Is alles over baanverlenging dan echt waar?

Is alles over baanverlenging dan
echt waar?

 

ACHTERGROND

RYANAIR

•  Komst van Ierse prijsvechter naar Eelde lijkt eerste succes
Vliegveld Eelde zegt dat Ryanair wel degelijk goed betaalt.

 

 

 

Zou het dan allemaal tóch echt waar zijn? Decennia lang moest het Noorden horen hoe het zou worden opgestoten in de vaart der volkeren als vliegveld Groningen Airport Eelde (GAE) zijn baan maar zou mogen verlengen. En zie daar, de inkt van de uitspraak van de Raad van State waarin de laatste bezwaren tegen een baan van 2500 meter terzijde werden geveegd is nog niet droog of Eelde haalt drie nieuwe lijndiensten binnen.
    Is er een relatie? Jazeker, zeiden Henrike Schmidt van Ryanair, Jos Hillen, directeur van GAE en vooral manager Jonas van Dorp van het vliegveld maandag tijdens een persconferentie. "Ze belden al om de dag of de uitspraak er al was. En een dag ná de uitspraak wilden ze al met ons praten." Eerlijk is eerlijk, de eerste punten zijn voor GAE.
    Maar zei Jos Hillen niet op de dag van de uitspraak dat Ryanair nou niet de eerste maatschappij was waar hij aan dacht? Hillen: "Jazeker, dat zei ik. We waren dan ook stomverbaasd." Eerder al, in december vorig jaar, had Hillen zijn reserves geuit tegenover de grootste en tevens goedkoopste low cost carrier in de wereld. "Je moet met ze oppassen. Als een toestel van Ryanair eens tien minuten te laat start heb je onmiddellijk de directie aan de telefoon. Dan krijg je te horen ‘dat gebeurt niet weer, anders gaat je fee omlaag," zei Hillen.
    Van Dorp zette het destijds nog wat scherper aan: "Het zijn boeven. Je weet, dat als ze komen, ze zoveel mogelijk uit je willen trekken." En de voorbeelden zijn er in de wereld. Regionale vliegvelden die de Ierse prijsvechter totaal heeft uitgezogen. Een failliete boel achterlatend.
    Maar het is nu een feit, drie jaar lang vliegt Ryanair van Eelde twee keer per week naar Bergamo/Milaan, Palma de Mallorca en Marseille. En de maatscahppij gaat er voor betalen, verzekert Hillen, een goede prijs zelfs. "Nou en of, reken maar!" En is er meer moois in het verschiet? "Ik denk dat dit wel opvalt, dat het mogelijk andere maatschappijen gaat triggeren."
    Het zijn natuurlijk ook leuke bestemmingen die Eelde erbij krijgt. Marseille en Milaan zijn niet alleen voor toeristen een interessante uitvalsbasis, het zijn ook zakelijke bestemmingen van belang. Hoeveel zakelijke reizigers Ryanair vervoert, weet de maatschappij niet, maar Henrike Schmidt liet namens de maatschappij woensdag weten dat er ook significante hoeveelheden reizigers vanuit deze twee plaatsen naar Groningen komen. Inbound, zoals dat heet.
    Eelde verwacht met de vluchten in de zomermaanden 40.000 tot 45.000 reizigers te trekken. ‘Ik durf de stelling wel aan dat we in 2012 een passagiersrecord boeken", stelde Hillen vast. Dat niet alleen, het levert ook banen op. Gemiddeld zijn duizend passagiers goed voor één volledige baan, zo rekent men in de vliegerij. Piloten en stewardessen natuurlijk, maar ook douaniers, obers en kamermeisjes.
    Het is eigenlijk allemaal te mooi om waar te zijn. En eigenlijk ook verrassend dat het zo snel al begint. Want Ryanair begint al in mei te vliegen, het hele eerste jaar zal de baan in Eelde nog niet verlengd zijn. Dat levert slechts een kleine beperking voor de maatschappij op, zo liet Schmidt weten. "Misschien tien of vijftien passagiers per toestel minder."
    En toch, we hebben het allemaal eerder gehoord natuurlijk. Philippe Boucher, econoom in ruste in Glimmen en een van de grootste criticasters van de baanverlenging, stuurde maandag een vermakelijke selectie krantenknipsels naar de redactie van Dagblad van het Noorden. Lijnvluchten naar Parijs, Londen, Kopenhagen, Southend, Schiphol, Zestienhoven, Hamburg, Ameland, Brussel, Innsbruck, Milaan(!). Eelde had het allemaal al eerder.
    Toch zouden we nu kunnen schrijven: "Het heeft er alle schijn van dat Eelde langzamerhand een werkelijk internationale luchthaven gaat worden, die zich gerust in het gezelschap van andere luchthavens van het tweede plan mag bewegen." Maar dat zou oud nieuws zijn. Een verslaggever van het Nieuwsblad van het Noorden schreef dat al. Zo blijkt uit het knipsel van 3 juni 1959.

Krantenknipsel lijndiensten GAE.jpg