spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow VVD'er Pieter Hofstra: GAE dreigt stiefkindje te worden

VVD'er Pieter Hofstra: GAE dreigt stiefkindje te worden
Geschreven door De Oostermoer van 12 november 2008   
zaterdag 15 november 2008

VVD'er Pieter Hofstra: GAE dreigt stiefkindje te worden

EELDE  De Drentse Statenfractie van de VVD heeft vorige week een bezoek gebracht aan Groningen Airport Eelde. Ook Eerste Kamerlid Pieter Hofstra en fractievoorzitter Jan Luuk Stel van de VVD-fractie in de gemeente Tynaarlo maakten deel uit van het gezelschap. De VVD heeft als enige partij altijd vierkant achter de baanverlenging van GAE gestaan. Nu de slepende procedure de ontknoping nadert, vond de provinciale VVD-fractie het noodzakelijk haar standpunten nog eens extra kracht bij te zetten en steun te betuigen aan de directie van de luchthaven.

"Laten we vooral niet denken dat het alleen om de baanverlenging gaat", aldus Pieter Hofstra. Hij benadrukt dat met baanverlenging ook wordt gekozen voor een enorme economische impuls, ontsluiting van het noorden, groei van de werkgelegenheid en verbetering van de concurrentiepositie. Deze zaken zijn volgens het Eerste Kamerlid stuk voor stuk van groot belang. Hofstra zegt het schandalig te vinden als na het schrappen van de Zuiderzeelijn ook de baanverlenging van Groningen Airport Eelde niet door zou gaan." Als de baanverlenging niet doorgaat, hou ik minister Eurlings daarvoor verantwoordelijk. En ik ben van plan om hem op die verantwoordelijkheid aan te spreken." Op 25 november komt de zogenaamde RBML-nota aan de orde in de Eerste Kamer. Pieter Hofstra is vast van plan zich sterk te maken voor Eelde. In de RBML-nota komt vooral de paragraaf over de nieuwe geluidsnormering goed uit voor de luchthaven. Volgens de huidige richtlijnen loopt Eelde al snel tegen beperkingen aan, maar volgens de nieuwe nota kan de groei van Groningen Airport Eelde ruim baan krijgen.

Met alle onduidelijkheid en onzekerheid omtrent de baanverlenging dreigt GAE buiten de boot te vallen als de overloop van Schiphol verdeeld moet worden. Hofstra: "Eelde loopt het risico het stiefkindje te worden. Immers: Eindhoven en Lelystad zijn volle dochters van Schiphol. En je kunt je voorstellen wat er gebeurt als binnenkort met moderne vliegtuigen non-stop van Eelde naar bijvoorbeeld New York gevlogen kan worden. Met baanverlenging heeft Eelde meer dan voldoende potentie om zich te ontwikkelen tot een succesvolle regionale luchthaven met internationale vluchten. Het heeft geen enkele zin om mensen altijd maar weer over volle wegen naar Amsterdam te laten rijden. Baanverlenging kan op een groot maatschappelijk draagvlak rekenen. Maar een kleine minderheid van bezwaarmakers is er toch in geslaagd de hele procedure jaren en jaren op te houden." Directeur Jeroen Meulendijks van Groningen Airport Eelde verklaarde zich zeer ingenomen met de steunbetuigingen van de VVD. Om de positieve stemming te verhogen kwam Meulendijks met opvallend nieuws: "Van de 162 bezwaarpunten die bij de Hoge Raad tegen de baanverlenging zijn ingediend, zijn er maar liefst 160 verworpen. De twee overgebleven bezwaarpunten hebben betrekking op toezeggingen van de minister voor de financiering van de baanverlenging die niet in Brussel gemeld zouden zijn. Dat werd aangemerkt als staatssteun die gemeld had moeten worden. De kwestie wordt inmiddels alsnog door de Europese Commissie bekeken en waarschijnlijk aangemerkt als geoorloofde staatsondersteuning. "

Meulendijks verwacht de baanverlenging in 2011 te kunnen realiseren. Hij wordt in die verwachting gesteund door positieve cijfers en verwachtingen. Zo zal het jaar 2008 opnieuw een recordaantal passagiers opleveren. Het bedrijfsresultaat zal ook beter zijn dan in 2007. Als de baanverlenging eenmaal een feit is, wil Meulendijks op zoek gaan naar luchtvaartmaatschappijen die Eelde als uitvalsbasis willen kiezen. Lijndiensten naar Scandinavië, Oost-Europa, Rusland, Londen, München en Barcelona kunnen volgens de luchthavendirecteur succesvol en rendabel zijn. Prijsvechter Ryanair heeft al aangekondigd terug te zullen keren als de baanverlenging eenmaal rond is. Ryanair verzorgde eerder een lijndienst van Eelde naar Londen.


Commentaar VOLE

Ziehier de geloofsbelijdenis waarvoor Eerste Kamerlid Pieter Hofstra een publicatiemedium heeft gevonden.
Zijn uitspraken staan overigens haaks op het ijveren voor ‘de vrije markt”, en op de strijd tegen twijfelachtige subsidies, waarop de VVD zich graag laat voorstaan.
Hofstra loopt, naar blijkt, al sinds jaar en dag achter het geloof aan, als zou een verlengde baan het Noorden opstoten en GAE plotseling behoefte aan rechtstreekse vluchten naar en van New York kunnen opleveren.

Het gaat hier om een geloof, want een behoorlijk gefundeerde zakelijke redenering hebben de plannen voor baanverlenging altijd ontbeerd.
Zou zakenman Hofstra zelf willen investeren in een lijntje op New York?
Dit geloof kost intussen al wel vele miljoenen.

Waar moeten de passagiers voor New York vandaan komen, of de vracht? Dat GAE misschien een keer een toestel vol kan krijgen, valt niet geheel uit te sluiten, maar vluchten op reguliere basis? Kom, meneer Hofstra!
Om van Amerikanen die toestellen naar Eelde willen vullen, maar niet te spreken.
Die willen Amsterdam zien, of de bollen, of Kinderdijk. Of zouden ze met vliegtuigen tegelijk naar Eelde komen om hier zaken te doen?
Met wie?

Het achterland van Groningen Airport Eelde is te klein. Wij Noorderlingen vinden onze regio wel een heerlijk gebied, maar weten die Amerikanen veel?
Dat verandert echt niet doordat Hofstra minister Eurlings persoonlijk verantwoordelijk dreigt te houden, of door ander stoer geblaas.


  

 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.