spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Vliegverbinding vanaf Eelde met Manchester hangt in lucht
Geschreven door RTVNoord, 30 maart 2016   
dinsdag 05 april 2016

Vliegverbinding vanaf Eelde met Manchester hangt in lucht

plaatje GAE RTVNoord.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Foto: Jos Schuurman (FPS)

 

Groningen Airport Eelde onderhandelt met het Deense Sun-Air over een dagelijkse vliegverbinding met de Engelse stad Manchester.

Volgens een woordvoerder van het noordelijke vliegveld betekent dat nog niet dat de zaak beklonken is. 'Het is zeker serieus, maar nog niet rond. We moeten nog onderhandelen over de voorwaarden.'

Slots toegewezen
De Deense luchtvaartmaatschappij heeft al wel zogenoemde slots van die luchthaven in Manchester toegewezen gekregen om twee keer per dag van en naar Eelde te vliegen. Dat geldt vanaf augustus dit jaar. Bij slots gaat het om een tijdsperiode waarin er vanaf een luchthaven opgestegen en gedaald mag worden.

Doorvliegen naar Amerika
Manchester is een interessante verbinding voor Groningen Airport Eelde. Vanaf die internationale luchthaven kan worden doorgevlogen met American Airlines naar onder meer New York en Chicago. Ook is een verbinding met de grote internationale luchthaven Londen Heathrow mogelijk.

Het Deense Sun-Air is met name in Scandinavië actief. Ook is er een vliegverbinding tussen Manchester en het Deense Billund. Sun-Air is een dochtermaatschappij van British Airways.


Commentaar VOLE
Hoe serieus moeten we dit nemen? Er moet nog onderhandeld worden. De verbinding met Kopenhagen wil ook maar niet van de grond komen.

Sun-Air vliegt met kleine toestelen (Dornier) met 30 stoelen. De reis zal ongeveer 1,5 tot 2 uur duren. Met de trein naar Schiphol is even snel en daar heeft men keuze uit meer bestemmingen. Het hele idee van een lijn op Manchester is even problematisch als Kopenhagen. Het werkt voor mensen die in Manchester moeten zijn en er € 300,- à € 400,- voor een enkele reis voor over hebben. Maar vul je daar een toestel mee, twee maal per dag? Manchester komt niet voor in de beste 10 Europese bestemmingen van Noorderlingen. Zou de prijs lager liggen dan kan het niet uit en krijgt Sun-Air subsidie uit het route-developmentfund. Dat stopt na 1 of 2 jaar, waarna de lijn ook weer stopt.

Het zal GAE niet redden want intussen zet de daling van het aantal passagiers door. In februari noteerde het CBS op Eelde 7368 passagiers, tegenover vorig jaar 9184. Dat is een forse daling van 20%. In januari was de daling 23%. Deze trend zet zich de rest van het jaar door omdat vluchten naar Tenerife, Kos en Antalya geschrapt zijn en de vluchten op Grand Canaria gehalveerd.

We houden het erop dat GAE wanhopig op zoek is naar positief nieuws. Half mei wordt de strategische verkenning naar de toekomst van luchthaven Eelde bekend gemaakt.


 

 

 

 

 

 

 

 
Jonge Democraten: sluit vliegveld Eelde
Geschreven door Dagblad van het Noorden, 24 maart 2016   
donderdag 24 maart 2016

Jonge Democraten: sluit vliegveld Eelde
         

Als het aan de jongeren binnen D66 in Groningen ligt, wordt Groningen Airport Eelde gesloten.

De Jonge Democraten hebben de aandeelhouders - de provincies Groningen en Drenthe en de gemeentes Groningen, Assen en Tynaarlo – van het vliegveld opgeroepen over te gaan tot sluiting van Eelde.

Zij vinden dat reizigers in het Noorden meer geholpen zijn met betere aansluitingen naar vliegvelden in de Randstad en Duitsland, dan verder te investeren in onrendabele plannen voor commerciële luchtvaart in het noorden.

De jongeren binnen D66 komen tot deze conclusies na lezing van het onderzoek van de provincie Groningen naar de toekomst van Eelde. Groeikansen werden klein geacht terwijl de concurrentie met andere vliegvelden groot is.

 

 

 

 

 

 

 

 
Schiphol neemt verkeerstoren Eelde voor even over
Geschreven door RTVNoord, maandag 21 maart 2016   
maandag 21 maart 2016

Schiphol neemt verkeerstoren Eelde
voor even over



 

 

De luchtverkeersleiding op Groningen Airport Eelde wordt na de zomer bij wijze van proef een aantal keren overgenomen door de verkeerstoren op Schiphol.

Cameramast
Tijdens de proef wordt het vliegverkeer bij Eelde meerdere keren, steeds voor twee uur, begeleid vanuit Schiphol. Om dat goed te kunnen doen, is er afgelopen week een cameramast geïnstalleerd op de verkeerstoren in Eelde. Door die camera's moet de verkeersleiding op Schiphol straks een goed overzicht hebben van de situatie in Eelde.

Tijdens de proef blijft de toren in Eelde gewoon bemand, zodat de controle daar kan worden overgenomen als dat nodig is.

Europees project
De proef maakt deel uit van het Europese project SJU SESAR. In Zweden wordt momenteel een proef gedaan met verkeersleiding op afstand op de kleine luchthaven Örndskölsvik. Hier landt een zeer beperkt aantal vluchten per dag. Bij de proef in Nederland wordt gekeken of de luchtverkeersleiding op afstand ook werkt op een drukkere en complexere luchthaven, zoals Groningen Airport Eelde.

Toekomst
Op dit moment staat de Nederlandse wet- en regelgeving het gebruik van luchtverkeersleiding op afstand nog niet toe. In de toekomst zou het kunnen bijdragen aan een efficiëntere inzet van luchtverkeersleiders en een kostenbesparing.

 

 

 

 

 

 

 

 
Vueling: Groningen met lege handen, voorzichtig op Maastricht
Geschreven door Klaas-Jan van Woerkom in Luchtvaart Nieuws, 16 maart 2016   
donderdag 17 maart 2016

Vueling: Groningen met lege handen, voorzichtig op Maastricht



 
AMSTERDAM - Met Schiphol, waar flink wordt uitgebreid, Rotterdam en binnenkort Eindhoven en Maastricht heeft Vueling het vijftal grote Nederlandse luchthavens deze zomer bijna compleet. Groningen Airport Eelde, waar de Spaanse prijsvechter in 2012/2013 een korte periode op vloog, ontbreekt als enige. “Groningen komt niet meer in onze plannen voor, de markt is er simpelweg te klein”, zegt chief commercial officer David García Blancas in gesprek met Reismedia.
Van Eindhoven heeft hij hoge verwachtingen, maar Maastricht wordt met reden mondjesmaat bediend.

Commentaar VOLE
Bij het vertrek van Vueling was het verweer van GAE dat ze weggingen vanwege de komst van Ryanair die op Gerona vloog. Dat blijkt dus onzin. "De markt is hier simpelweg te klein" volgens Vueling. Nog steeds, ook nu Ryanair weg is.


 

 

 

 

 

 

 

 
Handhavingsrapportage GAE 2014-2015: 29 nachtvluchten niet thuis te brengen
Geschreven door ILT, 11 augustus 2015   
woensdag 16 maart 2016

Handhavingsrapportage GAE 2014-2015:

29 nachtvluchten niet thuis te brengen


 

 
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt ieder jaar een handhavingsrapportage over GAE.
In de rapportage voor het gebruiksjaar 2014-2015 stelt schrijft ILT onder meer dat:

  • de exploitant niet heeft voldaan aan de verplichtingen ten aanzien van de tijdigheid van de gegevensverstrekking.
  • van de 141 nachtvluchten er van 29 niet kon worden aangegeven of één van de uitzonderingssituaties zoals genoemd in artikel 4, tweede tot en met vierde lid van toepassing was. Hierdoor is de inspectie niet volledig in staat de regels ten aanzien van de openstelling van de luchthaven te controleren. Op grond hiervan heeft de inspectie vastgesteld dat de informatievoorziening en gegevensverstrekking van de luchthaven niet in overeenstemming is met artikel 8.54 eerste lid Wet Luchtvaart en artikel 13 van de regeling Burgerluchthavens. De exploitant heeft hiermee niet volledig voldaan aan de verplichtingen ten aanzien van de volledigheid van de gegevensverstrekking.
  • in totaal 170 militaire vluchten op de luchthaven hebben plaatsgevonden. Het aantal militaire vliegbewegingen heeft hierbij het maximum van 400 bewegingen niet overschreden.

De inspectie is voornemens om een waarschuwingsbrief te sturen en de luchthaven schriftelijk te informeren over de geconstateerde bevindingen. Onder andere door middel van het uitvoeren van een audit zal de inspectie de naleving van de regels ten aanzien van de gegevensverstrekking en informatievoorziening controleren.

U kunt de rapportage hier raadplegen: handhavingsrapportage GAE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
ABN Amro staakt financiering pilotenopleiding
Geschreven door Financieel Dagblad, 1 maart 2016   
dinsdag 01 maart 2016

ABN Amro staakt financiering pilotenopleiding


De jongensdroom om piloot te worden dreigt onfinancierbaar te worden. ABN Amro stopt als laatste van de Nederlandse banken met het verstrekken van leningen voor de opleiding tot verkeersvlieger. Dat heeft de bank maandag bekendgemaakt. Eerder al stopten ING en de Rabobank met deze financiering. De arbeidsmarkt voor piloten is zo slecht dat de banken er geen brood meer in zien om de opleiding van nieuwe verkeersvliegers te financieren.

Mindere tijden

ABN Amro financiert studentenpiloten sinds 1993. 'De bank heeft de goede tijden en de mindere tijden in deze branche doorgemaakt, met name in de afgelopen jaren', zo staat in het persbericht te lezen. 'Dat heeft de bank ertoe gebracht na te denken over haar toekomst op deze markt.' Een woordvoerder van de bank bevestigt dat de slechte arbeidsmarkt voor piloten een rol heeft gespeeld bij het besluit. 'Het is ook een kleine, intensieve activiteit voor een hele specifieke doelgroep, die niet meer rendabel is en dat ook niet meer wordt.'

Het Financieele Dagblad berichtte in oktober vorig jaar dat de Nederlandse arbeidsmarkt voor vliegers kampt met een overschot. Volgens de pilotenvakbond, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), zitten ongeveer 1200 tot 1300 vliegers werkloos thuis. De afgelopen jaren zijn er meer piloten opgeleid dan de markt vraagt. Tegelijk schrappen grote afnemers zoals Air France-KLM juist arbeidsplaatsen voor vliegers. Daar komt nog bij dat de pensioenleeftijd voor KLM-vliegers omhoog gaat van 56 naar 58 jaar, waardoor er minder nieuwe vliegers nodig zijn.

Risico's

De slechte arbeidsmarkt levert risico's op voor de bank. Opleidingen tot vlieger zijn duur — het gaat al gauw om een lening van tenminste € 100.000. Studiefinanciering door de overheid ontbreekt. Afgestudeerde vliegers die geen baan krijgen, kunnen de bank niet terugbetalen en blijven met een schuld zitten.

ABN Amro laat in het persbericht weten dat de bank zich zal houden aan de afspraken met de ongeveer 150 studentenpiloten die nu met de opleiding bezig zijn. Of zij ook hun hele opleiding nog kunnen financieren is niet helemaal duidelijk. In het persbericht schrijft de bank 'haar uiterste best te doen om ervoor te zorgen dat deze studenten hun opleiding kunnen afmaken'. Maar vanaf september van dit jaar worden er geen leningen meer verstrekt aan nieuwe studenten.

 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia stopt nu ook met bestemming Antalya
Geschreven door RTVNoord, woensdag 10 februari 2016   
woensdag 10 februari 2016

Transavia stopt nu ook met bestemming Antalya

plaatje Transavia5.jpg
 (Foto: Jos Schuurman (FPS))


Transavia stopt met vluchten vanaf Groningen Airport Eelde naar de Turkse badplaats Antalya. Dat meldt de luchthaven in een persbericht.

Afgelopen vrijdag werd al bekend dat de maatschappij niet langer vliegt op het Griekse eiland Kos. Toen ging het nog om een voorlopig besluit. Transavia bevestigt nu dat de bestemming Kos definitief wordt geschrapt.

De vluchten naar Kos en Antalya zouden bij de start van het zomerseizoen, eind april, beginnen.

Stilvallende boekingen
Transavia-woordvoerder Anita Sunter laat weten dat er te weinig vraag is om de vluchten uit te kunnen voeren. Dat heeft grotendeels te maken met de vluchtelingenproblematiek.

De terugvallende vraag geldt ook voor andere luchthavens in ons land, zoals Eindhoven en Schiphol, maar daar blijven wel vluchten op beide bestemmingen over.

In het persbericht stelt Groningen Airport Eelde dat de vlucht naar Antalya één keer per week zou worden uitgevoerd, terwijl de vraag naar twee keer per week groot is. Transavia zegt zich hierin niet te herkennen.

Transavia gaat niet weg
Transavia blijft vanaf Eelde wel vliegen op Kreta, Faro, Mallorca, Lanzarote, Gran Canaria en Dalaman. Maar de maatschappij sluit niet uit dat meer bestemmingen worden geschrapt. 'We kijken voortdurend naar hoeveel belangstelling er is', zegt Sunter.

Eerder trok Transavia met ingang van het nieuwe zomerseizoen al de stekker uit de vluchten naar Tenerife. Dat had onder andere te maken met een gewijzigde strategie, waarin Transavia de focus legt op de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam.

Andere maatschappijen
Reizigers die vanaf Eelde naar Antalya willen, kunnen daarvoor nog wel terecht bij Corendon en TUI. Beide vliegmaatschappijen vliegen komend zomerseizoen twee keer per week op de Turkse badplaats.

 

 

 

 

 

 

 

 
Opinie: Het zwartepieten om luchthaven Eelde is begonnen
Geschreven door VOLE in Dagblad van het Noorden 8-2-2016   
dinsdag 09 februari 2016

[Onderstaand artikel is een commentaar van VOLE op het interview van DvhN met Van de Kreeke (GAE), red. Klik hier om dit interview te bekijken.]


 

Opinie: Het zwartepieten om luchthaven Eelde is begonnen

plaatje GAE DvhN.jpg

De directie van luchthaven Eelde geeft toe: Het einde is in zicht. Reden voor de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) om nog eens flink van zich af te bijten.


Directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde (GAE) geeft toe in het Dagblad van het Noorden van afgelopen zaterdag: ,,Er is een moment dat het niet meer goed komt. Het einde is in zicht.'' Hij noemt dat een ‘kantelmoment’. Het is kennelijk een kanteling in slow motion, want diverse onafhankelijke luchtvaarteconomen voorspellen al twintig jaar lang dat ‘Eelde’ geen toekomst heeft.

Van de Kreeke schroomt niet om de schuld bij anderen te leggen: “Er zijn nieuwe ontwikkelingen. Vliegveld Lelystad zal er bijkomen”. De uitbreiding van Lelystad stond echter al jaren vast toen de baan op Eelde nog verlengd moest worden. De excuses zijn slapjes en bovendien onjuist: “Er was geen beroep tegen mogelijk wegens de Crisis- en herstelwet” volgens Van de Kreeke. Beroep was wel mogelijk en is ook door de milieubeweging ingesteld vanwege de aantasting van de Oostvaardersplassen. De Crisis- en herstelwet heeft hier niets mee te maken.

Hoewel het water Van de Kreeke aan de lippen staat, wordt de situatie toch mooier voorgesteld dan ze is. Eind 2017 zou er nog €3 miljoen in kas zijn. Volgens de eigen begroting van GAE is er eind 2016 nog €3,4 miljoen in kas. Bij een gelijkblijvend verlies van ruim €1,2 miljoen zal GAE eind 2017 nog €2,2 miljoen in kas hebben.

Als de begroting klopt. Dat is niet waarschijnlijk omdat daarin geen rekening is gehouden met de kosten voor een MER en met de kosten van de luchtverkeersleiding. Ook daalt het aantal reizigers sneller dan begroot. Deze week is de bestemming Kos afgevallen. Hoe dan ook, GAE heeft eind 2016 al niet meer genoeg in kas om een sociaal plan voor de 57 werknemers te betalen. De vakbonden berekenen dat dit plan GAE minimaal de jaarlijkse salarissom gaat kosten. Die bedraagt €4,3 miljoen. De geruststellende woorden van Van de Kreeke zijn dus onterecht. RTVNoord zat er met het recente bericht over faillissement niet ver naast. De alarmbellen gaan terecht af.

Zoals we vaker bij GAE moeten vaststellen: tegenvallende prestaties worden steevast aan externe omstandigheden toegeschreven. Nooit steekt men de hand in eigen boezem. Van de Kreeke beweert: “We zijn verplicht elke dag open te zijn tot elf uur ‘s avonds”. Dat is gewoon niet waar. In het luchthavenbesluit staan mogelijkheden, geen verplichtingen. Bovendien kán de minister beperktere openingstijden vaststellen.

Van de Kreeke verwart het afdekken van het exploitatietekort met investeringen. ”Er moet geïnvesteerd worden, dat hebben wij altijd gezegd”. Waarom zou je investeren in een vertrekhal als die ruim genoeg is voor de gemiddeld 500 passagiers per dag (slechts 90.000 reizigers per jaar)? Twintig jaar lang heeft GAE op alle mogelijke manieren geprobeerd aan te tonen dat de baanverlenging nodig was om rendabel te worden. Maar nu beweert de GAE-directie: “Het uitgangspunt dat we als luchthaven rendabel moeten zijn is naïef en onterecht.” En hij sluit af met “Ik moet permanent opboksen tegen vooringenomenheid”.

Sinds het Rijk de luchthaven heeft overgedragen aan de regio is er meer dan
€ 100 miljoen aan gemeenschapsgeld gepompt in uitbreiding en exploitatie. De commissarissen en de aandeelhouders zijn verantwoordelijk voor de verspilling van gemeenschapsgeld. De raad van commissarissen staat al vanaf 2007 onder leiding van dhr. Henk Sol. De commissarissen kennen de diverse rapporten waarin de risico’s zijn benoemd: te klein verzorgingsgebied, opkomst prijsvechters, kosten luchtverkeersleiding, opening Lelystad, etc. Al deze risico’s werden stelselmatig genegeerd, zoals ook de Noordelijke rekenkamer vaststelde. Commissarissen en verantwoordelijke politici keken de andere kant op en hebben het willens en wetens op een fiasco laten aankomen. Het geld stroomde immers vanzelf binnen dankzij de aandeelhouders. Maar ontslaat die stroom ‘gratis’ geld de commissarissen van hun verantwoordelijkheid? Hun aansprakelijkheid zal de komende maanden zeker aan de orde komen.


 

 

 

 

 

 

 

 
'Het komt niet vanzelf goed met luchthaven Eelde'
Geschreven door Jaap Kiers in DvhN, 6 februari 2016   
maandag 08 februari 2016

INTERVIEW

'Het komt niet vanzelf goed met luchthaven Eelde'


Bij ongewijzigd beleid heeft vliegveld Groningen Aiport Eelde op termijn geen toekomst. Hoe slecht staat het vliegveld er nu eigenlijk voor? Directeur Marco van de Kreeke geeft opening van zaken.


foto Marco van de Kreeke3.jpg

 

 

Marco van de Kreeke, directeur van Groningen Airport Eelde (GAE) was woedend enkele weken geleden. RTVNoord meldde dat het vliegveld tegen een faillissement aanbungelde. Hij eiste - en kreeg - rectificatie. "We hebben daar heel fel op gereageerd", zegt Van de Kreeke. "Want het woord faillissement betekent nogal wat. Alle alarmbellen gaan ineens af. Klanten gaan bellen. Laat duidelijk zijn: we zijn nog steeds heel ver verwijderd van een faillissement."
     Hoe ver is heel ver? "Eind 2017 hebben we nog steeds bijna 3 miljoen euro vrij te besteden", zegt Van de Kreeke. Genoeg om ook 2018 nog te overleven. Maar dan, moet Van de Kreeke bekennen, is het einde in zicht. De Raad van Commissarissen heeft de aandeelhoudersprovincies Groningen en Drenthe, stad Groningen en Assen en gemeente Tynaarlo) enkele maanden geleden geïnformeerd: er is een moment dat het niet meer goed komt.
   
     Een kantelmoment, noemt Van de Kreeke het. "Denken over het vliegveld als 'het komt wel goed' is voorbij. Er moet geïnvesteerd worden, dat hebben wij ook altijd gezegd."
Is dat niet in tegenspraak met het ambitieuze businessplan Werelden Verbinden, van twee jaar geleden, waarin GAE een groei voorzag naar op termijn zelfs 600.000 passagiers?

"Nee", zegt Van de Kreeke. "Want ook daarin waren belangrijke investeringen voorzien die het vliegveld niet zelf kan financieren."

    Die aandeelhouders laten een studie uitvoeren waarin alle scenario's voor het vliegveld worden bekeken. Ook sluiting. Toch bizar, na de omstreden baanverlenging, die het vliegveld bijna als vanzelf een gouden toekomst zou opleveren? "De wereld ziet er nu anders uit", zegt de directeur. "Er zijn nieuwe ontwikkelingen. Vliegveld Lelystad zal erbij komen. Nu moeten we kijken: Hoe gaan we daarmee om? Wat betekent het vliegveld ook in maatschappelijke termen?"
    Feitelijk is de vraag: wat heeft Noord-Nederland over voor een eigen luchthaven? "In Limburg is de situatie niet anders", zegt Van de Kreeke. "Daar heeft de provincie het vliegveld Maastricht teruggekocht. Nu wordt een nieuwe partij geselecteerd om het te exploiteren. Daar wordt gekeken of kosten voor brandweer, veiligheid, infrastructuur en verkeersleiding uit de exploitatie gehaald kunnen worden. Dat zou voor ons ook een oplossing kunnen zijn. Dan besta je puur op de revenuen van het vliegveld."
    "In Amerika zie ik dat ook overal", vervolgt Van de Kreeke. "Dan zie ik op vliegvelden brandweerwagens rijden met 'zus en zo-county' op de flanken. Ik zou het niet raar vinden als onze brandweer ook onder de overheid zou vallen."
    Want de kosten zijn enorm. "Neem nou laatst, met die ijzeldagen. Drie dagen code rood. Onze mannen zijn hele dagen bezig geweest om de baan ijsvrij te maken. En dat lukte, we waren er heel trots op. Ze hebben er een speciaal spulletje voor, Clearway geheten. We hebben voor tienduizenden euro's van dat spul gebruikt. Voor zes vluchten. Commercieel zeg je dan, ga ergens anders heen. Maar dat mag niet."
    Want Eelde is openbare infrastructuur. "We zijn verplicht elke dag open te zijn tot elf uur 's avonds. In de winter kost dat geld, in de zomer zijn we hartstikke winstgevend. Maar dat geldt toch ook voor de NS en busvervoer? Ik ben blij dat de politieke discussie daarover nu gevoerd gaat worden. Het uitgangspunt dat we als luchthaven rendabel moeten zijn is naïef en onterecht."
    Maar was dat nou juist niet de reden voor baanverlenging? Daarna zou 'Eelde' toch moeiteloos op eigen benen staan? Wat heeft die nieuwe baan nu eigenlijk gebracht? "Wizzair zou hier niet geweest zijn", pareert Van de Kreeke. "En we zijn nu uitwijkvlieg- veld voor KLM. Die doen dat ook niet onder de 2000 meter. We kunnen nu volwaardig meedoen. De discussie rond die baanverlenging was zo gepolariseerd en heeft zo lang geduurd .... Er zijn dingen gezegd waarvan je achteraf moet constateren dat ze niet heel valide meer zijn. De lange baan is geen wondermiddel gebleken. Maar de conclusie dat het niet nodig was, is ook te snel."
    Vanaf 2018 is luchthaven Lelystad actief. Velen zien dat als de finale doodsteek voor Eelde. "Er is geen beroep tegen mogelijk", zegt Van de Kreeke. "Vanwege de crisis- en herstelwet. Schiphol wilde de charters en low cost carriers er heen plaatsen, maar dat kan helemaal niet. Dus gaan ze ze nu verleiden met heel lage tarieven. Marktverstorend. Heel raar dat dat mag. En inderdaad, voor noordelijke reizigers is Lelystad een aantrekkelijk alternatief. Zeker vergeleken met Schiphol."
    Vindt Van de Kreeke het eigenlijk nog leuk op Groningen Airport Eelde? Hij schrikt van die vraag. Denkt lang na. "Ik wist toen ik hier kwam dat de discussie hier maatschappelijk speelde. Maar deze heftigheid, de polarisatie, heb ik niet voorzien. De discussie is op zichzelf goed, maar ik moet permanent opboksen tegen vooringenomenheid."

Klik hier om het commentaar van VOLE op bovenstaand interview te bekijken


 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia stopt tijdelijk met vluchten vanaf Eelde naar Kos
Geschreven door RTVNoord, vrijdag 5 februari 2016   
maandag 08 februari 2016

Transavia stopt tijdelijk met vluchten vanaf Eelde naar Kos



Transavia heeft de vluchten vanaf Groningen Airport Eelde van en naar het Griekse eiland Kos tijdelijk opgeschort.
Volgende week wordt besloten of deze zomerbestemming wel of niet blijft bestaan.

Vluchtelingenproblematiek

Reden voor de pas op de plaats is dat het aantal boekingen naar Kos ver achterblijft. Vermoed wordt dat dit verband houdt met de vluchtelingenproblematiek op het zonnige eiland.

Overleg met touroperators

Een woordvoerder van Transavia laat weten dat de komende dagen met de touroperators wordt overlegd over de ontstane situatie: 'De boekingen voor heel Oost-Griekenland blijven achter. Dus willen we nu eerst om tafel met de touroperators. In de loop van volgende week hakken we dan de knoop door hoe we hier verder mee omgaan'.

Een woordvoerder van Groningen Airport Eelde laat weten het definitieve besluit van Transavia af te wachten. Touroperators als TUI en Neckermann melden dat er voorlopig geen vliegreizen vanaf Eelde of Rotterdam Airport van en naar Kos kunnen worden geboekt.

Via Schiphol
TUI heeft inmiddels een aantal reizigers in Noord-Nederland laten weten dat hun al vastgelegde reis wordt omgeboekt en dat ze vanaf Schiphol vliegen. Op de meeste reissites zijn geen vakantievluchten van en naar Kos meer vanaf Eelde te boeken.

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 81 - 100 van 409

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.