spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Actueel nieuws arrow 'Dromen over Eelde niet realistisch'

'Dromen over Eelde niet realistisch'
Geschreven door Philippe Boucher in DvhN 3-6-2019   
woensdag 05 juni 2019

'Dromen over Eelde niet realistisch'

         

De plannen van de nieuwe commissarissen van vliegveld Eelde zijn weinig realistisch: Mansveld droomt maar wat over Wehkamp.
De nieuwe commissarissen van Groningen Airport Eelde proberen uit alle macht of er nog iets te redden valt van een luchthaven die op de rand van de afgrond staat. Eind 2019 is er van het eigen vermogen nog maar weinig over. Misschien zelfs wel niet genoeg om voor het personeel een goede afvloeiing te regelen en er zijn nog schulden en verplichtingen aan Dura Vermeer die de baan bouwde.

Passagiersaantallen

Ik schat dat de passagiersaantallen zullen dalen naar 165.000 in 2019. Dat was in 2018 een kleine 230.000, met behulp van heel veel aanloopsteun (7 miljoen euro). Dat zal een forse daling van inkomsten geven. De commissarissen zien dat natuurlijk ook. Die proberen nu bij Schiphol en de politiek in Den Haag steun te krijgen voor andere vormen van subsidie, zoals het gedwongen verplaatsen van vluchten naar Eelde.

Kansen

Twee kansen worden genoemd: verplaatsen van vluchten van Schiphol naar Eelde en vrachtvluchten opzetten vanaf Eelde.

Vracht op Eelde is altijd al een sprookje geweest van mensen die het niet echt begrijpen. Mansveld droomt maar wat over kansen met Wehkamp.

Wat steeds weer over het hoofd wordt gezien, is dat een vrachtvliegtuig vol aankomt en ook weer vol moet vertrekken wil dat economisch rendabel zijn. Je moet dus op een punt zitten waar heel veel vrachtstromen langskomen, iedere dag weer. En dat is niet in Eelde. Verder is er maar 20 minuten verschil in reistijd vanuit Zwolle naar Schiphol of naar Eelde. En dat het in Maastricht wel lukt, ligt aan de nabijgelegen industriegebieden in Brabant, Limburg en het Ruhrgebied. Dat is dus het zoveelste sprookje om de gemoederen in slaap te sussen.

Lelystad

En dan die vluchten die verplaatst moeten worden van Schiphol, Eindhoven en Rotterdam naar Eelde. De airlines zijn om te beginnen vrij om te landen waar ze willen. Je kunt ze lokken met lage landingsrechten en kortingen, maar niet verplichten. En er moeten ook passagiers zijn. De vraag is dus of het je gaat lukken passagiers vanuit het Westen per auto of trein naar Eelde te lokken. Zeker lastig als Lelystad straks een alternatief is op kortere afstand.

Een paar keer heeft een vliegtuig passagiers naar Eelde gebracht die in Rotterdam of Amsterdam moesten zijn. Dat was voor een pakketreis met een cruiseschip vanuit Rotterdam of Amsterdam of een militaire oefening in Friesland. Die mensen boeken een cruise en het vervoer wordt voor ze geregeld. Dat zijn incidentele vluchten. Geen stabiele passagiersstromen.

Prooi

En verder: een luchthaven op de rand van de ondergang is een makkelijke prooi voor gelukszoekers en boefjes. Duitsland kent daarvan vele voorbeelden en Eelde belandt nu ook in de fase van een makkelijke prooi.

Tenslotte is het een kardinale beleidsfout van de aandeelhouders en met name van het college van GS in Drenthe, om van Eelde een economisch kerngebied te maken. Dat bijt met de kwaliteit van het gebied voor wonen, recreatie, landschap en natuur.

Philippe Boucher is luchtvaartdeskundige.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2019 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.