spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Actueel nieuws

Actueel nieuws
Hoe staat luchthaven Eelde er voor?
Geschreven door Philippe Boucher   
dinsdag 09 mei 2017

Hoe staat luchthaven Eelde er voor?
 


Er verschijnen weer diverse positieve berichten in de media over de ontwikkeling van Groningen Airport Eelde. Reclame en PR voor GAE zijn aanvaardbaar, maar verantwoorde-
lijke bestuurders moeten wel weten hoe het er nu echt voorstaat.
Het gaat immers om beeldvorming die van invloed is op de besluitvorming over de toekomst van de luchthaven. Iedereen herinnert zich nog de hoge verwachtingen die werden geschapen van de baanverlenging. Ook nu weer ligt dit risico op de loer.

 

  1. RTV Drenthe 24-4-2017: “Groei vliegveld Eelde is een stap richting toegangspoort van het Noorden”

    De GAE-directie spreekt van een groei van 25% in het eerste kwartaal van 2017. Dat zou met name komen van de nieuwe lijndienst op Kopenhagen. 5.700 passagiers in drie maanden volgens de directie. Dat strookt met de CBS cijfers.


    Maar wat is er werkelijk aan de hand? Met zo'n 275 vliegbewegingen haalt de lijn naar Kopenhagen een bezettingsgraad van 48% (20 reizigers per vlucht). Dat kan alleen als er zwaar gesubsidieerd wordt. De zwakte van de bestemming blijkt ook uit het feit dat Nordica de ochtendvluchten in juli en augustus 2017 voor 6 weken gestaakt heeft. De andere lijndiensten (Gdansk en Londen) verwerkten samen maar 700 passagiers extra t.o.v. 2016 terwijl op Londen vaker gevlogen werd.


    Conclusie:
    Kopenhagen is commercieel niet vol te houden. Londen loopt slecht (ook volgens het Lufthansa onderzoek). Alleen Gdansk presteert goed.

  2. RTV Drenthe 12 april 2017: "Meer vluchten naar Lanzarote vanaf Eelde”

    "In de komende winter gaat Neckerman van 1 naar 2 vluchten per week naar Lanzarote." Voorheen zou ze maar 1 maal per week gevlogen hebben volgens dit bericht.


    Wat is de werkelijkheid?

    In 2015/2016 werd er ook in de winter 2 maal per week gevlogen op Lanzarote van november tot april. Daarna 1 maal per week in het zomerseizoen. Dus er is niets extra's te melden. Het gaat net als vorig jaar.

  3. RTV Drenthe 3 april 2017: "Tuy fly meldt dat ze vanaf juli voorlopig stopt met de vluchtuitvoering naar Turkije"

    Als de politieke onrust aanhoudt is de kans groot dat men daarna niet 2 maar 1 maal per week op Antalya zal vliegen. Ook bestemming  Bodrum en Dalaman zijn definitief gestopt. Corendon gaat vooralsnog nog wel door met de bestemming Antalya.

  4. Luchtvaartnieuws 7 maart 2017: "BMI staakt route Rotterdam München”

    "Vanaf 26 maart 2017 staakt BMI de hub-verbinding met München. De afgelopen jaren bleken routes naar hubluchthavens vanaf de luchthaven Rotterdam niet erg succesvol. British Airways staakte in 2015 de route naar Londen Heathrow, terwijl Turkish Airlines vorig jaar de stekker trok uit de lijndienst naar Istanbul."


    Dit is veelzeggend voor de kansen van Eelde om een succesvolle hub-verbinding op te zetten naar München of Istanbul. Rotterdam heeft een 5 maal groter achterland en meer zakelijk verkeer dan Eelde.

  5. Spanje en Griekenland zijn nu meer in trek ten koste van Turkije

    De lijn naar Kos die twee jaar heeft stilgelegen is nu weer opgestart door Corendon. Kreta gaat van 2 naar 5 vluchten per week. Antalya is onzeker, en gaat van 4x per week naar 1x per week begin dit seizoen. Canarische eilanden neemt wel toe.

    Per saldo zal het aantal chartervluchten licht toenemen in 2017.

Conclusies:

  • Aantal passagiers op chartervluchten zal licht toenemen door hervatting van de in 2015 en 2016 gestopte bestemmingen.

  • De lijn naar Gdansk van Wizzair kan zichzelf bedruipen.

  • De lijn naar Londen van BMI is verliesgevend. Doorgaan met het subsidiëren van deze lijn naar Southend is in strijd met de mededingingsregels. Mogelijk wordt een andere luchthaven in de buurt van Londen gekozen, zoals Lufthansa Consulting suggereerde.

  • De lijn naar Kopenhagen is alleen met veel subsidie in stand te houden.

  • Als alles meezit kan GAE in 2017 in totaal op ca. 190.000 passagiersbewegingen uitkomen. Iets meer dan in 2015. Maar 4 jaar na de baanverlenging is er nog steeds geen echte groei.

  • Succesvolle hub-verbindingen naar München of Istanbul lijken niet haalbaar. Daarmee is de nieuwe strategie (Eelde verbinden met als hub’s) weinig kansrijk.

  • Van 17 vakantievluchten per week maken er 11 nog steeds een tussenlading door gebrek aan passagiers.

  • Het chartersegment zal zwaar onder druk komen als Lelystad opent.

Vergelijk de voorspelde en de werkelijke groei.  Grafiek GAE  artikel - Hoe staat Eelde er voor 9 mei 2017.jpg

Philippe Boucher

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Goed jaar Eelde ondanks strop??
Geschreven door VOLE, 5 april 2017   
woensdag 05 april 2017

Goed jaar Eelde ondanks strop??

 

Het is geheel in de traditie van overdreven positieve beeldvorming over luchthaven Eelde dat de GAE-directie een goed jaar 2017 verwacht. Kleine rekensommetjes laten zien dat de passagiersaantallen alleen een beetje kunnen toenemen door de extra bestemming Kopenhagen, maar de bezetting van alle lijnvluchten samen (Gdansk, Londen en Kopenhagen) houdt niet over. In de maanden januari en februari 2017 vervoerde GAE een kleine 12.000 passagiers op deze lijndiensten met ca. 30.000 vliegtuigstoelen. Dat is een gemiddelde bezetting van 40%. Dat is alleen houdbaar met forse subsidies. Als de subsidies –betaald uit belastinggeld- straks stoppen, wat volgens Europese staatssteunregels onvermijdelijk is, zullen een aantal lijndiensten ook stoppen. Met name Londen en Kopenhagen zullen het loodje leggen.

Maar ook de charters richting de Canarische eilanden presteren niet bovenmatig in de eerste twee maanden van 2017. Met een bezetting van 60% en een tussenlanding op Eindhoven door Tuifly zal het net uit kunnen. Maar de komst van Lelystad zal ook aan deze bestemmingen ongetwijfeld een einde maken. Al het enthousiasme van GRQ business club ten spijt gaat het toch niet goed met GAE. Het is een dramatische doodsstrijd waarbij de verantwoordelijke politici wegduiken voor de werkelijkheid en toelaten dat veel overheidsgeld wordt verspild. Nu Tui gestopt is met de vluchten op Antalya zijn er in het hoogseizoen nog maar 15 vakantievluchten per week. 8 daarvan maken een tussenlanding op Eindhoven of Rotterdam.

 

 

‘Goed jaar Eelde ondanks strop’
   Geschreven door Dagblad van het Noorden, 3-4-2017


 
plaatje GAE4.jpg
 (FOTO AEROPHOTO EELDE)

        

Groningen Airport Eelde (GAE) verwacht een goed jaar, ondanks de strop dat TUI heeft besloten de vluchten op Antalya, Turkije, voorlopig te staken.

TUI zag volgens woordvoerster Petra Kok het aantal passagiers instorten na het hoog opgelopen conflict tussen Nederland en Turkije drie weken geleden. De maatschappij voerde twee keer per week vakantievluchten uit op Antalya.


Turkije

Opvallend is dat Corendon wel doorgaat met de wekelijkse vlucht op Antalya. "Bij ons is het aantal vluchten ook afgenomen, maar er is nog genoeg animo’’, zegt woordvoerster Daisy Mijnals. Bovendien kan Corendon passagiers van TUI overnemen.

TUI verwacht de vluchten in het hoogseizoen, dat half juli begint, te kunnen hervatten. Jammer, maar begrijpelijk, zegt woordvoerster Monique Clarisse van GAE over de beslissing van TUI. "Het hoort nu eenmaal bij de internationale ontwikkelingen.’’

Gelukkig gaat het met de lijnvluchten wel goed, vervolgt de woordvoerster. "Londen is door de waardevermindering van het Britse pond na de brexit goedkoop geworden. Dat merken wij.’’

Hub

Ook de de nieuwe verbinding met ‘hub’ Kopenhagen begint zijn vruchten af te werpen, meldt de woordvoerster. "De voortekenen voor 2017 zijn goed, maar het is nog lastig een goede prognose van de jaarcijfers te geven.’’

In 2016 telde Eelde 152.451 passagiers. Dat waren er 16 procent minder dan in het recordjaar 2015, toen er ruim 181.000 passagiers waren.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht: Luchtvaart groeit onstuimig, Eelde zakt met 16%
Geschreven door VOLE, 31-1-2017   
woensdag 01 februari 2017
Persbericht: Luchtvaart groeit onstuimig, Eelde zakt met 16 %


 

Het CBS heeft vandaag de cijfers van de Nederlandse luchtvaart over 2016 gepubliceerd. De luchtvaart groeide onstuimig. Het aantal passagiers op Schiphol groeide met 9,3% en op Eindhoven zelfs met 16,3%. De verklaring hiervoor is de opleving van de economie. Deze opleving was in Noord-Nederland niet anders, maar vertaalde zich niet in groei van luchthaven Eelde. Integendeel. Het aantal passagiers op luchthaven Eelde zakte met 16 % van 181.000 naar 152.000. De afname op Eelde werd veroorzaakt door afname in de vakantievluchten met 25 % (32.000 passagiers). Het totaal aantal passagiers was in 2016 minder dan in de vier voorgaande jaren. 

Door de nieuwe lijndiensten op Kopenhagen kwamen er ca. 3.000 passagiers bij. Deze lijndienst is in de lucht sinds half september 2016. Bij omrekening naar een heel jaar zouden er dan 10.000 passagiers bij kunnen komen in 2017. Dit is bij lange na niet genoeg om het verlies in de vakantiemarkt van 32.000 op te vangen. Verder is het hoogst onzeker of de lijndienst naar Londen in 2017 zal blijven. In een recent onderzoek (Lufthansa) werd reeds geconstateerd dat de bezetting onvoldoende was en de lijn verliesgevend is. Als de lijn naar Londen stopt zou dat een daling van ca. 28.000 passagiers betekenen.

De GAE directie verklaarde de afname van passagiers uit de vluchtelingenproblematiek in Griekenland en Turkije. Dat deze verklaring niet klopt blijkt wel uit het feit dat van de 17 vluchten deze zomer er 6 naar Griekenland en Turkije vliegen.

Deze ontwikkeling toont duidelijk aan dat de nieuwe koers die de luchthaven is ingeslagen -het aantrekken van hubverbindingen- niet gaat werken. Het zal niet kunnen voorkomen dat de luchthaven verder wegzakt. De plannen van de aandeelhouders om de luchthaven te laten groeien naar 400.000 passagiers zijn dan ook gebaseerd op drijfzand. De 46 miljoen euro die men de komende 10 jaar in de luchthaven wil pompen zijn bij voorbaat weggegooid geld.

Als Lelystad opengaat in 2019 zal het aantal vakantievluchten nog sterker afnemen. Van de 17 vakantievluchten in de zomer maken er 10 een tussenlanding in Rotterdam of Eindhoven. Deze 10 zullen vrijwel zeker naar Lelystad worden verplaatst omdat het de luchtvaartmaatschappijen veel tijd en geld bespaart. De overblijvende vluchten (inclusief Kopenhagen, Londen en Gdansk) zullen zware concurrentie ondervinden van vluchten vanaf Lelystad die met een betere bezettingsgraad goedkoper zullen worden.

Nadere informatie: Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
Brief aan Raden en Staten: beantwoording van uw vragen over de onderzoeksrapporten luchthaven
Geschreven door VOLE, 29 november 2016   
dinsdag 29 november 2016

 

 

Klik hier om te brief aan Raden en Staten te bekijken


 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht 29-11-2016 Investeringsvoorstel luchthaven Eelde hangt van misleiding aan elkaar
Geschreven door VOLE, 29 november 2016   
dinsdag 29 november 2016

Persbericht 29-11-2016

Investeringsvoorstel luchthaven Eelde hangt van misleiding aan elkaar

Gemiddeld 15 passagiers in de lijn naar Kopenhagen


 

Op woensdag 30 november vergaderen Provinciale Staten Drenthe en Groningen over het voorstel van de aandeelhouders om 46 miljoen in de luchthaven Eelde te investeren.
Het voorstel is zwak onderbouwd. Het staat vol onjuistheden en verdraaiingen van de werkelijkheid.
Dat zagen critici ook bij de besluitvorming over de baanverlenging. Er zouden 650.000 passagiers komen. Het zijn er dit jaar 150.000.

In de nieuwe strategie richt de luchthaven zich op hub-verbindingen zoals de lijn naar Kopenhagen. Tellingen over de maand november wijzen uit dat er gemiddeld 15 passagiers in het vliegtuig zitten. Dat zijn er 17.000 per jaar. Gerekend was op 40.000. Toch staat er in het voorstel van de aandeelhouders dat Eelde gaat groeien naar 407.000 passagiers. Voor deze groei zijn dus 15 lijnen zoals naar Kopenhagen nodig. De luchthaven stopte 1 miljoen euro in de lijn naar Kopenhagen. Het staat wel vast dat de lijn stopt als de subsidie stopt.

Raden en Staten worden bewust misleid met:

  • De uitspraak dat de lijn naar Kopenhagen “zich volgens verwachting positief ontwikkelt”
  • De suggestie dat kosten luchtverkeersleiding niet in rekening worden gebracht
  • De uitspraak dat het luchthavenbesluit urgent is omdat er niet genoeg geluidsruimte zou zijn.


Aandeelhouders willen haast maken met de besluitvorming vanwege het luchthavenbesluit.
De geluidsruimte zou worden overschreden vanwege de traumaheli. De laatste jaren is het aantal vliegbewegingen echter drastisch afgenomen [1]. Er kan zeven keer zoveel vliegverkeer komen voordat er problemen ontstaan [2].

Voor een luchthavenbesluit is een economische onderbouwing voor 10 jaar nodig. De nu voorgestelde prognose en investering zal in 2018 achterhaald blijken als Lelystad de helft van het vakantieverkeer uit Eelde heeft weggezogen. Dat is aannemelijk omdat in Lelystad al in het eerste jaar veel vluchten worden aangeboden.

Een tweede reden voor de haast is de suggestie dat er onvoldoende geld in kas zou zijn. Met 5,6 miljoen in kas kan de luchthaven het uitzingen tot in 2019.

Raden en staten moeten in december een besluit nemen zonder de financiële gevolgen te kennen.
De financiële uitwerking komt pas bij de voorjaarsnota 2017. Maar ook dan kunnen de financiële gevolgen niet bekend zijn omdat de kosten hoger zijn als de resultaten tegenvallen. Met de nieuwe strategie van hub-verbindingen zullen de kosten aanzienlijk hoger zijn en het aantal passagiers aanzienlijk lager.

De geschiedenis herhaalt zich. Ook 5 jaar geleden waarschuwde VOLE dat de prognoses niet realistisch waren. De waarschuwing werd genegeerd. Nu zien we hetzelfde gebeuren.

Er is alle reden voor om de prognoses te herzien voordat besloten wordt weer tientallen miljoenen in GAE te pompen zonder enig zicht op resultaat.

Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde

 
[1] Met 65 % van 65.000 in 2009 tot 23.000 in 2015 (bron CBS)

[2] De handhavingsrapportage gebruiksjaren 2015-2016 laat niet zien dat op meetpunt 23 (Legroweg waar de traumaheli is gestationeerd) minder dan 14% van de beschikbare geluidsruimte wordt benut. Hier kan dus 7 keer zoveel verkeer komen dan nu.


 

 

 

 

 

 

 

 
Persbericht: Geen groei voor luchthaven Eelde
Geschreven door VOLE, 10 november 2016   
vrijdag 11 november 2016

Persbericht

 

Geen groei voor luchthaven Eelde

 

Groningen Airport Eelde pakt graag groot uit als er nieuwe vluchten bij komen. Zo konden we onlangs lezen dat zowel Corendon als TUI nieuwe vluchten aanbieden. Zie de aankondigingen hieronder. Ook RTV Drenthe besteedde ruime aandacht aan dit goede nieuws: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/114688/Corendon-vliegt-volgend-jaar-vanaf-Eelde-naar-Kreta-en-Kos en http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/114533/Ook-TUI-gaat-vanaf-Eelde-naar-Kreta-vliegen

Transavia stopte in 2015 met de vluchten naar Kos, Corfu, Antalya en Dalaman. En Corendon stopte dit jaar met  de vluchten op Bodrum. Het aantal passagiers daalde daardoor van 180.000 in 2015 naar 150.000 dit jaar (bron: CBS).

Vanochtend heeft GAE  het zomerschema 2017 op de website gezet: https://www.groningenairport.nl/voor-reizigers/vluchten/timetable-zomerseizoen-2016. Hierop staan 17 vakantievluchten per week naar 7 bestemmingen.  Op het schema staat dat Transavia naar Kreta vliegt. Bij boeking verschijnt: “We vliegen helaas niet van Groningen naar Kreta”. Er zijn dus maar 15 vluchten per week. Net zoveel als dit jaar en net zoveel vakantie bestemmingen. In de voorgaande jaren waren er zelfs meer vluchten, meer bestemmingen en meer passagiers. In 2015 waren er 20 vluchten, in 2012 nog 25 vluchten per week.

In de ‘strategische verkenning’ naar de toekomst van de luchthaven wordt uitgegaan van groei van de vakantievluchten. Die groei blijft uit. Transavia was altijd verreweg de grootste klant op de luchthaven. We zien dat Transavia zich geleidelijk terugtrekt. In 2015 waren er 13 Transavia vluchten, in 2017 nog maar 6. Corendon en TUI nemen in 2017 drie bestemmingen over. De zwakte van het aanbod op Eelde is dat veel vluchten een tussenlanding maken. Die zijn nodig om de toestellen vol te krijgen. Als in 2018 Lelystad opengaat wordt het moeilijker om te concurreren met de vluchten vanaf Lelystad die geen tussenlanding maken. Die zijn sneller en goedkoper.

De koerswijziging van de luchthaven om vanaf nu in te zetten op verbindingen met hub-luchthavens zoals Kopenhagen of stedentrips zoals Londen, blijkt voorlopig nog geen succes. De lijn op Londen is verliesgevend volgens het onderzoeksbureau Lufthansa. In de lijn op  Kopenhagen zitten tot nu toe gemiddeld 15 passagiers. Er was gerekend op het dubbele aantal. De luchthaven heeft een miljoen uitgetrokken om deze lijn op te starten. Met 15 passagiers per vlucht is zelfs een miljoen subsidie per jaar niet voldoende om de lijn in de lucht te houden. Voor de groeiambitie van meer dan 200.000 passagiers extra zouden 10 goedlopende extra lijnen nodig zijn: voorlopig een illusie.

Met vriendelijke groet,

Namens VOLE
Jan Wittenberg
050 3183360

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Resultaten 11 - 20 van 151

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.