwikkeling van het noorden en dat er unieke vestigingsfactoren zijn in de omgeving van de luchthaven. GAE zegt op haar website: “Op het bedrijventerrein zijn diverse internationaal opererende bedrijven gevestigd." Kijken we echter op de site van GAE dan zien we dat het niet veel voorstelt. Geen enkele internationaal bedrijf. Bij elkaar opgeteld gaat het misschien om 40 arbeidsplaatsen. Samen met de 40 van GAE komt het totaal niet uit boven de 80 arbeidsplaatsen.

Op het voorterrein ligt een bestemming die alleen luchthavenver(ge)bonden functies toestaat. De achtergrond van deze bepalingen is dat het “beleid erop is gericht het voorterrein van de luchthaven, vanwege de beperkte ruimte en uitbreidingsmogelijkheden, in de eerste plaats beschikbaar te houden voor luchthavenverbonden bedrijvigheid”. Zie bijvoorbeeld 2.3.4.uitspraak Afdeling Bestuursrecht 200205094/1.
De provincie en de Inspectie leefomgeving stellen zich op het standpunt dat: “het belang dat het voorterrein, vanwege zijn beperkte omvang en uitbreidingsmogelijkheden, selectief wordt ingevuld. Een ruimhartige toepassing van de vrijstellingsbepaling kan er volgens verweerder toe leiden dat het voorterrein vroegtijdig vol is door onder andere of met name niet-luchthavenverbonden activiteiten, hetgeen moet worden voorkomen.” Zie 2.3.2 van bovengenoemde uitspraak.

Het terrein mag alleen worden gebruikt voor luchthavenverbonden activiteiten om ‘overloop’ naar de omgeving te voorkomen als het terrein volloopt. Dat zou nadelig zijn voor het woon en leefklimaat in de omgeving en schade toebrengen aan de natuur en de landgoederenzone. Aangezien GAE voortvarend vastgoedontwikkeling op het voorterrein nastreeft als onderdeel van de algehele luchthavenontwikkeling, is het zeker niet denkbeeldig dat bij ongelimiteerd gebruik het terrein snel vol raakt. GAE dicht zichzelf immers een ambitieuze en voorspoedig toekomst toe, waarbij gestreefd naar een groei van meer dan 350% in 6 jaar tijd (van 170.000 passagiersbewegingen dit jaar naar 600.000 in 2023). Zie hiervoor het Strategisch plan van GAE.

VOLE zal het college van Tynaarlo herinneren aan de ambities van GAE (die ze altijd met verve heeft ondersteund). Het wijzigen van de bestemming is hiermee niet in overeenstemming,. Dat wordt nog lastig voor het College bij de Raad van State, die de zaak dan voor de derde maal moet behandelen.


 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia ge?nteresseerd in Lelystad Airport
Geschreven door luchtvaartnieuws.nl, 9 juli 2016   
zondag 10 juli 2016
Transavia geïnteresseerd in Lelystad Airport

plaatje Transavia7.jpg

LELYSTAD - Transavia is geïnteresseerd in vakantievluchten vanaf Lelystad Airport. “Mits we daarmee onze klanten daarmee goed kunnen bedienen en het niet ten koste gaat van ons netwerk op Schiphol”, zegt woordvoerder Marisca Kensenhuis tegen Luchtvaartnieuws.nl.

Politiek Den Haag probeert – onder luid protest van de luchtvaartwereld – Schiphol zover te krijgen om vakantievliegers en prijsvechters richting Lelystad Airport te dirigeren. De polderluchthaven moet vanaf 2018 uitgebouwd worden tot volwaardige grote luchthaven. Nu nog is Lelystad het grootste vliegveld voor kleine luchtvaart in Nederland.

Weinig airlines staan te springen om op Lelystad te vliegen. Zo moeten er allerlei kostbare voorzieningen worden getroffen om toestellen af te handelen. Ook zitten lang niet alle (zaken)passagiers te wachten om in de polder te landen, aangezien Lelystad Airport lang niet zo goed met de Randstad is verbonden als Schiphol.

Commentaar VOLE
Dit betekent vrijwel zeker dat de Transavia-vluchten vanaf Eelde worden beëindigd. Van de 9 Transavia-vluchten per week maken er 5 een tussenlanding (zie onderstaande zomervluchtschema). In de winter zijn er nog 2 vluchten van Eelde allebei met tussenlanding. Dit kost per vlucht 2000 euro extra aan kerosine en landingsrechten en bovendien kost het een uur. In een sterk concurrerende markt zal Transavia deze extra kosten willen besparen. Voor de meeste reizigers maakt het niet veel uit of men in Eelde of Lelystad opstapt. Het eventuele verlies aan reizigers wordt ruimschoots gecompenseerd door de besparing. Als Transavia op Lelystad een basis heeft is het efficiënter ook de vluchten van Eelde die geen tussenlanding maken te verplaatsen.

Er zijn deze zomer nog 14 vakantievluchten per week (slechts 2 per dag !). Na vertrek van Transavia blijven er 5 vakantievluchten van Corendon en TUI over. Alle 5 met tussenlanding. Dikke kans dat die ook naar Lelystad verplaatst worden. Maatschappijen vliegen om geld te verdienen. Dat gaat beter vanaf Lelystad.

Na vertrek van de vakantievluchten rest Wizzair met 2 maal per week naar Gdansk en Flybe met 6 keer per week naar Southend. Samen goed voor zo’n 50.000 passagiersbewegingen. 25.000 passagiers per jaar, minder dan 70 per dag. Het wordt een lachertje om daar een luchthaven met 40 man personeel voor open te houden, nog los van het exploitatietekort van 3 à 4 miljoen.
 
Vluchtschema zomerseizoen 2016.jpg 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Geen Friese steun voor 'bodemloze put' vliegveld Eelde
Geschreven door RTVDrenthe, woensdag 22 juni 2016   
donderdag 23 juni 2016

Geen Friese steun voor 'bodemloze put'
vliegveld Eelde

Verkeerstoren GAE (archief RTVDRenthe).jpg

EELDE - Vliegveld Eelde krijgt geen steun vanuit de provincie Friesland. Een voorstel van de ChristenUnie daartoe werd van tafel geveegd in de Provinciale Staten van Friesland.

Fractievoorzitter Corlienke de Jong van de Fryske Nasjonale Partij noemde vliegveld Eelde een 'bodemloze put'. Dat meldt Omrop Fryslân.

Ook fractievoorzitter Johan Tjalsma van de CDA zag weinig heil in steun voor het vliegveld. Volgens hem is steun aan het vliegveld achterhaald omdat Schiphol in 2018 uitbreidt bij Lelystad. En dat is voor mensen uit het zuiden van Friesland dichterbij dan Eelde.

Het voorstel van de ChristenUnie werd met 32 stemmen tegen en 10 stemmen voor, weggestemd.


 

 

 

 

 

 

 

 
Minder vluchten naar Bodrum met Corendon
Geschreven door Airportnieuws.nl, 16-6-2016   
zondag 19 juni 2016

Minder vluchten naar Bodrum met Corendon

plaatje Corendon.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nadat Corendon recent de capaciteit vanaf Amsterdam al naar beneden heeft bijgesteld, wijzigt de maatschappij nu ook het vluchtschema vanaf Groningen Airport Eelde. De frequentie tussen Groningen en Bodrum wordt teruggeschroefd naar eenmaal per week. De vrijdagvluchten worden geschrapt, de dinsdagvluchten blijven.


Eindhoven
Eindhoven Airport behoudt in tegenstelling tot Eelde wel twee vluchten per week, de vrijdagvlucht gaat voortaan via Amsterdam. Het vluchtschema naar Antalya wordt op beide luchthavens niet gewijzigd.  

Onrustige regio
Volgens Groningen Airport is het een landelijke trend dat vluchten naar Turkije worden geschrapt. Onder andere door de vluchtelingencrisis en terroristische aanslagen in de regio is de vraag naar Turkije reizen drastisch gedaald. Eerder al schrapte Transavia de vluchten naar Antalya vanaf Eelde. Turkije blijft overigens goed bereikbaar vanaf Groningen Airport, naast de vluchten van Corendon vliegen ook Transavia en TUI nog naar verschillende Turkse badplaatsen.

Commentaar VOLE
GAE heeft weer de voorspelbare verklaring. Slecht nieuws is altijd de schuld van anderen: “het is een landelijke trend dat vluchten naar Turkije worden geschrapt.”
GAE zegt er niet bij dat de landelijke trend is dat het vliegverkeer fors groeit. Op alle Nederlandse luchthavens samen was de groei dit jaar (t/m april) 12%.
GAE noteerde een afname van 11,7 %.
Zie ook de cijfers van CBS


 

 

 

 

 

 

 

 
Kosten luchtverkeersleiding voorlopig niet voor Groningen Airport Eelde
Geschreven door Andries Ophof, RTVDrenthe 24 mei 2016   
donderdag 26 mei 2016

Kosten luchtverkeersleiding voorlopig niet voor
Groningen Airport Eelde


plaatje GAE RTVDrenthe1.jpg

 Kosten luchtverkeersleiding moeten omlaag (foto: archief RTV Drenthe)

 

EELDE - Groningen Airport Eelde krijgt van staatssecretaris Sharon Dijksma meer tijd en ruimte om te zoeken naar manieren om de kosten voor de luchtverkeersleiding te verlagen. Ze vindt wel dat de luchthaven in de toekomst zelf verantwoordelijk is voor de kosten.

Nu is het zo dat de kosten voor de luchtverkeersleiding gedragen worden door alle vliegvelden in Nederland. Maar dat is tegen het zere been van de Schiphol Group, dat zijn de luchthavens Schiphol, Eindhoven, Rotterdam en Lelystad. Zij betalen nu mee aan de kosten van Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. Dat willen ze niet langer.

Meer tijd om oplossing te zoeken
Dijksma is het daarmee eens, maar wil de twee overgebleven luchthavens meer tijd geven om tot kostenreductie te komen. Dus niet zoals gepland op 1 januari 2020, maar een aantal jaren later. Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport spelen geen enkele rol bij de verdeling van capaciteit van vluchten in Nederland, zegt Dijksma. Ze dienen alleen een regionaal belang: "Om die reden wil ik de regionale luchthavens en de regionale overheden zelf een grotere verantwoordelijkheid én meer ruimte en vrijheid geven bij de bekostiging en het vaststellen van het niveau van dienstverlening".

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur is een marktverkenning uitgevoerd. Daarin wordt duidelijk dat het aanbesteden van luchtverkeersleiding niet zomaar kan. Ook het gebruik van camera's en het op afstand begeleiden van vliegtuigen zijn nog lang niet gebruiksklaar.

Felle protesten uit het Noorden
Vanuit het Noorden is fel geprotesteerd tegen de werkwijze van de staatssecretaris en de wijze waarop de Schiphol Group te werk gaat. Volgens gedeputeerde Henk Brink gaat het zelfs om centenwerk en is het veranderen van de rekenmethode duurder dan het laten zoals het is.

Inmiddels is op Groningen Airport Eelde begonnen met de installatie van een systeem waarbij vliegtuigen door de luchtverkeersleiding op Schiphol kan worden begeleid. Dat scheelt in kosten. Dit systeem wordt na de zomer in de praktijk getest.


Commentaar VOLE

De staatssecretaris hoopt natuurlijk dat het vooruitschuiven van het probleem vanzelf tot een oplossing leidt. Ze weten op het ministerie ook dat Eelde ‘opdroogt’ als in 2018 Lelystad open gaat voor vakantievervoer. Van de 15 vakantievluchten per week vanaf Eelde maken er 11 een tussenlanding op Eindhoven of Rotterdam (zie hiervoor: https://www.groningenairport.nl/voor-reizigers/vluchten/timetable-zomerseizoen-2016. Dat kost € 2000 extra aan brandstof en landingsrechten en een uur extra reistijd. Die besparen de maatschappijen door hun passagiers in Lelystad op te pikken. Bovendien ontstaat er op Lelystad een veel aantrekkelijker aanbod dan op Eelde. Ryanair en Transavia hebben al aangekondigd vanaf Lelystad te gaan vliegen. Als Transavia uit Eelde is verdwenen, blijven Corendon en TUI over met samen 6 vakantievluchten per week. Maar ook deze maken tussenlandingen en zijn dus concurrerender als ze hun vluchten naar Lelystad verplaatsen.
Dan blijven op Eelde alleen de vluchten op Londen en twee keer per week naar Gdansk. Het exploitatieverlies loopt dan verder op tot € 3 , mogelijk € 4 miljoen. Het aantal passagiers neemt af tot beneden de 100.000 passagiersbewegingen (50.000 passagiers). Het is zeer de vraag of de aandeelhouders bereid zijn om jaar in jaar uit een subsidie van € 60 per vakantieticket bij te passen.
Daar komt nog bij dat de luchtverkeersleiding op Eelde zo’n € 2 miljoen per jaar kost. Uitstel van de doorberekening aan GAE maakt deze kosten niet minder. Er is dus van 2018 op elk ticket ook nog ook een subsidie van € 40 voor de luchtverkeersleiding (aan de burger doorberekend via de tarieven van Schiphol). Bij elkaar € 100 subsidie per ticket. Dat is maatschappelijk niet te verdedigen omdat het uitsluitend om vakantieverkeer gaat.


 

 

 

 

 

 

 

 
Onderzoek over toekomst Groningen Airport Eelde vertraagd
Geschreven door RTVDrenthe, dinsdag 10 mei 2016   
woensdag 11 mei 2016
Onderzoek over toekomst
Groningen Airport Eelde vertraagd

 
plaatje GAE RTVNoord2.jpg
  Groningen Aiport Eelde (foto: archief RTV Drenthe)

EELDE - Het onderzoek naar de toekomst van Groningen Airport Eelde laat langer op zich wachten. Deze maand zou een deel van het onderzoek klaar zijn, maar naar verwachting worden de eerste resultaten pas in september bekend gemaakt.

Op dit moment wordt een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de luchthaven, bestaande uit vijf delen. Het gaat onder andere over de toekomst van de luchtvaart op kleine vliegvelden. Ook wordt gekeken naar mogelijke scenario's, zoals een faillissement en de juridische consequentie daarvan. Bovendien wordt het maatschappelijk belang van de luchthaven voor de regio onderzocht.

Het onderzoek blijkt ingewikkelder dan gedacht en daarom duurt het langer voor het klaar is.

Niet rooskleurig
De situatie van Groningen Airport Eelde is niet rooskleurig. De bodem van de reserves komt in zicht, vanwege stijgende kosten voor bijvoorbeeld de beveiliging en dalende opbrengsten uit de afhandeling van passagiers en vliegbewegingen. Zonder financiële steun van de aandeelhouders, waaronder de gemeenten Assen en Tynaarlo en de provincie Drenthe, betekent dit het einde van de Drentse luchthaven.

Besluit uitgesteld
De gemeente Assen heeft de beslissing over het wel of niet investeren in Groningen Airport Eelde uitgesteld vanwege de vertraging van het onderzoek. Het college zou aanvankelijk voor de zomer een besluit nemen, maar stelt dat uit tot september. (Zie het VOLE commentaar bij het artikel Tynaarlo is bereid om Groningen Airport Eelde te helpen) De enige aandeelhouder, die tot nu toe heeft aangegeven vertrouwen te hebben in Groningen Airport Eelde is de gemeente Tynaarlo.


Commentaar VOLE

Men zit nog in de ontkenningsfase, uitstel eerste reflex

Het uitstel verbaast ons niet. Het is uitstel van executie. Er zijn vier onderzoeken uitbesteed:
  • Analyse luchtvaartmarkt en passagierspotentieel door Lufthansa Consulting
  • Analyse Business en exploitatiemodel GAE door Strategem strategic consulting
  • Verkenning maatschappelijk toegevoegde waarde door Berenschotgroep
  • MKBA (niet bekend wie dit doet).
Het zal onmogelijk blijken de uitkomsten van deze onderzoeken met elkaar in overeenstemming te brengen. Welk overtuigend businessmodel kun je bedenken als de ‘analyse luchtvaartmarkt en passagierspotentieel’ laat zien dat het aantal passagiers de komende jaren verder opdroogt? Het eerste kwartaal van dit jaar nam het aantal passagiers op GAE af met 15.5%. Het totaal aantal zal dit jaar beneden de 180.000 passagiersbewegingen uitkomen. Minder dan in 2015. Ondertussen stijgen de kosten en nemen de inkomsten af. Het exploitatieverlies komt dit jaar uit op € 1,5 miljoen. De kosten van de luchtverkeersleiding (± € 2 miljoen) worden de komende jaren geleidelijk doorberekend aan GAE. Maar hét uur van de waarheid wordt de opening van Lelystad begin 2018. Transavia zal haar vluchten met een dure tussenlandingen vanaf Eelde beëindigen en met beter bezette toestellen vanaf Lelystad rechtstreeks gaan vliegen naar de eindbestemming. Dat is een voordeeltje van € 2.000 per vlucht plus ruim een uur reistijdwinst voor vliegtuig en passagiers.

Kortom de opzet van de ‘Strategische verkenning’ (met parallelle onderzoeken) deugt niet. De onderzoeken hadden opeenvolgend uitgevoerd moeten worden. Men probeert nu op de provinciehuizen in Assen en Groningen te redden wat er te redden valt. De uitkomsten moeten worden aangepast om GAE nog een kans te geven. Men zit nog in de ontkenningsfase en dan is uitstel de eerste reflex.
Ondertussen slinkt het eigen vermogen van GAE. Er is nu al niet meer voldoende in kas voor een fatsoenlijk sociaal plan als de werknemers straks op straat staan.


 
 
 
 
 
 
 
 
Tynaarlo is bereid om Groningen Airport Eelde te helpen
Geschreven door Andries Ophof, RTVDrenthe 21 april 2016   
vrijdag 22 april 2016

Tynaarlo is bereid om Groningen Airport Eelde te helpen



VRIES - Burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo zijn wel bereid om te kijken naar een investering in Groningen Airport Eelde. Het college zegt een 'positieve grondhouding' aan te nemen in de discussie rondom de Drentse luchthaven.

Daarmee is het college van Tynaarlo de eerste die zegt wel vertrouwen te hebben in de luchthaven. De discussie over de toekomst van Eelde is in volle gang. De bodem van de schatkist komt in zicht en zonder steun betekent dit het einde van de Drentse luchthaven.

Maastricht is vergelijkbaar met Eelde

Donderdagavond werden de aandeelhouders, de provincies Drenthe en Groningen, gemeente Assen en Tynaarlo en de stad Groningen, bijgepraat over het overlevingsplan van collega-luchthaven Maastricht Aachen Airport.

De situatie rond deze luchthaven is voor een deel te vergelijken met die van Eelde. Verschil is wel dat de politiek daar in drie maanden tijd moest besluiten wat te doen met een bijna failliete luchthaven. Uiteindelijk koos de provincie Limburg er samen met omliggende gemeenten voor om een reddingsplan op te zetten en miljoenen te investeren in de luchthaven. Nu wordt gezocht naar een exploitant.

Regionaal vliegveld kan niet zonder overheidssteun

Volgens een vertegenwoordiger van de gemeente Maastricht is het vliegveld van groot belang voor de economie in de stad. Toeristen brengen veel geld in het laatje en zorgen voor werkgelegenheid. Maar overleven kan niet zonder steun van de overheid, zeggen de provincie Limburg en de gemeente Maastricht.

"Zie het als infrastructuur dat van belang is voor de regio", vertelde een vertegenwoordiger van de provincie aan de aanwezige aandeelhouders. Het is de provincie Limburg en de gemeenten het waard om er jaarlijks enkele miljoenen euro's in te steken.

Besluit valt na de zomer

Tynaarlo is de eerste aandeelhouder die zegt dat ze een 'positieve grondhouding' hebben richting een investering in de luchthaven, die ook op grondgebied van Tynaarlo ligt. Maar de steun wil nog niet zeggen dat het een gelopen race is. Tynaarlo wil het besluit overigens niet toelichten.

Op dit moment worden vijf onderzoeken uitgevoerd naar de toekomst van de luchthaven. Dat gaat onder andere over de toekomst van de luchtvaart op kleine vliegvelden. Ook wordt gekeken naar mogelijke scenario's, zoals een faillissement en de juridische consequentie daarvan. Bovendien wordt het maatschappelijk belang van de luchthaven voor de regio onderzocht.

Halverwege mei moet een deel van de onderzoeken klaar zijn. Dan mogen de gemeenteraden en Provinciale Staten er ook wat van zeggen. De verwachting is dat er na de zomer een definitief besluit wordt genomen over de toekomst van Groningen Airport Eelde.


Commentaar VOLE
Meneer Ophof van RTV Drenthe laat geen gelegenheid voorbij gaan om de loftrompet te steken op een glorieuze toekomst van het vliegveld. Objectieve berichtgeving past RTV Drenthe alleen als het in de kraam ter pas komt: Tynaarlo heeft 4% van de aandelen. Het is dus weinig zeggend dat het College –opgetekend uit de mond van wethouder Wijbenga (CDA)- vertrouwen heeft in de toekomst van GAE.
Begin februari stemde een meerderheid van de gemeenteraad van Tynaarlo nog voor een motie om te onderzoeken de aandelen van GAE te verkopen (zie ook:
Tynaarlo onderzoekt verkoop aandelen Groningen Airport Eelde)
Dat “De situatie rond luchthaven Maastricht voor een deel te vergelijken is met die van Eelde” is verre van waar. In Maastricht is vrachtvervoer, vliegtuigonderhoud en zakelijk verkeer het belangrijkst. Daardoor is er een aantoonbaar belang voor de regionale economie. Dat is de reden voor de Staten van Limburg om het vliegveld financieel in de benen te houden. De politiek/maatschappelijke afweging hier in he Noorden is een geheel andere. Zie ons persbericht van 21-4-2016 (
Persbericht: Informatie over 'Model Maastricht Airport' voorbarig en misleidend)
Er is op Eelde geen vracht, onderhoud of zakelijk verkeer. Eelde is alleen van belang voor de toeristenindustrie. Moet de toeristenindustrie worden gesubsidieerd met gemeenschapsgeld?
Dat is de politieke afweging in het Noorden. Daar zou een publiek medium als
RTV Drenthe (ook betaald met gemeenschapsgeld) over moeten berichten.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 61 - 80 van 403

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.