spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Halfbeladen vliegen op Drenthe

Halfbeladen vliegen op Drenthe
Geschreven door Karin de Mik in NRC van 12 juni 2008   
vrijdag 13 juni 2008
Halfbeladen vliegen op Drenthe
Oordeel Raad van State vertraagt expansie vliegveld Eelde opnieuw
 

De Raad van State hield gisteren baanverlenging van Groningen Airport Eelde tegen. Het Rijk moet 18.6 miljoen euro steun voor de plannen eerst in Brusscl aanmelden.



Door onze correspondent
KARIN DE MIK

EELDE, 12 JUNI. 
Vanaf de vliegtuigtrap zet een handjevol passagiers voet op Drentse bodem. De groen-witte charter van Transavia is geland op her regionale vliegveld van Groningen Airport Eelde. Directeur Jeroen Meulendijks slaat het tafereel gade. "Als de baan langer is, kunnen hier grote Boeings opstijgen en landen". stelt hij. „Nu vertrekken vliegtuigen maar halfbeladen."
   Of het ooit zo ver komt, is de vraag. De baanverlenging waar de luchthaven al bijna dertig jaar op aast, is voorlopig niet meer aan de orde. Net als in 2003 stelde de Raad van State bezwaarmakers gisteren gedeeltelijk in het gelijk. De rijkssubsidie van 18.6 miljoen euro om de baan van 1.800 naar 2.500 meter te verlengen, had Verkeer en Waterstaat moeten melden bij de Europese Commissie, oordeelde het rechtscollege.
   De beoogde baanverlenging zou de noordelijke economie een forse impuls geven. Meulendijks schat dat het aantal arbeidsplaatsen, nu driehonderd, kan verdubbelen. Een langere baan betekent luchtvracht, meer passagiers, meer inkomsten. De gemeenteraden van Groningen. Tynaarlo en Assen en de Staten van Groningen en Drenthe stemden al in met verlenging.
   De Vereniging omwonenden Luchthaven Eelde (Vole, achthonderd leden) en een tiental milieu- en natuurverenigingen ageren al jaren tegen baanverlenging. In 2003 verklaarde de Raad van State hun bezwaren gegrond. In 2006 nam het ministerie een nieuw besluit, dat tegenstanders opnieuw aanvochten.
   Luchthavendirecteur Meulendijks noemt de uitspraak van gisteren „bijzonder frustrerend". Hij vermoedt dat zijn plannen driekwart jaar vertraging oplopen. Hoe teleurgesteld ook, Meulendijks blijft optimistisch. Hij verwacht dat de Europese Commissie instemt met de financiële bijdnge. ,,Andere regionale luchthavens kregen ook geld van overheden. Eelde bevoordeelt niet één enkele maatschappij en de baanverlenging komt alle gebruikers ten goede. Van oneerlijke concurrentie is geen sprake", beklemtoont hij.
Voorzitter Jan Wittenberg van Vole sluit uit dat de baan wordt verlengd. De wens van provinciebestuurders en luchthavendirectie noemt hij een „onzinnig, geldverslindend prestigeproject". Grotere charters leveren geen bijdrage aan de regionale economie, zegt hij. „Mensen vliegen weg met een volle portemonnee. Dat geld geven ze hier niet uit." Op oude, vervuilende en lawaaiige charters" zit de omgeving niet te wachten. Om nog maar te zwijgen van vrachtverkeer. Wittenberg verwacht niet dat de noodlijdende luchthaven" ooit rendabel is te maken. „Dat kan alleen als je de organisatie drastisch afslankt. In tien jaar is er 100 miljoen euro gemeenschapsgeld in gestoken. Een schande."
   Bij de Europese Commissie diende Vole onlangs een klacht in over een jaarlijkse exploitatiesubsidie van 1 miljoen euro, die de provincie en de drie gemeenten gedurende tien jaar verstrekken. Her aantal passagiersbewegingen is te laag om het vliegveld rendabel te maken, stelt Wittenberg. "In feite kopen hier maar 65.000 mensen per jaar een ticket voor een vliegvakantie. Dat zijn er 180 per dag. Evenveel als in de eerste de beste streekbus zitten."
   Voor 18,6 miljoen "gemeenschapsgeld" kan de baan bovendien niet verlengd worden, zegt hij: dat bedrag is gebaseerd op het prijsniveau van 2001. „Dit wordt een noordelijke Betuwelijn, met keer op keer tegenvallers en vertragingen. Als het licht ooit op groen gaat, komen we hier pas echt in de problemen."
   Meulendijks spreekt dit tegen. Voor 18.6 miljoen kan de baan wel worden verlengd. Hij wijst erop dat de Raad van State baanverlenging gunstig acht voor de exploitatie. Ook heeft de raad bezwaren over verwachte overlast, dalende luchtkwaliteit en kwalijke gevolgen voor de natuur afgewezen.
   Gijs Schephuis van de Stichting Vrienden Groningen Airport Eelde (1.050 donateurs) onderstreept dat het draagvlak voor baanverlenging in de regio groot is. „Vorig jaar zetten 13.500 mensen hun handtekening voor een verlengde baan. Die brengt werkgelegenheid. bedrijvigheid en dus welvaart." En de overlast? „Die ontstaat juist door de korte baan. Toestellen moeten of vol in de remmen of vol vermogen draaien om te kunnen opstijgen."
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.