spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Baanverlenging luchthaven Eelde kost meer tijd

Baanverlenging luchthaven Eelde kost meer tijd
Geschreven door Theo Wortel in het Dagblad van het Noorden   
woensdag 23 november 2005

Baanverlenging luchthaven Eelde kost meer tijd

 

Eelde   De procedure voor de verlenging van de start- en landingsbaan van luchthaven Eelde is voorlopig nog niet afgerond. Het ministerie van verkeer en waterstaat heeft meer tijd nodig om de honderden bezwaren uit de laatste fase te beantwoorden. Het lukt daardoor niet staatssecretaris Melanie Schultz-van Haegen dit jaar nog een besluit over de baanverlenging te laten nemen.

Groningen Airport Eelde vroeg de minister van verkeer op 12 mei 1992 een besluit te nemen over de verlenging van de 1800 meter lange baan. Die moet 2500 meter worden. De beslissing valt nu bijna 15 jaar later.

"We hebben dit jaar eigenlijk een extra inspraakronde gehouden", vertelt Dick Bres, projectleider bij het ministerie voor de baanverlenging. Als de directie van de luchthaven volgende maand de laatste informatie toevoegt, is volgens hem alles wat over de baanverlenging te zeggen valt, gezegd. De bij de baanverlenging betrokken onderzoeksbureaus hebben ook aanvullende vragen beantwoord.

Bres verwacht dat de staatssecretaris zich in januari over de zaak buigt. Haar besluit gaat naar de meer dan 400 personen die in de loop van het lange proces tegen de baanverlenging hebben geprotesteerd.

De bezwaarmakers die hun bedenkingen nog niet door de Rad van State zagen behandeld, krijgen zes weken de tijd om te reageren. Vervolgens stelt het ministerie een verweerschrift op. Het hele dossier gaat daarna naar de Raad van State. Die besliste eerder dat aanvullend onderzoek nodig was.

De Raad van State  neemt waarschijnlijk rond september een definitief besluit. Luchthavendirecteur Meulendijks ziet het komend jaar met vertrouwen tegemoet. "Ons geduld is lang op de proef gesteld. 2006 wordt een belangrijk jaar voor de luchthaven Eelde."

 

Commentaar VOLE: Wie de kwaliteit van de ingebrachte bezwaren kent, verbaast zich niet over deze vertraging. Click bijvoorbeeld naar Politiek doof voor kritiek en Passagiersprognoses uit de lucht gegrepen voor meer informatie over wat tijdens de inspraakavond op 7 september 2005 aan de orde is gesteld.

De ingebrachte bezwaren zijn ons inziens zo fundamenteel dat baanverlenging nog lang niet vanzelf spreekt.

De uitspraak van de heer Meulendijks ".... 2006 wordt een belangrijk jaar voor luchthaven Eelde" wordt daardoor vrijblijvend. Zijn tekst gaat helaas altijd op, of de baanverlenging wel doorgaat, of niet. Een belangrijke beslissing blijft dit. Dat wel.

Bevat het Businessplan van de luchthaven overigens een aanpak waarmee GAE de toekomst in kan, indien de baanverlenging niet door gaat? Als men daaraan pas in september zou moeten gaan werken, lijkt ons dat een slechte beurt voor het management, en een regelrechte bedreiging van het voortbestaan van de luchthaven.

 

 

 

 

 

Ministerie eist miljoenen niet terug

 

Eelde    Staatssecretaris Schultz kan op 1 juni de 18 miljoen euro terugeisen die haar ministerie voor de baanverlenging heeft uitgetrokken. Luchthaven Jeroen Meulendijks is daar niet bang voor. "Het is haar ministerie dat extra zorgvuldig en daardoor trager te werk gaat. Het zou zot zijn als ze dit hele proces op de kop zou zetten door het geld terug te nemen."

Ook Dick Bres acht dit niet waarschijnlijk. "Alle inzet van het ministerie is gericht op baanverlenging. Een heroverweging is alleen aan de orde als de aandeelhouders van mening veranderen."
De aandeelhouders zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen.

 

Commentaar VOLE: De uitspraak van Dick Bres moeten we goed lezen. Hij zei "Alle inzet van het ministerie is gericht op baanverlenging. Een heroverweging is alleen aan de orde als de aandeelhouders van mening veranderen."

Dit wil zeggen dat het ministerie  de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo ter wille is. Als die overheden van mening veranderen, zal het ministerie waarschijnlijk niet eens aandringen op baanverlenging.

Naar aanleiding van de tegenvallende cijfers van GAE over 2004 en de uit de lucht gegrepen verwachte verbetering in 2005 en daarna zijn tenminste twee fracties in de Staten van Drenthe wakker geworden. De PvdA heeft kritische vragen gesteld, die nauwelijks zijn beantwoord. (zie "Geen zorgen om luchthaven Eelde" en "Na de baanverlenging komt het vanzelf wel goed")

GroenLinks wil de discussie over de baanverlenging kort en goed heropenen.

En terecht.

Want het is een ding wanneer de betrokken provincies en gemeenten zich bereid verklaard hebben een zeker (gebudgetteerd) verlies voor hun rekening te nemen, maar het wordt iets totaal anders indien die verliezen verder oplopen en men geen idee meer heeft van de bedragen die deze overheden zullen moeten vrij maken. Bij toenemende verliezen zitten ze daaraan vast.

Immers, met de overname van de aandelen hebben zij zich bereid verklaard de luchthaven tot 2016 open te houden. Dat 'open houden' kon wel eens een stuk minder kostbaar blijken wanneer men afziet van baanverlenging. Er is immers geen concretere basis dan wishful thinking die pleit voor baanverlenging. Het achterland van GAE is nu eenmaal te klein.

Indien de aandeelhouders tot dat inzicht komen, zal het ministerie kennelijk niet op baanverlenging aandringen.

Indien de aandeelhouders dit onderbouwen met een goed plan, valt misschien te praten over een alternatieve besteding van de 18 miljoen euro ten gunste van de luchthaven of van de regio.

Maar dan moet dat goede plan er wel zijn.

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.