spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Actueel nieuws

Actueel nieuws
Steun MOB in handhaving stikstof vliegvelden
Geschreven door VOLE, 8 april 2020   
vrijdag 10 april 2020

Steun MOB in handhaving stikstof vliegvelden

 

MOB is de stichting die de PAS-wetgeving in Nederland succesvol wist aan te vechten. Nu staat MOB voor een nieuwe uitdaging: de Nederlandse luchthavens stoten veel te veel stikstof uit en hebben daar geen vergunning voor. MOB verzocht de verantwoordelijk minister Carola Schouten te handhaven op deze overtredingen. Hoewel de vergunningen niet op orde zijn, wil de minister niet handhaven. Daarom wil MOB de zaak aan de rechter voorleggen. Voor het inhuren van goede juristen is geld nodig. Steun MOB met een financiële bijdrage om Schiphol en de andere vliegvelden zich aan de wet te laten houden! Vliegveld Eelde heeft een milieuvergunning waarvan nog niet duidelijk is of die de stikstofuitstoot toestaat. VOLE steunt MOB in haar juridische strijd!

Ga naar: https://nl.gofundme.com/f/steun-mob-in-handhaving-stikstof-vliegvelden en doneer

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Open brief staatssteun 6 april 2020
Geschreven door LBBL   
maandag 06 april 2020

Klik hier om de open brief staatssteun luchtvaartsector te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 


 

 

 

 

 
Luchthaven ziet Coronacrisis als verdienmodel
Geschreven door VOLE, dinsdag 17 maart 2020   
dinsdag 17 maart 2020

Luchthaven ziet Coronacrisis als verdienmodel

 

Je kunt er op wachten, kleine krabbelaars die hun voordeel doen met de Coronacrisis. Maar ook de grote krabbelaar luchthaven Eelde ziet een nieuw verdienmodel in de coronacrisis. Alleen de twee vakantievlucht naar Gran Canaria per week waren er nog. Alle andere bestemmingen stopten wegens gebrek aan passagiers. Na het stoppen van AIS en Flybe is het geschatte exploitatietekort dit jaar zonder de effecten van coronavirus 5,3 miljoen euro. En dat bij een omzet van acht miljoen. De luchthaven krijgt al drie miljoen staatssteun van de provincies plus vijf miljoen via diverse achterdeurtjes. Al dat belastinggeld is lang niet genoeg om te overleven. Maar vanaf maandag zijn ook de laatste twee vakantievluchten gestopt.

‘Never waste a good crisis’ moet de directie gedacht hebben. Op de website staan nu “maatregelen in verband met coronavirus”. De openingsuren -normaal 111 uur per week - zijn terug gebracht tot 84 uur. Voor vliegtuigen, die niet meer komen, staan 50 brandweermannen, baliemedewerkers en koffersjouwers klaar, plus 30 luchtverkeersleiders en een tiental marechaussees en douaniers: 12 uur per dag. Directie en commissarissen hebben al extra financiële steun aangevraagd. Ze kunnen nu de coronacrisis als argument gebruiken “Aangezien Airport Eelde onderdeel is van de kritische infrastructuur en vitale processen in Nederland”. Corona als een nieuw verdienmodel. Opportunisme kun je het luchthavenbestuur niet ontzeggen. Ook de waardigheid wordt slachtoffer van het coronavirus.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht Hoger beroep overtredingen van de sluitingstijden door luchthaven Eelde
Geschreven door VOLE, donderdag 12 maart 2020   
vrijdag 13 maart 2020

Persbericht

12 maart 2020

Hoger beroep overtredingen van de sluitingstijden door luchthaven Eelde

 
Op Groningen Airport Eelde (GAE) vonden in 2018 en 2019 herhaalde en systematische overtredingen plaats van de sluitingstijden.

Het ministerie I&W (IL&T) weigerde op te treden tegen de door de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) ingediende klachten hierover. VOLE stuurde daarom op 16 juli 2018 een formeel handhavingsverzoek aan de minister I&W. Dit verzoek werd afgewezen.

Onder druk van het beroep dat VOLE instelde bij de rechtbank Noord Nederland gaf de minister twee van de drie aangevoerde overtredingen na 1½ jaar toe. De luchthaven had geen toestemming mogen geven voor het té late vertrek van een vliegtuig met voetbalsupporters op 1-7-2018 en een té late aankomst van een Nordica vlucht uit Kopenhagen op 27 mei. In de reactie op de door de minister bevestigde overtredingen stelt de luchthavendirectie zich boven het bevoegd gezag met de mededeling: ‘we zijn het hier niet mee eens’.

De overtredingen die nog niet zijn toegegeven betreffen het systematisch te vroeg vertrekken van de Nordica vluchten in 2018/2019. De luchthaven is gesloten van 23.00 tot 6.30 uur. Nordica kreeg van de luchthaven in strijd met de regels toestemming voor 6.30 uur te vertrekken. Daarbij werden omwonenden in hun slaap gestoord door de gierende motoren van warmdraaiende en taxiënde toestellen.

In de uitspraak van 20 januari j.l. volgde de rechterbank Noord Nederland de onnavolgbare redenering van IL&T (taxiën behoort niet tot het gebruik van de luchthaven).

VOLE kan daar geen genoegen mee nemen en heeft hoger beroep in gesteld bij de Raad van State.

Het gaat om een principiële zaak die ook gevolgen heeft voor de handhaving van de sluitingstijden bij andere luchthavens. Daar komt bij dat luchthaven Eelde herhaaldelijk en systematisch overtredingen begaat en de aanwijzingen en berispingen van de minister niet accepteert. Het door de minister opgelegde ‘plan van aanpak met daarin opgenomen verbeteracties om herhaling te voorkomen’ is nog steeds niet door de luchthaven ingediend.

 

met vriendelijke groet,

Namens de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE)

Jan Wittenberg
woordvoeder
050 3183360


Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
brief aan de Staten, februari 2020, prangende vragen over de toekomst van GAE
Geschreven door VOLE, 25 februari 2020   
woensdag 26 februari 2020

Klik hier voor de brief aan de Staten, februari 2020, prangende vragen

 

Klik hier om terug te keren


 

 

 

 

 

 

 
Persbericht Groningen Airport Eelde bereikt nieuw dieptepunt met 176.000 passagiers, een daling van
Geschreven door VOLE, 30 januari 2020   
donderdag 30 januari 2020

kleurenlogo.jpgVereniging Omwonenden Luchthaven Eelde

  voor de kwaliteit van de leefomgeving

 


persbericht
 
Groningen Airport Eelde bereikt nieuw dieptepunt met 176.000 passagiers, een daling van 23%
 

Volgens het CBS steeg het aantal passagiers op de Nederlandse luchthavens vorig jaar naar
81 miljoen, een stijging van 2%.
Op Eelde daalde het aantal passagiers met 23% tot 176.000 passagiers. Het aantal vluchten daalde met hetzelfde percentage tot een schamele 3390. Voor het merendeel zijn dit kleine toestellen
 
De daling op Eelde staat niet alleen in schril contrast tot de landelijke trend, Eelde kreeg de laatste
3 jaar 15 miljoen euro subsidie om meer passagiers aan te trekken.
Dat het zogenaamde ‘investeringsscenario’ compleet mislukt is, is nu wel voor iedereen duidelijk:

  • geen toename van passagiers of vluchten
  • geen toename van werkgelegenheid
  • geen hubverbindingen, waar de strategie op gebaseerd was
  • geen enkele bijdrage van het bedrijfsleven
  • geen enkel uitzicht op verbetering van de resultaten.

 
Begin vorig jaar stapten alle commissarissen op. Ook werd directeur Marco van de Kreeke ontslagen. Maar de erkenning ‘het is mislukt’ bleef uit, evenals de verantwoording van de verspilling van zoveel gemeenschapsgeld.
De nieuwe commissarissen Mansveld en Klaassen kregen begin 2019 de opdracht van de aandeelhouders Bijl en Brouns om voor de zomer 2019 een overeenkomst (MOU, memorandum of understanding) met Schiphol te sluiten. Dat we daar niets meer van gehoord hebben zegt al genoeg. Schiphol heeft geen enkel belang bij Eelde. Ook het voortdurend herhaalde gebed dat de Luchtvaartnota de redding gaat brengen is nergens op gebaseerd.
Daar komt bij dat de Commissie Remkes duidelijk heeft gemaakt dat ook de luchtvaartsector haar bijdrage moet leveren aan de reductie van de stikstofuitstoot. Dat het management van de luchthaven denkt te kunnen profiteren van de stikstofcrisis, wijst er eveneens op dat men geen zicht heeft op een uitweg uit de problemen.
 
Het vooruitzicht voor de luchthaven is somber. Er is geen enkel zicht op toename van vluchten of passagiers. In tegendeel: vluchten op Londen door Flybe gaan terug naar niet meer dan zes keer per week, vluchten op Kopenhagen zijn teruggegaan naar vijf keer per week. In de winter is er nog maar één zon bestemming, die van TUI naar de Canarische eilanden.
                                             
Ondertussen gaat de stroom subsidies van 4 à 5 miljoen euro per jaar gewoon door. VOLE vindt het onbegrijpelijk dat Provinciale Staten van Groningen en Drenthe daar geen stokje voor steken. GroenLinks is de grootste partij geworden in Groningen en heeft in haar programma staan ‘Geen geld meer naar vliegveld Eelde’, maar voert gewoon VVD-beleid uit. In het nieuwe Collegeakkoord van de provincie staat dat er ‘een tussentijdse evaluatie’ zal komen. Maar het is nog nooit zo stil geweest rond het vliegveld.
Kennelijk is men bang voor de uitkomsten van een evaluatie.
 
Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
 
Jan Wittenberg
woordvoerder
050 3183360

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 1 - 10 van 170

spacer
© 2020 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.