spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Actueel nieuws arrow KLM Luchtvaartschool en lawaai

KLM Luchtvaartschool en lawaai
Geschreven door VOLE   
vrijdag 25 april 2008

VOLE spreekt met KLM Luchtvaartschool over onnodig lawaai van hun lesvliegtuigen


De milieuvisie van KLM-Air France moet ook gelden voor hun vestiging op Eelde, de KLM Flight Academy


 

Zoals iedereen weet, veroorzaakt vooral de KLM luchtvaartschool aanzienlijke lawaaioverlast in een ruim gebied rond Groningen Airport Eelde. Met name de drie Barons van deze luchtvaartschool, maken een enorme herrie, die mensen kilometers ver irriteert, in de wijde omgeving van de luchthaven. Analyse van de klachten bij de Commissie Milieuhygiëne Luchthaven Eelde (CMLE), levert steeds dezelfde uitkomst op:
Circuitvluchten, in het bijzonder die met deze Barons van de KLM zijn verantwoordelijk voor een groot deel van deze klachten.
Niet voor niets heeft de CMLE er in 2006 al bij de KLM op aangedrongen de drie toestellen, die inmiddels meer dan 20 jaar oud zijn, op korte termijn te vervangen, door stillere toestellen die te koop zijn.

Moedermaatschappij Air France/KLM heeft een bewonderenswaardige filosofie over het milieu, die getuigt van toekomstvisie: Op hun site vermelden Air France/KLM als duidelijk bedrijfsbeleid, dat zij hun luchtvloot zullen aanpakken. Het gaat ons in het bijzonder om de mededeling dat de KLM maar liefst 2,5 miljard euro zal investeren om de luchtvloot geluids- en emissiearm te maken.

Helaas valt deze positieve milieuvisie naar de mening van VOLE in geen enkel opzicht te rijmen met het rondvliegen met de lawaaierige Baron lesvliegtuigen van diezelfde KLM. Dat hun lawaaai onnodig is blijkt wel doordat een andere vliegschool op Eelde, de Dutch Flight Academy, Diamond DA-42 Twinstars in gebruik heeft. Deze toestellen zijn aanmerkelijk stiller dan de Barons van de luchtvaartschool van de KLM.

Bovendien voert de Dutch Flight Academy nauwelijks circuitvluchten uit, maar volgen zij een ander opleidingsbeleid, waardoor de overlast voor omwonenden tot een minimum beperkt wordt. En dat beleid is succesvol.
Deze Twinstar wordt door 2 dieselmotoren aangedreven en verbruikt ook nog eens slechts de helft minder brandstof dan een door benzine aangedreven toestel.

Onlangs heeft VOLE in rechtstreeks overleg bij de KLM Luchtvaartschool aangedrongen op de aanschaf van nieuwe geluidsarme toestellen. De gesprekken met de KLS-directie zijn in een positieve sfeer verlopen.
Voor alle duidelijkheid: VOLE is niet tegen vliegveld Eelde en ook niet tegen lesvluchten op deze luchthaven. Maar als een bedrijf hier op Eelde wil lessen dan kiest men voor een gebied waarin nu eenmaal veel mensen wonen. Zo’n bedrijf dient de consequenties te nemen, en te vliegen met modern materiaal dat zo geluidsarm mogelijk is. Bovendien zou men bij het vaststellen van circuits rekening moeten houden met de bebouwing en met de mensen, die daar wonen.

De bewoners in het Noorden hebben recht op een fatsoenlijke leefomgeving zonder onnodige geluidsoverlast. Het geluid van die Barons is onnodig, want te verhelpen. Daardoor irriteren die toestellen - en daarmee de KLM - nog eens extra.
Wij houden u op deze site op de hoogte van het overleg met de KLM Flight Academy.

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.