spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Transavia laat Eelde bungelen
Geschreven door Gerrie Brand in Travmagazine.nl   
maandag 12 oktober 2015

Transavia laat Eelde bungelen

Joost Romeijn (eigenaar touroperator Sunweb):
“markt te klein”, “consument wil keuze”, “niet alle Groningers willen naar Kreta”, “vervoersstromen zijn
veel te dun”


 
plaatje Transavia4.jpg
 

Transavia stopt met Maastricht

Door: Gerrie Brand | 10 October, 2015 |Travmagazine.nl

Zomer 2016 zal Transavia geen chartervluchten meer uitvoeren vanaf Maastricht Airport. Dit heeft commercieel directeur Roy Scheerder tijdens het ANVR Congres aan TravMagazine bevestigd.

Aan de vraag vanuit de B2B markt ligt het niet, het is de beslissing van Transavia zelf om te stoppen met Maastricht. ‘We willen de beschikbare capaciteit concentreren op Schiphol, Eindhoven en Rotterdam’, zegt Scheerder.

Logische volgende vraag is hoe Groningen Airport in dat plaatje past. Scheerder: ‘Daar zijn we nog niet uit. Zomer 2016 bieden we op uitdrukkelijk verzoek van de touroperators in elk geval nog chartervluchten aan vanaf Groningen Airport Eelde.’

Reinoud Koot, commercieel directeur van Thomas Cook, dat met Neckermann vanaf Maastricht reizen aanbiedt, vindt het besluit van Transavia begrijpelijk maar jammer. ‘We zijn nog aan het kijken wat we hiermee willen doen. Het is niet per definitie zo dat nu Transavia met Maastricht stopt, wij dat ook doen.’

Sunweb is een van de touroperators die pakketreizen vanaf Maastricht met Transavia aanbieden. Eigenaar Joost Romeijn heeft begrip voor de beslissing van de luchtvaartmaatschappij. ‘Het probleem van Maastricht Airport is dat er heel veel concurrerende luchthavens omheen liggen en daardoor is de vraag onvoldoende. Voor Groningen geldt dat de markt te klein is. De consument wil keuze dus je moet minimaal twee vluchten per week aanbieden. Maar niet alle Groningers willen naar Kreta. De vervoersstromen zijn veel te dun. Om het toestel vol te krijgen moet Transavia Groningen combineren met een andere Nederlandse luchthaven en dat maakt het een kostbare operatie.’

Vliegen vanuit de regio is niet mislukt, aldus Romeijn. ‘Eindhoven en Rotterdam zijn wel heel interessant voor ons.’


 

 

 

 

 

 

 

 
Vluchten Egypte vanuit Eelde geschrapt
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 24 augustus 2015   
maandag 24 augustus 2015
Vluchten Egypte vanuit Eelde geschrapt



plaatje Transavia3.jpg

EELDE
- De vluchten die vanaf 1 november naar de Egyptische bestemmingen Hurghada en Marsa Alem vanuit Groningen Airport Eelde zouden starten, worden geschrapt. Reisbureau Thomas Cook, dat samenwerkt met Neckermann, vindt dat het aantal boekingen tegenvalt.

Groningen Airport Eelde laat weten dat dit niet alleen een probleem is in het Noorden. Het lijkt een landelijke trend die veroorzaakt wordt door de onzekere situatie in het vakantieland. Klanten die al een reis geboekt hebben, moeten vliegen vanaf Schiphol.

De belangstelling voor de Canarische eilanden vanaf Eelde is wel toegenomen, stelt Thomas Cook.

Commentaar VOLE
Altijd het zelfde patroon: als er goed nieuws is, schrijft GAE dit toe aan haar eigen verdienste. Bij slecht nieuws ligt de oorzaak elders.


 
 
 
 
 
 
 
 
Vluchten van Eelde naar Corfu al weer geschrapt
Geschreven door Luchtvaartnieuws, 16 juli 2015   
maandag 17 augustus 2015

Vluchten van Eelde naar Corfu al weer geschrapt


Advocaat: 350 mensen gedupeerd door problemen Hellas Travel


Aegean Airlines.jpg

EELDE - Zo'n 350 mensen zijn gedupeerd doordat touroperator Hellas Travel alle vluchten heeft geschrapt van Groningen Airport Eelde (GAE) naar het Griekse eiland Corfu. Dat meldt Wijck Advocaten in Maastricht donderdag, die door de touroperator in de arm is genomen.

De vakantiegangers die nog zouden vertrekken, zijn gewezen op alternatieve vluchten naar Corfu. Maar zij moeten die reis zelf betalen, terwijl het de vraag is of ze de tickets die ze via Hellas Travel hebben geboekt vergoed krijgen. "Op korte termijn kunnen geen snelle resultaten verwacht worden", meldt het advocatenkantoor.

Er verblijven op dit moment nog zo'n tweehonderd mensen op Corfu die via Hellas Travel hebben geboekt. De meesten vliegen vrijdag met de laatste vlucht van de touroperator terug naar Nederland. Voor zestig passagiers die later terug zouden komen, zijn alternatieve vluchten geregeld.

Hellas Travel huurde tegen een vaste prijs vliegtuigen van Aegean Airlines. Doordat het aantal boekingen sterk is gedaald en veel mensen hun reis hebben geannuleerd door de onzekere situatie in Griekenland, kan de touroperator Aegean Airlines niet meer betalen.

(c) ANP


 

 

 

 

 

 

 

 
Fors verlies voor Groningen Airport Eelde
Geschreven door Andries Ophof op RTVDrenthe, donderdag 9 juli 2015   
maandag 27 juli 2015

Fors verlies voor
Groningen Airport Eelde


 

EELDE - Groningen Airport Eelde heeft in 2014 een verlies geleden van bijna negen ton.
Dat blijkt uit de jaarrekening van het vliegveld. Daarmee is het verlies ten opzichte van het jaar 2013 bijna verdubbeld.
De Drentse luchthaven lijdt al jaren een verlies van zo rond de vijf ton.
In 2013 ging het om €492.869,-. In 2014 staat de teller op €893.304,-.

Minder inkomsten van charters
Het verlies heeft volgens de luchthaven vooral te maken met achterblijvende inkomsten uit havengelden en parkeeropbrengsten. De verwachting was dat er meer vliegtuigen zouden starten en landen na de baanverlenging, maar dat is niet het geval. Er zijn vluchten verdwenen, maar ook bij gekomen. Per saldo levert het op dit moment niet meer op.

Airport Eelde zegt verder dat het verlies te maken heeft met hogere personeelskosten en een extra budget van 234.000 euro voor de ontwikkeling van nieuwe lijndiensten en reclamecampagnes.

Eerst investeren

"We zullen eerst moeten investeren, voordat er meer inkomsten komen", zo zegt directeur Marco van de Kreeke tegen RTV Drenthe. De Drentse luchthaven heeft ook voor dit jaar hetzelfde bedrag begroot voor marketingcampagnes en de ontwikkeling van nieuwe bestemmingen.

Financiering onderkomen brandweer niet rond

Groningen Airport Eelde moet de komende jaren investeren. Zo is er het plan om samen met UMCG Ambulancezorg en de traumaheli van het UMCG een nieuw onderkomen te vestigen op het vliegveldterrein. De vergunningaanvraag loopt, maar Airport Eelde heeft de financiering nog niet rond. Volgens Van de Kreeke is dat nu in onderzoek.

Containers als uitbreiding vertrekhal
Een andere investering is in de aankomst- en vertrekhal. Er is bij drukte te weinig ruimte. "Vooral op vrijdag is het stapelen. Bovendien hebben we vanwege nieuwe veiligheidsregels ruimte moeten inleveren", aldus de directeur. Eelde heeft inmiddels een aantal containers bij het gebouw geplaatst om meer ruimte te creëren. Dat is - zo zegt de directeur - een tijdelijke oplossing. Er wordt gezocht naar een nieuwe oplossing. "Maar dat mag niet te veel geld kosten."

Dit jaar kijkt het vliegveld samen met de provincie Drenthe naar de ontwikkeling van het terrein voor het vliegveld. Daarbij wordt ook gekeken naar de toekomst van de oude gebouwen van de Rijksluchtvaartschool. Die gebouwen staan al jaren leeg.

Kopenhagen of München
Voor Airport Eelde blijft een hubverbinding met een grote luchthaven nog steeds bovenaan een lijstje met wensen staan. In het jaarverslag wordt gesproken over twee mogelijke bestemmingen. Dat zijn München en Kopenhagen. De gesprekken met Danish Air Transport en de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS lopen, maar zijn nog niet zo ver dat er kan worden gestart.
"Een broedende kip moet je niet storen", zegt directeur Van de Kreeke.

Of het vliegveld de tekorten zelf kan betalen? Tot nog toe wel. De luchthaven heeft een redelijk eigen vermogen en zal het tekort halen uit de reserves.


Klik hier om het radio-interview met Van de Kreeke te beluisteren


 

 

 

 

 

 

 

 
Passagiersontwikkelingen Groningen Airport Eelde
Geschreven door Philuippe Boucher, juni 2015   
donderdag 02 juli 2015

Passagiersontwikkelingen
Groningen Airport Eelde


 

In het eerste kwartaal 2015 laten de CBS cijfers een spectaculaire groei zien van het aantal passagiers op luchthaven Eelde. Een groei ten opzichte van 2014 van bijna 100%. Voor deze groei zijn een drietal nieuwe bestemmingen verantwoordelijk. Een nieuwe charter bestemming naar Lanzarote door Transavia uitgevoerd met nog wel een tussenlanding op Eindhoven. En twee nieuwe lijndiensten naar Gdansk 2x in de week en naar Londen 6x in de week met een klein toestel.

Kijken we naar de bijdrage van ieder van deze bestemmingen dan krijg je het volgende beeld.
De charter naar Lanzarote zorgt in het eerste kwartaal 2015 voor een groei van ca. 3.000 passagiers. Met ongeveer 115 passagiers per toestel geeft dat een bezetting van 64%. Door de tussenlanding in Eindhoven mag men aannemen dat ze met hun bezetting in de buurt komen van hun gemiddelde van 92%. Geen reden om met deze bestemming te stoppen of het moet al zijn dat de toestellen rendabeler kunnen worden ingezet op andere routes zoals met de verdwenen wintersport vluchten het geval was.

De lijnvluchten maken een spectaculaire groei door van ca. 5.191 naar 16.042 passagiers. In 2014 waren dat alleen de wintersportvluchten die zorgden voor 5.200 passagiers. Als we die wintersportvluchten er in 2015 afhalen blijven er voor Gdansk en Londen in het eerste kwartaal ca. 11.000 passagiers over. Als we uitgaan van de inmiddels bekende bezetting van 50% voor de Flybe toestellen naar Londen, zorgt deze lijn voor ca. 4.600 passagiers. Dan blijven er voor Wizair 6.400 over. Wizair heeft dan een bezetting over 52 vliegbewegingen van ca. 68%. Niet slecht maar wel duidelijk lager lager dan hun gemiddelde van 85%.

Als we deze cijfers doortrekken voor het hele jaar zouden er 56.000 passagiers extra kunnen komen. Eelde komt dan op een totaal van 225.000 passagiers, een stijging van ruim 30%.

Wat de resultaten van Flybe betreft kan men zich afvragen waarom maar zo weinig mensen gebruik maken van deze verbinding, terwijl Londen de meest gevraagde bestemming is van noorderlingen. Ca. 200.000 reizigers uit het primaire marktgebied boeken per jaar voor Londen, terwijl er maar 9.000 met Flybe vliegen. Niet meer dan 4,5% van het marktsegment wordt maar bereikt. Een deel van de verklaring is misschien de late vertrektijd rond 5 uur in de middag. Ook de afgelegen luchthaven Southend op een uur met de trein van het centrum van Londen kan een verklaring zijn. Verder heeft Southend geen interessante intercontinentale bestemmingen. Voor mensen die verder willen vliegen is de lijn dus niet interessant en de Europese bestemmingen op Southend zijn ook in Nederland te vinden. Als de subsidie aan Flybe uit het route fonds straks stopt is het zeer de vraag of deze maatschappij op Eelde blijft. De bezetting van 50% is laag t.o.v. hun gemiddelde bezetting van 70% en de maatschappij maakt nog steeds verlies.

Interessant in dit verband is een onderzoek van het KiM (Kennisinstituut Mobiliteit) van het ministerie van I&M.
Het onderzocht de doorslaggevende factoren bij de keuze voor een luchthaven. In 34% van de gevallen gaf de prijs de doorslag. In 28% was het het vluchtschema, dat wil zeggen de frequentie en tijdstippen van de vluchten. In 13 % een ticket aanbod en slechts in 12% de reisafstand naar de luchthaven. Zaken als inchecken, winkelen en parkeren zijn van ondergeschikt belang. Juist de punten waarvan met bij GAE denkt dat ze een sterk punt zijn om voor Eelde te kiezen.

Taartdiagram luchthavenkeuze 2013.jpg

  Uit: Determinanten van vlieggeneigdheid en luchthavenkeuze, KiM, juni 2015

 

Ondanks deze passagiersgroei blijft de positie van Eelde zwak. Aan de lage bevolkingsdichtheid rond de luchthaven verandert weinig. De dreiging van de opstart van luchthaven Lelystad blijft onverminderd en de kosten van luchtverkeersleiding zullen op den duur op de resultaten van GAE gaan drukken. De huidige lobby van het Noorden naar de Tweede Kamer toe zal misschien voor enig uitstel of verzachting zorgen maar de kosten niet geheel wegnemen. Plannen voor snellere treinverbindingen met het westen en Duitsland zetten de concurrentieposietie van Eelde ook onder druk.
Meer in algemene zin zijn de ontwikkelingen in de luchtvaart momenteel stormachtig. De markt wordt overstroomd met nieuwe vliegtuigen van Boeing en Airbus. De concurrentie vanuit de oliestaten is fors en de low cost maatschappijen oefenen forse druk uit op de resultaten van Transavia en Air France-KLM. Bij Air France-KLM staan forse bezuinigingen op stapel en het is de vraag hoe men tegen de prestaties op Eelde aankijkt. Ook de luchtvaartschool kan in de analyses meegenomen worden. Met duizenden werkloze piloten en de vele te verwachten ontslagen is het de vraag wat nog het nut is van de KLS op Eelde voor Air France KLM.
De komende drie jaar zullen deze ontwikkelingen ook op Eelde voelbaar worden.

Philippe Boucher juni 2015


 

 

 

 

 

 

 

 
Wie gaat de luchtverkeersleiders op Groningen Airport Eelde betalen?
Geschreven door RTVDrenthe, 3 juni 2015   
donderdag 04 juni 2015

Wie gaat de luchtverkeersleiders op Groningen Airport Eelde betalen?




Klik hier om het TV-item over de luchtverkeersleiders te bekijken

EELDE - Draait Groningen Airport Eelde straks zelf op voor de kosten van de luchtverkeersleiding? Donderdag komt dit aan de orde in de Tweede Kamer.

Het is een gruwelbeeld voor de Drentse luchthaven, want dat zou betekenen dat het vliegveld de kosten zou moeten verhalen op de reizigers.

'Elk vliegveld zijn eigen kosten'
De luchtverkeersleiding wordt nu betaald door alle luchthavens samen. In het bedrag van elk verkochte vliegticket is een bedrag gerekend voor de afhandeling van het luchtverkeer. Maar de Schiphol Groep wil van deze regeling af. Elke luchthaven moet zijn eigen kosten maar betalen vindt Schiphol, terwijl de nationale luchthaven nu ook bijdraagt in de kosten van Eelde, Maastricht, Rotterdam en Eindhoven.

Schiphol merkt er zelf niets van
Voor Schiphol heeft dat weinig consequenties. Het aantal reizigers is groot genoeg om het te verdelen. En voor Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en straks Lelystad Airport, heeft het ook weinig gevolgen. Zij maken allemaal deel uit van de Schiphol Groep en zullen de kosten onderling verdelen. Voor Eelde en Maastricht heeft het wel consequenties.

Maatregel levert niets op
Het afschaffen van de verdeling van de kosten levert de Schiphol Groep en de reizigers volgens de kleine luchthavens centen op en geen euro's. Eelde en Maastricht zien de kosten met miljoenen stijgen. Kosten die weer doorberekend moeten worden op de reizigers.

Kleinste luchthavens trekken samen op
De Limburgse en Drentse luchthavens trekken in hun strijd tegen de hoge kosten gezamenlijk op en zijn sinds een tijdje bezig om staatssecretaris Wilma Mansveld op andere gedachten te brengen. Mansveld is geen onbekende in Eelde. Ze is Groningse en mocht na de verlenging van de start- en landingsbaan de openingshandeling doen. Daarbij wenste ze de luchthaven veel succes. Maar nu staat ze tegenover de twee kleinste luchthavens van Nederland.


Commentaar VOLE
RTV Drenthe staat weer op de bres voor Luchthaven Eelde. Zoals vaker met een hoog ‘Calimero-gehalte’: “wij zijn zielig en Schiphol heeft het gedaan”. RTV Drenthe vergeet gemakshalve dat dit een rechtstreek gevolg is van Europees beleid, waarbij het uitgangspunt is gelijke concurrentieverhoudingen voor alle luchthavens. Met dat argument heeft de luchthaven 15 jaar gelobbyd om een zinloze baanverlenging er door te drukken. Nu de concurrentieverhoudingen gelijk zijn, zoekt GAE opnieuw naar argumenten om de tekorten bij anderen te leggen.

Eindhoven kan met 4 miljoen passagiers de kosten voor de luchtverkeersleiding zelf opbrengen. Het zelfde geldt voor Rotterdam met 1,6 miljoen passagiers. In Eelde -met een schamele 170.000 passagiers (85.000 tickets)- kost de luchtverkeersleiding 20 à 30 euro per ticket. Dat is de subsidie die de luchthaven jarenlang ontving, naast de tientallen miljoenen overheidsgeld. Als de luchthaven zo aantrekkelijk is voor de noordelijke passagiers, vinden die het vast geen probleem een toeslag van 20 à 30 euro te betalen. Dat zijn de concurrentieverhoudingen waar GAE al die tijd zo voor was.

RTV Drenthe voert nog een heel sterk argument aan: Schuld verplicht, want Mansveld “is Groningse en mocht na de verlenging van de start- en landingsbaan de openingshandeling doen”.
Gelukkig beslist Mansveld niet, maar de Tweede Kamer.


 

 

 

 

 

 

 

 
Jaloers op de ballen van Limburg?
Geschreven door Philippe Boucher in Groninger Krant, 1 juni 2015   
woensdag 03 juni 2015

Jaloers op de ballen van Limburg?


 
In een interview in de Groninger krant van 29 april doet directeur
Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde een poging de aandeelhouders te bewegen ruimhartiger geld te geven aan de luchthaven voor het ontwikkelen van nieuwe routes. Het is een goed moment want binnenkort is er een aandeelhoudersvergadering en dan kunnen er besluiten vallen. Alleen de redeneringen van Van de Kreeke zijn niet erg sterk of liever gezegd uitermate zwak en doorzichtig.


Maastricht Aachen Airport1.jpg

  1. In Maastricht zouden ze meer ballen hebben dan in Groningen en Drenthe vraagt de interviewer zich af, door weer miljoenen in die luchthaven te steken. Het waren geen ballen maar het was een noodsprong van de politiek. Maastricht was failliet met gigantische schulden. Het was sluiten of redden met overheidsgeld en nog een laatste kans geven. Daar heeft men voor gekozen omdat sluiting op dat moment een te grote stap zou zijn en politieke verdeeldheid zou zaaien.
    Eerdere onderzoeken van Roland Berger en Decisio in 2010 zagen nog wel groeimogelijkheden voor Maastricht, dat een vijf tot tien maal groter catchment area heeft dan Eelde, maar zagen ook grote onzekerheden. Na een paar jaar groei is het passagiersaantal met ruim 40% gedaald in 2014. Met name Eindhoven bezorgt Maastricht zware concurrentie, maar ook Luik en Düsseldorf doen dat.
    Het is de vraag of het besluit van de staten van Limburg om MAA over te nemen verstandig was, maar om dit besluit als een argument te gebruiken om de aandeelhouders van GAE te bewegen ook geld te geven is wel een uiterst zwakke argumentatie. Je kunt de beide situaties niet een op een vergelijken.

  2. Dat het maar niet lukt om een vliegverbinding met Schiphol te maken vanaf Eelde wijt Van de Kreeke aan onwil van Schiphol om hem tegemoet te komen. Zeventig procent van de noordelijke reizigers vliegt al via Schiphol, daarom zou Schiphol geen belang hebben bij een directe verbinding met Eelde betoogt Van de Kreeke. Een redenering die totaal niet klopt want Schiphol verliest geen enkele reiziger als ze op een klein vliegtuig naar Eelde overstappen en evenmin in omgekeerde richting. Het zou zelfs wat meer passagiers voor Schiphol kunnen opleveren. De werkelijke reden is dat Schiphol geen zin heeft om bijvoorbeeld wat minder landingsrechten te heffen bij een airline die op Eelde vliegt.
    Een airline gebruikt zijn landingsrechten en slots voor de best renderende verbindingen en daar hoort Eelde zeker niet bij. Schiphol heeft er weinig voordeel van om een tariefsverlaging te geven aan een airline die op Eelde vliegt.
    Dat is de werkelijke reden.
    Het zelfde probleem heeft Eelde met Heathrow. Onlangs is daar een slot verkocht voor 22 mln pond. Dat verdien je alleen maar terug met grote vliegtuigen en duizenden passagiers. Vanaf Eelde is dat uitgesloten.
    Het is misleidend om Schiphol dan de schuld te geven dat een verbinding niet tot stand komt, want waarom zou ze Eelde subsidiëren?

  3. Dan is er de droom, of liever gezegd het sprookje, dat je vanuit de hele wereld via één overstap op Eelde zou kunnen landen. Wie de time tables van de airlines bestudeert ziet al snel dat als je die droom wilt verwezenlijken er de hele dag door een klein vliegtuig van een grote hub (Schiphol, Heathrow, Frankfurt, Parijs) naar Eelde moet vliegen om geen al te grote vertragingen bij het overstappen te veroorzaken. Dat gaat natuurlijk niet lukken, gezien de schaarste aan landingsrechten en de kosten van de slots. Daar komt bij dat de trein vanaf Schiphol een goed alternatief is. Die doet er iets langer over maar rijdt frequenter en zorgt daardoor voor een betere aansluiting op ieder tijdstip van de dag. Die medicus uit Afrika die naar een congres van RUG of UMCG komt, zal er niet wakker van liggen dat hij nog twee uur in de trein moet zitten naar Groningen. Hij doet dat liever dan nog weer op Schiphol moeten wachten op aansluiting en dan op Eelde met de bus of een taxi naar Groningen te moeten. Veel te omslachtig.
    Deze droom van Eelde heeft weinig met de realiteit te maken.

  4. Dan is er de poging om met een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) de bijdrage van het vliegveld aan de noordelijke economie te onderbouwen.
    Prof. Elhorst heeft berekend dat het de noordelijke economie 150 mln zou opleveren. Dan mag die noordelijke economie (overheid en bedrijfsleven) wel een paar van die miljoentjes aan de luchthaven spenderen is de redenering van Van de Kreeke.
    Kern van die berekeningen van Elhorst is de zogenaamde reistijd winst. Want je bent al gauw een half uur sneller op je eindbestemming als je via Eelde vliegt dan wanneer je eerst nog naar Schiphol of Bremen moet. Elhorst gaat uit van 70 minuten reistijdwinst maar wat hij niet in zijn berekeningen meeneemt is dat van de 20 vakantiebestemmingen er 15 een tussenlanding maken waar men zeker een uur reistijd extra door krijgt. In zijn berekeningen neemt hij dat effect niet mee, met het argument dat die tussenlandingen in de toekomst niet meer zullen plaats vinden. Dat die tussenlandingen er na de baanverlenging nog steeds zijn bewijst dat door gebrek aan passagiers de touroperators genoodzaakt zijn passagiers elders op te halen om een behoorlijke bezettingsgraad te halen.
    Er is helemaal geen reistijdwinst en dito baten, maar er zijn wel aanzienlijke maatschappelijke kosten te verwachten als GAE de verkeerstoren geheel zelf moet bekostigen, nog afgezien van de te verwachten verliezen als gevolg van de opening van Lelystad.

  5. We moeten nu doorpakken, betoogt Van de Kreeke. Wij steken onze nek uit met een bijdrage van één miljoen in het route fonds, dan moeten de aandeelhouders dat ook doen. Hij verwacht dan 10% groei te realiseren. Afgelopen jaar was er overigens een daling van 6%!
    Misschien is het goed naar de geschiedenis van de bestemmingen te kijken. De afgelopen jaren zijn airlines gestopt met te vliegen vanaf Eelde naar, Dalaman, Rhodos, Malaga, Barcelona, Aberdeen, Girona, Marseille, Mallorca, Milaan, Salzburg en Innsbruck. Allemaal vanwege een te zwakke markt of het stoppen van de subsidie aan de airline. Daar zitten niet de minste bestemmingen onder, zoals Barcelona en Milaan. Waarom zou Kopenhagen of Egypte nu opeens wel een sterk marktsegment aanboren?
    De geschiedenis laat zien dat een nieuwe bestemming altijd even een opleving in aantallen passagiers geeft, maar later zakt het weer weg als het nieuwtje er af is, en stopt de verbinding weer.

    Het enthousiasme van Van de Kreeke is aanstekelijk maar zijn business case is uiterst zwak zo niet onhaalbaar.

Philippe Boucher 16-10-2014.jpg 

1 juni  Philippe Boucher



 

 

 

 

 

 

 

 
"Moeilijk doen over een miljoentje voor Groningen Airport Eelde? Dat is terecht!"
Geschreven door Philippe Boucher in Groninger Internet Courant, 22 april 2015   
donderdag 23 april 2015

"Moeilijk doen over een miljoentje voor Groningen Airport Eelde? Dat is terecht!"

Plaatje GAE Groningerkrant2.jpg

Onlangs hield journalist Matthijs van Houten een pleidooi in een blog op de GIC om wat ruimhartiger te zijn naar luchthaven Eelde met het geven van financiële steun door overheid en bedrijfsleven. Onderstaand een reactie van omwonenden Philippe Boucher, die het wel degelijk terecht vindt dat er ‘moeilijk wordt gedaan over een miljoentje’.


“Business volgt infrastructuur” is de stelling van Matthijs van Houten, en hij voelt zich daarin gesteund door de wereld van ondernemers en bankdirecteuren. Hij gebruikt Eindhoven als een lichtend voorbeeld hoe overheden genereus geld vrijmaken om de luchthaven daar beter te ontsluiten.

Van Houten vergeet alleen dat daar het omgekeerde het geval is. Infrastructuur volgt daar business. De onstuimige groei van Eindhoven heeft te maken met de verruiming van landingsrechten door het rijk en de hoge bevolkingsdichtheid rond Eindhoven, ruim 20 mln, terwijl Eelde niet verder komt dan 3 mln. De groei naar 4 mln passagiers op Eindhoven zorgt voor logistieke problemen op de aanvoerroutes voor auto en openbaar vervoer. Die problemen gaat men nu aanpakken. De steun die Van Houten aan Eelde wil geven is niet voor aanvoerwegen maar voor de business van de luchthaven zelf.

Vele onderzoeken hebben aangetoond dat Eelde niet veel verder zal komen dan 300.000 passagiers. Met Ryanair en Vueling zat men in 2013 op een top van 180.000. Dit loopt inmiddels weer langzaam terug, door het staken van diverse bestemmingen zonder dat daar veel voor in de plaats komt. Vandaag wordt net weer bekend dat Transavia volgend winterseizoen stopt met de wintersportvluchten.

De miljoentjes waar de luchthaven om vraagt zijn bedoeld om de aanloopverliezen van een nieuwe verbinding te dekken en airlines over te halen het experiment met Eelde te wagen. Zodra de subsidie stopt is het de vraag of de verdiensten nog voldoende zijn voor de airline. Is dat niet het geval dat is men zo weer vertrokken.

Wizzair wil haar bestemming Gdansk volgend jaar voortzetten. Of Flybe de lijn op Londen ook gaat doorzetten is nog de vraag. Die lijn loopt wat slechter dan Gdansk en de huidige bezetting van 44% tot 50% is op den duur toch onvoldoende.

Het laatste plan van GAE is een dagelijkse verbinding met Kopenhagen met een klein toestel van ca. 50 stoelen.
Men hoopt dat Kopenhagen als een hub (overstapluchthaven) zal gaan functioneren voor Eelde. Ook dat is zeer twijfelachtig. Van de tien meest gevraagde intercontinentale bestemmingen van noorderlingen is de helft niet op Kopenhagen te vinden en voor de andere helft is de aansluiting met wachttijden van 4 tot 7 uur zeer slecht.

De tien meest gevraagde Europese bestemmingen zijn wel allemaal op Kopenhagen te vinden. Wil men een overstaptijd die niet langer duurt dan twee uur dan is er maar één vlucht per bestemming geschikt. Alleen voor wie in Kopenhagen zelf wil zijn is de verbinding mogelijk geschikt. Maar de prijs is hoog en Schiphol biedt vaak goedkopere vluchten met low cost maatschappijen.

Voor reizigers die verder dan een half uur van Eelde wonen maakt het al bijna niet meer uit of ze via Eelde en Kopenhagen (1,5 uur reistijd)  hun internationale vlucht boeken of met de trein in 1,5 uur op Schiphol zijn om daar hun reis te beginnen. Dus de concurrentie met Schiphol zal Eelde nog meer voelen, want buiten een cirkel van 30 min rond Eelde maakt het al bijna niet meer uit welke luchthaven men kiest.

Men doet in het noorden terecht moeilijk over een miljoentje want het is hoogstwaarschijnlijk weggegooid geld."

Philippe Boucher

 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia stopt wintersportvluchten vanaf Eelde
Geschreven door RTVDrenthe, 21 april 2015   
woensdag 22 april 2015

Transavia stopt wintersportvluchten vanaf Eelde

Plaatje Transavia2.jpg

Transavia niet meer naar de sneeuw


Luchtvaartmaatschappij Transavia stopt met de twee wintersportvluchten vanaf Groningen Airport Eelde. Transavia zegt de vliegtuigen op andere plekken nodig te hebben.
Dat blijkt uit de nieuwe winterdienstregeling van de luchtvaartmaatschappij.

Markt niet toereikend

Transavia gaat nu vanaf Schiphol en Eindhoven Airport vaker vliegen naar de bestemmingen Salzburg en Innsbrück in Oostenrijk. Beide luchthavens zijn de thuisbasis van verschillende vliegtuigen van de maatschappij. Eelde is dat niet. Volgens Transavia is de markt niet langer toereikend om ook vanaf Eelde te vliegen.
Tot nu toe vloog de charter wekelijks in de winter van de Drentse luchthaven naar de wintersportgebieden. Maar de lowcost carrier, een dochter van Air France/KLM, zoekt naar mogelijkheden om de concurrentie aan te gaan met andere maatschappijen. De focus ligt daarbij vooral op Schiphol, Rotterdam en Eindhoven Airport.

Te weinig vluchten per week


Directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde vindt het jammer dat Transavia niet meer vliegt naar wintersportbestemmingen. "Ze waren best tevreden over het aantal passagiers. Maar twee keer per week vliegen is in deze markt lastig. Mensen willen graag kort op vakantie en dat lukt niet met één vlucht in de week".
Van de Kreeke zegt nog een voorstel gedaan te hebben om de vlucht voort te zetten, maar Transavia wilde dit niet. "We kijken naar alternatieven, maar op korte termijn wordt dat lastig".

Gdansk gaat door

Voor Eelde betekent het dat het aantal vluchten in de winter kleiner wordt. Overigens vliegt WizzAir komende winter opnieuw van Eelde naar het Poolse Gdansk.
De maatschappij is tevreden over de lijndienst.


 

 

 

 

 

 

 

 
Inloopbijeenkomst Mobiel Medisch Team
Geschreven door www.umcgambulancezorg.nl   
vrijdag 17 april 2015

Inloopbijeenkomst Mobiel Medisch Team.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 81 - 100 van 378

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.