Commentaar VOLE
De directeur van vliegveld Eelde, Meiltje de Groot, zoekt naarstig naar een rechtvaardiging voor de 3 à 4 miljoen euro subsidie die ze jaarlijks ontvangt. Ook na corona zal het vliegen op Eelde beperkt blijven tot enkele vakantiecharters van Corendon en TUI. Dat levert jaarlijks enkele tonnen aan inkomsten op. De KLM-vliegschool was de laatste tien jaar goed voor een ton inkomsten per jaar. Er gaapt dus een flink gat tussen inkomsten en de uitgaven. Maar De Groot is slim en voelt de tijdgeest aan. Ze lanceerde kort na haar aantreden NXT Airport, een programma gericht op duurzaamheid en innovatie. GAE gaat zich toeleggen op drones, elektrisch vliegen en waterstof! Klinkt allemaal prachtig, maar brengt geen inkomsten in het laatje. Het is óók niet realistisch, omdat elektrisch vliegen op Teuge wordt ontwikkeld. En de ontwikkeling van vliegen op waterstof gebeurt bij vliegtuigbouwers en niet op een luchthaven en al helemaal niet in Eelde, waar geen technische universiteit in de buurt is.
De KLM-vliegschool in Eelde kan worden gesloten, nu op Teuge een elektrische vliegschool van start gaat. Dat scheelt een boel overlast voor de omgeving en de uitstoot van onder meer lood en stikstof door de zwaar verouderde lestoestellen.
Eerste elektrische vliegschool van Nederland komt op vliegveld Teuge: ‘Dit is de toekomst van vlieglessen’
De eerste elektrische vliegschool van Nederland opent in mei op vliegveld Teuge. De E-Flight Academy gaat 90 procent van de lessen geven vanuit elektrisch aangedreven vliegtuigen. Twee toestellen van het type Pipistrel Velis Electro zijn vorige week op Teuge Airport gearriveerd.
De lesvliegtuigen hebben een batterijcapaciteit waarmee 50 minuten gevlogen kan worden. Dit staat gelijk aan een afstand 120 tot 130 kilometer. Vliegveld Hilversum is vanuit Teuge bereikbaar. Voor een opleiding is dit voor het grootste deel van de vluchten voldoende. Via een oplaadstation en een kabel zijn de vliegtuigen binnen een uur weer gereed voor de volgende vlucht.
Naast de CO2-besparing zijn de machines ook aanzienlijk stiller dan bestaande lesvliegtuigen. ,,Dit is de toekomst van vlieglessen’’, zegt Evert-Jan Feld, medeoprichter en Hoofd Training van E-Flight Academy. ,,De laadsnelheid en batterijcapaciteit zullen de komende jaren nog sterk verbeteren.’’
Vliegopleidingen volledig klimaatneutraal
De in Italië gebouwde toestellen zijn van het type Pipistrel Velis Electro. Deze vliegtuigbouwer heeft als eerste een certificering heeft ontvangen van EASA, de Europese toezichthouder voor de luchtvaart. De verwachting is dat er in 2023 meerdere nieuwe modellen op de markt komen met een vliegduur van twee uur of meer. Vanaf dan zijn verschillende vliegopleidingen volledig klimaatneutraal. Dat is tevens één van de doelstellingen van E-Flight Academy.
Een elektrisch vliegtuigje van de fabrikant Pipistrel waarmee straks vanaf Teuge wordt gevlogen.
© E-Flight Academy
Matthijs Collard, ondernemer en medeoprichter van E-Flight Academy wil met deze elektrische vliegtuigen alvast een voorschot op de nabije toekomst nemen. ,,Wij vinden dat je elektrisch moet gaan vliegen waar dat kan. De kennis en ervaring die nu opgedaan wordt heeft de sector straks nodig om met grotere elektrische toestellen passagiers te kunnen vervoeren.”
Innovatie in de praktijk
De keuze voor Vliegveld Teuge noemt de E-Flight Academy ‘logisch’ vanwege de organisaties die hier al actief zijn op het gebied van duurzaam vliegen, zoals de stichting Dutch Electric Aviation Centre. Zij doen met universiteiten, een hogeschool, een mbo en een technasium onderzoek naar klimaatneutraal vliegen. Directeur Matthijs de Haan van vliegveld Teuge reageert verheugd op de komst van de E-Flight Academy. ,,Naast beleid en onderzoek is het erg belangrijk dat er ook ondernemende partijen zijn die de innovaties in de praktijk brengen.”
De vliegtuigen maken in april de eerste vluchten om de instructeurs te laten wennen aan het nieuwe model. In mei start E-Flight Academy met het opleiden van sportvliegers. De eerste studenten zijn al begonnen met het theoriegedeelte. Met het vliegbrevet van de Academy mogen piloten overigens ook vliegen in conventionele vliegtuigen.
Overlast
Voorzitter Geert Boreel van de Stichting Platform Vlieghinder Teuge, die al jaren strijdt tegen de geluidsoverlast van het vliegveld, hangt de vlag nog niet uit nu de E-Flight Academy elektrisch gaat vliegen. ,,Eerst zien en dan geloven’’, zegt hij. ,, In theorie zou elektrisch vliegen kunnen bijdragen aan vermindering van geluidsoverlast. Maar zover is het nog lang niet.’’