spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 

Veiligheid vliegveld onvoldoende gewaarborgd

De veiligheid op en rond het vliegveld is onvoldoende gewaarborgd

 

Daarbij zijn drie zaken in het geding:

1 de veiligheid op het vliegveld

2 de veiligheid voor de omwonenden

3 de veiligheid van het waterwingebied in verband met bodemverontreiniging

 

De wet schrijft voor dat om de twee jaar oefeningen worden gehouden met betrekking tot de brandveiligheid. Zo is er bij oefening op het vliegveld in 1997, die bestond uit het blussen van een oude autobus met houten vleugels gebleken dat het commandocentrum onvoldoende functioneerde. Bij de rampoefening van 9 november 2005 werd een crash nagebootst, waabij alle hulpverleningvoertuigen al klaarstonden om hulp te gaan bieden. Geen realistische rampoefening, wat ook door burgemeester Rijpstra van de gemeente Tynaarlo aan de orde werd gesteld. Bovendien liet de onderlinge communicatie bij het afvoeren van de slachtoffers te wensen over. Lees verder over deze rampoefening  Het wachten is nog steeds op een (kritisch?) evaluatierapport over deze oefening.

Ook is het rampenplan van de gemeente Tynaarlo nog nooit beproefd. De conclusie is dus dat de veiligheid op het vliegveld zeker niet gegarandeerd is. Zeker geen aanbeveling om met grotere vliegtuigen te komen. Een ramp van het type als met de Hercules op Eindhoven is op Eelde helaas niet ondenkbeeldig.

Met betrekking tot de veiligheid van omwonenden kunnen we wijzen op verschillende incidenten en ongelukken die tot nu toe gebeurd zijn. Dit betrof tot nu toe les-en sportvliegtuigjes en enkele incidenten met chartertoestellen. Met instructeurs en andere vliegers die zich niet aan de regels hielden werd in het verleden echter nogal eens lacherig omgegaan. Daarnaast wordt de veiligheid van de omwonenden onnodig in gevaar gebracht, omdat veel piloten van kleine toestellen (les- en sportvliegtuigen) zich niet aan de voorgeschreven vlieghoogten houden. Ook de regel, dat bebouwde kommen gemeden moeten worden, wordt op grote schaal genegeerd.

 

Voor uitgebreide informatie zie:
Geluidsoverlast, Betuwelijn, geen achturige nachtrust door GAE
Nieuwsbrief artikelen: Jaarverslag 2004 Groningen Airport Eelde  Commentaar op enige uitspraken en cijfers

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.