spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies

Jaloers op de ballen van Limburg?
Geschreven door Philippe Boucher in Groninger Krant, 1 juni 2015   
woensdag 03 juni 2015

Jaloers op de ballen van Limburg?


 
In een interview in de Groninger krant van 29 april doet directeur
Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde een poging de aandeelhouders te bewegen ruimhartiger geld te geven aan de luchthaven voor het ontwikkelen van nieuwe routes. Het is een goed moment want binnenkort is er een aandeelhoudersvergadering en dan kunnen er besluiten vallen. Alleen de redeneringen van Van de Kreeke zijn niet erg sterk of liever gezegd uitermate zwak en doorzichtig.


Maastricht Aachen Airport1.jpg

  1. In Maastricht zouden ze meer ballen hebben dan in Groningen en Drenthe vraagt de interviewer zich af, door weer miljoenen in die luchthaven te steken. Het waren geen ballen maar het was een noodsprong van de politiek. Maastricht was failliet met gigantische schulden. Het was sluiten of redden met overheidsgeld en nog een laatste kans geven. Daar heeft men voor gekozen omdat sluiting op dat moment een te grote stap zou zijn en politieke verdeeldheid zou zaaien.
    Eerdere onderzoeken van Roland Berger en Decisio in 2010 zagen nog wel groeimogelijkheden voor Maastricht, dat een vijf tot tien maal groter catchment area heeft dan Eelde, maar zagen ook grote onzekerheden. Na een paar jaar groei is het passagiersaantal met ruim 40% gedaald in 2014. Met name Eindhoven bezorgt Maastricht zware concurrentie, maar ook Luik en Düsseldorf doen dat.
    Het is de vraag of het besluit van de staten van Limburg om MAA over te nemen verstandig was, maar om dit besluit als een argument te gebruiken om de aandeelhouders van GAE te bewegen ook geld te geven is wel een uiterst zwakke argumentatie. Je kunt de beide situaties niet een op een vergelijken.

  2. Dat het maar niet lukt om een vliegverbinding met Schiphol te maken vanaf Eelde wijt Van de Kreeke aan onwil van Schiphol om hem tegemoet te komen. Zeventig procent van de noordelijke reizigers vliegt al via Schiphol, daarom zou Schiphol geen belang hebben bij een directe verbinding met Eelde betoogt Van de Kreeke. Een redenering die totaal niet klopt want Schiphol verliest geen enkele reiziger als ze op een klein vliegtuig naar Eelde overstappen en evenmin in omgekeerde richting. Het zou zelfs wat meer passagiers voor Schiphol kunnen opleveren. De werkelijke reden is dat Schiphol geen zin heeft om bijvoorbeeld wat minder landingsrechten te heffen bij een airline die op Eelde vliegt.
    Een airline gebruikt zijn landingsrechten en slots voor de best renderende verbindingen en daar hoort Eelde zeker niet bij. Schiphol heeft er weinig voordeel van om een tariefsverlaging te geven aan een airline die op Eelde vliegt.
    Dat is de werkelijke reden.
    Het zelfde probleem heeft Eelde met Heathrow. Onlangs is daar een slot verkocht voor 22 mln pond. Dat verdien je alleen maar terug met grote vliegtuigen en duizenden passagiers. Vanaf Eelde is dat uitgesloten.
    Het is misleidend om Schiphol dan de schuld te geven dat een verbinding niet tot stand komt, want waarom zou ze Eelde subsidiëren?

  3. Dan is er de droom, of liever gezegd het sprookje, dat je vanuit de hele wereld via één overstap op Eelde zou kunnen landen. Wie de time tables van de airlines bestudeert ziet al snel dat als je die droom wilt verwezenlijken er de hele dag door een klein vliegtuig van een grote hub (Schiphol, Heathrow, Frankfurt, Parijs) naar Eelde moet vliegen om geen al te grote vertragingen bij het overstappen te veroorzaken. Dat gaat natuurlijk niet lukken, gezien de schaarste aan landingsrechten en de kosten van de slots. Daar komt bij dat de trein vanaf Schiphol een goed alternatief is. Die doet er iets langer over maar rijdt frequenter en zorgt daardoor voor een betere aansluiting op ieder tijdstip van de dag. Die medicus uit Afrika die naar een congres van RUG of UMCG komt, zal er niet wakker van liggen dat hij nog twee uur in de trein moet zitten naar Groningen. Hij doet dat liever dan nog weer op Schiphol moeten wachten op aansluiting en dan op Eelde met de bus of een taxi naar Groningen te moeten. Veel te omslachtig.
    Deze droom van Eelde heeft weinig met de realiteit te maken.

  4. Dan is er de poging om met een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) de bijdrage van het vliegveld aan de noordelijke economie te onderbouwen.
    Prof. Elhorst heeft berekend dat het de noordelijke economie 150 mln zou opleveren. Dan mag die noordelijke economie (overheid en bedrijfsleven) wel een paar van die miljoentjes aan de luchthaven spenderen is de redenering van Van de Kreeke.
    Kern van die berekeningen van Elhorst is de zogenaamde reistijd winst. Want je bent al gauw een half uur sneller op je eindbestemming als je via Eelde vliegt dan wanneer je eerst nog naar Schiphol of Bremen moet. Elhorst gaat uit van 70 minuten reistijdwinst maar wat hij niet in zijn berekeningen meeneemt is dat van de 20 vakantiebestemmingen er 15 een tussenlanding maken waar men zeker een uur reistijd extra door krijgt. In zijn berekeningen neemt hij dat effect niet mee, met het argument dat die tussenlandingen in de toekomst niet meer zullen plaats vinden. Dat die tussenlandingen er na de baanverlenging nog steeds zijn bewijst dat door gebrek aan passagiers de touroperators genoodzaakt zijn passagiers elders op te halen om een behoorlijke bezettingsgraad te halen.
    Er is helemaal geen reistijdwinst en dito baten, maar er zijn wel aanzienlijke maatschappelijke kosten te verwachten als GAE de verkeerstoren geheel zelf moet bekostigen, nog afgezien van de te verwachten verliezen als gevolg van de opening van Lelystad.

  5. We moeten nu doorpakken, betoogt Van de Kreeke. Wij steken onze nek uit met een bijdrage van één miljoen in het route fonds, dan moeten de aandeelhouders dat ook doen. Hij verwacht dan 10% groei te realiseren. Afgelopen jaar was er overigens een daling van 6%!
    Misschien is het goed naar de geschiedenis van de bestemmingen te kijken. De afgelopen jaren zijn airlines gestopt met te vliegen vanaf Eelde naar, Dalaman, Rhodos, Malaga, Barcelona, Aberdeen, Girona, Marseille, Mallorca, Milaan, Salzburg en Innsbruck. Allemaal vanwege een te zwakke markt of het stoppen van de subsidie aan de airline. Daar zitten niet de minste bestemmingen onder, zoals Barcelona en Milaan. Waarom zou Kopenhagen of Egypte nu opeens wel een sterk marktsegment aanboren?
    De geschiedenis laat zien dat een nieuwe bestemming altijd even een opleving in aantallen passagiers geeft, maar later zakt het weer weg als het nieuwtje er af is, en stopt de verbinding weer.

    Het enthousiasme van Van de Kreeke is aanstekelijk maar zijn business case is uiterst zwak zo niet onhaalbaar.

Philippe Boucher 16-10-2014.jpg 

1 juni  Philippe Boucher



 

 

 

 

 

 

 

 
"Moeilijk doen over een miljoentje voor Groningen Airport Eelde? Dat is terecht!"
Geschreven door Philippe Boucher in Groninger Internet Courant, 22 april 2015   
donderdag 23 april 2015

"Moeilijk doen over een miljoentje voor Groningen Airport Eelde? Dat is terecht!"

Plaatje GAE Groningerkrant2.jpg

Onlangs hield journalist Matthijs van Houten een pleidooi in een blog op de GIC om wat ruimhartiger te zijn naar luchthaven Eelde met het geven van financiële steun door overheid en bedrijfsleven. Onderstaand een reactie van omwonenden Philippe Boucher, die het wel degelijk terecht vindt dat er ‘moeilijk wordt gedaan over een miljoentje’.


“Business volgt infrastructuur” is de stelling van Matthijs van Houten, en hij voelt zich daarin gesteund door de wereld van ondernemers en bankdirecteuren. Hij gebruikt Eindhoven als een lichtend voorbeeld hoe overheden genereus geld vrijmaken om de luchthaven daar beter te ontsluiten.

Van Houten vergeet alleen dat daar het omgekeerde het geval is. Infrastructuur volgt daar business. De onstuimige groei van Eindhoven heeft te maken met de verruiming van landingsrechten door het rijk en de hoge bevolkingsdichtheid rond Eindhoven, ruim 20 mln, terwijl Eelde niet verder komt dan 3 mln. De groei naar 4 mln passagiers op Eindhoven zorgt voor logistieke problemen op de aanvoerroutes voor auto en openbaar vervoer. Die problemen gaat men nu aanpakken. De steun die Van Houten aan Eelde wil geven is niet voor aanvoerwegen maar voor de business van de luchthaven zelf.

Vele onderzoeken hebben aangetoond dat Eelde niet veel verder zal komen dan 300.000 passagiers. Met Ryanair en Vueling zat men in 2013 op een top van 180.000. Dit loopt inmiddels weer langzaam terug, door het staken van diverse bestemmingen zonder dat daar veel voor in de plaats komt. Vandaag wordt net weer bekend dat Transavia volgend winterseizoen stopt met de wintersportvluchten.

De miljoentjes waar de luchthaven om vraagt zijn bedoeld om de aanloopverliezen van een nieuwe verbinding te dekken en airlines over te halen het experiment met Eelde te wagen. Zodra de subsidie stopt is het de vraag of de verdiensten nog voldoende zijn voor de airline. Is dat niet het geval dat is men zo weer vertrokken.

Wizzair wil haar bestemming Gdansk volgend jaar voortzetten. Of Flybe de lijn op Londen ook gaat doorzetten is nog de vraag. Die lijn loopt wat slechter dan Gdansk en de huidige bezetting van 44% tot 50% is op den duur toch onvoldoende.

Het laatste plan van GAE is een dagelijkse verbinding met Kopenhagen met een klein toestel van ca. 50 stoelen.
Men hoopt dat Kopenhagen als een hub (overstapluchthaven) zal gaan functioneren voor Eelde. Ook dat is zeer twijfelachtig. Van de tien meest gevraagde intercontinentale bestemmingen van noorderlingen is de helft niet op Kopenhagen te vinden en voor de andere helft is de aansluiting met wachttijden van 4 tot 7 uur zeer slecht.

De tien meest gevraagde Europese bestemmingen zijn wel allemaal op Kopenhagen te vinden. Wil men een overstaptijd die niet langer duurt dan twee uur dan is er maar één vlucht per bestemming geschikt. Alleen voor wie in Kopenhagen zelf wil zijn is de verbinding mogelijk geschikt. Maar de prijs is hoog en Schiphol biedt vaak goedkopere vluchten met low cost maatschappijen.

Voor reizigers die verder dan een half uur van Eelde wonen maakt het al bijna niet meer uit of ze via Eelde en Kopenhagen (1,5 uur reistijd)  hun internationale vlucht boeken of met de trein in 1,5 uur op Schiphol zijn om daar hun reis te beginnen. Dus de concurrentie met Schiphol zal Eelde nog meer voelen, want buiten een cirkel van 30 min rond Eelde maakt het al bijna niet meer uit welke luchthaven men kiest.

Men doet in het noorden terecht moeilijk over een miljoentje want het is hoogstwaarschijnlijk weggegooid geld."

Philippe Boucher

 

 

 

 

 

 

 

 
Transavia stopt wintersportvluchten vanaf Eelde
Geschreven door RTVDrenthe, 21 april 2015   
woensdag 22 april 2015

Transavia stopt wintersportvluchten vanaf Eelde

Plaatje Transavia2.jpg

Transavia niet meer naar de sneeuw


Luchtvaartmaatschappij Transavia stopt met de twee wintersportvluchten vanaf Groningen Airport Eelde. Transavia zegt de vliegtuigen op andere plekken nodig te hebben.
Dat blijkt uit de nieuwe winterdienstregeling van de luchtvaartmaatschappij.

Markt niet toereikend

Transavia gaat nu vanaf Schiphol en Eindhoven Airport vaker vliegen naar de bestemmingen Salzburg en Innsbrück in Oostenrijk. Beide luchthavens zijn de thuisbasis van verschillende vliegtuigen van de maatschappij. Eelde is dat niet. Volgens Transavia is de markt niet langer toereikend om ook vanaf Eelde te vliegen.
Tot nu toe vloog de charter wekelijks in de winter van de Drentse luchthaven naar de wintersportgebieden. Maar de lowcost carrier, een dochter van Air France/KLM, zoekt naar mogelijkheden om de concurrentie aan te gaan met andere maatschappijen. De focus ligt daarbij vooral op Schiphol, Rotterdam en Eindhoven Airport.

Te weinig vluchten per week


Directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde vindt het jammer dat Transavia niet meer vliegt naar wintersportbestemmingen. "Ze waren best tevreden over het aantal passagiers. Maar twee keer per week vliegen is in deze markt lastig. Mensen willen graag kort op vakantie en dat lukt niet met één vlucht in de week".
Van de Kreeke zegt nog een voorstel gedaan te hebben om de vlucht voort te zetten, maar Transavia wilde dit niet. "We kijken naar alternatieven, maar op korte termijn wordt dat lastig".

Gdansk gaat door

Voor Eelde betekent het dat het aantal vluchten in de winter kleiner wordt. Overigens vliegt WizzAir komende winter opnieuw van Eelde naar het Poolse Gdansk.
De maatschappij is tevreden over de lijndienst.


 

 

 

 

 

 

 

 
Inloopbijeenkomst Mobiel Medisch Team
Geschreven door www.umcgambulancezorg.nl   
vrijdag 17 april 2015

Inloopbijeenkomst Mobiel Medisch Team.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Nieuwe bekostiging Luchtverkeersleiding Luchthaven Eelde in problemen
Geschreven door Philippe Boucher, 2 apr. 2015, www.groningerkrant.nl   
donderdag 16 april 2015

Nieuwe bekostiging Luchtverkeersleiding
Luchthaven Eelde in problemen




 
Ruim vijf jaar geleden was al bekend dat de bekostiging van luchtverkeersleiding ging veranderen en dat iedere luchthaven zijn eigen verkeerstoren moest betalen. Niet alleen omdat de EU de concurrentie regels tussen luchthavens aanscherpt, maar ook omdat Schiphol en KLM niet langer wilden opdraaien voor de tekorten op sommige regionale luchthavens.

Plaatje GAE Groningerkrant.jpg

vliegveld Eelde

Staatssecretaris Mansveld heeft nu de Herziening van het Heffingenbeleid Luchtvaart naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit betekent voor Groningen Airport Eelde een kostenverhoging van ca. 2 miljoen per jaar.
      Al in 2009 vroeg de Staatssecretaris van V&W de Alders-tafel advies uit te brengen over de mogelijkheden om luchthaven Eindhoven en Lelystad te gebruiken als overloop voor Schiphol. Nu is het dan zover.
     Lelystad mag uitbreiden van Mansveld en eigenaar Schiphol gaat daar 90 miljoen in investeren. In 2018 gaat de luchthaven open.
     Sinds de baanverlenging op Eelde doet GAE verwoede pogingen de passagiers-
aantallen op te krikken. De komst van Ryanair en Vueling in 2012, nog voor de baanverlenging, heeft de passagiersaantallen doen toenemen, maar na hun vertrek in 2013 en 2014 zijn de passagiersaantallen weer ingezakt.
     Het is begrijpelijk dat GAE op dit moment wanhopige pogingen doet, publieke opinie en politiek te beïnvloeden. Eelde zou belangrijk zijn voor de economie van het Noorden, voor de werkgelegenheid, voor het zakenleven, etc. Het openbaar vervoer krijgt toch ook subsidie? Het zal niet helpen sluiting te voorkomen. Er moet te veel subsidie bij zonder dat daarvoor voldoende maatschappelijk draagvlak is.
     We belanden nu in het eindspel voor GAE. Er wordt de laatste tijd heel veel onzin verkondigd over het belang van Eelde. Maar vijf regionale luchthavens in het kleine Nederland is te veel. Als Lelystad open gaat zullen de airlines van Eelde vertrekken naar de Flevopolder. Dit zal zich de komende drie jaar vrijwel zeker voltrekken.
     Pijnlijk voor het Noorden, maar de luchtvaartmarkt trekt zich weinig aan van het optimistische business plan “Werelden Verbinden” van Groningen Airport Eelde.

U treft hierbij een
factsheet aan met de belangrijkste gegevens over Groningen Airport Eelde.


 

 

 

 

 

 

 

 
Groningen Airport Eelde en provincie strijden voor behoud 'goedkopere' luchtverkeersleiding
Geschreven door RTVDrenthe, 31 maart 2015   
woensdag 01 april 2015

Groningen Airport Eelde en provincie strijden voor behoud 'goedkopere' luchtverkeersleiding

     

Klik hier om het Tv-item over Groningen Airport Eelde te bekijken

Klik met het radio-interview met Gedeputeerde Henk Brink te beluisteren


EELDE - De vertegenwoordigers van Groningen Airport Eelde en noordelijke bestuurders blijven strijden om te voorkomen dat luchthaven Eelde straks opdraait voor de kosten van de luchtverkeersleiding.

Ze zouden morgen naar een commissievergadering in de Tweede Kamer over dat onderwerp gaan, maar vanavond werd bekend dat die niet doorgaat omdat staatssecretaris Mansveld ziek is.

Het vliegveld en de aandeelhouders zijn tegen de plannen van Mansveld om ieder zijn eigen kosten te laten betalen. Want, zo zeggen ze, die kosten zijn zo hoog dat ze de concurrentiestrijd met andere luchthavens dan al verloren hebben. Nu betalen alle luchthavens in Nederland gezamenlijk de kosten van de luchtverkeersleiding. Schiphol betaalt dus ook mee in Eelde. En dat wil Schiphol niet meer.

Lobby op volle toeren

Sinds enige tijd lopen de partijen zich het vuur uit de sloffen om te voorkomen dat het plan van staatssecretaris Mansveld wordt uitgevoerd. Vorige week hebben de provincies Limburg en Drenthe een brandbrief gestuurd naar de leden van de Vaste Kamercommissie Luchtvaart, waarin ze hun zorgen uiten.

De markt betaalt nu de luchtverkeersleiding
Volgens gedeputeerde Henk Brink moet eerst gekeken worden naar alternatieven: "Er wordt gesproken over het regelen op afstand en het toelaten van meer concurrentie, zodat de kosten naar beneden gaan. Daar zijn wij voor. Maar dan moet je dit plan niet eerst uitvoeren. Dan moet je eerst kijken of het goedkoper en anders kan." Brink vindt het systeem waarbij de kosten van de luchtverkeersleiding door de markt worden betaald prima. Inwoners van Drenthe en Groningen moeten daar volgens hem niet voor opdraaien.

"Wij geven ons niet gewonnen", zegt gedeputeerde Brink.

 

 

 

 

 

 

 

 
Minder passagiers voor Luchthaven Eelde in 2014
Geschreven door RTVDrenthe, 26 januari 2015   
woensdag 01 april 2015

Minder passagiers voor Luchthaven Eelde in 2014

Vliegtuig Corendon.jpg

    Vliegtuig Corendon


 

EELDE - Groningen Airport Eelde heeft in 2014 iets minder passagiers verwerkt dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het vliegveld. Zo'n 200.000 passagiers maakten gebruik van de Drentse luchthaven. In 2013 verwerkte Eelde nog ongeveer 203.000 passagiers.

Ups en downs in 2014

2014 was een wisselend jaar voor het vliegveld. Zo besloot RyanAir om met de lijndiensten naar Girona (Barcelona) en Mallorca te stoppen. Dat heeft passagiers gekost. Binnenkort praat het vliegveld overigens weer met de Ierse prijsvechter.

Eelde kreeg er in 2014 ook nieuwe vluchten bij naar Gdansk en Londen. Ook kwamen er nieuwe vakantiebestemmingen bij zoals Lanzarote.

Minder vliegverkeer


Uit de jaarcijfers van Groningen Airport Eelde blijkt verder dat er opnieuw zo'n tien procent minder vliegverkeer was in 2014. In totaal 39000 vliegbewegingen.

Volgens directeur Marco van de Kreeke heeft dat te maken met de lesvluchten. "Twee van de drie vliegscholen, Dutch Flight Academy en Stella Aviation, zijn gestopt. Daardoor neemt het aantal vluchten af". Consequentie is wel dat er daardoor minder inkomsten zijn.

2015 meer passagiers

Van de Kreeke verwacht dat 2015 weer een jaar wordt waarin het aantal passagiers zal stijgen. Ook al omdat er in de zomer meer bestemmingen bijkomen. Bodrum en Corfu met Aegean Airlines zijn de laatste twee. De lijndienst naar Londen wordt uitgebreid.

"We gaan er vanuit dat we in 2015 tien procent meer passagiers hebben. Da's geenszins zeker. Er gebeuren altijd dingen die je niet helemaal kan voorspellen. In je voordeel en in je nadeel".

Van de Kreeke denkt dat er in 2015 nog wel uitbreiding van het aantal bestemmingen te verwachten is.

Klik hier om het radio-interview met Marco van de Kreeke, directeur GAE te beluisteren



 

 

 

 

 

 

 

 
Vliegveld Eelde net als 'rupsje nooitgenoeg'
Geschreven door Philippe Boucher, in Dagblad van het Noorden, 19 maart 2015   
maandag 30 maart 2015

OPINIE  EELDE LUCHTKASTEEL

Vanuit Eelde naar alle uithoeken van de wereld vliegen.
Dat is de droom van Groningen Airport Eelde.
Het blijft vast een droom, want het is niet realistisch.



Vliegveld Eelde net als
'rupsje nooitgenoeg'


                                                                            Foto GAE1.jpg
Onder de suggestieve kop: Erop of eronder voor Eelde schrijft Johan de Veer in DvhN van 16 maart dat Eelde weer geld vraagt aan de aandeelhouders om een lijn naar Kopenhagen op te zetten, met als doel dat reizigers daar kunnen overstappen op lijnen "naar alle uithoeken van de wereld".
    Eelde praat al een tijdje met Danish Air Transport, dat beschikt over toestellen voor 46 tot 66 passagiers, over een verbinding Eelde-Kopenhagen. De maatschappij zou een marktanalyse doen en deze heeft kennelijk zo'n slechte uitkomst dat Danish 2 miljoen euro nodig om uit de kosten te komen voor het eerste jaar. Dat alleen zegt al genoeg.
    Zonder extra subsidies zal er geen tweede jaar volgen. Maar los daarvan is het een volstrekt onhaalbaar plan op de wat langere termijn. Een klein voorbeeld.
    Een werknemer van Gasunie of NAM wil naar Aberdeen. Dan boekt hij eerst een ticket voor Kopenhagen vanaf Eelde, kost circa 450 tot 550 euro en een uur vliegen. Dan overstappen (1 uur) op een toestel van SAS. Vliegt via Oslo voor 500 euro in 3,5 uur naar Aberdeen. Bij elkaar 1000 euro en 5,5 uur reistijd inclusief overstap tijd.
    Wie de trein naar Schiphol neemt betaalt 42 euro eerste klas, reistijd 2,5 uur en op Schiphol met KLM voor 720 euro (reistijd 0,5 uur) direct naar Aberdeen. Conclusie: Via Schiphol 2,5 uur korter reizen zonder overstap en 300 euro goedkoper.
    Het is het simpelste voorbeeld dat laat zien hoe onzinnig de dromen van luchthaven Eelde zijn. En ook hoe onverantwoord een investering van 2 miljoen euro voor dit doel is. Nog afgezien van de gesubsidieerde concurrentie die Schiphol wordt aangedaan.
    Schiphol heeft 300 bestemmingen. Kopenhagen 116. Daarmee is ineens duidelijk dat Kopenhagen als overstap luchthaven beperkte betekenis heeft voor het zakenleven en dat Schiphol altijd voordeliger zal blijven. Meer bestemmingen, hogere frequenties, directe verbindingen, lagere prijzen.
    Opvallend is dat de laatste weken VNO-NCW bij monde van Lambert Zwiers en Harm Post, directeur Groningen Seaports, zich opwerpen als propagandisten voor het behoud van luchthaven Eelde, zonder enig verstand van zaken op gebied van luchtvaart. En nu komt de luchthaven zelf opeens met een vraag voor nog meer geld omdat ze anders niet zou kunnen overleven.
    Gedeputeerde Mark Boumans staat positief tegenover de plannen van de luchthaven, maar hij houdt wel een paar slagen om de arm. Drenthe moet ook meedoen en liefst ook Friesland en verder moet het bedrijfsleven een garantie afgeven voor de afname van tickets. Dat gaat niet lukken. Eerder is daar in 2004 al eens onderzoek naar gedaan door GAE zelf, en het bedrijfsleven was wel geïnteresseerd, maar "wel onder de voorwaarden die op andere luchthavens ook gelden op het gebied van kosten en vertrek- en aankomsttijden." Dat wordt hem dus niet.
    Directeur Marko van de Kreeke van GAE verwijt de Drentsche politiek dubbel te zijn. Drenthe zegt: we zijn positief over Eelde maar geven voorlopig geen geld, laat ze eerst maar eens zien dat er groei is na de baanverlenging van 20 miljoen overheidsgeld.
In feite stelt Marc Boumans zich net zo op. Hij is positief maar stelt een aantal voorwaarden die er gewoon niet in zitten.
    Je zou bijna zeggen dat het met de verkiezingen te maken heeft. [Verkiezingen voor Provinciale Staten, 18 maart 2015, red.]


 

 

 

 

 

 

 

 
Erop of eronder voor Eelde
Geschreven door Johan de Veer in Dagblad van het Noorden, 16 maart 2015   
zaterdag 28 maart 2015

Erop of eronder voor Eelde



Eelde  Groningen Airport Eelde voert vergevorderde onderhandelingen met Danish Airport Transport over een dagelijkse verbinding met Kopenhagen.
Voor de afronding is nog wel veel geld nodig.


Dat heeft GAE-directeur Michel van de
Kreeke de aandeelhouders vorige week laten weten. Verbindingen realiseren naar grote internationale luchthavens, zoals Kopenhagen, kost tonnen. De bedoeling is dat zakenmensen en toeristen vanuit het Noorden via deze overstapplaatsen naar alle uithoeken van de wereld kunnen reizen.
    Nogalwat luchtvaartmaatschappijen doen pas zaken met een vliegveld als die aanloopverliezen dekt en meebetaalt aan marketingcampagnes. GAE heeft daarvoor 2 miljoen euro nodig. Van de Kreeke heeft de aandeelhouders verzocht dat bedrag te storten in een Route Ontwikkelings Fonds.
    Volgens de directeur beginnen of eindigen dagelijks 6400 mensen een vliegreis in Noord-Nederland. "Slechts 4 procent start of komt aan op Groningen Airport Eelde. Dit betekent dat 6000 passagiers vanuit het Noorden naar andere luchthavens reizen. Dat kan anders."
    De provincie Groningen en de gemeente Groningen, beide aandeelhouder van GAE, zijn positief.
"Wij zien brood in een Route Ontwikkelijks Fonds als het geld direct wordt gekoppeld aan concrete vluchten en harde afsopreaken met het bedrijfsleven. Grote werkgevers als UMCG, NAM, RUG, GasTerra en Philips moeten garant staan voor ticketverkoop", zegt de Groningse gedeputeerde Mark Boumans (VVD).
    Andere voorwaarde is dat de provincie Drenthe meedoet. De Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) zette onlangs tijdens een uitzending van Nieuwsuur de deur op een kier. "Op zich vinden wij dat een luchthaven op eigen benen moet staan." Vliegvelddirecteur Van de Kreeke noemt Drenthe een beetje dubbel. "De provincie zegt niet nee, maar zegt ook niet: hier zijn de centjes. Het is daar op dit moment politiek ingewikkeld. Laten we de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen afwachten. Misschien dat die verandering brengt in de situatie."
    Volgens Van de Kreeke leggen Limburgse gemeenten 2,5 miljoen euro op tafel om nieuwe routes naar hun regionale vliegveld Maastricht Aachen Airport te halen. Gemeenten rond Luik betalen een miljoen. "Zelf stoppen we als luchthaven ook geld in een fonds. We hebben nog 1,5 ton in de pot.
Dat is lang niet genoeg."
    De directeur erkent dat GAE geen steek vooruit komt als het maar 4 procent van alle noordelijke vliegreizigers ontvangt. "Als dat 10 of 20 procent wordt, kunnen we ons bedruipen. Volgens gedeputeerde Boumans is er, zij het niet voorwaardelijk, nog een belangrijk punt. "Voor het fonds moeten we ook de Friezen meekrijgen."

 

 

 

 

 

 

 

 
Flybe verlaagt frequentie op Groningen Airport
Geschreven door Luchtvaartnieuws, 25-3-2015   
woensdag 25 maart 2015

Flybe verlaagt frequentie op Groningen Airport



EELDE - De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe schrapt in de zomermaanden de zaterdagvluchten tussen Groningen Airport Eelde en Londen. Dat meldt de luchthaven desgevraagd aan de regionale zender RTV Noord. In die periode zou er in het weekeinde minder animo voor de vluchten zijn.

In het najaar wordt er weer dagelijks gevlogen. De FlyBe-vluchten worden uitgevoerd door Stobart Air. Op de route zet Stobart Air toestellen van het type ATR 72 in.

Flybe/Stobart Air startte vorig jaar verschillende lijndiensten vanaf London Southend Airport. Lijndiensten naar Antwerpen en Maastricht werden echter na een half jaar al gestaakt wegens tegenvallende passagiersaantallen. Eerder deze maand werd bekend dat ook de route naar Dublin komt te vervallen.

Naast Groningen vliegt Flybe vanaf Southend nog naar Caen, Munster-Osnabrück en Rennes.


Commentaar VOLE

De laatste maanden vallen er steeds twee vluchten per week uit. Dus er is niet alleen minder animo in de zomer, maar eigenlijk het hele jaar te weinig klanten. De toestellen halen een gemiddelde bezettingsgraad van 50%. FlyBe krijgt subsidie van GAE. Als de subsidie na de zomer stopt, is de kans groot dat FlyBe er helemaal mee stopt. Ondertussen maakt GAE zich op om een soortgelijk experiment te starten met een vlucht naar Kopenhagen. Hiervoor moet GAE voor het eerste jaar 2 miljoen ophoesten. De kop op de voorpagina van het Dagblad van het Noorden was: 'Erop of eronder voor Eelde’. Daaruit spreekt een zekere wanhoop.


 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 81 - 100 van 372

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.