Overname Groningen Airport Eelde door overheid is een kreupele gedachte
RTV Drenthe en RTV Noord kopten op 15-9-’16 “Overheid moet deel Groningen Airport Eelde overnemen’. GAE is al voor 100% van de overheid. Het is dan ook een kreupele gedachte dat GAE er iets mee zou opschieten als het zou worden overgenomen door de overheid. Splitsing tussen infrastructuur en exploitatie lost niets op, want er is niemand die GAE wil overnemen. Dat zou alleen kunnen als de overheid bereid is het exploitatieverlies voor langere tijd op zich te nemen, maar daarvoor bestaat geen economische of een maatschappelijke rechtvaardiging. GAE kost de samenleving veel geld en levert de economie van Noord Nederland niets op. Er worden voornamelijk toeristen vervoerd die hun geld naar het buitenland brengen.
Alleen de luchtvaartmaatschappijen profiteren van de overheidssteun aan GAE.
Van de overheidssteun blijft vrijwel niets in het Noorden.
GAE lijdt dit jaar 1,5 miljoen verlies. Het aantal passagiers keldert met 20% tot beneden de 150.000 passagiersbewegingen. Dat wordt alleen maar erger als Lelystad in 2018 opengaat. Het verlies loopt in 2018 op tot 2 à 3 miljoen. Tel daarbij de kosten van de luchtverkeersleiding en het totale tekort is 4 à 5 miljoen. Dat moet worden bijgepast door de overheid uit belastinggeld. GAE openhouden betekent dat er € 100 subsidie per ticket bij moet. Nimmer is aangetoond dat GAE economische betekenis heeft voor Noord Nederland.
Terecht wordt in de berichten gewezen naar het onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer, waarin wordt geconcludeerd dat de plannen van GAE niet realistisch zijn en dat eerst een kosten-baten-analyse moet worden gemaakt voordat eventueel besloten wordt GAE opnieuw te steunen.
De opmerking van de oud-directeur van Rotterdam Airport, dhr. Wondelleck, dat Lelystad geen bedreiging zou zijn, gaat misschien op voor luchthaven Rotterdam. Daar worden tien (!) keer zoveel passagiers verwerkt. Luchthaven Rotterdam is wel van belang voor het bedrijfsleven. Op Eelde is vrijwel geen zakelijk verkeer. ’s Zomers zijn er 13 vakantievluchten per week, waarvan er 9 een tussenlanding maken. Vanaf Lelystad zijn de tussenlandingen niet nodig en dat bespaart de maatschappijen per vlucht 2000 liter brandstof en een uur tijd. Er is geen twijfel dat vanaf 2018 deze vluchten op GAE worden geschrapt. Transavia zal dan waarschijnlijk al haar vluchten van GAE naar Lelystad verplaatsen. Vanaf 2018 blijven dan nog over de lijndiensten op Londen-Southend, Gdansk en Kopenhagen. Samen goed voor niet meer dan 100.000 passagiersbewegingen (50.000 passagiers) per jaar. Voor dat aantal kun je geen vliegveld openhouden waar
5 miljoen per jaar op moet worden toegelegd.
Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE)