spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Meer bussen Groningen-Bremen

Meer bussen Groningen-Bremen
Geschreven door Het Financieele Dagblad van 29 juli 2009   
dinsdag 11 augustus 2009
Meer bussen Groningen-Bremen


Het Duitse busbedrijf Publicexpress uit Oldenburg wil het aantal lijndiensten tussen Groningen en Noord-Duitsland in augustus uitbreiden. Naast uitbreiding van de bestaande verbindingen met de steden Oldenburg en Bremen komen er nieuwe bestemmingen in Nederland en Ost-Friesland bij, onder meer Enschede en Aurich.
     Vijf jaar na de start van de busdienst is de frequentie van de dienstregeling gegroeid van drie naar vijf keer daags, en van ruim 20.000 naar 70.000 reizigers per jaar, van wie de helft Nederlander.
     De buslijn blijkt vooral populair bij reizigers die vanaf Bremen Airport verder willen vliegen. Die luchthaven is zo aantrekkelijk omdat prijsvechter Ryanair er op twaalf bestemmingen vliegt. Daar profiteren bijvoorbeeld buitenlanders van die in Groningen werken en af en toe naar huis willen. Ook vakantiegangers uit Groningen maken liever gerbuik van Bremen dan van Schiphol, en gaan liever met de bus dan met de auto. Volgens een woordvoerder van Publicexpress maakt de aanwezigheid van het vliegveld zeker verschil, maar pendelen ook veel studenten tussen de universiteiten.
     Interim-directeur Jos Hillen van Groningen Airport Eelde, de regionale luchthaven van Groningen, ziet de uitbreiding van de busdiensten met lede ogen aan: 'Je zou ze liever deze kant op laten rijden, maar we begrijpen best dat de volwaardige verbinding van Ryanair aantrekkelijk is. Maar onze kans komt nog. Als de baanverlenging eenmaal een feit is, gaat de wijzer weer in onze richting.'
     Met de baanverlenging waaraan Hillen refereert, hoopt Groningen Airport Eelde zijn verzorgingsgebied uit te breiden en het aantal passagiers te vergroten. Er wordt al twintig jaar juridisch om gestreden, maar als de Europese Commissie en de Raad van State meewerken, kan volgend jaar met de bouw worden begonnen. Het vliegveld is al begonnen met de aanbesteding, die in de vorm van een publiek-private samenwerking moet worden uitgevoerd.
     De achterstand van het Groningse vliegveld denkt Hillen wel weer in te lopen. 'We zijn nu al aan het investeren in betere busverbindingen naar Groningen en Assen.'

[In de rubriek 'Brieven' van Het Financieele Dagblad stond 31 juli j.l. onderstaande reactie]

Luchtkasteel

Ook de nieuwe directeur van Vliegveld Eelde blijft in het luchtkasteel van de baanverlenging geloven. Maar het financieel-economisch perspectief en het belang van het vliegveld rechtvaardigen de gevraagde investering niet en de mogelijke overlast voor de omgeving (milieu en geluid) blijven zwaarwegende argumenten tegen de baanverlenging. Bovendien is de luchthaven van Bremen een sterke concurrent, juist in het segment waarop vliegveld Eelde zich richt. Het artikel 'Meer bussen Groningen-Bremen' is een goede illustratie. Het maakt bovendien eens te meer duidelijk hoe onverstandig het is geweest de Zuiderzeelijn te schrappen. Met deze lijn, doorgetrokken naar in ieder geval Bremen, had Noord-Nederland goede verbindingen gekregen met niet één maar twee internationale luchthavens.
     Nu blijven de vooruitzichten beperkt tot steeds nieuwe berichten over uitstel of afstel van de baanverlenging. Want op enig moment zal de rijksoverheid concluderen dat die investering weinig tot niets bijdraagt aan het perspectief voor Noord-Nederland en niet in het belang is van de Randstad en de reservering dus schrappen. Waarna de noordelijke lobby ...
     En zo ad absurdum.

Tjark Reininga, Utrecht


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.