spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Eelde kan op stille uren zonder verkeersleiding

Eelde kan op stille uren zonder verkeersleiding
Geschreven door Theo Wortel in Dagblad van het Noorden van 19 april 2007   
zondag 22 april 2007
Eelde kan op stille uren zonder verkeersleiding


Schiphol/Eelde ■ Groningen Airport Eelde kan tijdens stille uren best zonder verkeersleiding. Dat voorstel gaat Lucht Verkeersleiding Nederland bespreken met de overheid. Die verlangt nu nog dat verkeersleiders de vliegtuigen in goede banen leiden vanaf het moment dat een vliegveld open is tot sluitingstijd. “Dat is helemaal niet nodig”, zegt Marjolein Wenting van Lucht Verkeersleiding Nederland op Schiphol. Groene luchthavens als Lelystad redden zich ook zonder verkeersleiders. Daarnaast moeten hele gebieden in het Nederlandse luchtruim het zonder toezicht van een verkeerstoren stellen.
De verkeersleiding vindt dat geen enkel probleem zolang niet sprake is van grote commerciële vluchten. Die vliegen altijd in gebieden waar het drukker is. Ze vliegen bovendien veel sneller. Wenting: “De kleine zakelijke en recreatieve vliegtuigen redden zich ook prima zonder ons. Ze krijgen hun informatie over weersgesteldheid en zicht toch wel. En regels zijn duidelijk. Luchtverkeersleiding Nederland maakt geen winst. De organisatie berekent wel de kosten door. Als we dat op Eelde omslaan over de afgehandelde vluchten dan jagen we iedereen weg”. Marjolein Wenting ontkent dat de verkeersleiding op Eelde zich nu verveelt. “Luchtverkeersleiders blijven altijd alert. Ze vinden altijd wel wat te doen in de stille uren”.


VOLE heeft naar aanleiding van bovenstaand artikel het volgende persbericht naar het Dagblad van het Noorden gestuurd.

In het Dagblad van het Noorden van 19 april stond een artikel onder de kop: Eelde kan op stille uren zonder verkeersleiding.
Naar aanleiding van dit artikel heeft VOLE een zeer duidelijk standpunt ingenomen:


VOLE: Aan de veiligheid van omwonenden en piloten mag niet getoornd worden.


VOLE begrijpt best dat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) een groot financieel probleem heeft. De verkeersleiding op afroep organiseren, kan natuurlijk niet. Zoiets valt niet betrouwbaar te regelen. Zonder luchtverkeersleiding is de veiligheid van omwonenden en piloten niet gegarandeerd. En er zijn andere oplossingen voor dit probleem: De aandeelhouders waaronder de provincies Drenthe en Groningen willen het vliegveld in stand houden en moeten dus voor de kosten opdraaien. De kosten kunnen worden doorberekend in de tarieven volgens het principe: “De gebruiker betaalt”.
     Eerst een verduidelijking waarom de LVNL met dit plan komt. Het jaarverslag 2006 van LVNL vermeldt dat de bedrijfslasten voor Eelde de lieve som van 3.389.000 Euro bedragen. De heffingen op de commerciële vluchten op “Airport” Eelde bedragen slechts 592.000 Euro. Dus slechts een magere 17,5 procent van de werkelijke beveilingskosten wordt uit de huidige vluchten gedekt. Het giga-tekort van 2,8 miljoen Euro wordt tijdelijk door het rijk betaald, maar dit gaat ophouden.
     Het jaarverslag van LVNL spreekt over een (citaat): “KOSTENDEKKENDE OPERATIE OP DE REGIONALE LUCHTHAVENS”. De regionale luchthavens en regionale overheden bepalen in de toekomst de gewenste aard en omvang van de dienstverlening aan het luchtverkeer en worden daarmee de betalende klant. (Einde citaat). LVNL is dus niet langer van plan om deze subsidie te verstrekken. Kortom LVNL vindt dat de Noordelijke regio en Groningen Airport Eelde deze kosten zelf moeten gaan dragen.
     VOLE heeft altijd gepleit voor meer transparantie betreffende de financiën van het vliegveld. Daarom vindt VOLE dat alle reële kosten op het vliegveld moeten worden doorberekend aan de gebruikers, bijvoorbeeld door deze door te berekenen in de landingstarieven. Wij vinden niet dat deze financiële tegenvaller doorgeschoven mag worden naar de bewoners in het Noorden. Het voorstel om nu de veiligheid rondom Eelde maar even op te schorten vindt VOLE onacceptabel. Er opereren hier drie vliegscholen waar per definitie onervaren piloten oefenen boven bewoond gebied. Ernstige incidenten van de afgelopen jaren tonen voldoende aan dat de veiligheid nu al problematisch kan zijn. In het belang van de omwonenden protesteren wij tegen elke concessie aan de veiligheid. Bovendien vindt VOLE, dat de reële kosten moeten worden doorberekend aan de gebruikers en niet mogen worden doorgeschoven naar de inwoners van deze regio.

VOLE

Klik hier om terug te keren






 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.