spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Actueel nieuws

Actueel nieuws
De puinhoop die Meiltje de Groot in Twente achterliet
Geschreven door VOLE, 21 april 2021   
woensdag 21 april 2021


Geachte redactie,

 
De puinhoop die Meiltje de Groot in Twente achterliet

 
Op 15 april hield GAE-directeur Meiltje de Groot een presentatie voor de provinciale Staten van Drenthe over haar strategie (bijgevoegd). Het is een wanhopige vlucht vooruit om de werkelijke problemen te ontvluchten. De Groot gaat voorbij aan de lange lijst mislukkingen en het oplopende verlies van het vliegveld.

De presentatie is bedoeld om de statenleden over te halen nog meer geld in GAE te pompen bovenop de 3 miljoen euro die GAE al krijgt. De presentatie gaat over onbewezen technieken, zoals vliegen op waterstof en op grote schaal elektrisch vliegen. Het gaat tientallen jaren duren voordat dat op bescheiden schaal mogelijk is. En die ontwikkelingen gaan veel geld kosten. Dus het is onzin te denken dat een zwaar verliesgevend vliegveld GAE iets aan die ontwikkeling kan bijdragen. De presentatie gaat verder over ‘voor de regio waardevolle lijndiensten en (unieke) bestemmingen’. Een jaar geleden mislukten al deze lijndiensten en nieuwe bestemmingen, ondanks de tien miljoen euro subsidie voor het opstarten daarvan. Desondanks durft De Groot het vliegveld ‘onmisbare infrastructuur’ voor het Noorden te noemen.

Maar De Groot heeft indruk gemaakt op Statenleden vanwege haar visie, haar netwerk en ervaring met vliegveld Twente. Wat de Statenleden toen nog niet wisten is welke puinhoop zij in Twente achterliet.

Tubantia laat de opvolger van de Groot aan het woord:

  • “Alle gemaakte kosten voor ambitieuze plannen met grote hangars voor onderhoud van grote vliegtuigen, moeten worden afgeboekt omdat ze niet uitvoerbaar zijn

  • de boekhouding, die niet op orde bleek

  • met de plannen samenhangende, verwachte subsidie is niet gekomen

  • de luchthaven had meer inkomsten verwacht uit het parkeren van grote toestellen

  • conflicten met de luchtvaartinspectie (vanwege het overtreden van de luchtvaartwet)”

De Twentse luchthavendirecteur mag puinruimen en verzucht “We moeten stoppen met mooie begrotingen maken, die in de loop van het jaar blijken tegen te vallen.”

Op Eelde is het nog een graadje erger: er is nog steeds geen begroting voor 2021. Terwijl GAE toch op omvallen staat. Zonder de 1,5 miljoen NOW-loonkostensubsidies boven op de miljoenen die GAE al krijgt, zou het bedrijf al lang failliet zijn. En de ambitieuze plannen die nu gepresenteerd zijn leveren geen cent op, maar kosten geld. Vandaar: de vlucht naar voren, met straks in Eelde dezelfde puinhoop die De Groot in Twente achterliet. We hebben dat eerder gezien: de baanverlenging en het investeringsplan ‘Toegangspoort voor het Noorden’, als voorbeelden van verspilde publieke middelen. Hoe vaak nog laten we ons opnieuw inpakken door powerpoint-presentaties van duurbetaalde directeuren, die zonder enige vorm van deugdelijk onderzoek of een solide businesscase geld proberen los te praten?

Met vriendelijke groet,

Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE)
Jan Wittenberg
woordvoerder
06 29176236

 

Geschreven door Frank Timmers op Tubantia.nl, 17-04-21
   

Twente Airport dik in het rood: tekort van miljoen euro


ENSCHEDE - Twente Airport heeft het afgelopen jaar een fors verlies geleden en stevent ook de komende drie jaar op tekorten af. Ook de Technology Base schrijft rode cijfers.


De Twentse luchthaven is in 2020 tegen een tekort van een miljoen euro aangelopen. Voor dit jaar stevent de onderneming af op een tekort van 250.000 euro. De twee jaren daarop zijn er ook tekorten, maar naar verwachting minder.

Zuur en eerlijk
Tijdelijk directeur van Twente Airport, Jan Schuring, zegt dat het een zuur verhaal is dat hij nu moet presenteren aan provinciale staten van Overijssel en de gemeenteraad van Enschede. Provincie en gemeente zijn de aandeelhouders en moeten bijspringen. De verwachtingen zijn volgens hem realistisch en kunnen hooguit meevallen. „Dit is wel het eerlijke verhaal”, aldus Schuring.

Het verlies kent volgens Schuring diverse oorzaken. Alle gemaakte kosten voor ambitieuze plannen met grote hangars voor onderhoud van grote vliegtuigen, moeten worden afgeboekt omdat ze niet uitvoerbaar zijn. „We gaan nu geen hangar bouwen”, zegt Schuring.

Tegenvallers ontdekte Schuring in de boekhouding, die niet op orde bleek. Een met de plannen samenhangende, verwachte subsidie is niet gekomen. En tenslotte had de luchthaven meer inkomsten verwacht uit het parkeren van grote toestellen. Twente Airport draaide op een begroting van één miljoen euro per jaar met teveel aannames.

Parkeren
Schuring: „Door het conflict met de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport hebben we grote contracten niet kunnen effectueren”. ILenT geeft Twente geen toestemming om de zogenoemde wide bodies - grote toestellen zoals de Boeing 747 - te laten vertrekken, waardoor ze er dus niet tijdelijk kunnen worden geparkeerd.  terwijl wel op die parkeerinkomsten was gerekend.

Voorlopig moet ermee rekening worden gehouden, dat het conflict met de inspectie tot een nog groter tekort over 2021 leidt. Momenteel staan er namelijk nog drie geparkeerde Jumbo Jets van Lufthansa, dat met Twente een parkeercontract heeft tot juni volgend jaar.

Contract
De inspectie vindt dat de toestellen er helemaal niet hadden mogen worden geparkeerd en eist dat ze uiterlijk dit jaar juni zijn vertrokken. Om dat te voorkomen heeft Twente Airport een kort geding tegen de inspectie aangespannen dat donderdag 22 april dient.

Verliest Twente, dan loopt het niet alleen 300.000 euro aan parkeerinkomsten mis, maar moet het vanwege het contract met Lufthansa ook betalen voor het inderhaast verplaatsen van de drie Jumbo Jets. Kosten: 135.000 per toestel. Schuring vertrouwt er op dat dit goed afloopt omdat volgens hem de veiligheid niet in het geding is geweest, zoals is gebleken bij het vertrek van drie Boeings 747 vorig jaar.

Pas investeren als er een markt voor is
Twente is de komende jaren duurder uit omdat de luchthaven voor het eerst zijn eigen personele organisatie moet optuigen. Met het vertrek van directeur Meiltje de Groot, vorig jaar, komt er een einde aan het inlenen van personeel van vliegveld Teuge waar zij ook de scepter zwaaide.

„De nieuwe directeur wil niet steeds personeel moeten uitlenen aan Twente en ik vind het niet fijn om zo afhankelijk van Teuge te zijn. We moeten een kleine personele organisatie optuigen met een eigen havendienst”, zegt Schuring. „We moeten een heleboel dingen op orde brengen”.

Touwtjes
Schuring is feitelijk directeur van de Technology Base Twente, waaronder de luchthaven valt. Hij laat momenteel onderzoek doen naar de meest realistische toekomst van de luchthaven. Pas als dat beeld duidelijk is, wil hij een vervanger voor De Groot zoeken. Zolang houdt hij zelf de touwtjes in handen.

„We moeten stoppen met mooie begrotingen maken, die in de loop van het jaar blijken tegen te vallen. We moeten behoedzame, goede plannen maken en we gaan pas weer investeren als we zeker weten dat er een markt voor is. En daarom wil ik nu de tijd nemen voor het maken van een profiel van de luchthaven die we kunnen zijn en die beloftes ook waarmaakt.”

Technology Base
Tot zijn spijt heeft hij ook een zure boodschap als het om de Technology Base zelf gaat. Schuring zegt dat er voor het eerst sinds jaren een negatief resultaat is op de grondexploitatie van dit hightech bedrijventerrein. Het gaat om een bedrag van rond de 800.000 euro. Door de stikstofproblematiek en de coronacrisis is er vertraging in de uitgifte van grond en is er een deel van een provinciale subsidie misgelopen.

Schuring ziet nog altijd potentie in de combinatie van luchthaven en bedrijventerrein op een unieke plek in het groen. Hij ziet dat er passende bedrijven zijn die belangstelling hebben en verwacht dat er ook snel wat zullen toehappen. Nieuw wervingsmateriaal is net gemaakt.

Doorgaan
Ook gelooft hij in de luchthaven met een functie voor klein onderhoud, ook aan grote toestellen. Nader onderzoek moet uitwijzen of hij dat juist ziet. Het zou volgens hem zonde zijn als deze ontwikkelrichting zou worden opgegeven voor woningbouw.

Hij benadrukt dat men met de ontwikkeling van het hele gebied eigenlijk pas kort bezig is en dat er al veel is bereikt met woningbouwlocaties als ’t Vaneker en het Prins Bernhardpark, het opzetten Evenemententerrein Vliegveld Twente, een natuurgebied - beschermd voor de veldleeuwerik - en het verbouwen van garages voor F16's tot bedrijfsruimte die ook bezet zijn.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Oneigenlijk gebruik belastinggeld door KLM luchtvaartschool
Geschreven door VOLE   
donderdag 18 februari 2021

Oneigenlijk gebruik belastinggeld door
KLM luchtvaartschool

KLM-vliegschool leidt op voor werkloosheid

 

De luchtvaart zit in een ongekende crisis door de coronapandemie. Op alle Nederlandse luchthavens zijn de passagiersaantallen in 2020 dramatisch gedaald. Ook op Groningen Airport Eelde. Maar die daling was al voor 2019 ingezet. Door het mislukken van de hub-strategie en omdat Transavia zich terugtrekt. Low-cost maatschappijen, zoals Ryanair en Vueling, zagen er nooit brood in om vanaf Eelde te vliegen. Overbleven enkele vakantievluchten van Corendon en TUI. 2019 was op alle vlakken een recordjaar in de luchtvaart. Op Maastricht Airport steeg het aantal passagiers met 58%. In dat recordjaar daalde op GAE het aantal passagiers met 23%.

Er zijn dus nauwelijks nog passagiers op Eelde, maar toch is het aantal vliegbewegingen in 2020 gestegen. Dat is te danken aan de KLM Flight Academy, die sinds de samenvoeging met de Martinair-vliegschool alle lesvluchten vanaf GAE uitvoert. Verder waren er bijna geen vluchten meer, op wat medische vluchten en een enkel privévliegtuig na. Het kost bijna 10 miljoen euro belastinggeld per jaar om GAE open te houden: 6 miljoen euro van de aandeelhouders en 4 miljoen (indirect) van het Rijk, voor de luchtverkeersleiding. Dat belastinggeld wordt feitelijk ingezet om een particuliere vliegschool te subsidiëren. Want tegenover die miljoenen belastinggeld staan slechts enkele tonnen inkomsten uit de vliegschool. Als dank aan de omgeving, die dat belastinggeld grotendeels opbrengt, vliegt de KLM-vliegschool lage rondjes in de omgeving met stokoude vliegtuigen (gemiddeld 25 jaar oud), die extreem veel lawaai en andere vervuiling, zoals lood, produceren.


KLM-vliegschool leidt op voor werkloosheid

Ondanks de ongekende crisis in de luchtvaart wil de KLM gewoon doorgaan met het opleiden van piloten. Piloten die na het voltooien van de opleiding werkloos zullen zijn. Dat hebben we al eens eerder gezien, na de kredietcrisis. We weten ook wat de gevolgen waren en zullen zijn. In 2016 – acht jaar na het hoogtepunt van de kredietcrisis – waren er meer dan 1000 werkloze piloten in Nederland. Op dat moment had driekwart van de piloten die na de kredietcrisis waren afgestudeerd geen werk, maar wel een schuld van gemiddeld 150.000 euro. Al die jaren waren de vliegscholen doorgegaan met het opleiden tot werkloosheid, met valse beloftes: de luchtvaart zou snel weer op het oude niveau zijn, een golf van pensioneringen zou aanstaande zijn en er zou in de wereld altijd vraag zijn naar piloten. Pas toen de banken stopten met het geven van leningen aan leerling-piloten werden de vliegscholen gedwongen het aantal leerlingen te verminderen. Met als gevolg dat de KLM vliegschool een verlies van miljoenen per jaar leed en moest reorganiseren. Vliegscholen zoals Dutch Flight Academy en Stella gingen failliet.
Zonder leningen zijn er geen leerlingen.


KLM-garantiefonds

Het duurde tot bijna tien jaar na de kredietcrisis voor er een bank was die weer een lening aan leerling-piloten wilde geven. ABN Amro financierde de opleiding bij de KLM-vliegschool onder voorwaarde dat KLM een garantiefonds zou instellen waarmee de studielening kwijtgescholden kon worden als een leerling vijf jaar na afstuderen nog geen baan had. Leerlingen die vanaf 2020 afstuderen zullen vanaf 2025 een beroep kunnen doen op dit garantiefonds. Bij een voortdurende instroom van zestig leerlingen per jaar, zal het garantiefonds in 2025 garant moeten staan voor 40 à 50 miljoen euro. Gezien de ervaring na de kredietcrisis, die veel minder ingrijpend was voor de luchtvaart dan de coronacrisis, is het echter zeer onwaarschijnlijk dat vanaf 2025 er weer een ‘normale’ instroom van leerlingen zal zijn. Daar komt bij dat ook de luchtvaart een bijdrage zal moeten leveren aan het bestrijden van de klimaatcrisis en dat de zakelijke luchtvaart zal verminderen als bedrijven steeds meer online vergaderen.


ABN Amro verwikkeld in juridische procedures

De afgestudeerden (of hun ouders) moeten in die vijf jaar (de wachttijd van het garantiefonds) en gedurende de opleiding bovendien nog ongeveer 30.000 euro aan rente betalen. Daarnaast hebben de leerlingen de kosten van levensonderhoud gedurende de opleiding zelf betaald. Dit risico zal onaanvaardbaar zijn voor ABN Amro.
Het garantiefonds, hoe dat ook is ingericht, zal nooit over dit soort middelen kunnen beschikken. KLM is technisch failliet. Het is niet meer in staat om dit soort garanties af te geven. Dat kan alleen nog maar met overheidsgaranties en het zou wel heel bizar zijn als de overheid het opleiden tot werkloze piloten zou gaan garanderen. Het is dan ook logisch dat er recent berichten verschenen dat ABN Amro wil stoppen met het geven van leningen aan leerling-piloten. Daar komt nog bij dat ABN Amro in diverse juridische procedures is verwikkeld met piloten die rond de kredietcrisis zijn begonnen met hun opleiding en die de bank verwijten onverantwoord hoge leningen te hebben verstrekt. De bank is op dit punt de afgelopen jaren meerdere keren in het ongelijk gesteld.

Kortom, zowel financieel als op het gebied van beeldvorming loopt ABN Amro enorme risico’s. Dit zal er vroeger of later (en waarschijnlijk al heel snel) voor zorgen dat ABN Amro zal stoppen met het geven van leningen aan leerling-piloten. En wat zegt ondertussen de KLM Flight Academy in de media: “er blijft altijd vraag naar nieuwe piloten”, “er komt een aanzienlijke pensioneringsgolf aan” en “als je nu begint ben je over twee jaar klaar en dan zijn we hopelijk uit de crisis”. De KLM-vliegschool heeft dus niet alleen lak aan de omgeving, ze aarzelt ook niet om met valse beloftes misbruik te maken van jongvolwassenen die ervan dromen piloot te worden en die de financiële risico’s niet onderkennen. Zowel de bank als de vliegschool hadden van het verleden moeten leren en beter moeten weten.


Corona als businessmodel

Door de fusie van de Martinair-vliegschool met de KLM-vliegschool, is het aantal lesvluchten op Eelde vanaf mei met ruim 23% gestegen. Dan is het zacht gezegd vreemd dat de vliegschool een aanzienlijk omzetverlies opvoert om in aanmerking te komen voor tegemoetkoming in de loonkosten uit de NOW (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid). De tegemoetkoming is bedoeld om bedrijven te helpen het omzetverlies ten gevolge van Covid te overbruggen tot alles weer normaal is. Maar had de KLM-vliegschool wel omzetverlies? Hoe verhoudt zich dit dan tot de stijging van het aantal lesvluchten? De omzet van de school is het aantal leerlingen maal het bedrag dat ze aan het begin van de cursus betalen. En dat was in 2020 niet minder.

De KLM-vliegschool ontving uit NOW-1: 559.446 euro, uit NOW-2: 726.956 euro en uit NOW 3: 273.042. De vliegschool ontving bijna 1,56 miljoen euro als tegemoetkoming in de loonkosten over tien maanden. De KLM-vliegschool heeft dus vele miljoenen omzetverlies bij het UWV opgegeven, terwijl het aantal lesvluchten met 23 % toenam. Ra, ra... hoe kan dat? Corona als businessmodel?
Ook als de vliegschool – die 100% dochter is van KLM – het omzetverlies baseert op dat van de KLM als geheel, is dit oneigenlijk gebruik van de ondersteuningsregeling.
De moedermaatschappij KLM ontving- naast het steunpakket van 3,4 miljard euro aan gegarandeerde leningen - uit NOW 1 , 2 en 3 respectievelijk 331, 328 en 200 miljoen euro: totaal 859 miljoen euro. KLM dochter Transavia ontving 67 miljoen euro. En dan zijn er ook nog diverse KLM-dochtermaatschappijen (Catering, Cityhopper, Equipment Health services ) die gezamenlijk 35, 7 miljoen euro claimden. Deze bedragen gaan elk voorstellingsvermogen te boven.

De KLM-vliegschool bestaat bij de gratie van luchthaven Eelde die overeind wordt gehouden met belastinggeld, maar strijkt dus zelf ook nog 1,56 miljoen euro belastinggeld op, terwijl ze gewoon door gaat met haar vervuilende activiteiten. De leerlingen hebben echter aan het begin van het cursusjaar betaald. Er is dus helemaal geen omzetverlies. VOLE dringt erop aan dat hierover Kamervragen worden gesteld. 


Laatste strohalm

Zonder leningen zal de instroom van nieuwe leerlingen snel tot stilstand komen. Het aantal lesvluchten, zo’n beetje de laatste strohalm waar GAE zijn bestaansrecht aan ontleent, zal flink gaan verminderen. De NOW-subsidie is uiteraard tijdelijk en zal niet helpen. En gaat de KLM haar staatssteun gebruiken om de vliegschool in leven te houden? Dit alles zet ook de beslissing over voortgaande steun met belastinggeld aan GAE door de belangrijkste aandeelhouders, de provincies Groningen en Drenthe, in een nieuw perspectief. Gaan de noordelijke overheden GAE openhouden voor een vliegschool, die opleidt tot werkloosheid? En die inwoners overlast bezorgt en schadelijk is voor het toerisme in Noord Drenthe?
Voor overheidssteun is geen enkele rechtvaardiging meer te vinden.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Tweede Kamervragen over de natuurvergunnening van GAE
Geschreven door Tweede Kamer, 22-1-2021   
vrijdag 22 januari 2021

De Tweede Kamerleden Van Raan en Wassenberg (beiden PvdD) hebben aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vragen gesteld over de natuurvergunning van Groningen Airport Eelde



Vragen van het lid Van Raan en Wassenberg (beiden PvdD) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de natuurvergunning van Groningen Airport Eelde.

Kunt u bevestigen dat Groningen Airport Eelde een vergunning op basis van de Wet
natuurbescherming heeft uit 2009?

  1. Is dit de momenteel geldende natuurvergunning?

  2. Kunt u bevestigen dat u het bevoegde gezag bent voor deze natuurvergunning?

  3. Kunt u bevestigen dat monitoringsplannen voor de omliggende natuurgebieden als voorwaarden zijn opgenomen in die vergunning?

  4. Kunt u bevestigen dat op basis van dat plan monitoringsrapporten opgesteld moeten worden?

  5. Bent u daar ook verantwoordelijk voor?

  6. Kunt u bevestigen dat wanneer op grond van de genoemde monitoringsrapporten blijkt dat de betreffende vliegbewegingen de instandhoudingsdoelen van de omliggende Natura 2000-gebieden in gevaar brengen, er nadere voorschriften aan de natuurvergunning kunnen worden gesteld?

  7. Is hier reden toe geweest?

  8. Kunt u de monitoringsrapporten die opgesteld zijn naar aanleiding van deze natuurvergunning met de Kamer delen, ook indien deze opgesteld zijn door de Gedeputeerde Staten van Drenthe of Groningen?

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht: VOLE wint hoger beroep bij Raad van State over overtredingen sluitingstijden
Geschreven door VOLE, 16-12-2020   
donderdag 17 december 2020

Persbericht: VOLE wint hoger beroep bij Raad van State over overtredingen sluitingstijden


Vandaag heeft de Raad van State de minister een gevoelige tik op de vinger gegeven: Taxiën en proefdraaien mogen niet meer buiten openingstijden van de luchthaven worden uitgevoerd bij starts en landingen. Dit geldt voor alle luchthavens.

De uitspraak houdt in dat alle bewegingen van vliegtuigen die verband houden met starts en landingen, vallen onder het gebruik van de luchthaven. Dat gebruik wordt beperkt door de openingstijden van de luchthaven. Dat betekent voor luchthaven Eelde dat het taxiën en proefdraaien (in de uitspraak ‘engine-runup’ genoemd) voorafgaand aan het opstijgen op weekdagen voor 6.30 uur niet zijn toegestaan. Ook het taxiën na de landing dient plaats te vinden binnen de openingstijden. Een toestel moet dus ruim op tijd landen om het taxiën voor sluitingstijd te beëindigen.

De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) had deze zaak bij de Raad van State aangespannen in een hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank van 8 januari.

In mei 2018 overtrad luchthaven Eelde meerdere malen de sluitingstijden. GAE gaf aan Nordica toestemming voor taxiën en proefdraaien voor 6.30 uur, ook werd toestemming gegeven voor het vertrek van en voetbalvlucht na 23.00 uur en werd toestemming gegeven voor een binnenkomende vlucht na 23.00 uur.

VOLE deed aangifte van deze overtredingen door GAE bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het ministerie I&W. In eerste instantie probeerde ILT de overtredingen onder het kleed te vegen. Na het rekken van de bezwaarprocedure gaf ILT de vereniging van omwonenden gelijk bij één overtreding. Pas nadat VOLE de zaak liet voorkomen bij de rechter werd ook een tweede overtreding toegegeven. De rechter was het eens met ILT dat taxiën en proefdraaien voor 6.30 uur zou zijn toegestaan omdat dat niet zou horen bij het gebruik van de luchthaven (uitspraak 8 januari 2020).

Dat was voor VOLE onbegrijpelijk en onacceptabel. De Raad van State geeft VOLE nu gelijk en geeft de minister en haar Inspectie Leefomgeving een gevoelige tik op de vingers.

VOLE komt op voor de nachtrust van de omwonenden en kon de redenering van ILT en de rechtbank niet volgen dat taxiën en proefdraaien voor 6.30 uur wel zou mogen. Omwonenden werden voor half zeven uit hun slaap gewekt door het zeer lawaaiige taxiën en proefdraaien door de toestellen van Nordica. Dit gebeurde van begin 2018 totdat Nordica stopte met de vluchten eind 2018. Bij elkaar werd volgens VOLE zo’n tweehonderd keer de wet overtreden.

De luchthaven is gesloten van elf uur ’s avonds tot half zeven in de ochtend. Omwonenden hebben recht op hun nachtrust. Verstoring van de nachtrust is slecht voor de gezondheid. Daarom tekende VOLE hoger beroep aan bij de Raad van State.

Deze uitspraak is ook belangrijk voor alle andere luchthavens, omdat nu vaststaat dat het zeer lawaaiige taxiën en proefdraaien hoort bij de vluchtuitvoering en verboden is tijdens de sluitingstijden.

De volledige tekst van de uitspraak vindt u hier

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht VOLE: Luchtvaartnota biedt geen oplossing voor luchthaven Eelde, GAE moet z?n eigen broe
Geschreven door VOLE, 23 november 2020   
maandag 23 november 2020
Persbericht VOLE: Luchtvaartnota biedt geen oplossing voor luchthaven Eelde, GAE moet z’n eigen broek ophouden

 
Afgelopen vrijdag 21 november heeft de ministerraad ingestemd met de Luchtvaartnota 2020-2050. Daarmee heeft het kabinet de koers voor de ontwikkeling van de luchtvaart in de komende dertig jaar aangegeven. Voor luchthaven Eelde betekent dit het volgende:

De visie, strategie en toekomst van luchthaven Eelde zoals deze in september door de GAE directie gepresenteerd werd, is binnen 2 maanden in de prullenbak beland. De minister geeft in de luchtvaartnota aan dat er geen geld voor Eelde komt.
De systeemgedachte vindt de minister wel leuk klinken. Dus luchthavens mogen samen in overleg over wie zich nou precies waar in specialiseert en de minister wil hier ook nog wel in bemiddelen.

De luchthaven moet een nieuw luchthavenbesluit aanvragen en dit moet tot stand komen in goed overleg met omwonenden en overige belanghebbenden. “Randvoorwaarde hierbij is in ieder geval dat de negatieve effecten van de luchtvaart op mens en natuur moeten verminderen”. Belangrijkste: dit nieuwe luchthavenbesluit moet voorzien zijn van een dekkende exploitatie. Hoeveel belastinggeld ging ook al weer naar Eelde? Sinds 2000 was het tekort een miljoen per jaar, vorig jaar vier miljoen, dit jaar vijf miljoen. Volgens de directie is jaarlijks structureel 6 tot 8 miljoen belastinggeld nodig voor “een gezonde exploitatie”.

De directie van GAE had vurig gehoopt dat de regering in de luchtvaartnota toezeggingen zou doen om de luchthaven te redden van de naderende ondergang. Maar helaas voor de luchtvaartlobby, GAE krijgt op alle punten nul op het rekest.

De regering schrijft dat er geen (juridische) mogelijkheden zijn voor het verdelen van verkeer over de luchthavens. Dus exit het hele idee van een luchthavensysteem waar GAE al een jaar mee leurt. “Het kabinet ziet luchthavens als zelfstandige ondernemingen die zelf verantwoordelijk zijn voor de bekostiging van hun activiteiten”. “Structurele rijksbijdragen zijn derhalve niet aan de orde”. Het is de minister niet ontgaan “dat de provincies zich niet houden aan de Europese regels voor staatssteun en financiële injecties niet melden bij de Europese Commissie”.

Verder is het in de luchtvaartnota nogal zoeken naar specifieke vermeldingen over GAE. Kennelijk is Eelde het noemen niet waard. In haar reactie op de zienswijzen stelt het kabinet: “Sluiting van de luchthaven Groningen Airport Eelde is wat betref het kabinet niet aan de orde, zo lang er een plan ligt voor de exploitatie van het luchthaventerrein”. Maar dat is nu juist het probleem: een deugdelijk plan voor exploitatie zonder bijdragen van het Rijk is er op dit moment niet. En dat lijkt ook een schier onmogelijke opgave.
De functies die de voor de luchthaven zijn bedacht zoals het testen van drones, elektrisch vliegen, luchtvaartschool en traumahelikopter brengen samen maar een paar ton op. En het openhouden van zelfs een sterk afgeschaald vliegveld kost nog steeds vele miljoenen per jaar.

De aandeelhouders moeten dus de onderneming GAE vragen hoe zij het luchthaventerrein kostendekkend gaat exploiteren. En als daar geen antwoord op komt, kunnen de aandeelhouders besluiten wat ze dan wel met de gronden willen gaan doen.

“Mocht het terrein niet meer als luchthaven worden gebruikt en er geen concreet zicht op een doorstart zijn, dan ontstaat er een nieuwe situatie’ schrijft de minister. Nogal wiedes: als de exploitatie is beëindigd, kan de gemeente Tynaarlo beslissen wat er met de grond gaat gebeuren.

Klik hier om terug te keren


 

 

 

 

 

 

 

 

 
Antwoord minister op Kamervragen over toekomst luchthaven Eelde
Geschreven door VOLE, 15-11-2020   
maandag 16 november 2020

Antwoord minister op Kamervragen over toekomst
luchthaven Eelde



De Kamerleden Lammert van Raan (PvdD) en Cem Laçin (SP) stelden vragen aan de minister van I&W Cora van Nieuwenhuizen over de toekomst van luchthaven Eelde:

  1. Is de minister bereid zes à acht miljoen euro per jaar bij te dragen aan het exploitatieverlies van de luchthaven?

  2. Wat is de procedure bij sluiten, of afschalen naar een zogenaamd ‘groen veld’ (zonder luchtverkeersleiding?

De complete lijst vragen en de antwoorden vindt u HIER.

De reden voor de eerste vraag was dat directie van GAE de raads- en statenleden onder druk probeerde te zetten met het verhaal dat zolang het Rijk nog niet tot een bijdrage aan GAE van zes à acht miljoen euro per jaar besloten had, de aandeelhouders de verliezen moeten afdekken.

Visiedocument is brutale luchtfietserij

De minister antwoordt wat we al wisten: het Rijk is helemaal niet van plan om het vliegveld financieel te ondersteunen. Sterker nog, dat is ook nooit door de aandeelhouders gevraagd. Dat maakt het visiedocument waar GAE na lange tijd mee op de proppen kwam tot een ongehoord stukje luchtfietserij.
Het lijkt ons een reden voor ontslag op staande voet van Schmeink. Hij heeft zijn duurbetaalde tijd zitten gebruiken om een waardeloos document te produceren, waarin een bij voorbaat kansloze route wordt bewandeld. Hier blijkt ook dat de aandeelhouders (lees de gedeputeerden) totaal geen grip hebben op de directie. Reden genoeg voor de Staten om opheldering te eisen, lijkt ons.
De tweede vraag, die naar de procedure, werd gesteld omdat de verantwoordelijke gedeputeerden Bijl (Drenthe) en Rijzebol (Groningen) bleven volhouden dat een besluit om GAE te sluiten niet genomen kan worden door de aandeelhouders, maar dat alleen het Rijk dat kan doen. VOLE had dat al weerlegd in ons artikel van 27 september. Dat de gedeputeerden de Staten keer op keer deze verkeerde voorstelling voorspiegelden is een ongehoord staaltje intimidatie. Bijl en Rijzebol zeiden in feite: ‘u heeft niets te vertellen over sluiting van GAE, u moet gewoon besluiten de verliezen van GAE af te dekken’.

Truc om statenleden onder druk te zetten mislukt

Het antwoord van de minister laat geen enkel misverstand bestaan: ‘Toestemming van de staat is niet noodzakelijk’.  En wanneer door sluiting of afschaling de luchtverkeersleiding niet langer noodzakelijk is, zal de minister de regelingen daarover intrekken of aanpassen. Geen vuiltje aan de lucht.
Kortom, zodra de aandeelhouders besluiten niet langer de bodemloze put te vullen, gaat GAE dicht. Zo simpel is dat. De trucs van de GAE-directie en de beide gedeputeerden om de Staten onder druk te zetten zijn hiermee doorgeprikt. Maar het is wel een schandaal dat ze het geprobeerd hebben.

Klik hier om terug  te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 1 - 10 van 182

spacer
© 2021 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.