spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Transavia stopt nu ook met bestemming Antalya
Geschreven door RTVNoord, woensdag 10 februari 2016   
woensdag 10 februari 2016

Transavia stopt nu ook met bestemming Antalya

plaatje Transavia5.jpg
 (Foto: Jos Schuurman (FPS))


Transavia stopt met vluchten vanaf Groningen Airport Eelde naar de Turkse badplaats Antalya. Dat meldt de luchthaven in een persbericht.

Afgelopen vrijdag werd al bekend dat de maatschappij niet langer vliegt op het Griekse eiland Kos. Toen ging het nog om een voorlopig besluit. Transavia bevestigt nu dat de bestemming Kos definitief wordt geschrapt.

De vluchten naar Kos en Antalya zouden bij de start van het zomerseizoen, eind april, beginnen.

Stilvallende boekingen
Transavia-woordvoerder Anita Sunter laat weten dat er te weinig vraag is om de vluchten uit te kunnen voeren. Dat heeft grotendeels te maken met de vluchtelingenproblematiek.

De terugvallende vraag geldt ook voor andere luchthavens in ons land, zoals Eindhoven en Schiphol, maar daar blijven wel vluchten op beide bestemmingen over.

In het persbericht stelt Groningen Airport Eelde dat de vlucht naar Antalya één keer per week zou worden uitgevoerd, terwijl de vraag naar twee keer per week groot is. Transavia zegt zich hierin niet te herkennen.

Transavia gaat niet weg
Transavia blijft vanaf Eelde wel vliegen op Kreta, Faro, Mallorca, Lanzarote, Gran Canaria en Dalaman. Maar de maatschappij sluit niet uit dat meer bestemmingen worden geschrapt. 'We kijken voortdurend naar hoeveel belangstelling er is', zegt Sunter.

Eerder trok Transavia met ingang van het nieuwe zomerseizoen al de stekker uit de vluchten naar Tenerife. Dat had onder andere te maken met een gewijzigde strategie, waarin Transavia de focus legt op de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam.

Andere maatschappijen
Reizigers die vanaf Eelde naar Antalya willen, kunnen daarvoor nog wel terecht bij Corendon en TUI. Beide vliegmaatschappijen vliegen komend zomerseizoen twee keer per week op de Turkse badplaats.

 

 

 

 

 

 

 

 
Opinie: Het zwartepieten om luchthaven Eelde is begonnen
Geschreven door VOLE in Dagblad van het Noorden 8-2-2016   
dinsdag 09 februari 2016

[Onderstaand artikel is een commentaar van VOLE op het interview van DvhN met Van de Kreeke (GAE), red. Klik hier om dit interview te bekijken.]


 

Opinie: Het zwartepieten om luchthaven Eelde is begonnen

plaatje GAE DvhN.jpg

De directie van luchthaven Eelde geeft toe: Het einde is in zicht. Reden voor de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) om nog eens flink van zich af te bijten.


Directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde (GAE) geeft toe in het Dagblad van het Noorden van afgelopen zaterdag: ,,Er is een moment dat het niet meer goed komt. Het einde is in zicht.'' Hij noemt dat een ‘kantelmoment’. Het is kennelijk een kanteling in slow motion, want diverse onafhankelijke luchtvaarteconomen voorspellen al twintig jaar lang dat ‘Eelde’ geen toekomst heeft.

Van de Kreeke schroomt niet om de schuld bij anderen te leggen: “Er zijn nieuwe ontwikkelingen. Vliegveld Lelystad zal er bijkomen”. De uitbreiding van Lelystad stond echter al jaren vast toen de baan op Eelde nog verlengd moest worden. De excuses zijn slapjes en bovendien onjuist: “Er was geen beroep tegen mogelijk wegens de Crisis- en herstelwet” volgens Van de Kreeke. Beroep was wel mogelijk en is ook door de milieubeweging ingesteld vanwege de aantasting van de Oostvaardersplassen. De Crisis- en herstelwet heeft hier niets mee te maken.

Hoewel het water Van de Kreeke aan de lippen staat, wordt de situatie toch mooier voorgesteld dan ze is. Eind 2017 zou er nog €3 miljoen in kas zijn. Volgens de eigen begroting van GAE is er eind 2016 nog €3,4 miljoen in kas. Bij een gelijkblijvend verlies van ruim €1,2 miljoen zal GAE eind 2017 nog €2,2 miljoen in kas hebben.

Als de begroting klopt. Dat is niet waarschijnlijk omdat daarin geen rekening is gehouden met de kosten voor een MER en met de kosten van de luchtverkeersleiding. Ook daalt het aantal reizigers sneller dan begroot. Deze week is de bestemming Kos afgevallen. Hoe dan ook, GAE heeft eind 2016 al niet meer genoeg in kas om een sociaal plan voor de 57 werknemers te betalen. De vakbonden berekenen dat dit plan GAE minimaal de jaarlijkse salarissom gaat kosten. Die bedraagt €4,3 miljoen. De geruststellende woorden van Van de Kreeke zijn dus onterecht. RTVNoord zat er met het recente bericht over faillissement niet ver naast. De alarmbellen gaan terecht af.

Zoals we vaker bij GAE moeten vaststellen: tegenvallende prestaties worden steevast aan externe omstandigheden toegeschreven. Nooit steekt men de hand in eigen boezem. Van de Kreeke beweert: “We zijn verplicht elke dag open te zijn tot elf uur ‘s avonds”. Dat is gewoon niet waar. In het luchthavenbesluit staan mogelijkheden, geen verplichtingen. Bovendien kán de minister beperktere openingstijden vaststellen.

Van de Kreeke verwart het afdekken van het exploitatietekort met investeringen. ”Er moet geïnvesteerd worden, dat hebben wij altijd gezegd”. Waarom zou je investeren in een vertrekhal als die ruim genoeg is voor de gemiddeld 500 passagiers per dag (slechts 90.000 reizigers per jaar)? Twintig jaar lang heeft GAE op alle mogelijke manieren geprobeerd aan te tonen dat de baanverlenging nodig was om rendabel te worden. Maar nu beweert de GAE-directie: “Het uitgangspunt dat we als luchthaven rendabel moeten zijn is naïef en onterecht.” En hij sluit af met “Ik moet permanent opboksen tegen vooringenomenheid”.

Sinds het Rijk de luchthaven heeft overgedragen aan de regio is er meer dan
€ 100 miljoen aan gemeenschapsgeld gepompt in uitbreiding en exploitatie. De commissarissen en de aandeelhouders zijn verantwoordelijk voor de verspilling van gemeenschapsgeld. De raad van commissarissen staat al vanaf 2007 onder leiding van dhr. Henk Sol. De commissarissen kennen de diverse rapporten waarin de risico’s zijn benoemd: te klein verzorgingsgebied, opkomst prijsvechters, kosten luchtverkeersleiding, opening Lelystad, etc. Al deze risico’s werden stelselmatig genegeerd, zoals ook de Noordelijke rekenkamer vaststelde. Commissarissen en verantwoordelijke politici keken de andere kant op en hebben het willens en wetens op een fiasco laten aankomen. Het geld stroomde immers vanzelf binnen dankzij de aandeelhouders. Maar ontslaat die stroom ‘gratis’ geld de commissarissen van hun verantwoordelijkheid? Hun aansprakelijkheid zal de komende maanden zeker aan de orde komen.


 

 

 

 

 

 

 

 
'Het komt niet vanzelf goed met luchthaven Eelde'
Geschreven door Jaap Kiers in DvhN, 6 februari 2016   
maandag 08 februari 2016

INTERVIEW

'Het komt niet vanzelf goed met luchthaven Eelde'


Bij ongewijzigd beleid heeft vliegveld Groningen Aiport Eelde op termijn geen toekomst. Hoe slecht staat het vliegveld er nu eigenlijk voor? Directeur Marco van de Kreeke geeft opening van zaken.


foto Marco van de Kreeke3.jpg

 

 

Marco van de Kreeke, directeur van Groningen Airport Eelde (GAE) was woedend enkele weken geleden. RTVNoord meldde dat het vliegveld tegen een faillissement aanbungelde. Hij eiste - en kreeg - rectificatie. "We hebben daar heel fel op gereageerd", zegt Van de Kreeke. "Want het woord faillissement betekent nogal wat. Alle alarmbellen gaan ineens af. Klanten gaan bellen. Laat duidelijk zijn: we zijn nog steeds heel ver verwijderd van een faillissement."
     Hoe ver is heel ver? "Eind 2017 hebben we nog steeds bijna 3 miljoen euro vrij te besteden", zegt Van de Kreeke. Genoeg om ook 2018 nog te overleven. Maar dan, moet Van de Kreeke bekennen, is het einde in zicht. De Raad van Commissarissen heeft de aandeelhoudersprovincies Groningen en Drenthe, stad Groningen en Assen en gemeente Tynaarlo) enkele maanden geleden geïnformeerd: er is een moment dat het niet meer goed komt.
   
     Een kantelmoment, noemt Van de Kreeke het. "Denken over het vliegveld als 'het komt wel goed' is voorbij. Er moet geïnvesteerd worden, dat hebben wij ook altijd gezegd."
Is dat niet in tegenspraak met het ambitieuze businessplan Werelden Verbinden, van twee jaar geleden, waarin GAE een groei voorzag naar op termijn zelfs 600.000 passagiers?

"Nee", zegt Van de Kreeke. "Want ook daarin waren belangrijke investeringen voorzien die het vliegveld niet zelf kan financieren."

    Die aandeelhouders laten een studie uitvoeren waarin alle scenario's voor het vliegveld worden bekeken. Ook sluiting. Toch bizar, na de omstreden baanverlenging, die het vliegveld bijna als vanzelf een gouden toekomst zou opleveren? "De wereld ziet er nu anders uit", zegt de directeur. "Er zijn nieuwe ontwikkelingen. Vliegveld Lelystad zal erbij komen. Nu moeten we kijken: Hoe gaan we daarmee om? Wat betekent het vliegveld ook in maatschappelijke termen?"
    Feitelijk is de vraag: wat heeft Noord-Nederland over voor een eigen luchthaven? "In Limburg is de situatie niet anders", zegt Van de Kreeke. "Daar heeft de provincie het vliegveld Maastricht teruggekocht. Nu wordt een nieuwe partij geselecteerd om het te exploiteren. Daar wordt gekeken of kosten voor brandweer, veiligheid, infrastructuur en verkeersleiding uit de exploitatie gehaald kunnen worden. Dat zou voor ons ook een oplossing kunnen zijn. Dan besta je puur op de revenuen van het vliegveld."
    "In Amerika zie ik dat ook overal", vervolgt Van de Kreeke. "Dan zie ik op vliegvelden brandweerwagens rijden met 'zus en zo-county' op de flanken. Ik zou het niet raar vinden als onze brandweer ook onder de overheid zou vallen."
    Want de kosten zijn enorm. "Neem nou laatst, met die ijzeldagen. Drie dagen code rood. Onze mannen zijn hele dagen bezig geweest om de baan ijsvrij te maken. En dat lukte, we waren er heel trots op. Ze hebben er een speciaal spulletje voor, Clearway geheten. We hebben voor tienduizenden euro's van dat spul gebruikt. Voor zes vluchten. Commercieel zeg je dan, ga ergens anders heen. Maar dat mag niet."
    Want Eelde is openbare infrastructuur. "We zijn verplicht elke dag open te zijn tot elf uur 's avonds. In de winter kost dat geld, in de zomer zijn we hartstikke winstgevend. Maar dat geldt toch ook voor de NS en busvervoer? Ik ben blij dat de politieke discussie daarover nu gevoerd gaat worden. Het uitgangspunt dat we als luchthaven rendabel moeten zijn is naïef en onterecht."
    Maar was dat nou juist niet de reden voor baanverlenging? Daarna zou 'Eelde' toch moeiteloos op eigen benen staan? Wat heeft die nieuwe baan nu eigenlijk gebracht? "Wizzair zou hier niet geweest zijn", pareert Van de Kreeke. "En we zijn nu uitwijkvlieg- veld voor KLM. Die doen dat ook niet onder de 2000 meter. We kunnen nu volwaardig meedoen. De discussie rond die baanverlenging was zo gepolariseerd en heeft zo lang geduurd .... Er zijn dingen gezegd waarvan je achteraf moet constateren dat ze niet heel valide meer zijn. De lange baan is geen wondermiddel gebleken. Maar de conclusie dat het niet nodig was, is ook te snel."
    Vanaf 2018 is luchthaven Lelystad actief. Velen zien dat als de finale doodsteek voor Eelde. "Er is geen beroep tegen mogelijk", zegt Van de Kreeke. "Vanwege de crisis- en herstelwet. Schiphol wilde de charters en low cost carriers er heen plaatsen, maar dat kan helemaal niet. Dus gaan ze ze nu verleiden met heel lage tarieven. Marktverstorend. Heel raar dat dat mag. En inderdaad, voor noordelijke reizigers is Lelystad een aantrekkelijk alternatief. Zeker vergeleken met Schiphol."
    Vindt Van de Kreeke het eigenlijk nog leuk op Groningen Airport Eelde? Hij schrikt van die vraag. Denkt lang na. "Ik wist toen ik hier kwam dat de discussie hier maatschappelijk speelde. Maar deze heftigheid, de polarisatie, heb ik niet voorzien. De discussie is op zichzelf goed, maar ik moet permanent opboksen tegen vooringenomenheid."

Klik hier om het commentaar van VOLE op bovenstaand interview te bekijken


 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia stopt tijdelijk met vluchten vanaf Eelde naar Kos
Geschreven door RTVNoord, vrijdag 5 februari 2016   
maandag 08 februari 2016

Transavia stopt tijdelijk met vluchten vanaf Eelde naar Kos



Transavia heeft de vluchten vanaf Groningen Airport Eelde van en naar het Griekse eiland Kos tijdelijk opgeschort.
Volgende week wordt besloten of deze zomerbestemming wel of niet blijft bestaan.

Vluchtelingenproblematiek

Reden voor de pas op de plaats is dat het aantal boekingen naar Kos ver achterblijft. Vermoed wordt dat dit verband houdt met de vluchtelingenproblematiek op het zonnige eiland.

Overleg met touroperators

Een woordvoerder van Transavia laat weten dat de komende dagen met de touroperators wordt overlegd over de ontstane situatie: 'De boekingen voor heel Oost-Griekenland blijven achter. Dus willen we nu eerst om tafel met de touroperators. In de loop van volgende week hakken we dan de knoop door hoe we hier verder mee omgaan'.

Een woordvoerder van Groningen Airport Eelde laat weten het definitieve besluit van Transavia af te wachten. Touroperators als TUI en Neckermann melden dat er voorlopig geen vliegreizen vanaf Eelde of Rotterdam Airport van en naar Kos kunnen worden geboekt.

Via Schiphol
TUI heeft inmiddels een aantal reizigers in Noord-Nederland laten weten dat hun al vastgelegde reis wordt omgeboekt en dat ze vanaf Schiphol vliegen. Op de meeste reissites zijn geen vakantievluchten van en naar Kos meer vanaf Eelde te boeken.

 

 

 

 

 

 

 

 
Luchthaven Eelde kan niet op eigen benen staan
Geschreven door Philippe Boucher in DvhN, 3 februari 2016   
woensdag 03 februari 2016

Luchthaven Eelde kan niet op eigen benen staan

plaatje platform GAE.jpg

 

Waarom gebruiken noordelijke ondernemers niet vaker luchthaven Eelde?
Dat vraagt VNO/NCW voorzitter Lambert Zwiers zich af. Het antwoord ligt voor de hand.

De laatste tijd is er een stroom aan berichten in de media over luchthaven Eelde, zowel hoopgevend als negatief. VNO/NCW voorzitter Lambert Zwiers betoogt dat het de luchthaven aan handelsgeest ontbreekt.

Eelde is geen Düsseldorf

In de Raad van Commissarissen zouden meer ondernemende mensen moeten zitten naast bestuurlijk onderlegde lieden. Het is hem niet gelukt die er in te krijgen. Hij klaagt dat er maar zo weinig gebruik wordt gemaakt van de luchthaven door grote noordelijke organisaties.

De oorzaak daarvan is makkelijk op te sporen. Om te beginnen heeft Eelde voornamelijk vakantiebestemmingen en geen zakelijke bestemmingen zoals Parijs, Frankfurt, Madrid of Düsseldorf.

Maar de enkele keer dat er wel zo'n bestemming was lukte het niet om een voldoende bezettingsgraad te halen. Er is een tijdje gevlogen op Barcelona en Milaan. Dat het zakenleven toch onvoldoende gebruik heeft gemaakt van deze bestemmingen is verklaarbaar.

Twintig opties per dag

De agenda van een zakenman is meestal lang vooruit vol gepland. Dat wil zeggen dat hij een vlucht zoekt die past bij de datum en het tijdstip van zijn afspraak. Als je dan vanaf Eelde maar twee keer in de week naar Milaan kunt, op maandag en vrijdag en het tijdstip ook nog ongelukkig is dan gaat dat niet werken. Voor Barcelona (met Vueling) gold het zelfde bezwaar. Beide bestemmingen hebben het dan ook niet lang vol gehouden met een bezetting van ongeveer 60 procent

Op Schiphol kun je zeven dagen in de week van 7.00 uur tot 21.30 terecht bij 7 airlines die samen 20 keer per dag naar Barcelona vliegen. Men kan de vlucht zoeken die het beste past bij de eigen planning.

Dat is de reden dat het zakenleven geen gebruik maakt van Eelde en het GAE ook nooit zal lukken om te bieden wat op Schiphol verkrijgbaar is.

Transit passagiers


Het is verbazingwekkend dat een werkgeversvoorzitter zo weinig verstand van zaken heeft en maar blijft pleiten voor een groeiende luchthaven terwijl alle luchtvaartdeskundi- gen geen enkele toekomst zien voor Eelde. De luchthaven zelf tracht wanhopig het beeld op te houden dat het goed gaat. 2015 zou zelfs een topjaar zijn.

Door verwarring te zaaien met de vervoerscijfers lijkt het of GAE 7000 passagiers meer heeft dan in het topjaar 2012. CBS laat zien dat 2012 en 2015 beide op 180.000 passagiers zitten. De zogenaamde groei zit hem in de transit passagiers. Dat zijn reizigers die noodgedwongen door de tussenlandingen in Eindhoven, Rotterdam of Maastricht, meevliegen naar Eelde. In 2012 waren dat er 28.000 en afgelopen jaar 35.000. 7.000 meer, precies de zogenaamde groei van Eelde.

Sluiting is onafwendbaar

Al jaren tracht GAE een positief beeld te scheppen en te benadrukken dat er kansen zijn en dat het straks beter zal gaan. Vrijwel alle onafhankelijke onderzoeken die er tot nu toe gedaan zijn komen tot de conclusie dat Eelde in de toekomst niet op eigen benen kan staan. De opening van Lelystad in 2018 zal de airlines doen vetrekken van Eelde. Sluiting is dan onafwendbaar.

Het is goed dat daar nu al over wordt nagedacht, want een sociaal plan voor de werknemers zal zeker 4 mln kosten en dat geld is er eind 2017 niet meer.

 

 

 

 

 

 

 

 
Tynaarlo onderzoekt verkoop aandelen Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTV Noord, woensdag 3 februari 2016   
woensdag 03 februari 2016

Tynaarlo onderzoekt verkoop aandelen
Groningen Airport Eelde

plaatje GAE RTVNoord.jpg
 (Foto: Jos Schuurman (FPS))

 

De gemeente Tynaarlo gaat onderzoeken of het de aandelen van Groningen Airport Eelde kan verkopen. De gemeenteraad gaf wethouder Theun Wijbenga dinsdag hier opdracht voor.

GroenLinks diende een motie in, die gesteund werd door een meerderheid van de raad meldt RTV Drenthe. De raad wil ook weten wat de eventuele gevolgen zijn van een eventueel faillissement van het vliegveld. Tynaarlo heeft 4 procent van de aandelen van de luchthaven. De provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen en Groningen zijn de andere aandeelhouders.

Toekomst
Die willen een groot onderzoek doen naar de toekomst van het vliegveld. Dat kost 275.000 euro en Tynaarlo moet daarvan 11.000 euro betalen. Dat onderzoek is nodig, omdat Groningen Airport Eelde financieel minder goed draait dan gedacht.

Inkomsten blijven achter
De kosten voor bijvoorbeeld beveiliging lopen op, terwijl de inkomsten achterblijven. In het aantal vluchten en passagiers zit nauwelijks groei. De reserves van de luchthaven zijn bijna op, en daarom komen mogelijk de aandeelhouders weer in beeld voor jaarlijkse steun.

Voor de zomer moet duidelijk worden of de aandelen kunnen worden verkocht. Als dat doorgaat, bestaat de kans dat de gemeente minder te zeggen heeft over Groningen Airport Eelde.


 

 

 

 

 

 

 

 
Onderzoek luchthaven zonder roze bril'
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 28 januari 2016   
vrijdag 29 januari 2016

Onderzoek luchthaven zonder roze bril'

Patrick Brouns (CDA) Gedeputeerde provincie Groningen.jpg
 'Onderzoek luchthaven zonder roze bril'



De financiële toekomst van Groningen Airport Eelde wordt zonder een roze bril op de neus onderzocht. Ook de optie om te stoppen met de luchthaven wordt uitgebreid bekeken.

Dat zei de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns (CDA) in Provinciale Staten. De resultaten van de regionale luchthaven vallen tegen. Er zijn beduidend meer passagiers nodig om tot een acceptabele exploitatie te komen. Ook zijn er onvoldoende verbindingen gekomen naar luchthavens van waaruit de rest van de wereld kan worden bereisd.

Brouns: "Denk aan Schiphol. Het is duidelijk dat Schiphol de investeringen in Lelystad doorzet. Dat doet iets met de concurrentiepositie van Groningen Airport Eelde. Er is met Schiphol gesproken, maar op dit moment heeft Eelde voor hen geen enkele waarde meer."

En dat terwijl in Eelde investeringen nodig zijn om de terminal te moderniseren. Brouns: "De bagageafhandeling is verouderd. Bij de huidige vluchten kan de bagageafhandeling al niet meer normaal verlopen. Je zou kunnen zeggen dat het maar goed is dat er niet meer vluchten zijn."

Volgens de SP, de grootste partij in Provinciale Staten van Groningen, heeft het Noorden geen regionale luchthaven nodig. De partij wil ook uitgezocht zien wat het kost om de activiteiten op het vliegveld te beëindigen. VVD-Statenlid Nico Bakker wilde weten of de gedeputeerde voldoende vertrouwen heeft in de huidige directie en Raad van Commissarissen. Acht hij die in staat acht in dit proces mee te gaan daar uitvoering aan te geven?

Brouns: "Dat is een boeiende vraag. Ik weet niet wat er uit deze strategische verkenning gaat komen. Gaan zij de uitkomsten uitvoeren? Op dit vraag zal ik vermoedelijk deze zomer een antwoord geven." Groningen Airport Eelde zal in de huidige situatie de provincie Friesland niet verzoeken om deelname en een financiële bijdrage aan de luchthaven.

De aandeelhouders vragen de Friezen geen geld voor een verliesgevende luchthaven, waarvan ze niet weten wat het toekomstperspectief is. "Aankloppen bij je buurman om alleen maar het gat te vullen is ongepast."

 

 

 

 

 

 

 

 
SP sorteert voor op einde van Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTVNoord, woensdag 27 januari 2016   
donderdag 28 januari 2016

SP sorteert voor op einde van
Groningen Airport Eelde



SP-Statenlid Jan Wolters: 'Het houdt een keer op'
Gedeputeerde Patrick Brouns: 'Niet rekening neerleggen in Friesland'



 

De SP in Provinciale Staten houdt stevig rekening met het einde van Groningen Airport Eelde. Volgens de grootste collegepartij is niet langer vol te houden dat er iedere keer publiek geld bij de exploitatie van de luchthaven moet.

De partij sorteert voor op uitkomsten van een onderzoek naar de toekomst van Groningen Airport Eelde.

'Roze bril'
Tijdens een commissievergadering van Provinciale Staten zei SP-Statenlid Jan Wolters: 'Voor ons is het wel degelijk een optie om er gewoon mee op te houden. Wij zien de huidige situatie als een bevestiging van wat we altijd al gezegd hebben. De baanverlenging is door een roze bril bekeken, wil je de boel overeind houden dan zal er opnieuw geld bij moeten.'

Wolters benadrukt dat zijn partij niet tegen financiële steun voor infrastructuur is, maar in zijn ogen valt een regionale luchthaven daar niet onder. 'Er wordt gesteld dat de luchthaven een meerwaarde is voor het bedrijfsleven, maar daar heb ik grote twijfels over. Hoe fijnmazig moet het net van luchthavens zijn? Zo heel ver is Schiphol nu ook weer niet.'

'Eerst resultaten'
Ook andere partijen steunen het onderzoek naar de toekomst van de luchthaven, maar in tegenstelling tot de SP sorteren de partijen niet voor op mogelijke uitkomsten: 'Daarvoor wil ik eerst resultaten zien. Ik zeg er nu helemaal niets over', zegt coalitiegenoot Tim Zwertbroek (D66). Tot die conclusie komt ook oppositiepartij Groninger Belang.

PvdA en VVD zeggen alle opties open te houden, maar de kans lijkt klein dat deze twee oppositiepartijen de deur dichtgooien voor Eelde. Tot nu toe hebben de partijen de luchthaven altijd gesteund.

Friesland
VVD en CDA zien in de huidige situatie kansen om ook Friesland te betrekken bij de exploitatie van de luchthaven. Statenlid Nico Bakker (VVD): 'Dit is een noordelijke luchthaven. Inwoners van Friesland maken vast ook gebruik van Eelde.'

De PVV is de enige partij die nu al zegt extra te willen investeren in de luchthaven. 'Wij zien dit als een basisvoorziening. We willen een langere baan van 3000 meter zodat er nog grotere vliegtuigen kunnen komen. Dit moet een volwaardige regionale luchthaven worden', zegt Statenlid Ronald Kaatee.

'Stop met Eelde'
De opmerkingen van de PVV zijn tegen het zere been van de Partij voor de Dieren: 'Wij zijn geen voorstander van Eelde', zegt Statenlid Kirsten de Wrede. 'De luchthaven ligt midden in een prachtig, eeuwenoud landschap. Stop met Eelde.'

Of het zover komt, moet blijken. Gedeputeerde Patrick Brouns (CDA) zegt er niets over voordat het onderzoek naar de mogelijkheden klaar is. 'We sluiten niets uit. Alle opties nemen we mee, daarbij bekijken we ook een scenario waarbij we stoppen met de luchthaven.'

Drie keer zoveel
Volgens Brouns is het onderzoek noodzakelijk ondanks het recordjaar dat de luchthaven in 2015 boekte: 'Er waren inderdaad nooit zoveel passagiers als afgelopen jaar, alleen volgens de planning hadden het er drie keer zoveel moeten zijn. Als er geen rechtstreekse verbinding tot stand komt met een grotere luchthaven dan kunnen we amper groeien.'

Daarnaast wijst Brouns erop dat er komende jaren flink geïnvesteerd moet worden om de luchthaven klaar te stomen voor de toekomst.

'Geen optie'
Een structurele bijdrage vanuit de provincie is daarbij geen optie, zo waarschuwt Statenlid en coalitiegenoot Harrie Miedema (GroenLinks) alvast: 'Dat staat niet in het coalitieprogramma, dus dat kan niet.'

Het onderzoek naar de toekomst van Groningen Airport Eelde moet voor de zomer klaar zijn. Daarna kan het debat over het al dan niet steunen van de luchthaven losbarsten.


 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde maakt vergoedingen oud-directeur Hillen openbaar
Geschreven door RTV Noord, 20 januari 2016   
donderdag 21 januari 2016

Groningen Airport Eelde maakt vergoedingen oud-directeur Hillen openbaar

plaatje Jos Hillen2.jpg  (Foto: Archief RTV Noord)

 

Groningen Airport Eelde heeft besloten de vergoedingen die betaald zijn aan voormalig directeur Jos Hillen openbaar te maken.

Reden hiervoor is de ophef die er ontstaan is omtrent het salaris van Hillen als directeur van projectorganisatie Aanpak Ringweg Zuid. De openbaarmaking gebeurt in samenspraak met Jos Hillen zelf.

Interim-directeur
Hillen werd in 2009 als interim-directeur aangesteld van de luchthaven Groningen Aiport Eelde. De aanstelling was aanvankelijk voor drie dagen per week, maar veranderde in een aanstelling van twee dagen per week. Hillen werd als interim-directeur via Twynstra Gudde Interim Management ingehuurd.

Meerdere jaren
De vergoedingen die Groningen Airport Eelde aan Twynstra Gudde betaalde waren 242.100 euro in 2009, 232.200 euro in 2010, in 2011 kreeg Twynstra Gudde 129.825 euro overgemaakt en in 2012 werd dat afgebouwd naar 71.775 euro. Alle bedragen zijn exclusief BTW.

Het dienstverband van Hillen eindigde in juni 2012.

 

 

 

 

 

 

 

 
Hillen maakte dubbelklapper
Geschreven door Jaap Kiers in DvhN, 19 januari 2016   
dinsdag 19 januari 2016

Hillen maakte dubbelklapper

plaatje Jos Hillen.jpg
 Afschuw over topsalaris Jos Hillen

Projectmanager Jos Hillen verdiende niet alleen grof geld als projectleider bij het ringwegproject in Groningen. Hij was een deel van die periode eveneens directeur van Groningen Airport Eelde.

Hillen was interim-directeur van het vliegveld tussen maart 2009 en juni 2012. Hij werd gehaald om de omstreden baanverlenging mogelijk te maken. Dat betekent dat hij in de periode van juli 2010 tot juni 2012 aan zowel de baanverleniging als de ringweg werkte.

Volgens ingewijden was Hillen ‘op hoogtijdagen' drie dagen in de week aan het werk voor het vliegveld. Adjunct-directeur Chiel Stutterheim van GAE beaamt dat Hillen in ruim drie jaar tussen ‘een en drie dagen' met het vliegveld bezig was.

Uitgaande van zijn uurtarief, dat begint bij 230 euro, en 40 werkweken per jaar zou dat voor een driedaagse werkweek ruim 220.000 euro zijn, bij twee dagen in de week ruim 145.000 euro. Hillen ontving die bedragen in de genoemde twee jaar bovenop de vergoeding die hij voor het ringwegproject kreeg, zo'n 3,4 ton op jaarbasis. Of het vliegveld ook voorzag in een royale onkostenvergoeding zoals hij die in die Groningen bedong (minimaal 150 euro per dag) is niet bekend.

Groningen Airport Eelde is een op winst gerichte onderneming en daardoor niet gebonden aan de balkenendenorm. Wel is het bedrijf eigendom van vijf overheden, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo. Omdat ‘Eelde' al sinds jaar en dag verlies maakt, werd Hillen in feite met belastinggeld betaald.

De aandeelhouders zijn formeel niet verantwoordelijk voor de hoogte van salarissen die bij Groningen Airport Eelde worden betaald. Die worden gecontroleerd door de Raad van Commissarissen. Voorzitter Henk Sol van de RvC wil geen mededelingen doen over directiesalarissen.

Voor commentaar VOLE op dit artikel klik 'Exorbitante beloning voor prutswerk'


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 81 - 100 van 403

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.