spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Commissie Eelde gaat bemiddelen

Commissie Eelde gaat bemiddelen
Geschreven door Theo Wortel in Dagblad van het Noorden   
donderdag 13 maart 2008

Commissie Eelde gaat bemiddelen!

 

Gedragsregels kunnen overlast terugdringen

Vries/Eelde - De milieucommissie van Groningen Airport Eelde gaat bemiddelen tussen veroorzakers van vliegtuiglawaai en klagers. De achterliggende gedachte is dat met gedragsregels de overlast kan worden teruggedrongen.

 
De commissie besloot gisteren tot deze opmerkelijke beleidswijziging nadat enkele inwoners van Glimmen zich hadden beklaagd over toenemende lawaai van lesvliegtuigjes boven de Zuidlaarderweg. De commissie gaat ervan uit dat in goed overleg wellicht een simpele oplossing voor het probleem kan worden gevonden. De commissie gaat ook met Natuurmonumenten en de vliegscholen in gesprek over de lesvluchten boven het stiltegebied Fochteloërveen. Ook hier kunnen mogelijk gedragsregels worden opgesteld. De commissie wil ook afspraken maken over het stiltegebied van de Drentse Aa.

Eelde kan zich spiegelen aan de gebruikers van vliegveld Hoogeveen. Die hebben eerder afspraken gemaakt over vliegen boven natuurgebieden. Commissievoorzitter Engbert Drenth en de adjunct-directeur van Groningen Airport Eelde hebben wel hun bedenkingen over de nieuwe aanpak. Zij wijzen erop dat goed gedrag niet kan worden afgedwongen. De commissie handelde tot dusver vaak klachten af met de mededeling dat er geen wetten of regels waren overtreden.

Adjunct-directeur Stutterheim wil tijdens het jaarlijkse overleg met alle gebruikers van de luchthaven dieper ingaan op de overlast van het vliegverkeer.

Herriemakers

De inwoners van Glimmen storen zich vooraI aan de verouderde lesvliegtuigjes van de KLM en Stella. Die maken veel meer herrie dan de moderne toestellen van de Dutch Flight Academy.

Voetbalvluchten

Eelde/Vries De milieucommissie van Groningen Airport Eelde ziet de noodzaak niet van nachtvluchten rond risicovolle internationale voetbal wedstrijden. “Als de burgemeester van Groningen dat wel zo ziet, dan moet hij met goede argumenten komen". zegt commissievoorzitter Engbert Drenth. Adjunct-directeur Chiel Stutterheim wijst erop dat voetbalclub Heerenveen bij internationale wedstrijden altijd overdag vliegt en nooit een ontheffing voor nachtvluchten vraagt.

Verfrissend gezicht

Verfrissend was het gezicht dat de milieucommissie van Groningen Airport Eelde gisteren opeens toonde. De commissie laat eindelijk de formele houding van de laatste jaren varen. Daarbij werd bij de afhandeling van klachten alleen gekeken of de betrokken vliegers wetten of regels hadden overtreden. Was dat niet het geval dan kreeg de klager een briefje dat de commissie niets voor hem kon doen.
Gisteren ging de milieucommissie duidelijk een stap verder. De commissie wil vanaf nu een rol spelen in het terugdringen van de maatschappelijke overlast van het vliegen. Het contact alleen al kan wonderen doen. 

 
Commentaar VOLE

De commissie heeft tot nu toe gefunctioneerd als een “papierversnipperaar”. In 2005 zijn klachten zelfs helemaal niet geregistreerd en zijn gewoon zoekgeraakt. Klachten werden op zijn best in tabellen gezet en verder gebeurde er niets. 
VOLE heeft er altijd op aangedrongen naar de oorzaak van klachten te zoeken. Een ander vlieggedrag kan heel veel hinder wegnemen. 
In de commissie zitten vertegenwoordigers van vliegveldgebruikers en omwonenden en milieu bij elkaar. Daardoor zouden zij het ideale gezelschap kunnen zijn om samen te zoeken naar oplossingen, zou je zeggen. De commissie is echter altijd gedomineerd door kortetermijnbelangen van de vliegerij. De meerderheid van de commissie bestaat uit vertegenwoordigers van die belangen.
Voorzitter, Engbert Drenth, is sportvlieger.
Jarenlang reageerde de commissie eng bureaucratisch op ingediende klachten, als zij al reageerde. Dit tot frustratie van de indieners van klachten. Het vertrouwen is daardoor bij zeer veel omwonenden geheel verdwenen.
Van gezond, oplossingsgericht overleg is het nog nooit gekomen. Daardoor is VOLE op 15 augustus 2003 uit de commissie gestapt en heeft vervolgens de leden en de bezoekers van www.vole.nl opgeroepen om deze commissie te boycotten.
Nu, 5 jaar later ziet de commissie kennelijk het licht. Er is zelfs gesproken over het belang van “maatschappelijk ondernemen”.
Dat de omgeving niet wordt geschoffeerd is in dit kader een van eerste gevolgen die men mag verwachten, een gevolg dat ook in het belang is van het vliegveld.
Daartoe dienen het vliegveld en zijn gebruikers werkelijk rekening houden met omwonenden. En als zij dat niet doen, dient de commissie daarop te wijzen.
Het verheugt VOLE dat nieuwe commissieleden een nieuwe wind laten waaien in deze milieucommissie. 
Het vertrouwen in het functioneren van de commissie is met dit ene positieve bericht uiteraard nog niet hersteld. Daarvoor moet er meer – zichtbaar – gebeuren, en moet de vaak onnodige hinder die de omwonenden ervaren merkbaar verminderen. 
“Een zwaluw maakt nog geen zomer” luidt het spreekwoord.
Dit neemt niet weg dat VOLE  het uitgezonden signaal bemoedigend vindt en het verwelkomt, zij het dat deze ‘ene zwaluw’ onze reserve nog niet kan wegnemen.
Daarvoor heeft de commissie jarenlang te veel teleurstellingen veroorzaakt.
Maar we zien de zwaluw wel.

En die geeft hoop.

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.