spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow 'Geen exploitatiesteun vliegveld'

'Geen exploitatiesteun vliegveld'
Geschreven door Jaap Kiers in DvhN van 4 november 2010   
donderdag 04 november 2010

'Geen exploitatiesteun vliegveld'


Vliegveld: Aandeelhouders betalen faciliteiten
Drentse Staten wijzen herzien baanverlenging af


EELDE  Vliegveld Eelde wil als de baanverlenging gerealiseerd is toe naar een andere relatie met de aandeelhouders. De luchthaven verlangt van de provincies Groningen en Drenthe, de stad Groningen, Assen en Tynaarlo dan geen bijdrage in de exploitatie meer, zei directeur Jos Hillen gisteren in de Drentse statencommissie bestuur, financiën en economie. Hij ziet meer in een constructie zoals bij het vliegveld in Maastricht is gekozen.
    Daar zijn de overheden verantwoordelijk voor een goede infrastructuur. Dat komt erop neer dat zij betalen voor het onderhoud van het vliegveld, de verkeersleiding en de brandweer. Een commerciële onderneming 'huurt' het vliegveld vervolgens en is zelf verantwoordelijk voor voldoende vluchten en passagiers.
    "Het is de vraag of de aandeelhouders dan goedkoper uit zijn", hield verantwoordelijk gedeputeerde Sipke Swierstra (VVD) de statencommissie later voor.
Hij liet doorschemeren niet op voorhand afwijzend te staan tegenover het idee, net als een aantal fracties.

    De staten bespraken Eelde en de baanverlenging voor 'niemand weet nog de hoeveelste keer'. Deskundigen als Wietske Jonker (milieu), Charles Vlek (omgevingspsycholoog) en Philippe Boucher (econoom) spraken in. De laatste twee deden uitgebreide economische studies naar 'Eelde', maar hun nieuwe sombere verwachtingen overtuigden de statenleden niet.
    Alleen de SP drong aan op heroverweging van het baanverlengingsbesluit. GroenLinks pleitte voor een soort toetsing, de andere fracties bleven vierkant achter het besluit tot baanverlenging staan.

[Klik in de lijst agendapunten op nr. 7 & 8]

Klik hier om de inspraakbijdrage van Philippe Boucher te bekijken

[Begeleidend commentaar van Philippe Boucher:
Via bovenstaande link treft u een geactualiseerde versie aan van mijn onderzoek naar de perspectieven van de luchthaven Eelde, de laatste vervoerscijfers van GAE vergeleken met andere regionale luchthavens, en een risico-analyse voor de periode 2010-2017.
Het rapport is  woensdag 3 november gepresenteerd aan de statencommissie BFE van de provincie Drenthe. Een meerderheid van de leden staat nog steeds achter baanverlenging en investeringen van 40 mlj.  Men ziet alsnog geen aanleiding onderzoek te laten doen naar de haalbaarheid van het businessplan van GAE. Gevolg is dat vakantietickets vanaf GAE door de overheid gesubsidieerd worden met € 15,- tot € 20,- terwijl bejaarden
€ 50,- moeten betalen voor een extra douchebeurt, onder het huidige bezuinigingsregime van het nieuwe kabinet.
De toekomst zal uitwijzen of dit een verstandig besluit was.
Een samenvatting op pag. 10.]


Klik hier om de inspraakbijdrage van Charles Vlek te bekijken

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2021 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.