Tynaarlo is bereid om Groningen Airport Eelde te helpen |
Geschreven door Andries Ophof, RTVDrenthe 21 april 2016
|
vrijdag 22 april 2016 |
Tynaarlo is bereid om Groningen Airport Eelde te helpen
VRIES - Burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo zijn wel bereid om te kijken naar een investering in Groningen Airport Eelde. Het college zegt een 'positieve grondhouding' aan te nemen in de discussie rondom de Drentse luchthaven.
Daarmee is het college van Tynaarlo de eerste die zegt wel vertrouwen te hebben in de luchthaven. De discussie over de toekomst van Eelde is in volle gang. De bodem van de schatkist komt in zicht en zonder steun betekent dit het einde van de Drentse luchthaven.
Maastricht is vergelijkbaar met Eelde
Donderdagavond werden de aandeelhouders, de provincies Drenthe en Groningen, gemeente Assen en Tynaarlo en de stad Groningen, bijgepraat over het overlevingsplan van collega-luchthaven Maastricht Aachen Airport.
De situatie rond deze luchthaven is voor een deel te vergelijken met die van Eelde. Verschil is wel dat de politiek daar in drie maanden tijd moest besluiten wat te doen met een bijna failliete luchthaven. Uiteindelijk koos de provincie Limburg er samen met omliggende gemeenten voor om een reddingsplan op te zetten en miljoenen te investeren in de luchthaven. Nu wordt gezocht naar een exploitant.
Regionaal vliegveld kan niet zonder overheidssteun
Volgens een vertegenwoordiger van de gemeente Maastricht is het vliegveld van groot belang voor de economie in de stad. Toeristen brengen veel geld in het laatje en zorgen voor werkgelegenheid. Maar overleven kan niet zonder steun van de overheid, zeggen de provincie Limburg en de gemeente Maastricht.
"Zie het als infrastructuur dat van belang is voor de regio", vertelde een vertegenwoordiger van de provincie aan de aanwezige aandeelhouders. Het is de provincie Limburg en de gemeenten het waard om er jaarlijks enkele miljoenen euro's in te steken.
Besluit valt na de zomer
Tynaarlo is de eerste aandeelhouder die zegt dat ze een 'positieve grondhouding' hebben richting een investering in de luchthaven, die ook op grondgebied van Tynaarlo ligt. Maar de steun wil nog niet zeggen dat het een gelopen race is. Tynaarlo wil het besluit overigens niet toelichten.
Op dit moment worden vijf onderzoeken uitgevoerd naar de toekomst van de luchthaven. Dat gaat onder andere over de toekomst van de luchtvaart op kleine vliegvelden. Ook wordt gekeken naar mogelijke scenario's, zoals een faillissement en de juridische consequentie daarvan. Bovendien wordt het maatschappelijk belang van de luchthaven voor de regio onderzocht.
Halverwege mei moet een deel van de onderzoeken klaar zijn. Dan mogen de gemeenteraden en Provinciale Staten er ook wat van zeggen. De verwachting is dat er na de zomer een definitief besluit wordt genomen over de toekomst van Groningen Airport Eelde.
Commentaar VOLE
Meneer Ophof van RTV Drenthe laat geen gelegenheid voorbij gaan om de loftrompet te steken op een glorieuze toekomst van het vliegveld. Objectieve berichtgeving past RTV Drenthe alleen als het in de kraam ter pas komt: Tynaarlo heeft 4% van de aandelen. Het is dus weinig zeggend dat het College –opgetekend uit de mond van wethouder Wijbenga (CDA)- vertrouwen heeft in de toekomst van GAE.
Begin februari stemde een meerderheid van de gemeenteraad van Tynaarlo nog voor een motie om te onderzoeken de aandelen van GAE te verkopen (zie ook: Tynaarlo onderzoekt verkoop aandelen Groningen Airport Eelde)
Dat “De situatie rond luchthaven Maastricht voor een deel te vergelijken is met die van Eelde” is verre van waar. In Maastricht is vrachtvervoer, vliegtuigonderhoud en zakelijk verkeer het belangrijkst. Daardoor is er een aantoonbaar belang voor de regionale economie. Dat is de reden voor de Staten van Limburg om het vliegveld financieel in de benen te houden. De politiek/maatschappelijke afweging hier in he Noorden is een geheel andere. Zie ons persbericht van 21-4-2016 (Persbericht: Informatie over 'Model Maastricht Airport' voorbarig en misleidend)
Er is op Eelde geen vracht, onderhoud of zakelijk verkeer. Eelde is alleen van belang voor de toeristenindustrie. Moet de toeristenindustrie worden gesubsidieerd met gemeenschapsgeld?
Dat is de politieke afweging in het Noorden. Daar zou een publiek medium als
RTV Drenthe (ook betaald met gemeenschapsgeld) over moeten berichten.
|