ACHTERGROND LIJNDIENST LONDEN
Groningen Airport Eelde presenteert goed nieuws op een
moment dat het vliegveld een opsteker goed kan gebruiken. In juni begint Flybe dagelijkse vluchten naar Londen.
Opsteker die ‘Eelde’ nodig had
EELDE Op het platform van Groningen Airport Eelde (GAE) staat een ouderwetse Engelse dubbeldekker. "Oh, een bus?" reageert RTV Noordverslaggever Goos de Boer verbaasd. "We hebben toch nooit gezegd dat een lijndienst per se met een vliegtuig moet zijn", riposteert vliegveldwoordvoerster Geertje Scholten lachend.
Het tekent de ontspannen sfeer gisterochtend op het veelgeplaagde vliegveld. In de week dat bekend werd dat de noordelijke regionale luchthaven als enige Nederlandse vliegveld in 2013 een teruggang in passagiers had, presenteert GAE nieuws dat er zijn mag. Vanaf 5 juni vliegt de maatschappij Flybe dagelijks (zaterdagen uitgezonderd) van Groningen naar Londen Southend, het spiksplinternieuwe vliegveld van de Britse hoofdstad.
Peter O’Mara, de topman van Flybe, is speciaal naar Eelde gekomen om het toe te lichten. "Hij moest er nu nog voor op Schiphol vliegen, maar dat is dan de laatste keer geweest’, stelt GAE-directeur Marco van de Kreeke ook al met zelfspot vast. "Londen stond bovenaan ons verlanglijstje van bestemmingen."
Het is dus gelukt. Niet de gedroomde ‘hub’ naar Heathrow – een internationaal overstapadres – maar het ‘spiksplintervernieuwde’ London Southend is een goede tweede, vindt Van de Kreeke. Het vliegveld, opgekalefaterd om het overvolle Heathrow en Gatwick te ontlasten heeft een eigen station. In 53 minuten sta je in de binnenstad, in 40 minuten in the City, het kloppend financiële hart van Europa.
Zowel centrum als City zijn belangrijk, O’Mara verwacht belangstelling van toeristen én zakenmensen. Ook in de richting Groningen. "We beginnen in Londen een grote marketingcampagne", kondigt hij aan. En Van de Kreeke moet al een interview geven aan een Engels radiostation.
Lijndiensten naar Londen, ‘Eelde’ verslijt er meer dan een mens broeken in een heel leven. "We hebben eens meegemaakt dat alleen de persvlucht doorging", herinnert radioverslaggever De Boer zich. Maar deze gaat het redden. Dat weet Q’Mara wel zeker en zijn plannen zijn wat het aantal begrote reizigers betreft niet al te megalomaan.
Gevlogen wordt tegen een laag tarief vanaf 39,99 voor een enkeltje en met een relatief klein vliegtuig. Een turboprop AIR 72, het cijfer staat voor het aantal stoelen. Die moeten in het eerste jaar voor de helft bezet 2ijn. Flybe rekent op 20.000 reizigers in het eerste jaar. In het derde jaar moeten dat er 35.000 zijn.
Uiteindelijk zestig mensen per dag die vanuit Noord-Nederland naar Londen willen. Zijn die te vinden? Van de Kreeke twijfelt er niet aan: "Londen is de belangrijkste bestemming voor reizigers uit Noord-Nederland." En O’Mara vult aan:
"Economisch is dit haalbaar, we gaan een nauwe samenwerking met het bedrijfsleven aan."
Groningen Airport Eelde krijgt een opsteker en dat werd na een zwartgallig jaar ook wel tijd. Vorig jaar april ging de verlengde baan open maar van het verwachte reizigerseffect was geen sprake. Integendeel. Het businessplan van GAE werd weggehoond, rekenkamer en onderzoeksinstituut SEO kwamen met vernietigende rapporten.
Maar nu is er Londen! En naar verluidt, ligt er nog meer goed nieuws in het verschiet. Ingewijden vermoeden dat Van de Kreeke en de zijnen binnenkort nog twee nieuwe bestemmingen kunnen presenteren. Maar een ‘gate nummer 92’, waarvan manager Jonas van Dorp hardop droomt, ligt nog erg ver weg.
Commentaar VOLE
VOLE is niet tegen de luchthaven Eelde en beschouwt het als haar taak publiek en politiek te informeren over het wel en wee van ‘Eelde’, óók als er iets positief te melden valt. Een nieuwe lijn op Southend bij Londen is zo’n positieve ontwikkeling. Voor veel noorderlingen kan deze aantrekkelijk zijn.
VOLE plaatst echter wel de volgende kanttekeningen:
- De Luchthaven Southend is aardig voor een steden trip maar biedt geen overstap op internationale lijnen. Het is dus geen hub zoals Groningen Airport Eelde die in het voortuitzicht heeft gesteld. De Noordelijke Rekenkamer/SEO heeft over een hub-verbinding gezegd dat deze niet realistisch is.
- Aankomst en vertrektijden zijn weinig aantrekkelijk. Bij vertrek om 14.45 uur vanaf Eelde ben je pas aan het eind van de middag in Londen. Ook op de retourreis wordt de dag gebroken.
- De luchthaven heeft altijd betoogd dat baanverlenging nodig was om grotere toestellen te kunnen ontvangen. Deze verbinding wordt gevlogen met een toestellen met 72 stoelen.
- Een expert in de zakelijke luchtvaartmarkt vertelde VOLE dat deze verbinding voor de zakelijke reiziger geen betekenis heeft.
- Men verwacht het eerste jaar 20.000 passagiers. Daarmee wordt nog niet goed gemaakt wat met het schrappen van lijnen door Ryanair en Transavia verloren is gegaan.
- We zijn benieuwd naar het bedrag dat uit het zogenaamde route-development-fund is betaald voor het ‘binnenhalen’ van deze lijn. Flybe beweert dat het bij 35.000 passagiers uit kan (bij 624 vluchten per jaar geeft dat een gemiddelde bezetting van 56 passagiers of wel 78%). Het eerste jaar verwacht men 15.000 passagiers minder. Bij een ticketprijs van 40 euro is het verlies het eerste jaar 600.000 euro. GAE zal waarschijnlijk op z’n minst de helft hiervan moeten betalen.
- De vraag is dus of die 35.000 passagiers na het eerste jaar gehaald gaan worden. VOLE raadt daarom iedereen aan die vanaf Eelde naar Londen wil vliegen, niet te lang te wachten. Voor je het weet is de lijn weer uit de lucht.