spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Groningen Airport Eelde rekent op ruim een miljoen verlies in 2016
Geschreven door Andries Ophof, RTVDrenthe 14 januari 2016   
vrijdag 15 januari 2016

Groningen Airport Eelde rekent op
ruim een miljoen verlies in 2016

plaatje GAE RTVDrenthe1.jpg

 foto: Andries Ophof/RTV Drenthe

 

EELDE - Vliegveld Groningen Airport Eelde rekent dit jaar op een tekort van 1,2 miljoen euro. Het tekort wordt onder andere veroorzaakt door veel hogere kosten en minder opbrengsten uit vluchten.

De begroting met de verwachtingen voor dit jaar ligt bij de aandeelhouders van de luchthaven. Dat zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen.

Al jaren verlies
Het vliegveld draait al jaren met verlies. In 2014 kwam het werkelijke tekort uit op bijna negen ton. In 2015 wordt een verlies van 945.000 euro verwacht. Of dat ook zo is, zal in de loop van dit jaar moeten blijken uit de jaarrekening.

Toch was 2015 voor Groningen Airport Eelde een recordjaar als het gaat om het aantal passagiers. Verder zijn er meer inkomsten van uitwijkers. Dat zijn vliegtuigen die vanwege het weer niet konden landen op Schiphol en daarom naar Eelde vlogen en hier havengeld moesten betalen.

Kosten stijgen, opbrengsten dalen
De luchthaven is voorzichtig. Omdat de kosten van bijvoorbeeld security stijgen en de opbrengsten uit de afhandeling van passagiers en vliegbewegingen dalen, is het ook nu weer moeilijk om het resultaat te verbeteren.

Komend zomerseizoen zijn er ook iets minder vluchten. Tenerife verdwijnt als bestemming. Naar Gran Canaria wordt nog maar één keer per week gevlogen.
Het Turkse Dalaman keert wel terug in het schema. Eelde verwacht meer van de lijndiensten naar Londen en Gdansk.

Minder vliegbewegingen
Naast de passagiersdaling ziet de noordelijke luchthaven het aantal vliegbewegingen opnieuw afnemen. Dat heeft onder andere te maken met het verdwijnen van twee vliegscholen uit het Noorden. De KLM Flight Academy heeft ook minder studenten en vliegt minder.

Ook dit jaar trekt het vliegveld extra geld uit voor marketing en promotie. De afgelopen jaren is er geld uit het Route Development Fund gebruikt voor de routes naar Londen en Gdansk. Verder wordt er een marktonderzoek gedaan naar mogelijke bestemmingen.


Commentaar VOLE

Zwanenzang
Een record aan passagiers en toch minder inkomsten en een groter verlies. Zou een journalist zich dan niet (moeten) afvragen hoe dat komt? GAE sjoemelt met de telling van passagiers. Ze telt de passagiers mee die zijn ingestapt op Rotterdam of Eindhoven. Aan die passagiers verdient GAE niets. Daarom telt het CBS ze ook niet mee. Alle Nederlandse luchthavens hanteren de CBS cijfers. Maar GAE geeft er de voorkeur aan de cijfers op te leuken. Onduidelijk wie daar beter van wordt.

Dat het aantal transitpassagiers op Eelde toeneemt, komt door de toename van het aantal vluchten met een tussenlanding. Van de 18 vakantievluchten maken er nu 14 een tussenlanding. Dat betekent per vlucht 1,5 uur extra reistijd, 2000 liter kerosine en plm. 1000 euro landingsrechten.

Het is precies de reden waarom GAE het niet gaat redden. Over twee jaar (2018) gaat Lelystad open voor vakantieverkeer. Transavia, Corendon en TUI zullen de vluchten dan vanaf Lelystad gaan verzorgen, omdat ze dan de kosten van de tussenlanding besparen. Op Eelde blijven dan alleen de vluchten naar Londen en Gdansk over.
Daar kun je geen luchthaven voor openhouden.


 

 

 

 

 

 

 

 
Vijf vragen over toekomst van Groningen Airport Eelde
Geschreven door Hilbrand Polman, 8 januari 2016   
maandag 11 januari 2016

Vijf vragen over toekomst van
Groningen Airport Eelde


plaatje GAE DvhN.jpg
 Foto: Archief DvhN Er zijn maar een beperkt aantal bestemmingen en vluchten vanaf
 Eelde en daardoor kiezen passagiers toch vaak voor een andere luchthaven.


 
Financieel zwaar weer zou dreigen voor Groningen Airport Eelde. Hoe zit dit precies? En wat heeft Schiphol Lelystad Airport daar mee te maken?

Waarom staat de toekomst van Groningen Airport Eelde weer op de politieke agenda?
De luchthaven is verliesgevend, en de aandeelhouders (Drenthe en Groningen en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo) hebben een paar jaar geleden afgesproken dat ze er op termijn geen geld meer op willen toeleggen. Twee jaar geleden heeft de luchthaven een plan opgesteld om op termijn rendabel te worden. Het ging sindsdien de goede kant op, maar nu is de toekomst somberder geworden. Daarom willen de aandeelhouders zich opnieuw bezinnen.

Hoe komt dat?
Heel belangrijk is dat Schiphol Lelystad Airport vanaf 2018 gaat inzetten om de almaar groeiende toeloop van passagiers op te vangen. Vanaf Lelystad worden dan ook allerlei bestemmingen bereikbaar voor de vakantieganger en die luchthaven is vanuit Noord-Nederland heel goed bereikbaar.

Ook was het de bedoeling dat Eelde als ‘hub’ zou gaan functioneren, dus als opstappunt van waar je naar een grotere luchthaven vliegt om over te stappen naar een intercontinentale vlucht. Dit plan is niet echt van de grond gekomen. Ook zijn er diverse investeringen nodig in de terminal, de brandweervoorziening en de beveiliging. De kosten nemen toe.

Het is niet te verwachten dat de groei van het aantal passagiers van de afgelopen jaren doorzet. En daarmee wordt het twijfelachtig of de luchthaven wel op eigen benen kan staan.

Wat laten de aandeelhouders precies onderzoeken?

Een onderzoeksbureau moet een aantal toekomstscenario’s op een rijtje zetten, met alle consequenties. Daarbij komt ook een sluiting van de luchthaven aan de orde. Vervolgens moet in de gemeenteraden en de staten de discussie worden gevoerd. Maar de aandeelhouders willen er ook andere partijen bij betrekken, zoals de Rijksuniversiteit Groningen, de hogescholen in Groningen en Friesland, het UMCG en het bedrijfsleven. Die moeten ook allemaal meedenken over de vraag wat het betekent als GAE dicht gaat, of onder welke voorwaarden het open kan blijven.

Kan GAE ook failliet gaan?
Nee, dat is zeker niet de bedoeling. De luchthaven heeft voldoende reserves om de exploitatietekorten op te vangen. Als de aandeelhouders besluiten om GAE te sluiten, zullen alle schuldeisers netjes worden betaald en komt er een sociaal plan voor de medewerkers, belooft de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns (CDA).

Waarom is het zo moeilijk om GAE rendabel te maken?
Het is een kip – ei probleem: er zijn maar een beperkt aantal bestemmingen en vluchten vanaf Eelde en daardoor kiezen passagiers toch vaak voor een andere luchthaven. En daardoor is het voor luchtvaartmaatschappijen weer lastig nieuwe bestemmingen aan te bieden. In Groningen, Friesland en Drenthe wonen krap 2 miljoen inwoners en voor veel van hen zijn luchthavens als Schiphol, Eindhoven en Bremen een goed alternatief.

 

 

 

 

 

 

 

 
Jaar van de waarheid voor Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 9-1-2016   
zondag 10 januari 2016

Jaar van de waarheid voor Eelde
plaatje GAE DvhN.jpg
 Foto: Archief DvhN

 

Een cruciaal jaar breekt aan voor Groningen Airport Eelde (GAE). Voor de zomer moeten de betrokken gemeenten en provincies bepalen hoe de toekomst er uitziet.

Scenario
Alle mogelijke scenario's moeten met hun consequenties op tafel komen, en de discussie moet ook met alle betrokken partijen worden gevoerd, zegt de Drentse gedeputeerde Ard van der Tuuk (PvdA). Hij doelt daarbij op de onderwijsinstellingen, het UMCG en het bedrijfsleven. ,,Ook zij moeten meedenken over de toekomst van de luchthaven.

Alles moet op tafel komen, ook het zwartste scenario, waarschuwt Van der Tuuk. ,,We gaan niet uit van een sluiting, maar we moeten onder ogen zien dat het kan gebeuren, met alle consequenties daarvan.'' Een faillissement is in elk geval niet aan de orde, vult zijn Groningse collega Patrick Brouns aan. ,,Als we de luchthaven sluiten, doen we dat netjes, met een goed sociaal plan.''

Aandeelhouders
De aandeelhouders (Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen) laten onderzoeken welke toekomstscenario's er voor de luchthaven zijn. Op basis daarvan moet nog voor de zomer de politieke discussie gevoerd worden. De luchthaven heeft een goed jaar achter de rug, maar de vooruitzichten zijn somber, waardoor het zeer de vraag is of de exploitatie sluitend kan worden.

Piet Adema brak een jaar geleden bij zijn afscheid als burgemeester van Tynaarlo een lans voor meer betrokkenheid van de provincie Friesland. GAE is een voorziening voor heel Noord-Nederland, betoogde hij. In Friesland ontbreekt de wil structureel bij te dragen, stelt Adema, ook voormalig gedeputeerde in Friesland, nu vast.

Volgens Brouns is er wel goed overleg met Friesland. Leeuwarden is in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa en dat biedt volgens hem uitgelezen mogelijkheden het belang van de luchthaven onder de aandacht te brengen.

Profileren
GAE kan volgens Adema ook zelf iets doen door de naam te veranderen in Airport Noord-Nederland en zich veel nadrukkelijker te profileren als voorziening voor het hele Noorden, vervolgt Adema.

Commentaar VOLE
Eureka: een nieuwe naam voor GAE en alles komt goed (“A rose is a rose by any other name” - Shakespeare).


 

 

 

 

 

 

 

 
Directeur vliegveld: 'Faillissement niet aan de orde'
Geschreven door RTVNoord, 7 januari 2016   
vrijdag 08 januari 2016

Directeur vliegveld:
'Faillissement niet aan de orde'

plaatje GAE RTVNoord.jpg
 Foto: Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde staat niet op de rand van de afgrond. Dat zegt directeur Marco van de Kreeke in een reactie op een ambtelijke notitie van de aandeelhouders.

Daarin wordt een somber toekomstperspectief geschetst voor de regionale luchthaven. Zo wordt voorspeld dat eind volgend jaar de kas leeg is. Het rapport is gemaakt door ambtenaren van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Voldoende kansen
Volgens Van de Kreeke gaat het om 'een helder stuk'. 'Het is goed dat alles op een rijtje is gezet. Daar is helemaal niets mis mee. Wij hebben eerder ons Strategisch Plan gepresenteerd. Daarin staat dat we voldoende kansen zien voor de verdere ontwikkeling van het vliegveld. Dat is niet veranderd.'

Recordaantal passagiers
Hij wijst er verder op dat er vorig jaar ondanks het vertrek van Ryanair een recordaantal passagiersvan het vliegveld gebruik heeft gemaakt. 'We zijn positief gestemd. Er wordt volop gewerkt aan nieuwe verbindingen. En mocht dat ondanks onze inspanningen niet lukken, dan gaan we daar met de aandeelhouders over in gesprek.'

Door: RTV Noord

Commentaar VOLE
We zijn het volledig eens met GAE-directeur Marco van de Kreeke dat “het goed is dat alles op een rijtje wordt gezet”. Dat de aandeelhouders het nodig vinden daarvoor een extern onderzoek te laten uitvoeren betekent dat ze onvoldoende vertrouwen hebben in het ‘Strategisch Plan’ van GAE. Dat is ook logisch want in dat plan is geen rekening gehouden met bekende en ernstige bedreigingen (De opening van Lelystad en de kosten luchtverkeersleiding die Eelde voortaan zelf zal moeten dragen). De directie en de commissarissen worden door deze actie van de aandeelhouders min of meer buiten spel gezet.

Ondertussen gaat Van de Kreeke maar door met de misleiding over het aantal passagiers. Het schamele record van 180.812 passagiersbewegingen (90.000 passagiers) in 2012 is nog steeds niet geëvenaard. Omdat te verdoezelen telt Van de Kreeke de passagiers mee die al in Rotterdam of Eindhoven zijn ingestapt (ca. 25 à 30.000). Dat aantal -waar GAE geen cent aan verdient- is inderdaad gestegen doordat steeds meer vliegtuigen een tussenlanding maken. Een tussenlanding kost 1,5 uur, 2000 liter kerosine en 1000 euro landingsrechten. Van de 18 vakantievluchten per week maken er 14 een tussenlanding.

Als Lelystad in 2018 open gaat zullen de maatschappijen hun vluchten naar Lelystad verplaatsen omdat ze hun passagiers daar net zo goed kunnen oppikken en tegen aanzienlijk lagere kosten.

Zou Van de Kreeke de bedreigingen echt niet zien? Of heeft hij er geen antwoord op? De gemakzuchtige houding “dan gaan we met de aandeelhouders in gesprek” legt een ander probleem bloot: Sinds de oprichting van het vliegveld is er geld in gepompt door de overheid omdat het Noorden zo graag een eigen vliegveld wil. De economische betekenis van de luchthaven is nooit gebleken: het bedrijfsleven maakt er nauwelijks gebruik van en het aantal passagiers blijft steken op een schamele 250 per dag (90.000 passagiers per jaar/365). In de eerste de beste streekbus zitten per dag meer passagiers. Bovendien zijn de kosten voortdurend toegenomen.


 

 

 

 

 

 

 

 
Opnieuw onderzoek naar penibele situatie Groningen Airport Eelde
Geschreven door Andries Ophof RTVDrenthe, 7 januari 2016   
vrijdag 08 januari 2016

Opnieuw onderzoek naar penibele situatie Groningen Airport Eelde

plaatje GAE RTVDrenthe.jpg
 foto: RTV Drenthe / Fred van Os


EELDE - Het jaar 2015 mag voor Groningen Airport Eelde een goed jaar zijn geweest met een record aantal passagiers. De toekomst van de luchthaven ziet er minder rooskleurig uit dan verwacht. Daarvoor heeft de Raad van Commissarissen de aandeelhouders gewaarschuwd.

Deze sombere toekomstverwachting is voor de aandeelhouders reden om een eigen onderzoek te doen naar hoe het verder moet met de Drentse luchthaven. Eelde heeft te maken met stijgende kosten voor bijvoorbeeld de beveiliging. De inkomsten blijven achter, omdat de passagiersaantallen en vluchten bijna niet groeien.

Veel onzekere factoren
Groningen Airport Eelde heeft bovendien te maken met onzeker factoren als de kosten voor de luchtverkeersleiding. Die kosten kunnen oplopen tot ruim twee miljoen euro. En dan is er ook nog de bouw van Lelystad Airport. Dat moet de overloop worden van Schiphol. Het gevolg is mogelijk dat vakantiecharters naar Lelystad vertrekken en er voor Airport Eelde weinig over blijft.

Gedeputeerde Ard van der Tuuk: "Het zijn moeilijke omstandigheden in de luchtvaart. Wij vinden dat wij als aandeelhouders ons goed moeten voorbereiden op de toekomst. Dat willen we doen op basis van dit onderzoek." Volgens Van der Tuuk moeten alle feiten op tafel komen om een discussie te kunnen voeren.

Financiële reserve is straks op
Het onderzoek bestaat uit een analyse van verschillende scenario's. Zo wordt gekeken naar groei, de situatie zoals het nu is, krimp van de activiteiten op de luchthaven en een faillissement. Van der Tuuk zegt dat er geen sprake is van een faillissement, maar de bodem van de reserves komt in zicht. Volgens de Drentse gedeputeerde moet je daarom ook kijken naar de consequenties van een faillissement.

In een rapport van de directie van Groningen Airport Eelde uit 2013 staat dat de ondergrens van wat aan reservekapitaal nodig is, in 2019 wordt bereikt. De Raad van Commissarissen en de directie hebben dat bijgesteld. De bodem wordt in 2017 al bereikt. "Maar dan hebben we nog voldoende om een jaar lang de exploitatie te bekostigen en financiële tegenvallers op te vangen", zegt directeur Marco van de Kreeke van het vliegveld.

Klik hier om het radio-fragment met Gedeputeerde Van der Tuuk te beluisteren

Klik hier om het radio-fragment met Jan Wittenberg, voorzitter VOLE te beluisteren

 


 

 

 

 

 

 

 

 
Opnieuw onderzoek naar verslechterde toekomst �Eelde'
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 7 januari 2016   
donderdag 07 januari 2016

Opnieuw onderzoek naar
verslechterde toekomst
‘Eelde'


plaatje GAE DvhN.jpg
 
Opnieuw onderzoek naar verslechterde toekomst ‘Eelde'


Het toekomstperspectief van Groningen Airport Eelde is een stuk somberder geworden sinds in 2013 een toekomstplan voor de periode tot 2023 werd opgesteld. Daarom laten de aandeelhouders opnieuw onderzoek doen naar de toekomst van de luchthaven.

Het jaar 2015 was een goed jaar voor de noordelijke luchthaven, maar de Raad van Commissarissen heeft de aandeelhouders gewaarschuwd dat die positieve ontwikkeling zich dit jaar waarschijnlijk niet doorzet. De tarieven staan onder druk, het lesverkeer neemt af en de luchthaven ziet zich geconfronteerd met stijgende kosten. Op de wat langere termijn speelt de opening van Lelystad Airport in 2018 ‘Eelde' parten. De discussie over de bekostiging van de luchtverkeersleiding kan voor de noordelijke luchthaven ook nadelig uitpakken.

In de oorspronkelijke toekomstplannen staat dat de luchthaven op termijn een positief bedrijfsresultaat zal hebben, maar dat staat door de genoemde ontwikkelingen onder druk.

De organisatie VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde) maakt uit het nieuwe onderzoek al op dat de luchthaven op termijn een faillissement boven het hoofd hangt. VOLE heeft jarenlang geprocedeerd tegen de baanverlenging, die de afgelopen jaren toch zijn beslag heeft gekregen. Uit het verslechterde perspectief maakt VOLE op dat de baanverlenging geen nut heeft gehad en dat er voor niets een mooi stuk natuurschoon aan de langere baan is opgeofferd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
'Faillissement dreigt voor Groningen Airport Eelde'
Geschreven door RTVNoord, 7 januari 2016   
donderdag 07 januari 2016
'Faillissement dreigt voor
Groningen Airport Eelde'


plaatje GAE RTVNoord2.jpg 
 (Foto: Groningen Airport Eelde)

Groningen Airport Eelde hangt een faillissement boven het hoofd. Door allerhande negatieve ontwikkelingen komt eind volgend jaar de bodem van de kas in zicht.

Dat wordt geconcludeerd in het 'Procesplan Strategische Verkenning Toekomst Groningen Airoport Eelde'. Dat is gemaakt door ambtenaren van de provincies Groningen, Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Geen verbetering
Er wordt een somber beeld geschetst van de toekomst van de regionale luchthaven. Daarbij gaat het met name om de tegenvallende inkomsten van het vliegveld. 'Ondanks de toename in passagiers tot boven de 200.000, zien we geen sterke verbetering op korte termijn in het exploitatieresultaat,' zo wordt geconcludeerd.

De verwachting was dat het vliegveld dit jaar uit de rode cijfers zou komen. De kans daarop wordt klein geacht.

Omslagpunt
'Op korte termijn is waarschijnlijk sprake van een verslechtering van het resultaat, wat betekent dat het onzeker is of het in het strategisch plan omschreven omslagpunt in 2016 wordt gehaald. In tussentijd zien we dat de liquiditeitspositie van de vennootschap afneemt en op basis van de huidige vooruitzichten eind 2017 het kritische niveau bereiken.'

In dat strategisch plan van de directie van de luchthaven wordt er van uitgegaan dat zogenoemde hunverbindingen worden gerealiseerd. Daarbij gaat het om vliegverbindingen met grote luchthavens, waar vandaan verder de wereld in kan worden vlogen. Daar is nog niets van terecht te komen.

Hogere kosten
Verder wordt de uitbreiding van Lelystad Airport met vakantievluchten gezien als een grote bedreiging. Ook gooien de hogere kosten van de verkeersleiding en de beveiliging roet in het eten.

'Eindelijk een faillissement'
De vereniging van de Luchthaven Vereniging Omwonenden (VOLE) is blij met deze harde conclusies. 'Eindelijk is bij de provincies en gemeenten het besef doorgedrongen dat de luchthaven afstevent op een mogelijk faillissement. Eindelijk wordt toegegeven dat wat VOLE al tien jaar geleden naar voren bracht bij de procedure baanverlenging, namelijk dat de luchthaven geen toekomst voor grote toestellen heeft,' zo schrijft de groep van omwonenden in een reactie aan de provincie- en gemeentebesturen.

Door: RTV Noord
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Eelde wil meer lijnvluchten binnenhalen
Geschreven door RTVNoord, maandag 4 januari 2016   
maandag 04 januari 2016

Eelde wil meer lijnvluchten binnenhalen

plaatje GAE RTVNoord.jpg

(Foto: Jos Schuurman (FPS))


Groningen Airport Eelde wil komend jaar nieuwe lijndiensten binnenhalen. Dat zegt directeur Marco van der Kreeke tegen RTV Drenthe.

'We blijven hard werken om nieuwe lijndiensten, zoals die van en naar Londen, binnen te halen', zegt Van der Kreeke. Maar of dat lukt is nog maar de vraag, want makkelijk is het niet, zegt de directeur. 'We hopen dat het lukt.'

Luchtverkeersleiding
Ook moet er een nieuw systeem komen voor de luchtverkeersleiding in Eelde. 'Op dit moment zijn we met de Rijksoverheid aan het bedenken hoe we dat gaan doen.' In 2020 moet het systeem er zijn, laat Van der Kreeke weten.'

Bowie-tentoonstelling

Via de lijn Londen-Eelde komen volgens Van der Kreeke veel Bowie-fans naar ons land om de Bowie-tentoonstelling in het Groninger Museum te bezoeken. 'Mooi om te zien hoe het vliegveld en het Noorden elkaar versterken. Het vliegveld is dus belangrijk om mensen naar de regio te halen.'

Trekpleisters
Natuurlijk is de Bowie-tentoonstelling maar één evenement, maar ik weet zeker dat er meer dingen zijn waarvoor Britten wel naar Noord-Nederland willen komen", aldus de directeur. 'We hebben veel meer trekpleisters, zoals het waddengebied, maar bijvoorbeeld ook de golfbanen in Drenthe. Het Noorden heeft zeker potentieel.'


Commentaar VOLE
Al tientallen jaren zegt de GAE-directie “hard te werken om nieuwe lijndiensten binnen te halen”. Het ligt dus niet aan het ‘harde werken’. Het ligt aan het beperkte achterland, zoals luchtvaarteconomen (Jaap de Wit, Hans Heerkens, Jan Veldhuis, Guillaume Burghouwt en Philippe Boucher) al herhaaldelijk hebben aangetoond. Waarom horen we niets meer over de met fanfare aangekondigde -en volgens de directie veel belovende- lijndienst naar Kopenhagen?

Dat het nieuwe systeem voor de luchtverkeersleiding er in 2020 moet zijn, is wel een zeer veilige schatting. Luchthaven Eelde is dan zeer waarschijnlijk al dicht doordat de chartermaatschappijen vanaf 2018 naar Lelystad verhuizen. Voor 2020 is ook het geld op. Bij een verlies van meer dan een miljoen per jaar (met luchtverkeersleiding 2 miljoen) en een handjevol passagiers is het vrijwel ondenkbaar dat de aandeelhouders het vliegveld open willen houden. De aandeelhouders voelen daar weinig voor, omdat de luchthaven geen perspectief heeft.

Angstvallig zwijgt de directie over hoeveel Bowie-fans via Eelde naar de Bowie-tentoonstelling zijn gekomen. Of het vliegveld ‘het Noorden’ versterkt is maar zeer de vraag. Als ‘het Noorden’ potentieel heeft, zou je verwachten dat dat zo langzamerhand zou zijn aangetoond. Maar helaas. Laten we ons voorts bedenken dat de belastingbetaler in ‘het Noorden’ plm. 50 euro moet toeleggen op ieder ticket.

“Het Noorden heeft zeker potentieel” is een merkwaardige uitspraak: Het is als de bakker die zegt dat zijn wijk ‘potentieel’ heeft, terwijl 96% van de wijkbewoners hun brood elders koopt. (Immers, slechts 4% van de luchtreizigers uit het noorden maakt gebruik van Eelde.) Wie denkt en zegt dat de golfbanen van Drenthe een substantieel aantal passagiers voor Eelde kunnen opleveren, die neemt zijn toehoorder niet serieus.

Tenslotte valt op wat Van de Kreeke niet zegt. Namelijk dat het aantal bestemmingen in 2016 hetzelfde zal zijn als in 2015. Met drie extra vluchten is er nauwelijks toename van reizigers te verwachten. En daarmee is het aantal reizigers van voor de baanverlenging (2012) nog steeds niet geëvenaard. Het record dat GAE onlangs heeft gemeld is misleiding. Men heeft de passagiers meegeteld die - op doorreis - in het vliegtuig zijn blijven zitten en afkomstig zijn uit Eindoven of Rotterdam. Die zijn al meegeteld door Eindhoven en Rotterdam. Doordat 10 van de 16 charters een tussenlanding moet maken (om de toestellen vol te krijgen) is het aantal transitpassagiers aanzienlijk. Maar die leveren GAE geen euro’s op ...


 

 

 

 

 

 

 

 
Traumaheli naar luchthaven Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 19-12-2015   
zaterdag 19 december 2015

Traumaheli naar luchthaven Eelde

traumaheli UMCG.jpg

Het UMCG kan niet wachten op de plannen voor een veiligheidscentrum op Groningen Airport Eelde. De traumahelikopter moet in 2016 de stad uit, naar de luchthaven.

Hiertoe heeft de ziekenhuisdirectie al een hangar overgenomen die toebehoorde aan ondernemer Henk Koop, zegt UMCG-woordvoerder Joost Wessels. In de loop van 2016 zullen de voorzieningen die bij de traumahelikopter horen, hier worden ondergebracht.

Het ziekenhuis heeft haast met een vestiging voor de traumahelikopter op de luchthaven. Nu landt de heli nog op het dak van het ziekenhuis. Dit heeft tot veel klachten van omwonenden geleid, en de UMCG-directie heeft beloofd dat de helikopter in 2016 naar Eelde gaat.

Wessels: "Belangrijk ook is dat we Eelde voor ons wat centraler ligt. Vanuit Groningen kan de heli ook een deel van de Noordzee bestrijken, maar daar gebeurt niet zo veel.''

Veiligheidscentrum
Het UMCG lanceerde in maart dit jaar al het plan om de traumahelikopter op de luchthaven te stationeren. Directeur Tjerk Hiddes van UMCG Ambulancezorg speelde daar op in met het plan voor een heel veiligheidscentrum. Behalve de traumahelikopter zou ook een ambulancepost en de brandweer daarin worden ondergebracht. Hiddes verklaarde daar ook het hoofdkantoor van zijn ambulancedienst te willen onderbrengen.

Over die plannen voor het veiligheidscentrum vinden nog steeds besprekingen plaats tussen de aandeelhouders van Groningen Airport Eelde. Dat zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Brandweer
Volgens de Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) gaat het vooral over de vraag of de brandweer in het veiligheidscentrum moet trekken, en zo ja, wie de brandweervoorziening moet financieren. "Is die wel noodzakelijk, vragen wij ons af'', zegt Brink. "We overwegen ook om het centrum gefaseerd te bouwen. Dan bouwen we eerst voor de ambulancedienst en de traumahelikopter en kunnen we later nog een brandweerafdeling toevoegen.'' Hij benadrukt nog steeds enthousiast te zijn over het plan. Brink snapt dat het UMCG deze besprekingen niet kan afwachten. "Het UMCG staat onder tijdsdruk.''

Wessels benadrukt dat het plan voor de verplaatsing van de traumahelikopter los staat van dat voor het veiligheidscentrum.

De vraag rijst of het plan voor het veiligheidscentrum niet op losse schroeven staat nu het UMCG zijn eigen plan trekt met de traumahelikopter. Hiddes wil hier niets van weten, zo laat hij via een woordvoerder weten. "We werken gestaag verder aan het plan. Er zijn alleen nog wat open eindjes.''

Commentaar VOLE
VOLE heeft de directie van UMCG Ambulancezorg er van het begin af op gewezen dat het bouwen van een veiligheidscentrum in strijd is met de luchthaven gebonden bestemming. Bovendien is een nieuwe brandweerkazerne waarschijnlijk verspilling van gemeenschaps- geld, doordat het voorbestaan van GAE na 2018 (als Lelystad opengaat) allerminst zeker is.


 

 

 

 

 

 

 

 
Aantal passagiers via Groninger Airport Eelde gedaald
Geschreven door RTVNoord, 10 december 2015   
donderdag 10 december 2015
Aantal passagiers via
Groninger Airport Eelde gedaald


plaatje GAE RTVNoord.jpg

 

In het derde kwartaal van dit jaar vlogen in vergelijking met vorig jaar iets minder passagiers via Groningen Airport Eelde. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
In juli, augustus en september vlogen ruim 65.000 mensen via Eelde. In het derde kwartaal vorig jaar waren dat er nog drieduizend meer. Het aantal vluchten steeg wel van 746 naar 786.

Klik hier om de grafiek met cijfers over het aantal passagiers van alle Nederlandse luchthavens van de afgelopen tien jaar te bekijken
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 61 - 80 van 372

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.