spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow 'Onderzoek naar haalbaarheid Leeuwarden Airport'

'Onderzoek naar haalbaarheid Leeuwarden Airport'
Geschreven door www.luchtvaartnieuws.nl op 1 september 2012   
donderdag 06 september 2012
 
 
'Onderzoek naar haalbaarheid Leeuwarden Airport'

 
 
LEEUWARDEN - De provincie Friesland moet alternatieven klaar hebben voor het geval vliegbasis Leeuwarden wordt gesloten. Een mogelijkheid zou de opening van een commerciële luchthaven zijn. Dat stelt het Friese Statenlid Jelle Hiemstra van de provinciale partij Friese Koers zaterdag in de Leeuwarder Courant. Hiemstra dringt aan op een haalbaarheidsonderzoek voor een commercieel vliegveld bij Leeuwarden of Drachten.

De huidige vliegbasis Leeuwarden wordt uitsluitend gebruikt door Defensie. Op de basis zijn twee F-16 squadrons van de Koninklijke Luchtmacht gestationeerd. Ook heeft een squadron Search-and-Rescue (SAR)-helikopters er de thuisbasis.

In het geval van nieuwe bezuinigingen bij Defensie lijkt sluiting van de vliegbasis niet ondenkbaar. Leeuwarden is een van de nog slechts twee Nederlandse vliegbases waar F-16Â’s staan gestationeerd. De andere is Volkel in Noord-Brabant.

Qua civiele luchtvaart zijn Friezen aangewezen op vliegveld Drachten, dat over een verharde baan van 950 meter beschikt. Voor internationale lijndienst- en chartervluchten is Groningen Airport Eelde in Drenthe de dichtstbijzijnde optie.

Luchthaven Twente is een voormalige vliegbasis waarvoor al jaren plannen zijn om er een burgerluchthaven van de te maken. Momenteel wordt gezocht naar een partij die geïnteresseerd is om het vliegveld te exploiteren.

Commentaar VOLE
VOLE zou hier niet tegen zijn, omdat vliegveld Eelde dan verplaatst kan worden naar 'Leeuwarden Airport' en de overlast rond Eelde wordt beeïndigd. We vrezen echter dat het voorstel van Ex-PVVer Hiemstra net zulke luchtfietserij is als het businessplan van GAE. Dit plan gaat uit van een vervijfvoudiging van het aantal reizigers. Die vraag is er helemaal niet. Luchthaven Lelystad is aangegwezen voor opvang van de groei als Schiphol te klein wordt. Als dat doorgaat is het ook het einde van 'Eelde'. Maar wellicht moet 'Eelde' al eerder sluiten want de exploitatiesteun loopt dit jaar af, het verlies blijft en nieuwe steun is niet toegestaan vanwege de mededingingswetgeving (als de noordelijke bestuursorganen hier al toe zouden willen besluiten in tijden van crisis en zonder enig uitzicht op een sluitende exploitatie).


 
 
 
 
 
 
 
 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2019 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.