spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Tijdstip staatssteun Eelde cruciaal

Tijdstip staatssteun Eelde cruciaal
dinsdag 26 februari 2008

Tijdstip van staatssteun Eelde cruciaal

Raad van State hoort voor- en tegenstanders 

Door Theo Wortel - EELDE/DEN HAAG -  De Raad van State onderzoekt de vraag of de overheidssteun aan Groningen Airport Eelde geoorloofd was. Dé cruciale vraag daarbij is of die steun in 1992 of in 2003 is verleend.

DONDERDAG:
De Raad van State behandelt de miljoenenkwestie rond vliegveld Eelde komende donderdag.
 

Tegenstanders van de baanverlenging houden het op 2003. De overheden die de jaarlijkse bijdrage van een miljoen euro voor de luchthaven en de financiering van de baanverlenging vaststelden, hadden moeten weten dat dit in strijd was met de Europese regels voor staatssteun.

De landsadvocaat zal namens het rijk betogen dat het kabinet in 1992 al 22,2 miljoen gulden beschikbaar stelde voor de baanverlenging. Dat was in de tijd dat de vliegvelden nog uitgesloten waren van de Europese regels voor eerlijke concurrentie. Ze werden destijds niet als ondernemingen gezien. De tegenstanders van de baanverlenging rekenen voor dat in 2003 18,6 miljoen euro is overgemaakt op de bankrekening van de luchthaven. Dat is meer dan de 22,2 miljoen gulden uit 1992. Daarom is sprake van gewijzigde steun die had moeten worden aangemeld bij 'Brussel'. Europa past de regels die oneerlijke concurrentie moeten voorkomen vanaf 2000 toe op de vliegvelden.

De tegenstanders van de baanverlenging van Eelde betogen dat het rijk de infrastructuur van een luchthaven wel mag aanleggen. Voorwaarde is dat die ter beschikking gesteld wordt aan de luchthaven tegen een reële vergoeding. Het is volgens hen duidelijk dat de Europese Commissie overheidssteun bij de exploitatie doorgaans niet toestaat. De jaarlijkse bijdrage van een miljoen kan volgens de tegenstanders niet anders worden gezien.De opponenten van de langere baan voorspellen dat de landsadvocaat donderdag zijn uiterste best zal doen de exploitatiesteun buiten de discussie en de zitting te houden. Zij zullen zich daartegen verzetten. Opmerkelijk is dat het kabinet in 1991 35 miljoen gulden beschikbaar had voor baanverlenging.Dat werd grotendeels gebruikt om het achterstallig onderhoud van de baanverlichting te betalen. De omvang van het achterstallig onderhoud werd bekend luttele uren nadat provinciale staten van Drenthe hadden ingestemd met de baanverlenging. 

Gepubliceerd in Dagblad van het Noorden van 25-2-2008

Klik hier voor meer informatie over staatssteun

 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2021 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.