VOLE: 'Haal de stekker uit vliegveld Eelde, de luchthaven is nagenoeg failliet'
Sluiting van Groningen Airport Eelde is „onvermijdelijk”. De luchthaven is „technisch failliet”, stelt Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) maandag in een brief gericht aan de gemeenten Assen, Groningen, Tynaarlo en de provincies Groningen en Drenthe.
De vereniging van uiterst kritische omwonenden roept deze aandeelhouders op om maar snel te stoppen met de noordelijke luchthaven. „Hoe langer je er mee wacht, hoe groter de imagoschade voor het Noorden.”
Groningen Airport Eelde (GAE) voorspelde in 2015 zo’n 410.000 passagiers voor dit jaar, maar het aantal blijft tot nu toe steken op 180.000, blijkt uit cijfers van het CBS. Aan het begin van dit jaar ging GAE echter niet meer uit van ruim 400.000 passagiers. De luchthaven stelde de prognose bij en stevent dit jaar af op het verwachte aantal van 180.000. VOLE noemt in de brief niet de meest recente prognoses, maar die van 2015.
Het investeringsplan ‘Toegangspoort van het Noorden’, waarmee 46 miljoen euro voor tien jaar gemoeid is, zou vooral rusten op deze optimistische prognoses van de passagiersaantallen. De doelstellingen van het investeringsscenario ‘Toegangspoort van het Noorden’ zijn inmiddels onhaalbaar, zo stelt VOLE.
Luchtvaartnota
Bowy Odink, commercieel manager van GAE, wijst de beweringen van VOLE van de hand: ,,Wij zijn niet technisch failliet. Het investeringsplan staat voor tien jaar en het is te vroeg om binnen drie jaar te concluderen dat het plan nu al mislukt is’’.
Voor de teruglopende passagiersaantallen zijn meerdere verklaringen, zegt Odink. ,,Het feit dat Nordica niet meer vanaf Eelde vliegt is een belangrijke reden’’. Daarnaast spelen er andere factoren die de luchtvaartsector bezighouden. Odink noemt onder andere de luchtvaartnota, die volgend jaar zomer verschijnt. In die nota zal het kabinet richting geven aan de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland voor de komende dertig jaar. Daarbij zal duidelijk worden dat Eelde hierin een wezenlijke rol speelt, is de verwachting van de luchthavendirectie.
Juichstemming
Het debacle in Eelde, zoals VOLE de negatieve cijfers bestempelt, zou niet alleen te wijten zijn aan directeur Marco van de Kreeke. De noordelijke pers en de politiek hebben een ‘juichstemming’ gecreëerd, de feiten ontweken en daarmee bijgedragen aan een misplaatst vertrouwen in de toekomst van de luchthaven. Tenslotte zegt VOLE dat het onvermijdelijke sluiten van GAE voor een opbouwende imagoschade voor het Noorden zorgt.
Odink meldt dat GAE niet zomaar verdwijnt. ,,VOLE beweert al dertig jaar lang dat we gaan sluiten, maar ‘we’re here to stay’. Daar heeft de politiek zich al over uitgesproken.’’
Commentaar VOLE
Zoals gebruikelijk gaat het Dagblad niet in op de essentie van de brief van VOLE: Het exploitatieverlies loopt dit jaar op tot meer dan 3,5 miljoen euro (waarvan 3 miljoen wordt gedekt uit de NEDAB-subsidie). De liquiditeit is nu al minder dan de schulden, als je de kosten van een sociaal plan meetelt. Technisch is GAE failliet.
Lees hier de brief die VOLE stuurde aan de raden en staten van de aandeelhouders van luchthaven Eelde
|