spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow 'Kosten van luchthaven veel hoger'

'Kosten van luchthaven veel hoger'
Geschreven door Theo Wortel in het Dagblad van het Noorden   
maandag 20 maart 2006

'Kosten van luchthaven veel hoger'
VOLE voorspelt strop van 20 miljoen euro

EELDE  Groningen Airport Eelde geeft een te rooskleurig beeld  van de eigen financiën. Dat vindt Jacob Lindenbergh, oud-luchtmachtofficier en vertegenwoordiger van de vereniging omwonenden VOLE. Lindenbergh vindt het hoog tijd voor een onafhankelijk onderzoek naar de financiën van de luchthaven.

De VOLE-adviseur heeft uitgerekend dat de kosten van het vliegveld zo'n twintig miljoen euro hoger uitpakken dan Groningen Airport Eelde zelf voorspiegelt. Dat begint volgens hem bij de baanverlichting die in 2010 vernieuwd moet worden. Aangezien GAE daar geen geld voor reserveert, moeten aandeelhouders het beschikbaar stellen. Lindenbergh denkt zo'n 10 miljoen euro.
De VOLE-adviseur voorspelt dat de aandeelhouders de komende jaren drie miljoen euto meer kwijt zijn aan de luchtverkeersleiding. Het tekort wordt nu uit een tijdelijk potje aangevuld. Het vliegveld reserveert daarnaast maar 50.000 euro voor groot onderhoud. Dat is slechts 0,2 procent van de waarde van gebouwen en installaties. Het zou minimaal het tienvoudige moeten zijn. Lindenbergh schat dat het jaarlijkse tekort niet op 1 maar op 2 miljoen euro uitkomt.
VOLE verwacht dat de inkomsten ook 2,5 miljoen lager uitpakken door minder snel groeiende aantallen passagiers en de te verwachten milieuheffingen. Lindenbergh sluit niet uit dat de baanverlenging enkele miljoenen duurder uitvalt. Zo komt hij op een tekort van ongeveer twintig miljoen euro euro dat binnen enkele jaren moet worden opgebracht door de aandeelhouders. Dat zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.
Directeur Jeroen Meulendijks vindt dat het VOLE-lid Lindenbergh altijd negatief is over het vliegveld. Volgens Meulendijks heeft de luchthaven voldoende financiële reserves voor de aanpassing van de baanverlichting op termijn. "Wij voorzien hierin geen tegenvallers". De directeur van de luchthaven stelt dat met de luchtverkeersleiding goede afspraken zijn gemaakt over de voortzetting op lange termijn van de dienstverlening. "Er is geen aanleiding hierbij nu vraagtekens te plaatsen."

Commentaar VOLE

Uit de reactie van directeur Meulendijks blijkt dat deze kennelijk geen serieus verweer heeft op de feiten die hem zijn voorgelegd. De reactie dat "Lindenbergh (die adviseur is van VOLE) altijd negatief is over het vliegveld" is op de man spelen. Meulendijks gaat niet in op de zaak. Het feit dat iemand die gedegen studie heeft gemaakt van de financiële lotgevallen van de luchthaven en vervolgens op grond van zijn inzichten voortdurend aan de bel trekt, zou voor wie eindverantwoordelijk is voor GAE juist reden moeten zijn om zo iemand met even zakelijke argumenten het zwijgen op te leggen.
In plaats daarvan stelt de directeur van GAE dat "de luchthaven voldoende financiële reserves heeft voor de aanpassing van de baanverlichting op termijn". Maar die zouden dan natuurlijk uit de balans van de luchthaven moeten blijken. Dat is niet het geval en dat is precies waar onze adviseur zich op heeft gebaseerd. Naar welke financiële reserves verwijst de heer Meulendijks hier nu eigenlijk?
Voor een kritisch statenlid zou dat een goede reden zijn om hier op door te vragen. "Waar staan deze reserves dan?" De heer Meulendijks heeft toch niet ergens op het luchtvaartterrein een oude sok verstopt?
Hetzelfde geldt voor de reactie van Meulendijks dat "goede afspraken die met de luchtverkeersleiding zijn gemaakt over de voortzetting van de dienstverlening op lange termijn". Waar zijn die afspraken neergelegd en wat houden ze precies in? Aandeelhouders hebben toch zeker het recht op inzage van die afspraken? En krachtens de wet op de openbaarheid van bestuur u en ik ook; onze gemeentelijke en provinciale overheden zijn immers de aandeelhouders van GAE ...
Kortom, de reactie van de luchthavendirectie heeft VOLE allerminst gerustgesteld. Integendeel, diens verbloemende taal versterkt eerder onze indruk dat de aandeelhouders financiële tekorten moeten opvangen, die pas goed zichtbaar worden over enige jaren. Als de baanverlenging een feit is geworden zullen daar geen reserves voor beschikbaar zijn.
 

 



 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.