Het routefonds van Groningen Airport Eelde heeft meer geld nodig: het gaat om een bedrag van één miljoen euro. Het fonds is bedoeld om de komst van nieuwe lijndiensten te bevorderen.
Routefonds
Het routefonds is een aantal jaren geleden door het bedrijfsleven in het leven geroepen. Toen is 250.000 euro in het fonds gestopt. Maar dat is te weinig om echt een slag te maken, zegt directeur Evert Wind van het fonds. Daarvoor is ook een bijdrage van de aandeelhouders en het vliegveld nodig.
Aandeelhouders krijgen voorstel
De vijf aandeelhouders van Groningen Airport Eelde – de provincies Groningen en Drenthe – en de gemeenten Groningen, Tynaarlo en Assen – krijgen binnenkort een voorstel van de luchthavendirectie voor het vullen van het routefonds.
Paar ton per jaar
Wind: ‘Wij hopen de komende jaren, en dat is ook het signaal van de aandeelhouders, dat men wel bereid is om het fonds verder te vullen om daarmee zoveel mogelijk nieuwe lijnvluchten te bevorderen en het vliegveld winstgevend te maken.’ Het routefonds hoopt op een paar ton per jaar.
Geld voor FlyBe en WizzAir
Het routefonds heeft al ruim een ton gebruikt voor de lijndiensten naar Londen (FlyBe) en Gdansk (WizzAir). Dat geld is opgegaan aan onder andere reclamecampagnes.
Kopenhagen
Op dit moment kijkt Danish Air Transport naar een lijndienst met Kopenhagen. Geld uit het routefonds kan ook voor dit project worden ingezet. Binnenkort zijn er weer gesprekken tussen het vliegveld en de Deense maatschappij over een verbinding met Kopenhagen. Ook wordt er gesproken met de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS.
Commentaar VOLE
“We willen ze eerst zien vliegen”.
Onbeschaamd vraagt GAE wéér om geld na de honderd miljoen die ze sinds 2003 uit gemeenschapsgeld hebben ontvangen.
Even onbeschaamd is de baanverlenging doorgedrukt met het argument dat de luchthaven daarna zou groeien.
Na baanverlenging heeft 2013 niet de beloofde groei, maar een afname van het aantal passagiers laten zien met 4%, en dit jaar zelfs 10%!
Het routefonds is een truc om geld naar luchtvaartmaatschappijen te sluizen die zonder dat geld niet zouden komen. Als die ‘subsidie’ stopt, houden de maatschappijen er weer mee op.
We hebben dat gezien bij Vueling en Ryanair.
Volgend jaar –als de luchthaven hun subsidie moet beëindigen, zullen Flybe en waarschijnlijk Wizzair Eelde waarschijnlijk ook weer verlaten. Beide maatschappijen halen er een bezettingsgraad van rond de 50%.
Zonder subsidie kunnen hun vluchten niet uit..
Ondertussen blijft de luchthaven het fabeltje vertellen dat hij zo belangrijk is voor de bereikbaarheid van het Noorden, vooral voor het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven maakt echter helemaal geen gebruik van het vliegveld.
Ook de RUG en het UMCG niet. Ze zijn ook niet bereid om mee te betalen aan een zogenaamde hub-verbinding.
Er vertrekken alleen vakantievluchten van Eelde en die hebben niets met bereikbaarheid te maken.
Terecht verwees de Drentse gedeputeerde van de Tuuk verzoeken om nieuwe geld naar de prullenbak met de uitspraak: “We willen ze eerst zien vliegen”.
Klik hier om het interview hierover met Philippe Boucher op BNR-Nieuwsradio te beluisteren
Klik hier om het interview met Evert Wind op Radio Noord te beluisteren
[Klik rechts in het scherm van RTV Noord op Audio: ‘Eén miljoen nodig voor routefonds Airport Eelde’]