spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Vliegveld Eelde nog jaren verliesgevend

Vliegveld Eelde nog jaren verliesgevend
Geschreven door Martin de Bruin in het Dagblad van het Noorden van 4 november 2008   
maandag 03 november 2008
INZICHT  STATEN DEBATTEREN OVER LUCHTHAVEN

Vliegveld Eelde nog jaren verliesgevend


De toekomst van Groningen Airport Eelde komt bijna maandelijks aan de orde in provinciale staten van Drenthe. Vooral door toedoen van de PvdA.


Morgen discussiëren provinciale staten voor de zoveelste maal dit jaar over de toekomst van Groningen Airport Eelde. Waarom?
De provincie Drenthe is aandeelhouder van het vliegveld. Met name de PvdA maakt zich zorgen over de ontwikkeling van 'Eelde' nu de luchtvaartsector in zwaar weer verkeert, low cost carriers als Ryanair geen aanstalten maken om vanaf Eelde te gaan vliegen, de baanverlenging op zich laat wachten en andere nationale luchthavens in beeld zijn om de groei van Schiphol op te vangen.

Wat is de reden waarom de PvdA het onderwerp Eelde steeds opnieuw agendeert?
Dat heeft te maken met het uitblijven van antwoorden van de zijde van de directie. De PvdA vindt dat zij recht heeft op informatie. Argument: Drenthe betaalt over een periode van tien jaar meer dan 3 miljoen euro als bijdrage in de exploitatie van de luchthaven. De staten stelden die bijdrage in 2004 beschikbaar op basis van een inmiddels gedateerd businessplan, waarin op geen enkele wijze rekening was gehouden met zaken als de eco-tax of torenhoge brandstofprijzen.

Is er sprake van een bekoelde verstandhouding tussen de luchthaven directeur Jeroen Meulendijks en de PvdA?
Dat kun je zonder meer stellen. Meulendijks vindt dat er sprake is van vergaande bemoeizucht. Fractievoorzitter Eddy Veenstra op zijn beurt ergert zich groen en geel aan de directeur, die volgens hem uitstraalt dat aandeelhouders niet meer zijn dan pinautomaten die op gezette tijden de luchthaven dienen te steunen.

Boekt de PvdA succes in haar strijd om meer informatie te vergaren?

Zeker, na enig aandringen en een stevig debat in september, ligt er nu een stuk op tafel waarin verantwoordelijk VVD-gedeputeerde Rob Bats aankondigt dat de aandeelhouders na Drentse druk in december een geactualiseerd businessplan bespreken. Verder komt Arie van der hek die namens Drenthe deel zitting heeft in de raad van commissarissen van de luchthaven, de fracties bijpraten.

Wat is de belangrijkste boodschap van Bats in de nota?
De luchthaven zal nog jaren met verlies draaien. Daarnaast wil Bats begin volgend jaar met de staten debatteren over de vraag of Drenthe na 2013 als de periode van exploitatiesteun afloopt, financieel bij het vliegveld betrokken moet blijven.


Commentaar VOLE


Het lijkt ons dat de heer Bats zijn vraag verkeerd formuleert: Drenthe en de overige aandeelhouders hebben er immers voor getekend Groningen Airport Eelde nog tal van jaren open te houden. Immers, aan de overdracht van de aandelen is de voorwaarde verbonden dat de luchthaven tot 2016 koste wat het kost wordt opengehouden. Tot 2043 dient bij eventuele verkoop van percelen van de luchthaven 40 tot 80 % van de opbrengst betaald te worden aan het Rijk. De regio zal allicht trachten tot 2043 voor het voortbestaan te zorgen.
Indien de aandeelhouders na 2016 de tekorten niet langer willen dekken, zal men GAE ertoe moeten brengen de tering naar de nering te zetten, bijv. door de openingstijden te beperken. Ook op het management kan men schadeloos, maar flink bezuinigen. Daarnaar zou de heer Bats kunnen vragen. Met dat soort vragen is VOLE het zeer eens.

Over nering gesproken: de omzet van GAE (ongeveer € 5 miljoen) is die van een middelgrote supermarkt.
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2021 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.