spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Burgerinspraak

Burgerinspraak
Geschreven door Frans van Beukering in 'Brieven', Elsevier van 19 juli 2008   
zaterdag 19 juli 2008

RECHTSPRAAK
Te makkelijk

Beroepsmogelijkheden van actiegroepen en burgers tegen overheidsbesluiten gaan te ver
Geschreven door Paul de Hen in Elsevier van 21 juni 2008

Wat is het toch makkelijk voor burgers en actiegroepen Elsevier plaatje kleur.jpgin Nederland om de overheid dwars te zitten. Soms is daar alle aanleiding voor. Als de overheid besluit om een autoweg door uw voortuin aan te leggen, bent u direct belanghebbende en is het goed dat er een beroepsmogelijkheid bestaat tegen het plan. Dat dwingt de overheid om haar motieven te verduidelijken, zo nodig een schadevergoeding toe te kennen en in het uiterste geval het plan te herzien.

Maar de beroepsmogelijkheden gaan verder. Neem de verlenging van de startbaan van vliegveld Eelde bij Groningen, het enige belangrijke civiele vliegveld in Noord-Nederland. Het staat buiten kijf dat de maatregel goed is voor de economie van de regio. Het staat ook buiten kijf dat meer vliegverkeer de omwonenden belast. Die lastige afweging tussen beide belangen moeten politici maken, dat behoort tot hun kerntaken.

Maar in Nederland zijn al deze politieke afwegingen onderhevig aan rechterlijke toetsing. Daarbij is het geoorloofd belangen op te voeren die niets te maken hebben met de eigen belangen van de klager. Zo kon het een paar jaar geleden gebeuren dat een parkeergarage-exploitant mede met een beroep op de normen voor verontreiniging met fijnstof de reconstructie van de wegen rond het Amsterdamse Centraal Station aanklaagde. Het ging de garage eigenlijk om haar eigen bereikbaarheid. De Raad van State aanvaardde ook het milieuaspect in het beroep.

Iets dergelijks gebeurt nu met de baan van vliegveld Eelde. De klagers - omwonenden, milieuactiegroepen en de gemeente Haren - kregen eerder slechts gedeeltelijk gelijk bij de Raad van State met hun klacht over de inhoudelijke afweging. Daarop kozen zij een nieuwe lijn. De staat draagt meer dan 18 miljoen euro bij aan de baanverlenging. en dat zou volgens Europese regels weleens ongeoorloofde staatssteun kunnen zijn. De betrokken ministeries hebben verzuimd bij de Europese Commissie na te vragen of dat het geval is of niet.

Best mogelijk, maar dat is geen belang van de Drentse milieufederatie of van de gemeente Haren. Het zou een belang kunnen zijn van concurrerende luchthavens. De Europese Commissie zou zelf op het idee kunnen worden gebracht om een onderzoek te doen, want inderdaad, staatssteun is vaak terecht ongewenst.

Maar de Raad van State stelde, conform de wettelijke kaders waarin deze opereert, de klagers in het gelijk. De ministeries moeten eerst nagaan of er geen sprake is van ongeoorloofde staatssteun. Het betekent geen afstel van de baanverlenging - de `overwinning' van de klagers is beperkt. Maar het illustreert opnieuw hoe makkelijk het is om op bijna willekeurig welk belang een beroep te doen om dit soort bestuurlijke besluiten aan te vechten.

Hoog tijd dat er aan zulke beroepsmogelijkheden grenzen worden gesteld. Paul de Hen

[Vervolgens reageerde Frans van Beukering op bovenstaand stuk van Paul de Hen
in Elsevier van 19 juli 2008, red.]

Burgerinspraak

Met het commentaar 'Te makkelijk' (21 juni) betwist Paul de Hen het fundamentele burgerrecht om zich te bemoeien met ambtelijk en politiek gesjoemel rond Europese regelgeving. Klakkeloos slikt hij dat de langere baan voor vliegveld Eelde belangrijk is voor de economie van de regio. Enkele feiten: over heel 2007 werd via Eelde slechts 2 ton luchtvracht vervoerd, via Maastricht 57.898 ton! (CBS).
Elsevier plaatje.jpgDe langere baan is nota bene vooral bedoeld voor luchtvracht, die er dus niet is en volgens experts niet zal komen. De economische onderbouwing staat zeker niet 'buiten kijf', zoals De Hen schrijft. Eelde ligt aan een financieel infuus. In tien jaar is 100 miljoen euro in Eelde gepompt. Europese regels en overtredingen ervan zijn een publieke zaak. Essentieel voor onze democratie is dat burgers bezwaar maken tegen overtredingen van regels en verspilling van belastinggeld publiceren. Dat Elsevier dit fundamentele recht en tevens de plicht in twijfel trekt, is kwalijk.
Ir. Frans van Beukering, Glimmen

Klik hier voor meer informatie over staatssteun


 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.