spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow De goednieuwsshow van Groningen Airport Eelde

De goednieuwsshow van Groningen Airport Eelde
Geschreven door Martin de Bruin in Dagblad van het Noorden van 21 juli 2008   
maandag 21 juli 2008

 

INZICHT  LUCHTVAARTSECTOR IN ZWAAR WEER
De goednieuwsshow van Groningen Airport Eelde


Midden in de diepe zomer presenteerde de directie van Groningen Airport Eelde de halfjaarcijfers over 2008. Meer passagiers, meer vluchten en lagere verliezen. Er kan geen misverstand over bestaan, het gaat goed met de luchthaven. Tijd voor een aantal kanttekeningen.

EELDE  Met een glimlach van oor tot oor verscheen adjunct-directeur Chiel Stutterheim de afgelopen dagen voor de camera's van de regionale omroepen. Stutterheim kreeg ruim baan om de resultaten over het eerste half jaar toe te lichten. Het werd een goednieuwsshow zonder weerga. Meer passagiers, meer vluchten, lagere exploitatietekorten. Stutterheim kwam niet gehinderd door welke kritische vraag van de verslaggevers dan ook superlatieven tekort om de succesvole bedrijfsvoering breed uit te meten.
    Vanzelfsprekend verzweeg de adjunct-directeur de geflopte lijndienst tussen Eelde en Londen. Dezelfde ondernemers in Noord-Nederland die geen gelegenheid onbenut laten om hun afschuw over de lange procedure voor de baanverlenging te uiten, het belang van de luchthaven benadrukken voor de noordelijke economie en pleiten voor lijndiensten, laten de luchthaven even gemakkelijk links liggen. De zakelijke markt die zij keer op keer in het vooruitzicht stellen op het traject Eelde-Londen blijkt vooral een virtuele markt. Er blijven zoveel zakelijke stoelen leeg, dat maatschappijen, zoals recent de VLM, er geen brood meer in zien.
    Het zijn zulke beschouwingen die steevast niet besteed zijn aan de voorstanders van de baanverlenging. Ze blijven braaf achter de luchthavendirectie onder aanvoering van directeur Jeroen Meulendijks aanlopen. Het boegbeeld van het vliegveld rept al jarenlang over de geweldige potenties van een lijndienst tussen Eelde en de Britse hoofdstad. De tragiek van de directeur is echter dat het uitspreken van verwachtingen gelijke tred houdt met aantal geflopte lijndiensten.
    Tegen die achtergrond is de aanhoudende wens van de PvdA-statenfractie voor een actualisatie van het meerjarenbedrijfsplan meer dan gerechtvaardigd.
    Hoe reeël zijn de toekomstbespiegelingen eigenlijk? Tot dusverre hebben Meulendijks en de Raad van Commissarissen de boot steeds afgehouden. Zij schermen met de aanstaande baanverlenging en het argument dat alles wat Eelde dan aanraakt in goud verandert. De directie en de raad kunnen zich die opstelling permitteren omdat zij door een grote politieke meerderheid in staten en gemeenteraden worden gevolgd.
    De luchtvaartsector verkeert in zwaar weer: Ryanair schrapt vanaf de Britse luchthaven Stansted zeven bestemmingen, klaagt over hoge havengelden en houdt een deel van de winter vliegtuigen aan de grond. De KLM waarschuwt voor de gevolgen van de eco-taks, de toeslag op de brandstofprijzen en als gevolg daarvan een afname van het aantal passagiers. Passagiers die heel goed mogelijk uitwijken naar door prijsvechters bediende Duitse en Belgische luchthavens.
    Echter, de Drentse VVD-gedeputeerde Rob Bats laat op gezag van Meulendijks cs. weten dat de eco-taks geen gevolgen heeft voor het aantal boekingen.
    Zo wordt de fractie afgescheept met nietszeggende, verhullende antwoorden en krijgt ze feitelijk te verstaan dat verder zeuren niet op prijs wordt gesteld. Geen wonder dat PvdA-fractievoorzitter Eddy Veenstra het er niet bij laat zitten. Zo laat je je niet aan de kant zetten.


Dit artikel van Martin de Bruin is een aardig antwoord op de onderstaande brief in hetzelfde Dagblad van het Noorden, geschreven door W. Visser uit Eelde [red.]

Luchtvaart
Verleng die baan van Eelde  nu eerst maar eens 

Jammer dat de PvdA de discussie over Groningen Airport Eelde nu weer over een andere boeg gooit. Hetgeen mogelijk weer vertragend kan werken. Laten we eerst zorgen dat de baanverlenging er door komt: het behoeft toch geen extra uitleg dat meer vliegbewegingen en meer passagiers de luchthaven eerder uit de rode cijfers helpen. Waarom wordt er door tegenstanders steeds gesproken over omstreden passagierstellingen als dit op dezelfde wijze gebeurt als op de andere luchthavens in Nederland? We moeten oppassen want als we in Nederland niks doen dan concurreren de Duitse luchthavens de Nederlandse wel weg want Duitse luchthavens lachen zich een breuk over het Nederlandse luchtvaartbeleid. Men moet niet steeds kijken naar wat elders gebeurt. We hebben hier een vliegveld en hier moet het gebeuren. Lelystad heeft uitbreidingsplannen, maar ook dat zal nog op zich laten wachten en waarom hebben we het over Enschede? Momenteel heeft dat zelfs geen enkele waarde, want daar wordt momenteel helemaal niet gevlogen (wederom door toedoen van het Nederlandse wanbeleid op gebied van luchtvaart). 

Klik hier voor meer informatie over de financiën van GAE


 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.