spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Politieke partijen over vliegveld Eelde: wordt de kiezer wel serieus genomen?

Politieke partijen over vliegveld Eelde: wordt de kiezer wel serieus genomen?
Geschreven door Jan Wittenberg   
dinsdag 06 maart 2007

Politieke partijen over vliegveld Eelde:
wordt de kiezer wel serieus genomen?


Op 7 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. De politieke partijen hebben verkiezingsprogramma's uitgebracht. De kiezer hoopt dat er wat te kiezen valt. Neem het onderwerp ‘baanverlenging vliegveld Eelde', dat houdt veel mensen in de regio bezig, èn de Provinciale Staten kunnen er over beslissen. Een onderwerp waarover nu eens niet in Den Haag of Brussel wordt beslist. Hebben de politieke partijen er over nagedacht? Wat zeggen ze er over? Valt er wat te kiezen?

De grootste partij, de PvdA schrijft in haar programma: "Ten tweede moet de baanverlenging van Groningen Airport Eelde nu echt gaan gebeuren. Groningen krijgt hiermee meer mogelijkheden tot verbindingen met Europese mainports en economische kernzones". De PvdA is ook voor verbetering van het (taal)onderwijs. Hoognodig als je leest wat er staat. Maar ook inhoudelijk staat er gewoon onzin omdat ‘de mogelijkheden tot verbindingen met Europese mainports' er natuurlijk al lang zijn. Als er al vliegverbindingen (kunnen) worden onderhouden - bijvoorbeeld nu naar Londen via Schiphol - gebeurt dit met kleine toestellen waarvoor een baanverlenging helemaal niet nodig is. Nu niet en niet in de toekomst. De PvdA domineert het provinciaal bestuur en zou zich af moeten vragen waarom die verbindingen met Europese mainports er niet zijn. Precies: er is geen vraag naar. Waarom dan veel belasting geld uitgeven aan een onnodige baanverlenging?

Dan de tweede partij: het CDA. Zij schrijven in het programma: "De baanverlenging van Groningen Airport Eelde realiseren en meer vluchten toestaan, waarbij nachtvluchten moeten worden beperkt." Ook hier staat onzin, want ‘meer vluchten' zijn al toestaan (driemaal zoveel als nu) en nachtvluchten zijn al verboden, die hoeven dus niet te worden beperkt.

Gaan we naar de VVD: "Het vliegveld moet zich dan ook kunnen ontwikkelen. De verlenging van de baan moet er eindelijk komen". Maar het vliegveld kàn zich ontwikkelen. Binnen de huidige toegestane geluidsruimte kunnen viermaal zoveel passagiers worden vervoerd. Dat is ook de prognose van het vliegveld. Maar het gebeurt niet omdat de regionale marktvraag er gewoon niet is. En de VVD is altijd zo voor marktwerking.

GroenLinks "is tegen (exploitatie)subsidies zoals dat nu al jarenlang de praktijk is in Eelde. Er moeten heldere afspraken komen als het gaat om het (toekomstig) gebruik van het vliegveld. Het beperken van overlast voor omwonenden is daarbij een belangrijk uitgangspunt". GroenLinks zegt niets over de baanverlenging.

De CristenUnie vindt: "In de komende Statenperiode zal de baanverlenging van Groningen Airport Eelde zeker moeten worden gerealiseerd." Maar zegt er niet bij waarom. Nagedacht?

De SP is duidelijk: "Uitbreiding van Groningen Airport biedt geen enkel uitzicht op vermindering van de financiële tekorten van de luchthaven, en betekent wel een toename van de milieuhinder. De uitbreiding (baanverlenging) moet daarom niet doorgaan".
Niet alleen duidelijk, maar ook feitelijk juist. Geen speld tussen te krijgen.

D'66 zegt niets in haar programma over vliegveld Eelde.

De Partij voor het Noorden vindt dat: "Het vliegveld Groningen-Eelde moet worden uitgebreid, met aandacht voor beperking en/of voorkoming van geluidsoverlast". Onzin dus: uitbreiding betekent toename overlast en vernietiging van 50 ha kleinschalig cultuurlandschap.

De kiezer mag kiezen.

Jan Wittenberg
Secretaris Vereniging Omwonenden Vliegveld Eelde*



* De Vereniging Omwonenden Vliegveld Eelde (VOLE) is niet tegen het vliegveld. In tegendeel: het Noorden heeft in Eelde een goed geoutilleerd vliegveld. Jammer dat het zoveel belastinggeld kost om het open te houden: plm.10 miljoen per jaar. Door de baanverlenging wordt het exploitatieverlies nog groter. Bovendien moet voor de baanverlenging 50 ha kleinschalig cultuurlandschap geasfalteerd worden. De beschermde flora en fauna worden definitief vernietigd.
Daarom moet er een bedrijfsplan voor het vliegveld worden opgesteld dat uitgaat van een duurzame toekomst, zonder baanverlenging en minder overlast voor de omwonenden en geleidelijke vermindering van de subsidies uit gemeenschapsgeld.







 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2021 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.