spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Groningen Airport Eelde claimt Zuiderzeelijngeld

Groningen Airport Eelde claimt Zuiderzeelijngeld
Geschreven door GAE   
donderdag 07 juni 2012

Groningen Airport Eelde claimt Zuiderzeelijngeld



    EELDE  "Groningen Airport Eelde draagt fors bij aan de economische structuur van Noord-Nederland, en zou dus in aanmerking moeten komen voor Zuiderzeelijngelden." Dat betoogde vandaag interim-directeur Jos Hillen van Groningen Airport Eelde tijdens zijn afscheid.

    "Uit het compensatiefonds voor het afblazen van de Zuiderzeelijn worden diverse grote projecten gefinancierd, zoals de RegioTram en de reconstructie van de zuidelijke ringweg. Aan dat rijtje moet ook de luchthaven worden toegevoegd," aldus de heer Hillen.

    De luchthaven heeft grootse plannen, in relatie met de baanverlenging waaraan momenteel wordt gewerkt. Voorbeelden: uitbreiding van de terminal, verplaatsing van de brandweergarage, aanpassing van het platform en het aantal parkeerplaatsen, een betere aansluiting op het wegennet, en betere aanlanding van het openbaar vervoer.

    Er komt Zuiderzeelijngeld vrij als de spoorlijn Heerenveen-Groningen wordt afgeblazen. Gedeputeerde Staten van Groningen besloten vandaag de planontwikkeling te stoppen, een beslissing waarover in andere samenstelling nog een besluit moet worden genomen. Daarmee komt geld vrij. Een deel daarvan moet volgens de heer Hillen naar Eelde.


Commentaar VOLE

Weer een misleidende tekst van Hillen. De heer Hillen heeft de noordelijke belastingbetalers en politici de afgelopen drie jaar steeds verder een financiële fuik in getrokken:

  1. Nooit is er maar een begin geleverd van bewijs dát het vliegveld bijdraagt aan de economie van het Noorden. Laat staan 'fors'.

  2. De grote projecten die worden betaald uit het compensatiefonds Zuiderzeelijn staan allemaal weer ter discussie omdat de gemeenten de eigen verplichte bijdrage niet kunnen opbrengen. Zou dat niet gelden voor het vliegveld?

  3. De dappere plannen van Hillen verhogen alleen maar de kosten en genereren geen -aantoonbare- inkomsten. Het exploitatieverlies was de laatste jaren vijf ton. Vanaf  2013 betalen de aandeelhouders deze verliezen niet meer. Dat mag trouwens niet vanwege het Europese mededingingsbeleid.

  4. De ambities van Hillen zijn vooral bedoeld om de aandacht af te leiden van de benarde financiële positie waarin het vliegveld verkeert. Daarom lanceert Hillen grootse plannen, op kosten van de samenleving. Waar hebben we dat eerder gezien?



 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2019 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.