spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow "Rendabel maken baan lukt nooit"

"Rendabel maken baan lukt nooit"
Geschreven door Harener Weekblad   
woensdag 15 november 2006

"Rendabel maken baan lukt nooit"

Voorstanders van de baanverlenging van Groningen Airport Eelde hebben ruim achtduizend handtekeningen ingezameld. Als Vereniging Vrienden van Airport Eelde steunen zij de uitbreidingsplannen van het vliegveld. Tegenstanders hebben zich verenigd in Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE). VOLE blokkeert de baanverlenging met juridische procedures.

"Voorstanders van de baanverlenging negeren de cijfers," meent Jan Wittenberg van VOLE. "De baanverlenging wordt gezien als een soort tovermiddel tegen alles wat er niet goed gaat met het vliegveld. Dat draait allang met verlies, maar volgens ons oor slechte exploitatie. De handtekeningenactie van De Vrienden van Airport Eelde speelt in op emotionele argumenten als 'het is goed voor de economie van het Noorden'. Het is een soort 'nieuwe kleren van de keizer'. Niemand durft te erkennen dat het vliegveld geen enkel economisch belang heeft voor het Noorden, geen enkel."

Kennis van zaken
Wittenberg spreekt zware woorden, maar niet zonder enige kennis van zaken. Hij houdt zich namelijk al heel lang met de baanverlenging bezig: "VOLE is opgericht om actie te voeren tegen de geluidsoverlast," licht hij toe. "De kwestie speelt al sinds de jaren '60. Toen werd er 'circuit' gevlogen met zeer lawaaïerige lesvliegtuigjes, oefenrondjes met doorstart. Dat maakte heel veel lawaai en we hebben het voor elkaar gekregen dat het verboden is. De wettelijke geluidsruimte bestaat echter nog steeds. Dat betekent dat het vliegveld nog steeds veel meer lawaai mag maken dan dat het nu doet."


Stedenbouwkundige
Wittenberg is stedenbouwkundige. Hij woont in een modern eikenhouten huis met uitzicht over de rustige weilanden aan de rand van Onnen. Wie dit ziet, kan zich voorstellen dat hij geen geluidsoverlast wil. Juist tijdens het interview duiken er twee lampen op: een landend vliegtuig. Onnen ligt in de aanvliegroute: "Luister, je hoort hem maar kort. Daarom zijn we niet tegen de toestand zoals die nu is. Maar als de plannen zoals die er nu liggen doorgaan, dan zal het vliegveld failliet dreigen te gaan. In dat geval zullen ze alles uit de kast moeten halen om te overleven. Weer lawaaïerige lesvluchten, of zelfs nachtvluchten. Daar zijn we faliekant tegen."

Duizend leden
VOLE heeft ongeveer duizend leden die jaarlijks 7,50 euro bijdragen. Hiervan worden juridische procedures betaald tegen uitbreiding van het vliegveld. Tot nu toe met succes. Al tweemaal is een Ministerieel Aanwijzingsbesluit vernietigd door de Raad van State. Nu loopt de derde procedure. Deze is zo ingewikkeld dat de Raad van State een adviesraad heeft ingesteld. Deze week moet de club experts zich een weg banen door de cijferbrij van honderdtachtig punten waarop VOLE en Eelde elkaar bevechten. Wittenberg is blij dat hij freelance werkt, waardoor hij ampel tijd heeft om zich voor te bereiden. Vliegveld Eelde verweert zich daartegen met de beste advocaten. Haar Jaarverslag 2005 meldt dat er 'een ruim budget is opgenomen voor externe advisering, met name op het juridische vlak.'

Stapels documenten
Wittenberg legt stapels documenten op tafel: "Laten we het in perspectief zien. Eelde is met zijn vijf miljoen jaaromzet een klein bedrijf. In het Noorden zijn 433 bedrijven die groter zijn. Belangrijker nog is dat er jaarlijks één miljoen subsidie opgaat, ongeveer 50 euro per passagier. Kun je het je voorstellen? Welk bedrijf in het Noorden krijgt zoveel subsidie? En dat allemaal voor slechts 114 passagiers per dag. Je lacht je rot. De Q-liner naar Emmen vervoert een veelvoud aan passagiers. Om van de verliezen af te zijn heeft het Rijk haar aandelen jaren geleden overgedragen aan de provincies Groningen en Drenthe en enkele gemeenten. Als bruidschat gaf ze een potje van tien miljoen euro mee, om de eerste verliezen te dekken. Commissaris van de Koningin Alders, vierde dit alsof er een dikke buit werd binnengehaald, terwijl er nu nog steeds verlies wordt gemaakt. Hoeveel er nog over is van het potje van tien miljoen is onduidelijk, het wordt nergens in de boekhouding vermeld."

Geslepen degens
Voor- en tegenstanders staan met geslepen degens tegenover elkaar. Voorstanders van de baanverlenging - geschatte kosten 18,6 miljoen - hopen dat deze snel een oplossing zal brengen voor de huidige verliezen. Want geen bedrijf kan lang verliesgevend blijven en de Europese richtlijnen voor overheidssteun worden steeds strenger. Wittenberg en VOLE verwachten echter dat de baanverlenging het verlies zal verdubbelen: "Wij zijn voorstanders van een duurzaam beleid. De huidige plannen zijn zo onrealistisch dat de toekomst van het vliegveld op het spel staat. Zakenmensen vliegen met kleine vliegtuigen, daar is de baanverlenging niet voor nodig. De verwachte passagiersgroei is volgens de luchthaven 5% per jaar. Daarmee groeit het aantal passagiers naar 100.000 in 2015. Terwijl er 300.000 nodig zijn om de baanverlenging rendabel te maken. Dat lukt dus nooit. En wat gaat men dan doen om de nieuwe baan rendabel te maken?"

Volgende week is het woord aan de Vrienden van Airport Eelde, de voorstanders van de baanverlenging.




 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.