Persbericht: Geen groei voor luchthaven Eelde

Persbericht

Geen groei voor luchthaven Eelde

 

Groningen Airport Eelde pakt graag groot uit als er nieuwe vluchten bij komen. Zo konden we onlangs lezen dat zowel Corendon als TUI nieuwe vluchten aanbieden. Zie de aankondigingen hieronder. Ook RTV Drenthe besteedde ruime aandacht aan dit goede nieuws: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/114688/Corendon-vliegt-volgend-jaar-vanaf-Eelde-naar-Kreta-en-Kos en http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/114533/Ook-TUI-gaat-vanaf-Eelde-naar-Kreta-vliegen

Transavia stopte in 2015 met de vluchten naar Kos, Corfu, Antalya en Dalaman. En Corendon stopte dit jaar met  de vluchten op Bodrum. Het aantal passagiers daalde daardoor van 180.000 in 2015 naar 150.000 dit jaar (bron: CBS).

Vanochtend heeft GAE  het zomerschema 2017 op de website gezet: https://www.groningenairport.nl/voor-reizigers/vluchten/timetable-zomerseizoen-2016. Hierop staan 17 vakantievluchten per week naar 7 bestemmingen.  Op het schema staat dat Transavia naar Kreta vliegt. Bij boeking verschijnt: “We vliegen helaas niet van Groningen naar Kreta”. Er zijn dus maar 15 vluchten per week. Net zoveel als dit jaar en net zoveel vakantie bestemmingen. In de voorgaande jaren waren er zelfs meer vluchten, meer bestemmingen en meer passagiers. In 2015 waren er 20 vluchten, in 2012 nog 25 vluchten per week.

In de ‘strategische verkenning’ naar de toekomst van de luchthaven wordt uitgegaan van groei van de vakantievluchten. Die groei blijft uit. Transavia was altijd verreweg de grootste klant op de luchthaven. We zien dat Transavia zich geleidelijk terugtrekt. In 2015 waren er 13 Transavia vluchten, in 2017 nog maar 6. Corendon en TUI nemen in 2017 drie bestemmingen over. De zwakte van het aanbod op Eelde is dat veel vluchten een tussenlanding maken. Die zijn nodig om de toestellen vol te krijgen. Als in 2018 Lelystad opengaat wordt het moeilijker om te concurreren met de vluchten vanaf Lelystad die geen tussenlanding maken. Die zijn sneller en goedkoper.

De koerswijziging van de luchthaven om vanaf nu in te zetten op verbindingen met hub-luchthavens zoals Kopenhagen of stedentrips zoals Londen, blijkt voorlopig nog geen succes. De lijn op Londen is verliesgevend volgens het onderzoeksbureau Lufthansa. In de lijn op  Kopenhagen zitten tot nu toe gemiddeld 15 passagiers. Er was gerekend op het dubbele aantal. De luchthaven heeft een miljoen uitgetrokken om deze lijn op te starten. Met 15 passagiers per vlucht is zelfs een miljoen subsidie per jaar niet voldoende om de lijn in de lucht te houden. Voor de groeiambitie van meer dan 200.000 passagiers extra zouden 10 goedlopende extra lijnen nodig zijn: voorlopig een illusie.

Met vriendelijke groet,

Namens VOLE
Jan Wittenberg
050 3183360