Prijsvechtervluchten blijven toenemen
De regionale luchthavens lieten in 2010 weer een groei zien, na een krimp in 2009. In dat jaar zorgden de vliegtaks en de economische crisis voor een daling van het aantal reizigers. De aanzienlijke groei in 2010 komt door het grote aantal passagiers dat op deze luchthavens met een budgetmaatschappij vloog. Dat aantal neemt al jaren toe.
Waar in 2007 nog 2,6 miljoen mensen kozen voor een goedkope vlucht waren dit er 3,3 miljoen in 2010. Dat is een stijging van 29 procent, terwijl de traditionele maatschappijen in die zelfde periode vanaf de regionale luchthavens juist 43 procent minder passagiers vervoerden. Op de regionale luchthavens hebben de prijsvechters daardoor een aandeel van 95 procent in het aantal vervoerde passagiers.
Passagiers van en naar regionale luchthavens
Drie kwart passagiers prijsvechters via Schiphol
Ondanks de groei van het aantal prijsvechterpassagiers op de regionale luchthavens, reist nog altijd drie kwart van hen via Schiphol. Toch vervoeren de budgetmaatschappijen daar maar een vijfde van alle passagiers. In totaal verwerkte Schiphol in 2010 namelijk 45,1 miljoen passagiers. Daarvan reisden er 9,5 miljoen met een budgetmaatschappij.
Op Schiphol nam in tegenstelling tot de regionale luchthavens het aantal prijsvechterpassagiers in 2009 af met 14 procent, van 10,5 naar 9 miljoen. In 2010 werd hier wel een groei op behaald van 5,3 procent, maar het niveau uit 2007 is nog niet bereikt.
Passagiers van en naar Schiphol
Het is nog maar de vraag of prijsvechters zo goed zijn voor een regionale luchthaven wegens de voorwaarden die zij bedingen.
Inderdaad gaven de meeste regionale luchthavens in 2010 een opmerkelijk herstel te zien. De toename was 18%.
Dit in tegenstelling echter, tot die op Eelde, waar het aantal passagiers met 9% daalde. In 2009 bedroeg de daling daar ook al 9%.
In 2009 lag de oorzaak waarschijnlijk in de financiële crisis.
In 2010 hebben de chartermaatschappijen het aantal vluchten ingekrompen uit angst voor een te lage bezettingsgraad van hun vliegtuigen.
In 2011 zijn er op Eelde weer twee bestemmingen bij gekomen, maar het passagiersaantal lijkt nauwelijks te zijn gestegen in de eerste maanden van het jaar.
De fundamentele oorzaken daarvan zijn het dunbevolkte achterland van Eelde en de ticketprijzen op concurrerende luchthavens zoals Bremen, Weeze of Düsseldorf die vaak veel lager uitkomen.
De kans dat Eelde het geleden verlies weer goed maakt is niet groot.
De prijsvechters die voor de groei in Eindhoven en Maastricht zorgden, kozen voor luchthavens in gebieden met een bevolkingsomvang van ruim 20 miljoen inwoners.
Eelde heeft een achterland van hooguit 3 miljoen. En dit achterland wordt niet groter met een langere baan, wat Groningen Airport Eelde (GAE) ook beweert.
GAE hoopt op de komst van prijsvechters, maar het is zeer de vraag of Eelde voor hen meerwaarde heeft. Waarom zouden ze hun vestigingen in Bremen en Weeze concurrentie aandoen vanuit Eelde?
Het is voor de prijsvechters voordeliger indien de Nederlanders naar Bremen en Weeze reizen.