Groningen Airport Eelde maakt duikvlucht: aantal passagiers keldert met 20 procent
Groningen Airport Eelde verwerkte in het derde kwartaal van dit jaar ruim 20 procent minder passagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.
Eelde is daarmee de enige Nederlandse luchthaven van nationaal belang die krimpt in plaats van groeit. De andere vliegvelden (Maastricht, Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam) beleefden dit jaar juist de drukste zomer ooit.
Eelde zucht vooral onder het verlies van de lijndiensten
Vorig jaar verwerkte Eelde in het derde kwartaal nog 78.500 passagiers, nu waren dat er 62.000. Het verlies ontstond vooral door het vertrek van Nordica eind vorig jaar. Deze maatschappij vloog twee keer per dag op Kopenhagen en een keer per dag op München.
Opvolger AIS Airlines vliegt nu twee keer per dag op Kopenhagen, maar doet dat met een veel kleiner toestel. De lijndienst op München bestaat niet meer en verder heeft Flybe het aantal vluchten op London Southend verminderd.
Goed charterseizoen
,,We wisten dat dit er aan zat te komen”, zegt commercieel manager Bowy Odink van Groningen Airport Eelde. ,,In de begroting hebben we rekening gehouden met het wegvallen van die lijndiensten. Ons charterseizoen met vakantievluchten naar de zon was juist goed.”
De populairste bestemmingen vanaf Eelde waren in het derde kwartaal van dit jaar Heraklion, London Southend en Mallorca. Groningen Airport Eelde hoopt op den duur te profiteren van de drukte op de andere luchthavens. Als die vol raken kan Eelde een deel van de vluchten overnemen, zo is de gedachte. Ook kan Eelde wellicht profiteren van het EK voetbal in 2020.
Komend winterseizoen vliegt TUI twee keer per week op Gran Canaria. De winterzoncharters naar Tenerife en Lanzarote (Transavia) zijn geschrapt.
Maastricht groeit als kool, maar Schiphol blijft de grootste
Schiphol is en blijft met stip het grootste vliegveld van ons land. De nationale luchthaven verwerkt bijna 90 procent van alle passagiers.
Van de kleinere luchthavens beleeft Maastricht Aachen Airport een ware groeispurt. Maastricht verwerkte in het derde kwartaal van dit jaar ruim 50 procent meer passagiers meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Begin 2018 verkoos prijsvechter Corendon dit vliegveld boven Groningen Airport Eelde als thuisbasis. Maastricht ligt dichter bij de populaire zonbestemmingen en heeft een groter achterland. Of, zoals de baas van Corendon het destijds omschreef tot ergernis van veel noorderlingen: ,,Rond Groningen woont bijna niemand.’’
Samen verwerkten de vijf luchthavens van nationaal belang in het derde kwartaal van dit jaar ruim 23 miljoen passagiers.
Luchthaven passagiers 2019
Amsterdam Airport Schiphol 20.028.250
Eindhoven Airport 2.019.086
Rotterdam The Hague Airport 761.538
Maastricht Aachen Airport 204.896
Groningen Airport Eelde 62.028
VOLE reageert verbaasd
VOLE, de belangenvereniging van omwonenden van de luchthaven, waarschuwt dat het exploitatieverlies van Groningen Airport Eelde dit jaar oploopt tot 4 miljoen euro. ,,Het eigen vermogen is niet meer voldoende om de schulden te betalen’’, zegt voorzitter Jan Wittenberg namens VOLE. ,,Wat ons nog het meest verbaast, is dat het doodstil is in de politiek over GAE, terwijl er de laatste drie jaar toch zo’n slordige 16 miljoen euro belastinggeld in is gepompt. Is men bang voor gezichtsverlies?’’