spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow VLM stopt lijndienst Eelde-Londen

VLM stopt lijndienst Eelde-Londen
Geschreven door Theo Wortel in Dagblad van het Noorden van 11 juni 2008   
donderdag 12 juni 2008
VLM stopt lijndienst Eelde-Londen
'Zakelijke markt in Noord-Nederland gewoon te klein' 
Luchthaven directeur ziet nog wel mogelijkheden


EELDE
  Luchtvaartmaatschappij VLM stopt eind deze maand met de dagelijkse vluchten vanaf Eelde naar Londen via Schiphol. Het is de derde lijndienst tussen Groningen Airport Eelde en de Engelse hoofdstad die flopt.

Te weinig zakelijke reizigers maakten gebruik van deze op 30 oktober 2006 begonnen lijndienst. De Vlaamse Luchtvaart Maatschappij ging uit van 10.800 passagiers in het eerste jaar en 17.700 passagiers in het tweede jaar. het jaar 2007 zag er nog hoopvol uit met 8400 passagiers. Een vertegenwoordiger van VLM vond wel dat bde noordelijke zakenman lang de kat uit de boom keek. Dit jaar komt het aantal reizigers nog maar net boven de 3000 uit.
   VLM Airlines concludeert nu dat de zakelijke markt in Noord-Nederland gewoon te klein is voor deze verbinding. De directie van Groningen Airport Eelde stelt op haar beurt vast dat voor een goede bezetting van de vliegtuigen ook vakantiegangers nodig zijn.
   VLM is een luchtvaartmaatschappij die zich voornamelijk richt op de zakelijke markt. het betrekkelijk kleine bedrijf heeft niet veel geld voor grote reclamecampagnes en ziet daar het nut ook niet van. "We adverteren heel gericht op onzedoelgroep", vertelt een woordvoerder.
   De Noordelijke Ontwikkeling Maatschappij en de kamer van Koophandel stellen al jaren dat het zakenleven in het Noorden een verbinding met Londen, hét zakencentrum van Europa, nodig heeft. dat kwam ook uit onderzoeken van VLM Airlines en Groningen Airport Eelde zelf.
   Dat het nu niet lukt, komt volgens Jeroen meulendijks, directeur van Groningen Airport Eelde door de hoge prijs van kerosine. Hij Houdt vol dat er voldoende marktpotentieel is voor de vliegreis Eelde-Londen via Schiphol. meulendijks ziet veel ondernemers uit Zuid-Drenthe net zo makkelijk naar Schiphol rijden als naar Eelde. Ook vermoedt hij dat ondernemers uitwijken naar Bremen om met Ryanair te vliegen. De luchthavendirecteur sprak zakenmensen die de tussenstop op Sciphol vervelend vonden. Andere ondernemers wilden eerder dan 's avonds terug kunnen keren uit Londen. De VLM vloog zes dagen in de week 's ochtends heen en 's avonds terug.


 
Lijndiensten moeilijk

EELDE   Het valt Groningen Airport Eelde niet mee lijndiensten in de benen te houden. Vorig jaar augustus werd de lijndienst met het Noorse Stavanger gestaakt. Van de 15.000 passagiers die per jaar werden verwacht, waren er na een half jaar nog maar duizend vervoerd. Ook hier werd gerekend op veel zakelijke reizigers, in dit geval uit de olie- en gaswereld.
Eelde heeft vanaf 1 juli geen verbinding meer met Schiphol. Van 1995 tot 1998 vloog F'Airlines acht keer per dag tussen Eelde en Schiphol met kleine vliegtuigjes. Nadat dit bedrijf in 1998 was overgenomen door KLM Exel werd de frequentie teruggebracht tot drie keer per dag.
VLM is onlangs overgenomen door de combinatie van KLM en Air France. De woordvoerder van VLM ontkent dat dit iets te maken heeft met het stoppen van de lijndienst tussen Eelde en Londen. De KLM zou niet zoveel op hebben met vliegen vanaf Eelde. De noorderling moet maar naar Schiphol komen. "Dit heeft hier niets mee te maken", meldt VLM.
 


Commentaar VOLE

Over het belang van een voldoende groot achterland gesproken…
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.