
Het vliegverkeer rond de luchthaven veroorzaakt nog steeds veel overlast bij omwonenden. De klachten betreffen onder meer:
• geluidsoverlast door afwijking van de circuits
• geluidsoverlast door laagvliegende en rondcirkelende toestellen
• geluidsoverlast door zware en luidruchtige toestellen
• geluidsoverlast door warmdraaien op de luchthaven
• stankoverlast van vliegtuigen
→ Klik hier (nieuwe link volgt) om de circuits rond de luchthaven te bekijken.
Heeft u klachten over vliegverkeer?
Indien uw het registratienummer van het vliegtuig heeft kunnen opnemen, kunt u door op onderstaande link te klikken het betreffende toestel proberen op te zoeken.
U kunt ook een kopie maken van de adresregel http://www.geas-web.nl/info/based.php (update adresregel volgt). Deze adresregel plakt u dan in uw browser om de informatie op te zoeken Desgewenst kunt de afbeelding van het hindertoestel meesturen als bestand.
VOLE zou u zeer erkentelijk zijn indien u een kopie van uw klacht stuurt naar info@vole.nl
Ook informatie over hoe uw klacht door geadresseerden is afgehandeld is zeer welkom.
Klacht over overtreding sluitingstijden GAE melden bij VOLE
Openingstijden GAE
(29 december 2019)
Hoe gaat het verder met mijn klacht?
De Commissie Regionaal Overleg (CRO) is de wettelijke opvolger van de CMLE. De CRO ziet de klachtenbehandeling niet meer als haar taak. (Klik hier om het artikel hierover te bekijken). Zij adviseert de klachten na 1 augustus 2013 direct bij het ministerie in te dienen. VOLE is van mening dat dit geen serieus advies is want het ministerie staat op veel te grote afstand van de dagelijkse gang van zaken op het vliegveld.
Het ministerie heeft VOLE (klik hier om de brief van het ministerie te bekijken) geïnformeerd dat men in overleg is met betrokkenen om ‘op een adequate wijze van klachtenmanagement te organiseren’. Over enige tijd hoopt men hierover meer duidelijkheid te hebben. Tot dat moment is het ministerie bereid om klachten in ontvangst te nemen. VOLE vindt dit onpraktisch en niet effectief. Op deze manier ontstaat er weer een bureaucratische brievenbus die weinig oplost.
Zolang er geen goede oplossing is, adviseert VOLE om klachten in elk geval rechtstreeks te adresseren aan de veroorzakers van de klachten. We moeten de veroorzakers directer gaan confronteren met de hinder die omwonenden ervaren. De CMLE heeft tot nu toe de veroorzakers te veel afgeschermd van de ervaren hinder. Bovendien moet de politiek intensiever geïnformeerd worden over vaak extreme geluidshinder.
(29 december 2019)