RBML |
Op 25 november 2008 kwam in de Eerste Kamer de behandeling van het wetsvoorstel RBML (Regelgeving Burger- en Militaire Luchthavens) aan de orde, dat door de Tweede Kamer op 18 oktober 2007 is aangenomen.
De minister wil haast maken met het wetsvoorstel RBML, dat het oude SBL (Structuurschema Burgerluchtvaartterreinen) dat per 25 december 2008 afloopt, moet gaan vervangen.
Helaas neemt men hierbij niet de nodige zorgvuldigheid in acht. In de procedure en de inhoud van de RBML schuilen zeer ernstige gebreken, ondermeer met betrekking tot de rechtsbescherming van betrokkenen, zoals omwonenden van (regionale) luchthavens.
Zo bepaalt de RBML dat de toegang tot de bestuursrechter en Raad van State vervalt bij vliegvelden, indien er “voor burgerluchthavenverkeer sprake is van een samenwerking bij de verdeling van luchthavenluchtverkeer met de luchthaven Schiphol.” Nergens in de RBML of in de Wet luchtvaart is het begrip samenwerking gedefinieerd. Voor de rechter zou het er op neer kunnen komen dat de kwalificatie “samenwerking” betekenisloos is. En dat leidt tot de conclusie dat voor luchthavens van nationale betekenis geen beroep mogelijk is op grond van de Awb (Algemene wet bestuursrecht).
De Raad van State heeft ernstige kritiek geleverd op het wetsvoorstel: “ … wordt voorbijgegaan aan de ernstige bezwaren die uitsluiting van het beroep op de bestuursrechter oproept. Met name het luchthavenbesluit heeft belangrijke gevolgen voor de ruimtelijke indeling in het gebied rondom de luchthaven en het woon- en leefklimaat van degenen die in de buurt van de luchthaven wonen.”
Het blijft onduidelijk ten aanzien van welke luchthaven ‘samenwerking’ bij de verdeling van luchthavenluchtverkeer met luchthaven Schiphol wordt voorzien. De vraag is of de luchtvaartnota, die de minister heeft toegezegd, hier op ingaat. In de voorgelegde AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur) Besluit burgerluchthavens is hierover niets te vinden.
Hoe dan ook, niet alleen de betrokkenen – maar ook de beide Kamers der Staten Generaal – verliezen hun invloed hierop. Dit is een zeer ernstig gebrek aan het wetsvoorstel.
Om die reden heeft VOLE een brief gestuurd aan de Eerste en Tweede Kamer. VOLE concludeert dat het wetsvoorstel RBML ernstig tekort schiet. VOLE heeft beide Kamers verzocht te bevorderen dat omwonenden en anderen, die belang hebben bij de regionale luchthavens, hun rechtsbescherming behouden, zoals oorspronkelijk ook bedoeld was in amendement 43 van de Tweede Kamer.
Op 16
december 2008 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel RBML aangenomen. De fracties van
GroenLinks, de SP, D66, de OSF, de PvdD en de Fractie-Yildirim stemden
tegen. De RMBL is daarmee wet geworden. Om de Eerste Kamer over te
halen om met het wetsvoorstel in te stemmen heeft de minister van
V&W de toezegging gedaan over de motie-Haverkamp. Die blijft tot de
bespreking van de Luchtvaartnota buiten werking. De motie-Haverkamp
regelt dat bij luchthavens die onder het nationale luchtvaartsysteem
vallen voor de omwonenden geen beroep op de bestuursrechter mogelijk
is. Dat is een ernstige aantasting van de rechtsbescherming zoals
omwonenden – bijvoorbeeld bij vliegveld Eelde - die thans hebben. Zie ook:
|