Aandeelhouders schrikken: is noodlijdende luchthaven Eelde nog wel te redden?

Commentaar VOLE


Eindelijk
enig beweging. Dit komt voor ingewijden niet als een verrassing.
VOLE
informeerde de raads- statenleden al maanden geleden dat de liquiditeit
niet meer voldoende is om de luchthaven open te houden.


Men
spreekt van een ‘tekort van 1,3 miljoen’. Dat is een vertekening van
het werkelijke exploitatietekort. Dat is 4,3 miljoen. De 3 miljoen
subsidie die de luchthaven krijgt voor de brandweer/security moeten
worden opgeteld bij exploitatietekort. Dat Bijl zegt “we willen weten hoe groot de verliezen zijn"
is een schande. Hij wist al maanden dat er een tekort van meer dan 4
miljoen aan zat te komen. En Bijl weet ook dat dat is veroorzaakt door
het manipuleren van de feiten en het publiek toen hij samen met collega
Brouns het investeringsscenario er doordrukte in de provinciale Staten
van Drenthe en Groningen.



 


 

Aandeelhouders schrikken: is noodlijdende luchthaven Eelde nog wel te redden?



De aandeelhouders van Groningen Airport Eelde willen helderheid over de tekorten voor de komende jaren. Dan bepalen ze of ze in het vliegveld blijven investeren.


Groningen Airport Eelde (GAE) leed afgelopen jaar een verlies van 315.000 euro en stevent dit jaar af op een tekort van ruim 1,3 miljoen euro. De vijf aandeelhouders – de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo – zijn bezorgd over de toekomst van de noordelijke luchthaven.


De komende twee tot vier jaar verwachten directie en raad van commissarissen (rvc) ook forse verliezen in de exploitatie van het vliegveld. Volgens de aandeelhouders is het onduidelijk wat dit betekent voor de liquiditeitspositie van de luchthaven. ,,We willen weten hoe groot de verliezen zijn”, zegt de Drentse gedeputeerde Cees Bijl.


Alle toekomstscenario’s doorrekenen


De aandeelhouders willen dat de directie en rvc hen voor de zomer meerdere toekomstscenario’s voorleggen en doorrekenen. Daarbij mag geen scenario worden uitgesloten, ook het dichtdraaien van de geldkraan niet.


Pas dan willen de aandeelhouders bepalen of ze het vliegveld blijven steunen met de 46 miljoen euro die ze voor tien jaar voor GAE hebben uitgetrokken. Daarvan is al 15,5 miljoen besteed.


„Het vraagt van alle aandeelhouders een heroverweging van hun positie”, schrijven de aandeelhouders in een voorstel aan Provinciale Staten en gemeenteraden. De Staten en gemeenteraden worden 11 en 24 februari bijgepraat over de stand van zaken door de leiding van Eelde.


Groningen praat over overname aandeel


De gemeente Groningen heeft een nieuwe gegadigde voor haar aandeel in Groningen Airport Eelde. De stad zoekt al twee jaar een overnamekandidaat voor haar belang van 26 procent in de luchthaven. Er dienden zich ook wel gegadigden aan en een daarvan deed de gemeente ook een aanbod, maar de gesprekken ketsten af op een te hoge vraagprijs. Binnenkort praat Groningen alsnog vertrouwelijk met ,,een andere geïnteresseerde partij’’, schrijven B en W nu aan de raad in een toelichting op de financiële situatie in Eelde.


Geen extra geld brandweerkazerne


De aandeelhouders stemmen gezien de benarde positie van de luchthaven niet in met geplande investeringen voor komend jaar. Zo vroegen directie en raad van commissarissen een half miljoen euro extra voor een nieuwe brandweerkazerne, boven op de gereserveerde 2,5 miljoen.


De aandeelhouders willen meer informatie waaruit blijkt dat de nieuwbouw vanwege de veiligheid noodzakelijk is. Ze zijn daar nu niet van overtuigd.


Groningen Airport Eelde wacht met smart op de nieuwe luchtvaartnota van het Rijk, waarin de groeimogelijkheden van de zes burgerluchthavens in ons land zijn vastgelegd. Waar Schiphol, Eindhoven en Rotterdam aan de limiet van hun groei zitten, is er nog ruimte op Eelde en Maastricht.


Het nieuwe Lelystad Airport zou de vakantievluchten van Schiphol moeten opvangen, maar de stikstofproblematiek houdt de opening tegen.


Internationaal opleidingsvliegveld


Eelde ziet zich in de toekomst als een internationaal opleidingsvliegveld voor verkeersvliegers. De KLM Flight Academy is er al gehuisvest en breidde vorig haar uit met de overname van de vliegschool van Martinair.


Ook hoopt Eelde de luchthaven te worden voor dronevliegen, voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen en voor goederenoverslag.