Geld storten in vliegveld Eelde niet te verdedigen


Geld storten in vliegveld
Eelde niet te verdedigen

 

ACHTERGROND
VLIEGVELD EELDE

 

•    GAE verliest drie bestemmingen op een heel ongelukkig
      moment
•    Driejarig contract met Ryanair blijkt niets waard te zijn
•    Vliegveld Eelde vraagt de aandeelhouders nog één keer
      een miljoen

Eelde Ryanair keert volgend jaar niet terug met de bestemming Bergamo/Milaan. We hebben te weinig vliegtuigen, zegt de prijsvechter. Transavia schrapt de vluchten naar Malaga en Dalaman. We hebben te weinig passagiers, zegt de chartermaatschappij. Alle problemen van Groningen Airport Eelde (GAE) zouden toch zijn opgelost als de verlengde baan er eenmaal lag? Na één zomerseizoen gebruikt te zijn, lijkt het met een start- en landingsbaan van 2500 meter eerder slechter te gaan met de kleinste regionale luchthaven van Nederland. Op zichzelf moet de ernst van het verlies van deze vluchten voor Eelde niet overdreven worden. Elk jaar verliest de luchthaven wat bestemmingen, maar komen er ook weer nieuwe bij. Corendon meldde zich in het voorjaar bijvoorbeeld met een extra vlucht naar Antalya.  En ook ArkeFly heeft aangekondigd komend jaar vanaf Eelde te gaan vliegen, vreemd genoeg naar datzelfde Antalya, dat ook al bevlogen wordt door Transavia. Maar waar blijft de groei? De twijfel groeit en ook de maatschappijen twijfelen. Je kunt dat zien door hun websites te volgen. Op de website van Ryanair was al twee maanden te zien dat de vluchten naar Bergamo vanaf Eelde niet meer bestonden. Ook al stelde woordvoerster Henrike Schmidt telkens weer dat daar geen conclusies aan mochten worden verbonden. "We zijn nog volop bezig met het zomerschema." Tot maandag, toen Schmidt gewoon toegaf dat Ryanair in 2O14 niet terugkeert op de bestemming Milaan. En even leek het nog erger te worden voor Eelde. Want op dezelfde website waren de vluchten naar Girona ineens geen twee keer per week meer, maar slechts één. Schmidt gaf in eerste instantie toe dat ook die geschrapt was, maar trok dat later weer in. Maar het feit dat die tweede vlucht, ook al was het kort, niet te boeken was, spreekt boekdelen. Ryanair heeft het schrappen ervan op zijn minst overwogen. Al met al is dat een heel ander verhaal dan mevrouw Schmidt op 12 maart vorig jaar vertelde tijdens een persconferentie. Toen werd aangekondigd dat er zes vluchten per week zouden zijn, twee naar Marseille, twee naar Mallorca en twee naar Milaan. En dit, garandeerde Schmidt, zou Ryanair drie jaar gaan doen. Niet dus. Vorig jaar verruilde Ryanair Marseille voor Girona nadat Vueling een gat  liet vallen door de lijndienst naar Barcelona te schrappen. Nu vervalt dus een hele bestemming. Op Eelde wordt bewezen wat in luchtvaartland algemeen al bekend was. Afspraken met Ryanair zijn niets waard. Beloften van de maatschappij net zoveel. Ryanair hoopt in 2015 weer terug te zijn. Het is die hoop die GAE doet leven. Maar het verlies van vier wekelijkse vluchten komt wel op een hoogst ongelukkig moment voor het vliegveld. Onlangs presenteerde het een wel heel optimistisch bedrijfsplan dat voorziet in een stijging van het aantal passagiers naar jaarlijks 600.000 in 2023. Nu zijn het er 175.000. Daar is één cruciale voorwaarde aan verbonden. De vijf aandeelhouders (de provincies Groningen en Drenthe, de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo) moeten nog één keer de portemonnee trekken en een miljoen euro storten. Als de vliegmaatschappijen ondertussen de luchthaven de rug toe keren is dat een nauwelijks nog te verdedigen wens.

@ jaap.kiers@dvhn.nl