spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Opnieuw onderzoek naar verslechterde toekomst �Eelde'
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 7 januari 2016   
donderdag 07 januari 2016

Opnieuw onderzoek naar
verslechterde toekomst
‘Eelde'


plaatje GAE DvhN.jpg
 
Opnieuw onderzoek naar verslechterde toekomst ‘Eelde'


Het toekomstperspectief van Groningen Airport Eelde is een stuk somberder geworden sinds in 2013 een toekomstplan voor de periode tot 2023 werd opgesteld. Daarom laten de aandeelhouders opnieuw onderzoek doen naar de toekomst van de luchthaven.

Het jaar 2015 was een goed jaar voor de noordelijke luchthaven, maar de Raad van Commissarissen heeft de aandeelhouders gewaarschuwd dat die positieve ontwikkeling zich dit jaar waarschijnlijk niet doorzet. De tarieven staan onder druk, het lesverkeer neemt af en de luchthaven ziet zich geconfronteerd met stijgende kosten. Op de wat langere termijn speelt de opening van Lelystad Airport in 2018 ‘Eelde' parten. De discussie over de bekostiging van de luchtverkeersleiding kan voor de noordelijke luchthaven ook nadelig uitpakken.

In de oorspronkelijke toekomstplannen staat dat de luchthaven op termijn een positief bedrijfsresultaat zal hebben, maar dat staat door de genoemde ontwikkelingen onder druk.

De organisatie VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde) maakt uit het nieuwe onderzoek al op dat de luchthaven op termijn een faillissement boven het hoofd hangt. VOLE heeft jarenlang geprocedeerd tegen de baanverlenging, die de afgelopen jaren toch zijn beslag heeft gekregen. Uit het verslechterde perspectief maakt VOLE op dat de baanverlenging geen nut heeft gehad en dat er voor niets een mooi stuk natuurschoon aan de langere baan is opgeofferd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
'Faillissement dreigt voor Groningen Airport Eelde'
Geschreven door RTVNoord, 7 januari 2016   
donderdag 07 januari 2016
'Faillissement dreigt voor
Groningen Airport Eelde'


plaatje GAE RTVNoord2.jpg 
 (Foto: Groningen Airport Eelde)

Groningen Airport Eelde hangt een faillissement boven het hoofd. Door allerhande negatieve ontwikkelingen komt eind volgend jaar de bodem van de kas in zicht.

Dat wordt geconcludeerd in het 'Procesplan Strategische Verkenning Toekomst Groningen Airoport Eelde'. Dat is gemaakt door ambtenaren van de provincies Groningen, Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Geen verbetering
Er wordt een somber beeld geschetst van de toekomst van de regionale luchthaven. Daarbij gaat het met name om de tegenvallende inkomsten van het vliegveld. 'Ondanks de toename in passagiers tot boven de 200.000, zien we geen sterke verbetering op korte termijn in het exploitatieresultaat,' zo wordt geconcludeerd.

De verwachting was dat het vliegveld dit jaar uit de rode cijfers zou komen. De kans daarop wordt klein geacht.

Omslagpunt
'Op korte termijn is waarschijnlijk sprake van een verslechtering van het resultaat, wat betekent dat het onzeker is of het in het strategisch plan omschreven omslagpunt in 2016 wordt gehaald. In tussentijd zien we dat de liquiditeitspositie van de vennootschap afneemt en op basis van de huidige vooruitzichten eind 2017 het kritische niveau bereiken.'

In dat strategisch plan van de directie van de luchthaven wordt er van uitgegaan dat zogenoemde hunverbindingen worden gerealiseerd. Daarbij gaat het om vliegverbindingen met grote luchthavens, waar vandaan verder de wereld in kan worden vlogen. Daar is nog niets van terecht te komen.

Hogere kosten
Verder wordt de uitbreiding van Lelystad Airport met vakantievluchten gezien als een grote bedreiging. Ook gooien de hogere kosten van de verkeersleiding en de beveiliging roet in het eten.

'Eindelijk een faillissement'
De vereniging van de Luchthaven Vereniging Omwonenden (VOLE) is blij met deze harde conclusies. 'Eindelijk is bij de provincies en gemeenten het besef doorgedrongen dat de luchthaven afstevent op een mogelijk faillissement. Eindelijk wordt toegegeven dat wat VOLE al tien jaar geleden naar voren bracht bij de procedure baanverlenging, namelijk dat de luchthaven geen toekomst voor grote toestellen heeft,' zo schrijft de groep van omwonenden in een reactie aan de provincie- en gemeentebesturen.

Door: RTV Noord
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Eelde wil meer lijnvluchten binnenhalen
Geschreven door RTVNoord, maandag 4 januari 2016   
maandag 04 januari 2016

Eelde wil meer lijnvluchten binnenhalen

plaatje GAE RTVNoord.jpg

(Foto: Jos Schuurman (FPS))


Groningen Airport Eelde wil komend jaar nieuwe lijndiensten binnenhalen. Dat zegt directeur Marco van der Kreeke tegen RTV Drenthe.

'We blijven hard werken om nieuwe lijndiensten, zoals die van en naar Londen, binnen te halen', zegt Van der Kreeke. Maar of dat lukt is nog maar de vraag, want makkelijk is het niet, zegt de directeur. 'We hopen dat het lukt.'

Luchtverkeersleiding
Ook moet er een nieuw systeem komen voor de luchtverkeersleiding in Eelde. 'Op dit moment zijn we met de Rijksoverheid aan het bedenken hoe we dat gaan doen.' In 2020 moet het systeem er zijn, laat Van der Kreeke weten.'

Bowie-tentoonstelling

Via de lijn Londen-Eelde komen volgens Van der Kreeke veel Bowie-fans naar ons land om de Bowie-tentoonstelling in het Groninger Museum te bezoeken. 'Mooi om te zien hoe het vliegveld en het Noorden elkaar versterken. Het vliegveld is dus belangrijk om mensen naar de regio te halen.'

Trekpleisters
Natuurlijk is de Bowie-tentoonstelling maar één evenement, maar ik weet zeker dat er meer dingen zijn waarvoor Britten wel naar Noord-Nederland willen komen", aldus de directeur. 'We hebben veel meer trekpleisters, zoals het waddengebied, maar bijvoorbeeld ook de golfbanen in Drenthe. Het Noorden heeft zeker potentieel.'


Commentaar VOLE
Al tientallen jaren zegt de GAE-directie “hard te werken om nieuwe lijndiensten binnen te halen”. Het ligt dus niet aan het ‘harde werken’. Het ligt aan het beperkte achterland, zoals luchtvaarteconomen (Jaap de Wit, Hans Heerkens, Jan Veldhuis, Guillaume Burghouwt en Philippe Boucher) al herhaaldelijk hebben aangetoond. Waarom horen we niets meer over de met fanfare aangekondigde -en volgens de directie veel belovende- lijndienst naar Kopenhagen?

Dat het nieuwe systeem voor de luchtverkeersleiding er in 2020 moet zijn, is wel een zeer veilige schatting. Luchthaven Eelde is dan zeer waarschijnlijk al dicht doordat de chartermaatschappijen vanaf 2018 naar Lelystad verhuizen. Voor 2020 is ook het geld op. Bij een verlies van meer dan een miljoen per jaar (met luchtverkeersleiding 2 miljoen) en een handjevol passagiers is het vrijwel ondenkbaar dat de aandeelhouders het vliegveld open willen houden. De aandeelhouders voelen daar weinig voor, omdat de luchthaven geen perspectief heeft.

Angstvallig zwijgt de directie over hoeveel Bowie-fans via Eelde naar de Bowie-tentoonstelling zijn gekomen. Of het vliegveld ‘het Noorden’ versterkt is maar zeer de vraag. Als ‘het Noorden’ potentieel heeft, zou je verwachten dat dat zo langzamerhand zou zijn aangetoond. Maar helaas. Laten we ons voorts bedenken dat de belastingbetaler in ‘het Noorden’ plm. 50 euro moet toeleggen op ieder ticket.

“Het Noorden heeft zeker potentieel” is een merkwaardige uitspraak: Het is als de bakker die zegt dat zijn wijk ‘potentieel’ heeft, terwijl 96% van de wijkbewoners hun brood elders koopt. (Immers, slechts 4% van de luchtreizigers uit het noorden maakt gebruik van Eelde.) Wie denkt en zegt dat de golfbanen van Drenthe een substantieel aantal passagiers voor Eelde kunnen opleveren, die neemt zijn toehoorder niet serieus.

Tenslotte valt op wat Van de Kreeke niet zegt. Namelijk dat het aantal bestemmingen in 2016 hetzelfde zal zijn als in 2015. Met drie extra vluchten is er nauwelijks toename van reizigers te verwachten. En daarmee is het aantal reizigers van voor de baanverlenging (2012) nog steeds niet geëvenaard. Het record dat GAE onlangs heeft gemeld is misleiding. Men heeft de passagiers meegeteld die - op doorreis - in het vliegtuig zijn blijven zitten en afkomstig zijn uit Eindoven of Rotterdam. Die zijn al meegeteld door Eindhoven en Rotterdam. Doordat 10 van de 16 charters een tussenlanding moet maken (om de toestellen vol te krijgen) is het aantal transitpassagiers aanzienlijk. Maar die leveren GAE geen euro’s op ...


 

 

 

 

 

 

 

 
Traumaheli naar luchthaven Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 19-12-2015   
zaterdag 19 december 2015

Traumaheli naar luchthaven Eelde

traumaheli UMCG.jpg

Het UMCG kan niet wachten op de plannen voor een veiligheidscentrum op Groningen Airport Eelde. De traumahelikopter moet in 2016 de stad uit, naar de luchthaven.

Hiertoe heeft de ziekenhuisdirectie al een hangar overgenomen die toebehoorde aan ondernemer Henk Koop, zegt UMCG-woordvoerder Joost Wessels. In de loop van 2016 zullen de voorzieningen die bij de traumahelikopter horen, hier worden ondergebracht.

Het ziekenhuis heeft haast met een vestiging voor de traumahelikopter op de luchthaven. Nu landt de heli nog op het dak van het ziekenhuis. Dit heeft tot veel klachten van omwonenden geleid, en de UMCG-directie heeft beloofd dat de helikopter in 2016 naar Eelde gaat.

Wessels: "Belangrijk ook is dat we Eelde voor ons wat centraler ligt. Vanuit Groningen kan de heli ook een deel van de Noordzee bestrijken, maar daar gebeurt niet zo veel.''

Veiligheidscentrum
Het UMCG lanceerde in maart dit jaar al het plan om de traumahelikopter op de luchthaven te stationeren. Directeur Tjerk Hiddes van UMCG Ambulancezorg speelde daar op in met het plan voor een heel veiligheidscentrum. Behalve de traumahelikopter zou ook een ambulancepost en de brandweer daarin worden ondergebracht. Hiddes verklaarde daar ook het hoofdkantoor van zijn ambulancedienst te willen onderbrengen.

Over die plannen voor het veiligheidscentrum vinden nog steeds besprekingen plaats tussen de aandeelhouders van Groningen Airport Eelde. Dat zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Brandweer
Volgens de Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) gaat het vooral over de vraag of de brandweer in het veiligheidscentrum moet trekken, en zo ja, wie de brandweervoorziening moet financieren. "Is die wel noodzakelijk, vragen wij ons af'', zegt Brink. "We overwegen ook om het centrum gefaseerd te bouwen. Dan bouwen we eerst voor de ambulancedienst en de traumahelikopter en kunnen we later nog een brandweerafdeling toevoegen.'' Hij benadrukt nog steeds enthousiast te zijn over het plan. Brink snapt dat het UMCG deze besprekingen niet kan afwachten. "Het UMCG staat onder tijdsdruk.''

Wessels benadrukt dat het plan voor de verplaatsing van de traumahelikopter los staat van dat voor het veiligheidscentrum.

De vraag rijst of het plan voor het veiligheidscentrum niet op losse schroeven staat nu het UMCG zijn eigen plan trekt met de traumahelikopter. Hiddes wil hier niets van weten, zo laat hij via een woordvoerder weten. "We werken gestaag verder aan het plan. Er zijn alleen nog wat open eindjes.''

Commentaar VOLE
VOLE heeft de directie van UMCG Ambulancezorg er van het begin af op gewezen dat het bouwen van een veiligheidscentrum in strijd is met de luchthaven gebonden bestemming. Bovendien is een nieuwe brandweerkazerne waarschijnlijk verspilling van gemeenschaps- geld, doordat het voorbestaan van GAE na 2018 (als Lelystad opengaat) allerminst zeker is.


 

 

 

 

 

 

 

 
Aantal passagiers via Groninger Airport Eelde gedaald
Geschreven door RTVNoord, 10 december 2015   
donderdag 10 december 2015
Aantal passagiers via
Groninger Airport Eelde gedaald


plaatje GAE RTVNoord.jpg

 

In het derde kwartaal van dit jaar vlogen in vergelijking met vorig jaar iets minder passagiers via Groningen Airport Eelde. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
In juli, augustus en september vlogen ruim 65.000 mensen via Eelde. In het derde kwartaal vorig jaar waren dat er nog drieduizend meer. Het aantal vluchten steeg wel van 746 naar 786.

Klik hier om de grafiek met cijfers over het aantal passagiers van alle Nederlandse luchthavens van de afgelopen tien jaar te bekijken
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
200.000 passagiers voor vliegveld Eelde
Geschreven door RTVDrenthe, maandag 26 oktober 2015   
dinsdag 27 oktober 2015

200.000 passagiers voor vliegveld Eelde

plaatje 200.000e passagier GAE in 2015.jpg

EELDE - Groningen Airport Eelde heeft vandaag de 200.000ste passagier van het jaar verwelkomd.

De passagier werd feestelijk onthaald na het inchecken voor zijn vlucht naar Londen Southend.

Meer dan 2014
Met de 200.000ste passagier heeft het vliegveld in Eelde het aantal van 2014 overschreden. De luchthaven verwacht dit jaar op een groei van acht procent uit te komen. Volgens het vliegveld is de stijging te verklaren door goed bezette vluchten en de toename van het aantal bestemmingen.

Lees ook: Van der Tuuk: Luchtverkeersleiding Eelde echt een zorgenkindje

Zorgen
Ondanks de groei van het aantal passagiers zijn er ook zorgen over de toekomst van vliegveld Eelde. Zo is Drents gedeputeerde Ard van der Tuuk bezorgd over het tekort van een half miljoen op de begroting van de luchthaven, de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad en de toename aan kosten voor de luchtverkeersleiding.

Verder werd vorige week bekend dat er vanaf april 2016 geen vluchten meer naar Tenerife gaan vanaf Eelde.

Lees ook: 'Geen vluchten meer van Eelde naar Tenerife'


Commentaar VOLE:


GAE blijft sjoemelen met de cijfers
Van de 20 vakantievluchten die per week van Eelde vertrekken, maken er 15 een tussenlanding op Eindhoven, Maastricht of Rotterdam. Met passagiers uit het noorden alleen komen de toestellen niet vol. De toestellen zitten bij vertrek/aankomst al half vol met passagiers die elders zijn ingestapt. GAE telt deze passagiers mee. Het werkelijke aantal noordelijke passagiers vanaf Eelde is ca. 30.000 lager dan de 200.000 waarover GAE jubelt. GAE rekent zichzelf graag rijk. Wie wil weten hoe het zit kijkt op ‘CBS-luchtvaart’.
In 2012 vóór baanverlenging, telde GAE met haar ‘eigen methode’ 208.669 passagiers (CBS 180.812). Na baanverlenging in 2014 was dat 199.646 (CBS 169.369). Een daling van 9%.  Ook dit jaar wordt het aantal van voor de baanverlenging niet gehaald.


 

 

 

 

 

 

 

 
'Geen vluchten meer van Eelde naar Tenerife'
Geschreven door RTVNoord, vrijdag 23 oktober 2015   
zondag 25 oktober 2015

De serie: zielig, zieliger,...
[red. VOLE]




'Geen vluchten meer van Eelde naar Tenerife'


plaatje Transavia6.jpg

EELDE - Tot medio april 2016 gaan er nog vluchten vanaf Groningen Airport Eelde naar Tenerife voor een zonnige vakantie. Daarna is het afgelopen met de pret, want Transavia schrapt de vluchten uit de zomerdienstregeling.

Dat bevestigt de vliegmaatschappij aan RTV Noord [klik hier om de video te bekijken]. Er ging een keer per week een vlucht naar Tenerife, met Eindhoven als tussenstop. Maar vanaf komende zomer zullen Tenerife-liefhebbers vanaf Eindhoven moeten vertrekken.

Lees ook: Blijft Transavia vliegen vanaf Groningen Airport Eelde?


Focus niet meer op Eelde
De reden voor het schrappen van de Tenerife-vluchten ligt volgens een woordvoerder van Transavia in "een samenloop van omstandigheden". Hij voegde eraan toe dat de vliegmaatschappij de focus legt op de vliegvelden van Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam.

Eerder deze maand maakte Transavia nog bekend ook volgend jaar op Groningen Airport Eelde te blijven vliegen. De maatschappij zei toen wel met een nieuwe strategie bezig te zijn.

Rest blijft wel
Overigens laat Transavia weten dat ze de overige vluchten volgende zomer handhaaft, ook die naar de andere Canarische Eilanden Gran Canaria en Lanzarote.

Meer bestemmingen geschrapt
Het is niet de eerste bestemming waarvan dit jaar bekend werd dat die wordt geschrapt. In september kondigde Neckermann aan niet meer op Egyptische bestemmingen te vliegen.

Ook Hellas Travel kon door financiële problemen niet meer vanaf Groningen Airport Eelde naar Corfu vliegen. Tevens schrapte Transavia twee wintersportvluchten.


 

 

 

 

 

 

 

 
Zorgen om voortbestaan vliegveld Eelde: 'Het gaat niet goed'
Geschreven door RTVDrenthe, woensdag 14 oktober 2015   
donderdag 15 oktober 2015

Zorgen om voortbestaan vliegveld
Eelde: 'Het gaat niet goed'


 

 plaatje GAE RTVDrenthe.jpg
  foto: RTV Drenthe/Fred van Os

Klik hier om het interview met wethouder Joost van Keulen van gemeente Groningen te beluisteren.

 

EELDE - Veel raadsfracties in de gemeente Groningen zijn bezorgd over de toekomst van vliegveld Eelde.

Dat meldt RTV Noord.

Er moet een brede discussie komen naar de nut en noodzaak van het vliegveld. Dat vindt wethouder Joost van Keulen. Hij zei dat tijdens een commissievergadering van de Groninger gemeenteraad.

'Het gaat niet goed met de luchthaven'
"Laten we eerlijk zijn. Het gaat niet goed met de luchthaven", zegt Van Keulen. "Ik zie het ook niet zomaar beter gaan. Ieder jaar zijn er exploitatietekorten. Dat kan niet eeuwig zo doorgaan."

Om tafel
Van Keulen wil met de andere aandeelhouders, de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen en Tynaarlo, om tafel om te praten over de toekomst. "Het lijkt me goed als die brede discussie er komt. Op basis van gedegen cijfers. Wat hebben we eraan? En wat levert het op?"

Niet op vooruit lopen
Of Van Keulen wil stoppen met de luchthaven kan hij nog niet zeggen. "Dat is uiteindelijk een politiek besluit. Daar moeten we ook meer informatie voor hebben. Het lijkt me niet goed om daar op vooruit te lopen."

Feestjes
Tijdens de commissievergadering hield de VVD een pleidooi om de luchthaven ook in te zetten als evenemententerrein om zo meer geld te verdienen. Raadslid Sabine Koebrugge. "Congressen of dancefeesten, het zou er een goede plek voor zijn."

René Bolle van het CDA reageerde daar afwijzend op. "Er moeten gewoon vluchten komen, die feestjes van u gaan de luchthaven niet helpen."


 

 

 

 

 

 

 

 
Blijft Transavia vliegen vanaf Groningen Airport Eelde?
Geschreven door RTV Noord, maandag 12 oktober 2015   
maandag 12 oktober 2015

Blijft Transavia vliegen vanaf Groningen Airport Eelde?


plaatje Transavia5.jpg
 Foto: Jos Schuurman (FPS)


EELDE - Keert Transavia ook Groningen Airport Eelde de rug toe? Die vraag komt op nu de luchtvaartmaatschappij stopt met vliegen vanaf Maastricht Aachen Airport. De reden: te weinig passagiers.

'De touroperators en de luchtvaartmaatschappij praten op dit moment met elkaar over het zomerseizoen 2016', zegt Monique Clarisse van Groningen Airport Eelde tegen RTV Drenthe. 'Maar ik ga ervan uit dat we weer een volledig programma hebben. Er zijn in elk geval geen signalen dat dit niet zo is.'

Toerisme
Transavia is al jaren één van de meest frequente bezoekers van de luchthaven.
De maatschappij voert vluchten uit voor touroperators als Neckermann, Sunweb en Primavera.

Maar Transavia is bezig om haar strategie te veranderen. De maatschappij wil minder afhankelijk zijn van toeristen en zich meer richten op zakelijke reizigers.
Daarop verdwenen ook de twee wintervluchten naar de Alpen, omdat de vliegtuigen op een andere plek nodig zijn.

Alle bestemmingen boekbaar
Voor het volgende zomerseizoen zijn bijna alle bestemmingen vanaf de Drentse luchthaven inmiddels boekbaar, ook met Transavia. 'Eelde heeft een dunner achterland, maar wel een trouw achterland', zegt Monique Clarisse.

Touroperators kijken inmiddels wel met meer dan gemiddelde belangstelling naar Transavia. Ze gaan uit van voortzetting. 'We houden overal rekening mee, maar Eelde heeft een hogere bezettingsgraad van de vliegtuigen', zegt Hanita van der Meer van Touroperator Thomas Cook (onder meer van Neckermann Reizen). Er is dan ook geen reden om te stoppen. 'Verder kan ik er niets van zeggen.'

Kostbare tussenstop
In Travmagazine is eigenaar Joost Romeijn van touroperator Sunweb minder positief. Romeijn snapt de keuze van Transavia wel. Ook in Groningen moet een aantal vluchten gecombineerd worden met tussenstops op Rotterdam of Eindhoven om de kisten te vullen. 'Dat is kostbaar', zegt hij in het reismagazine.

Transavia vliegt ook zonder tussenstop naar zonbestemmingen. Zo zijn er vanaf Eelde directe vluchten naar Portugal en de Canarische Eilanden. Ook de lijnvluchten met Londen en Gdansk van FlyBe en WizzAir zijn rechtstreeks. Vanaf Eelde wordt verder gevlogen door Corendon en TUIfly (het vroegere Arke Reizen).

Transavia heeft nog niet gereageerd op de kwestie.

Commentaar VOLE: trouw achterland
'Eelde heeft een dunner achterland, maar wel een trouw achterland', zegt GAE.


 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia laat Eelde bungelen
Geschreven door Gerrie Brand in Travmagazine.nl   
maandag 12 oktober 2015

Transavia laat Eelde bungelen

Joost Romeijn (eigenaar touroperator Sunweb):
“markt te klein”, “consument wil keuze”, “niet alle Groningers willen naar Kreta”, “vervoersstromen zijn
veel te dun”


 
plaatje Transavia4.jpg
 

Transavia stopt met Maastricht

Door: Gerrie Brand | 10 October, 2015 |Travmagazine.nl

Zomer 2016 zal Transavia geen chartervluchten meer uitvoeren vanaf Maastricht Airport. Dit heeft commercieel directeur Roy Scheerder tijdens het ANVR Congres aan TravMagazine bevestigd.

Aan de vraag vanuit de B2B markt ligt het niet, het is de beslissing van Transavia zelf om te stoppen met Maastricht. ‘We willen de beschikbare capaciteit concentreren op Schiphol, Eindhoven en Rotterdam’, zegt Scheerder.

Logische volgende vraag is hoe Groningen Airport in dat plaatje past. Scheerder: ‘Daar zijn we nog niet uit. Zomer 2016 bieden we op uitdrukkelijk verzoek van de touroperators in elk geval nog chartervluchten aan vanaf Groningen Airport Eelde.’

Reinoud Koot, commercieel directeur van Thomas Cook, dat met Neckermann vanaf Maastricht reizen aanbiedt, vindt het besluit van Transavia begrijpelijk maar jammer. ‘We zijn nog aan het kijken wat we hiermee willen doen. Het is niet per definitie zo dat nu Transavia met Maastricht stopt, wij dat ook doen.’

Sunweb is een van de touroperators die pakketreizen vanaf Maastricht met Transavia aanbieden. Eigenaar Joost Romeijn heeft begrip voor de beslissing van de luchtvaartmaatschappij. ‘Het probleem van Maastricht Airport is dat er heel veel concurrerende luchthavens omheen liggen en daardoor is de vraag onvoldoende. Voor Groningen geldt dat de markt te klein is. De consument wil keuze dus je moet minimaal twee vluchten per week aanbieden. Maar niet alle Groningers willen naar Kreta. De vervoersstromen zijn veel te dun. Om het toestel vol te krijgen moet Transavia Groningen combineren met een andere Nederlandse luchthaven en dat maakt het een kostbare operatie.’

Vliegen vanuit de regio is niet mislukt, aldus Romeijn. ‘Eindhoven en Rotterdam zijn wel heel interessant voor ons.’


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 81 - 100 van 387

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.