spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Dagblad van het Noorden: Eelde telt passagiers niet op eigen wijze

Dagblad van het Noorden: Eelde telt passagiers niet op eigen wijze
Geschreven door Theo Wortel in het Dagblad van het Noorden 25 januari 2008   
vrijdag 25 januari 2008
Dagblad van het Noorden: Eelde telt passagiers niet op eigen wijze

Eelde   Groningen Airport Eelde hanteert geen eigen methode om passagiers te tellen. "We tellen op dezelfde manier als de luchthavens van Rotterdam, Maastricht en Schiphol", zegt directeur Jeroen Meulendijks van vliegveld Eelde.
De vereniging van Omwonenden VOLE beschuldigt de luchthaven ervan te hoge passagiercijfers te rekenen. VOLE baseert zich daarbij op het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 30 procent lager uitkomt. VOLE stelt vast dat Eelde ook passagiers meetelt die op doorreis zijn. "Dat doen alle luchthavens", vertelt Meulendijks. "Het zijn ook passagiers die van het vliegveld opstijgen." Volgens de luchthavendirecteur zitten er geen diepere redenen achter om de passagiers op doorreis mee te tellen. Hij laat weten dat het CBS ook de zakenvluchten en de vluchten met kleine vliegtuigen buiten beschouwing laat.
Meulendijks constateert dat VOLE slecht tegen het goede nieuws van de stijgende aantallen passagiers op Eelde kan. Hij schat dat de luchthaven de afgelopen jaren miljoenen euro's kwijtgeraakt is door de procedures rond de baanverlenging. Het gaat hierbij naast kosten voor juridische bijstand ook om uitgebleven inkomsten door die langere baan. Bij dat laatste moet gedacht worden aan inkomsten uit vrachtverkeer. VOLE betwist dat Eelde Maastricht is voorbijgegaan als vierde luchthaven van het land omdat Maastricht zoveel luchtvracht vervoert.

Commentaar VOLE

De kern van ons bezwaar gold natuurlijk niet in de eerste plaats hoe GAE telt, alswel dat de opgevoerde passagiersbewegingen afleiden van de kern van de zaak. Die is: dat minder dan 65.000 passagiers hun reis op GAE aanvingen en dat vrijwel geen luchtvracht van Eelde is opgestegen. Dat zijn de gegevens waarom het gaat, als men het economisch belang van Groningen Airport Eelde wil beoordelen. Een kritisch journalist had dat kunnen bedenken.
Ter vergelijking volgt hieronder hoofdstuk 3.1 uit het rapport van luchtvaarteconoom prof. J.G. de Wit (om dit rapport te downloaden: zie onder de menuknop 'Downloads').
 
 

3.1 Een niet onaanzienlijke overschatting

“Opnieuw groei voor Groningen Airport Eelde. …… Ook het aantal vakantiepassagiers nam toe

en wel met 3%, van bijna 138.000 in 2005 tot bijna 142.000 in 2006”, aldus een passage uit een

recent persbericht van GAE.

Wie echter de CBS-statistieken voor de verkeers- en vervoerscijfers van de individuele regionale

luchthavens in Nederland raadpleegt, vindt voor het ongeregeld vervoer op luchthaven Eelde

(NB vakantiechartervervoer is een onderdeel van het ongeregeld vervoer; ook chartervervoer

voor militaire operaties – zo’n 6000 passagiersbewegingen in 2005- valt daar bijvoorbeeld onder.)

niet meer dan 111.884 resp. 115.138 passagiersbewegingen voor Eelde in de betrokken jaren.

Hoe valt dit niet onaanzienlijke verschil van 20-25% ten opzichte van de CBS-cijfers te verklaren?

De basisgegevens voor die CBS-cijfers worden immers aangeleverd door de individuele

luchthavens zelf. Hoe kan derhalve zo’n substantieel verschil in cijfers uit dezelfde bron komen.

Uit bijlage 4 valt naar aanleiding van eerdere opmerkingen onzerzijds over de prognoses van

GAE op te maken dat volgens GAE het CBS zou voorschrijven dat transit passagiers eenmaal

geteld in de passagiersstatistieken dienen te worden opgenomen. Het zal wellicht duidelijk zijn dat

het CBS op geen enkele wijze kan voorschrijven hoe een luchthaven zijn verkeers- en

vervoerdata naar buiten brengt. Op zichzelf is het inderdaad algemeen gebruik bij

luchthavenstatistieken dat direct transito passagiers, eenmaal geteld worden in de statistieken. Dat

dit GAE echter inspireert om deze passagiers in haar statistieken op de grote hoop te vegen met

de passagiers die in Eelde op- of uitstappen, is volstrekt ongebruikelijk en leidt tot een ernstige

vertekening van de feitelijke omvang van de vakantiechartermarkt van Eelde. Elke zichzelf

respecterende luchthaven zal afzonderlijk melding maken van enerzijds het aantal passagiers dat

op zijn luchthaven in- of uitstapt en dus tot de betrokken regionale markt kan worden gerekend

en anderzijds het aantal direct transito passagiers, d.w.z het aantal passagiers dat bij de landing en

de direct daarop volgende start in hetzelfde vliegtuig blijft zitten en derhalve niets met de

luchtvaartmarkt in Eelde te maken heeft. Dat die vertekening van de omvang van de

vakantiechartermarkt op luchthaven Eelde zo omvangrijk is, heeft te maken met de specifieke

manier waarop de regionale luchthavens de laatste jaren worden bediend met combinatie

chartervluchten binnen Nederland. Hierop wordt in par. 3.2 teruggekomen.

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.