spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Harm Post zet zich graag en vol overtuiging' in voor Groningen Airport Eelde

Harm Post zet zich graag en vol overtuiging' in voor Groningen Airport Eelde
Geschreven door RTVNoord, 20 januari 2017   
vrijdag 20 januari 2017

Harm Post zet zich 'graag en
vol overtuiging' in voor Groningen Airport Eelde


Harm Post.jpg

 

Harm Post, de vertrekkend directeur van Groningen Seaports, gaat zich inzetten voor Groningen Airport Eelde. Sinds afgelopen woensdag heeft Post zitting in een stuurgroep die ervoor moet zorgen dat de bedrijvigheid rond het vliegveld een vlucht neemt.

'De luchthaven is ontzettend belangrijk voor de noordelijke economie. Daar zet ik me graag en vol overtuiging voor in, met mijn expertise die ik in het bedrijfsleven heb opgedaan. Want die luchthaven, die moet gewoon blijven.'

Leegstaande kantoorpanden

Post gaat zich onder meer bezighouden met het vinden van huurders voor een aantal leegstaande kantoorpanden op het terrein rond de luchthaven. 'In de havens heb ik wel bewezen dat het vol krijgen van lege grondstukken is wat wij kunnen. En we willen de binding met het bedrijfsleven definitief maken. Zodat die zich ook mee verantwoordelijk voelen en mee gaan doen in het zeker stellen van de toekomst van de luchthaven. '

 

Financiële strop voor Groningen Seaports


Dagblad van het Noorden 18 juni 2015

Groningen Seaports.jpg


Groningen Seaports moet waarschijnlijk snel bloeden voor een derivatendeal met de bank. De kans is groot dat het havenschap ongeveer 90 miljoen euro moet afboeken

De miskleun zal de financiële positie van Groningen Seaports flink aantasten. Deskundigen noemen het een geval van speculatie door leken in de hoogste graad. In Provinciale Staten werd het omschreven als casinopolitiek. Wat is er gebeurd? Het havenschap wilde vanaf 2007 meer dan 400 miljoen euro lenen voor de ontwikkeling van het Energypark in de Eemshaven.

Ruime vergoeding
De directie had grote plannen maar was bang voor rentestijgingen op langjarige rekeningen. Het afdekken van dat risico werd tussen 2007 en 2009 ‘afgekocht' in contracten (derivaten) met Deutsche Bank en Société Generale. Uiteraard tegen een ruime vergoeding voor de bank.

Achteraf had Groningen Seaports die derivaten niet nodig. Een aantal havenprojecten werd vertraagd of door marktomstandigheden afgeblazen. Daar komt bij dat de rente voor overheidsleningen zo laag is dat het een rentestijging voor lief had kunnen nemen. woensdagavond werd in de vergadering van Provinciale Staten duidelijk dat het havenschap de klos is. In de stukken klinkt door dat de bank Société Generale genoeg geld heeft verdiend en het nog lopende derivatencontract eenzijdig kan opzeggen.

Strop
Het betekent dat Groningen Seaports moet afrekenen met de bank en een strop heeft van ongeveer 90 miljoen euro. ,,Dat wordt flink afboeken. In hoeverre de miskleun de positie van Groningen Seaports verzwakt, is onduidelijk. We weten niet hoeveel geld daar in de reservekas zit'', aldus VVD-Statenlid Nico Bakker.

Gedeputeerde Patrick Brouns bevestigt dat de situatie zorgelijk is, maar houdt zich verder op de vlakte. ,,Groningen Seaports staat op eigen benen, maar de banken hebben bij de verzelfstandiging wel een borgstelling van de provincie geëist. Dat was eigenlijk niet de bedoeling.''

Legitiem
Harm Post, directeur van Groningen Seaports, heeft altijd gezegd dat de derivatendeal volstrekt legitiem, goedgekeurd door de controlerende accountants en in open overleg met de aandeelhouders tot stand is gekomen. Post bestreed dat de deal onvoordelig is voor het havenschap.


Commentaar VOLE

Harm Post en Wilma Mansveld: ijzersterk tandem gaat voor luchthaven Eelde

Harm Post gaat vol overtuiging voor Groningen Airport Eelde. Waarom hij bij Groningen Seaports is vertrokken werd er niet bij gezegd. Zou het te maken hebben met de derivatendeal die Post heeft afgesloten?. Volgens het Dagblad van het Noorden van 18-6-’15 (zie hierboven) zou “Groningen Seaports moeten afrekenen met de bank en een strop van ongeveer 90 miljoen euro” moeten afboeken. “Deskundigen noemen het een geval van speculatie door leken in de hoogste graad.
In Provinciale Staten werd het omschreven als casinopolitiek.” In de NRC van 31-9-’13 wordt gesproken van ”een direct gevolg van een gebrek aan kennis”. De manier waarop Post die verliezen al jaren uit de boeken wist te houden “grenst aan misleiding”.
Met de deskundigheid waar Post zich op voorstaat gaat dus nu helemaal goedkomen met Groningen Airport Eelde.

Post heeft zich kennelijk nog niet verdiept in de reden van de leegstand rond de luchthaven. Kantoren en terreinen hebben de bestemming ‘luchthaven-gebonden bedrijvigheid’. Er zijn echter helemaal geen bedrijven die van de luchthaven afhankelijk zijn. Het kantoorgebouw van Nacap staat al 6 jaar leeg nadat Koop en vroegere Philips-baas Boonstra Nacap failliet lieten gaan nadat ze op grootschalige wijze met de jaarcijfers gerommeld hadden. Luchthaven-gebonden bedrijven zullen er ook niet komen omdat bedrijven niets hebben aan de vakantievluchten die vanaf Eelde vertrekken. Luchtvracht is er evenmin omdat het daarbij gaat om zeer grote volumes, veelal in de nacht. Dat is uitgesloten op Eelde. De kolencentrales en het Google datacentrum hebben om aanwijsbare reden gekozen voor de Eemshaven. Dat Post nu beweert “In de havens heb ik bewezen dat het volkrijgen van lege grondstukken wel een ding is wat (sic) wij kunnen” illustreert hoe hij naast z’n schoenen loopt.

Interessant is ook de rol van Wilma Mansveld. Volgens hoogleraar risicomanagement Theo Kocken van de VU haalde Mansveld “een boekhoudkundig trucje” uit waardoor de verliezen van Seaports tijdelijk uit de boeken verdwenen (zie NRC artikel 31-9-‘13). Mansveld had als gedeputeerde ook de portefeuille luchthaven Eelde en spande zich erg in voor de nutteloze baanverlenging (kosten 25 miljoen). Ze werd vervolgens staatssecretaris Infrastructuur en Milieu en mocht in die functie in 2013 het feestje opleuken door de nieuwe baan te openen. Vanwege geklungel met de hogesnelheidstrein moest ze in 2014 opstappen. Ze werd echter beloond met het baantje van waarnemend burgemeester van Tietjerksteradeel. En ja hoor… opnieuw ventileert ze oplossingen om de luchthaven uit de brand te helpen: “Mansveld: Fries fonds voor ‘Eelde” kopte het Dagblad op 25-11-’16.


 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.