Aantal passagiers vliegveld Eelde blijft dalen

Aantal passagiers vliegveld Eelde blijft dalen

 

Het aantal passagiers dat via Groningen Airport Eelde vloog heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een duikvlucht gemaakt. In de maanden april, mei en juni vlogen er 47 mensen via de luchthaven.
Dat blijkt uit de nieuwste luchtvaartcijfers van het CBS. Die 47 passagiers vlogen allemaal in mei.

Enige vliegveld met daling
De afname van het aantal reizigers was ook voor de coronacrisis al bezig. Eelde was vorig jaar de enige luchthaven die met een daling van het aantal passagiers te maken had. Dat aantal daalde ten opzichte van 2018 met 23%, tot 176.000 passagiers. Een van de oorzaken was het schrappen van de Nordicavluchten van en naar München en Kopenhagen.

Crisis er bovenop
Door het uitbreken van het coronavirus is het vliegverkeer op ‘Eelde’ de laatste maanden grotendeels stil komen te liggen. De luchthaven vervoerde vorig jaar in dezelfde periode nog 56.820 passagiers, zo blijkt uit de cijfers.

Lesvliegtuigen
Ondanks het gebrek aan passagiersvluchten, was juni volgens het vliegveld ‘de drukste maand in jaren’. Dat kwam vooral door lesvliegtuigen.
Het aantal vluchtbewegingen bij het vliegveld zat de afgelopen maanden in de lift. Het steeg van 838 in april naar 4087 in juni.

Commentaar VOLE
RTVNoord vermeldt niet dat van de 4097 vliegtuigbewegingen er ongeveer 3000 lesvluchten waren. Die zorgen voor extreem veel overlast en leveren voor GAE maar erg weinig op.
De ‘visie’ van GAE directeur B. Schmeink dat GAE “zich verder kan ontwikkelen als het grootste opleidingscentrum voor jonge piloten en een plek waar de ‘Willie Wortels’ van deze tijd zich buigen over praktijkgerichte verduurzaming van de luchtvaart” (DvhN 12-7-2020), is dan ook groteske onzin.

Schmeink verklaarde dat Eelde “als luchthaven met hub-verbindingen die de reizigers naar alle hoeken van de wereld brengen is mislukt”. Sindsdien vult hij zijn tijd met losse flodders: ‘Prorail voor de luchtvaart’, ‘GAE onderdeel van Schiphol’ , een  ‘Nationaal luchthavensysteem’, etc.. Vorige week kwam daarbij ‘GAE als militaire luchthaven’. Ook weer zo’n losse flodder, maar wel een die de omgeving angst aanjaagt. Het is natuurlijk uiterst storend dat hij daarbij steeds verzuimt te vermelden wat die activiteiten opleveren. De laatste drie jaar waren de inkomsten van de vliegscholen tussen de 65.000 en 71.000 euro. Schandalig weinig voor zoveel overlast. Deze peanuts vallen in het niet bij het exploitatieverlies dat inmiddels is opgelopen tot meer dan 5 miljoen euro.

Ondertussen is alleen al het honorarium dat GAE kwijt is aan Schmeink Mobility Advies B.V. veel hoger dan de inkomsten van GAE.

Klik hier om het RTVNoord-artikel: ‘Passagierloos juni “was de drukste maand in jaren op Eelde” te bekijken