Sluiting Eelde helpt in strijd tegen stikstof |
Geschreven door Philippe Boucher in DvhN, 31 oktober 2019
|
zaterdag 02 november 2019 |
Sluiting Eelde helpt in strijd tegen stikstof
Nu stikstofuitstoot hoog op de politieke agenda staat is het ook tijd om een eind te maken aan de gesubsidieerde uitstoot van het grote vliegverkeer op Groningen Airport Eelde.
De uitspraak van de Raad van State over stikstofneerslag in natuurgebieden door veeteelt doet veel stof opwaaien maar over zwaar gesubsidieerde stikstofuitstoot door vliegen op Eelde rept men hier nog niet.
Sluiting van het groot vliegverkeer op Eelde zou een goede bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van stikstofdepositie in het Noorden, nota bene midden tussen drie belangrijke Natura 2000 gebieden.
Onlangs werd duidelijk dat de stikstofuitstoot door vliegen in Nederland alleen gemeten wordt voor vliegen onder de 900 meter. Daarboven telt men het niet mee terwijl daar vijf maal zoveel stikstof wordt uitgestoten, dat allemaal terugvalt op de aarde. Het is dus veel erger dan we nu in de cijfers zien.
Door de lage bezetting van de toestellen is Eelde super vervuilend per passagier. Men kan beter op Schiphol of Eindhoven opstappen. Daar zijn de toestellen tot 90 procent bezet.
Zwak
In het collegeakkoord van Groningen staat dat men de prestaties van GAE wil evalueren. Hoe eerder hoe beter. Na het vertrek van Nordica is wel duidelijk dat de bestemming Kopenhagen te zwak is om er een rendabele hub-verbinding naartoe op te zetten. Als het jaarverslag 2018 binnenkort ter sprake komt in Provinciale Staten of gemeenteraad is dat een goed moment om aan te dringen op een spoedige evaluatie.
Harm Post heeft voor veel geld een opgeblazen document opgehoest om van de luchthaven een ordinair industrieterrein te maken om daarmee de verliezen te subsidiëren. Industrieterreinen genoeg in de kop van Drenthe en rond de stad Groningen zou ik zeggen.
De gordel van landgoederen rond Eelde-Paterswolde is een waardevol gebied aan de zuidkant van de stad voor wonen, recreatie en natuur. Bezorg dat geen onherstelbare schade. Bij sluiting gaat het maar om 4 procent van de noordelijke luchtreizigers die een ander opstappunt moet vinden. Niet alleen Schiphol, met 70 procent van de noordelijke reizigers, maar ook Bremen, Weeze, Münster en Düsseldorf zijn aantrekkelijke alternatieven gebleken. Ruim 20 procent van de noordelijke luchtreizigers maakt al gebruik van deze Duitse luchthavens.
Verliezen
Na de baanverlenging in 2013 gaan de jaarlijkse verliezen van GAE van circa 500.000 euro in 5 jaar tijd omhoog naar 3.209.000 euro in 2018. Voor 2019 verwacht ik dat het boven de 4 miljoen uitkomt, 3 miljoen subsidie voor brandweer en security meegerekend. Door in het jaarverslag deze 3 miljoen subsidie per jaar van de kosten af te trekken lijkt het of de verliezen opeens nogal meevallen. Niets is minder waar. Ze zijn nog nooit zo hoog geweest.
En de passagiersgroei van de laatste twee jaar is alleen maar een gevolg van meer vluchten met half lege vliegtuigen en 7 miljoen aan aanloopsteun om dit mogelijk te maken. Na dit avontuurtje is Nordica met 6,5 miljoen vertrokken. Ongeveer 90 euro per extra passagier is er voor de groei betaald. Hoe lang is hiervoor nog draagvlak?
Lang genoeg gemodderd
Het investeringsscenario van 47 miljoen euro is mislukt. Met 6,5 miljoen aanloopsubsidie was het niet mogelijk een winstgevende lijn naar Kopenhagen op te zetten. De lijn naar Londen kreeg 500.000 euro steun, maar moest toch inkrimpen van vier naar twee keer per dag. Deze winter is er nog maar één vakantiebestemming over.
Passagiersaantallen vallen in 2019 terug met circa 30 procent. Is het niet tijd om nu eindelijk een streep door GAE te zetten? De luchthaven heeft toch lang genoeg doorgemodderd om te laten zien dat het geen toekomst heeft? Ook het bedrijfsleven gelooft er al lang niet meer in. Woonklimaat, natuur en landschap zullen veel winnen bij sluiting van de luchthaven voor commercieel vliegverkeer.
Philippe Boucher is onderzoeker en organisatieadviseur.
|